Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2199
Har i flere dager sett på bilder som dette, å lurer veldig på hvordan man kan fotografere slike bilder. Det menneskelige øyet er som vi vet ikke i stand til å se langt ut i vår galaxe, så jeg undrer svært på hvordan man gjør dette? Hva skal til?

Her er en video av samme klasse.
Har ingen praktisk erfaring med det sjølv, men har høyrt at ein treng veldig lang lukkjartid, langt utover det du får på eit kamera som ikkje er fikla med. Så eg antar at treng ein lukkjartid-motor som tillet deg dette (berre å google), dog treng du noko som kan justere blenderen òg, sånn at det ikkje vert overeksponert.
Ah, så bilder som dette er avhengig av "tukling" med software på kameraet? Hva med Bulb-funksjonen? Videoen jeg linket til ser litt ut som som det bare er 1-minutters eksponeringer satt sammen til en animasjon, og ett-minutts-eksponeringer kan man lett klare med Bulb-funksjonen.
Akam har en guide på stjernefotografering hvis jeg husker riktig. Det som er litt tricky med stjernefotografering er at jorden roterer, så hvis man bruker alt for lang lukkertid vil det bli trails fra stjernene. Det finnes software som lar deg ta mange mange bilder med kortere lukkertid så legger den sammen alle bildene til ett, og på denne måten får man med masse detaljer uten å få med trails.
Sweet! Skal se nærmere på det, takk!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Har flere ganger sett på tråder som denne, å lurer veldig på hvordan man kan skrive slike tråder. Det menneskelige øyet er som vi vet ikke i stand til å se langt ned på i vårt eget underforum, så jeg undrer svært på hvordan man gjør dette? Hva skal til?

Her er en tråd av samme klasse.
Hei! Stjernefoto krever litt manuelle innstillinger på kameraet, dyktighet, kamerastativ og litt flaks:
1) Du må ikke bruke for lang lukkertid hvis du vil ha bilde av nogenlunde "klare" stjerner. Jorda beveger seg som kjent, og med for lang lukkertid vil du få "startrails". (kan bli tøft det også)
2) Pga "kort" lukkertid (5-10 sekunder ) må du bruke stor blender, så stor som mulig
3) Du MÅ bruke stativ
4) Du må bruke forholdsvis høy ISO (kanskje rundt 1000)
5) Fjernutløser eller selvutløser er et must for å ikke få uklare bilder
6) Bruk punktmåling på lysmålingen
7) Bruk en brennvidde på 20-30mm for å få med mest mulig stjerner. Gjerne mindre hvis du har.

Lykke til!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Takk skal du ha anVa!

Her er en tutorial på slike shoots!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
bildet du linker til er ikke bare lang lukkertid og stativ, det er brukt et motorisert hode/stativ som kompanserer for jordrotasjonen, det er derfor det ikke blir startrails.
Det bildet er jo et utklipp fra den samme videoen. Men videoen er en time-lapse video, som går ut på at fotografen tar bilder hver så og så mange sekund/minutt/time osv.. Etter hverandre med en timer, som er fast på kameraet og innstilt til når den skal brukes. Så settes bare bildene sammen i den kronologiske rekkefølgen på et filmredigeringsprogram senere.
Denne fotografen er svært dyktig, og det er helt sjukt hvordan han klarer å fange en slik dybde i bildene hannes, slik han har gjort med denne videoen, selv om han fotograferer i dårlige værforhold og mørke. Men han får jo sponset utstyr fra div. selskaper til flere titallstuen kroner. Men det betyr ikke at vi normale mennesker ikke er i stand til å fange slikt selv også, det er helt fantastisk gøy!
http://ledlife.tumblr.com/post/4008767407 <- der er et bilde jeg tilfeldigvis tok, og senere la merke til hvor flott himmelen så ut. Men var rimelig mye lys der (var på en konsert midt på et fjell ) og det er kanskje ikke så veldig bra kvalitet, men man ser jo litt bak skyene der.