Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1043
Kan jeg kjøpe meg en hytte og bo der når jeg ikke har noe annet sted å bo og så ha adressen min hos foreldrene mine? Hytter får man ganske billig til under 1million. Jeg tenker på en hytte med vann, strøm og internett

Eller hvorfor skulle jeg hatt adressen hos foreldrene mine egentlig? Jeg kan vel bare ha adressen på hytta? Alle regninger kommer digitalt. Men det er kanskje ikke lov å bo permanent på en hytte? Men hvordan skal staten kunne vite at jeg gjør det uansett?

Når man alt er ufør så kan de vel ikke hindre meg i å bo på en hytte?

Kan man motta psykiske helsetjenester som hjemmesykepleie dersom man bor på hytte eller må man si opp alt sånt da?
Sist endret av Sånngårdet; 1 uke siden kl. 00:06.
Trådstarter
16 0
Er det noen som har gjort det? Man sparer jo masse penger på det.
Her er alt du trenger å vite. Men i praksis kan du ikke bo mer enn 6 mnd på hytta og 6 mnd "hjemme".

https://www.skatteetaten.no/presse/n...ing-til-hytta/
Trådstarter
16 0
Dersom man fra før av er bostedsløse og så kjøper man en hytte får staten noe slags rødt "varsel" om at her er det en person som har kjøpt seg hytte, men personen har ikke hus?
Nei, men de vet at boligen du kjøper er registrert som hytte.
Flytter du adressen din til hytten får de vite at du bor der også. For å bo i hytten på lovlig vis må du søke om bruksendring.
Jeg kjenner minst 3 personer som bor permanent på hytta. Tror du kan søke om å få det definert som din faste bopel. Jeg ville bare gjort det uansett. Hva skal de gjøre liksom? Komme å kaste deg ut? Staten har for mye å gjøre uansett med alle de sinnsyke lovene sine. Kjøp deg en hytte og skift adresse til den. Ta det derfra.
KVAKKsalver
Det er generelt ikke lov å bo fast på en hytte. Da må du søke kommunen om bruksendring. Du trenger bare en sur nabo som rapporterer deg til kommunen, så risikerer du en mega-bot. Og hvis du velger å bo der allikevel, så for all del ikke få offentlig post tilsendt til hytta. Da vil kommunen igjen ta affære.

Sitat av FriFugl Vis innlegg
Jeg kjenner minst 3 personer som bor permanent på hytta. Tror du kan søke om å få det definert som din faste bopel. Jeg ville bare gjort det uansett. Hva skal de gjøre liksom? Komme å kaste deg ut? Staten har for mye å gjøre uansett med alle de sinnsyke lovene sine. Kjøp deg en hytte og skift adresse til den. Ta det derfra.
Vis hele sitatet...
Tja, det kan gå. Men jeg har hørt om folk som har fått bøter i 100k.klassen for lovbruddet.
Sist endret av GakkGakk2; 1 uke siden kl. 09:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det beste er nok å beholde adresse hos foreldrene dine så slipper du innblanding fra staten
Du får gjøre som politikerne. Behold adressen på gutterommet og flytt inn på hytta. Om noen spør, naboer, eller bekjente så bruker du hytta kun som fritidsbolig og du snakker ikke til noen om at du bor på hytta. Sjekk om den kommunen der hytta ligger har hytteskatt.

Eller du må gå veien om bruksendring.

