Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 8058
Er 19 og jeg trenger tannregulering!
Tenna mine i underkjeven ser helt jævlig ut, og enda folk sier at jeg ikke trenger regulering så vet jeg de ljuger kun for at jeg skal føle meg bedre. Men det hjelper bare ikke. Har sjekka litt på nettet etter klinikker, men vet ikke hva jeg skal velge, og det virker til å være sykt dyrt. Er det noen som husker hva de betalte for reguleringen sin? Har spart opp 9,000 kroner men vet ikke om det holder...

LE
Cookie Monstah ^_^
broren min skal ha tannregulering, 25000 kommer regninga på ( mener jeg å huske )
Trådstarter
5 2
25000!!!!! HVem har råd til sånt. Vilt..
Utlandet er et godt tips. Søk opp Kreativ Dental i Budapest.

www.tannreiser.no
Cookie Monstah ^_^
mamma som betaler for han :P han er under 18 så, men tror ikke det blir noe billigere av den grunn :P men, kan spør han og sende deg en PM i løpet av dagen
Bli NAV klient til du får fiksa tenna dine gratis, hehe.. da går det på statens regning, men anbefaler i grunn ingen til å bli NAV klienter!
Jeg fikk dekt 50% av Staten. Og siden min bror og søster var henholdsvis nummer 2 og 3 i familien fikk de dekt 75%(+++) og min søster tror jeg hadde helt oppe i 90% hvis det ikke var mer som ble dekt.
Jeg fikk også dekket 50 % av staten da jeg hadde tannregulering.
Hadde det fra jeg var 12 til jeg startet vgs..

Mener å huske at foreldrene mine måtte ut med ca 16 000,-
Sist endret av Kaput; 2. mars 2012 kl. 03:05. Grunn: skriveleif
Sitat av lordstian Vis innlegg
mamma som betaler for han :P han er under 18 så, men tror ikke det blir noe billigere av den grunn :P men, kan spør han og sende deg en PM i løpet av dagen
Vis hele sitatet...
Det koster ikke 25000 kroner for tannregulering om du er under 18 år..

Barn og unge kan få noe støtte til og med fylte 18 år. Det kan gjøres unntak dersom det er særskilte grunner til at ikke behandlingen kunne ha startet tidligere.

Hvor mye støtte man er berettiget til er avhengig av behandlingskostnaden og hvor stort bittavviket er. Det finnes 4 grupper: A, B ,C og D hvor refusjonene er henholdsvis 100 %, 75 %, 40 % og 0 %.
Vis hele sitatet...
Om du er eldre derimot, så må du betale. Har sett noen i 30-40 årene med tannregulering før, pubertet og midtlivskrise i samme sleng .. Misunnes ikke.
Cookie Monstah ^_^
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Det koster ikke 25000 kroner for tannregulering om du er under 18 år..
Vis hele sitatet...
spurte broren min akkurat, og han sa at regninga mamma fikk i går var på 25500kr
Trådstarter
5 2
Sitat av lordstian Vis innlegg
spurte broren min akkurat, og han sa at regninga mamma fikk i går var på 25500kr
Vis hele sitatet...
Takk for svar folkens!

Jeg har sjekka litt mer på nettet. Det er en del sider som sier de kan hjelpe meg, men har ingen anelse hvem jeg skal velge. Er noe som heter Eurodent. Leste på et anna forum at de er litt bedre på pris enn gjennomsnittet..men vet ikke om det er sant. Har noen av dere vært borti dem før?

Her er siden deres-

http://www.tannlegeoslo.no.com/tannregulering-oslo

Skal ringe de i morgen og spørre hva jeg trenger.. Jeg bor i Hamar, så må jo dra til oslo om jeg skal bruke de, og tror det kan bli en del styr..

