Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 17091
Mange går med en liten teknologigründer i magen og drømmer om å lage det neste Angry Birds, Wordfeud, Instagram eller Facebook. Felles for alle disse er ønsket om suksess; en suksess som ofte, men ikke alltid, viser seg i form av penger. Dette er også en gjenganger her på forumet.

Jeg har jobbet med internett siden 1999 og har en del erfaring med dette, så i denne posten skal jeg ta for meg hvordan du kan tjene store penger på internett. Det er også anledning til å stille meg spørsmål om hvordan du skal kommersialisere evt. prosjekter eller ideer du har; men gjør det isåfall i tråden og ikke på PM. Jeg får mange nok PM fra før og kan ikke svare personlig på alle.

Merk: Ingen av metodene jeg tar for meg er noen enkel og kjapp måte til rikdom. De krever enormt mye arbeid over lang tid - og dersom forbrukslånet ditt forfaller om 2 uker, så ikke satse alt på å lykkes ved hjelp av metodene som jeg forteller om i denne posten. På grunn av lave "barriers to entry", så er internett en ekstremt konkurranseutsatt bransje. Husk at du uansett nisje til enhver tid konkurrerer mot minst 10 andre i ditt eget hjemland - og sannsynligvis cirka 20 millioner indere.

Det første du må forstå før du kan tjene store penger på internett, er at ingenting kan komme inn i et lukket kretsløp. Energi kan ikke oppstå eller forsvinne av seg selv. Det betyr at alle penger du drømmer om å tjene, nødvendigvis må komme fra et sted. Noen - eller noe - som allerede har penger må gi de til deg. Og aller helst frivillig.

Dette betyr at du må skape et behov i markedet; et behov som du kan tilfredsstille i bytte mot penger. Dette behovet kan manifestere seg på mange forskjellige måter. Jeg skal nedenfor redegjøre for noen av disse:

1. Display-basert reklame (CPI/CPM og CPC/eCPC)

Det er til enhver tid et massivt sug i markedet etter gode utstillingsvinduer for kommersielle budskap.

Her ser du veksten i reklame på nett. Her ser du veksten i video-reklame. Her ser du veksten i mobil reklame. Man trenger ikke å være geni for å forstå at den veksten kommer til å fortsette i minst 5-10 år til. Samtidig melder Facebook allerede om resultatmarginer på opptil 40% i kvartalet (!).

Å tjene penger på reklame er "lett": Du trenger bare å skape et massivt, populært nettsted, mobil nettside eller app med millioner på millioner av brukere. Deretter spiller det ingen rolle om du kun tjener 1-2 øre per visning; du tjener allikevel millioner av kroner om dagen. Samtidig har du egentlig ingen produksjonskostnad utover basale, variable serverkostnader. En annonsevisning koster deg (nesten) like mye å produsere som en million annonsevisninger gjør (når du først har etablert trafikken).

Hvis du er interessert i å forfølge denne veien, sett opp en blogg og en Google Adsense-konto og begynn å gjøre dine egne eksperimenter. Desto mer trafikk, desto mer inntekt. Det er ikke lett, men det er mulig.

2. Effekt-basert reklame (CPC/CPO/CPA)

Effekt-basert reklame er "fremtiden for reklame", sier mange. Fremfor å bare ta betalt for å dytte et budskap opp i ansiktet til folk, så får du som medie og publisher betalt for effekten du leverer annonsøren. Dette måles normalt i CPC (Cost per Click) eller CPO (Cost per Order) eller CPA (Cost per Aquisition).

Det er mye lettere å tjene penger via effekt-basert reklame enn display-basert reklame. Dette skyldes at det er mye lettere å inngå de nødvendige avtalene med annonsørene; de betaler jo tross alt kun når du leverer noe av verdi tilbake til de (enten et klikk eller en konvertering).

Samtidig reduserer dette oppsiden din betraktelig. Når du er avhengig av å levere resultater får du mindre betalt; rett og slett fordi mye reklame er virkningsløs - den driver ingen salg.

For å tjene penger på effekt-basert reklame, så kan du sette opp en blogg eller en nettside, og deretter signe opp med f.eks. Tradedoubler. De betaler deg eksempelvis for hver sydenferie du klarer å formidle på vegne av Startour - eller hver kredittkortsøknad dine besøkende fyller ut. Mens du for display-basert reklame kun får betalt noen øre per visning, så kan du på effekt-basert reklame tjene hundrevis av kroner per lead.

3. Konsulentarbeid

Som konsulent påtar du deg oppdrag for andre. Dette er ingen vei til det forgjettede passive income-landet som mange internettskurker forsøker å lokke deg med, men allikevel en vei som belønner en hardtarbeidende sjel godt.

