Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3085
Jeg synes at i løpet av de siste årene har amerikanske stjerner spilt mer og mer på det europeiske lydbildet. Altså - bare hør på http://www.youtube.com/watch?v=pa14VNsdSYM (only girl - rihanna), når denne sangen "tar av" hører du en slags blanding av diverse undersjangre innen electronica, og det høres helt forjævelig ut.

SPESIELT David Guetta som samarbeider med disse mainstream artistene.

Noe som forverrer denne saken er at flere som jeg har snakket med sier: "jeg hører på house og trance jeg. Sangen Jennifer Lopez - On The Floor ft. Pitbull er den beste house sangen da"

det irriterer meg at disse artistene stjeler det europeiske lydbildet og ikke engang klarer å lage noe ordentlig musikk. men de nedtoner en "house sang" og "synger" over.

Det verste er at mens disse sangene spilles på the voice ol. spilles det ikke hardstyle, dubstyle/step, house osv. på de store radiokanalene. Hvorfor kan dem ikke lage ordentlig electronisk musikk istedenfor drittmusikk?

Noen andre som tenker det samme som meg rundt akk. dette? irriterer meg noe grenseløst -.-
Helt enig med deg!

Blir kvalm når jeg skrur på Voice.
Sitat av Tryllestav Vis innlegg
Helt enig med deg!

Blir kvalm når jeg skrur på Voice.
Vis hele sitatet...
Så la vær å skru på da. Misliker selv slik musikk, enkelt og greit fordi den bare gjentar seg selv, de synger bare det samme, og tror de kan lage musikk...
SirAugustus's Avatar
Trådstarter
Greit nok at den gjentar seg, det er jo sånn electronisk musikk hovedsaklig er men når det kommer til div. mainstream artister som prøver på det samme så blir musikken drit dårlig..
Sitat av Tryllestav Vis innlegg
Helt enig med deg!

Blir kvalm når jeg skrur på Voice.
Vis hele sitatet...
Jeg misliker å skru på radio'n å høre '' when as a little girl...''
feil grammatikk ? Stella Mwangi + Google Translate = MGP win
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Helt enig med trådstarter! Er en grunn til at jeg ikke hører på radio selv!
Temaet er veldig interessant, men dere angriper ikke kjernen i det hele tatt. Hva med å komme med velbegrunnet kritikk, annet enn å angripe ikke-relevante aspekter ved musikken? Vanskelig å diskutere at du synes kids som digger Jennifer Lopez suger.

At kampen om radiotid i 2011 foregår på dansegulvet er det ingen tvil om. At Europa har førsterett på EDM derimot, må du utdype. For å ta et eksempel ble jo house skapt i _Chicago_ på 80-tallet?
faktum er jo at David Guetta er hatet av mange produsenter og DJ'er som produserer det man kan kalle ''ekte'' elektronisk musikk verden rundt, uten å nevne navn. Er enig i at denne fjortismusikken sprer seg jævlig og de fører til at når spesielt ungdom hører ordet 'trance' eller 'house' så popper artister som david guetta, scooter, og en eller annen kjent amerikansk pop-produsent som tilfeldigvis bruker en 4x4 kick i avskummet de kaller musikk opp i hodene deres, stakkars sjeler.

På en annen side er det jo bra at elektronisk musikk spres til verden over (noe som den har gjort drastisk de siste 2-3 årene). Problemet er bare at det som kalles trance i dag er om 4 år det vi i dag muligens kaller David Guetta feat Kid Cudi - Memories, om folk er dumme nok. La oss håpe det ikke skjer
Sist endret av WoggaBogga; 5. juni 2011 kl. 23:18.
Noe som også suger er at fjortiser hører litt elektronisk musikk for så å fly rundt å kalle det "Techno"...
SirAugustus's Avatar
Trådstarter
"og goa trance ble jo funnet opp i goa" når jeg snakket om det europeiske lydbildet refererte jeg til at det ikke finnes et annet kontinent enn europa som spiller mer EDM enn oss. selvom forskjellige sjangre er fra andre steder i verden.

Og når da USA prøver å kopiere noe vi kopierte fra dem, og de klarer jo ikke engang å spille sjangrene helt og fullt. DET blir helt feil.

jeg er enig med deg WoggaBogga. Det tar ikke lang tid før de ødelegger den fine sjangeren som vi kjenner som electronisk musikk. Og det blir helt feil.

det blir som om jeg skal endre lydbildet på rock til barbie girl - aktige sanger. hvis dere skjønner:P
Dette ser ut til å bli en lite saklig fanboy debatt, i samme kategori som: "nye metallica ødelegger metall", "kurt cobains død = rockens død", etc.

