Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 6235
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Jeg stumplet over denne artikkelen på VG Nett nå nettop og følte for å dele nyheten her inne.

Er det foresten noen som har hørt annet om denne saken? Flere studier osv?

Jeg kjenner jeg er litt skeptisk på om faren for testikkelkreft kan skyldes bruk av marihuana. Jeg mener ikke å flagge frihetsflagget for høyt, men kan det ikke være andre ting disse mannfolkene har hatt til felles i den nevnte livsstilen som kan føre til testikkelkreft?
Det kan være en sammenheng med kosthold og riktig ernæring. Jeg tørr å påstå at vanerøykere av hasj spiser mindre mat, og også langt mindre sunt; de får i seg mindre vitaminer og mindre av andre vitale stoffer kroppen trenger, slik som proteiner. Ved mastrubering og ved sædutløsning, må testiklene produsere sædceller på nytt etter utløsning. Sædceller består jo videre av proteiner, vitaminer og andre stoffer kroppen har, og: Dersom en hasjrøyker fører en livsstil med lite inntak av proteiner og vitaminer - enten fordi han spiser feil eller for lite mat til å dekke kroppens behov - hva skal testiklene bruke til å produsere sæd med da ved neste utløsning?
Sist endret av piuu; 10. februar 2009 kl. 05:40.
Jeg er mer enn skeptisk. Ikke sier artikkelen noe om hvor og når undersøkelsen/samtalene har funnet sted, heller ikke et ord mer om Stephen Schwarz enn at han er forsker. Fant to forskere ved det navnet ved hjelp av google, en klimaforsker spesialist på sur nedbør. Og en professor i psykologi.

Begge anerkjente forskere og vitenskapsmenn, men fant ingenting om noe testikkelkreftundersøkelse på verdensveven, ang. disse to. La oss for morro skyld si at det er en tredje fyr ved samme navn ( som har unindexet (?) seg fra google ) og at han har utført denne undersøkelsen så vil jeg bare peke på at statistikk er en morsom ting. Han har spurt 369 menn som har testikkelkreft, og sier så at sykdommen oppstår ofte blant dem som har røykt hasj en gang i uka.

Jeg har problemer med å forstå dette sammensuriet av noen setninger som blir presentert som en artikkel på VG-nett. Det var da en merkelig måte å utrykke det på. Samme 369 spurte med testikkelkreft har sikkert drukket kaffe, te eller brus med aspartam i den siste tiden. Men det sier ikke "artikkelen" noe om.

Forøvrig kjenner jeg/har truffet hundrevis, muligens tusenvis som har røykt og røyker. Kjenner kun en som har hatt testikkelkreft, det går bra med han. Finner heller ikke noe nytt om kreftforskning på seriøse norske nettsteder. Regner inntil videre hele saken som en glipp fra ntb/vg sin side. Om dette derimot skulle vise seg å være seriøst, på en obskur måte, så unnskylder jeg for dette lange innlegget
Hvordan man lever ellers har vel også mye å si. Men jeg tror det er noe i at det kan gi økt fare for testikkelkreft. Hvorfor skulle dette være bullshit? Skjønner ikke hvorfor dere alltid skal finne løsninger og vrier på at media alltid tar feil angående cannabis og dens mulige bivirkninger. Det er tross alt et rusmiddel, og uansett så HAR et rusmiddel sine bivirkninger på en eller annen måte. ikke tro at du er så jævla lite utsatt fordi du tror det er ufarlig, det er det ikke...


Sitat av pidget Vis innlegg
Forøvrig kjenner jeg/har truffet hundrevis, muligens tusenvis som har røykt og røyker. Kjenner kun en som har hatt testikkelkreft, det går bra med han.
Vis hele sitatet...
du kjenner mange som røyker, og en av de har hatt testikkelkreft. Akkurat som det ikke er mange nok? Da kjenner du en da som har hatt testikkelkreft.
Og forresten, så blir de fleste som rammes av testikkelkreft bra igjen, om man oppdager det så ikke altfor sent så klart.

Dette er da vel ingenting å diskutere? Dette er fakta. Fakta kan ikke gjøres om ved hjelp av ønsketenkning. Om dere virkelig er så redde for å bli "syke" eller få bivirkninger av hasjbruk, så la være å bruke det da vel? Alle vet jo at det fører meg seg dårlige ting uansett. Det er rett og slett ikke uoverkommelig. kjenner mange som røyker jeg. De klarer seg bra, men skal si de forandret seg overtid. (offtopic) Selv er jeg ingen anti og har røyket flere ganger selv, men innse at bivirkningene er der enten dere vil eller ei. Du skal være ganske "hellig" for å ikke få bivirkninger av noe.
Alt er kreftfrembringende.

