Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  132 12182
Mobbing er robbing av livskvaliteten.
Men mobberen mobber ikke nødvendigvis for ondskapens skyld,det blir gjerne en "slåpute" pga problemer på hjemmebane,uansett begge parter trenger hjelp,hjelp til henholdsvis takle mobbingen og takle ting på en annen måte en å mobbe !

Ingen skal kunne trenge gå rundt å være redd for å bli mobbet,helt unødvendig,akkurat som at man ikke skal gå rundt redd for å ikke bli mett,det er en like stor selvfølge
Sist endret av Enesheen; 17. februar 2011 kl. 14:35.
Fysisk vold er det som funka for meg, i 9. klasse nakkelåste jeg han som var rappkjefta mot meg, og la meg oppå han. Han begynte å grine, og fikk ikke puste. Jeg slapp, han fløy på meg, jeg tok nakkelås på han IGJEN, og la meg oppå igjen, og slapp ikke før han begynte å bli blå i ansiktet. Etter det rørte han meg ikke. Han prøvde seg derimot på en kompis av meg, prøvde å dunke hodet hans i veggen, kompisen min svarte med å ta nakkelås på han, og smalt hodet hans i veggen. Etter det rørte han ikke han heller. Eller noen av de andre kompisene våre.

Jeg har sett mye bullshit med snakking med lærere, foreldre, og hele smøla, og det har aldri, ALDRI, funket.
Svar like rappkjefta som dem, vær frekk tilbake, slå hardere enn dem.

Flyr dem på deg flere av gangen? Ta igjen på "lederen". Sett deg i respekt rett og slett.

Og nei, for de som lurer, jeg er faktisk ikke en voldelig person, har opparbeidet meg en lang lunte siden jeg var yngre, og tolererer mye. Men mobbere tolererer jeg ikke. Laverestående mennesker finnes ikke.
Som sagt tidligere i tråden, mennesker er flokkdyr, og vi oppfører oss som det.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Ligger det ikke i menneskets natur å finne svake sider ved individer og stadig minne disse individene på deres svake side, i fellesskap med andre sterke individer ?
Vis hele sitatet...
Det er ikke det man gjør når man mobber. Når man mobber bryter man ned andre mennesker så de blir svakere, og gjennom dette styrker man seg selv ved at svake individer (dine "andre sterke individer") frykter/følger dem. Det er en primitiv og samfunnsmessig destruktiv måte å sosialisere.
mobbing er grusomt,noe av det værste..

skulle vært en assisten som fulgte hver mobber på en skole hele tiden
Jeg ville dele noe som har skjedd meg, jeg har blitt anklaget for mobbing og måtte inn til samtale med psykolog osv. Selv om jeg følte jeg aldri gjorde noe i det hele tatt, jeg tulla med en fyr på skolen. Jeg kødda med han på samme måte som jeg kødda med vennene mine. Og jeg så på han som en venn. Plutselig fikk jeg en telefon av moren han om at han ikke turte å dra på skolen pga meg! wtf tenkte jeg så jeg sa i fra til mamma med en gang om at det var en gutt som sa jeg mobbet han osv, så hvis skolen ringte måtte hun ikke bli sur på meg fordi jeg følte at ikke jeg hadde gjort noe! Etter masse kjeft av lærere og en samtale med en psykolog kom vi da fram at denne gutten var veldig følsom mot slike ting. Følte meg veldig angrepet etterpå da alle så på meg som den forferdelige mobberen, noe som jeg absolutt ikke er!

Det jeg egentlig vil fram til er at det er ikke alltid mobbere er klar over at de faktisk mobber! Så derfor er det viktig og si ifra før slike ting skjer, hvis denne gutten hadde sagt i fra til meg hadde jeg selvfølgelig oppført meg på en annen måte.

Har forresten selv blitt mobbet over lengre periode, og slo som sagt tilbake med vold, noe som funket
Sist endret av happy violence; 17. februar 2011 kl. 20:17.
Ble mobba de første årene på barneskolen, pga var nyflyttet fra en annen by. Etter hvert jeg ble større og jeg banka alle mobbere. Etter det ble vi gode venner. Når vi skulle på ungdomsskole var det en fyr som var emo ("Tommy"), og vi mobbet fyren på ungdomsskole med de folkene som mobbet meg på barneskolen og nå er han depriment og må ta piller for å klare hverdagen.

Jeg møtte han i byen ved tilfeldig etter ungdomsskolen var ferdig og når han så meg, ville han snu og løpe vekk. Men jeg visste det han ville gjøre det, så jeg grep han i armen og snakket med han om mobbingen som jeg drev med mot han på ungdomsskolen. Jeg beklaget for det, og begynte å snakke om meg selv som ble mobbet selv. Da ble fyren forbannet og spurte meg hvorfor jeg ikke stoppet mobbingen. Det er fordi jeg ville passet inn på ungdomsskolen.
Dere vet kossen det var på ungdomsskolen. Man prøvde å passe inn ved å gjøre dumme ting. Det var en helevetes tid.
Mange ville være seg selv, men de var fake. Som meg.

