Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 6633
hei, skal kjøpe meg en HDMI kabel til en ps3, så lurer jeg på om det man trenger å kjøpe en dyr kabel eller holder det med en billig kabel ca. 200 kr?
du trenger ikke dyr kabel, bortkasta penger. jeg kjøpte en billig kabel @ clasohlson elns her om dagen til cheap price. mens en kompis av meg kjøpte en kabel på elkjøp for 700 speen. vi så nesten ikke forskjell var egentelig ikke noe forskjell. Jeg satt å lo av han i en halvtime. jeg fikk ny kabel og nytt spill for det han betalte for en kabel
hehe takk
you wellcum eller du kommer til å se forskjell om du har en hardcore spiller med hdmi utgang og en tv som er hardcore. men om det er ps3 eller fra en pc elns kommer du ikke til å merke forskjell
En HDMI kabel er digital og du kan nøyaktig måle hvilke data som blir sendt og hvilke som mottas. Tester viser at den billigste HDMI-kabelen overfører nøyaktig like mye data like bra som de dyre; og det er 100%.

Selv med den dyreste TV vil du ikke merke forskjell i valg av HDMI-kabel.
Sist endret av Kinseek; 13. desember 2008 kl. 13:23.
grunnen til at det ikke spiller noen rolle, er at HDMI er digitalt, (dvs at signalene bare har 2 nivåer, på og av). siden det er bare på og av, og ingen variabel spenning som skal måles, kan enhetene som skal lese av signalene ha en viss toleranse for disse nivåene, f.eks at low=0-1 volt, og high=4-5 volt (kun eksempler)
Sitat av Kinseek Vis innlegg
En HDMI kabel er digital og du kan nøyaktig måle hvilke data som blir sendt og hvilke som mottas. Tester viser at den billigste HDMI-kabelen overfører nøyaktig like mye data like bra som de dyre; og det er 100%.

Selv med den dyreste TV vil du ikke merke forskjell i valg av HDMI-kabel.
Vis hele sitatet...

Fint om du viser til de testene Gjerne med tester gjort med high end utstyr
Mener dette var om på TV2 Hjelper deg eller lignende for ikke så lenge siden der en fra en hifi-butikk ble tatt ut til å se etter forskjell på dyr og billig kabel, men han hadde ikke sjangs i h*l*ete til å se forskjell.
Sitat av thomasw Vis innlegg
Mener dette var om på TV2 Hjelper deg eller lignende for ikke så lenge siden der en fra en hifi-butikk ble tatt ut til å se etter forskjell på dyr og billig kabel, men han hadde ikke sjangs i h*l*ete til å se forskjell.
Vis hele sitatet...

Ja, han dreit seg ut, men det var langt fra en vitenskapelig test og siden vi ikke vet hvilket utstyr som ble brukt er testen verdiløs... Gutten var idiot som stilte opp, og det gikk som det måtte
Husker jeg så en dokumentar på youtube med en tekniker som viste at både en billig HDMI-kabel og en dyr monster kabel overførte nøyaktig samme antall bits; 100% uten tap. Da er det per definisjon ikke mulig med bedre bildekvalitet via kabelen og ei heller poengløst med en dyrerere kabel. Fant dog ikke filmen etter bittelitt søking.

Selv med bitelitt datatap underveis så ville de få feilene manifistere seg som store og åpenbare feil på bildet siden signalet er overført digitalt og "flettet sammen".
i teorien skal man ikke kunne se forksjell; enten har man signal eller så har man ikke signal. den eneste forskjellen jeg kan se mellom en billig clasohlson-kabel og en dyr elkjøp-kabel er skjermingen. det kan godt være at billigkabelen detter fortere ut enn den dyre ved mye elektromagnetisk støy utenfra, men det skal man ikke kunne bekymre seg om i et vanlig hjem
VivaLatrina: Så sier "alle" men hvorfor er det da så dårlig med beviser.. Jeg antar de finnes siden det synes å være en akseptert sannhet, men så lenge det bare er "noe alle sier" er det lett å oppfatte det som myte....