Nå skal det sies at jeg ikke er noen fanboy av narkotiske stoffer .. så om hasj faktisk øker sjangsene dine for testikkelkreft .. awesome! hehe. MEN .. det var ikke lenge siden media hadde store oppslag om at tannkrem var kreftfremkallende.

Livet er risikabelt .. og i de aller fleste tilfeller ender man opp med å dø. Liker du og ta deg en rev i blant, så tror jeg ikke du skal være spesielt redd for at balla øker i omfang grunnet en hissig kreftbyll som gnager på dem.
Sitat av pidget Vis innlegg
Om dette derimot skulle vise seg å være seriøst, på en obskur måte, så unnskylder jeg for dette lange innlegget
Vis hele sitatet...
Her er orginalartikkelen for de som måtte være interessert i det:
http://www3.interscience.wiley.com/j...TRY=1&SRETRY=0
Høres ut som en forskning på jakt etter forutintatte resultater, med snevert materiale.
Denne artikkelen hevder at ganja halverer veksten av lungekreftsvulst.

OT: fikk ikke linken din til å fungere aislinn
Sitat av jahglory Vis innlegg
Høres ut som en forskning på jakt etter forutintatte resultater, med snevert materiale.
Denne artikkelen hevder at ganja halverer veksten av lungekreftsvulst.

OT: fikk ikke linken din til å fungere aislinn
Vis hele sitatet...
Hm. Det var rart, men artikkelen heter "Association of marijuana use and the incidence of testicular germ cell tumors", og har DOI: 10.1002/cncr.24159, publisert i tidsskriftet Cancer.
Du kan søke på wiley sine sider ettet tittelen.
Sist endret av aislinn; 10. februar 2009 kl. 10:45. Grunn: fikset
Ser man det. Selve studiet var reelt, VG har nok en gang bare vist sin fantastiske evne til å bedrive smørbrødsjournalistikk om et så alvorlig emne. Undersøkelsen var interessant nok å lese i sin helhet, da ga den mer mening. Siterer fra den :

"The researchers emphasize that their results are not definitive, but rather open a door to more research questions."

VG sin artikkel gir mer en følelse av at om man har røykt noe engang iblandt, så vil man få testikkelkreft. Og til dere som trodde jeg skrev den lange ranten for å forsvare marihuanabruk for enhver pris, så gjorde jeg ikke det. Det var mer en slakt av en håpløs og ufullstendig artikkel om emnet, med så lite mat på beinet at jeg i nattens hete ikke fant fram til originalstoffet engang. Alt er farlig, ja det vet vi. Men vi trenger ikke forutinntatte meninger fra undersøkelser på jakt etter et svar en forsker eller to tror ligger der.

Ja, kjenner bare en som har hatt pungkreft, derimot snart et tosifret antall i slekta som har hatt andre kreftformer og dødd av det. Ingen av de røykte marihuana, men alle untatt en drakk kaffe. Anyhow så er det en overhengende sannsynlighet at kreften tar meg og tilslutt, men jeg har avfunnet meg med det for lenge siden. Kan ikke si at det plager meg, vi skal alle dø en gang. Vet sånn ca. at siggen jeg mekker med er mye mer kreftfremkalllende enn planterestene jeg blander i.

Mer sitat fra originalen :

"Our study is the first inkling that marijuana use may be associated with testicular cancer, and we still have a lot of unanswered questions," Schwartz said, such as why marijuana appears to be associated with only one type of testicular cancer. "We need to conduct additional research to see whether the association can be observed in other populations, and whether measurement of molecular markers connected to the pathways through which marijuana could influence testicular cancer development helps clarify any association that exists," he said.

Det er bare tre ting som er sikkert her i livet, at vi blir født, at vi skal dø, og skatten. Fred ut alle

Edit : den andre undersøkelsen som ble nevnt : link
Sist endret av pidget; 10. februar 2009 kl. 13:14.
Tja. Det meste kan være skadelig på en eller annen måte. Testikkelkreft er i utgangspunktet en sjelden sykdom, så at man har 70% større sjanse for å få dette etter hyppig cannabisbruk betyr ikke så mye i det store bildet.