Angrer veldig på det, og skulle ønske at det var ugjort. Nå er jeg venn med "Tommy". Han er utrolig koselig fyr å prate med, men han må ta piller og går til psykolog pga meg og kompisene mine. Fortiden er fordtiden. Nå ser vi fram. Både for meg og han.
Jeg tror mobbing kan løses ved at voksne tar tak, ja. Så lenge de tar tak og virkelig får til en åpen dialog med ungdommen. Det er det mange voksne som ikke gidder. Det holder ikke bare med ett møte to ganger i året. Det må skje på ihvertfall ukentlig basis (f.eks. alle foreldre møtes et sted og er -åpne- med hva barna sier). Og når foreldre får beskjed om at ungen deres er en mobber, må de virkelig ta tak i det når de kommer hjem! F.eks. virkelig høre på hva for problemer mobbern har, for det er jo mobbern som har et problem!

Grei ungdom skal ikke behøve å gjøre noe som helst for å "passe inn". Man skal kunne være seg selv -hele tiden- uten å måtte krype for en eneste dritt.
Sist endret av Taurean; 17. februar 2011 kl. 20:52.
Taurean, absolutt enig i det du skriver! Utover barneskolenivå så er det å forvente at læreren bør drive mest faglig arbeid og mindre sosialt arbeid. Dette ansvaret bør foreldrene ta, problemet er at dette skjer ikke på langt nær. Lærerne bedriver mye av sin tid på nettopp de 1-4 elevene som ikke fungerer i en klassesituasjon.

Og det å få foeldre til å møte opp på ukentlig basis for sine barn, dette fungerer selvsagt bra for de som har ressurssterke foreldre som ser nytte i utdanning osv. Men det er sjelden de barna som har sosiale vansker er fra disse familiene, oftest så er de fra familier hvor du skal slite hardt med å få foreldrene til å i det hele tatt gidde å møte 1 gang pr. år for å høre hvordan det går med deres barn på skolen. Det finnes selvsagt unntak på alt dette!
er så enig ble mobbet selv i 4 år men det sluttet da han vertse ble kjørt på legevakta med to brudd
http://www.dagbladet.no/2011/02/22/n...bing/15525082/ Snakker om sola så er det noen som har skjønt det

Quote - "Vil gi mobbere bank!"
Det er ett så latterlig forslag at man kan begynne å lure på om mannen har hatt ett illebefinnende.

Jeg er hundre prosent uenig med Godal i at dette er et godt tiltak mot mobbing, sier Elisabeth Aspaker, Høyres skoletalsperson.
typisk VG å fokusere på disse latterlige mobbekampanjene. Imens nordafrika holder på med en politisk revulosjon som vil endre det politiske bildet i midtøsten. Vi kan det å prioritere her i norge(vårt ego's velferd, før alt)

Og ja medias fokus på mobbing er latterlig. Og litt av en timing også, i det utdanningsdirektoratet vil trekke pengestøtten for å bekjempe mobbing. Her er det mest sannsynlig noen med økonomiske interesser i at folk blir mobbet.

Og politikerene som kommer med latterlige forslag for å vinne sympati hos mobbeofrene, dette er småkvalmt allerede.
Til dere som føler dere mobbet: Tror du virkelig noe ville vært annerledes, om andre mennesker skulle løst deres mobbeproblemer?

Grunnen til at folk blir mobbet er ganske godt kjent: noen folk får selvfølesen mobbeofre mangler, ved å mobbe andre(jeg synes ikke dette virker far out). Ingen liker å føle seg alene, og med sauementaliteten som vi eier på skole/jobb/internett. Så er det veldig enkelt å mobbe andre, for å føle at man er med i "felleskapet" til menneskene oppe i hodet sitt.

De som mener at andre folk er måten å bekjempe mobbing, er enten ikke klar over hvor skadelig slike holdninger er eller en bedre mobber en det jeg noen gang var. Hvis du har problemer med andre mennesker i livet. Så må man nesten insee at alt i livet starter med en selv.

http://www.youtube.com/watch?v=AJR62vsAg-0
Sist endret av skeptfisk; 22. februar 2011 kl. 13:15.
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Mobbing er robbing av livskvaliteten
Vis hele sitatet...
Piss preik. Mann mobber amerikanere og jøder for de er de dummeste på denne planeten
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Piss preik. Mann mobber amerikanere og jøder for de er de dummeste på denne planeten
Vis hele sitatet...
Håper det var en form for ironi?

Jeg er på ingen måte for fysisk vold, bortsett fra hvis mobbeofferet tar tak selv og denger mobberne!
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Piss preik. Mann mobber amerikanere og jøder for de er de dummeste på denne planeten
Vis hele sitatet...
Man mobber ikke amerikanere, har du hørt hvor mye hamburgere dem kan spise?

Men som sagt her i tråden, uansett hvor mye læreran/Vg skal prøve å stoppe mobbing, klare dem ikke engang å stoppe 1!

