Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5798
Natt til søndag var jeg i bursdagsfest hos en god venninne av meg. På bursdagen hadde hun invitert 40 personer.

Hadde det utrolig kjekt inntill jeg så at jakken min var vekke. Hadde fått den dagen før og hadde betalt flere foldige tusen for den (relativt sjelden jakke). Har ønsket meg en slik jakke lenge og endelig hadde jeg kjøpt den. Jeg snakket med venninnen min og hun sa det kun var to personer som var der som hun ikke personlig hadde invitert. Kjenner den ene av de som var der litt, men ikke nummer to. Min venninne hadde sterk mistanke om at det var nummer to som hadde tatt den, og ringte raskt for å høre om de hadde tatt feil jakke. De sa at det ikke var tilfellet.

Gikk og letet rundt i hele huset i noe beruset tilstand men fant ingenting. Når jeg ga opp søket, var de fleste av dem som hadde vært der gått.

Morgenen etter forsatte jeg og lete, men igjen så var det ingenting å finne. Jeg snakket med venninnen min og hun sa hun skulle skrive på facebook til diverse mennesker om de hadde sett noe eller tatt feil jakke. Dette førte igjen ikke til noe. Hun postet bildet på facebook og spurte om noen hadde tatt feil. Igjen førte ikke dette til noe som helst.

Hvis hun ikke får noe svar iløpet av dagen skulle jeg få en liste over alle guttene som hun hadde invitert. Jeg vet navnene på begge de to som var med en kompis av min venninne.

Her er hva jeg tenker å gjøre videre:

- Følge med på finn.no.
- følge med alle personene som jeg ikke kjenner til på facebook og instagram



Dette er første gangen dette skjer med meg, da jeg vanligvis pleier å være forsiktig når jeg vet at mulighetene for å bli frastjålet noe er tilstede. I denne settingen derimot følte jeg trygghet til alle menneskene som var rundt. Dette er noe jeg selvfølgelig burde tenkt over to ganger. Jeg taper økonomisk på det, men jeg har en relativt god økonomi. Å se inn i øynene til den personen som har stjålet den fra meg er noe jeg svært svært ønsker.


Er det noen der ute som har vært i samme situasjon og vet hvilke andre metoder jeg kan bruke for å nøste opp i dette tullet?
Kan ikke si noe annet at dette er noe du ikke kan ta for gitt, gjør alt du kan får å få tilbake jakka di, spør å grav, mas på vær enkelt person, bare fortsett å plag de til du får tilbake jakka di har aldri vært i denne situasjonen selv men tenker dette er det beste du kan gjøre, kan også fortelle dine nærmeste venner om de kan se etter noen med lik jakke!
Du kan komme med et tilbud hvor de som eventuelt har tatt jakka di, kan komme til deg eller vennen din og levere den fra seg uten noe videre styr. Eller få den levert på en anonym måte.
Du har muligens en "Kjøp og salg <din kommune>" gruppe på facebook? Få noen du kjenner til å spør her om noen har en slik jakke til salgs,viktig at du fjerner denne personen som venn mens dette pågår og at de du tror har tatt den ikke vet at dette er en bekjent av deg.
By gjerne en tusenlapp under ordinær pris slik at tyven ikke klarer la vær å slå til!
Man må dessverre innstille seg med at folk har såpass utrolig lavmål. For to måneder siden ish ble sykkelen til lillebroren mins stjålet rett utenfor utgangsdøra vår. Kun min mor hjemme som var fortvilet. Er helt sykt hvor lite respekt noen har nå til dags.

Det beste er å holde VELDIG god oversikt over tingene sine. Dette gjelder ikke så mye i ditt tilfelle da festen ville blitt kjip om du skulle stått å passa på jakka di.

I slike situasjoner liker jeg selv å spørre verten om h*n har et trygt sted (om mulig låsbart rom) man kan legge stæsj.

Mobiler/jakke tråder får vi nok mange av utover vinteren nå. Selv har jeg ingen fancy jakke og kommer heller ikke til å ha det, men når det gjelder mobil: kan det være lurt å ha en steinaldermobil til festligheter!

Håper du gjenforenes med jakka di. God økonomi eller ei, slike ting bør ikke hende i et sivilisert samfunn!

heartslava.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Kjipt. Har du ikke reiseforsikring?
Sitat av heartslava Vis innlegg
Man må dessverre innstille seg med at folk har såpass utrolig lavmål. For to måneder siden ish ble sykkelen til lillebroren mins stjålet rett utenfor utgangsdøra vår. Kun min mor hjemme som var fortvilet. Er helt sykt hvor lite respekt noen har nå til dags.

Det beste er å holde VELDIG god oversikt over tingene sine. Dette gjelder ikke så mye i ditt tilfelle da festen ville blitt kjip om du skulle stått å passa på jakka di.

I slike situasjoner liker jeg selv å spørre verten om h*n har et trygt sted (om mulig låsbart rom) man kan legge stæsj.

Mobiler/jakke tråder får vi nok mange av utover vinteren nå. Selv har jeg ingen fancy jakke og kommer heller ikke til å ha det, men når det gjelder mobil: kan det være lurt å ha en steinaldermobil til festligheter!