Så det var en som sa jeg burde dra til utlandet og. fant litt info om regulering i utlandet.

http://helsenet.info/3/2011/12/hvord...egulering.html

De sier at regulering i USA koster 5-10.000 $. Er ikke det rundt 40-60.000 kroner :O Må nok spare opp mye mer penger om jeg skal ha råd til det her, men gidder bare ikke gå rundt med tenner i alle retninger..merkelig at det bare er underkjeven som er helt misforma og ikke overkjeven
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Bli NAV klient til du får fiksa tenna dine gratis, hehe.. da går det på statens regning, men anbefaler i grunn ingen til å bli NAV klienter!
Vis hele sitatet...
så hvorfor er der så mange med råtne tenner, hvis det bare er å løpe til nav ?
Har du snakket med tannlegen om dette med refusjon eller dekning av pris? Er ikke sikker, men mener du kan få dekket en del hvis bittet/feilstillingen er såpass alvorlig at det MÅ gjøres noe med. Du har rett på å bli vurdert hvis det er pga medisinske årsaker. Feilstilling kan bli verre og atpåtil vondt når visdomstennene dukker opp.

Lykke til!

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så hvorfor er der så mange med råtne tenner, hvis det bare er å løpe til nav ?
Vis hele sitatet...
Fordi NAV er et helvette å ha å gjøre med.

Dessuten så er det ikke lengre NAV du søker til om dekning av tannbehandling, men HELFO.
Du får refusjon, alt etter hvor stort behov du har for tannregulering.

"Folketrygden yter betydelig refusjon til barn/ungdom som har behov for regulering.

Det er utviklet det vi kaller et gradert refusjonssystem i folketrygden i Norge. Det betyr at de som har størst behov får mest refusjon mens de med mindre behandlingsbehov får mindre." hentet herfra.

Blir langt ifra 25k hvis du har stort behov med andre ord.
Sist endret av Tryllestav; 2. mars 2012 kl. 08:10.
glad jeg får gratis jeg altså jeg har tannregulering pga fødselskadegreier
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Søk opp Kreativ Dental i Budapest.
Vis hele sitatet...
Kreative Dental høres litt "There, I fixed it"-ut
Sitat av Larserik19 Vis innlegg
Er 19 og jeg trenger tannregulering!
Tenna mine i underkjeven ser helt jævlig ut, og enda folk sier at jeg ikke trenger regulering så vet jeg de ljuger kun for at jeg skal føle meg bedre. Men det hjelper bare ikke. Har sjekka litt på nettet etter klinikker, men vet ikke hva jeg skal velge, og det virker til å være sykt dyrt. Er det noen som husker hva de betalte for reguleringen sin? Har spart opp 9,000 kroner men vet ikke om det holder...

LE
Vis hele sitatet...
Om det er tennene dinne i underkjeven som er problemet, har du egentlig ikke så mye å bekymre deg for, fordi de tennene vil ikke vises til vanlig før du blir gammel.
Det er helt individuelt hvilke tenner som vises når man smiler og snakker. Noen viser mye av undertennene når de smiler mens andre (som meg) kun viser overtennene. Og noen har helt feil tannkjøtt-til-tenner-forhold. *grøss*
jeg viste at det var dyrt for tannlegebesøk, men 25000 for tannregulering?!?! norge skal vistnokk være så godt land, jeg vet ikke med dere, men jeg klarer ikke og lege godt hvis alle tennene mine blir ødelagt fordi jeg ikke har råd til og punge ut en månedslønn for og få fikset tennene som blir ødelagt igjenn neste år...

jeg er for gratis tannlege, på lik linje med sykehus osv.

Btw: muttern måtte ut med 4500 for en rotfylling, så dyrt er det ja
Sist endret av StålSkuff; 2. mars 2012 kl. 09:30.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Jeg mener jeg fikk ca. 90% dekket av staten ettersom min storesøster også hadde regulering. Har du søsken som har måttet ha regulering?