Blåtann har rett, man må benytte vold hvis man skal stoppe mobberne.
Ble mobbet i masse masse år, kunne ikke stoppe det uansett hva jeg gjorde, men i 8 klasse sluttet alt, fordi jeg ble sendt på en pess skole som hjelpet meg masse.
Fremdeles har jeg en så stor hat over disse persjonene at jeg har faktisk planlagt skole masakeing eller hvordan det skrives.


Ps. Beklager så mye får skrivefeil.
Sist endret av justastonedhuman; 22. februar 2011 kl. 13:49.
Dette er en masake! Henna på gølve!

(mobbing?)
Jeg har blitt mobbet litt opp gjennom årene, er vel ikke akkurat uskyldig på mobbe fronten heller, og det er ingenting å være stolt av. Men jeg har i hvert fall forbedret meg. Syns nå jeg i hvertfall. Og jeg kan si meg enig med samtlige her inne, "å si ifra" fungerer altfor sjeldent spør du meg, du må enten tørre å si ifra til mobberen selv å håpe at han/hun skjønner hvor feil dette er, eller så må du ty til knyttneven er jeg redd.

Jeg ble fortalt at jeg bare skulle ignorere mobbingen, og da ville det etterhvert gi seg. Men det gjorde jo selvfølgelig ikke det. Ikke for meg i hvert fall, de sa at de ignorerte det, men jeg tviler på at de faktisk ble mobbet, for det er ikke så lett og ingnorere mobbing. Så jeg sa ifra til de som mobbet meg, som faktisk er vennene mine, utrolig nok syns de er morsomt å mobbe meg. Jeg kan ikke fatte at de syns det er morsomt og se at andre har det vondt, hverken psykisk eller fysisk. Og spesielt ikke at en av vennene dine har det vondt. De mener det bare er kødd, men når man blir skikkelig sur og lei seg så er det jo ikke kødd lenger? Det hjalp til en viss grad, men de holder fortsatt på, men det er ikke like ille. Men om de ikke tar hintet snart, så er jeg stygt redd for at noen kommer til å få seg en på tryne. Om de slutter så er det faktisk verdt det.
Mine forslag til politikk som kan vurderes:
- Gi skoler tillatelse til å utvise elever som mobber for en kort periode.
- Innføring av ordens- og oppførselskarakterer på barneskolen som gir noen positive konsekvenser for å ha god karakter.
- Skoleuniform.
- Større myndighet (+ flere ansettelser) av helsesøstere/brødre som kan oppdage mobbing gjennom samtaler og observasjon, og som har plikt og tillatelse til å delta i timer og friminutt som forebyggende tiltak.
- Klagesystem på mobbing, der konsekvensen f.eks er at en elev som blir klaget på 5 ganger må ha møte sammen med foreldre, kontaktlærer og helsesøster (dvs at den som mobber får en klage av andre).
- Bøter til lærere som ikke gjør noe med situasjonen (skal vurderes helt seriøst, ja).
- Gode gamle "detention" for mobbing.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Mine forslag til politikk som kan vurderes:
- Gi skoler tillatelse til å utvise elever som mobber for en kort periode.
- Innføring av ordens- og oppførselskarakterer på barneskolen som gir noen positive konsekvenser for å ha god karakter.
- Skoleuniform.
- Større myndighet (+ flere ansettelser) av helsesøstere/brødre som kan oppdage mobbing gjennom samtaler og observasjon, og som har plikt og tillatelse til å delta i timer og friminutt som forebyggende tiltak.
- Klagesystem på mobbing, der konsekvensen f.eks er at en elev som blir klaget på 5 ganger må ha møte sammen med foreldre, kontaktlærer og helsesøster (dvs at den som mobber får en klage av andre).
- Bøter til lærere som ikke gjør noe med situasjonen (skal vurderes helt seriøst, ja).
- Gode gamle "detention" for mobbing.
Vis hele sitatet...
Flere gode forslag her! Jeg er dog ingen fan av skoleuniform og ordens- og oppførselskarakterer på barneskolen.

Sitat av L3if Vis innlegg
Så jeg sa ifra til de som mobbet meg, som faktisk er vennene mine, utrolig nok syns de er morsomt å mobbe meg. Jeg kan ikke fatte at de syns det er morsomt og se at andre har det vondt, hverken psykisk eller fysisk. Og spesielt ikke at en av vennene dine har det vondt. De mener det bare er kødd, men når man blir skikkelig sur og lei seg så er det jo ikke kødd lenger? Det hjalp til en viss grad, men de holder fortsatt på, men det er ikke like ille. Men om de ikke tar hintet snart, så er jeg stygt redd for at noen kommer til å få seg en på tryne. Om de slutter så er det faktisk verdt det.
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som noen elendige ''venner''. Kanskje prøv å forklare situasjonen en gang til? Er de nære venner av deg kan det jo hende at de ikke innser skaden av hva de sier og gjør.

Er det en spesifikk ting du missliker at de plukker på? Eller er det nedlatende kommentarer/blikk/etc i hytt og pine?

