Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2068
God kveld.

Har nå flyttet inn i en nyoppusset leilighet i ett hus fra 1930. Vi skal nå gå for innkjøp av internett, men hva bør man tenke på når man skal bestille internett?

Kan starte med å fortelle at vi bor ganske sentralt i en stor by, 15 minutter unna Oslo.
TV signalene kommer fra Canal Digital sin parabol med 2 tv-kabler inn til vår HD-PVR boks. Bestille internett fra Canal Digital er uaktuelt, da jeg syns systemet dems ikke er noe bra.

Vi har en telefonkontakt på soverommet, men den gir vel ikke internett(?). Isåfall kanskje dårlig signaler.

Var inne på bredbånd.no for å sjekke hva mulighetene for internett var i nabolaget. Og dette ble resultatet, "Leverandører tilknyttet gaten din:" side 1 og side 2.
"Hastighet på kobberlinje: 6080 / 512 kbps
Avstand fra sentral: 2126 m"

Internetten blir brukt til online spill på PS3, nedlastning av filmer osv, spotify, youtube(HD-kvalitet) og den slags.

Så kommer spørsmålene.
Hvor mye hastighet har jeg behov for?
Hva skal til for å få internett her, og om det blir mye ekstra utgifter?
Hvilken leverandør kan dere anbefale?
Er det også noe annet jeg bør tenke på før jeg går til innkjøp, er det bare og si ifra

(btw. bindingstid går helt fint)
Hvor mye hastighet har jeg behov for?
Så mye som mulig. Du vil jo laste ned i HD-kvalitet!

Hva skal til for å få internett her, og om det blir mye ekstra utgifter?
Du trenger sannsynligvis kun den telefonkontakten du snakker om, men det kan hende en montør må komme og koble på riktig. Internettleverandøren kan ta ekstra betalt for montøren.

Hvilken leverandør kan dere anbefale?
IKKE TELENOR IHVERTFALL.

Er det også noe annet jeg bør tenke på før jeg går til innkjøp, er det bare og si ifra
Ja. Skaff deg en trådløs ruter eller en switch hvis du skal ha kabelbasert nettverk.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Hvor mye hastighet har jeg behov for?
Så mye som mulig. Du vil jo laste ned i HD-kvalitet!

Hva skal til for å få internett her, og om det blir mye ekstra utgifter?
Du trenger sannsynligvis kun den telefonkontakten du snakker om, men det kan hende en montør må komme og koble på riktig. Internettleverandøren kan ta ekstra betalt for montøren.

Hvilken leverandør kan dere anbefale?
IKKE TELENOR IHVERTFALL.

Er det også noe annet jeg bør tenke på før jeg går til innkjøp, er det bare og si ifra
Ja. Skaff deg en trådløs ruter eller en switch hvis du skal ha kabelbasert nettverk.
Vis hele sitatet...
Har vel ikke planer om å laste ned så mye i HD, da jeg heller liker og kjøpe bluray. Men tenkte mer på å kunne se youtube i HD-kvalitet uten problemer. Har lyst på hurtig internett, men overkill er unødvendig.

Tenkte at jeg må ut med noen kroner for montøren, men har ingen anelse om prisklasse. Er det snakk om flere tusen, eller hundrelapper? Noen leverandør er vel bedre enn andre også vel.

Router har jeg tenkt å kjøpe, siden vi har 5 enheter som bruker tråløs(ikke mer enn 2 om gangen da). Det jeg helst håpet på var å få modemet og routeren ved TV'en og da koble med kabel til PS3.
Vi har Homebase og det funker helt greit Billigt er det også!
Men nå bor jeg jo på spissen av norge..
Sist endret av Vod0; 5. oktober 2011 kl. 21:20.
en ting er sikkert, skal du ja 720/1080 på youtube bør du ha over 5mb linje
Er det gravd fiber in til huset deres? da oppner det en hau med nye dører ihvertfal :P
Sitat av Monzter Vis innlegg
Er det gravd fiber in til huset deres? da oppner det en hau med nye dører ihvertfal :P
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke fibernett her. Det kommer først om ett år! Så det funker ikke.
Sitat av RosaKarpe Vis innlegg
Nei, det er ikke fibernett her. Det kommer først om ett år! Så det funker ikke.
Vis hele sitatet...
Enn coaxialkabel? Ofte slik at f.eks. Canal Digital kan levere Internett via coax. Jeg har 10 mbit for 300,- fra dem.
Bør ikke stole helt på den der bredbånd.no. Jeg gikk en og kjørte en test av ren nysjerrighet, og fikk følgende resultater: Hastighet på kobberlinje: 9600 / 704 kbps. Avstand fra sentral: 2047 m.

Dette er resultater fra speedtest.net: http://www.speedtest.net/result/1518872807.png 18mbit ned/2 mbit opp.
Sitat av NijO Vis innlegg
Bør ikke stole helt på den der bredbånd.no. Jeg gikk en og kjørte en test av ren nysjerrighet, og fikk følgende resultater: Hastighet på kobberlinje: 9600 / 704 kbps. Avstand fra sentral: 2047 m.