Nå har jeg ikke lest hele testen, men konklusjonen er jo interessant nok:

"Differences between cables of a similar calibre are very subtle, and some will always find it hard to accept that cables make any difference, but the fact that it's possible to see a change with a purely digital connection like HDMI suggests that there really is something in the makers' claims after all."


http://www.avreview.co.uk/news/artic...N/1172/v/3/sp/
Sist endret av Cikey; 13. desember 2008 kl. 23:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
FORDI DET ER DIGITALT...

ved et analogt signal kan man påvirke signalet ved å tilføre støy utenfra. enten en strømledning som ligger krøllet sammen med signalkabelen, eller at signalkabelen går i nærheten av store metallgjenstander. slike ting kan bidra til å endre spenningene i kabelen, som så endrer kvaliteten på bildet du ser.

dette kan også forekomme når man har et digitalt signal, spenningsnivåene vil_også_endres_da, men spenningen vil "alltid" ligge innenfor enhetenes toleranse.

man kan nesten sammenlikne det med analoge og digitale satelitt-tunere. på de gamle analoge tunerne kunne man se at det "snødde" når man hadde dårlig signalmottak, mens på en digital tuner forsvinner bare bildet når signalet blir uakseptabelt dårlig.

man kan nesten sammenligne det med de digitale spenningsnivåene; enten så har man bilde, eller så har man ikke, altså kun 2 nivåer, 0 og 1, eller low og high
Sist endret av VivaLatrina; 13. desember 2008 kl. 23:46.
VivaLatrina: Les mitt forrige innlegg... Du fortsetter å være fullstendig bombastisk uten å fremlegge noen dokumentasjon. Jeg sier ikke at du nødvendigvis tar feil, men hvorfor så besatt på å ikke dokumentere påstanden din?
Det blir litt som å spørre om filmene blir bedre på PC-en din om du bruker gull-TP-kabel til modemet, og svaret er selvfølgelig nei. Er det ikke tap, så er det ikke tap, og da nytter det ikke å krangle. Dersom noen klarer å vise at dårlige kabler har signaltap, så skal jeg heller vurdere det. Dårlige HDMI-kabler ville vel resultert i full klikk, ikke dårlig bilde.
bobbo: Du fortsetter "sånn er det bare" logikken og hadde den noen gang vært akseptert så jorden fortsatt vært flat...
ja, jeg ser du redigerte nå.

jeg har ingen grunnlag for å si dette, unntagen teori, og fakta.

jeg kan jo prøve å dokumentere dette, men det skjer på et senere tidspunkt, jeg er litt for trøtt nå.

den eneste grunnen jeg kan se at en kabel skulle ha noen innvirkning på bildekvalitet, må være hvis den har meget stor kapasitans, noe som kan forsinke stigningen til et digitalt signal, og dermed også tiden det tar å få spenningen endret til de logiske nivåene.

nei, nå begynte jeg å tenke, kanskje det faktisk er noe i det du sier. får gjøre litt research på dette imorgen, og lage noen tegninger, osv
Og grunnen til at vi ikke tror det lengre, er at noen kom med skikkelige motargumenter. Det er basic vitenskap. Teorien min er at 10010101 er 10010101 uavhengig av prisen på ledningen, og hvis det stemmer at det ikke er datatap på noen av dem så ser jeg ikke noen grunn til at det kan være forskjell.

Skal du legge HDMI-en 300m regner jeg med at saken blir annerledes.
VivaLatrina: Jeg sier forsåvidt ingenting... Men jeg noterer meg at de som mener at "det finnnes ingen forskjell" som regel viser til at "sånn er det" mens de som sier der er forskjell sier "Slik har vi kommet frem til forskjellen"

Jeg skal på ingen måte si at "mannen i gata" har noe som helst å tjene på å bruke dyre penger på en HDMI kabel, men det er interessant å se om det faktisk er noe i det eller ikke... Jeg kommer uansett til å pushe dyre kabler fordi det er det jeg tjener mest på


bobbo: Teorier finnes det nok av, hva med litt vitenskap Så den testen jeg har vist til har ingen saklige argumenter...?
Sist endret av Cikey; 13. desember 2008 kl. 23:59.
http://www.teknofil.no/wip4/raadyr_h...d.epl?id=26335

Her er en som sier det motsatte. Jeg forstår bare ikke hvordan det er teoretisk mulig å få et dårligere bilde med en dårlig kabel, igjen: Det er digitalt.