Som internettkonsulent selger du deg selv; enten det er som en designer, programmerer, SEO-ekspert eller SEM-konsulent. Felles for de alle er at du må kunne noe - helst rimelig godt - og at du må være flink til å selge. Jeg har selv flere kamerater i konsulentbransjen som tjener over 1 million kroner i året; uten at de har den "rette" utdannelsen for yrket sitt. De startet kanskje som selger, og holder nå foredrag foran 3-400 mennesker om det siste innen Microsoft-systemer, sosiale medier eller cloud teknologi. De lærer administrerende direktører hvordan de skal "instagramme" og tar betalt 1500 kr timen for det.

Hvordan komme i gang med konsulentarbeid? Opprett en nettside og begynn å ringe og maile potensielle kunder. Å bygge opp et konsulentselskap er knallhard business, men det er samtidig veldig realistisk å oppnå. Det krever bare massive mengder arbeid.

4. En app

"Jeg har en ide til en app". Hvis jeg kunne fått 1 krone for hver gang jeg hørte den setningen, så ville jeg vært milliardær. Faktisk burde jeg ta 1 krone for hver gang noen sier det til meg, fordi så irriterende er det.

Faktum er at det er ekstremt vanskelig å tjene penger på en app. La meg understreke det: ekstremt vanskelig. Faktisk er det så vanskelig at jeg ikke anbefaler noen å lage en app med det formål å tjene penger overhodet - til det er konkurransen for hard, og know-howen som må til for kompleks. (Og dette kommer fra en som har laget fire iPhone-apps selv; hvorav den største suksessen kanskje var Den Store Pekeboken)

Jeg kan illustrere dette med noen fakta: Hvor mange suksessfulle apper har du hørt om? 5? 10? 20, kanskje? La oss anta at det reelle tallet suksessfulle apper er hele 1.000 ganger (!) høyere enn dette, fordi det finnes mange lokale suksesser rundt omkring i verden. Dette gir oss hele 20.000 app-suksesser. Samtidig finnes det nå 1 million unike apper i App Store. Dette vil si at sjansen for å lage en app som går i pluss (etter at man trekker fra arbeidet man har lagt i appen), er på skarve 2% - og det er et absolutt best case scenario.

Min mening er at de aller fleste vil tjene mer penger - og bruke tiden sin mer konstruktivt - på å jobbe mot et mer overkommelig mål. I hvert fall dersom målet er å tjene penger (se f. eks. metode 2, 3 eller 5).

5. Betalte tjenester

Se her, nå begynner det å bli interessant. Betalte tjenester betyr kort og godt å lage en tjeneste, applikasjon eller noe annet som noen er villige til å betale for. Internettguruene kaller det ofte SaaS; "Software as a Service". Dette er i min mening den største muligheten på internett akkurat nå. Det finnes millioner av behov der ute som millioner folk er villige til å betale for å få løst; og samtidig er VISA- og Mastercard-integrasjon lettere enn noensinne å få til.

Kjente eksempler på betalte internetttjenester inkluderer Salesforce, Basecamp, VGs Vektklubben og datingtjenester som Q500. Det handler om å lage en tjeneste hvor du ikke trenger millioner av brukere; bare noen få som er villige til å betale for bruken av den.

Dette muliggjør utvikling av komplekse systemer som "betaler seg selv", samtidig som det kan være svært, svært vanskelig å konkurrere mot deg. Ta eksempelet med MySpace; de tilbød en generisk nettsamfunntjeneste som "hvem som helst" kunne kopiere, og noen få år etterpå var de knust av Facebook. Men ser man på en aktør som Basecamp, så holder de styr på millioner av prosjekter for millioner av selskap verden rundt. Dette er prosjekter som er svært vanskelig å flytte på. Firmaene er for investert i programvaren (treg kundemasse); og programvaren er for spesialisert til deres behov (spesialisert programvare). Summen av disse to tingene; en treg kundemasse kombinert med spesialisert programvare - utgjør en enorm oppside for et ungt talent. Det handler "bare" om å finne et hittil ukjent behov i markedet for en liten andel brukere og tilby en betalt løsning på dette.

Bare for å sette dere litt på sporet av hvordan man kan tenke innenfor betalte tjenester, så kan jeg nevne to av mine egne prosjekter: Juss24 og Mobilradar.no. Mener ikke å reklamere for mine egne greier, men samtidig vet jeg mye om disse prosjektene og vil kunne svare på spørsmål knyttet til de (samtidig tror jeg ikke noen av disse prosjektene har noen reell målgruppe på Freak.no):

Juss24 er en tjeneste jeg laget i samarbeid med en kamerat som er advokat. Forretningsideen her er å tilby enkle juridiske maler som folk kan betale for å laste ned; f. eks. en mal for gjeldsbrev mellom privatpersoner, samboerkontrakt, kontrakt for salg av bruktbil, campingvogn og MC. Vi bruker ingenting på markedsføring, men rekrutterer allikevel ett betalende medlem per dag via Google. I løpet av et år blir det en anseelig mengde medlemmer. Vi lanserte tjenesten sent i sommer og omsetter allerede for 3-4000 kr i måneden.

