Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1610
Title is obvious.
Har funnet primer og lakk, lurer på om de ville funke, og spør også om generelle tips. årsak=riper


primer:
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=164541364
Lakk(tenkte metallic sort eller matt sort (matt sort er litt lenger nede, den er under "Farger for de fleste materialer innen- og utendørs")) :
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ma...akk/Hobbylakk/
Takker for all hjelp!


(link til kabbet
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6564
Vil nok funke dette, ta dog et veldig fint sandpapir og skrap lett over først.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Takker, til jeg ser metallet eller?
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Takker, til jeg ser metallet eller?
Vis hele sitatet...
bare til overflaten på kabinettet blir "matt". Det er for at den nye lakken skal få sikkerlig feste.
Du trenger ikke det, men da blir det best resultat. Men er ikke kabinette av metall? Hvorfor plastiprimer da?
Hadde brukt vanlig primer på alt, siden jeg har dårlig erfaring med plastprimeren
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av woop Vis innlegg
bare til overflaten på kabinettet blir "matt". Det er for at den nye lakken skal få sikkerlig feste.
Vis hele sitatet...
Takker, helt ny på casemodstuff, vurderer kanskje å putte på en drage (kanksje backtrack dragen just for the nerdiness ) noen råd for dette?
Hva skal jeg lage sjablongen av? (plast, vanlig a4, stivpapir, papp etc.)
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Takker, helt ny på casemodstuff, vurderer kanskje å putte på en drage (kanksje backtrack dragen just for the nerdiness ) noen råd for dette?
Hva skal jeg lage sjablongen av? (plast, vanlig a4, stivpapir, papp etc.)
Vis hele sitatet...
Plexiglass?
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Takker, helt ny på casemodstuff, vurderer kanskje å putte på en drage (kanksje backtrack dragen just for the nerdiness ) noen råd for dette?
Hva skal jeg lage sjablongen av? (plast, vanlig a4, stivpapir, papp etc.)
Vis hele sitatet...
Papp er vell fint til dette?

Du MÅ ikke pusse, men en flate med lakk er gjerne "glatt", noe som gjør at ny lakk ikke sitter.

Pusser du lett vil du lage "riper" i den gamle lakken som den nye kan festes i.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Du trenger ikke det, men da blir det best resultat. Men er ikke kabinette av metall? Hvorfor plastiprimer da?
Hadde brukt vanlig primer på alt, siden jeg har dårlig erfaring med plastprimeren
Vis hele sitatet...
står det ikke på siden "for alle metalloverflater"?
Imagine's guide for spray painting:
1. Puss over alle overflatene du skal spraye, med et vannslipe papir. veldig fint kornet.
2. Prime med metallprimer. Kan kjøpes på biltema og clas ohlson, men for ditt eget beste ville jeg gått på bilforhandler.
La tørke.
3. Spray et og et lag med mellomrom. Står på boksen når den er overflate herdet. Helst 3-4 lag, men gjør det til du er fornøyd med utseendet.
La kabinettet stå helt i ro 2-3 dager etter det.
4. Lag en sjablong av ønsket logo/ikon. Print ut på litt stivt papir. Bruk maskerings tape og fest det på ønsket plass.
Så er det bare spraye i vei.
Ta noen lag til ønsket effekt.
Fjern papiret og tapen og la det tørke i en time ca.
5. Spray en del lag med klarlakk.
La alt tørke igjen i 2-3 før montering.

Sånn får du best resultat, med minst mulig skade på lakken. Om du ikke ønsker logo eller noe, hopp rett fra 3 til 4.
Og gjør deg selv og ikke kjøp biltema. Om du gjør så kjøp i det minste et annet nozzle.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Imagine's guide for spray painting:
1. Puss over alle overflatene du skal spraye, med et vannslipe papir. veldig fint kornet.
2. Prime med metallprimer. Kan kjøpes på biltema og clas ohlson, men for ditt eget beste ville jeg gått på bilforhandler.
La tørke.
3. Spray et og et lag med mellomrom. Står på boksen når den er overflate herdet. Helst 3-4 lag, men gjør det til du er fornøyd med utseendet.
La kabinettet stå helt i ro 2-3 dager etter det.
4. Lag en sjablong av ønsket logo/ikon. Print ut på litt stivt papir. Bruk maskerings tape og fest det på ønsket plass.
Så er det bare spraye i vei.
Ta noen lag til ønsket effekt.
Fjern papiret og tapen og la det tørke i en time ca.
5. Spray en del lag med klarlakk.
La alt tørke igjen i 2-3 før montering.

