Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4069
Sitter nå på morgenkvisten og leser litt på div. nettaviser, en som traff meg var http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10045299 Begynte selv på vg1 nå i høst og kjenner opptil flere personer jeg mener ikke burde fått gå på skole pga. høyt fravær og dårlige karakterer. For nå har det seg jo slink av hvis man vil inn på eks. Medier og kommunikasjon kan man søke science eller TAF på de andre alternativene og være sikret en god utdanning. Er det sånn vi skal ha det eller har Krf rett?
Sist endret av BareAnders; 1. september 2012 kl. 08:56.
Ser bare for meg at uansett hvordan ting blir gjort så blir det urettferdig..

For meg personlig så hadde jeg blitt utelatt en vidergående utdanning hvis "3er" over hele linja skulle vært kravet.
Skjønner at mange trenger et xtra kick i ræva men skaper man ikke bare en gjeng NAVere med å nekte dem videre skolegang? Tross alt idag så forlanger de tilogmed fagbrev for å vaske dassene rundt omkring..
Før Reform94 hadde man ikke "rett" til vgs. Det slår sikkert uheldig ut for mange det også.
med tanke på at ikke alle klarer ungdomskolen vil det være dumt å utestenge dem fra vgs. Det finne de som ikke trives på skolen og får dårlige karakterer og de som ikke passer til å sitte mange timer foran en tavle. Også folk med forskjellige hemninger vil falle utenfor vgs og på den måten ikke klare å skaffe seg jobb. Selv om ikke alle kommer til å klare vgs, så har de ihvertfall en ekstra sjanse.

Mange velger retninger på vgs hvor de tar fag slik at de kommer rett ut i arbeid. Dette vil kanskje være den riktige retningen (for noen av dem), og i noen situasjoner ser vi at de klarer dette med glans, til tross for at de slet på ungdomskolen. Det at noen vil fjerne denne muligheten fra dem blir helt feil. Politikerne kjører en politikk hvor de vil ha alle i arbeid, dette er ikke løsningen.
Sitat av TheSailorXD Vis innlegg
med tanke på at ikke alle klarer ungdomskolen vil det være dumt å utestenge dem fra vgs. Det finne de som ikke trives på skolen og får dårlige karakterer og de som ikke passer til å sitte mange timer foran en tavle. Også folk med forskjellige hemninger vil falle utenfor vgs og på den måten ikke klare å skaffe seg jobb. Selv om ikke alle kommer til å klare vgs, så har de ihvertfall en ekstra sjanse.

Mange velger retninger på vgs hvor de tar fag slik at de kommer rett ut i arbeid. Dette vil kanskje være den riktige retningen (for noen av dem), og i noen situasjoner ser vi at de klarer dette med glans, til tross for at de slet på ungdomskolen. Det at noen vil fjerne denne muligheten fra dem blir helt feil. Politikerne kjører en politikk hvor de vil ha alle i arbeid, dette er ikke løsningen.
Vis hele sitatet...
De vil vel følge "ingen regler uten unntak"-prinsippet hvis det går gjennom. Om det er noen spesielle grunner til dårlige karakterer / mye fravær så vil det vel gå igjennom. Selvom jeg aldri tror dette blir noe av in zeh first place.
Det bør være sånn det er nå, alle skal ha rett til å gå på videregående skole.
Noe man kunne ha gjort;
Dem som får karakteren 1 i ett fag, måtte ha gått på sommerskole i sommerferien, regner med at mange hadde fryktet å benytte hele sommerferien til skole.
Snakker du om folk med mye fravær fra 10 Klasse?

I tilfelle så syns jeg at, ja vgs burde være en rett, etter min erfaring er utrolig mange av folkene med høyt fravær og dårlige karakterer egentlig utrolig dyktige folk, jeg har sitt mange folk jeg aldri hadde trodd skulle komme seg noen vei i livet, men som tok seg selv hardt i nakken når dem kom inn på VGS og fikk holde på med noe som var interessant for dem.

