Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2002
Hei.
Tenkte på å kjøpe meg en ny laptop, også lurte jeg på om noen her kanskje hadde noen gode tips.

Bruksområdet er primært studier og browsing, men jeg vil gjerne kunne kjøre noen episoder i full hd knirkefritt også.

Et par ting er dog ganske viktig for meg:
- at den er stillegående
- at den varer en stund (vet en del laptoper kneler i tide og utide)
- at den er liten og lett å ha med seg rundt på reise etc.
- god å skrive med (skal skrive flere hundretalls sider på den)


Acer er jeg ikke videre fan av, da jeg har hatt en og den gikk i stykker etter kun et par mnd.
Asus har jeg hørt er bra, men jeg kan ikke finne noen små og lette av dem.

Hvordan er Samsung?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752773#extra

Fant denne fra Samsung. Den er liten og lett, har et godt tastatur. Ser ut som den har tålig bra komponenter til mitt bruk også (?) Noen som har noen erfaring med denne, eller andre modeller fra Samsung?


Takker for all konstruktiv hjelp!
Sist endret av hoofbite; 15. oktober 2012 kl. 01:07.
Samsung skal være, etter det eg fikk hørt av en g33k bak disken på en butikk jeg ikke husker navnet av, være av superb byggekvalitet. På høyde med Asus eller høyere, men har ikke personlig erfaring fra Samsung.


Noe pc kan jeg dessverre ikke foreslå, men Acer må du ikke finne på om du skal ha byggekvalitet, men noen av pc'ene dems er dog seig-livet.
Lenovo X220.
Siste med virkelig godt tastatur.
Innser at du nok er klar over muligheten og nok ikke ønsker det, men jeg ville absolutt kikket på en Macbook Air. Utrolig digge maskiner. Om du ikke ønsker OS X som OS kan du jo event. bare installere ubuntu eller windows i ettertid på to-tre klikk.
Testet ut Lenovo X1 Carbon forige uke, den er drøy. Den er laget i karbon, så den er veldig lett og tåler en del. Lenovo er kvalitet hele veien. Dette er etter min erfaring den beste ultrabooken på markedet ATM.
http://www.prisguide.no/produkt/leno...-carbon-166557


Ellers har du jo Asus ZenBook. Denne har jeg selv. Bygge-kvaliteten er ikke i nærheten av X1, men den duger helt fint.
http://www.prisguide.no/produkt/asus...e-ux31a-160997


Du nevnte ikke noen prisklasse? Er litt lettere å komme med annbefalinger når vi vet hvor mye penger du vil bruke.
Sist endret av F1sh; 15. oktober 2012 kl. 08:29.
Trådstarter
24 1
Takker for gode tips.
Ja, det glemte jeg jo. Mellom 6000-8000 kr er det jeg har satt som budsjett for dette, gidder ikke bruke noe mer da den så og si kun skal brukes til skriving og browsing.

Den X1 så jo selvfølgelig helt drøy ut, men det blir nok pris i drøyeste laget.

Mac blir nok ikke aktuelt.

Men så lurte jeg på en ting til plutselig,
hva med SSD? Hva er fordelene med å ha SSD? Henter man ting fram kjappere, mht. bildebehandling, mange dokumenter/browsere oppe?
Jeg trenger jo strengt tatt ikke mer enn 128 GB på denne.
Men de er et par tusen dyrere da.
Kjøp deg en ultrabook! Samsung eller asus. SSD gjør generelt hele maskinen raskere. Oppstart tar blandtannet et par sekunder.
Vil anbefale Lenovo. De fleste bedrifter bruker dette selv, hvertfall de som har en fungerende IT-avdeling og bærbart utstyr er standard.
Lenovo går ikke for design, men robust oppbygning, levetid og ytelse. Anbefaler det på det høyeste!
Skal du ha en god arbeidslaptop så er Lenovo et veldig godt valg som flere her har nevnt.
Har selv en lenovo hjemme som jeg jobber, surfer, ser film og spiller litt på.

Batteritiden er bra, solid oppbygning osv. Den ultimate bærbare arbeidsstasjonen.
Sist endret av Nikon01; 15. oktober 2012 kl. 15:15.
HP ProBook Eller EliteBook med SSD og min. 6GB ram
Trådstarter
24 1
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752775#extra

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761522

Hvilke av disse to Samsung ville dere gått for?

