Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 8564
lurer på om mdma i ren form er farligere en amfetamin og isåfall hvorfor.. og vis amfetamin er farligere en mdma isåfall hvorfor? vil helst ha svar ifra folk som har lest en del...
De to stoffene er jo i "familie", men jeg vil hvertfall mene at amfetaming har et vesentlig større misbrukspotensiale enn mdma har, i alle fall for min del. Når jeg tar amfetamin er det nesten umulig for meg å slutte før jeg ikke har mer igjen, mer enn på noe annet rusmiddel. Jeg for min del orker ikke a mer, og har ikke rørt det på mange år, men det er nok ganske individuelt. mdma har ikke den samme virkningen for min del.

Jeg tror hverken amfetamin eller mdma er veldig giftig. Når det gjelder mdma som må du nok opp i doser som langt overgår det som gir en behagelig opplevelse.

Du vil sikkert få like mange meninger som du får svar på spørsmålet ditt, det beste ville kanskje vært om du leste litt selv på f.eks Erowid eller Lycaeum.
jeg selv føler personlig at jeg blir mer ødelagt av amfetamin en mdma... føler at amfetamin er mer toxic blir langt dårligere av det en mdma men det er vel svaret i seg selv på mitt spørsmål til meg selv men jeg lurer på andres meninger osv..
Sitat av Judaz Vis innlegg
Jeg tror hverken amfetamin eller mdma er veldig giftig.
Vis hele sitatet...
Du trenger jo ikke å "tro", da begge stoffenes toksiske egenskaper er relativt godt kartlagt. Greit, det har vært en del frem og tilbake rundt MDMA og nevrotoksisitet, men LD50 hos rotter (dosen der 50% av forsøksdyr dør) er høyere for amfetamin enn ecsatsy. Hvis man snakker om et identisk bruksmønster vil jeg tro at stoffene er omtrent like farlige/ufarlige. Om man tar en normal brukerdose av ett av disse stoffene f. eks. 1-2 ganger i året er det usannsynlig at man merker alvorlig bivirkninger. Om man er på pepperkjøret i dagevis blir man fort psykotisk pga. søvnmangel og pådrar seg en rekke fysiske og mentale skavanker over tid. Om man tar MDMA i store doser og/eller hyppig over lengre tid, er det påvist at man kan pådra seg varige nedsatte kognitive evner, forverre depresjoner etc.

Det det koker ned til er (som alltid har vært min filosofi når det gjelder rusmidler); det er ikke hvilket stoff du inntar som er utslagsgivende med tanke på skadevirkninger. Det er hvor mye du tar, hvor ofte du tar det, hvilken setting du tar det i osv. som i størst grad avgjør hvilke bivirkninger du eventuelt måtte få. Unntaket er selvfølgelig ekstremt giftige (f. eks. løsemidler) stoffer og ekstremt uberegnelige stoffer (som frø og plantemateriale fra enkelte planter i nattskyggefamilien), men generelt sett mener jeg at denne regelen skulle stemme ganske godt.
Sist endret av felix_poker; 21. oktober 2011 kl. 11:12.
Det kommer an på hva du mener med "farlig".
MDMA i seg selv er ikke spesielt giftig, og det skal godt gjøres å ta noen nevneverdig fysisk skade av det.
Det er heller ikke vanedannende, jeg mener å ha lest at det faktisk har en "cooldown timer" som i diverse rpg-spill, hvis du inntar mdma, må du vente en stund (noen uker elns.) før du får full effekt igjen.
Beklager om du ikke er en gamer, men det var den beste måten jeg kom på å forklare det på
MEN!
Det som er potensielt farlig med "mdma" er at det ikke er mdma det heletatt, men alt mulig anna drit, som PMMA.
And we don't want that, do we?