Håper du gjenforenes med jakka di. God økonomi eller ei, slike ting bør ikke hende i et sivilisert samfunn!

heartslava.
Vis hele sitatet...
Ja. Har alltid pleid å gjemme vekk ting slik som du beskriver tidligere. Det er noe jeg nå i framtiden kommer til å gjøre resten av mitt liv. Takk for støtten og jeg er helt enig. Jeg har på en annen side litt sympati for dem som stjeler, de må leve med seg selv på den måten resten av livet sitt. Tydeligvis skjønner dem ikke at det å stjele for det første sårer følelsene til en annen person og for det andre er jævlig lavmål / taper ting å gjøre. Egoet til enkelte mennesker er så stort..

Sitat av Olympic Vis innlegg
Kjipt. Har du ikke reiseforsikring?
Vis hele sitatet...
Har reiseforsikring, men min far ønsker ikke å bruke den grunnet at min søster har mistet uendelig mange telefoner og er redd for å bli oppsagt av forsikringsselskapet.



Liten oppdatering:

Snakket med venninnen min igjen og hun har nå funnet ut at en av vennene hennes tok med seg en polakk på festen som han ikke hadde spurt om å få lov til være med og som ingen andre kjente.

Noen som har peiling til hvordan jeg skal forholde meg til saken nå? Min far er ganske forbanna og han sier han skal kjøre opp på døren til han imorgen og konfrontere ham.
Sist endret av CallMeMaybe.Dog; 8. september 2014 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Far på døra til en dere "kanskje" tror har stjelt jakken din? (Eller som kanskje har tatt feil)
Husk at det er mange som stjeler fra bekjentskapskretsen sin! Jeg har sett flere situasjoner hvor folk stjeler fra vennene sine... Det er på ingen måte sikkert at det er den du ikke kjenner som har gjort det. Når det er en som pleier å stjele, går det som oftest noen rykter om det. Jeg ville fisket litt rundt blant de du kjenner også, for å se om du snuser opp noen "kjente" kleptomaner.
har opplevd at selv mine nærmeste kan finne på gjøre noe sånt så ikke ta det for gitt!
Men ellers ville jeg bare holdt utkikk etter folk som var på denne festen og sett etter jakken din om de bruker den selv. snakk med enkelte og si at de kan si i fra til deg vist de vet noe om hvordan jakken har blitt borte uten at det blir noen konsekvenser for dem selv
Mitt tips: kjøp klær på salg, gå på loppemarked, sy om, sy selv osv. Ei aldri noe som er så fancy at noen andre blir fristet til å stjele det.

Har selv vært godtroende og blitt frasjålet litt av hvert, selv jakker som har vært hengt av i garderober på utesteder. En periode leverte jeg sikkert tyverianmeldelser annenhver helg på politihuset. Jeg har lært at man ikke bør stole på noen, minst av alt nye mennesker.

Ha alltid med deg jakken/vesken til der du skal sitte, eller gjøm den et trygt sted. For byturer anbefales vesker du kan danse med (legg aldri fra deg noe hos fremmede, eller spør om de kan se til tingene).

Ikke beskyld noen for å ha stjelt noe, med mindre du tar de på fersken.
Jeg håper du har lært noe av situasjonen og ikke utvikler kronisk dumsnillhet som med din søster og meg.
Sist endret av kn^tte; 9. september 2014 kl. 04:11.
TS: Du er sikkert ikke gamle karen mtp. at faren din har noe med dette å gjøre.
Jeg tenker hvertfall at det er en dårlig ide å sende han avgårde for å rette opp i problemene dine.

Det er jo fantastisk ergelig å bli frastjålet noe, og spesielt når tingen er ny, og enda mer spesielt når tingen kostet mye penger.

Jeg har selv vært på fester hvor det har forsvunnet alt fra dyre jakker til familieklenodier og sølvtøy.
Kan ikke tenke meg noe mer respektløst.
Et par ganger har det hendt at tyven(e) har levert tilbake det de har stjålet og da har det vært på grunn av press fra vennegjengen som har hatt mistanke om hvem det var.

Kanskje den beste muligheten du har er å få navnet til alle som var på festen og sende ut en fellesmelding omtrent som dette:

"Fellesmelding: (viktig å ha med, så ingen føler seg mistenkt). Jeg mistet den nye jakken min på lørdag og det må ha vært noen som var på festen som må ha fått den med seg ved et uhell.
Jeg vil veldig gjerne ha jakken tilbake.
Jeg krever ingen unnskyldning, men bare at den som har jakken, diskret, returnerer den til (din adresse) eller det hvor festen var."