MobilRadar er en annen betalt tjeneste jeg har utviklet i samarbeid med en kamerat. Med MobilRadar kan du posisjonere barn og familiemedlemmer på et interaktivt kart (med deres forhåndssamtykke). Man betaler en liten avgift for å være medlem, samt en transaksjonskostnad hver gang man ønsker å posisjonere noen. Tjenesten er veldig populær og vi har tjent nærmere 1 mill. NOK siden vi lanserte tjenesten som et rent hobbyprosjekt for cirka 3 år siden. Selve siten tok oss under 1 måned å lage. Igjen, dette er et prima eksempel på "Software as a Service"; man betaler for tilgangen til tjenesten.

(Nå vil noen sikkert protestere og hevde at en app fundamentalt sett også er, eller kan være, Software as a Service, men jeg har allikevel skilt ut den som et eget punkt; rett og slett fordi jeg mener den krever særskilt behandling. En app bærer oftere preg av å være et betalt produkt, nesten som en bok eller en film, fremfor noen løpende betalt tjeneste.)

Oppsummert finnes det mange muligheter for å tjene store penger på internett; men det finnes svært få raske penger på internett. Internett er fantastisk å jobbe med, fordi det ikke krever noen større investeringer - og som unge teknologikyndige har vi et åpenbart fortrinn ovenfor eldre mennesker som ikke vokste opp med datamaskiner. Samtidig har nettet med sine 2,4 milliarder innbyggere en enorm oppside; noe Klondyke-historiene om Mark Zuckerberg, Kevin Rose og Wordfeud-gründeren Håkon Bertheussen er med å illustrere. Min oppfordring til alle som ønsker å tjene store penger på internett er å begynne å lære, eksperimentere og feile selv. Tenk langsiktig og kommersielt og forsøk å betjene et reellt behov; fremfor å forsøke å lage den neste prumpe-appen til iPhone.

Spørsmål? Tanker? Fyr løs.
Sist endret av Stormen; 22. oktober 2013 kl. 21:21.
Hadde bare alt vært så bra skrevet på freakforumet! Flott artikkel Stormen!
Hvordan lager man gode pitcher til salgssamtalene for konsulentarbeid?
Er det noe forskjell/vanskeligere å få til en .net eller .org side i motsetning til .com? Ser at veldig mange domener med .com er opptatt og selges for store summer, mens de er ledig i .net og .org
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av nikita Vis innlegg
Hvordan lager man gode pitcher til salgssamtalene for konsulentarbeid?
Vis hele sitatet...
Hmm... Her tror jeg alle må finne sin egen stil, men jeg kan fortelle litt om hvordan jeg selv jobber? Jeg selger normalt konsulenttjenester for mellom 500-1000k per år, uten at dette er min hovedbeskjeftigelse.

Min stil er veldig personlig; jeg vil ikke høres ut som en selger når jeg kontakter noen, så gitt en "cold call" (dvs. kunde jeg ikke kjenner fra før), så åpner jeg typisk sett omtrent sånn som dette:

Hei,

Jeg heter Stormen og jobber med utvikling av digitale medier og søkemotoroptimalisering i firmaet Stormen AS. Vi har tidligere jobbet med søkemotoroptimalisering for bl.a. Telenor, TVNorge og Schibsted - i tillegg til større kunder som Warner Bros, Playstation og Coca-Cola. Se vår kundeliste her: [link til kundeliste]

Jeg tenkte å høre hvem som var ansvarlig for digitale medier og søkemotoroptimalisering hos dere i [firmanavn]? Er det deg som daglig leder eller [navn på markedssjef]?

Jeg tror mange finner sin neste internettleverandør via Google på søk som "bytte bredbånd", "internettleverandør" og lignende - og man kan tjene mye på god synlighet her. Samtidig tror jeg vi i Stormen AS kan bidra til å øke antall besøkende (og kundekonverteringer) til deres nettsider.

Hadde det vært interessant å ta et møte om dere og hvordan dere kan komme høyere i Google?

Med vennlig hilsen,
Stormen
Daglig leder
E-post:
Mobil: 12345678
Vis hele sitatet...
Man må forsøke å gjøre det relevant og personlig for den som mottar mailen. Mailen ovenfor er ikke perfekt; ideellt sett hadde den inneholdt mer kunde-spesifikk informasjon (som f.eks. viser at jeg har gjort noen undersøkelser i forbindelse med nettsiden deres, etc.).

Hvis de svarer ja, så ville jeg tatt et møte og snakket om hva de ser etter. Jeg snakker aldri om meg selv, utover å fortelle kjapt hva jeg kan - og etablere tillitt. Deretter handler resten av møtet om deres "drømmeløsning". Det er denne drømmeløsningen jeg/mitt team senere forsøker å lage.