Vil også understreke at jeg aldri har prøvd hverken amfetamin eller mdma.
ja vet det er peak time på det men holder meg innen for en del selv lagde regler da det gjelder rusmidler generelt ty for info felix
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du trenger jo ikke å "tro", da begge stoffenes toksiske egenskaper er relativt godt kartlagt. Greit, det har vært en del frem og tilbake rundt MDMA og nevrotoksisitet, men LD50 hos rotter (dosen der 50% av forsøksdyr dør) er høyere for amfetamin enn ecsatsy. Hvis man snakker om et identisk bruksmønster vil jeg tro at stoffene er omtrent like farlige/ufarlige. Om man tar en normal brukerdose av ett av disse stoffene f. eks. 1-2 ganger i året er det usannsynlig at man merker alvorlig bivirkninger. Om man er på pepperkjøret i dagevis blir man fort psykotisk pga. søvnmangel og pådrar seg en rekke fysiske og mentale skavanker over tid. Om man tar MDMA i store doser og/eller hyppig over lengre tid, er det påvist at man kan pådra seg varige nedsatte kognitive evner, forverre depresjoner etc.

Det det koker ned til er (som alltid har vært min filosofi når det gjelder rusmidler); det er ikke hvilket stoff du inntar som er utslagsgivende med tanke på skadevirkninger. Det er hvor mye du tar, hvor ofte du tar det, hvilken setting du tar det i osv. som i størst grd avgjør hvilke bivirkninger du eventuelt måtte få. Unntaket er selvfølgelig ekstremt giftige (f. eks. løsemidler) stoffer og ekstremt uberegnelige stoffer (som frø og plantemateriale fra enkelte planter i nattskyggefamilien), men generelt sett mener jeg at denne regelen skulle stemme ganske godt.
Vis hele sitatet...
Er veldig enig, men stusser litt over dette med varige nedsatte kognitive evner som følge av MDMA-bruk. Mener du varige i den forstand at man bruker betydelig tid på 100% recovery (uker, måneder), eller mener du permanent? Om det er sistnevnte er jeg nysgjerrig på noen kilder, for det har gått meg hus forbi.

Ellers kan jeg jo skyte inn at amfetamin har et helt annet missbrukerpotensiale, og av den grunn alene ville jeg plassert amfetamin langt over MDMA.

Studien (eller rettere sagt gjennomgang av hundrevis av studier) som rangerte de 20 farligste substansene rangerte forøvrig amfetamin på 5. plass og MDMA på 18(!). Disse brukte dog 3 parametere (skadelighet, avhengighet og samfunnsbelastende effekt), ikke bare fysisk belastning.
Sitat av CatastrophicRoadKill Vis innlegg
Det som er potensielt farlig med "mdma" er at det ikke er mdma det heletatt, men alt mulig anna drit, som PMMA.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder vel Ectacy og ikke mdma i "ren form" som er krystaller. Da er det vel ganske sikkert at det er mdma man har fått tak i, og ikke pma/pmma
ja vis det er i krystall form er det mest sansynelig the real thing
Det spørs på bruksmønster, men MDMA fungerer jo tross alt ikke så bra flere dager på rad og frister ikke like mye til gjentakelse, spesielt ikke etter et par forsøk på redosering når man skjønner at det over hodet ikke funker. Det gjør derimot amfetamin, hvor man lett kan være våken i minst fem dager og havne i en psykose hvor man ikke lengre kjenner kroppens negative signaler, får strålende eufori og fete hallusinasjoner...

Ved "normen" på hvordan stoffene brukes i dag i bakhodet, så mener jeg at det er få ting som er værre enn amfetamin. Jeg mener at det er amfetamin som gjør at de fleste junkier ser slitt og jævlig ut, og det er dét stoffet som gir folk helt jævlig med nerveproblemer grunnet utblanding, lang våkenhet og rett og slett det at det er en bieffekt av stimulanter å utvikle paranoia og angst, fordi hodet blir så fryktelig utkjørt av overstimuleringen.

Det er liksom det at MDMA pleier å gjøre folk litt mer loved-up og harmløse (dog sytete), mens amfetamin og kokain har rykte på seg for å blåse opp egoet til det ekstreme, øke selvtillitten og intensiteten til folk, gjøre dem kyniske, osv osv.

En gammel traver jeg kjenner mener at det eneste en kamerat av ham kom ut med etter mange års bruk av knips og MDMA er en ekstrem empati, varme og forståelse for andre mennesker, hvor mye hold det er i det vet jeg ikke, men det er ihvertfall sånn at om man ser på de andre gamle speedtrynene så ser jeg ikke mange som har komt bedre ut av det på andre siden.