Dette er resultater fra speedtest.net: http://www.speedtest.net/result/1518872807.png 18mbit ned/2 mbit opp.
Vis hele sitatet...
Derfor bruker man kapaks kontra tullesider, og man ringer ISPer for å spørre om de har utstyr i den respektive sentralen.
Telenor Superbredbånd. Nuff said. 25mbit ned/ 5mbit opp. Selv har jeg 27mbit ned/ 6.5mbit opp
Sitat av Petoholic Panda Vis innlegg
Telenor Superbredbånd. Nuff said. 25mbit ned/ 5mbit opp. Selv har jeg 27mbit ned/ 6.5mbit opp
Vis hele sitatet...
"superbredbånd" meg der sola skinner.

VDSL skulle vært ute for årevis siden, husker tilogmed en diskusjon jeg hadde om det for vel over 10 år siden.

Forøvrig leverer NGT 40\20 (jeg måler 39\19).
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Derfor bruker man kapaks kontra tullesider, og man ringer ISPer for å spørre om de har utstyr i den respektive sentralen.
Vis hele sitatet...
Kapaks gir meg følgende tall:
Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 9600
Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 704

For at dette skal stemme betyr jo det at jeg må ha minst 3 "trådpar", da min opplastingshastighet måles til 2000kbits
Sist endret av NijO; 5. oktober 2011 kl. 22:23.
Sitat av NijO Vis innlegg
Kapaks gir meg følgende tall:
Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 9600
Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 704

For at dette skal stemme betyr jo det at jeg må ha minst 3 "trådpar", da min opplastingshastighet måles til 2000kbits
Vis hele sitatet...
Spørs hvor du ser, søker du på VDSL \ Ethernet \ ADSL ?

Dette høres ut som et ADSLnummer, og sifferne der tar vel uansett bare høyde for telenorutstyr i sentralen.
Søkte på alle mulige valg. At den bare tar høyde for telenor sitt utstyr kan være en logisk forklaring
Hadde gått for internett gjennom kabelen f.eks canal digital. Skjønner ikke hva du har imot "systemet" til de.
Gå til en expert butikk og bestill der ifra..der får du all informasjon du trenger om hvordan linje du kan få,utgifter,binding,montering utstyr etc
Sitat av vato Vis innlegg
Gå til en expert butikk og bestill der ifra..der får du all informasjon du trenger om hvordan linje du kan få,utgifter,binding,montering utstyr etc
Vis hele sitatet...
Hvorfor dra inn en tredjepart når man kan gjøre research selv mot hver enkelt ISP?
Testet bredbånd.no.. Sto vi kunne få 20 000 / 1 000
Vel, vi har 25 000 / 25 000 via fiber.
Jeg får kun 16/ 16 pga sitter på svakt trådløst nett tho.

Ikke stol på bredbånd.no :P
Okei, var ikke så mye til hjelp. Så alternativet blir å ringe litt rundt å høre da, så får vi se hvordan det går
Kan du ikke få fiber, bruk canal digital. 1 regning, lite nedetid og god kundeservice.
Av de leverandørene jeg har vært borti, er det nok Telenor som har *minst* nedetid og linjeproblemer.
Nei, Canal Digital er uaktuelt!

Jeg tenker litt på dette(ADSL Bredbånd 20), siden jeg får gratis montør og dem sa dem kunne levere alle 20 Mbps til oss.
Er NextGenTel bra eller?

Så på Telenor, men dem kunne bare levere 16 Mbps til samme pris som NGT.
Sist endret av RosaKarpe; 6. oktober 2011 kl. 15:15.
Sitat av RosaKarpe Vis innlegg
Nei, Canal Digital er uaktuelt!

Jeg tenker litt på dette(ADSL Bredbånd 20), siden jeg får gratis montør og dem sa dem kunne levere alle 20 Mbps til oss.
Er NextGenTel bra eller?

Så på Telenor, men dem kunne bare levere 16 Mbps til samme pris som NGT.
Vis hele sitatet...
Har du forhørt deg med om de har VDSL kontra ADSL ?

ADSL er steingammel teknologi og VDSL koster i noen tilfeller mindre og har høyere hastigheter.
VDSL kostet faktisk 50 kroner mindre for 10 Mbps mer. Men kunne desverre ikke levere det her, pga at jeg bodde for langt unna sentralen. Men bestilte da ADSL 20 Mbps av NGT, med gratis montør, gratis leie av router, til prisen av 478 i måneden. Jeg syns det var greit.
Men når fibernettet er satt opp i gata, blir det vel nye muligheter Takk for hjelpen.
Sist endret av RosaKarpe; 6. oktober 2011 kl. 15:51.
Ventelo har vel kampanje disse dager "Vi leverer så mye vi klarer til fast pris hele året!" ellernoe.
Canal Digital er forøvrig den største og kanskje beste aktøren på landsbasis når det kommer til netthastighet.

Jeg for min del sverger til Canal Digital og bruker Ventelo som backup ifall CDI skulle dette ut. Noe de skjeldent gjør.