Verdt et forsøk?
Sist endret av Pope; 9. september 2014 kl. 08:24.
Sitat av sodin Vis innlegg
Kan ikke si noe annet at dette er noe du ikke kan ta for gitt, gjør alt du kan får å få tilbake jakka di, spør å grav, mas på vær enkelt person, bare fortsett å plag de til du får tilbake jakka di har aldri vært i denne situasjonen selv men tenker dette er det beste du kan gjøre
Vis hele sitatet...
Det er kanskje bra hvis man vil ha tilbake jakka for enhver pris. Folk flest reagerer nemlig negativt på å gjentatte ganger bli plaget og utspurt om noe de ikke har gjort. Har man litt folkeskikk, så tar man derfor et nei for et nei, med mindre man faktisk har grunnlag for å mistenke at vedkommende lyver.
Ja, har selv vært i en lignende situasjonfor ~10 år siden. Noen som hadde stjålet jakken min på en fest med forholdsvis mange folk, og hvor mange ikke kjente hverandre. Spurte kompisene mine som var der om de hadde peiling på hvem som kunne tatt den og det hadde de ikke. Kunne selvsagt prøvd å skaffet en liste over alle som var der og spurt de, ringt rundt etc.. men jeg orket rett og slett ikke å styre så mye for en sjanse til å kanskje få den tilbake, var jo bare en jakke. men er jo opp til den enkelte hvor mye man bryr seg om slike ting, for noen er det "prinsippsak" osv.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Kjipt. Har du ikke reiseforsikring?
Vis hele sitatet...
Er sjelden noe å hente fra reiseforsikringen i sånne tilfeller.
1. At du er et sted på besøk er som oftest ikke nok til at det defineres som "reise".
2. Reiseforsikringen (og andre forsikringer) har ganske strenge aktsomhetskrav. Når en dyr jakke ligger i en gang hvor mange personer har adgang har du ikke oppfylt aktsomhetskravet. Forsikringsselskapet vil sannsynligvis kreve at jakken enten var på et låst rom hvor det kunne kontrolleres hvem som tok med seg hva, eller at du har jakken under oppsyn.
Sitat av Pope Vis innlegg
TS: Du er sikkert ikke gamle karen mtp. at faren din har noe med dette å gjøre.
Jeg tenker hvertfall at det er en dårlig ide å sende han avgårde for å rette opp i problemene dine.

Det er jo fantastisk ergelig å bli frastjålet noe, og spesielt når tingen er ny, og enda mer spesielt når tingen kostet mye penger.

Jeg har selv vært på fester hvor det har forsvunnet alt fra dyre jakker til familieklenodier og sølvtøy.
Kan ikke tenke meg noe mer respektløst.
Et par ganger har det hendt at tyven(e) har levert tilbake det de har stjålet og da har det vært på grunn av press fra vennegjengen som har hatt mistanke om hvem det var.

Kanskje den beste muligheten du har er å få navnet til alle som var på festen og sende ut en fellesmelding omtrent som dette:

"Fellesmelding: (viktig å ha med, så ingen føler seg mistenkt). Jeg mistet den nye jakken min på lørdag og det må ha vært noen som var på festen som må ha fått den med seg ved et uhell.
Jeg vil veldig gjerne ha jakken tilbake.
Jeg krever ingen unnskyldning, men bare at den som har jakken, diskret, returnerer den til (din adresse) eller det hvor festen var."

Verdt et forsøk?
Vis hele sitatet...

Grunnen til at han ville gjøre det er fordi han er veldig flink angående slike saker. Han er veldig direkte (ikke en person mennesker liker å kødde med) og han er flink til å få andre mennesker til å snakke sant. Har gitt opp håpet for lengst, men tenker å prøve litt ekstra fordi tanken forsatt er så vanskelig å få ut av hodet. Har ihvertfall fått meg en lærepenge for livet!


Det jeg tenker kunne vært lurt hadde vært om jeg hadde ringt til han som var venn med polakken og prøve å vinne sympati og få han til å ta kontakt med polakken, og om polakken har tatt den og selv har sympati, lever den tilbake.
Sitat av doseren Vis innlegg
Er sjelden noe å hente fra reiseforsikringen i sånne tilfeller.
1. At du er et sted på besøk er som oftest ikke nok til at det defineres som "reise".
2. Reiseforsikringen (og andre forsikringer) har ganske strenge aktsomhetskrav. Når en dyr jakke ligger i en gang hvor mange personer har adgang har du ikke oppfylt aktsomhetskravet. Forsikringsselskapet vil sannsynligvis kreve at jakken enten var på et låst rom hvor det kunne kontrolleres hvem som tok med seg hva, eller at du har jakken under oppsyn.
Vis hele sitatet...
Jeg har en helt vanlig reiseforsikring, og den dekker alle tap som skjer utenfor hjemmet mitt. Det vil si at om jeg drar på besøk og mister laptopen min i bakken dekkes dette uten problemer. Men her er det litt ulikt mellom ulike typer reiseforsikringer.
Hvor ny var jakka? Du utelater veldig mye i topicen. Snakkeer vi her om et mint-produkt, eller har du hatt plagget på deg?
Sitat av G-Erik-L Vis innlegg
Hvor ny var jakka? Du utelater veldig mye i topicen. Snakkeer vi her om et mint-produkt, eller har du hatt plagget på deg?
Vis hele sitatet...
Jakken var helt ny. Hva du mener med mint-produkt vet jeg ikke, men jeg tolker det som tilstanden den var i og tilstanden var perfekt/helt ny. Hadde ikke plagget på meg.