Ellers kjenner jeg folk som har fått i seg både mye E og speed, som skylder på E-ene for alle skadene amfetaminen tydeligvis har gjort (noe som er lett å se på folk etter en stund i gamet, både fysisk og ved å se på tendenser). Jeg er i grunn ganske lei av å høre den samme gamle "amfetamin er ikke skadelig så lenge man får i seg nok næring" som makkafreakere bruker som unnskyldning for å gi hele resten av verden skylden for alt de påfører seg selv ved å speede. Det er jo faktisk heller ingen som får i seg nok næring, så der røk det poenget... Det er en sterk tendens blant folk som bruker amf å glorifisere stoffet noe helt enormt mens de nærmest sitter der med beina støpt i en synkende sementblokk.

Jeg bruker litt ekstreme polariteter og gir selvfølgelig ekstrapoeng til MDMA her, rett og slett (beklager usaklighetene) fordi amfetamin er noe jævla drit. Det er bare å ta en titt på verden og rusmiljøene, så skjønner man det, det er liksom rusmiddelet som de "ekte kriminelle" bruker og blir særdeles mye mindre hyggelig av.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Er veldig enig, men stusser litt over dette med varige nedsatte kognitive evner som følge av MDMA-bruk. Mener du varige i den forstand at man bruker betydelig tid på 100% recovery (uker, måneder), eller mener du permanent? Om det er sistnevnte er jeg nysgjerrig på noen kilder, for det har gått meg hus forbi.
Vis hele sitatet...
Som sagt er temaet omdiskutert, men jeg sakset følgende herfra:
Sitat av Erowid
Risk of long term changes to serotonin increases with dose and frequency of use. Though complex, people who use very high doses, re-dose repeatedly, or take MDMA frequently could experience mild, but persisting reductions in certain types of verbal memory or a mild increase in depressive symptoms.
Vis hele sitatet...
Erowid har også samlet en rekke artikler om temaet her.

Oppsummert: Jeg formulerte meg nok litt for bastant i førsteposten. Som sagt, dette er et omdiskutert aspekt ved MDMA-bruk, men better safe than sorry, huh?
Sist endret av felix_poker; 21. oktober 2011 kl. 11:21.
Sitat av CatastrophicRoadKill Vis innlegg
Det som er potensielt farlig med "mdma" er at det ikke er mdma det heletatt, men alt mulig anna drit, som PMMA.
Vis hele sitatet...
Det har desverre også hendt at PMMA har blitt solgt som amf...
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Det spørs på bruksmønster, men MDMA fungerer jo tross alt ikke så bra flere dager på rad og frister ikke like mye til gjentakelse, spesielt ikke etter et par forsøk på redosering når man skjønner at det over hodet ikke funker. Det gjør derimot amfetamin, hvor man lett kan være våken i minst fem dager og havne i en psykose hvor man ikke lengre kjenner kroppens negative signaler, får strålende eufori og fete hallusinasjoner...

Ved "normen" på hvordan stoffene brukes i dag i bakhodet, så mener jeg at det er få ting som er værre enn amfetamin. Jeg mener at det er amfetamin som gjør at de fleste junkier ser slitt og jævlig ut, og det er dét stoffet som gir folk helt jævlig med nerveproblemer grunnet utblanding, lang våkenhet og rett og slett det at det er en bieffekt av stimulanter å utvikle paranoia og angst, fordi hodet blir så fryktelig utkjørt av overstimuleringen.

Det er liksom det at MDMA pleier å gjøre folk litt mer loved-up og harmløse (dog sytete), mens amfetamin og kokain har rykte på seg for å blåse opp egoet til det ekstreme, øke selvtillitten og intensiteten til folk, gjøre dem kyniske, osv osv.

En gammel traver jeg kjenner mener at det eneste en kamerat av ham kom ut med etter mange års bruk av knips og MDMA er en ekstrem empati, varme og forståelse for andre mennesker, hvor mye hold det er i det vet jeg ikke, men det er ihvertfall sånn at om man ser på de andre gamle speedtrynene så ser jeg ikke mange som har komt bedre ut av det på andre siden.