Sånn får du best resultat, med minst mulig skade på lakken. Om du ikke ønsker logo eller noe, hopp rett fra 3 til 4.
Og gjør deg selv og ikke kjøp biltema. Om du gjør så kjøp i det minste et annet nozzle.
Vis hele sitatet...
Takker meget, noen råd? (for innkjøpssted, evt. merker.)
Skal forresten ha det så matt om mulig, kanskje litt shine på bildet, er det da bare å ikke ta klarlakk på det som ikke skal være shiny?
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Takker meget, noen råd? (for innkjøpssted, evt. merker.)
Skal forresten ha det så matt om mulig, kanskje litt shine på bildet, er det da bare å ikke ta klarlakk på det som ikke skal være shiny?
Vis hele sitatet...
Da blir det litt mere avansert ja. Det du gjør da er å lakkere logoen først f.eks. og så lakker med matt spraymaling, mens du dekker til logoen med motsatt sjablong. Har egentlig ikke så mye erfaring med klarlakk på matt lakk. Du kan jo kjøpe inn og ta en liten prøve på en metallbit eller noe for å se resultat?

Bilxtra og mekonomen selger relativt gode spraybokser mener jeg. Hvis ikke kan du jo sjekke på din nærmeste fargehandel.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Bare ett spørsmål til.
Noen råd/tuts til hvordan jeg skal kunne strippe kabbet, tenker å gjøre det så jeg kan lakkere basisen og innsiden.
Sist endret av Freddy_fred5; 14. november 2011 kl. 23:23.
Irriterer meg over de som sier at man ikke skal kjøpe biltema lakk
Den funker fjell om man bruker den som heter utbedringslakk, og klarer å lakke.
Før folk flamer meg med at det ikke holder bra, så kan jeg si at jeg lakka moppa mi med biltemalakk på alle plastikkoverflater. Dette ble strøkent og bærer ikke veldig store preg av å bli brukt.

Til TS: Du får kjøpt matt klarlakk og klar klarlakk. Skjønte ikke helt konseptet ditt, men håper den infoen skulle holde.
Jeg vil gjerne flame om Biltema lakken.. når det gjelder lakk får du det du betaler for!
Ikke puss ned kabinette ditt med pussepapir (ja det går, men unødvendig mye gris med våtsliping her). Kjøp en "matteklut", den tilsvarer papir med korning rundt 800-1200 litt etter typen du kjøper men da slipper du å grise med vann. Kun på rent stål du trenger noen form for primer, vist du ikke pusser gjennom lakken er det bedre å bare ha ny lakk rett over den gamle. Og bruker du en matteklut så burde du ikke gå gjennom, da pusser du rett og slett for mye.. lakken skal bare pusses til den blir matt, og ikke til den blir borte.

Og til Biltemas forkjemper, FlipWare: Vis meg bilder av den mopeden din (gode bilder, ikke noen på 50 meters avstand) så skal jeg greie å fortelle deg grunner til hvorfor biltema lakk ikke har livets rett!


