Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2534
Hei Kanskje verdens mest unødvendige spørsmål, men kom i en diskusjon med en kamerat mens vi kjørte bil, så hadde satt pris på deres mening.
Heter det ti PÅ to eller ti OG to når man har hendene "korrekt" posisjonert på rattet?
Hadde blitt takknemlig for seriøse svar til dette teite spørsmålet, men det utviklet seg til et veddemål, så hadde vært kult med en avklaring. Har ikke bilteoribok tilgjengelig, så får ikke sjekka skikkelig selv.
Har alltid lært det heter ti PÅ to.
Trådstarter
Faen, tapte en hundring Alltid tenkt det var ti OG to jeg, har ikke tatt billappen, så jeg vet ikke da, men alltid hørt i Amerikanske filmer/serier at de sier ten AND two, så da tenkte jeg at det var det samme i norge, og at tallene representerte timeviserne og ikke minuttviseren også
Jeg mener naturligvis ti PÅ to av den enke grunn at klokka aldri kan være ti OG to.

Dere har begge tapt veddemålet da det ikke lenger er sånn man holder rattet korrekt men tilsvarende lavt.. 8 og 4..

Jeg hadde kjøretimer nylig og lærte det også sånn.
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Jeg mener naturligvis ti PÅ to av den enke grunn at klokka aldri kan være ti OG to.

Dere har begge tapt veddemålet da det ikke lenger er sånn man holder rattet korrekt men tilsvarende lavt.. 8 og 4..

Jeg hadde kjøretimer nylig og lærte det også sånn.
Vis hele sitatet...
Poenget var egentlig bare mellom PÅ og OG, ikke hva som var korrekt
Men uansett, aldri tenkt på det som at det skulle forestille ei klokke egentlig, bare to forskjellige posisjoner som ble forklart for to forskjellige klokkegreier.
Feks når du forklarer at det er en person klokken 3, da er han til høyre, ikke høyre OG rett frem (minuttviseren)
King of Spooning
Acidous's Avatar
Når det gjelder bilkjøring heter det ti OG to.
Dette er fordi du har en hånd på klokka ti og en hånd på klokka to.

ti PÅ to vil da tilsi at du kun har en hånd på rattet.
Oh herro there.. ^_^
10 PÅ 2


Sitat av Yalla Vis innlegg
Jeg mener naturligvis ti PÅ to av den enke grunn at klokka aldri kan være ti OG to.

Dere har begge tapt veddemålet da det ikke lenger er sånn man holder rattet korrekt men tilsvarende lavt.. 8 og 4..

Jeg hadde kjøretimer nylig og lærte det også sånn.
Vis hele sitatet...
Det er en smak sak ,men må si at det er føles jævelig unaturlig for min del.

10 på 2 all the way <3
Trådstarter
Sitat av Acidous Vis innlegg
Når det gjelder bilkjøring heter det ti OG to.
Dette er fordi du har en hånd på klokka ti og en hånd på klokka to.

ti PÅ to vil da tilsi at du kun har en hånd på rattet.
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg tenkte! Men det er vel ca. 5 mot 2 nå, noen andre innspill?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Ti på to er jo ikke "korrekt" stilling å kjøre med heller, og man lærer ikke det lengre av seriøse kjøreskoler. Man sitter mye mer avslappet og har mer kontroll hvis man kjører med hendene på 8 og 4 (vet ikke om det er noe navn på det). Så tar man heller hendene lengre opp hvis man må gjøre raske manøvre eller lignende.

Til spørsmålet så kalles det vel "ti på to", men dette er jo noe du kunne googlet ekstremt lett. Bare se her!
Trådstarter
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Ti på to er jo ikke "korrekt" stilling å kjøre med heller, og man lærer ikke det lengre av seriøse kjøreskoler. Man sitter mye mer avslappet og har mer kontroll hvis man kjører med hendene på 8 og 4 (vet ikke om det er noe navn på det). Så tar man heller hendene lengre opp hvis man må gjøre raske manøvre eller lignende.

Til spørsmålet så kalles det vel "ti på to", men dette er jo noe du kunne googlet ekstremt lett. Bare se her!
Vis hele sitatet...
Gjorde det, men følte ikke at jeg fant et helt troverdig svar
Hvorfor heter det ti PÅ to, men åtte OG fire? Jævlig bakvendt egentlig. Jeg hadde ikke gitt fra meg den hundringsen
Sitat av Acidous Vis innlegg
Når det gjelder bilkjøring heter det ti OG to.
Dette er fordi du har en hånd på klokka ti og en hånd på klokka to.

ti PÅ to vil da tilsi at du kun har en hånd på rattet.
Vis hele sitatet...

Nja, se for deg en analog klokke og sett viserene på ti på to.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Nja, se for deg en analog klokke og sett viserene på ti på to.
Vis hele sitatet...
Hvordan viserene står er for min del ganske urelevant akkuratt her, for det er ikke det jeg ikke liker med ti PÅ to.

Ti PÅ to er en
Ti OG to er to.
Sitat av Acidous Vis innlegg
Hvordan viserene står er for min del ganske urelevant akkuratt her, for det er ikke det jeg ikke liker med ti PÅ to.