Ellers kjenner jeg folk som har fått i seg både mye E og speed, som skylder på E-ene for alle skadene amfetaminen tydeligvis har gjort (noe som er lett å se på folk etter en stund i gamet, både fysisk og ved å se på tendenser). Jeg er i grunn ganske lei av å høre den samme gamle "amfetamin er ikke skadelig så lenge man får i seg nok næring" som makkafreakere bruker som unnskyldning for å gi hele resten av verden skylden for alt de påfører seg selv ved å speede. Det er jo faktisk heller ingen som får i seg nok næring, så der røk det poenget... Det er en sterk tendens blant folk som bruker amf å glorifisere stoffet noe helt enormt mens de nærmest sitter der med beina støpt i en synkende sementblokk.

Jeg bruker litt ekstreme polariteter og gir selvfølgelig ekstrapoeng til MDMA her, rett og slett (beklager usaklighetene) fordi amfetamin er noe jævla drit. Det er bare å ta en titt på verden og rusmiljøene, så skjønner man det, det er liksom rusmiddelet som de "ekte kriminelle" bruker og blir særdeles mye mindre hyggelig av.
Vis hele sitatet...

jeg har ikke opplevd at folk har sytet mye på mdma men er kanskje inviduelt syns mdma er et helt hærlig funn etter jeg testet det har jeg kuttet alt av søpplete amfetamin og kokain osv osv.. bruker kun det en gang iblant og føler nesten at det har forandret meg eller forandret livet mitt (på en måte som jeg ikke greier og forklare helt) ei jeg kjenner har jo slit litt med sosial angst osv etter 2 ganger på mdma føler hun at angsten er mindre hvor vidt det bare er en flølelse eller om det faktisk er slik at mdma hjelper på det de vet jeg ikke..
Sist endret av mr-martinss; 21. oktober 2011 kl. 11:58.
Klart det finnes gode terapeutiske bruksområder for MDMA, jeg tenkte mest på i russammenheng her. I tillegg så er det ikke så mange som bruker det terapeutisk, og jeg har observert mer enn én person falle ned i et negativt selvsympati-mønster av MDMA, både basert på effekten der og da og ettereffektene. Mine observasjoner tilsier at de fleste som prøver seg på terapibruk av MDMA driter seg ut en eller annen gang.

I tillegg så er jeg møkk lei av random folk stappet med MDMA som ikke klarer å holde kjeft, og kommer bort til meg og begynner å bable om hvor blasted de er på MDMA. Du verden så ofte det kan skje i partysammenheng.
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Klart det finnes gode terapeutiske bruksområder for MDMA, jeg tenkte mest på i russammenheng her. I tillegg så er det ikke så mange som bruker det terapeutisk, og jeg har observert mer enn én person falle ned i et negativt selvsympati-mønster av MDMA, både basert på effekten der og da og ettereffektene. Mine observasjoner tilsier at de fleste som prøver seg på terapibruk av MDMA driter seg ut en eller annen gang.

I tillegg så er jeg møkk lei av random folk stappet med MDMA som ikke klarer å holde kjeft, og kommer bort til meg og begynner å bable om hvor blasted de er på MDMA. Du verden så ofte det kan skje i partysammenheng.
Vis hele sitatet...
prater ikke om det med andre jeg :P koser meg med rusen for meg selv og snakker med de vennene jeg eventuelt har med meg som jeg har tatt det i sammen med ingen vits i og prake på andre formen din osv osv slitsomt med sånne folk :P
skadevirkninger etter MDMA er vel relativt mindre utforsket en de av amf, syns å huske fra de artiklene jeg har lest at MDMA kan ha en negativ effekt på menneskers som allerede er sårbare for psykiske lidelser. men at det på et generelt plan er rimelig harmløst ved kontrollert og lite bruk. i forhold til depresjoner handler det vel om at hjernen bruken 2-3 måneder på å stabilisere "serotin" nivåene i cellene, som fungerer som humør stabilisatorer. Men at etter dette skal de fleste skadevirkninger være reversert.

