Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1187
Godmorgen freaks!

Da har det seg slik at jeg og min kamerat tenkte oss at det var en god idé å arrangere et LAN Party i skolens gymsal. Vi fikk samarbeid med ungdomsarbeiderne der ogsånt (blablabla), men når vi først fikk inn alle de 90 påmeldte streiket nettet nesten helt.

Vi bruker det kommunale nettet som var i hallen fra før av, men jeg var der oppe tidligere, og det var ingen sperrer.

Setupet vårt er nå:
Vegguttak -> Gigabit switch -> Switch til 10 maskiner. -> switch til 20. maskiner

Og en annen port fra Gbit-switchen -> Switch til 20 maskiner.

(Samme) Vegguttak -> Switch til ca. 20 maskiner -> Switch til ca. 20 maskiner.

TL;DR; 60 stk. på gbit switch, en seriekoblet(?) switch og en ikke. To seriellkoblede switcher til 30 stk. Begge fra samme internett-hvit-toporters-boks.

Problemet er at vi ikke (som regel) kommer inn på steam, League of Legends, WoW, GW2 osv., men alle får rundt 100 mbit ned og 20 opp

Og med som regel, mener jeg at det virker som om login-en tar for lang tid, så serveren timer-out? Fordi hvis vi prøver opptil 10 ganger når vi logger inn så kommer vi inn til slutt.

Vet ikke om dette er relevant stoff, men i tilegg så har vi ikke egen DHCP server, men som sagt bare rett ifra vegguttaket, og vi er oppe i x.x.x.~210 i IP adresser, men vi har en ruter som vi kan koble på et sted.

Redd oss freaks! <3
Dersom dere har en router som kan håndtere trafikken uten å knele, så sett den opp. Det beste alternativet ville vært å innstallere pfSense på en gammel stasjonær, og bruke dette som router. (Trenger 2 nettverkskort).

Dere finner gode pfSense guider på forumet hvis dere søker.
Vi har noe AKA denne:
http://www.techpin.com/wp-content/uploads/2008/11/november-giveaway-win-a-linksys-cisco-wireless-g-broadband-router.jpg
Skal det holde?
Sist endret av Haavard15; 15. september 2012 kl. 11:25. Grunn: Feil i formatering av tekst
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det vil ikkje holde.

Kva er første del av IPane? Det lukter litt av at det er NAT, og steam etc. ser ein offentleg IP, og antar det er snakk om misbruk e.l.
IPen er: 212.125.236.40
Men kan de stenge oss ute fra dem sin side?
Og denne pfSense, vil den fungere bra da?
Så dere har bare èn offentlig IP?
Vil det bli et problem/hvordan sjekker man om man har flere?

Jeg har aldri sett noe med flere Public IP-er . Enlighten me!
Sitat av danielsk Vis innlegg
Så dere har bare èn offentlig IP?
Vis hele sitatet...
Trenger bare en offentlig IP, det vi har kjørt de siste 4 LAN med 100 deltakere uten problemer.

Prøv å skaff dere pfsense eller en kraftigere ruter. Kjenner dere noen som jobber med IT kan dere høre med de om de kanskje har en ruter som er laget for slikt.
Sist endret av throwaway72; 15. september 2012 kl. 11:46.
Da gir jeg pfSense et forsøk.

Vegguttak -> pfSense -> Gbit switch -> alle andre switcher og makskiner, right?

Takk for all hjelp forresten, rikelig med KP er vel fortjent <3
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
fomox: det er ijo ikkje direkte utenkjeleg at aktører som steam føler for å throttle det om dei brått har femti klienter fra samme IP...
Sitat av slashdot Vis innlegg
fomox: det er ijo ikkje direkte utenkjeleg at aktører som steam føler for å throttle det om dei brått har femti klienter fra samme IP...
Vis hele sitatet...
Ikke utenkelig nei, men etter det vi har erfart er det ikke et problem