Aldri, aldri, aldri snakk om pris - i hvert fall ikke før helt på slutten. Hvis de presser, så spør hva deres budsjett er. Aldri åpne med noen sum - la alltid motparten åpne med en sum. Noen ganger har jeg sittet og tenkt: "Ok, dette kan jeg fikse for 30-40.000 kr" - og så sier motparten at budsjettet deres er på cirka 100.000 kr. Dette betyr ikke at du dermed lopper kunden, det betyr bare at du kan gjøre en mye bedre jobb for kunden - og fortsatt holde deg innenfor hans budsjett

Generelt sett ville jeg si at det i alle salgssamtaler lønner seg å være så ekte og naturlig som mulig. Vær deg selv; ikke kom i dress, med brylkrem i håret og forsøk å imponere et annet menneske med noe eksternt. Imponér med det interne - nemlig selvtillit og produktkjennskap. Kjenn ditt eget produkt inn og ut - og kjenn deres produkt inn og ut. Når du forstår hvilke utfordringer de står ovenfor, så er du også i en mye bedre posisjon til å hjelpe de løse det.

Sitat av Vontalo Vis innlegg
Er det noe forskjell/vanskeligere å få til en .net eller .org side i motsetning til .com? Ser at veldig mange domener med .com er opptatt og selges for store summer, mens de er ledig i .net og .org
Vis hele sitatet...
Nei, egentlig ikke. .com er bare forbundet med en større følelse av kvalitet og seriøsitet - nettopp fordi de beste domenene er tatt eller er dyre. I min, og mange andres, mening er det ofte de litt shady nettsidene som ligger på .net og .org.

Men såvidt meg bekjent, så straffer ikke f.eks. Google .net og .org domener overhodet.
Sist endret av Stormen; 22. oktober 2013 kl. 21:46.
Dette er en kvalitetstråd på høynivå. Du har fått med ganske mye som forklarer veldig enkelt og bra for nye unge grundere som vil prøve og få en bit av den store kaka!

Tar av meg hatten for deg Stormen! KP med store bokstaver!
Utrolig god tråd Stormen! Jobber selv som salgskonsulent for et firma (er desverre ikke eier). Lurte litt på hvordan man starter opp en bedrift og skaffer seg arbeidere?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Mesias Vis innlegg
Utrolig god tråd Stormen! Jobber selv som salgskonsulent for et firma (er desverre ikke eier). Lurte litt på hvordan man starter opp en bedrift og skaffer seg arbeidere?
Vis hele sitatet...
Du Googler gjerne hva som trengs for å danne enten et Enkeltpersonsforetak eller et AS. Det kommer gjerne ann på hva du ønkser, pros og cons står det på Google.

Personer du ansetter får du enten i fra din bekjentskapskrets eller ved benyttelse av finn.no, hw.no, tu.no osv.

Husk på at arbeidere er dyrt. Du må se på hvor stort selskap du tenker på, se på hva det vil koste for lokaler, utstyr, strøm, internett, mobiltelefoni osv. Så må du se på hva du som konsulent kan tjene. Hvor god erfaring du har o.l. Hvis du har mulighet for å tjene opp mot 1000 kroner timen, budsjetter med lavestverdiprinsipp. Få budsjettet ditt til å ha lik inntekt som utgift også fører du alt du tjener over det som overskudd. //Dette er veldig overfladisk, men bare for å gi deg et bilde...
Glimrende tråd.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Juss24 er en tjeneste jeg laget i samarbeid med en kamerat som er advokat. Forretningsideen her er å tilby enkle juridiske maler som folk kan betale for å laste ned; f. eks. en mal for gjeldsbrev mellom privatpersoner, samboerkontrakt, kontrakt for salg av bruktbil, campingvogn og MC. Vi bruker ingenting på markedsføring, men rekrutterer allikevel ett betalende medlem per dag via Google. I løpet av et år blir det en anseelig mengde medlemmer. Vi lanserte tjenesten sent i sommer og omsetter allerede for 3-4000 kr i måneden.
Vis hele sitatet...
Et tips:
Dokumentoversikten deres ser fryktelig uprofesjonell ut med særdeles lite konsistent navngivning på dokumentene. ('Oppsigelse i arbeidsforhold eksempel' rett før 'Eksempel på oppsigelse i arbeidsforhold' som to forskjellige dokumenter). Jeg fikk rett og slett inntrykk at dette var en pen nettside med en hel haug med tilfeldige dokumenter slengt tilfeldig ut i noen lister...

.. fortjent eller ufortjent, det var nok til at jeg ikke la nettsida til i 'ting jeg muligens kommer til å bruke penger på i fremtida hvis jeg trenger'-lista mi... ikke et stort tap akkurat, men hvis andre tenker samme som meg kan det balle på seg.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Glimrende tråd.

Et tips:
Dokumentoversikten deres ser fryktelig uprofesjonell ut med særdeles lite konsistent navngivning på dokumentene. ('Oppsigelse i arbeidsforhold eksempel' rett før 'Eksempel på oppsigelse i arbeidsforhold' som to forskjellige dokumenter). Jeg fikk rett og slett inntrykk at dette var en pen nettside med en hel haug med tilfeldige dokumenter slengt tilfeldig ut i noen lister...