håper det hjelper
vel det med seratonin vet jeg men tar ikke mer en 1-2 månder så regelen er max 1 gang i månden.. men alle svar er bra takker alle sammen
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
jeg har ikke opplevd at folk har sytet mye på mdma men er kanskje inviduelt syns mdma er et helt hærlig funn etter jeg testet det har jeg kuttet alt av søpplete amfetamin og kokain osv osv.. bruker kun det en gang iblant og føler nesten at det har forandret meg eller forandret livet mitt (på en måte som jeg ikke greier og forklare helt) ei jeg kjenner har jo slit litt med sosial angst osv etter 2 ganger på mdma føler hun at angsten er mindre hvor vidt det bare er en flølelse eller om det faktisk er slik at mdma hjelper på det de vet jeg ikke..
Vis hele sitatet...
Enig i dette med tanke på personlige erfaringer med både Emma og Makka.
Har tidligere slitt og vært plaget av både sosial angst og generell noia pga saker og ting i oppveksten, før introduksjon til noen form for rus. Prøvde først amfetamin, og ble bare stressa i tankene av det, noiaen ble forsterket og merket at ting kunne fort gå galt med tanke på syken.
Nedturen var ikke noe særlig trivelig for å si det mildt...

Har også prøvd ut knips og i ettertid ren MDMA og liker også rusen bedre.
Blir jo litt kjørt i huet seff. Men med tanke på det du sier om hun du kjenner, så kan jeg godkjenne at det har hjulpet på angst og noia en del. Fått bedre kontroll over det på en måte, altså i edru tilstand. Nå er det rundt 1 mnd siden siste gangen jeg turet på MDMA og ting har begynt å "gjenopprette" seg til slik det pleide å være, men angsten og de fordeler jeg fikk i forhold til den, vedvarer fortsatt. Vil jo seff ikke anbefale det for angst for vi er forskjellige individer med forskjellige livserfaringer og reaksjonsmønster i forhold til påvirket tilstand etc.

Det eneste jeg kan sette fingern på som er langvarig negativt for meg, er det fysiske. Er aktiv når det kommer til trening og den slags. Og både Emma og Makka er killer når det gjelder dette i mitt tilfelle. Blir ofte dehydrert og mister muskelmasse, som jeg har erfart er vanskelig å hente inn igjen til det opprinnelige til tross for iherdig innsats og strev for å komme tilbake til det normale med lange perioder uten rus og bra kosthold. Håndledd, skuldre og rundt beltefestet er det jeg merker mest. Klarer liksom ikke å legge på meg igjen visse steder på kroppen. Nå skal det også legges til at jeg hadde en periode på 2 uker da jeg spiste lite og inntok både Amfetamin og MDMA/Knips i helgene. Den ene uka tura jeg 3 dager på rad. (Feil miljø, og lite kunnskap om stoffene samt lite søvn og mye aktivitet).
Er vel prisen man må betale for uansvarlig turing og moro.
Sitat av Diversity Vis innlegg
Enig i dette med tanke på personlige erfaringer med både Emma og Makka.
Har tidligere slitt og vært plaget av både sosial angst og generell noia pga saker og ting i oppveksten, før introduksjon til noen form for rus. Prøvde først amfetamin, og ble bare stressa i tankene av det, noiaen ble forsterket og merket at ting kunne fort gå galt med tanke på syken.
Nedturen var ikke noe særlig trivelig for å si det mildt...

Har også prøvd ut knips og i ettertid ren MDMA og liker også rusen bedre.
Blir jo litt kjørt i huet seff. Men med tanke på det du sier om hun du kjenner, så kan jeg godkjenne at det har hjulpet på angst og noia en del. Fått bedre kontroll over det på en måte, altså i edru tilstand. Nå er det rundt 1 mnd siden siste gangen jeg turet på MDMA og ting har begynt å "gjenopprette" seg til slik det pleide å være, men angsten og de fordeler jeg fikk i forhold til den, vedvarer fortsatt. Vil jo seff ikke anbefale det for angst for vi er forskjellige individer med forskjellige livserfaringer og reaksjonsmønster i forhold til påvirket tilstand etc.