Hvor mye trenger jeg egentlig SSD'en? Når vil SSD gi meg fordeler?
Skal som sagt kun bruke den til browsing, skriving, kanskje kikke igjennom litt bilder fra digitalkamera og se noen HD-episoder i ny og ne. Det blir en jobb / reise-pc.

Og hva er HDD/SSD? Er det noe bedre enn vanlig HDD'er?
Sitat av hoofbite Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752775#extra

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761522

Hvilke av disse to Samsung ville dere gått for?

Hvor mye trenger jeg egentlig SSD'en? Når vil SSD gi meg fordeler?
Skal som sagt kun bruke den til browsing, skriving, kanskje kikke igjennom litt bilder fra digitalkamera og se noen HD-episoder i ny og ne. Det blir en jobb / reise-pc.

Og hva er HDD/SSD? Er det noe bedre enn vanlig HDD'er?
Vis hele sitatet...
Ville definitivt gått for nr. 1.


En HDD er en Hard Disc Drive, den består av magnetiske plater som spinner rundt. Disse blir lagret informasjon på.

Fordeler:
  • Billigere
  • Større lagringsplass

Ulemper:
  • Dårlig Hastighet
  • Blir fort ødelagdt


SSD Står for Solid State Drive. Den inneholder ingen bevegelige deler slik som HDDen.

Fordeler:
  • Veldig raske hastigheter
  • Maskinen starter veldig raskt
  • Tåler mer

Ulemper:
  • Mindre lagringsplass
  • Dyrere
Sist endret av F1sh; 18. oktober 2012 kl. 08:40.
Trådstarter
24 1
Sitat av fredeve Vis innlegg
Ville definitivt gått for nr. 1.


En HDD er en Hard Disc Drive, den består av magnetiske plater som spinner rundt. Disse blir lagret informasjon på.

Fordeler:
  • Billigere
  • Større lagringsplass

Ulemper:
  • Dårlig Hastighet
  • Blir fort ødelagdt


SSD Står for Solid State Drive. Den inneholder ingen bevegelige deler slik som HDDen.

Fordeler:
  • Veldig raske hastigheter
  • Maskinen starter veldig raskt
  • Tåler mer

Ulemper:
  • Mindre lagringsplass
  • Dyrere
Vis hele sitatet...
Hei Fredeve, takk for svar.
Nå mente jeg ikke hva er forskjellen på HDD og SDD.. men det ser ut som de har en slags hybrid variant som kalles "HDD/SDD".. iallfall slik jeg forstår det ifølge produktbeskrivelsen på nr. 2 - men mulig jeg har misforstått her.


"Samsung 530U3C 13.3" HD Titan
Core i5-3317U, 4GB RAM, 500GB HDD/SSD, BT, Office, W7 Home"
Sitat av hoofbite Vis innlegg
Hei Fredeve, takk for svar.
Nå mente jeg ikke hva er forskjellen på HDD og SDD.. men det ser ut som de har en slags hybrid variant som kalles "HDD/SDD".. iallfall slik jeg forstår det ifølge produktbeskrivelsen på nr. 2 - men mulig jeg har misforstått her.


"Samsung 530U3C 13.3" HD Titan
Core i5-3317U, 4GB RAM, 500GB HDD/SSD, BT, Office, W7 Home"
Vis hele sitatet...
Det betyr at den har en vanlig HDD i tilegg til SSD cache som lagrer de mest brukte filene dine.
Sitat av fredeve Vis innlegg
Det betyr at den har en vanlig HDD i tilegg til SSD cache som lagrer de mest brukte filene dine.
Vis hele sitatet...
Vil det være like bra som å ha en ren SSD?
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Vil det være like bra som å ha en ren SSD?
Vis hele sitatet...
Ikke i nærheten. Men her kommer det jo inn på behov vs. budsjett.

Prioritering, rett og slett
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Vil det være like bra som å ha en ren SSD?
Vis hele sitatet...
Ikke i nærheten, men det er en god billigløsning for å få litt mer hastighet.
Trådstarter
24 1
Hvis jeg kjøper den med 128gb SSD, vil det være mulig å oppgradere til SSD med mer lagringskapasitet senere?
Sitat av hoofbite Vis innlegg
Hvis jeg kjøper den med 128gb SSD, vil det være mulig å oppgradere til SSD med mer lagringskapasitet senere?
Vis hele sitatet...
Ja titegn!