Om ikke dette stanser etter enda en prat kan vel ingen klandre deg
for å svare med vold.
enig, bortsett fra det med skoleuniformer. Den ideen virker bare altfor teit. folk blir ikke mobbet pga. klær som de "forskerne" mener.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Mine forslag til politikk som kan vurderes:
- Gi skoler tillatelse til å utvise elever som mobber for en kort periode.
- Innføring av ordens- og oppførselskarakterer på barneskolen som gir noen positive konsekvenser for å ha god karakter.
- Skoleuniform.
- Større myndighet (+ flere ansettelser) av helsesøstere/brødre som kan oppdage mobbing gjennom samtaler og observasjon, og som har plikt og tillatelse til å delta i timer og friminutt som forebyggende tiltak.
- Klagesystem på mobbing, der konsekvensen f.eks er at en elev som blir klaget på 5 ganger må ha møte sammen med foreldre, kontaktlærer og helsesøster (dvs at den som mobber får en klage av andre).
- Bøter til lærere som ikke gjør noe med situasjonen (skal vurderes helt seriøst, ja).
- Gode gamle "detention" for mobbing.
Vis hele sitatet...
Enig med mye av det du sier der Matthiesen, men det med skoleuniform er jeg ikke helt enig i. Synes ikke at skolen skal kunne bestemme hva jeg skal ha på meg.
Likte forslagene selv. Mer autoritet til lærere og skoleledere, samt bedre bemanning vil nok absolutt hjelpe. Og skoleuniformen vil nok være effektivt om det ville blitt innført, få ting definerer sosial klasse så godt som klær. Og barna er veldig bevist på hvilke som er fattige og rike.

Problemet med stort sett alle forslagene er at man ikke har ressurser til de.. men jeg tror mange vil være enig i forslagene før de skjønner at skatten må økes for å betale for tiltakene.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Håper det var en form for ironi?
Vis hele sitatet...
Nei! Å mobbe en amerikaner til psykisk sammenbrudd her i Molde gir 2 knuter i russe lua, å en jøde gir 3.
Nå er det mangel på jøder her så amerikanere er utsatt.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Nei! Å mobbe en amerikaner til psykisk sammenbrudd her i Molde gir 2 knuter i russe lua, å en jøde gir 3.
Nå er det mangel på jøder her så amerikanere er utsatt.
Vis hele sitatet...
Du har enda ikke noe grunnlag for påstanden din om jøder og amerikanere. Jeg har for eksempel hørt det motsatte om jødene...?
Jeg har blitt mobbet og har mobbet, så jeg vet godt hva mobbing er;
Den beste løsningen på mobbing i skolen er vel kansje å få de "kule" til å se ned på mobbing. Vanskelig, ja. Men de kan jo kansje få en form for belløning hvis mobbingen tar slutt, f.eks: at hele klassen til de som fikk slutt på det får dra på klassetur. Dyrt, ja. Men denne måten tipper jeg fungerer glimrende.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Ligger det ikke i menneskets natur å finne svake sider ved individer og stadig minne disse individene på deres svake side, i fellesskap med andre sterke individer ?
Vis hele sitatet...
pleier du ofte personlig å gjøre det? Menneskets natur er et veldig vagt begrep. Alt som mennesker gjør er i deres natur, og det finnes mange mennesker som ikke mobber, så da ligger vel også det i menneskets natur?
Mobbing er noe drit som får mobberne til å føle seg "kule". Har blitt mobba noen ganger, men en gang gikk det rett og slett til hellvette med han ene som mobbet, flaks det var på skolen så noen fikk meg fra han. Hadde det hvert på fritiden hadde jeg nok skada han hardt.
Sist endret av alicante55; 22. februar 2011 kl. 18:42.
Det sies at mobbing er noe som blir utført av en person som lider i hjemmet. Når det er sagt så har jeg ikke alltids funnet at løsningen ville vært ild mot ild. Selv har jeg aldri blitt mobbet, men om jeg setter meg i offerets posisjon så regner jeg med at man føler seg tappet for styrke, og redd for personen. En mobber er som oftest litt tykkere, litt høyere og litt sterkere.

Ingen ønsker og ta opp en direkte tå-til-tå kamp med en person som tydeligvis har odds mot seg, men der man ikke når til med fysikk, kan man gjøre opp i det psykiske. Kommer ikke på noen direkte eksempler, men regner med at det MÅ være mulig og overtale vedkommende til å tenke seg om når han har planer om å mobbe med deg. Det dummeste man kan gjøre er å vise svaket, på samme måte som man ikke skal fôre et troll, skal man ikke fø en mobber.

Det man også kan gjøre er å isolere situasjonen. Ta notater av hvilke perioder det skjer. Skjer det i friminuttene? Skjer det etter skolen? Skjer det i skifterommet i gymmen? Det finnes løsninger på alle disse, men pass på at du ikke kryper under en sten. Om tilfellet er at mobbingen skjer offentlig, der hjelp kan nåes, så er oddsene på din side; det du kan gjøre er å stå med rett rygg og si at du ikke akter og bli mobbet mer. Vis lederegenskaper. Enten så får du deg en rett i trynet, eller så har du fått litt respekt, det kan gå en god vei.

