Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4098
Noen forslag til hvordan man kan kreve innpenger fra noen som skylder deg penger?? helst på en lovlig og human måte....
Med mindre du ikke er høyst respektert av de som skylder penger er det nok ikke så lett.
Finn ut noe dirty details om, personen. Blackmailing. Nei faen kanskje det e ulovlig det også? vertfall humant
Parkettetterligning
Kan jo lage en juridisk avtale før man låner bort.
Hvis noen skylder deg penger kan du bruke sympatikortet, er det en god venn så bør den bry seg hvis du trenger pengene.
1)Ta med en kammerat, må alltid være to.
2)Ta med strips,gaffatape,hammer,en medium avbiter og syl
3)????
4)Profitt.
Sitat av kurt kåre jonny Vis innlegg
Noen forslag til hvordan man kan kreve innpenger fra noen som skylder deg penger?? helst på en lovlig og human måte....
Vis hele sitatet...
Konfliktrådet er rette instans for slikt.
Viss det er snakk om små beløp så kan du si til personen at viss du ikke får det tilbake, så kan han glemme og spør etter noe mer penger igjen.
Dette har vertfall funker på noen som har skyldt meg penger.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Har du noe som helst bevis på at personen har lånt penger av deg? Hvis ikke, få tak i det. Ring han, og ta opp samtalen, lagre facebookchatlogger etc.. Med ord mot ord, kan du nok vinke farvel til de kronene....
Deretter kan du ta det opp i f.eks. konfliktrådet.
Sist endret av Screwdriver; 30. april 2012 kl. 14:51.
Hvis du har bevis på at de skylder deg penger, kan du f.eks sende giro for så å sende saken til inkasso når de ikke betaler
ArbeidsledigProletar
Sitat av kurt kåre jonny Vis innlegg
Noen forslag til hvordan man kan kreve innpenger fra noen som skylder deg penger?? helst på en lovlig og human måte....
Vis hele sitatet...
Bare fortell alle, I alle sosiale settinger i rundt han at han skylder pengert og ikke betaler, det blir ubehagelig, uten å være ulovlig.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Har du noe som helst bevis på at personen har lånt penger av deg? Hvis ikke, få tak i det. Ring han, og ta opp samtalen, lagre facebookchatlogger etc.. Med ord mot ord, kan du nok vinke farvel til de kronene....
Deretter kan du ta det opp i f.eks. konfliktrådet.
Vis hele sitatet...
Det er en kar som skylder meg penger (9500.-) han sier at han har satt pengene inn til min konto, men jeg har aldri fått de pengene, han prøver å lure meg og det er veldig frustrerende virker som om han har bestemt seg for å ikke betale tilbake dette..

Har instalert en voice recorder nå på telefonen og lurer på å ringe han for å få bevis på at han har lånt så mye penger av meg. Kan jeg da ta saken videre til forliksrådet med disse bevisene? Prioriterer de slike saker?
For at du lovlig skal kunne kreve de inn så må du ha et gjeldsbrev, som må være skrevet under av han og deg og to vitner eller politiet.

Om du får det, og han ikke er konkurs (betalingsanmerkninger) så kan du gå til forliksrådet om han ikke betaler. Prøv å lokke han til det og si f.eks. at han kan vente med å betale til neste måned hvis han blir med og skriver under eller noe.

Hvis ikke kan du jo be han om å få ting tilsvarende summen, f.eks. PC, PS3 e.l.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Konfliktrådet er rette instans for slikt.
Vis hele sitatet...
Det er helt feil!

Jeg hadde penger til gode hos en fyr som gikk til politiet og mente seg truet.
Hverken jeg eller politiet var enige i dette så saken gikk til konfliktrådet.

Jeg var der i flere møter hvor jentungene fra forliksrådet kun forholdt seg til motpartens påståtte trusler, påstander han selv trakk tilbake.

Det hele endte med et underskrevet gjeldsbrev, på konfliktrådets papir og med to saksbehandlere som vitner.

Motparten betalte 2-3 avdrag før det stanset, han betalte kanskje 10% av kravet.

