Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3038
Hei alle dere ute på freakforum!
Jeg sliter med valg etter studiespesialiserende videregående skole.
Min store drøm er å flytte til New York, LA eller Miami etter utdanningen er over. Har dere noen tips til hvilken retning jeg burde gå? Å tjene gode penger er svært viktig for meg. Jobber hardt og målrettet og har ingen problem med motivasjon under studering.

Takker for alle svar!
Ikke så lett å si egentlig. Du kan jo begynne med å studere der borte? Ta internships mens du studerer, for å få innpass ulike steder. Kontakter er veldig viktig der borte.
Ta kokkelinja, har hørt Amerikanere er ekstremt flinke til å spise :P

Gå det du selv ønsker da, etter VG bør du være gammal nok til selv å vite hva du vil bli her i livet. Tror ikke du bør baserer ditt liv på hva vi poster her.
Kanskje noe innen media? Reklame eller noe? Eller så kan du alltids bli regisør eller plateprodusent
For å komme inn i USA så må du garantert ha høyere utdanning innenfor et fagfelt som USA er interessert i. Utdanning på et universitet i USA er nok en stor fordel.

Valget er dermed lett. Allmenfag med mye realfag.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Å få oppholds- og arbeidstillatelse i USA, er som nevnt mangfoldige ganger her inne, veldig vanskelig!

Jeg tror nok jeg ville prøvd å få en studieplass i statene, slik at du på den måten (kanskje) kan komme deg inn i en bedrift, som gjør det mye lettere for deg å få arbeidstillatelse.

Dagens Næringsliv (papir) skrev i helga om en gutt på 24 som etter å ha gått en eller annen reklamelinje på westerdahls, og deltatt i en internasjonal konkurranse ble tilbudt intership i et stort PR byrå i NY. Så dette kan også være en måte å gå frem på...

Jeg ville nok uansett tatt noen studier e.l. der for å se om det er så fantastisk som du tror det er nå!
Gjør som Shay Carl gjorde. Start å lag hjemmevideoer på youtube og tjen en shitload med cash fra google og youtube, så får du sikkert jobb i Shay Carl`s Makerstudios etterhvert.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av m0lvaer Vis innlegg
Hei alle dere ute på freakforum!
Jeg sliter med valg etter studiespesialiserende videregående skole.
Min store drøm er å flytte til New York, LA eller Miami etter utdanningen er over. Har dere noen tips til hvilken retning jeg burde gå? Å tjene gode penger er svært viktig for meg. Jobber hardt og målrettet og har ingen problem med motivasjon under studering.

Takker for alle svar!
Vis hele sitatet...
Du får ikke arbeidvisum i USA hvis du ikke har minst en bachelor (eller tilsvarende) innen et yrke som sliter med å rekruttere amerikanere. Får du et jobbtilbud fra en arbeidsgiver i USA, så må arbeidsgiver søke visum for deg, og da må de bevise at de ikke finner noen i USA som kan gjøre jobben.

Noen spesialiserte yrker som her da kan anbefales er sykepleier, fysioterapeut, utdannelse innen IT eller ingeniørstudie. Vil du bli professor er det også rimelig enkelt.å få arbeidsvisum om du har doktorgrad.

Jeg ville anbefalt å gjøre deg ferdig med bachelor i Norge (bacheloren min i USA kosta meg en halv million kroner), for så å ta en master i USA. Etter endt studium vil du få et års arbeidstillatelse. Har du en jobb innen noen av overnevnte yrker blir prosessen med å få visum ganske mye lettere, så lenge arbeidsgiver er villig til å søke arbeidsvisum for deg.

Et arbeidsvisum innen slike yrker kan i lengden føre til permanent oppholds- og arbeidstillatelse.
Sist endret av ExpatJens; 20. januar 2012 kl. 21:57.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Som er nevnt tidligere, det letteste er nok å etter Videregående skole å søke deg inn på et college/universitet i USA. For derretter å ta en Bachelor grad. Hvis du finner et universitet som Lånekassen støtter, kommer du inn som Sophomore i USA og tar en Bachelor på 3 år.

Når man har et Studie visa i USA (F-1) kan du etter å ha fullført Bachelor ta OPT (Optional-Practical Training) som gir deg mulighet til å jobbe der i et år. Hvis du i tar Bacheloren din i en "science" (STEM Major), kan du også få 17 måneder til etter dette. Noe som gir deg lov til å jobbe i 29 Måneder i USA.

I løpet av disse månedene er det bare å overtale arbeidsgiver om at de har behov for deg også få tak i et H1-B visa.

Lykke til.
True phreak.
Søsteren min tok en bachelor i økonomi ved et amerikansk universitet, fikk seg mann og barn, og kom aldri hjem igjen. Høyere utdannelse er nok den letteste veien å gå...