Mesteparten av folka jeg tvilte på etter 10 klasse er nå ute i lære.
Sitat av hotline Vis innlegg
De vil vel følge "ingen regler uten unntak"-prinsippet hvis det går gjennom. Om det er noen spesielle grunner til dårlige karakterer / mye fravær så vil det vel gå igjennom. Selvom jeg aldri tror dette blir noe av in zeh first place.
Vis hele sitatet...
Hvordan tenker du at man skal komme frem til disse "spesielle grunnene"? Det kan være en rekke grunner til at elever får dårlige karakterer og/eller høyt fravær. Det kan være lite motivasjon, et dårlig hjem, foreldre som ikke følger opp og er støttende, mobbing på og utenfor skolen, lærevansker og mer. Å plukke opp på alt er ingen enkel oppgave, spesielt ikke for lærerne som skal avgjøre disse tingene.

Man kan se på det sånn: Unger på ungdomsskolen er ikke akkurat videre modne, og man kan spørre seg hvor modne ungdommer på videregående er, men mange endrer holdning fra ungdomsskolen til videregående, og for mange blir videregående den siste sjansen før studier og arbeidsliv.
Ja, det burde være en rett. Dette dreier seg om rundt 90 tusen kroner pr elev, og maks 4 år. Det høres helt rimelig ut for å hjelpe folk inn i samfunnet. Vi dog utvide hva de kan brukes til. Ønsker man ikke ta seg utdanning, så burde disse pengene bli brukt på å hjelpe folk ut i arbeidslivet. Hva enn en ungdom ønsker å gjøre/forsøke, så lenge det er nyttig, burde han få hjelp til.


Forslag:

1. Er man skolelei, så burde man kunne bruke opp et år av VGS-opplæringen på å jobbe. Da kunne f.eks. staten tilby å betale halvparten av lønna opptil utbetalt 90k, noe som ville gjøre det mye, mye lettere for en 16-åring å få fulltidsjobb.

2. Tar man VGS på 3 år, og deretter militærtjeneste/siviltjeneste burde pengene for sisteåret bare betales ut til den personen.

3. Tar man VGS på 3 år, og ønsker å starte en egen bedrift, så burde man kunne bruke pengene for det siste året til gratis revisor, gratis kursing, betalte dokumentavgifter og noe såkornkapital.

I det hele tatt, disse 90000 pr år, over 4 år, burde være noe man har rett til, uavhengig om det er skole eller ikke.. så lenge man gjør, eller forsøke å gjøre, noe samfunnsnyttig.

Man kan tilogmed diskutere om man bare burde betale ut de 90k til alle som fullfører VGS på 3 år, uavhengig av hva de vil gjøre med dem. Stryk-raten hadde nok gått rimelig gått ned da
Sist endret av DumDiDum; 1. september 2012 kl. 10:53.
Synes man fint kunne tatt fra de denne retten. Hvis man ikke kan fullføre ungdomskolen med 2 eller bedre i alle fag burde man få et spark i ræva. Jeg har selv gått videregående på en bygg/anlegg linje og hvertfall halvparten av klassen var totalt uinteressert i faget. De var der ene og alene for det var der fylkeskommunen kunne sende bunnskrapet og oppfylle kravet rett på vgs.

Disse personene var utelukkende forstyrrende for undervisning og læringsmiljø. Deres eneste fokus var faenskap, krangling og å slippe undervisning. Og etter 2 år med dette stryker de eksamen, får ingen lærlingplass og krav om tilbakebetaling av stipend gitt av lånekassen.Noen gikk til skritt og drapstrue læreren over telefon, andre valgte og begynne på samma jævla linja fra bunn av. WTF Kuke bort 2 år av livet sitt på ei linje du var uinteressert i for så og ta hele dritten en gang til.