Og til slutt, som jeg startet posten med, en mobber er som oftest en person som har hatt en katastrofal oppvekst. Jeg har ikke kilder til dette, da dette er kun mine observasjoner, derimot så synes jeg logikken stemmer.
Sitat av Patrick Vis innlegg


Og til slutt, som jeg startet posten med, en mobber er som oftest en person som har hatt en katastrofal oppvekst. Jeg har ikke kilder til dette, da dette er kun mine observasjoner, derimot så synes jeg logikken stemmer.
Vis hele sitatet...
Helt feil. De fleste mobber fordi det er kult, eller for å være med i gjengen. Å tro at alle mobbere i landet har hatt en "katastrofal" oppvekst er idiotisk.
Sitat av nikons Vis innlegg
Helt feil. De fleste mobber fordi det er kult, eller for å være med i gjengen. Å tro at alle mobbere i landet har hatt en "katastrofal" oppvekst er idiotisk.
Vis hele sitatet...
Fra vi er født til vi starter og danne våres egne meninger er vi sårbare mot alle former for følelser. En typisk mobber vil antageligvis ha blitt påvirket av en følelse av å ikke være tilstrekkelig, dog det er et helt annet emne. Det kan også hende at mobberen ikke har noen annen måte å slippe løs aggresjonen. Jeg har aldri blitt mobbet, men på samme måte som at jeg fikk en god følelse av å ta med meg noen i fallet når jeg hadde gjort noe galt, kan det reflekteres med hvordan en mobber ubevisst prøver å tilfredsstille sine via mobbing. Tenk deg selv, hvorfor resulterer det at en bølle blir amper om du ikke reagerer?

Jeg har overhodet ikke sagt at ALLE har hatt en katastrofal oppvekst og jeg diskuterte egentlig ikke en hel gruppe mot èn form for mobbing, da det er noe annet, og der har du rett. Når det gjelder en samling så mobber folk for å tjene respekt, eller vise at de dominerer som alfaleder.

På samme måte som at du ikke har helt rett, har ikke jeg helt feil. Vennlist korriger.
Er altfor enkelt å si at alle mobbere har hatt en katastrofal oppvekst. Det forskere har funnet ut er at problemer hjemme ofte fører til at barn mobber medelever på skolen, men det fins ingen konsensus på at alle mobbere gjør det på grunn av problemer hjemme. Her føler jeg du snur det litt rundt.

En kan nok forklare hvorfor enhver mobber hvis en ser på livshistorien hans, men bare fordi en kan forklare det betyr det ikke at det er tilgivelig. Mobbing fører til et svakere samfunn, og derfor ødelegger mobbere samfunnet. De må hanskes med slik at de ikke gjør det lenger.
Er en fyr større en deg slå først mot kritiske punkt som: Kjeve, nese, nakke, skritter eller i sidene.

Sitat av Tryllestav Vis innlegg
Enig med mye av det du sier der Matthiesen, men det med skoleuniform er jeg ikke helt enig i. Synes ikke at skolen skal kunne bestemme hva jeg skal ha på meg.
Vis hele sitatet...
Krever skolen uniform så driter jeg i skolen.. Hater å føle meg ille til mote.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Er altfor enkelt å si at alle mobbere har hatt en katastrofal oppvekst. Det forskere har funnet ut er at problemer hjemme ofte fører til at barn mobber medelever på skolen, men det fins ingen konsensus på at alle mobbere gjør det på grunn av problemer hjemme. Her føler jeg du snur det litt rundt.

En kan nok forklare hvorfor enhver mobber hvis en ser på livshistorien hans, men bare fordi en kan forklare det betyr det ikke at det er tilgivelig. Mobbing fører til et svakere samfunn, og derfor ødelegger mobbere samfunnet. De må hanskes med slik at de ikke gjør det lenger.
Vis hele sitatet...
Nå nå. vennligst les det jeg skriver.

en mobber er som oftest en person som har hatt en katastrofal oppvekst.
Vis hele sitatet...
Jeg har overhodet ikke sagt at ALLE har hatt en katastrofal oppvekst
Vis hele sitatet...
Forøvrig, samtidig som en skoleuniform er latterlig stygg så er det faktisk ikke en uting så fort man har gått seg inn i drakta. Igjen, jeg har aldri gått i en slik uniform; men tenk over det positive. I dagens samfunn er det satt enormt mye vekt på mote, hvordan man skal kle seg, viktig og ordne håret, og spesielt for jentene så er det nesten et krav at en kvinne sminker seg. Med en uniform så blir alle satt på lik linje, det er mindre forskjell på personene og til syvende sist så har man eliminert presset rundt mote. Det er naturligvis kjipt i starten og gå i uniform, men etter alle er klare over at alle går med det, er det mindre grunn til å irritere seg over det. Forhåpentligvis er uniformen tøff og da er jo det bare kult. En grønn drakt med gule striper derimot? Ser den.
Sist endret av Patrick; 22. februar 2011 kl. 22:21.
Moods of Norway skole uniform hadde fungert.
Hvis man skal kunne forebygge mobbing blir man enten nødt til å jevne ut alle forskjeller, eller lære folk at forskjeller må tolereres. Sistnevnte kan man jo bare drømme om, imens førstnevnte vil ingen ha
Er en fyr på skolen som slenger en del drit til meg, jeg pleier som regel å gå unna, eller bare le med. Men inne i meg bygges det opp et enormt raseri som jeg føler jeg ikke kan kontrollere og at det kommer til å renne over når som helst. Hva vil skje viss jeg skaller, slår ned eller sparker ned denne dritsekken?