Jeg tok kontakt med konfliktrådet for å be de purre, der var svaret at saksbehandlerne hadde sluttet så jeg måtte kreve inn pengene selv

Ganske fantastisk egentlig, det hele startet med at han var så redd for nettopp meg og min motivasjon for å få igjen mine penger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg tok kontakt med konfliktrådet for å be de purre, der var svaret at saksbehandlerne hadde sluttet så jeg måtte kreve inn pengene selv
Vis hele sitatet...
Det er ditt ansvar å krevje inn ja, men du kan få hjelp av namsmannen, og du kan ta betalt for utgiftene og tida du bruker, etter fastlagte satser. Det er standard praksis, enten det ikkje er eit bestridt krav, eller dom føreligg.
Brodern solgte noe bil greier til en han viste hvem var og var dum nok til å gå med på å få pengene senere.
Penga kom selvsagt ikke. Siden det var snakk om litt penger sendte han trussel om inkasso og kontaktet da flere inkassobyråer. Det var ingen av de han tok kontakt med som ville ta saken. Så gikk han til politiet og ville anmelde. Først ble han rådet om å løse dette selv eller komme tilbake senere. Det var så mye stress å forsøke å gjøre dette lovlig pluss at det gikk masse tid, så brodern tok med seg to kamerater og sammen demonterte de alle delene han fyren ikke hadde betalt for og solgte de til en annen som betalte cash. Gikk noen dager også fikk han telefon fra politi om at han var anmeldt for tyveri. Men det ble nå aldri noe mer av den saken.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ditt ansvar å krevje inn ja, men du kan få hjelp av namsmannen, og du kan ta betalt for utgiftene og tida du bruker, etter fastlagte satser. Det er standard praksis, enten det ikkje er eit bestridt krav, eller dom føreligg.
Vis hele sitatet...
Vet du hvor lenge et slikt gjeldsbrev gir meg et gyldig krav?
Sykdom har gjort meg indisponibel i en årrekke så kravet står uinnkrevd fremdeles, nå er jeg ikke like syk og heller ikke sosialklient så det nærmer seg nytt iniativ fra min side.
www.sendregning.no bruker tjenestene deres ofte, funker gull!
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Vet du hvor lenge et slikt gjeldsbrev gir meg et gyldig krav?
Sykdom har gjort meg indisponibel i en årrekke så kravet står uinnkrevd fremdeles, nå er jeg ikke like syk og heller ikke sosialklient så det nærmer seg nytt iniativ fra min side.
Vis hele sitatet...
Hvis en årrekke er mer enn 3 år er det forelda.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Hvis en årrekke er mer enn 3 år er det forelda.
Vis hele sitatet...
Tull.

Din fremstilling er, som ofte på freak.no, alt for enkel.

Enkle pengekrav foreldes etter 3 år. MEN. Det er flere måter denne fristen avbrytes på. Han kan ha gjeldsbrev, dom fra forliksrådet, fått innbetaler deler av beløpet.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Tull.

Din fremstilling er, som ofte på freak.no, alt for enkel.

Enkle pengekrav foreldes etter 3 år. MEN. Det er flere måter denne fristen avbrytes på. Han kan ha gjeldsbrev, dom fra forliksrådet, fått innbetaler deler av beløpet.
Vis hele sitatet...
Jeg har et gjeldsbrev som det er betalt 2-3 avdrag på. Ca 10%
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Tull.

Din fremstilling er, som ofte på freak.no, alt for enkel.

Enkle pengekrav foreldes etter 3 år. MEN. Det er flere måter denne fristen avbrytes på. Han kan ha gjeldsbrev, dom fra forliksrådet, fått innbetaler deler av beløpet.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, jeg skrev med en halv hjerne og resultatet ble deretter. Hvis jeg ikke tar fryktelig feil (nok en gang) er det 10-årsfristen i foreldelsesloven §21 nummer 2 som gjelder hvis det er fatta en avgjørelse om kravet i forliksrådet. Ikke tre år.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Tull.

Din fremstilling er, som ofte på freak.no, alt for enkel.
Vis hele sitatet...

Kan jeg foreslå at du starter ett helt eget forum kanskje?
Så slipper du å omgåes slike forferdelige mennesker som vanker på freak og som kan så skrekkelig lite? Om du hater freak så mye hvorfor henger du her da? Er det bare for å kunne disse andre mennesker?
jusbussen kan hjelpe deg gratis i konflikter.
Jeg hadde inngått en muntig leieavtale med ei som skulle flytte inn hos oss. hun flyttet ut etter 5 dager og sluttet å betale - ordnet seg når jeg sendte litt maildialoger til jusbussen og de sendte "påkrav" til henne.