Kom med ett dokumentert eksempel på hvordan denne kommersielle klubbbølgen ødelegger elektronisk musikk. De som foretrekker mindre tilgjengelig EDM og som på liv og død skal definere sitt selvkonsept ut fra dette, vil finne stor glede i å oppsøke slike miljøer uansett. Housekulturen er sterkt voksende, og utallige nye konsepter og festivaler dukker stadig opp. Til alles smak. Jeg ser virkelig ikke problemet.
Sist endret av Lootfisk; 5. juni 2011 kl. 23:30.
Jeg ser ikke hva som er galt i at amerikanske produsenter spiller musikk i samme sjanger som europeiske produsenter?
Jeg er derimot enig i at mange har et veldig feil bilde av hva som er house, trance, dubstep osv. Irriterer meg også at folk kaller David Guetta for verdens beste DJ. Det er vel en grunn til at mange dj'er hater David Guetta (Deadmau5 er vel blant annet kjent for dette?).
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Det er jo Stargate som har produsert denne låta, så kanskje ikke så rart at det er et "europeisk sound" på den. Ellers synes jeg at denne påstanden ikke holder mål! Du kan jo forklare meg hva som egentlig er et Amerikansk lydbilde?
Sitat av Tryllestav Vis innlegg
Helt enig med deg!

Blir kvalm når jeg skrur på Voice.
Vis hele sitatet...
Voice har,er og vil for all evighet og tiden etterpå være et av verdens verste kanaler. Det samme gjelder MTV, de er bare crap før kl.23.
De fleste innleggene her forteller om folk som ligger et knapt sjikt over den glade allmennhet når det kommer til forståelse av musikk og bransjen rundt. Det har i alle år vært slik at pop-musikk bringer inn elementer av en sjanger, alt etter hva som er populært, og "dummer" det ned for å få det til å slå an hos folk flest; folk som ikke har en dyp interesse av å bruke masse tid på å finne musikk de liker, og kanskje ikke har samme gnisten for musikk som mer engasjerte lyttere. House og dubstep er i vinden for tiden, ergo låner de store produsentene og industrien elementer fra disse sjangerne, og gjør det lettere å like for majoriteten.

Og virkelig.. om man skal begynne å diskutere hvem som låner hva fra hvor, så håper jeg folk vet at så godt som all pop, jazz, blues, house osv. idag, på et eller annet vis låner elementer fra sjangere som oppstod i USA på et eller annet tidspunkt. Det har, helt siden jazzen dukket opp på starten av 1900-tallet (i USA), vært en pågående utveksling av ideer mellom kontinentene, som videre har bidratt til å gi oss det rike mangfoldet av sjangere og musikk vi har idag.

Som Lootfisk sier, både house og forgjengeren disco oppstod i USA, fortrinnsvis Chicago og NYC, så å snakke om at amerikanerne "låner" fra det "europeiske lydbildet" når det kommer til house og EDM er noe av det mest tøvete jeg har hørt!
Sist endret av Fonzey; 6. juni 2011 kl. 18:21.
SirAugustus's Avatar
Trådstarter
Fonzey, synes ikke du at det da er urettferdig at artister (hovedsaklig amerikansk pop) tar elementer fra en bransje som forsåvidt sliter med å få distrubiert musikken sin og ikke en gang lager noe bra ut av det og samtidig tjener seg steinrike? For disse kopiene av sjangrene ender jo opp som "bedre" enn f.eks; Angerfist og DET blir jo helt feil, for da endrer de på det man kjenner som trance til noe helt annet.

BTW: jeg snakker om NÅTIDEN ;P Når hardstyle, house etc. i disse dager spilles mest i europa former jo dette det europeiske lydbildet NÅ. Og selvom europa tok house fra chicago, er lydbildet av house annerledes i europa enn det er NÅ i USA. For house i europa er nesten det house var i chicago...
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Ja, Chicago House oppstod åpenbart i... Chicago! Men, Techno, oppstod i Tyskland, og Trance i Tyskland/Nederland.
Drum & Bass, og senere Dubstep oppstod i England.
Gabber/Hardcore, og senere Hardstyle oppstod også Nederland, og delvis i Tyskland og Italia.
Sist endret av djxfade; 6. juni 2011 kl. 20:45.
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Fonzey, synes ikke du at det da er urettferdig at artister (hovedsaklig amerikansk pop) tar elementer fra en bransje som forsåvidt sliter med å få distrubiert musikken sin og ikke en gang lager noe bra ut av det og samtidig tjener seg steinrike? For disse kopiene av sjangrene ender jo opp som "bedre" enn f.eks; Angerfist og DET blir jo helt feil, for da endrer de på det man kjenner som trance til noe helt annet.