http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7287817
Sist endret av alicante55; 22. februar 2011 kl. 23:40.
Jeg fikk dårligere oppførsels karakter + samtale og sånt, men absolutt verdt det!
Sist endret av onClipEvent; 23. februar 2011 kl. 00:19.
Hadde ganske ekstreme problemer med mobbing på barneskolen selv, dette grunnet av at jeg flyttet fra et bondeland til et ganske høystandard/snobbete bydel (Asker, Bærum..), og grunnen var også at jeg var ganske "feit" på den tiden.

Dette varte helt siden fra 5klasse til 9ende klasse. Det som sjokkerte meg mest var at lærerne ofte så meg bli mobbet/spyttet på av flere personer samtidig uten å reagere i det HELE tatt. Hadde også "møter" med foreldrene til mobberne og alt det skvipet der, men det funket ABSOLUTT ingenting!

Eneste som kanskje funket i en viss grad var at faren min ringte lærern som vitnet mobbingen den gang, og fikk henne til å hyl grine samtidig som hun ble nokså depressiv etterhvert.

Men jeg kan samtidig også se situasjonen fra lærernes side (ikke de som gir komplett faen) at det er ganske så vanskelig å forhindre mobbing, ettersom de kun kan gjøre handlinger verbalt, eller gi straffer iform av anmerkninger, noe som ofte ikke har en betydning for mobberne.

MYE av mobbingen overlevde jeg pga god støtte fra kamerater, men en dag "rant begeret over", og jeg tok grep et GODT grep i skallen til hoved mobbern, og kjørte den rett inne i veggen, samt at jeg trampet ihjel "juvelene" hans.

Lyden minte meg om 2 smålige spurveegg som knuste ganske brått Helt siden da har jeg ikke hatt noen problemer med mobbing Men grunnen kan også være at jeg i senere tid utviklet en ganske "metall" kles stil som folk flest synes virker skummel, så ikke vet jeg!

For min del var det dessverre "brutal vold mot vold" som hjalp meg i dette tilfellet.
Sist endret av Steeler; 23. februar 2011 kl. 00:24. Grunn: Skrivefeil, mulig at alle ikke er rettet...
Sitat av MCIRON Vis innlegg
Hadde ganske ekstreme problemer med mobbing på barneskolen selv, dette grunnet av at jeg flyttet fra et bondeland til et ganske høystandard/snobbete bydel (Asker, Bærum..), og grunnen var også at jeg var ganske "feit" på den tiden.

Dette varte helt siden fra 5klasse til 9ende klasse. Det som sjokkerte meg mest var at lærerne ofte så meg bli mobbet/spyttet på av flere personer samtidig uten å reagere i det HELE tatt. Hadde også "møter" med foreldrene til mobberne og alt det skvipet der, men det funket ABSOLUTT ingenting!

Eneste som kanskje funket i en viss grad var at faren min ringte lærern som vitnet mobbingen den gang, og fikk henne til å hyl grine samtidig som hun ble nokså depressiv etterhvert.

Men jeg kan samtidig også se situasjonen fra lærernes side (ikke de som gir komplett faen) at det er ganske så vanskelig å forhindre mobbing, ettersom de kun kan gjøre handlinger verbalt, eller gi straffer iform av anmerkninger, noe som ofte ikke har en betydning for mobberne.

MYE av mobbingen overlevde jeg pga god støtte fra kamerater, men en dag "rant begeret over", og jeg tok grep et GODT grep i skallen til hoved mobbern, og kjørte den rett inne i veggen, samt at jeg trampet ihjel "juvelene" hans.

Lyden minte meg om 2 smålige spurveegg som knuste ganske brått Helt siden da har jeg ikke hatt noen problemer med mobbing Men grunnen kan også være at jeg i senere tid utviklet en ganske "metall" kles stil som folk flest synes virker skummel, så ikke vet jeg!

For min del var det dessverre "brutal vold mot vold" som hjalp meg i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Snakka akkurat litt med fettern min som er litt eldre enn de som pleier å kødde, mobbe meg, Han sa at jeg bare skulle ringe han viss jeg trenger hjelp + jeg har en del små triks jeg har lært av venner som driver med kampsport så håper nesten jeg kommer i en fight. + Jeg driter så langt som mulig i om jeg blir utvist 2-3 dager.
Sitat av cubanboogie Vis innlegg
Dette høres ut som noen elendige ''venner''. Kanskje prøv å forklare situasjonen en gang til? Er de nære venner av deg kan det jo hende at de ikke innser skaden av hva de sier og gjør.