Jeg søkte enda mer:


http://www.bluejeanscable.com/articles/hdmi-cables.htm

Denne forklarer det jeg mener. HDMI har problemer over avstander, men feil vil da dukke opp som hakking eller pixler som klikker, ikke dårlig bilde i den vanlige forstanden (dårlige farger/kontrast).

Dersom noen klarer å komme med noe godt argument på hvordan det er teoretisk mulig å få forskjellig bilde med forskjellige kabler, så skal jeg innrømme at jeg har feil, men pga. at HDMI digitalt så er jeg ganske sikker på at det er en enten/eller greie. Enten kommer en pixel frem slik den skal, eller så er den fucket. Den kommer ikke frem litt blassere.
Sist endret av bobbo; 14. desember 2008 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Angående "testen" du linker til, Cikey:
Jeg vil ikke si at denne på noen måte er utført på en vitenskapelig måte.

We put this to the test with a real-world trial. We used an HD DVD player, a 42in HD plasma TV and nine HDMI cables costing various amounts, taking price into consideration only after checking for picture quality. Can you really see a difference between them?
Vis hele sitatet...
Altså ser det ut til at de har koblet opp en og en kabel, og sett på film. Så har de beskrevet hva de så. Du har da feilfaktorer som at man blir sliten av å se på film lenge, og om de sett samme klipp hver gang. Jeg vil si at de forskjellene de påstår å ha funnet er så små at det ikke er mulig å huske det gamle bildet i forhold til det nye.

Eksempel: Prøv å huske hvordan maten var spredd utover middagstallerkenen din etter den 5. biten. Klarer du å beskrive det på en måte som er tilfredsstillende ned til spørsmålet om det lå en ert helt ytterst til venstre eller ikke? Trodde ikke det, nei.
Sist endret av akselsm; 14. desember 2008 kl. 00:17.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Billig HDMI kabel?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4590

Bruker denne selv, og er veldig fornøyd!
Dawn of a new day...

nå føler jeg at jeg motbeviser meg selv egentlig...

anyways, jeg snakket tidligere om kapasitansen i en kabel. http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitance

kapasitans er kort fortalt ladningen som oppstår mellom to adskilte ledere.

i en HDMI-kabel ligger det flere ledere inni en felles ytterisolasjon, eller mantel. mellom de forskjellige lederne inni kabelen vil det oppstå en svært liten (vel, alt er relativt) kapasitans mellom lederne.

nå har jeg gjort et lite eksperiment, som innebærer en firkantbølge 1kHz, et oscilloskop, og 2 forskjellige kondensatorer (5,6 nF og 10 nF)
dette er forholdsvis store kondensatorer, men med tanke på den lave frekvensen vi bruker, må dem være såpass store. ved økt frekvens oppstår samme virkning med mindre kapasitans.

ren firkantbølge, "uten kapasitans" (igjen, det er bittegran i måleprobene):
http://bilete.no//6916.jpg
her ser du at det nesten ikke finnes noe slope (der signalet endrer nivå)


her ser du en firkantbølge med 5,6 nF kondensator koblet i parallell med frekvensgeneratoren:
http://bilete.no//6917.jpg
her ser du at når signalet vandrer fra lav til høy, får vi en slope/bakke/helling altså at det tar litt tid å endre signalnivå. dette kan føre til at mottakeren blir forvirret mtp. hvor de forskjellige nivåene starter.


Her ser du en firkantbølge med 10 nF kondensator koblet i parallell med frekvensgeneratoren:
http://bilete.no//6918.jpg
her ser du også at signalet endrer nivå, men her rekker det såvidt å nå toppen før det igjen dropper ned til Low (0, eller av)

ved økt kabellengde, øker også kapasitansen mellom lederne, og dermed også forvrengningene.
merk: hadde vi hatt så høy kapasitans i en HDMI-kabel som vi har i dette eksperimentet, ville signalet ligget nesten helt flatt. i en HDMI-kabel regner jeg med det kan være ettpar, kanskje noen titalls pF (picoFarad)