For øvrig øker sjansene for å få bukspyttkjertelkreft betraktelig hvis man drikker kaffe.
Sitat av pidget Vis innlegg
VG sin artikkel gir mer en følelse av at om man har røykt noe engang iblandt, så vil man få testikkelkreft. Og til dere som trodde jeg skrev den lange ranten for å forsvare marihuanabruk for enhver pris, så gjorde jeg ikke det. Det var mer en slakt av en håpløs og ufullstendig artikkel om emnet, med så lite mat på beinet at jeg i nattens hete ikke fant fram til originalstoffet engang. Alt er farlig, ja det vet vi. Men vi trenger ikke forutinntatte meninger fra undersøkelser på jakt etter et svar en forsker eller to tror ligger der.
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg ikke helt i hvilken retning du tenker. Det er jo under 300 mennesker i året som får diagnosen testikkelkreft i Norge, og la oss si at det er 20 000 mennesker (kanskje langt flere?) i Norge som røyker hasj en gang i blant. Det sentrale i artikkelen er jo at det finnes en sammenheng mellom folk som har fått diagnosen testikkelkreft og et betydelig antall av disse har i følge undersøkelsen oppgitt at de til tider har røyket hasj.

Dette er jo bra å få ut til publikum, for det betyr jo at de som kan være i faresonen for å få testikkelkreft (at det har forekommet tidligere i familien, sen testikkelnedfall i pungen som øker sjansen for å få det og lignende), kan bli opplyst om at hasjbruk over tid kan øke risikoen med opptil 70%.
all denne kreftforskningen er bare å glemme, virker som om de kommer med fler kreftfarer for hver dag som går. sjangsen er større å bli treffi av en bil når du krysser gata en å få kreft. hvis jeg skal gå rundt å bekymre meg for alt jeg kan få kreft av kan jeg likesågodt bare slå spikern i kista. det er risky å leve, lev med det!
Jeg tenker sånn at VG er nå engang en drittavis, selv om det er en av norges største, så fremdeles.. Undersøkelsen er grei nok den i sin originale form. Men den konkluderer ikke med noenting bortsett fra at her kan det være mer å forske på. Og i undersøkelsen snakkes det om "heavy users" bl.a. i VG så er det mer et tabloid skremselsbilde på at om man har røykt hasj en gang iblant så er man nesten garantert testikkeltrøbbel. Det er vel mest i den retningen jeg tenker. 20 000 som røyker hasj iblant tror jeg er et svært lavt estimat, du kan gange med ihvertfall 10, kanskje mer. Men det er ikke det dette dreier seg om. Hvis dette oppgulpet fra vg gjør at 1-2 ikke får testikkelkreft så er det jo flott det, men jeg tviler. Saken er for det meste sånn at jeg tviler på hele undersøkelsens nytteverdi. Kreft er alvorlig, men det er andre kreftområder og årsakssammenhenger jeg mener burde vært mer prioritert ja.
Jo mer man lærer om medisin og kroppen, jo farligre blir det å leve......
gentleman #1
ViceR's Avatar
Jeg er ikke noen tilhenger av marihuana selv, så jeg er ikke beskymret.