Når jeg ser disse personene igjen etter 10 år har de somregel fått seg en lavtlønnet jobb, type rimi kassa og slikt. En var også på et reality program, er jo helt i tråd med at bare idioter melder seg på slikt;-) Hvorfor gå omveien?? Økonomisk og samfunnsmessig mer hensiktsmessig at disse rusler rett fra ungdomskolen inn i et arbeidslivet, trenger ikke vgs for og vaske og plukke søppel.
Sist endret av kazmaier; 1. september 2012 kl. 12:58.
Synes ikke at det skulle vært fratatt retten til VGS for noen, for mange er VGS er ny sjanse til å gjøre det bedre. Selv gikk jeg ut med et snitt på 3 og stryk i noen fag på grunnskolen, alt dette pga. for mye teori til at jeg greide å holde meg aktiv hele dagen, ble rett og slett lei! Nå har jeg startet på RM og vi har mer praksis enn teori (4 teorifag, norsk, engelsk, matte og naturfag), Jeg ser på VGS som en ny sjanse til å gjøre det bedre for å så få gjort det jeg virkelig vil, ikke sitte å lære alle fagene jeg ikke har interesse for, men kun det jeg har interesse for (ikke det at jeg skal bli kokk....).

Det som er med VGS: Du kan bli kastet ut av skolen om du har for mye fravær, så mange mister jo retten til plassen. Og VG2 er jo heller ikke noe alle har rett til, om man stryker i x fag så vil man miste retten til plass.

Kanskje et system som DumDiDum sier, at staten hadde betalt 50% av lønna iløpet av et år om man ville tatt seg et friår fra skole. Det dummeste man kan gjøre er å ta seg et friår uten å ha noen planer, da blir det ekstremt vanskelig å komme seg inn i skolehverdagen igjen.
Sist endret av Vod0; 1. september 2012 kl. 13:07.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ja, det burde være en rett. Dette dreier seg om rundt 90 tusen kroner pr elev, og maks 4 år. Det høres helt rimelig ut for å hjelpe folk inn i samfunnet. Vi dog utvide hva de kan brukes til. Ønsker man ikke ta seg utdanning, så burde disse pengene bli brukt på å hjelpe folk ut i arbeidslivet. Hva enn en ungdom ønsker å gjøre/forsøke, så lenge det er nyttig, burde han få hjelp til.


Forslag:

1. Er man skolelei, så burde man kunne bruke opp et år av VGS-opplæringen på å jobbe. Da kunne f.eks. staten tilby å betale halvparten av lønna opptil utbetalt 90k, noe som ville gjøre det mye, mye lettere for en 16-åring å få fulltidsjobb.

2. Tar man VGS på 3 år, og deretter militærtjeneste/siviltjeneste burde pengene for sisteåret bare betales ut til den personen.

3. Tar man VGS på 3 år, og ønsker å starte en egen bedrift, så burde man kunne bruke pengene for det siste året til gratis revisor, gratis kursing, betalte dokumentavgifter og noe såkornkapital.

I det hele tatt, disse 90000 pr år, over 4 år, burde være noe man har rett til, uavhengig om det er skole eller ikke.. så lenge man gjør, eller forsøke å gjøre, noe samfunnsnyttig.

Man kan tilogmed diskutere om man bare burde betale ut de 90k til alle som fullfører VGS på 3 år, uavhengig av hva de vil gjøre med dem. Stryk-raten hadde nok gått rimelig gått ned da
Vis hele sitatet...
Så du mener at hver elev skal få ca 22,500 kr iform av enten penger etter forsvaret (når man allerede får 30k for å fullføre), selv om forsvaret ikke ønsker/har mulighet til å ta inn alle i et ungdomskull, noe som igjen fører til forskjellsbehandling.

Om man ønsker å starte egen bedrift er det allerede egne ordninger for støtte, i tillegg bør kanskje en som ønsker å starte noe selv ha minimum et år arbeid bak seg først, for å få litt erfaring.

La oss si det er 100,000 som fullfører på 3 år, det tilsvarer 2,250,000,000 kr pr år.
Dette er selvfølgelig et fiktivt tall, men det er ekstremt mye penger bare for å få lat ungdom til å fullføre skolen.

Nei, retten burde ikke tas bort, uten videregående skole idag er det ikke mye man kan gjøre med seg selv. Men istedenfor å tilby mye penger for å fullføre burde det, mener jeg, bli vanskeligere å ikke fullføre.

Gjør det så lite attraktivt å leve på nav at ungdommen skjønner at å utdanne seg eller jobbe er et bedre alternativ, når det er snakk om 16-åringer er vell dette ansvaret foreldre sitt, mer enn staten.

