Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4222
Hei, hvordan syntes dere Heroin måler seg i forhold til sterke reseptpliktige opiater som ketorax, oxynorm og morfin. Tenker da på rusfølelse, avhengighet og toleranse.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ketorax (ketobimedone) klassifiseres til å ha samme smertestillende egenskaper som morfin, det er dog mer avhengighetsdannende enn "andre opioider" kilde

oxynorm (Oksykodon) Skal ha mindre smertestillende effekt enn morfin men omtrent like stor risiko for avhengighet.
Mye av problemet er ikke stoffet i seg selv, men navngivingen som får brukere til å tro at dette ikke er et opiat og dermed ikke får samme stigmaen som morfin og heroin har.

Heroin er diacetylmorfin, det metaboliseres til morfin inne i kroppen, forskjellen er leveringsmekanismen, som gjør at det har færre bivirkninger enn morfin. Det er også mer fettløselig og stoffet blir derfor levert mye raskere ved injisering.

Rusfølelsen kan jeg ikke si mye om, mitt eneste møte med opiater er fra kodein i tabletter jeg fikk i forbindelse med sykdom.

Du må gjerne se innom Den store legemiddeltråden
Sist endret av Dodecha; 22. desember 2011 kl. 13:53. Grunn: Fikset på skrivefeil, diacetylmorfin.
Heroin er i en klasse for seg. (Når det gjelder rus)
Sist endret av Tøffetom; 20. desember 2011 kl. 19:13.
Sitat av Dodecha Vis innlegg

Heroin er diethylmorfin,
Vis hele sitatet...

diacetylmorfin*
▼ ... noen uker senere ... ▼
oxycontin/oxynorm kommer nærmest rusfølsen av heroin synes jeg.. er vel en grunn til at det blir kalt "hillbilly heroin" i statene vil jeg tro!!
men etter min erfaring så er heroin mer vanedannende, gikk stein på oxycontin i litt over en uke engang uten å få abstinens, men bruker jeg minus i mer enn 3 dager kommer abstinensene..!!
Sist endret av Demandred; 8. januar 2012 kl. 23:12.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Demandred Vis innlegg
oxycontin/oxynorm kommer nærmest rusfølsen av heroin synes jeg.. er vel en grunn til at det blir kalt "hillbilly heroin" i statene vil jeg tro!!
men etter min erfaring så er heroin mer vanedannende, gikk stein på oxycontin i litt over en uke engang uten å få abstinens, men bruker jeg minus i mer enn 3 dager kommer abstinensene..!!
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedre selv, Oxy kan jeg gå på mye lenger uten å få abstinenser enn heroin. Men som sagt, heroin gir en annen type rus (veldig rart i grunn)....
Nå kommer det selvfølgelig helt an på hvilken metode du velger å bruke.

Når det injiseres vil man føle seg tilfreds og avslappet. Litt som en tidevannsbølge som omfavner deg med varme, trygghet og total apati. Man kan tenke på hvilket som helst scenario og øyeblikkelig kaste fra seg tanken som lite betydningsfullt. Uansett hvor mye stress du blir utsatt for vil det midlertidig bli avfeid. Rett og slett en virkelighetsflukt. Med dette kan fysiske symptomer melde seg, så klart. F.eks Kvalme og oppkast, munntørrhet, vanskeligheter med tale og mental prosessering. Blir du avhengig av stoffet for å fungere vil det kunne by på blant annet intens fysisk smerte, skjelving, og feber. For å ikke snakke om den klassiske kløen. Snorting på sin side vil være mer intenst enn røyking med Aluminiumfolie.

Man kan jo kjøre en IV med OxyContin men det vet jeg ikke noe om, og fraråder det.
Sist endret av Lucy In The Sky; 21. januar 2012 kl. 12:57.
Om rusen i heroin er enda kraftigere enn hva rusen på injisert ketorax er, så fatter jeg ikke hvordan folk orker å i det hele tatt ruse seg på det mer enn en gang. Jeg har aldri tatt noe sånn med "fri vilje", bare i skadesammenheng der ambulansen har gitt meg ketalar. Har skjedd en en del ganger, og hver gang rusen kommer føles det som at hele meg blir en sølepytt. Litt sånn som Peter i Family Guy når han mister alle beina sine. Når jeg har operert og fått morfin er det mer sånn gledesrus eller apatirus der jeg snøvler i noen minutter før jeg bare sovner. Opplever ofte oppkast når jeg våkner dagen etterpå, men oppkastet virker mere "rensende" enn vondt som når du er på fylla for eksempel. Oxycontin har jeg også tatt tre dager i sammenheng med skade, og det blir du skikkelig godrusa av. Det fjerner også fysisk smerte veldig godt, og jeg kan skjønne at folk kan bli veldig fort avhengig av det. Nå har jeg aldri fått i meg noe sånn om jeg ikke har hatt store fysiske smerter, så det er jo kanskje en faktor som gjør at det oppleves annerledes enn om man skulle vært "frisk".

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Heroin er diacetylmorfin, det metaboliseres til morfin inne i kroppen, forskjellen er leveringsmekanismen, som gjør at det har færre bivirkninger enn morfin. Det er også mer fettløselig og stoffet blir derfor levert mye raskere ved injisering.
Vis hele sitatet...
Det virker jo som om heroin er et bedre alternativ enn morfin, så hva er grunnen til at de ikke bruker heroin i anestesi sammenheng eller legesammenheng generelt? Fungerer ikke heroin i anestesisammenheng kanskje?