Er det en spesifikk ting du missliker at de plukker på? Eller er det nedlatende kommentarer/blikk/etc i hytt og pine?

Om ikke dette stanser etter enda en prat kan vel ingen klandre deg
for å svare med vold.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er nettopp dette som er problemet, at de faktisk ikke innser skaden de gjør. Selv mener de det er uskyldig morro, og at alle er sånn mot hverandre. Jeg kan i hvert fall si uten å lyve at jeg aldri er sånn mot dem, så skjønner ikke hvor de har det fra. Og isåfall så skjer dette bare når jeg ikke følger med. Eller så skjønner de faktisk ikke at de er ganske mye værre med meg enn de er med hverandre.

Det er ikke noe spesielt de gjør. Det er bare måten de oppfører seg mot meg på. Og om det er noen som skal hakkes på, så er det sjeldent det er noen andre enn meg. Men så er jeg så heldig at jeg har rødt hår da, som har en viss rolle her.

Og skjønner bare ikke hvordan de syns det er så utrolig morsomt. Det fins jo utallige andre ting å finne på som er mye morsommere enn å hakke på kameratene sine, at de i det hele tatt synes det er gøy, er bare helt sinnsykt spør du meg. At det går ann å synke så lavt.

Edit: Litt rundt om i teksten..
Sist endret av L3if; 23. februar 2011 kl. 01:32. Grunn: Fordi jeg glemte noe...
har ikke lest hele tråden. men her er mine 5 øre i værtfall:

tviler på at mobbe problemet kan bli løst i denne generasjonen i hvertfall,
hvorfor? fordi skole stort sett er en "barnehage" for eldre unger, der trenden er å vær så lik hverandre som mulig å er du litt anderledes, så har du et problem. Det hjelper ikke stort at lærere ikke vet hva de skal se etter når mobbing pågår heller, de børster det av som spøk eller lek. om en uheldig unge skal være ENDA mere uheldig å klare å si i fra, da blir vondt værre, da blir han sett på som "svak" og han "fortjener det værtfall nå", han blir stemplet som en tyster som ikke klarer noe på egen hånd. når dette er trenden i skolen blir det vidre ført til arbeidslivet (til en viss grad selvfølgelig).

da jeg gikk på skole så hadde vi 2 timer i uka dedikert til antimobbing fra 2 klasse helt opp til 10 klasse (var samme klasse fra 1-10)
men antimobbings timene var ikke så veldig mye til hjelp da flere i klassen sluttet fordi de ble mobbet...

det eneste jeg kan se som hjelper for et mobbe offer er
1: prøve å grisejule mobberene.
(good luck, seeing as they always outnumber u)
2: bytte skole

sorry for rot, bad grammar og lang post..
Selv om den politisk korrekte siden av meg rykker litt til når jeg leser om folk som beskriver hvordan volden var det som løste problemene deres, så vet jeg godt at man i en slik situasjon bare vil "løse" problemet, aka. mobberen. Jeg ble for min del mobbet omtrent hele barneskolen, grunnen var nok at jeg var litt annerledes med tanke på språk og tankemåter. Vokste opp i en familie hvor vi alltid har satt pris på retorikk og diskusjon, noe som har gjort at jeg ofte vant over jevnaldrende i diskusjon. Dette falt selvsagt ikke i god jord hos andre. Prøv å si til en 12 åring at man må kunne forholde seg rolig selv om motparten har bedre argumenter enn deg.

Jeg ble ihvertfall reddet ut av det tilslutt. Hva som reddet meg? Gener....
På slutten av barneskolen, og begynnelsen av ungdomsskolen begynte jeg å få muskler. Både min far og bestefar er sterke menn, og det viste seg at det var jeg og. For mobbernes del ble maktforholdene endret. Er ikke like moro å mobbe en du vet kan kveste deg rimelig godt om han skulle ønske det. Etter det var det nok med et litt irritert blikk for å få slutt på kommentarer fra andre idioter...

Egentlig er jeg i dag litt glad jeg ble mobbet, selv om det var svært vanskelig på den tiden. Det har gjort meg til en person som kan gi en god faen i hva andre mener, så jeg slipper å krype etter de "kule" menneskene, i håp om å få deres nåde. Man kan vel si at jeg vokste på det.
Sitat av seven_up Vis innlegg
I forbindelse med alt mobbe fokuset i media fant jeg denne for noen dager siden: http://www.aftenposten.no/jobb/article4024968.ece

Den omhandler i all hovedsak arbeidsplasser, og barn og unge er jo noe mer sårbare, og bør behandles ulikt. Men kan det være noe i det psykologen sier:

"- Hvordan vil du definere mobbing?