.. fortjent eller ufortjent, det var nok til at jeg ikke la nettsida til i 'ting jeg muligens kommer til å bruke penger på i fremtida hvis jeg trenger'-lista mi... ikke et stort tap akkurat, men hvis andre tenker samme som meg kan det balle på seg.
Vis hele sitatet...
At navngivningen er på den måten er høyst tilsiktet. Det skyldes søkemotoroptimalisering; hvis du ikke har innhold for alle søketermer, så kommer du heller ikke opp i søkeresultatet. Ergo har vi navngitt dokumentene våre med flere navn, sånn at vi får synlighet på alle søk som noen foretar seg

Sitat av Mesias Vis innlegg
Utrolig god tråd Stormen! Jobber selv som salgskonsulent for et firma (er desverre ikke eier). Lurte litt på hvordan man starter opp en bedrift og skaffer seg arbeidere?
Vis hele sitatet...
uaexed fortalte mye i sin tråd, men igjen: For å starte opp firma må du sende inn Samordnet Registermelding via Altinn.no. Det er kun et skjema du må fylle ut. Jeg ville kanskje anbefale å starte med et ENK (hvis du er alene - Olav Thon er f.eks registrert som et ENK), eller så burde du velge AS (uten tvil). Aldri vurdér ANS, det er en farlig selskapsform; velg isåfall DA.

For å skaffe arbeidere burde du bruke vennekretsen din, evt. utvidet vennekrets, deretter Finn.no og NAV.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Jeg kan jo kaste meg ut med et spørsmål her, eller to faktisk.

Først og fremst har jeg et reklame-relatert spørsmål:
Som du vet driver jeg nettavisen EsportFire.no med en målgruppe som ja, kanskje ikke er av de største. Likevel får siden 4k'ish unike besøkende i måneden, og jeg føler mye "reklame"-potensiale går til spille, nettopp fordi jeg ikke har noen form for inntektskilder på siden.
Jeg har tenkt lenge på tanken om å selge annonseplass til spill-utviklere, distributører, gamingutstyr-produsenter etcetc som kan være interessert i mine besøkende som målgruppe, men har aldri helt funnet ut "hvordan", da jeg ikke vil høres uproffesjonell ut når jeg kontakter dem. Er det lurt å bare heve opp noen adsense-reklamer, og heller bytte de ut når jeg får kontakt med noen som er interessert i å reklamere på siden, eller burde jeg vente?

Til sist har jeg et SEO-relatert spørsmål:
Jeg har lagt ned en del arbeid for å forbedre SEO, og fiklet en del rundt med både Google og Bing Webmaster, uten det jeg kan kalle hell. Pagerank er fortsatt på N/A, og jeg lurer jo på hva jeg gjør feil.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrMrtn Vis innlegg
Jeg kan jo kaste meg ut med et spørsmål her, eller to faktisk.

Først og fremst har jeg et reklame-relatert spørsmål:
Som du vet driver jeg nettavisen EsportFire.no med en målgruppe som ja, kanskje ikke er av de største. Likevel får siden 4k'ish unike besøkende i måneden, og jeg føler mye "reklame"-potensiale går til spille, nettopp fordi jeg ikke har noen form for inntektskilder på siden.
Jeg har tenkt lenge på tanken om å selge annonseplass til spill-utviklere, distributører, gamingutstyr-produsenter etcetc som kan være interessert i mine besøkende som målgruppe, men har aldri helt funnet ut "hvordan", da jeg ikke vil høres uproffesjonell ut når jeg kontakter dem. Er det lurt å bare heve opp noen adsense-reklamer, og heller bytte de ut når jeg får kontakt med noen som er interessert i å reklamere på siden, eller burde jeg vente?
Vis hele sitatet...
Jeg har to dårlige nyheter til deg:

1. Ingen av de store "gidder" å kjøpe reklame på en nettside med 4000 unike besøkende i måneden. For å dra en parallell til Spill.no, så har vi cirka 150.000 unike besøkende i måneden - og selv vi sliter med å få oppmerksomhet og budsjetter. Det er vanskelig å få oppmerksomhet når Pressfire.no kan skilte med f.eks. 450-500.000 unike i måneden (selv om mange av disse sluses inn fra DB.no). Markedssjefene er for opptatt til å gjøre individuelle dealer - og det lønner seg heller ikke. De gjør ofte en stor deal med et mediehus som DB eller VG, og så får de reklame på relevante underavdelinger. Selve bookingen skjer via et mediebyrå.

2. Adsense kommer heller ikke til å gi deg store inntekter; maks et par-tre hundre i måneden. Igjen, for å dra en parallell til Spill.no - vi tjener kanskje 5-8000 kr i måneden, med 37x større trafikk. Da kan du regne selv

Den eneste måten å tjene penger på reklame på, er å ha MASSIVE tall - ellers er man helt uinteressant. Det er derfor jeg sier at du må skape en site med millioner av besøkende for å tjene store penger på reklame - alt annet er utopiske drømmeslott.