Forøvrig rart at regulering er så utbredt og godtatt, når andre kosmetiske endringer blir sett så ned på!
Sist endret av bamsegutt; 2. mars 2012 kl. 10:00.
Tannregulering er ikke bare en kosmetisk endring.
For min del, så var det fordi jeg skulle slippe hodepine og migrene pga feil tannstilling.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Jeg mener jeg fikk ca. 90% dekket av staten ettersom min storesøster også hadde regulering. Har du søsken som har måttet ha regulering?

Forøvrig rart at regulering er så utbredt og godtatt, når andre kosmetiske endringer blir sett så ned på!
Vis hele sitatet...

Tannregulering er ikke en kosmetisk endring (med mindre man allerede har ei perfekt hvit perlerad uten feilstilling og har rike foreldre)

Jeg fikk beskjed at hvis jeg ikke hadde hatt tannregulering, så ville tennene mine tilslutt bli utsatt for mye press pga. plassmangel, og i tillegg til at det var vanskelig å pusse tennene ordentlig (fører til infeksjon, betennelse og karies), og jeg ville komme til å plages med sterk hodepine og migrene.

Jeg har trukket tilsammen 8 jeksler (inklusiv 4 visdomstenner) så nå han ingen si at jeg er stor i kjeften lengre

Kan jeg spørre hvorfor du synes det er så rart at og godtatt med tannregulering?
Sist endret av Kaput; 2. mars 2012 kl. 11:37.
Om du drar til utlandet så må du huske at reguleringen skal strammes 1-2 ganger i mnd. Så om du må gjøre det på samme plass eller om du kan gjøre det hos norske tannleger.

Har selv tannregulering og det et lite helvette i begynnelsen. Jeg får en rar tyggemåte som gjør at jeg biter meg i kinnet flere ganger daglig og 2 av klossene er løsnet og jeg fikk beskjed om at det ikke gjorde noe :/
Enda bedre er det når du får et lite mellom måltid når du må pirke ut alt du har spist fra regluleringen :d
Sist endret av Vod0; 2. mars 2012 kl. 11:47.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av Kaput Vis innlegg
Tannregulering er ikke en kosmetisk endring (med mindre man allerede har ei perfekt hvit perlerad uten feilstilling og har rike foreldre)

Jeg fikk beskjed at hvis jeg ikke hadde hatt tannregulering, så ville tennene mine tilslutt bli utsatt for mye press pga. plassmangel, og i tillegg til at det var vanskelig å pusse tennene ordentlig (fører til infeksjon, betennelse og karies), og jeg ville komme til å plages med sterk hodepine og migrene.

Jeg har trukket tilsammen 8 jeksler (inklusiv 4 visdomstenner) så nå han ingen si at jeg er stor i kjeften lengre

Kan jeg spørre hvorfor du synes det er så rart at og godtatt med tannregulering?
Vis hele sitatet...
Er vel mange som får regulering kun på grunnlag av det kosmetiske også, syns bare det er litt rart at det er så akseptert. Ikke noe negativt ved det syns jeg da. Selv har jeg trukket 12 tenner, hvorav 8 melketenner. Har fortsatt den ekle følelsen i magen og forventer det værste hver gang jeg drar til tannlegen. Herregud jeg er glad det er over!
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Er vel mange som får regulering kun på grunnlag av det kosmetiske også
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke så mange. Grunnen er at det er rimelig dyrt, tar lang tid og gjør vondt. Du får heller ikke dekket regulering kun av kosmetiske grunner av staten. Det ser heller ikke så bra ut under behandlingen, selv om man kan få "skinner" på baksiden av tennene nå.
Sist endret av Mith; 2. mars 2012 kl. 11:54.
gentleman #1
ViceR's Avatar
For vanlige, stygge reguleringer, dekker staten nesten alt. Velger du derimot en av de finere, som ikke syntes så godt, eller som du bare bruker om natten, koster det derimot fra 16 000-25 000.
15 000 for kun en og 30 000 / 25 000 for begge.
Dette er total kostnad ved 40 50% avslag.