Har kommet over slike tråder på mange andre forumer også, selv amerikanerne har fått det med seg.
Alt har bivirkninger
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
all denne kreftforskningen er bare å glemme, virker som om de kommer med fler kreftfarer for hver dag som går. sjangsen er større å bli treffi av en bil når du krysser gata en å få kreft. hvis jeg skal gå rundt å bekymre meg for alt jeg kan få kreft av kan jeg likesågodt bare slå spikern i kista. det er risky å leve, lev med det!
Vis hele sitatet...
Jeg tør påstå at det er jævlig mye større sjanse for å få kreft enn det er for å bli truffet av en bil.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
all denne kreftforskningen er bare å glemme, virker som om de kommer med fler kreftfarer for hver dag som går. sjangsen er større å bli treffi av en bil når du krysser gata en å få kreft. hvis jeg skal gå rundt å bekymre meg for alt jeg kan få kreft av kan jeg likesågodt bare slå spikern i kista. det er risky å leve, lev med det!
Vis hele sitatet...
Mener du at 1 av 3 mennesker blir truffet av en bil? Da er jeg helt enig med deg i at det jævlig risky å leve.
Bradypus variegatus
Sloth's Avatar
Cannabis inneholder kjemikalien CBD, eller cannbidiol som det fint heter. California Pacific Medical Center har kommet med rapporter om at det hemmer utviklingen av kreftceller. Har mine tvil om cannabis kan foresake testikkelkreft da.
Sist endret av Sloth; 11. februar 2009 kl. 22:39.
Vis vi sier at de som får testikkelkreft har hatt for mye sex, syntes å ha lest det engang.
Kan jeg da se utifra dette, at hasj røykere har mye mer sex en resten av befolkningen?
Blir samme ironiske leken for meg :P
Sitat av Sloth Vis innlegg
Cannabis inneholder kjemikalien CBD, eller cannbidiol som det fint heter. California Pacific Medical Center har kommet med rapporter om at det hemmer utviklingen av kreftceller. Har mine tvil om cannabis kan foresake testikkelkreft da.
Vis hele sitatet...
CBD er for øvrig også et antipsykotikum.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
all denne kreftforskningen er bare å glemme, virker som om de kommer med fler kreftfarer for hver dag som går. sjangsen er større å bli treffi av en bil når du krysser gata en å få kreft. hvis jeg skal gå rundt å bekymre meg for alt jeg kan få kreft av kan jeg likesågodt bare slå spikern i kista. det er risky å leve, lev med det!
Vis hele sitatet...
På tide å våkne opp. http://en.wikipedia.org/wiki/Cancer#Epidemiology
Sitat av piuu Vis innlegg
Mener du at 1 av 3 mennesker blir truffet av en bil? Da er jeg helt enig med deg i at det jævlig risky å leve.
Vis hele sitatet...
da kom jeg med et dårlig eksempel. men siden det er sånn, så kan jeg vel bøye meg i støvet å si at det var fakta tatt rett ut av ræva mi for å prøve å bevise et poeng. men hvis man skal gå rundt å bekymre seg for kreft hele tia, så er det bvare trist.
men jeg lar meg ikke leve i frykt av det media skriver.
Sist endret av skeptfisk; 12. februar 2009 kl. 12:18.
Er rimelig sikker på at det er meget mange dagligdagse ting som er mye mer testikkelkreftfremkallende enn å røyke hasj. Men er jo litt sånn at hver gang man finner en eller annen forskningsrapport om noe som kan være skadelig med cannabis, så må det i avisen.
Når de må dra fram saker som dette viser det en del om hvor store problemer de har med å finne negative saker om hasj.

Kan like gjerne være tobakken man mixer hasjen med som er årsaken til utfallet på denne forskningsrapporten.
Og om det mot all formodning skulle stemme at man har 70% større sjanse for å få testikkelkreft hvis man røyker hasj jevnlig, så er ikke det noe jeg uroer meg over uansett.
La oss si at 1 promille av norges menn får testikkelkreft, å øke sjansen med 70% prosent er alikavel så lite at det har så godt som ingenting å si.

Når jeg leste gjennom noen av innleggene i denne tråden letet jeg febrilsk etter -kp knappen, men letingen var forgjeves.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Hvorvidt resultatet av denne undersøkelsen viser seg å stemme eller ikke vil tida vise. Noen må jo være først ute med slike ting... Når det er sagt, har jeg ingen problemer med å tro at det faktisk kan være en sammenheng. Jeg har en følelse av at mange cannabisbrukere er i overkant kritiske til hva det enn måtte være av negative ting som kommer fram om det. Selvfølgelig skal man være kritisk, men man kan ikke lukke øynene for eventuelle skadevirkninger bare fordi man selv favoriserer rusmiddelet det er forsket på.

Jeg siterer dr. Schwartz:
What young men should know is that first, we know very little about the long-term health consequences of marijuana smoking, especially heavy marijuana smoking.
Vis hele sitatet...
▼ ... flere år senere ... ▼
http://www.dagbladet.no/2012/09/11/n...uana/23349677/

Nå viser visst flere studier at man er mer utsatt for testikkelkreft om man røyker marihuana.

I artikkelen sier de riktig nok at det ikke er sammenheng mellom hvor mye man røyker og sjansen for kreft, det virker jo litt rart.

I det jeg leste artikkelen tenkte jeg: "jaja, 100% større sjanse for noe ekstremt usannsynlig er fortsatt lite". Men de sier at 1 av 270 menn får det. Det er da veldig mange? Hvis det betyr at du da er 1 av 135 menn hvis du røyker er det faktisk en betydelig økning.

Jeg tror ikke dette får meg til å kutte ut kosen jeg har en gang i blant, men det får meg til å tenke litt i alle fall.


