Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1304
Noen som kan anbefale meg et bra SNMP program.

Skal overvåke 2 spill-servere, 2 NAS, 8 pc'er og en media streamer.

Trenger ikke å være gratis.

Takker for alle svar!
hva med Nimbus funker vel greit og enkelt til dette, bruker det selv på jobb til overvåking og alarm rapporteringer fra servere
Majestic 12
Tothep's Avatar
Trådstarter
Begge så gode ut. Skal prøve en free trail av de.
zenoss, ProCurve Manager, MRTG. Kan du holde oss oppdatert anngående valg og hvorfor, er egentlig ute etter det samme selv :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nagios & Cacti. Cacti er veldig enkelt med utallige mange mulige configs
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Eller for et så minimalt oppsett.

Lag noe selv, ping hosten hvert tredje minutt og display i et webinterface eller send email alerts, tar deg et par timer å lage noe du er fornøyd med.

Istedet for å installere en hel suite mm for verdens minste nettverk.
Er alle maskinene adresserbare fra utsiden? I så tilfelle vil pingdom være et alternativ, så slipper du et avansert oppsett med Nagios og annen software som er beregnet på å overvåke maskinparker opp til mange tusen klienter. Det er også ganske horribelt å konfigruere om man ikke har lekt en del med det. Også er det veldig kjekt med SMS-varsling!

Jeg ser ærlig talt ikke verdien av SNMP med mindre det er snakk om nettverksovervåking. Nagios og munin (begge støtter snmpd som transport protkoll, forsåvidt) levers med daemon som sørger for tilgang og informasjon. Jeg syntes også cacti er helt håpløst rotete, mem det er kanskje bare meg.

Personlig bruker jeg munin for resurssovervåking over tid mens Nagios sørger for at alle tjenester kjører som de skal, om maskinen trenger reboot eller om det er oppdateringer tilgjengelig.
Liker PRTG fordi den leverer en fin strøm med informasjon om nettverket mitt på en ganske grei måte, men det er synd det er så dyrt.
kjører også MRTG mot pfsense slik at jeg har en statistikk over nettverket fra utsiden.
ser ts har fått et bredt utvalg av muligheter her, er litt nysgjerrig på hva som ble valgt og hvorfor da de fleste oppnevnt her gir delvis lik informasjon