Når det gjelder hvor du skal få tak i varer så snakk med noen som selger ett skikkelig lakkmerke, standox, ppg, sikkens, glasurit eller kanskje RM.. hvem som selger sånn i ditt nærområde kan gulesider.no svare på

Mvh.
En billakkerer som har lakkert alt sin egen bil til sine egne lysbrytere..
Sist endret av Rick; 15. november 2011 kl. 19:10. Grunn: la til litt..
Kanskje ikke like strøkent som alt du er vant til, men kan vel ikke forvente noe spesielt bedre i en kald garasje? (tenker på tanken da, sto på varmt rom med alt annet.) Jeg var/er meget fornøyd med lakken jeg har fått til, og fått mye skryt. Har dessverre få bilder, men her får du noen:

http://i1123.photobucket.com/albums/l542/FlipWare/DT%20prosjekt/CIMG1414.jpg
http://i1123.photobucket.com/albums/l542/FlipWare/DT%20prosjekt/CIMG1089.jpg
http://i1123.photobucket.com/albums/l542/FlipWare/DT%20prosjekt/CIMG1091.jpg

Er ikke verdens beste bilder siden linsa på kameraet mitt ikke liker nærbilder så godt.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Biltema lakken fungerer greit iforhold til andre spraybokser.
OBS med disse er at dysene kan være litt vrange, at de gir for mye, så gir de for lite i en periode, derfor er det lurt å holde en god avstand. De må ristes MYE, om man ikke klarer å få et godt resultat da, så gjør man noe feil.

Om lakken blir kornete så er det for kaldt, temp bør minst ligge på 20 grader.

Edit: Poenget her er at lakken fungerer helt greit, men om du vil bruke mer penger, og merke litt forskjell i kvalitet, så kan du jo kjøpe boksene av merke til 100,- stk.

Sålenge man gjør et godt grunnarbeid, så falmer/flasser biltema lakken like "fort" som konkurrentene
Sist endret av Fleff; 15. november 2011 kl. 19:50.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Biltema lakken fungerer greit iforhold til andre spraybokser.
OBS med disse er at dysene kan være litt vrange, at de gir for mye, så gir de for lite i en periode, derfor er det lurt å holde en god avstand. De må ristes MYE, om man ikke klarer å få et godt resultat da, så gjør man noe feil.

Om lakken blir kornete så er det for kaldt, temp bør minst ligge på 20 grader.

Edit: Poenget her er at lakken fungerer helt greit, men om du vil bruke mer penger, og merke litt forskjell i kvalitet, så kan du jo kjøpe boksene av merke til 100,- stk.

Sålenge man gjør et godt grunnarbeid, så falmer/flasser biltema lakken like "fort" som konkurrentene
Vis hele sitatet...
Godt sagt
Er klart at om jeg virkelig skal ha god lakkboks er jeg meget fornøyd med bilxtra sine bokser som jeg ikke husker merke på, og multona sin lakk.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Tror jeg bare kjøper lakken og grunninga jeg sa først, etterpå kjøper jeg noe rød lakk, og kjøper noe metall og øver litt jeg
Lakk kvaliteten er så som så, men biltema bokser, og andre billigmerker har ofte ett veldig lavt trykk i boksene, og det virker som at boksene står veldig lenge på lager før de selges.. Ett tips som virker for å få en finere lakkering med sprayboks er å varme boksen med varmluftpistol.. (dette er noe du gjør på eget ansvar!) Men pass på at vist du varmer den for mye, så er det en stor Nei-Nei! Og vist du varmer så mye at bunnen vrenger seg utover hiv boksen så langt unna som du klarer i en retning det ikke er folk!

Vist du ser på bilde av tanken som er lagt ut kan du se at lakken har noe appelsin hud enkelte plasser, rett og slett at overflaten ser litt ut som overflaten av en appelsin pga lakken ikke har strekt seg nokk før den tørket. Dette er også noe du kan motvirke vist du bare får "litt" mer trykk i boksen ved hjelp av en varmluftpistol, stjel mors hårføner vist du ikke har noe annet, fungerer sikkert den også

Jeg vil påstå at det er lettere å få ett fint resultat med en dyr sprayboks enn biltema sine, men har vel noe med smak og behag å gjøre, selv holder jeg meg unna spraybokser vist jeg kan. Finn ett eller annet du kan øve på først, så får du ha lykke til med kabinnette ditt
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rick Vis innlegg
--textremoved-- Finn ett eller annet du kan øve på først, så får du ha lykke til med kabinnette ditt
Vis hele sitatet...
Skal få mamma til å betale for noe metall og spray, så øving blikke noe problem