BTW: jeg snakker om NÅTIDEN ;P Når hardstyle, house etc. i disse dager spilles mest i europa former jo dette det europeiske lydbildet NÅ. Og selvom europa tok house fra chicago, er lydbildet av house annerledes i europa enn det er NÅ i USA. For house i europa er nesten det house var i chicago...
Vis hele sitatet...
Det er ikke rart at sangen du linker til i det første innlegget har noe du kaller for ett "europeisk lydbilde" da den er produsert av to nordmenn.
Dessuten skjønner jeg ikke problemstillingen.
Jeg skjønner virkelig ikke hva som er problemet her.

Det produseres både bra musikk og drittmusikk på alle kontinentene. All musikk bygger på og utvikler seg fra allerede eksisterende musikk på en eller annen måte. Vi henter altså inspirasjon fra hverandre, på tvers av landegrenser og verdensdeler. Føler du at europeiske artister eier et spesielt lydbilde, slik at artister fra andre kontinenter dermed ikke har rett til å hente inspirasjon fra Europa? Det er jo fullstendig latterlig.

Ja, 99% av musikken som spilles på radioen er crap. Løsning: Ikke hør på radio og listepop.
SirAugustus's Avatar
Trådstarter
Problemet er ikke at de "ikke har rett til å hente inspirasjon fra Europa"... men at denne nye musikk typen i USA begynner å ta over, noe som irriterer meg grenseløst. Bare se på Aftermovien til tomorrowland/Mysteryland hvor david guetta og rihanna spiller "Whos that chick"... det blir som at et kopi av et produkt blir mer populært å bruke enn orginalen.

Metafor: La oss si at det blir mer populært å bruke FAKE louis Vution? enn det er å bruke orginalen. Skal jeg lage en kopi av rock som er helt annerledes og kalle det for "rock". Så blir denne nye "rocken" mer populær enn det tidligere produktet og da vil det lydbildet vi kjenner til endres. og DET er jeg i mot
Skjønner ikke problemet. Det er jo utelukkende positivt for de sære sidene av elektronisk musikk. Flere lyttere betyr mer penger = mer musikk, show og artister. Tviler på at DJer som David Guetta har noen innflytelse på de forskjellige elektroniske sjangrene.
Hvis kopien er mer populær enn originalen, så er det fordi det er kopien folk flest vil høre på. Da er "problemet" strengt tatt folkets musikksmak, ikke artistene som henter inspirasjon fra den verden de lever i. Som artist må man ta et valg: Enten så lager du den musikken du selv synes er best, eller så lager du musikk som folk flest vil høre på. Jeg synes også det er kjipt at kommersiell musikk stort sett er crap, men så lenge allmennheten ikke evner å utvikle dypere musikkforståelse, så kommer det til å være slik. Å anklage et kontinent for å stjele lydbildet til et annet blir bare tåpelig, all den tid kunst er fritt for alle til å produsere og bygge videre på. Det viktigste er i bunn og grunn at folket koser seg med den musikken de liker, enten du og jeg anser det for å være dårlige kopier eller ikke.
Det går an å trekke paralleller til historien om "eurodance"; Europeernes skamfulle måte å kommersialisere house/EDM på under 90-tallet (les deg opp på det). Uansett, EDM fortsatte å utvikle seg, undergrunnsartistene overlevde og fortsetter å lage fet musikk og utvikle nye sjangere (selv om de ikke blir rike), folk flest har dårlig smak og hører på liste-pop'en, og alle var glade og fornøyde.. unntatt trådstarter.

Som tidligere nevnt: House oppstod i USA (Chicago, NYC) mid 80's. Techno og (Detroit). Alle sjangrene som dukket opp i ettertid er resultater av at europeerne tok med seg konseptet hjem og gjorde sin variant av musikken. Hadde ikke europeerne "lånt" ideer hadde det ikke vært så mye å diskutere.
Det virker som om du har så veldig mye peiling på musikk egentlig (ikke det at jeg har så mye mer peiling). Men det du beskriver er jo popmusikk. Popmusikk har alltid vært slik. Den er kommersiell og det som selger blir produsert. Det finnes ingen ekte og falsk "rock". Det du snakker om er jo en normal utvikling av sjangere. Om lydbildet hadde vært det samme hele tiden ville alle til slutt kopiert hverandre. Om du ikke liker utvikling så fred ingen problem å holde seg til en sjanger.
Det at stjernene "stjeler" undergrunnsmusikk er en god ting IMO. Dette åpner interessen ovenfor disse sjangrene for det almenne folk. F.eks er dubstep 100% mainstream nå i dag(Russen festet til sanger av Skrillex...), samme gjelder sanger med growling.
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
"og goa trance ble jo funnet opp i goa" når jeg snakket om det europeiske lydbildet refererte jeg til at det ikke finnes et annet kontinent enn europa som spiller mer EDM enn oss. selvom forskjellige sjangre er fra andre steder i verden.

