Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4183
Hei.

Jeg går nå vg1 ST, som kan oversettes til 1 klasse allmenn. Dette går jeg i Førde, Sogn og Fjordane.

Men, vil neste år, vil jeg gå vg2 i Bergen, Hordaland.

Problemet er at når jeg søker i Bergen, vil jeg komme under ALLE som søker fra Hordaland, uansett karaktergrunnlag.

Det jeg lurer på, er om det er noe jeg kan gjøre for å komme 'i lag med de andre' i søkinga.
Jeg prøvde meg med "Jeg vil lære Latin, og det har de ikke i Sogn og Fjordane", men det går ikke. Jeg kommer fortsatt nederst i bunken.

Så.. noen som vet noe?

>nightLook
Det beste er vel å flytte til hordaland, ev endre adresse til en kompis/slektning slik at det ser ut som du faktisk bor der... Da burde du jo stille likt.

Wiggles: Du kan søke hvor du vil så lenge det er en sjelden linje. Men vk2 allmenn har man "overalt" og er dermed ikke sjelden. Da er det fritt skolevalg innenfor fylket.
Sist endret av Lille My; 10. desember 2006 kl. 16:19.
Mulig jeg har fullstendig falt av lasset, men har vi ikke fritt skolevalg? Eller gjelder det bare innenfor samme fylke?
Rådgiveren på skolen min sa til meg at jeg måtte bo i fylket en stund (husker ikke om det var 3 måneder eller mye mere). Jeg var i samme situasjon som deg og han sa til meg at min fylkeskommune ikke ville betale for utdanningen min i en annen, er usikker på hvorfor det er slik, men det er det jeg vet.
drQ
Egendefinert
Sitat av Wiggles
Mulig jeg har fullstendig falt av lasset, men har vi ikke fritt skolevalg? Eller gjelder det bare innenfor samme fylke?
Vis hele sitatet...
Bare innenfor samme fylke.

Som Lille My sier, skulle du søke på samisk dans eller noe ligende spesiellt vil du nok kunne få plass i Finnmark.

Jeg tror nok du må flytte først (i hvert fall endre adresse). Synes det høres rart ut at man skulle måtte på i fylket i 3 måneder først. Litt dumt å gå glipp av ett år bare fordi man flyttet, som man tross alt kan helt normalt og av andre omstendigheter.

Men jeg antar at du må melde adresseendring/gi beskjed til folkeregisteret for at det skal virke.

For at det ikke skal forbli usagt: Søker du i Bergen vil du få kraftig konkurranse på sentrumsskolene, som folk fra hele Hordaland ønsker seg til. Jeg tror karakterkravene er forholdvis høye her. Skolene i bydelene vil du nok derimot være garantert plass på. Ikke at det er noe gale med disse, men jeg har en misstanke om at det ikke er så veldig interessant å flytte langt av gårde for.
Sitat av drQ
Bare innenfor samme fylke.

Som Lille My sier, skulle du søke på samisk dans eller noe ligende spesiellt vil du nok kunne få plass i Finnmark.

Jeg tror nok du må flytte først (i hvert fall endre adresse). Synes det høres rart ut at man skulle måtte på i fylket i 3 måneder først. Litt dumt å gå glipp av ett år bare fordi man flyttet, som man tross alt kan helt normalt og av andre omstendigheter.

Men jeg antar at du må melde adresseendring/gi beskjed til folkeregisteret for at det skal virke.

For at det ikke skal forbli usagt: Søker du i Bergen vil du få kraftig konkurranse på sentrumsskolene, som folk fra hele Hordaland ønsker seg til. Jeg tror karakterkravene er forholdvis høye her. Skolene i bydelene vil du nok derimot være garantert plass på. Ikke at det er noe gale med disse, men jeg har en misstanke om at det ikke er så veldig interessant å flytte langt av gårde for.
Vis hele sitatet...
Okei. Tipper snittet mitt blir i overkant av 4,5.

MEN; om jeg endrer adresse - så forsvinner jo all mulighet for et borteboerstipend, gjør det ikke? Og da vinker jeg farvel til i underkant av 3,5K i måneden.. ouch..

>nightLook
4,5 er vell for lavt for både Kattedralskolen og Bergens Handelsgymnas? Danielsen er vell ikke verdt å nevne i denne sammenheng da det er -veldig- vanskelig å komme inn der om du ikke har gått der siden barnesskolen og har søsken som går / har gått på skolen (får ekstra poeng for begge deler).