- Jeg vet i alle fall hvordan jeg ikke vil definere det. Og det er den definisjonen det virker som mange lever etter: «Om du føler deg mobbet, så er du et mobbeoffer»

- Problemet er at folk «føler» for mye i øst og vest. Hvem som helst kan bli anklaget for mobbing, det er nok om noen føler seg mobbet, sier Andersen. "

Eller dette:

"- Jeg pleier å si at en av hundre er slemme. Det er ikke det store problemet. Problemet er at 99 av 100 personer ikke har lært å ta vare på seg selv. "

"- Vi er blitt fostret opp til å tro at ord kan såre. Vi må lære at ord ikke er farlige. De kan ikke såre, knuse, stikke eller drepe, sier Andersen. "

hva synes dere om disse utsagnene? Dette er ment for voksene mennesker i arbeidslivet, og må tolkes i den kontekst, dette handler altså mindre om barn og deres problemer, men noe er kanskje overførbart?
Vis hele sitatet...
Man kan jo bare spørre; hvorfor fungerer placebo? Selv om pillen er uten mening, så betyr ikke det at handlingen det er å ta pillen er uten mening. (DVS handlinger og ord påvirker oss fysiologisk så vel som psykologisk).
Weii, ja, det er nok eksakt det denne professoren også mener; "- Vi er blitt fostret opp til å tro at ord kan såre. Vi må lære at ord ikke er farlige. De kan ikke såre, knuse, stikke eller drepe, sier Andersen. "

Altså at vi lærer oss til å tro at dette er farlig selv, derfor er det farlig. Som placebo, vi tror på det, derfor virker det.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Weii, ja, det er nok eksakt det denne professoren også mener; "- Vi er blitt fostret opp til å tro at ord kan såre. Vi må lære at ord ikke er farlige. De kan ikke såre, knuse, stikke eller drepe, sier Andersen. "

Altså at vi lærer oss til å tro at dette er farlig selv, derfor er det farlig. Som placebo, vi tror på det, derfor virker det.
Vis hele sitatet...
Altfor enkelt, siden prof. kommer med påstanden må han også forklare hvorfor. Så vidt jeg ser er det ingen som har klart å forklare placebo, eller som jeg foretrekker; ''the meaning response'', innad hva vi kjenner som skolemedisin. Denne karen har ingenting å støtte seg på når han sier at ord ikke kan fysisk såre. Nå har jeg vært heldig nok til ikke å ha opplevd mobbing, men har ingen tvil om at psykologisk ''krigføring'' kan og vil manifestere seg fysiskt hos et offer eller at en pille/ ''sham'' operation/ *noe ''placebo''* som er placebo vil gi (fysiski så vel som psykisk) virkning i visse tilfeller. Selv vitenskapen kan ikke (enda) forklare dette fenomenet. MAO, han tar feil.
Hvis mobbeofret klarer å skaffe seg en venn som mobberene aksepterer pleier mobbingen og gi seg i stor grad.
Dette er selvfølgelig ikke en mulighet eller en løsning for alle, men jeg har sett det har funket for mange!

btw; Jeg ville ikke anbefalt vold, sjangsen er stor for at ting kan bli enda værre. Men absolutt, de fortjener som regel en omgang juling. Men muligheten for at man da går for langt, eller at du får 10x tibake neste uke er alt for stor.
ok beklager om dette kommer til å støte noen av dere men...jeg mener at den <bry deg> tingen som er ute nå er litt "bullshit".. det er rett og slett fordi at vi ALDRI kan få en mobbe-fri skole i verden. selv var jeg utsatt for dette 3 år på u-skolen + vgs 1 & 2. broren min er igjennom det samme nå noe jeg hjelper han veldig med..også dere som mener det at mobberne fortjener å bli mobba selv tar dere feil... da ødelegger dere ENDA et liv... bare tenk på det
Hvis det som står i VG hadde hendt en av mine venner, hadde jeg sluppet alt raseriet jeg får inne i meg ned på disse jentene, så de ikke hadde vært fysisk i stand til å gjøre noe sånt igjen.. de der vil jeg ikke en gang kalle jenter, de er dyr, og de fortjener ikke annet enn å bli offentlig hengt ut, HVERTFALL på lik linje med Høyre-politikeren som ble så til de grader uthengt pga en sleivete kommentar på facebook..
Sitat av pet Vis innlegg
Hvis mobbeofret klarer å skaffe seg en venn som mobberene aksepterer pleier mobbingen og gi seg i stor grad.
Dette er selvfølgelig ikke en mulighet eller en løsning for alle, men jeg har sett det har funket for mange!

btw; Jeg ville ikke anbefalt vold, sjangsen er stor for at ting kan bli enda værre. Men absolutt, de fortjener som regel en omgang juling. Men muligheten for at man da går for langt, eller at du får 10x tibake neste uke er alt for stor.
Vis hele sitatet...
Sant. Husker det begynte en ny kar i klassen da jeg gikk i fjerde. Han var dust mot meg og kompisen min de første dagene, men vi var fra før av "akseptert" av de som liksom var "kule" i klassen. Når han fannt ut det ga han seg, og vi ble faktisk venner.
Vil bare vise dere denne: http://www.ba.no/nyheter/article5132096.ece , til dere som ikke allerede har sett den. Her kan dere se hvor jævlig mobbing faktisk er. På tide at politikere tar et seriøst grep om situasjonen.
Sist endret av Omnibenevolence; 3. mars 2011 kl. 21:34.