Sitat av ViceR Vis innlegg
For vanlige, stygge reguleringer, dekker staten nesten alt. Velger du derimot en av de finere, som ikke syntes så godt, eller som du bare bruker om natten, koster det derimot fra 16 000-25 000.
Vis hele sitatet...
De finere må være dyrere!
For kun vanlig med 40% blir det 15 000 for en!
Tror mamma og pappa betalte ca. 1000 kr hver mnd, og jeg hadde regulering i ca 15 mnder. Da var jeg ikke gamlerer enn 11-12 år.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så hvorfor er der så mange med råtne tenner, hvis det bare er å løpe til nav ?
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke alle som faktisk gidder å gå til Nav heller. Tenk på de hjemløse, hvorfor drar ikke de til NAV når man har krav på et sted å bo + livsopphold? Tenk før du snakker!
Hvis det har vært flere i familien din som har hatt regulering, så får noen prosenter i vært fall
Det var det jeg hadde, men det koster jo en del for det !
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Det er jo ikke alle som faktisk gidder å gå til Nav heller. Tenk på de hjemløse, hvorfor drar ikke de til NAV når man har krav på et sted å bo + livsopphold? Tenk før du snakker!
Vis hele sitatet...
de har krav på mat og tak over hodet. jeg tviler på at de ikke gidder og gå til nav. jeg TROR at de fleste rett og slett ikke tørr fordi det kan være en god del skumle og tvilsome folk der.

dette er ingen fasit men jeg er veertfall ganske sikker på at grunnen for at de ikke drar til nav ikke er at de ikke gidder
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
de har krav på mat og tak over hodet. jeg tviler på at de ikke gidder og gå til nav. jeg TROR at de fleste rett og slett ikke tørr fordi det kan være en god del skumle og tvilsome folk der.

dette er ingen fasit men jeg er veertfall ganske sikker på at grunnen for at de ikke drar til nav ikke er at de ikke gidder
Vis hele sitatet...
Tro meg, det finnes faktisk folk som ikke gidder gå på NAV!
Har du hatt søsken før som har hatt regulering får du avslag i prisen, ikke så mye - men litt. Selv husker jeg at mor og far fikk utallige regninger på mange tusen hver gang. Ble dyrt, men så har jeg helt nydelige tenner også nå da!
Her er en liste med priser på forskjellige tannlegetjenester som kan brukes som veiledende. Og her kan du lese hva HELFO kan dekke.
Det varierer veldig. Kjenner folk som har hatt det i to år og betalt rundt 10 000, andre som har hatt det i 2 år og betalt det dobbelte. Jeg har tannregulering nå (skal ha i 6 mnd totalt, betaler ca 6000) for å rette opp diastema mediale (mellomrom mellom tennene). Siden jeg hadde over 3 mm mellomrom så får jeg dekket 50%.

Gå til tannlegen, få ett skjema av h*n om henvendelse til kjeveortoped. Der står det kriteriene til hva som dekkes også videre. Og så bare bestiller du en konsultasjonstime, hvor kjeveortopeden sier hvor lang tid det vil ta og ca. hvor mye det koster. De er som regel ganske riktige mtp. prisen og tidsrommet.
Sist endret av Tfan; 3. mars 2012 kl. 14:17.
Den undervurderte
Fikk gratis Tannregulering, 4 forskjellige fordelt på 8 år :')))))

Bare elsker det Odontologiske Fakultiet
Kostet drøyt 30.000kr for meg, men staten betalte en god del av det. Som en sa tidligere i tråden, ikke dra langt for å få fikset tennene. Regulering krever oppfølging, så hvis du må dra til et annet land hver 1-3 måned i to år, så taper du langt over hva det ville kostet i Norge.
Hadde regulering i et år. Kostet meg omtrent 5-6000, og da var den egentlige prisen rundt 25000.
Familien min har svært godt med penger, så jeg kan ikke forstå hvorfor ikke dette er noe tannlegen din ikke har fikset? Min ordnet det og søkte NAV for meg..
Chill litt ts! x) Jeg hadde regulering, prisen var 25000 jeg betalte 3 tusen :P
Fikk akkurat reggis på fortanna for og "rette" så det blir plass til en krone. 8000 kr,- helt jævelig :P og det er bare 6 sånne ting på fortenna. jeg må jo ha krone også...
Hvem noen hvor mye en krone koster? er 20