Tillegg: Jeg må legge til at dette sitatet fra VG's artikkel fra 2009 var serdeles dårlig: "Cannabis er en samlebetegnelse for planter som gir råstoff til produksjonen av såkalte lette narkotiske stoffer som hasjisj og marihuana."

Det virker jo som de fleste lette stoffer kommer fra cannabis
Sist endret av Membranplan; 11. september 2012 kl. 09:46.
Med mindre du er en hypokonder så er ikke dette noe å bry seg om.
Når man skal starte en tråd er det ofte greit å ha en overskrift som stemmer med det man ønsker å diskutere.

TS åpne med at "Marihuana fører til testikkelkreft", men artikkelen som henvises til sier at cannabis øker faren for testikkelkreft.

Mulig ikke alle ser forskjellen på dette, men det er iallfall to påstander som er en mil fra hverandre.
En ting er i alle fall helt sikkert og det er at VG og Dagbladet failer hardt på statestikk 101 i sine artikler;
Forskerne presenterer sine funn i siste utgave av tidsskriftet Cancer og viser blant annet til at 81 prosent av menn som rammes av testikkelkreft har røykt marihuana. Blant andre menn er andelen 70 prosent.
Vis hele sitatet...
Dette går jo ikke. Enten så har 81 % av alle med testikkelkreft røyket cannabis, og de resterende 19 % har da ikke røyket cannabis før. Hvor de får 70 % ifra skulle vært interessant å vite..
Sist endret av emphi; 11. september 2012 kl. 10:28.
(Jeg fikk egentlig et brennende ønske om å skrive et innlegg om journalisters formidling av forskningsresultater, men jeg skal la det ligge)


Jeg fant en annen artikkel som omtaler den samme studien. Her står det i hvert fall litt mer om funnene.

Her er et sitat fra artikkelen som TS sikkert finner interessant (hvis det er en rimelig tolkning at denne tråden var ment for å så tvil om studien):

The study also doesn't prove that marijuana causes cancer.

In fact, the relationship the researchers found wasn't easy to explain. Men with lighter habits or who had given up pot smoking had a higher risk of testicular cancer than those who were current smokers or who reported heavier use.
Vis hele sitatet...
Jeg tar høyde for at jeg ikke har sett selve studien selv, men det ser ut som forskerne har klart å påvise en korrelasjon mellom testikkelkreft og cannabis, men uten å kunne forklare sammenhengen kausalt.
Nå til dags mener forskere att du kan få kreft av alt så bare fortsett å røyke det... MOVE ON PEOPLE NOTHING TO SEE HERE!
Sitat av emphi Vis innlegg
En ting er i alle fall helt sikkert og det er at VG og Dagbladet failer hardt på statestikk 101 i sine artikler;
Dette går jo ikke. Enten så har 81 % av alle med testikkelkreft røyket cannabis, og de resterende 19 % har da ikke røyket cannabis før. Hvor de får 70 % ifra skulle vært interessant å vite..
Vis hele sitatet...
Det er ikke veldig vanskelig.
81% av mennene med testikkelkreft har testet cannabis.
70% av mennene uten testikkelkreft har testet cannabis.
Sitat av luni Vis innlegg
Det er ikke veldig vanskelig.
81% av mennene med testikkelkreft har testet cannabis.
70% av mennene uten testikkelkreft har testet cannabis.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig, men det kommer veldig dårlig fram av artikkelen. I tillegg reiser dette mange spørsmål ang. samplingsgruppen, om minst 70 % av alle som deltok i studien hadde røyket cannabis så representerer samplingsmaterialet populasjonen svært dårlig - meg bekjent er det langt ifra 70 % av alle menn som røyker/har røyket cannabis.
Sist endret av emphi; 11. september 2012 kl. 12:07.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av Membranplan Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2012/09/11/n...uana/23349677/

Nå viser visst flere studier at man er mer utsatt for testikkelkreft om man røyker marihuana.

I artikkelen sier de riktig nok at det ikke er sammenheng mellom hvor mye man røyker og sjansen for kreft, det virker jo litt rart.

I det jeg leste artikkelen tenkte jeg: "jaja, 100% større sjanse for noe ekstremt usannsynlig er fortsatt lite". Men de sier at 1 av 270 menn får det. Det er da veldig mange? Hvis det betyr at du da er 1 av 135 menn hvis du røyker er det faktisk en betydelig økning.