EDIT: klikk på bildene, deretter klikker dere en gang til (fra den nye siden som kom opp). da får dere "krystallklar" kvalitet på bildene
Sist endret av VivaLatrina; 14. desember 2008 kl. 00:44.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg skal på ingen måte si at "mannen i gata" har noe som helst å tjene på å bruke dyre penger på en HDMI kabel, men det er interessant å se om det faktisk er noe i det eller ikke... Jeg kommer uansett til å pushe dyre kabler fordi det er det jeg tjener mest på ...
Vis hele sitatet...
Cikey, du tenker som en ansatt i gamestop i usa .
Og det er ikke noe vits å forlange bevis for de svarene VivaLatrina og bobbo har. Det blir som å helle cola'n i glass, for den smaker jo bedre da enn når den kommer rett fra flaska? Om man virkelig TROR at den dyre HDMI kabelen var valuta for penga, jo så får man vel kansje en placebo-effekt.
Husker da annlegget vår bestod av tv, VHS-spiller og 2.0 høytalere, da vi tenkte vi ville oppleve bedre bilde fra kassetene om vi brukte gullbelagte scart-kontakter (var mye kompositt på den tia..)

Noen ganger er det rett og slett liten vits å legge fram fakta om noe noen kan bekrefte uten å trekke på en rynke i pannen; dyre HDMI-kabler lønner seg ikke.
Zhylo: i slike tilfeller, der signalene er analoge, kan det faktisk gi bedre bilde om kablene er high-end, da de som regel er bedre skjermet enn billigkabler, og som kjent blir analoge signaler lett forstyrret utenfra, i motsetning til digitale.

og etter litt ettertanke kan jeg faktisk tenke meg at det kan lønne seg med store feite kabler med masse isolasjon mellom de indivituelle lederne, men bare når kabelen må være unormalt lang, for slik jeg har forstått det avhenger kapasitansen av blant annet 3 ting: ledernes overflate/lengde, ledernes avstand, og isolasjonen mellom lederne

Fra dobbelpost (automatisk sammenslått): oisann, jeg tror vi har gått litt offtopic, men for å svare på trådstarters spørsmål; til ditt bruk holder det å kjøpe en billig en, uansett om man kan se forskjell, så er de uansett minimale
Sist endret av VivaLatrina; 14. desember 2008 kl. 02:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Kjøpte selv en billig 10m HDMI-kabel fra clasern. Hadde tenkt å bruke denne mellom receiver og pc, men fikk kun static på tven. Bytta ut med en litt dyrere fra Supra, og bildet kom atter igjen tilbake.

Dette beviser vel litt det som er sagt lengre opp her. Enkelte av de billigste kablene sliter på lenger avstander, selv om HDMI-standaren har regler for båndbredde i kabelen. Poenget er at hvis du først sliter med båndbreddeproblemer så vil ikke dette vises i form av "dårlige farger", men enten at hele skjermen din blir grønn, eller store områder i bildet rett og slett faller ut. Har du bilde, er kabelen grei nok. En annen ting er at de billige kablene ofte har litt dårligere kontakter og måten disse er festet til kabelen på, men hvis den skal brukes på utstyr som står permanent i ro og sjelden byttes, så spiller det jo ingen rolle
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Poenget er at hvis du først sliter med båndbreddeproblemer så vil ikke dette vises i form av "dårlige farger", men enten at hele skjermen din blir grønn, eller store områder i bildet rett og slett faller ut. Har du bilde, er kabelen grei nok. En annen ting er at de billige kablene ofte har litt dårligere kontakter og måten disse er festet til kabelen på, men hvis den skal brukes på utstyr som står permanent i ro og sjelden byttes, så spiller det jo ingen rolle
Vis hele sitatet...

godt poeng der, Ond^Sofa.
det er ikke bare "bildekvaliteten" man kan snakke om, man kan også snakke om evnen til å levere over større avstander, og hvor mye juling kabelen tåler før den gir seg. her tror jeg det kan være en fordel med "kvalitetskabler", spesielt hvis man driver å kobler om/flytter på utstyret hele tiden. men jeg tror ikke mannen i gata trenger dette, da han somregel går bak TVen, kobler i kabelen for så å glemme den, (aka Fit and forget).



BTW; grunnen til at jeg brukte 1 kHz i eksperimentet mitt, var at jeg hadde det lett tilgjengelig rett fra oscilloskopet (der man kalibrerer probene). jeg har heller ingen tilgang på 165 MHz firkantbølge ATM.

dette eksperimentet er kun for å illustrere et poeng, og ikke reellt, med tanke på frekvensen, og kondensatorene som ble brukt

rompereser: har du fått kjøpt kabelen din? hvilken "kvalitet" ble det til?