Det eneste jeg kan sette fingern på som er langvarig negativt for meg, er det fysiske. Er aktiv når det kommer til trening og den slags. Og både Emma og Makka er killer når det gjelder dette i mitt tilfelle. Blir ofte dehydrert og mister muskelmasse, som jeg har erfart er vanskelig å hente inn igjen til det opprinnelige til tross for iherdig innsats og strev for å komme tilbake til det normale med lange perioder uten rus og bra kosthold. Håndledd, skuldre og rundt beltefestet er det jeg merker mest. Klarer liksom ikke å legge på meg igjen visse steder på kroppen. Nå skal det også legges til at jeg hadde en periode på 2 uker da jeg spiste lite og inntok både Amfetamin og MDMA/Knips i helgene. Den ene uka tura jeg 3 dager på rad. (Feil miljø, og lite kunnskap om stoffene samt lite søvn og mye aktivitet).
Er vel prisen man må betale for uansvarlig turing og moro.
Vis hele sitatet...
det og tur i 3 dager på rad skal vel i teorien ikke la seg gjøre ivartfall må det ha vært utrolig dårlige turer de 2 andre dagene.. med tanke på at seratoninen i hjernen din is the key to make MDMA work as it sould og da du tar mdma første dagen så drar du av alt av seratonin og dermed er det ikke mer happy stuff igjen til hjernen din og mdma`en får ikke trigget den.. dessuten går seratonin reseptorene dine ned et døgns tid pga overload sikkert fint mulig og ture i flere dager men tviler sterkt på at det er spesielt bra turer.. tipper man blir mer groggi og avslappet en happy feelings og helt wasted
Vil bare anbefale nrk nett tv og søk opp "dopeffekten" der har de et eget program om mdma artige problemstillinger og filmer som forklarer på en artig måte
sett dokumentaren 3 ganger tror jeg ? :P funker det :P
The Neurotoxic Effects of 3,4-Methylenedioxymethamphetamine (MDMA) and Methamphetamine on Serotonin, Dopamine, and GABA-ergic Terminals: An In-Vitro Autoradiographic Study In Rats
by
Armstrong BD, Noguchi KK.
Department of Psychiatry and Biobehavioral Science,
University of California at Los Angeles,
NPI 760 Westwood Plaza Room 67-373,
Los Angeles, CA 90024, USA.
Neurotoxicology. 2004 Dec;25(6):905-14

ABSTRACT

Damage to serotonin (5-HT) terminals following doses of 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA) is well documented, and this toxicity is thought to be related to dopamine release that is potentiated by the 5-HT(2A/2C) agonist effects of the drug [Neurotoxicology 19 (3) (1998) 427]. Although MDMA and methamphetamine (METH) have some similar dopaminergic activities, they differ in their 5-HT agonistic properties. It is reasoned that the study of the resultant toxicity following equimolar doses of MDMA and METH on both dopamine and 5-HT terminals should offer a comparison of the ability of these drugs to induce neurotoxicity. In order to measure the toxic effects to the brain, rats were given equimolar doses of MDMA (40mg/kg/day) and METH (32mg/kg/day) in subcutaneously implanted osmotic minipumps for a period of 5 days, and in-vitro autoradiography using [ [Formula: see text] ]-paroxetine, [ [Formula: see text] ]-mazindol, [ [Formula: see text] ]-methylspiperone, and [ [Formula: see text] ]-flunitrazepam, was performed on brain sections. The results showed that METH was more toxic to 5-HT terminals than MDMA in forebrain regions, including the anterior cingulate, caudate nucleus, nucleus accumbens, and septum. METH was also more toxic than MDMA to dopamine terminals in the habenula, and posterior retrosplenial cortex. Therefore, we find that METH was more toxic to 5-HT and dopamine terminals in specific brain regions in both pre and post-synaptic sites following continuous equimolar dosing.
Sitat av badjaja Vis innlegg
The Neurotoxic Effects of 3,4-Methylenedioxymethamphetamine (MDMA) and Methamphetamine on Serotonin, Dopamine, and GABA-ergic Terminals: An In-Vitro Autoradiographic Study In Rats
by
Armstrong BD, Noguchi KK.
Department of Psychiatry and Biobehavioral Science,
University of California at Los Angeles,
NPI 760 Westwood Plaza Room 67-373,
Los Angeles, CA 90024, USA.
Neurotoxicology. 2004 Dec;25(6):905-14