Et tips kan jo kanskje være å skaffe seg særskilt grunnlag... Om du ikke har dysleksi eller konsentrasjonsvansker vil du dog nok ha litt problemer med å få det. Skader likevel ingen at du prøver
drQ
Egendefinert
Sitat av nightLook
Okei. Tipper snittet mitt blir i overkant av 4,5.

MEN; om jeg endrer adresse - så forsvinner jo all mulighet for et borteboerstipend, gjør det ikke? Og da vinker jeg farvel til i underkant av 3,5K i måneden.. ouch..

>nightLook
Vis hele sitatet...
Så lenge du bor på en annen adresse enn foreldrene dine skal vel borteboerstipendet vøre i orden.

Og som nevnt, 4,5 holder neppe til BHG eller Katten.
hm. Er det ikke flere i Bergen 'sentrum'? (Les, innenfor den avstanden av jeg kan gå/ta buss til skolen)

Reglene for borteboerstipend er at det skal være minimum 30 km fra der jeg bor, til skolen. Om jeg da melder flytting til Bergen, må jeg vel i grunn bare passe på at jeg melder flytting til et sted 30 km utenfor elns.

Hm. Hvordan er det med å melde flytting? Kommer de noen gang til å kontrollere det på noen slags måte?

..noen fra Bergen her som jeg kan 'bo' hos?

>nightLook
Sitat av nightLook
Hm. Hvordan er det med å melde flytting? Kommer de noen gang til å kontrollere det på noen slags måte?
Vis hele sitatet...
Jeg bodde på hybel i stavanger men hadde fortsatt bostedsaddresse i haugesund, søkte om bortebostipend og skrev hybeladdressa...ingen sjekka det hos meg. Så er vel svært sjeldent de gidder? Eller hva vet jeg... vet bare jeg ikke hørte noe så de sjekker ikke "alle" som vil ha bortebostipend.
Hmm, er det ikke slik at hvis fylket ikke har det "du vil ha", så betaler dem en plass til deg i et annet fylke?
Sitat av gillebo
Hmm, er det ikke slik at hvis fylket ikke har det "du vil ha", så betaler dem en plass til deg i et annet fylke?
Vis hele sitatet...
Noe sånt, men det er ikke tilfellet her, da fylket hans tilbyr det han vil gå, han vil bare gå det i et annet fylke.
drQ
Egendefinert
Bjørgvin og Tanks ligger også i sentrum. Sikkert noen hakk enklere å komme inn der enn de andre nevnte, men sikkert bra med konkurranse der også. Så har man jo Årstad på Danmarksplass. I mine øyne strengt tatt ikke i selve sentrum, men neppe noe særlig avstand å klage på. Svært mange studenter bor jo i området, og man kan uten problemer gå eller sykle til Torgallmenningen.

Utenfor dette igjen er vel buss nødvendig og det spiller egentlig ikke så stor rolle. Men er du villig til å ta buss i 10-30 minutter (kanskje mer i rush) skulle du få nok av skoler å velge i, deriblant de der du garantert kommer inn.

En hel liste over skoler i Hordaland finner du på http://utdanning.hfk.no/templates/Page.aspx?id=2055.

Nå er jeg blitt litt usikker på dette med stipendet. Jeg mente borteboerstipend var noe man fikk så lenge man bodde ett annet sted enn foreldrene (typisk på hybel), og uavhengig av hvor langt det var i distanse i forhold til skole. Derfor mener jeg at du burde få dette definitivt hvis du flytter.

Skulle man få noe ekstrastripend på grunn av distanse på 30 km avstand til skolen tror jeg du skal droppe noen forventninger om det. Det blir altfor stor distanse.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg bor i sogn og fjordane, men går på vgs i hordaland.. Det går da flott Jeg bor hjemme da..
Sjangsen for at du kommer inn på allmenn er vel ca. garantert, men dersom du skulle være uheldig så ringer du skolen rundt de dagene da skolen starter og sier at du er intressert i å starte der, så får du en av plassene til de som slutter, evnt. ikke møter opp første skoledag.

Borteboerstipend får du som VGS elev når du bor mer enn 4 mil fra skolen og ikke sammen med dine foreldre eller annen forsørger.
Sist endret av eirik; 23. desember 2006 kl. 21:29.