Jeg tror ikke dette får meg til å kutte ut kosen jeg har en gang i blant, men det får meg til å tenke litt i alle fall.


Tillegg: Jeg må legge til at dette sitatet fra VG's artikkel fra 2009 var serdeles dårlig: "Cannabis er en samlebetegnelse for planter som gir råstoff til produksjonen av såkalte lette narkotiske stoffer som hasjisj og marihuana."

Det virker jo som de fleste lette stoffer kommer fra cannabis
Vis hele sitatet...
Fantastisk å se at VG og Dagbladets artikkel er helt lik. Det er så lett å være journalist i dag!

"Følgene av å misbruke kokain er til sammenligning langt mindre, konstaterer forskerne." Virkelig?
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Tja. Det meste kan være skadelig på en eller annen måte. Testikkelkreft er i utgangspunktet en sjelden sykdom, så at man har 70% større sjanse for å få dette etter hyppig cannabisbruk betyr ikke så mye i det store bildet.

For øvrig øker sjansene for å få bukspyttkjertelkreft betraktelig hvis man drikker kaffe.
Vis hele sitatet...
Finnes det mennesker som ikke drikker kaffe? Stakkars dårer :<
Sitat av evievu Vis innlegg
Alt har bivirkninger
Vis hele sitatet...

Fornuftig innlegg, og så sant. Spørsmålet er om små bivirkninger er verre en velværet marijuana gir. Alkohol git økt fare for kreft, men det er fortsatt sunt å ta seg et glass vin hver dag for å stresse ned.
Sitat av Sloth Vis innlegg
Cannabis inneholder kjemikalien CBD, eller cannbidiol som det fint heter. California Pacific Medical Center har kommet med rapporter om at det hemmer utviklingen av kreftceller. Har mine tvil om cannabis kan foresake testikkelkreft da.
Vis hele sitatet...
Vestlig marijuana, altså genetikk som stammer fra avlere i vesten, inneholder nærmest ikke CBD. De siste 5 årene har det derimot kommet noen varianter med høyt CBD innhold.

"California Pacific Medical Center" har ikke dokumentert noe som helst. Ihvertfall ikke at CBD forebygger kreft. Det er mulig at CBD kan bremse utviklingen av NYE (kreft)celler, men det er foreløpig ikke noe å flagge ut for.
Nettop fyrt med en feet joint med weed, bryr meg ikke om detta tull preiket ass
At cannabis har sine farlige sider er vel ikke noe nytt? Spesielt å se hvordan det blir "krig mot forskningen" med en gang noe negativt dukker opp og ikke når det er noe positivt. Er ikke noen vits i å være naiv og tro at det bare er bra, men heller se på det som noe som har både negative og positive virkninger.

Jeg vet at nikotin ikke er bra for meg, jeg bruker det likevel.
Jeg vet alkohol ikke er bra for meg, jeg bruker det likevel.
Jeg vet koffein ikke er bra for meg, jeg bruker det likevel.
Jeg vet cannabis ikke er bra for meg, jeg bruker det likevel.

Dog finnes det tilfeller hvor rusmidler er bra for noen(angst, søvnproblemer, ADHD, etc), men det gjelder ikke meg.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Tja. Det meste kan være skadelig på en eller annen måte. Testikkelkreft er i utgangspunktet en sjelden sykdom, så at man har 70% større sjanse for å få dette etter hyppig cannabisbruk betyr ikke så mye i det store bildet.

For øvrig øker sjansene for å få bukspyttkjertelkreft betraktelig hvis man drikker kaffe.
Vis hele sitatet...
I'm fucket... Elsker kaffe.
On-topic. tar ikke artikler angående ulovlige rusmidler vg og div tar opp seriøst.

On-topic.

Hva er det med den norske presse som elsker og slenge seg over alle de negative sidene av rudmisdler, cannabis eller div andre?
Artiklene er ofte veldig dårlige, ofte stemmer de ikke i det hele tatt da det har blitt klippet vekk informasjon fra kilden dem har brukt.
Det er på kanten av og bevisst lage propaganda.
Uansett, kvaliteten er stort sett elendig, og artiklene er oftest veldig ensidige med ett hint av at de har en agenda av og stille cannabis osv i ett dårlig lys.
Nei, jeg er ikke cannabisfanatiker. Jeg er fuldt klar over det er positive og dårlige sider ac cannabis og andre stoffer.
Sist endret av sneipen; 11. september 2012 kl. 16:32.