har venta 15 mnd på en tann ass! er det riktig??
Jeg fikk dekket litt når jeg hadde regulering.
Tror jeg betalte (eller mamma betalte) ca 13.000,- Fikk dekket 40% eller noe i den dur.
Så ja, dyrt er det...
Min kosta vel rundt 25k. Fikk dekket 97% da.
huh.. Jeg har ikke betalt en krone for reguleringen min
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Er vel mange som får regulering kun på grunnlag av det kosmetiske også, syns bare det er litt rart at det er så akseptert. Ikke noe negativt ved det syns jeg da. Selv har jeg trukket 12 tenner, hvorav 8 melketenner. Har fortsatt den ekle følelsen i magen og forventer det værste hver gang jeg drar til tannlegen. Herregud jeg er glad det er over!
Vis hele sitatet...
Tror de tilhører en av de sjeldne, som har mast seg halvt ihjel på foreldrene sine fordi de tror de behøver tannregulering. Har selv gått i klassen med ei jente som hadde perfekte tenner, men hun fant selv ut at de var skeive, så hun maste seg til å få regulering enda hun ikke trengte det... Pappa betaler vettu.


Enig der ja! Husker spesielt godt hvordan ukene var etter at jeg hadde vært og strammet - en utenomjordisk smerte som førte til at jeg kun klarte å spise suppe/grøt og myk mat i 3 uker. Og når det endelig begynte å bli litt bedre, da var det faen meg på tide å dra tilbake til tannlegen for å stramme enda mer...

Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er ikke så mange. Grunnen er at det er rimelig dyrt, tar lang tid og gjør vondt. Du får heller ikke dekket regulering kun av kosmetiske grunner av staten. Det ser heller ikke så bra ut under behandlingen, selv om man kan få "skinner" på baksiden av tennene nå.
Vis hele sitatet...
Nettopp

Venninna jeg refererte i min forrige post her, fikk betalt tannreguleringen av foreldrene sine (de var forholdsvis rike da, bare så det er sagt).
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Har to melketenner som aldri ble byttet ut med restn av tannsettet.
Disse må ta trekkes og falsk tann må settes inn.

Koster ikke så mye.. Bare en 25k PER tann.

Heldigvis vil NAV dekke 90% av kostnadene siden dette er medfødt, men 5k er fremdeles mye penger for en fattig student. Tror nok jeg vil ha mine kjære melketenner noen år til ja.

Bottomline: Alt som en tannlege gjør i kjeften din er svindyrt!
Sist endret av Bombasa; 5. mars 2012 kl. 01:21.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Har to melketenner som aldri ble byttet ut med restn av tannsettet.
Disse må ta trekkes og falsk tann må settes inn.

Koster ikke så mye.. Bare en 25k PER tann.

Heldigvis vil NAV dekke 90% av kostnadene siden dette er medfødt, men 5k er fremdeles mye penger for en fattig student. Tror nok jeg vil ha mine kjære melketenner noen år til ja.

Bottomline: Alt som en tannlege gjør i kjeften din er svindyrt!
Vis hele sitatet...



Signerer den.... Stell pent med melketennene dine så kanskje de holder lengre
Uansett, kjipe penger
Synes det er litt rart at ikke tannhelsen går under egenandeler som hos f.eks. lege, psykolog, fysioterapeut osv.

Det er vel minimum man får dekket når man har kommet opp i egenandelstak 2 (som inkluderer enkelte tannrelaterte behandlinger)?

Merkelig at tennene ikke er en del av kroppen synes da jeg...