Å betale 90,000 til alle som bare fullfører vgs synes jeg bare er helt idiotisk, da dobler man prisen pr elev (om en elev koster ca 90,000 som du sa) og dette er vell absolutt penger som kan gå til oppgradering av skoler, veier, sykehus og andre ting som er mer nødvendig enn å dele ut penger til ungdom som burde lære at de ikke får ting gratis bare for å gjøre noe for seg selv.
Bør være en rett, men bør ikke være et krav. At noen ikke orker, gidder eller vil fullføre videregående er uunngåelig. Derfor burde vi også legge til rette for at slike har en jobb som venter på de. I dagens samfunn er dette umulig pga statlig regulering.
Sist endret av Flaskeposten; 2. september 2012 kl. 18:58.
Husk at vgs fungerer like mye som en barnehage som en skole. Hva tror du ville skjedd med ungdom på 15 år som bruker hele dagen på å løpe rundt uten skole eller jobb? Tror du de ville brukt tiden sin på en konstruktiv måte eller laga faen? Er viktig at folk får gå på VGS uansett karakterer ja.
Mitt inntrykk er at retten til videregående opplæring var en dårlig ide.
Jeg kjenner noen vgs-lærere og de beklaget seg over at de plutselig fikk masse umotiverte elever.
Umotiverte elever sliter ut lærerne og ødelegger for medelever.

Det burde vært retten til å kvalifisere seg i stedet. Et karakterkrav godt under snittet.
Klarer du ikke det og fortsatt vil inn er sommerskoletilbud med karakterheving et alternativ, dumping av tiende et annet.

Jeg er redd vi blir et samfunn av "coming through" mennesker som tror at samfunnet står på pinne og gjør alt for oss uten motytelser.

Bestefar og hans generasjon hadde på alle områder en høyere moral og innsatsvilje enn meg og min generasjon.
Jeg er litt bekymret hvis kommende generasjoner blir enda slappere og lærer seg at det finnes alltid en utvei uten å måtte yte noe, at man aldri skal måtte ta seg sammen.
Hva hvis samfunnet vårt skulle bli satt på en skikkelig prøve som en krig eller katastrofe etter at vi har utviklet oss til tafatte knehøner.
Sist endret av bajjaz; 3. september 2012 kl. 15:42.
Jeg tror det hadde vært bra om man måtte ta en inntaksprøve for å komme inn på en linje. Altså, alle har rett til å prøve, men klarer du ikke prøven så kommer du ikke inn. Det er selvfølgelig ikke de samme prøvene for studiespesialisering og bygg, f.eks.
Sist endret av onClipEvent; 3. september 2012 kl. 16:33.
Det sier vel seg selv at videregående utdanning bør være en rett !!

Fullfører man videregående selv med dårlig snitt har man laaaangt større sjanse for å få enten lærlingplass eller "kassa på rema" jobb.

Selv om man ikke får kjempe flotte karakterer så har man i det minste noe hvis man klarer å fullføre videregående. Bedre at noen har lavt betalte jobber enn å gå på NAV fordi de ikke hadde rett til skole da de var 16 år.

Var selv dritt lei skole og hadde ikke kjempe bra karakterer fra ungdomsskolen, men kom inn på elektro og nå har jeg fagbrev med fast jobb. Hvis jeg ikke hadde kommet inn på videregående pga en teit regel som sier "Nei du har for dårlig karakterer dermed kommer du ikke inn", hadde jeg mest sannsynlig hatt en lite fengende jobb, eller ingen jobb i det hele tatt.

Se på verden rundt oss. Folk må betale tonnevis med penger for å kunne ta videregående, og mange foreldre har ikke råd til å betale skolegang for ungene. Da øker risikoen for at kidsa dukker opp i feil miljø. Følgene av det kan fks være kriminalitet og dop som igjen kan få konsekvenser for familie, venner, en selv og samfunnet.