Sitat av MrMrtn Vis innlegg
Til sist har jeg et SEO-relatert spørsmål:
Jeg har lagt ned en del arbeid for å forbedre SEO, og fiklet en del rundt med både Google og Bing Webmaster, uten det jeg kan kalle hell. Pagerank er fortsatt på N/A, og jeg lurer jo på hva jeg gjør feil.
Vis hele sitatet...
1. Pagerank oppdaterer seg kun hver 3-4-5 måned, ikke vær for opptatt av den.
2. Din feil ligger i her:
https://ahrefs.com/site-explorer/ove.../EsportFire.no

Du har 17 backlinks fra 3 domener. Det er latterlig lite. Forsøk å skrive inn noen andre domener på Ahrefs.com, så ser du hva du må opp i. (Spill.no har 749.000 linker fra 861 domener... Forstår du?!) ;-)

Igjen, suksess på internett handler om BLODHARDT arbeid. Det er ikke sånn at man kan lage en liten site og begynne å tjene 10-12.000 kr i måneden. Du må jobbe minst like hardt på internett, som du ville ha jobbet i "virkeligheten" for å tjene de samme pengene.
Veldig inspirerende, Stormen! Kvalitetstråd.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Igjen, suksess på internett handler om BLODHARDT arbeid. Det er ikke sånn at man kan lage en liten site og begynne å tjene 10-12.000 kr i måneden. Du må jobbe minst like hardt på internett, som du ville ha jobbet i "virkeligheten" for å tjene de samme pengene.
Vis hele sitatet...
Men forskjellen er vel kanskje at når siden er godt etablert og om man har gjort ting riktig, blir det kanksje mindre arbeid etterhvert?

Oppstartsfasen er vel det som krever mest arbeid vil jeg anta?..

Knalltråd btw..
Hei Stormen, fin artikkel! KP!

Hvilke programmeringsspråk kan du og hvordan lærte du deg dem?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pope Vis innlegg
Men forskjellen er vel kanskje at når siden er godt etablert og om man har gjort ting riktig, blir det kanksje mindre arbeid etterhvert?

Oppstartsfasen er vel det som krever mest arbeid vil jeg anta?..
Vis hele sitatet...
Det kommer helt ann på prosjektet. Noen prosjekter krever masse jobb i starten, andre prosjekter krever masse jobb underveis.

Da vi lagde Biip.no hadde vi en målsetting om å tjene 5000 kr om dagen. Det var målet vårt; da hadde vi regnet ut at alle involverte fikk en ok lønn. På det meste endte vi opp med å tjene 50.000 kr hver dag i et helt år (18m NOK omsetning i året).

Samtidig trodde vi at kunne programmere nettsiden - og så lene oss tilbake og slappe av. Istedenfor ble det motsatt; desto mer penger vi tjente, desto mer arbeid måtte vi gjøre. Sånn er det som regel.

Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Hei Stormen, fin artikkel! KP!

Hvilke programmeringsspråk kan du og hvordan lærte du deg dem?
Vis hele sitatet...
Programmerings- og skriptingspråk? AMOS, AREXX, BASIC, HTML, CSS - i tillegg til at jeg forstår PHP, ASP.net og Javascript (studerte også Java i 6 måneder ved Blindern). Alt jeg kan har jeg lært meg selv, har ikke gått noen teknisk skole (gikk Westerdals Reklameskole som AD i 3 år; nå studerer jeg 3. året juss på UiO ved siden av jobb).

Jeg er ingen programmerer; men jeg er akkurat dyktig nok til at ingen programmerer kan snakke over hodet på meg. Det er viktig, fordi mange programmerere er late eller tror ikke ting vil fungere, så de finner på tekniske grunner til at noe "absolutt ikke går". Da må du være kreativ og smart, og klare å finne en måte hvor du oppnår det samme resultatet for sluttbrukeren, bare på en annen måte rent teknisk. Samtidig er det viktig å inngå enkelte kompromisser med programmereren.
Sist endret av Stormen; 24. oktober 2013 kl. 00:12.
Åssen side / selvskap ambefaler du for og få høyere norsk trafikk til en nettbutikk?
Mtp reklame
Sist endret av 4asd13; 24. oktober 2013 kl. 01:05.
Denne tråden kunne ikke kommet på et mer passende tidspunkt. Jeg har noen store spørsmål til en idé jeg jobber med, men i første omgang et par korte:
Jeg har liten kompetanse når det kommer til den praktiske produksjon av en ide jeg jobber med, men akkurat nok til å rable ned noe divs-er og css-er samt en liten fnutt php som kan gi veldig basic brukerfunksjoner. Jeg er 22 år og ønsker å pitche denne ideén for å samle et produksjonsteam.
Med utgangspunkt i at denne ideén virker bra og lønnsom over tid, hvordan vil du anbefale meg å gå fram for å;
- Pitche den
- Skaffe et crew
- Hvilke kanaler?