Zhylo: det er vanlig å lufte vinen, det skal visstnok gi en bedre smak... http://www.artoftaste.no/servlet/sid...000&item=12193

kanskje det er noe det samme med Cola?
Sist endret av VivaLatrina; 15. desember 2008 kl. 08:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det har selvfølgelig noe å si hva du er opptatt av og hvilken tv / du har , men om du bare skal ha en vanlig hdmi kabel, kjøp en billig en
tror jeg går for en billig kabel på elkjøp, har bestilt denne tv-en: http://www.komplet.no/k/ki.aspx?sku=348268
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sorry for at jeg åpner tråden igjen, men har bare ett spørsmål ang kabel.

Har en kompis som kjøpte en hdmikabel til 1k, da han kjøpte seg 40" lcd skjerm og ps3. (Dette for primært å se filmer på i HD)

Har selv kjøpt en 40" samsung lcd tv, og er storfornøyd med bildekvaliteten, men nå er jeg usikker på hvilken kabel jeg skal kjøpe når jeg over nyttår handler meg en ps3. Vil ha HD-bilde klart som fanden, så vil jeg få dette ved å kjøpe en hdmi-kabel til 200,- ?
Sålenge kabelen viser et bilde så har du så bra bilde som det er mulig å få ut av en digital kabel. En til 200,- viser nøyaktig like bra bilde som den til 1000.
ok, raskt og bra svar Takk.!
den testen, samt. teorien vi i denne tråden har lagt frem, bør være nok til å skremme enhver HiFi-idiot til å se etter det aller billigste...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Siden det ser ut som mange her har god peiling på dette så prøver jeg med noen spørsmål


Har en prosjektor jeg vil ha best mulig bilde fra pc og fra Wii...
Prosjektoren har en HDMI og en VGA-inngang, maks oppløsning er 1280x1024 i SXGA ?.. :/
Fyren i butikken sa en dvi-d til Hdmi kabel ville gi det beste bildet, siden jeg ikke har Hdmi-utgang på pcen..

1.Når jeg prøver å se film fra pcen må prosjektoren søke etter signalet påny, som om den må endre oppløsning hver gang.. Samme når jeg slår av filmen og går tilbake i pcmodus.. (Dette problemet hadde jeg ikke med S-videokabel)

2.Har kjøpt component-kabel til wii, men må videre ha adapter til prosjektoren..
Bør jeg gå for en ny Hdmi-kabel eller får jeg like bra bilde gjennom VGA kabelen ? (maks oppløsning fra wii er vel 480p?)

Setter veldig pris på alle som gidder å komme med noen hjelpende råd
Sist endret av beltespenna; 25. januar 2009 kl. 07:13.
jeg kan kanskje hjelpe deg på eneren;
slik hadde vi en stund på skolen også, projektoren blinket av og på som om den bare fortsatte å søke gjennom inngangene. dette løste vi ved å sette ned oppløsningen til 800x600, slik at projektoren fant den, for så å sette oppløsningen opp igjen
Vel, prosjektoren finner pcen... Men hadde vært fint om den slapp å søke seg frem og tilbake mellom film og pc-modus, kommer jo tross alt fra samme kilden..
Samme hva jeg setter oppløsning på, så ser det ut som om prosjektoren overstyrer og vil vise film i 1024x768 mens pc gå i 1280x1024... Tror det er her problemert ligger ?
Det er få bransjer med så mye woo som TV- og hifi-bransjen. Når du kan kjøpe strømledninger til 20 000 kroner og signalkabler til over 100 000 kroner meteren så skjønner du at bransjen lever på idioter. Nordost hadde gått konkurs om hifi-idiotene forstod at de ble lurt trill rundt.