Ang rett til tjenester fra kommunen er det noe som følger bostedsadresse. Dvs gjør du dette uten å melde flytting vil du måtte reise til boligkommunen for de tjenestene du kanskje trenger. Det være seg hjemmesykepleie, psykisk helsehjelp fra kommunen osv.
Sist endret av _abc_; 1 uke siden kl. 10:29.
Abc har rett.
Men en annen ting er strøm, det er dyrt som f og ingen støtte. Så vinninga går fort opp i spinninga. Selvsagt klarer du deg med ved, stearin og solcelle så går det vel.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Abc har rett.
Men en annen ting er strøm, det er dyrt som f og ingen støtte. Så vinninga går fort opp i spinninga. Selvsagt klarer du deg med ved, stearin og solcelle så går det vel.
Vis hele sitatet...
Tja med hyttepris på rundt millionen så bør det være mulig å fikse et ok solcelleanlegg sånn at kostnaden blir langt lavere?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tja med hyttepris på rundt millionen så bør det være mulig å fikse et ok solcelleanlegg sånn at kostnaden blir langt lavere?
Vis hele sitatet...
Ja panelet er billig sånn sett får jo 3-400w paneler ofte på salg for 500-1k per stk så blir det jo litt i batterier og inverter, er man litt nevenyttig er det planer på store invertere til billig penge må bare skaffe transformator selv evt går det med random 1000-3000w en helst lavfrekvens men hf funker å. Vil anbefale å skaffe en inverter som kjører på 24-48v helst overe sjiktet da kan kjøre mindre kabler . Av batterier funker bilbatterier så lenge man har nok av de og ikke kjører de under 40-50%DOC
. Dog skal man ha elektriker å div så blir det fort ganske dyrt og relativt lang tid før investeringen tilbake
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Ja panelet er billig sånn sett får jo 3-400w paneler ofte på salg for 500-1k per stk så blir det jo litt i batterier og inverter, er man litt nevenyttig er det planer på store invertere til billig penge må bare skaffe transformator selv evt går det med random 1000-3000w en helst lavfrekvens men hf funker å. Vil anbefale å skaffe en inverter som kjører på 24-48v helst overe sjiktet da kan kjøre mindre kabler . Av batterier funker bilbatterier så lenge man har nok av de og ikke kjører de under 40-50%DOC
. Dog skal man ha elektriker å div så blir det fort ganske dyrt og relativt lang tid før investeringen tilbake
Vis hele sitatet...
Nå kjenner jeg jo på presset på strømregningene og har gjort det over et par år nå. Og det uten at jeg har hytte. Og det ville vært langt tyngre uten strømstøtten.

Om jeg var i ts situasjon så ville jeg kanskje brukt litt tid på å spare opp til et bra solcelleanlegg mens han ennå har muligheten til å bo på gutterommet. Og når jeg sier solcelleanlegg så tenker på alt. Paneler, inverter og batteribank. Jeg ville forsøkt å få spart opp til lifepo batterier. Kjempelang levetid og og de kan lades helt opp hver gang og de kan tappes helt ned uten at det påvirker livsløpet.

Blybatteri har omtrent halv praktisk kapasitet i forhold til det som står på batteriene. De kneler før eller siden, og ofte skjer det før. Han skal jo bo på hytta, så han vil trenge batteribank stor nok til å i det minste kjøre lasten i de dyreste timene i døgnet. Dvs tre fire timer på morningen og samme på ettermiddagen.

Som ufør er det jo heller ikke sikkert han noen gang vil ha muligheten til å komme tilbake i jobb, og han får dermed ikke gjort noe særlig med inntektssiden. Den er whatever staten sier den er. Dermed vil solcelleanlegg med 25+ års levetid påvirke hans livskvalitet hver eneste måned fordi han har litt mer igjen å leve for de neste 25+ åra.

Ja det koster litt, men personlig hadde jeg glatt tatt et halvår ekstra eller et år på gutterommet og spart opp så mye som mulig slik at det er penger til flest mulig paneler i hht stipulert forbruk, samt stor nok batteribank til minst 8 timers full last per døgn.
Vil anbefale å se etter gamle batterier til gaffeltruck da de er store i kapasitet og high drain ofte relativt billige å, men hadde samlet litt her å der mens man kan
Du kan vel ikke gjøre adresseforandring til en hytte, egentlig. Men hva er hytte? Ei koie i de dypeste skogene? Eller 8-roms fritidsbolig på Geilo?

De er uansett bygget for å brukes mindre enn en bolig, særlig septikk/rør/søppel/veier.
Når hele norge dro på hytta samtidig i Mars 2020 var det kommunale krefter som strammet til først, så hadde prøvd å sjekke feelinga i kommunen du har tenkt å flytte til.