Ti PÅ to er en
Ti OG to er to.
Vis hele sitatet...
For meg så er det ganske relevant siden man bytter ut viserene med hender. Og da blir det ti på to.
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Hvorfor heter det ti PÅ to, men åtte OG fire? Jævlig bakvendt egentlig. Jeg hadde ikke gitt fra meg den hundringsen
Vis hele sitatet...
Se for deg viserene når klokka er åtte minutter på fire. Det blir en jævlig ugunstig stilling på hendene.

Sitat av Acidous Vis innlegg
Hvordan viserene står er for min del ganske urelevant akkuratt her, for det er ikke det jeg ikke liker med ti PÅ to.

Ti PÅ to er en
Ti OG to er to.
Vis hele sitatet...
Irrelevant*

Jeg forstår ikke hvordan du kan si det. Du har en minuttviser og en timeviser på en analog klokke. Når klokka er ti på to står viserne i den stillingen man før ble opplært til å holde hendene på rattet.
Om du sier ti to eller ti og to er rivende likegyldig sånn sett.
Jeg aner ikke hva som er rett, men har selv alltid sagt "10 på 2", og tenkt at poenget er at man skal tenke en analog klokke og ha en arm på hver viser.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Dere har begge tapt veddemålet da det ikke lenger er sånn man holder rattet korrekt men tilsvarende lavt.. 8 og 4..
Vis hele sitatet...
Det kommer jo an på hvor du kjører. Kjører du på motorvei/langkjøring skal du holde lavt ja, for å ikke slite ut skuldrene dine. Når du holder så lavt vil du ikke få vridd rattet like mye/fort som når du har den høyt oppe, derfor burde du holde høyt når du må kjøre sakte eller det kan oppstå farlige situasjoner som du må kjapt ut av.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Hvorfor heter det ti PÅ to, men åtte OG fire? Jævlig bakvendt egentlig. Jeg hadde ikke gitt fra meg den hundringsen
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at man kaller det "åtte og fire"? Jeg prøvde bare å forklare hvor man skulle holde hendene. Blir kanskje bedre å si "Ti på halv 9" eller "Åtte-tjue". Men at denne rattstillingen har noe spesifikt navn tviler jeg på.
Sist endret av Dongerino; 2. april 2013 kl. 00:16.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Se for deg viserene når klokka er åtte minutter på fire. Det blir en jævlig ugunstig stilling på hendene.
Vis hele sitatet...
Var ikke det jeg mente. Mener at det enten burde hete ti på to, og ti over halv fire (evt ti på halv ni), eller ti og to, åtte og fire. Første metode blir da latterlig, så da mener jeg man like gjerne kan si ti OG to. Hvis man holder hendene på midten av rattet på sidene burde det da hete 9 og 3 og ikke kvart på 3/kvart over 9. Gir jo også mening siden kvart på 3 vil si at du må holde høyre hånd litt over midten siden timesviseren ikke har kommet helt til 3-tallet enda. På samme måte blir det for klokka ti på to. hehe

I bunn og grunn, å si ti på to er jævlig retarda
Det heter jo 10 og 2... Hadde det vært på så kunne man jo valgt mellom å si 10 over 10 eller 10 på 2, det blir for rart
Prøvde å google litt, og om man skal stole på Google og nyhetsartikler i VG og Dagbladet så er det 10 på 2 som gjeder. Martin Skancke blir og sitert i å si at kvart på tre er det som gjelder i rallycross. Jeg fant betydelig mindre plasser folk brukte "10 og 2". Så det ser ut som det å bruke klokkeslett er det mest vanlige. Hvor man skal putte en hånd på hver viser.
Trådstarter
Vi ble enige om at det kanskje var vanligst å si ti på to, men at ti og to egentlig var like korrekt, så ingen vant
Jeg mener fortsatt at ti OG to er det mest korrekte å si, men flertallet mener visst på
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
I amerikanske serier osv. sier de ihvertfall "Hands ten and two". Jeg vet ikke om det hjelper denne diskusjonen, mulig vi har en annen oppfatning her oppe.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Dette er vel egentlig en totalt hjernedød diskusjon. Hva som er riktig å si på dette er helt individuelt da det ikke er noe som er "rett", i den forstand at det ikke står oppført i noen bok eller lignende at det heter akkurat ti på to. Man kan jo like gjerne kalle det for "Hvermansens rattholdestilling".

At flertallet, inkludert meg, kaller det for "ti på to" betyr egentlig heller ingenting. Jeg tror like mange ville forstått det hvis man sier "ti og to". Personlig mener jeg at du ikke har tapt noe veddemål, og at kompisen din ikke har tapt. Det blir på en måte som å vedde om det finnes en gud eller ikke, ingen av sidene kan egentlig motbevise den andre.
Har egentlig ikke kjørt noe spesielt, men vet hvertfall i at America, England osv heter det ten and two.
Motsatt på engelsk hadde bare blitt dumt :P
Jeg sier ti på to til elevene mine. ellers er jeg helt enig med Xernox lengre oppe her, med at hvor man holder på rattet er litt avhengig av farten og situasjonene. men i begynnelsen av opplæringen er ti på to ett godt utgangspunkt. Når man kommer litt videre og det er lengre tid mellom stoppene så er det greit å la hendene slippe litt ned, slik at man sitter avslappet og komfortabelt.
Når det er sagt skal setet og rattet justeres slik at å sitte med hendene ti på to ikke skal være slitsomt heller.
Har 2 mnd igjen på skole før jeg er ferdig utdannet trafikklærer forresten, og ja jeg har elever under utdanningen
Det heter halv 12. Eneste som duger.