Det har heldigvis ikke tatt fullstendig av på hdmi-kabler, men Nordost selger hdmi-kabler til 1500 kroner meteren, det kan ikke kalles for noe annet enn svindel og lureri.
Sitat av beltespenna Vis innlegg
Vel, prosjektoren finner pcen... Men hadde vært fint om den slapp å søke seg frem og tilbake mellom film og pc-modus, kommer jo tross alt fra samme kilden..
Samme hva jeg setter oppløsning på, så ser det ut som om prosjektoren overstyrer og vil vise film i 1024x768 mens pc gå i 1280x1024... Tror det er her problemert ligger ?
Vis hele sitatet...
det var det som var vårt problem (vi måtte kjøre i 1024x768) fordi projektoren ikke taklet høyere, og fordi 1024x768 var native-oppløsningen. av en eller annen grunn var projektoren meget motvillig ved høyere oppløsninger...
commie: Koster sikkert litt å holde slike rykter vedlike, samt propaganda

VivaLatrina: Ok, mener native-oppløsning er 1024x768 på denne også.. Standar oppløsning ?

Mener jeg har prøvd denne oppløsningen på maskinen uten hell, men skal prøve igjen Men satte dere oppløsningen helt ned til 800x600 før søkingen sluttet ?
Hva med en cat5-kabel til 4500 kroner? Ukomprimert og tapsfri overføring!
http://www.hifiklubben.no/produkter/..._1,5_meter.htm
Samme hvilken oppløsning jeg prøver på pcen, så må prosjektoren søke etter signalet påny...
Men jeg klarer ikke å endre oppløsning på prosjektoren :S rart...

Eneste måten jeg har fått til å spille en film uten å miste/bytte signalet, er om prosjektoren står som primary screen..
Men da blir dataskjermen svart om jeg vil ha fullskjerm..

Noe MÅ være galt ??? HJELP
Slenger meg på denne tråden. Referer til reportasjen i Tv2 hjelper deg.

Jeg kjøpte denne HDMI kabelen: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...CountryCode=no

Dette er en billig kabel. Men når jeg var på Spaceworld og spurte om dette anbefalte han selvsagt en bedre. Han hadde også sett denne reportasjen, men sa at forskjellen på han sin dyre og billige HDMI kabel var at den en bare oppskalerte til 1080i og den andre til 1080p. Oppskalerer den jeg har kjøpt til 1080p? Hun på CO hadde ikke peiling.
HDMI kabelen skalerer ingenting. Enten sender kilden i 1080i eller 1080p, har ingenting med kabelen å gjøre. Det er selvsagt mulig at kabelen din ikke har båndbredde nok til å overføre 1080p signal, men jeg tviler vel i grunn på det, så hva gutten på SW snakket om er ikke godt å si...
Sitat av Cikey Vis innlegg
HDMI kabelen skalerer ingenting. Enten sender kilden i 1080i eller 1080p, har ingenting med kabelen å gjøre. Det er selvsagt mulig at kabelen din ikke har båndbredde nok til å overføre 1080p signal, men jeg tviler vel i grunn på det, så hva gutten på SW snakket om er ikke godt å si...
Vis hele sitatet...
Da var det båndbredden han pratet om tenker jeg. Men jeg regner med at den klarer å overføre 1080p signal. Syns det er rart at de selger 1080i, må vel være for å få prisen ned.
Jeg vil påstå at han på Spaceworld bare snakket bullshit i håp om å selge en overpriset kabel.
Såvidt jeg vet, så er det samme krav til en HDMI kabel som skal klare 1080p som en som klarer 1080i.
(min personlige oppfatning av Spaceworld er forøvrig akkurat det - snakk bullshit for å lure kunden til å betale mer enn han må)
Det er bullshit! Båndbredden står i spesifikasjonene, og hvis den ikke klarer det, så er det ikke en HDMI-kabel. Da er det bare en drittkabel som har samme kontakt som HDMI. De gamle (versjon 1.0) har mindre båndbredde, men enda nok til å klare 1080p.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMd
Det stemmer. Fikk svar fra clas ohlson nå. Alle deres kabler støtter opp mot 1080p, men i mitt tillfelle må WD HD TV media player støtte hdmi 1,3 eller senere. Noe jeg regner med den gjør? Finner ikke specs på det.

EDIT: Ingen som vet specs på det?
Sist endret av petray; 27. januar 2009 kl. 18:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ingen som kan hjelpe meg da ?
Har lest i manualen også, men den nevner kun VGA som tilkoblingsmulighet fra pc.. Men VGA støtter vel kun 800*600max.. Prosjektoren reklamerer for å kunne gi 1280*1024 max i SXGA??, men i manualen gir den muligheter for 1600*1400max i UXGA??

Blir mer og mer forvirret jo mer jeg prøver her :S :/