Kunnskap er makt, og kunnskap skaper profitt i det lange løp. Selv en som kommer inn med elendige karakterer på videregående, kan gjøre det fantastisk bra i livet

Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Jeg tror det hadde vært bra om man måtte ta en inntaksprøve for å komme inn på en linje. Altså, alle har rett til å prøve, men klarer du ikke prøven så kommer du ikke inn. Det er selvfølgelig ikke de samme prøvene for studiespesialisering og bygg, f.eks.
Vis hele sitatet...
Sier seg selv at det ikke hadde funka. Det funker på type musikk, dans og drama fordi søkerne der er spesielt interessert. De brenner faktisk for å komme inn og drive med det de virkelig har lyst til.
Hvor mange tror du brenner for å komme inn på allmenn eller bygg?
Man burde fått lån på 90.000 kr for å betale for skoleåret som blir omgjort til stipend hvis man står i alle fag (min 2 i karakter).
Sitat av fomox Vis innlegg
Man burde fått lån på 90.000 kr for å betale for skoleåret som blir omgjort til stipend hvis man står i alle fag (min 2 i karakter).
Vis hele sitatet...
Why?? Mener du i ramme alvor at man i tillegg til og gi envher idiot rett på vgs må staten også gi et insentiv på kr 90 000 for at ungdommen skal gidde og fulføre.

Det er dette jeg merer er et av hovedutfordringene i dagens samfunn : At dagens opplæring ikke stiller krav til ungdommene! De blir bortskjemte og ender med en alvorlig reality check når de skal ut i det virkelige liv og innser at ingenting kommer av seg selv.

Guleroten for ungdommene er en utdanning og isteden for og slenge 90k oppå dette bør man innføre pisken.
Ingen resultater = ingen utdanning = fremtid i renovasjons bransjen
Sitat av kazmaier Vis innlegg
Synes man fint kunne tatt fra de denne retten. Hvis man ikke kan fullføre ungdomskolen med 2 eller bedre i alle fag burde man få et spark i ræva. Jeg har selv gått videregående på en bygg/anlegg linje og hvertfall halvparten av klassen var totalt uinteressert i faget. De var der ene og alene for det var der fylkeskommunen kunne sende bunnskrapet og oppfylle kravet rett på vgs.

Disse personene var utelukkende forstyrrende for undervisning og læringsmiljø. Deres eneste fokus var faenskap, krangling og å slippe undervisning. Og etter 2 år med dette stryker de eksamen, får ingen lærlingplass og krav om tilbakebetaling av stipend gitt av lånekassen.Noen gikk til skritt og drapstrue læreren over telefon, andre valgte og begynne på samma jævla linja fra bunn av. WTF Kuke bort 2 år av livet sitt på ei linje du var uinteressert i for så og ta hele dritten en gang til.

Når jeg ser disse personene igjen etter 10 år har de somregel fått seg en lavtlønnet jobb, type rimi kassa og slikt. En var også på et reality program, er jo helt i tråd med at bare idioter melder seg på slikt;-) Hvorfor gå omveien?? Økonomisk og samfunnsmessig mer hensiktsmessig at disse rusler rett fra ungdomskolen inn i et arbeidslivet, trenger ikke vgs for og vaske og plukke søppel.
Vis hele sitatet...
Jeg var en av de ungene. Riktig nok bråker jeg ikke, og er relativt høflig mot lærerne, men interessen for læring var på bunn. Det kom ikke som noe sjokk når jeg fikk toere i fag, og jeg var igrunn ganske fornøyd med det. Dette varte helt til slutten av andre året, da moren min spurte om jeg hadde øvd til en stor prøve på slutten av terminen. Jeg skjønte først ingenting, "øve til en prøve..?". Det hørtes helt absurd ut. Da skjønte jeg at noe måtte endres.

Jeg hadde absolutt ingen interesse for skolen, og var ganske apatisk til det hele. Når jeg prøver å spekulere på hvorfor, kommer jeg ikke fram til så mye logisk. Dårlige lærere kanskje. Dårlig diett, lite mosjon, bedøvde dopamin-reseptroer. Umoden? Brent ut på grunn av den sosiale faktoren?

Hvorfor vet jeg ikke, men jeg prøver som faen å ta meg sammen nå. Jeg vet jeg har et større potensiale enn å plukke opp søppel eller selge varer i kassa på Rimi. Det har nok flere av de som var i klassen din også. Men motivasjonen kan bli ganske knust av skolen. Man kan ikke forvente at alle i Norge skal kunne bli lært opp på samme måten. Spesielt ikke om man er introvert, da skolen er konstruert for extroverter.

