Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1403
Når jeg trakk blenders ledning ut fra strømuttaket og skulle bære den bort kom jeg i kontakt med de tuppene som går inn i stikkontakten.
Dette skjedde vel 1-2 sek etter at den var trukket ut av stikkontakten og kjente et støt.
Tok på den igjen igjen etter 6-7 sek, fikk da også et støt, etter 15 sek kunne jeg ikke kjenne noe ved å berøre den.
Det var garantert ikke 230V, det har jeg kjent før, dette føltes mer som et mildt strømgjerde.

Hva skjedde? Holdt blender fremdeles på spenningen selv om den var trukket ut? Har aldri skjedd med meg før.
Sist endret av pkk1990; 22. september 2012 kl. 19:04.
Har hendt med meg også en gang før da jeg skulle trekke ut en iphone lader. Det er nok fordi strømmen ikke hadde forlatt blenderen ennå.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
var nok esd tenker jeg. altså statisk elektrisitet du kjente.

hadde det vert 230v kan jeg garrantere deg at du hadde kjent det!
Sitat av Azarat Vis innlegg
Har hendt med meg også en gang før da jeg skulle trekke ut en iphone lader. Det er nok fordi strømmen ikke hadde forlatt blenderen ennå.
Vis hele sitatet...
HAHAHAHAHA xD Beklager, men HAHAHAHAHA xD

Åhhhhh, som jeg ler.

Men On topic, støtter Frufsa's utsagn. Med mindre blenderen går på likestrøm og har kondensatorer så tror jeg ikke det er reststrøm som noen andre hinter til xD

EDIT: Forresten, hvis bladene fortsatt spant rundt kan det ha vært strøm generert fra motoren. En motor bruker strøm dersom du tilsetter strøm, men snurrer den rundt på grunn av andre midler så genererer den strøm Men tviler på at dette er tilfellet.
Sist endret av elytsmoorhs; 22. september 2012 kl. 19:24.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
var nok esd tenker jeg. altså statisk elektrisitet du kjente.

hadde det vert 230v kan jeg garrantere deg at du hadde kjent det!
Vis hele sitatet...
Som sagt har jeg berørt leder spenningssatt med 230V før selv, og jeg vet hvordan det føles, derfor har jeg utelukket det. Det var en grunn til at jeg turte å ta på den igjen

Har også fått støt grunnet statisk elektrisitet flere ganger, dette føltes helt ulikt.

Men On topic, støtter Frufsa's utsagn. Med mindre blenderen går på likestrøm og har kondensatorer så tror jeg ikke det er reststrøm som noen andre hinter til xD
Vis hele sitatet...
Står kun 230V input, output er ikke oppgitt så regner med strømmen ikke blir transformert eller likerettet før den når blenderen.
Sist endret av pkk1990; 22. september 2012 kl. 19:26.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Som sagt har jeg berørt leder spenningssatt med 230V før selv, og jeg vet hvordan det føles, derfor har jeg utelukket det. Det var en grunn til at jeg turte å ta på den igjen

Har også fått støt grunnet statisk elektrisitet flere ganger, dette føltes helt ulikt.
Vis hele sitatet...
Statisk strøm kan ha verdier fra 1 til 20 000 volt, så opplevelsen kan være ganske anderledes hver gang Da jeg hoppa mye på trampoline før kjentes det ut som noen holdte på å røske av meg fingeren da jeg tok på et jordet metall, mens noen ganger kan det kjennes ut som noen dytter en nål veldig forsiktig mot huden i 0.001 sekund
Ikke usannsynlig at det er reststrøm i ledning og utstyr! Selvsagt har du likespenning i et kort øyeblikk hvis du drar ut kontakten og ja, det er ofte at det sitter en kondensator parallelt for å dempe støy.
Jeg har selv lekt med en kondensator og en stikker.. Plugg inn, dra ut og få en dust til å kjenne på stikkeren.. GØY!
Mye elektrisk utstyr som har motorer eller lysrør har kondensatorer for å hindre reaktiv effekt. Dette er fordi motorer og reaktorer til lysrør ikke er ohmske belastninger. Les litt om reaktiv effekt, så skjønner du hva jeg mener.

Så har du mange apparater som har elektronikk som trenger støydemping.