ABSTRACT

Damage to serotonin (5-HT) terminals following doses of 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA) is well documented, and this toxicity is thought to be related to dopamine release that is potentiated by the 5-HT(2A/2C) agonist effects of the drug [Neurotoxicology 19 (3) (1998) 427]. Although MDMA and methamphetamine (METH) have some similar dopaminergic activities, they differ in their 5-HT agonistic properties. It is reasoned that the study of the resultant toxicity following equimolar doses of MDMA and METH on both dopamine and 5-HT terminals should offer a comparison of the ability of these drugs to induce neurotoxicity. In order to measure the toxic effects to the brain, rats were given equimolar doses of MDMA (40mg/kg/day) and METH (32mg/kg/day) in subcutaneously implanted osmotic minipumps for a period of 5 days, and in-vitro autoradiography using [ [Formula: see text] ]-paroxetine, [ [Formula: see text] ]-mazindol, [ [Formula: see text] ]-methylspiperone, and [ [Formula: see text] ]-flunitrazepam, was performed on brain sections. The results showed that METH was more toxic to 5-HT terminals than MDMA in forebrain regions, including the anterior cingulate, caudate nucleus, nucleus accumbens, and septum. METH was also more toxic than MDMA to dopamine terminals in the habenula, and posterior retrosplenial cortex. Therefore, we find that METH was more toxic to 5-HT and dopamine terminals in specific brain regions in both pre and post-synaptic sites following continuous equimolar dosing.
Vis hele sitatet...
Dette er meth, og enda effektene i praksis ofte er overførbare er meth betydelig mye mer neurotoksisk enn amfetamin såvidt jeg vet.
Sitat av badjaja Vis innlegg
The Neurotoxic Effects of 3,4-Methylenedioxymethamphetamine (MDMA) and Methamphetamine on Serotonin, Dopamine, and GABA-ergic Terminals: An In-Vitro Autoradiographic Study In Rats
by
Armstrong BD, Noguchi KK.
Department of Psychiatry and Biobehavioral Science,
University of California at Los Angeles,
NPI 760 Westwood Plaza Room 67-373,
Los Angeles, CA 90024, USA.
Neurotoxicology. 2004 Dec;25(6):905-14

ABSTRACT

Damage to serotonin (5-HT) terminals following doses of 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA) is well documented, and this toxicity is thought to be related to dopamine release that is potentiated by the 5-HT(2A/2C) agonist effects of the drug [Neurotoxicology 19 (3) (1998) 427]. Although MDMA and methamphetamine (METH) have some similar dopaminergic activities, they differ in their 5-HT agonistic properties. It is reasoned that the study of the resultant toxicity following equimolar doses of MDMA and METH on both dopamine and 5-HT terminals should offer a comparison of the ability of these drugs to induce neurotoxicity. In order to measure the toxic effects to the brain, rats were given equimolar doses of MDMA (40mg/kg/day) and METH (32mg/kg/day) in subcutaneously implanted osmotic minipumps for a period of 5 days, and in-vitro autoradiography using [ [Formula: see text] ]-paroxetine, [ [Formula: see text] ]-mazindol, [ [Formula: see text] ]-methylspiperone, and [ [Formula: see text] ]-flunitrazepam, was performed on brain sections. The results showed that METH was more toxic to 5-HT terminals than MDMA in forebrain regions, including the anterior cingulate, caudate nucleus, nucleus accumbens, and septum. METH was also more toxic than MDMA to dopamine terminals in the habenula, and posterior retrosplenial cortex. Therefore, we find that METH was more toxic to 5-HT and dopamine terminals in specific brain regions in both pre and post-synaptic sites following continuous equimolar dosing.
Vis hele sitatet...
Ikke bare klipp og lim inn, det der kan alle finne ved å søke litt på google. Kan umulig være mange som forstår det "vrøvlet" der så litt oversetting hadde vært fint
Sist endret av Jorg; 28. november 2011 kl. 14:56.
Det blir vel bare avfeid av "ekspertene" her inne som anti dop propaganda uansett.
vel ingen rusmiddler eller lege middler uten bieffekter så er åpen for at ting kan være skadelig for kroppen og om man hele tiden skal tenke på det er det vel like greit og låse seg inne i et bakterie fritt rom og ikke spise noe som helst og kun drikke sterilt vann og maten kan man alltids ta via intravinøst men da trenger man heller ikke det sterile vannet... salt vann må man beregne og sprøyte inn i kanyla med javne mellom rom da den blir tett ettervært... vet ikke hvor bra det er for blod årene i lengden...

altså alt har en skade virkning og alt med måte
Sist endret av mr-martinss; 28. november 2011 kl. 18:48.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Ikke bare klipp og lim inn, det der kan alle finne ved å søke litt på google. Kan umulig være mange som forstår det "vrøvlet" der så litt oversetting hadde vært fint
Vis hele sitatet...
Åja, du kan ikke engelsk?