Blir kanskje et litt langt og meningsløst innlegg, men tenkte det kunne gi deg et lite perspektiv over "bunnskrapet" i samfunnet.
Hvis det ble flere valgmuligheter på vgs tror jeg interessen for skolen ville bli bedre. Da sikter jeg selvfølgelig til Norskfaget som jeg den dag i dag kan se tilbake på med minner om kjedsomhet, dagdrømming og skulk. Mye av det klassen min hadde om var gamle viking-fortellinger skrevet på gammelnorsk, plassering av dialekter på et kart og ikke minst den helvetes uinteressante diktanalysen. (kan egentlig understreke anal i det siste ordet der.)

Norsk-faget er et fag jeg mener har mange spennende sider fordi det omhandler så mye forskjellig. Fikk elevene mer frihet til å å velge emner man ville fokusere på selv så hadde ikke dette vært så bortkastet tid. Spesielt med tanke på at eksamen dreide seg om ulik artikkel-skriving som sjeldent omhandlet noe fra pensum. Men å kunne skrive sakprosa er en fin egenskap.

Diktanalyse derimot er noe unødvendig søppel som hører hjemme i en evt. dikt-klasse. Jeg vil påstå at få treffer på dette søppelet senere i livet med mindre de har en spesiell interesse for det og da er det selvfølgelig gull verdt. Mulig søppelkommentaren min fremstår som superbarnslig, men jeg brukte mye unødvendig energi på å sitte å frustrere meg over akkurat dette.

Sånn ellers i skolen syntes jeg at praktiske anlagte barn skal ikke lide seg gjennom tre år med bare teori fordi de ikke ønsker å bli personlig trener, danser eller elektriker.
Sist endret av Mofse; 8. september 2012 kl. 19:33.
Til Thegloryhole:

Du faller nok ikke inn i det jeg betegnet som bunnskrapet da du fint klarer og formulere deg og virker reflektert. Jeg underdrev kanskje hvor ille det var da det har gått vel 10 år. Men som sagt tidligere de drapstruet lærer og vold hendte regelmessig. Deriblandt de slo ned en besøkende på skolen fordi han ba de flytte seg når de ikke gadd og gå unna veien når han kom kjørende med bilen. Mobbing av enkeltelever til de sluttet. En ble knivstukket med en tapetkniv. De stjal glasskuttere og tilfeldigvis var det gjort "tagging" på ruter i sentrum neste helg. Resultatet var skader i million klassen.

De fleste av disse var fra midtøsten og pakistan. Og jeg tør å mene at de ikke bare skulle blitt tuppet ut av vgs men også ut av landegrensa.
Idéen om å fjerne retten til videregående opplæring er rimelig fjern.
Sitat av fomox Vis innlegg
Man burde fått lån på 90.000 kr for å betale for skoleåret som blir omgjort til stipend hvis man står i alle fag (min 2 i karakter).
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke den norske stat er interessert i å dele ut maksimalt 5.4 milliarder norske kroner hvert år, gitt at alle består artium.
Ikke at jeg er noe særlig for partihetsing, men er ikke det litt ironisk at forslaget kommer fra en FrPer når det er et av partiene med de lavest utdannende velgerne og flest velgere på trygd? (Finnes masse om dette med et raskt google-søk om du betviler påstanden)

Som mange andre her så sleit jeg med å følge med på ungdomskolen, mye grunnet lav motivasjon og lite utfordringer. Samt at jeg var en rebelsk liten kuk . Men uansett så skjerpet jeg meg når jeg havnet på en VG2-linje som faktisk interesserte meg, gikk fra å ha fra stryk til 2 i fag + 100-150 dager fravær til å få nesten 5 i snitt og tilnærmet null fravær. Jeg har heller ikke brukt lengre tid på utdanningsløpet enn hva andre ville ha gjort så jeg har ikke kostet staten noe mer heller av den grunn. Hadde forslaget her tredd i kraft hadde jeg nok ikke kunnet gitt like mye tilbake til samfunnet i framtiden som jeg vil gjøre i framtiden nå....
(Riktig nok mye som kan bli gjort med skolesystemet, men dette blir feil ting å ta tak i)

Dette forslaget kommer det sannsynligvis ikke til å bli noe ut av med tanke på at kunnskapsløftet tredde i kraft ganske nylig uansett, heihei.
Sitat av kazmaier Vis innlegg
Why?? Mener du i ramme alvor at man i tillegg til og gi envher idiot rett på vgs må staten også gi et insentiv på kr 90 000 for at ungdommen skal gidde og fulføre.