Jeg er forberedt på at ideén enten allerede fins, suger og/eller er lite lønnsomt, men etter litt mer strukturering og planleggig vil jeg komme tilbake til det
Sist endret av boblesaft; 24. oktober 2013 kl. 01:13.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av haxxor Vis innlegg
Åssen side / selvskap ambefaler du for og få høyere norsk trafikk til en nettbutikk?
Mtp reklame
Vis hele sitatet...
En veldig bred (mange søkeord) Google Adwords-kampanje med konverteringssporing og tett oppfølging. Måten du gjennomfører noe på er ofte viktigere enn kanalen du velger. Men gå for Google Adwords, les deg opp på konverteringssporing.

Bruk også Facebook og Twitter, uten å betale. Alt du kan gjøre gratis hjelper bunnlinja di.

Sitat av boblesaft Vis innlegg
Denne tråden kunne ikke kommet på et mer passende tidspunkt. Jeg har noen store spørsmål til en idé jeg jobber med, men i første omgang et par korte:
Jeg har liten kompetanse når det kommer til den praktiske produksjon av en ide jeg jobber med, men akkurat nok til å rable ned noe divs-er og css-er samt en liten fnutt php som kan gi veldig basic brukerfunksjoner. Jeg er 22 år og ønsker å pitche denne ideén for å samle et produksjonsteam.
Med utgangspunkt i at denne ideén virker bra og lønnsom over tid, hvordan vil du anbefale meg å gå fram for å;
- Pitche den
- Skaffe et crew
- Hvilke kanaler?

Jeg er forberedt på at ideén enten allerede fins, suger og/eller er lite lønnsomt, men etter litt mer strukturering og planleggig vil jeg komme tilbake til det
Vis hele sitatet...
Vel, la oss forutsette at du ikke har penger. Da har du egentlig bare en ide. Din evne til å hustle er imidlertid også en verdi i prosjektet; så bevis den! Da vi startet Biip.no hadde vi ikke en krone; 6 måneder senere hadde vi en investor med 250.000 kr - og 3,5 år senere solgte vi sjappa for XX millioner. Du må hustle.

Først, skaff et team. Dette gjør du blant vennene dine, på Freak.no, Reddit eller hvor som helst. Du må pitche ideen for det potensielle teamet ditt (folkene du trenger), så glem NDA-er - vis de tillitt for at de skal vise deg tillitt. Ideen og du må være god nok til at noen skal gidde å investere sin tid i deg.

Når du har gjennomført ideen din i form av et faktisk produkt, så kan du begynne å tenke kanal. Men kanalen avhenger av type produkt. Ideen betyr ingenting; du, kvaliteten du tilfører prosjektet og gjennomføringen er alt. Facebook var ingen unik ide og millioner av entreprenører hadde omtrent den samme ideen samtidig; de hadde bare den beste gjennomføringen.
Det her må være noe av det beste og mest interessante jeg har lest på lenge. Kvalitet i stor grad.
Jeg vet om en idiot som har sluttet på jobben for å satse fullt på som app utvikler, han drømmer om å lage den neste "Angry Birds", eller noe sånt.

Selv driver jeg med litt spekulering på valutamarkedet, er bare en simpel hobbytrader. Kan ingenting om økonomi, har allikevel hatt om lag 47% avkastning siden juli 2013. I kroner og øre utgjør det noe sånt som 30 000kr. Slettes ikke verst med tanke på at jeg bruker maksimalt 1-2t pr dag, og jeg startet med skarve $11 500.

http://bildr.no/thumb/Z0cySlhu.jpeg
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Jeg vet om en idiot som har sluttet på jobben for å satse fullt på som app utvikler, han drømmer om å lage den neste "Angry Birds", eller noe sånt.

Selv driver jeg med litt spekulering på valutamarkedet, er bare en simpel hobbytrader. Kan ingenting om økonomi, har allikevel hatt om lag 47% avkastning siden juli 2013. I kroner og øre utgjør det noe sånt som 30 000kr. Slettes ikke verst med tanke på at jeg bruker maksimalt 1-2t pr dag, og jeg startet med skarve $11 500.

http://bildr.no/thumb/Z0cySlhu.jpeg
Vis hele sitatet...
Har du lyst til å fortelle hvordan du startet med dette, hvordan du trader valuta?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Jeg vet om en idiot som har sluttet på jobben for å satse fullt på som app utvikler, han drømmer om å lage den neste "Angry Birds", eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
Det er en idiot. Jeg sier ikke at det er galt å forfølge drømmene sine, men å satse alt på å lage det neste Angry Birds er bare for dumt. Sjansen er én til en million. Det er ikke sånn man skaper verdier; man bare havner på NAV og blir en "wantrepreneur".

Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Selv driver jeg med litt spekulering på valutamarkedet, er bare en simpel hobbytrader. Kan ingenting om økonomi, har allikevel hatt om lag 47% avkastning siden juli 2013. I kroner og øre utgjør det noe sånt som 30 000kr. Slettes ikke verst med tanke på at jeg bruker maksimalt 1-2t pr dag, og jeg startet med skarve $11 500.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en mulighet dette også. Men jeg vil nok fraråde "folk flest" å tro at man skal tjene penger på daytrading - fordi det gjør "folk flest" ikke.

Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Har du lyst til å fortelle hvordan du startet med dette, hvordan du trader valuta?
Vis hele sitatet...
Gå til Nordnet.no eller noen andre aksjetradingsplattformer, så kommer du enkelt nok igang. Det vanskelige er ikke det teknologiske, heller det aksjemessige.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Gå til Nordnet.no eller noen andre aksjetradingsplattformer, så kommer du enkelt nok igang. Det vanskelige er ikke det teknologiske, heller det aksjemessige.
Vis hele sitatet...
Har faktisk laget en "Under 18" konto på nordnet.no. Og har planer å investere i aksjer og kanskje prøve meg litt på valuta handel.

Lurte mere på hvor leste han seg opp på valuta handel (fikk kunnskapen) til å begynne med valutahandel.
Er det noen som kan youtube her? Flere av mine videoer står bugget på "under evaluering" for å bli inntektsbringende. Er det noen måte å bli kvitt denne buggen?

Jeg vet hvordan jeg kan fikse det, men det innebærer å slette alle videoene å laste de opp på nytt, men det er jeg ikke så veldig interessert i....

Sist endret av ToraGeneralen; 29. oktober 2013 kl. 15:13.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
STORE penger på nett? Det er lett om du tør..... PORNO! Så lenge du kan lage en nettside og behersker å legge inn betalingsmuligheter og regler på videoene, slik at kun medlemmer kan se/streame dem, så mangler du bare et kamera og en pikk du er fornøyd med, deretter jenter som gjør slik videoer. Om du vil vær anonym, film POV videoer, tror de heter det, slik at fjeset ditt aldri vises. Kun jentene, det kan blir STORE penger.

Se denne med tanke på penger hahahahah
Sist endret av AnonXz; 24. februar 2014 kl. 20:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av AnonXz Vis innlegg
STORE penger på nett? Det er lett om du tør..... PORNO! Så lenge du kan lage en nettside og behersker å legge inn betalingsmuligheter og regler på videoene, slik at kun medlemmer kan se/streame dem, så mangler du bare et kamera og en pikk du er fornøyd med, deretter jenter som gjør slik videoer. Om du vil vær anonym, film POV videoer, tror de heter det, slik at fjeset ditt aldri vises. Kun jentene, det kan blir STORE penger.
Vis hele sitatet...
BS. Det er ingen penger for vanlige folk i porno. Porno på nett er nå monopolisert til to - tre store aktører som eier mer eller mindre alt. Skuespillerne tjener dritt, affiliatene tjener dritt og eneste måten å være i nærheten av noe som er verdt arbeidet, er å finne små betalingsvillige nisjer og peise på med solid egenkapital og bygge opp egne innholdssider. Men innhold koster penger, hosting koster penger og betalingsløsningene koster grisemye penger. Og konkurransen er beinhard. Dropp det.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har en idè til en app!

Jeg har faktisk en idè. En sabla god en også. Jeg har startet planleggingsfasen av appen og jeg er veldig sikker på at den vil slå an hvis jeg gjør alt riktig. For øyeblikket følger jeg dine råd om å lese meg opp på gründervirksomhet og markedsføring. Det eneste spørsmålet jeg lurer på er hvordan jeg kan reklamere for dette? Finnes det sponsorer i Norge som jeg kan kontakte som er villige til å spytte inn litt penger til annonser rundt om kring, eller bør jeg rett og slett låne penger fra banken og finansiere det selv?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg har en idè til en app!

Jeg har faktisk en idè. En sabla god en også. Jeg har startet planleggingsfasen av appen og jeg er veldig sikker på at den vil slå an hvis jeg gjør alt riktig. For øyeblikket følger jeg dine råd om å lese meg opp på gründervirksomhet og markedsføring. Det eneste spørsmålet jeg lurer på er hvordan jeg kan reklamere for dette? Finnes det sponsorer i Norge som jeg kan kontakte som er villige til å spytte inn litt penger til annonser rundt om kring, eller bør jeg rett og slett låne penger fra banken og finansiere det selv?
Vis hele sitatet...
1. Du skylder meg minst 1 krone.

2. Idéer er ikke verdt en dritt; gjennomføring betyr alt. Det finnes ingen som gir deg penger for gode idéer - kun gode Powerpoint-presentasjoner som belyser forretningsmodellen, teamet, budsjettestimater for de neste 3-5 år, teknologi, barriers to entry-forklaringer, valueringsestimater, ROI-analyser, m.m.

Med andre ord: Du må finanisere alt selv