Therefore, we find that METH was more toxic to 5-HT and dopamine terminals in specific brain regions in both pre and post-synaptic sites following continuous equimolar dosing.

Hva vil du jeg skal si? Ayo, meth er så fuckings mye mer giftig enn mdma ass dude! hjernecellene dine blir grilla boooooy!

Metamfetamin er mer nervetoksisk enn MDMA.
selvom 2 av bokstavene i mdma står for methamfetamin så er det fortsatt ikke meth i mdma? er to helt forskjelige fremstillings måter så vidt jeg har sett?!?...
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
det og tur i 3 dager på rad skal vel i teorien ikke la seg gjøre ivartfall må det ha vært utrolig dårlige turer de 2 andre dagene.. med tanke på at seratoninen i hjernen din is the key to make MDMA work as it sould og da du tar mdma første dagen så drar du av alt av seratonin og dermed er det ikke mer happy stuff igjen til hjernen din og mdma`en får ikke trigget den.. dessuten går seratonin reseptorene dine ned et døgns tid pga overload sikkert fint mulig og ture i flere dager men tviler sterkt på at det er spesielt bra turer.. tipper man blir mer groggi og avslappet en happy feelings og helt wasted
Vis hele sitatet...

Stemmer. Hadde aldri prøvd knips eller MDMA før disse 3 gangene faktisk, og den første knipsen jeg tok var helt insane (syntes jeg) :P Og må inrømme at de 3 dagene var ganske loka sånn generelt. Dag nummer 2 tok jeg 1,5 knips og ble ganske tura, men fikk ikke den samme feelinga som jeg fikk 1. gangen så klart. Men 3 dager etter 3. gangen, tok jeg i overkant mye ren MDMA hos en buddy, og da tror jeg at jeg fikk ganske mye i en kapsel. Ble vertfall ganske glad og hadde latterkrampe som jeg overhode ikke klarte å stoppe med på den såkalte nedturen, ble overasket over mine egne tanker og utsagn som jeg i ettertid fikk høre var inteligent filosofering"ikke typisk deg" snakk. Sovna jo også i solsteken og våkna opp solbrent, haha.

Når dette er sagt, så ble det tur igjen på meg 4 måneder senere(uten turing og rus på en stund), og da var det ren MDMA, men kjentes bare ut som en dårlig amf rus faktisk. De andre som tok samme greiene, ble supertura så det var ikke dårlig MDMA. Fikk også i meg 2-Cb og MDA 1 timer etter inntak av MDMA + weed senere på kvelden. Endte opp med super bæding. Ble deppa under turen liksom. Kan ikke fatte det( eller det har sikkert sin forklaring, med tanke på at jeg gjorde det på en skole reunion og hadde sjangs for å bli busta + at jeg skulle møte familien min 2 dager senere hehe. Men makan til negativ og pessimist jeg ble :O Var sikker på at jeg hadde turet over og var klikka mentalt :P). Etter denne "smellen" har jeg ikke planlagt noe mer kontakt med disse sakene fremover, i og med at det blir militæret rett etter jul
▼ ... over en måned senere ... ▼
krystal mdma er mye mindre skadelig en amfetamin. Amfetamin er et søppelstoff som fucker til hode totalt og skaper mer psykriatriske pasienter en noe annet. Det er et av de skadligste stoffene som fins på psyken. Xtc er og som regel søppel. Rein mdma er paradis. For aldri nedtur på det og har det helt sinnsykt bra. Bare ikke ta for mye. Kan være man biter seg i kinne og kan bli litt oppblåst. Og ikke drikk for mye. Ikke bruke det for mye heller, mest ved store partys og spesielle annledninger. Hørt at folk kan komme i deprisjon ved for mye bruk. For meg er det en ren himmel vær gang. Speed har ikke i nærheten av efekten som mdma har heller. Og på mdma for man sove. Det er et fantastisk stoff Men speed er et mareritt på nedtur effekt og alt. Trailertrash dop