Det er dette jeg merer er et av hovedutfordringene i dagens samfunn : At dagens opplæring ikke stiller krav til ungdommene! De blir bortskjemte og ender med en alvorlig reality check når de skal ut i det virkelige liv og innser at ingenting kommer av seg selv.

Guleroten for ungdommene er en utdanning og isteden for og slenge 90k oppå dette bør man innføre pisken.
Ingen resultater = ingen utdanning = fremtid i renovasjons bransjen
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener man burde betale for skoleåret, og de 90 000 kr skal dekke det.
Sitat av Smetown Vis innlegg
Hvis det ble flere valgmuligheter på vgs tror jeg interessen for skolen ville bli bedre. Da sikter jeg selvfølgelig til Norskfaget som jeg den dag i dag kan se tilbake på med minner om kjedsomhet, dagdrømming og skulk. Mye av det klassen min hadde om var gamle viking-fortellinger skrevet på gammelnorsk, plassering av dialekter på et kart og ikke minst den helvetes uinteressante diktanalysen. (kan egentlig understreke anal i det siste ordet der.)

Norsk-faget er et fag jeg mener har mange spennende sider fordi det omhandler så mye forskjellig. Fikk elevene mer frihet til å å velge emner man ville fokusere på selv så hadde ikke dette vært så bortkastet tid. Spesielt med tanke på at eksamen dreide seg om ulik artikkel-skriving som sjeldent omhandlet noe fra pensum. Men å kunne skrive sakprosa er en fin egenskap.

Diktanalyse derimot er noe unødvendig søppel som hører hjemme i en evt. dikt-klasse. Jeg vil påstå at få treffer på dette søppelet senere i livet med mindre de har en spesiell interesse for det og da er det selvfølgelig gull verdt. Mulig søppelkommentaren min fremstår som superbarnslig, men jeg brukte mye unødvendig energi på å sitte å frustrere meg over akkurat dette.

Sånn ellers i skolen syntes jeg at praktiske anlagte barn skal ikke lide seg gjennom tre år med bare teori fordi de ikke ønsker å bli personlig trener, danser eller elektriker.
Vis hele sitatet...
Er enig med det du sier.
Syns det er utrolig lite nødvendig og ha enkelte fag på yrkesrettede linjer.

Hva visst man kunne lagd en ordning der det var sånn at visst du skal bli f.eks matros så trenger du ikke ta fagene som ikke relaterer til yrket?
Visst du skal bli elektriker så trenger du ikke ta fag som du aldri får bruk for uansett osv osv.

Tror det hadde vert en bra ordning, jeg kommer aldri til og få bruk for og skrive dikt, analysere filmer, vite hvem som hva i en krig for flere hundre år siden.
Sitat av fomox Vis innlegg
Nei, jeg mener man burde betale for skoleåret, og de 90 000 kr skal dekke det.
Vis hele sitatet...
Vil heller støtte den, da vil gulroten være å fullføre med bestått - gratis utdanning.
Stryker du eller dropper ut må du betale for det, noe som tvinger en til å ta seg en jobb.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Stryker du eller dropper ut må du betale for det, noe som tvinger en til å ta seg en jobb.
Vis hele sitatet...
Arbeid er man tvunget til å ta allikevel. Ordningen dere snakker om setter bare folk i gjeld.
Det kidsa må innse er at krav på skolegang og så og si gratis høyere utdannelse er et enormt privilegie ikke tvang eller "noe man må".
Sitat av eaco Vis innlegg
Arbeid er man tvunget til å ta allikevel. Ordningen dere snakker om setter bare folk i gjeld.
Vis hele sitatet...
Så det er derfor arbeidsgivere kaller norsk ungdom late og politikerne klager på at de går på nav?