Og når da USA prøver å kopiere noe vi kopierte fra dem, og de klarer jo ikke engang å spille sjangrene helt og fullt. DET blir helt feil.

jeg er enig med deg WoggaBogga. Det tar ikke lang tid før de ødelegger den fine sjangeren som vi kjenner som electronisk musikk. Og det blir helt feil.

det blir som om jeg skal endre lydbildet på rock til barbie girl - aktige sanger. hvis dere skjønner:P
Vis hele sitatet...
Du er helt ute å kjører. For det første så er det nordmenn og europere som produserer mye av musikken til feks rihanna og beyonce.
For det andre så topper jo denne musikken salgslistene så noe riktig må di jo ha gjort. Ta rhianna feks som har latt stargate produsere hele det neste albumet.

Og hva mener du med at di ikke klarer å spille sjangeren helt ut?
Finnes det noen regler?
Du prøver å rakke ned på det er som er så deilig med musikk. Det finnes ingen grenser, sjangere kan blandes og setter du sammen 2 sjangere kan man få helt nye sjangere.

Det siste eksempelet ditt viser jo bare at du ikke har skjønt dette med sjangere.

Hvis, la oss si pantera, eller metallica lager en sang som er veldig lik Madcon - Glow. Da blir jo ikke rocken ødelagt. Siden det er en dance sang og går under en helt annen sjanger.
Bandet vil ødelegge for seg selv, men Rocke sjangeren forblir som den er.
Så det går ikke ann å "endre lydbildet på rock til barbie girl - aktige sanger".
Dj'en i Slipknot lager jo feks hardtrance, hardhouse og metal uten at det ødelegger noe som helst.

For å sitere Deadmou5: "Jeg lager ikke bare house, jeg lager musikk"
SirAugustus's Avatar
Trådstarter
Okei, jeg har lest gjennom svarene, og jeg har tatt feil når detgjelder noen utsagn men meste mainstream musikk suger!

Og katalysator, dubstep suger...det er en slags mix av alle electroniske sjangre føler jeg
Only Girl in The World (samt svært mange andre Rihanna-låter) er produsert av Stargate, norske produsenter. David Guetta er fransk. Kanskje problemet til trådstarter er at europeiske produsenter har blitt svært populære i amerikansk musikkindustri?

Musikkindustrien produserer etter markedet. Hva enkeltindivider mener om musikken er irrelevant så lenge folk kjøper den.
Jeg liker det!

Bare hør på dette da! Sinnsyk rå låt fra LMFAO!
LMFAO - One Day
SirAugustus's Avatar
Trådstarter
Lmfao er et tragisk forsøk på shuffle med party rock anthem ødelegger ryktet til shuffle, her om dagen var det noen folk som hadde lært seg "shuffle" på skolen min, og de shufflet til dritt techno og hadde null peiling på hva man egentlig shuffler til eller hukkah

Btw; eksemplene mine var dårlige på musikk! Ikke all musikk som er laget av stargate, hør på t-pain, Chris brown osv. For NÅ har alle begynt å lage sånn musikk
Og i filmen "Step up" danset de ballett til listemusikk.. De ødelegger det gode ryktet til ballett!

Jeg ser hva som irriterer deg, men musikk og dans er trender; det forandrer seg og utvikler seg.
Jeg danser shuffle selv til hardstyle hjemme, men det stopper ikke meg fra å ta med kunnskapene mine til utestedene hver helg...
Sist endret av Katalysator; 14. juni 2011 kl. 23:22.
Party rock anthem shufflere suger jo verst av alt, nå går vel de fleste å tror at shuffle ble oppfunnet i usa, å lære seg shuffling nå er ikke ett valg lenger dessverre, da jeg kommer til å bli mobbet te helvette, faen at dem er så rask å stjele alt :s

Edit, Innlegg nummer 200, johooo, whatever, who cares?
Sist endret av Yoshii; 17. juni 2011 kl. 18:46.
Kort oppsummert; Musikk har ikke, og skal ikke forholde seg til landegrenser. En sjanger utvikles hele tiden, eller dør.
Det er ikke opp til deg å bestemme hvordan folk skal lage musikk, det er opp til deg hvilken musikk du hører på.

Og nei, Amerika stjeler ikke det Europeiske lydbildet, påstanden er absurd.
Dem stjeler, påstanden din er absurd

House ifra america? også kan dem ikke lage House engang, for den suger

Seff er det landegrenser, hvem har hørt om hardcore ifra usa feks?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du er passe usikker på deg selv hvis du ikke klarer å akseptere andres musikksmak og må presse egen smak over på andre. Jeg tror du (trådstarter) også digger listepop, men bare når ingen hører på, we all do! Musikk er så individuelt og i det siste så har stereotypene rundt musikk (metalhead, technofreak, Jazz, etc) blitt visket mer eller mindre ut, det er mye større akspet for at man hører på det man syntes fenger. Jeg hører på det som sinnstemningen min er i.