Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5161
Jeg aner ikke hva jeg har klart å gjort med min bærbare pc.
(ASUS Vivobook S400)
Når jeg f.eks trykker på "i" kommer det opp tallet "5". Om jeg konstant holder "FN" inne så kan jeg skrive riktig. Hva er dette?

Håper noen kan hjelpe meg her.
Som du selv har nevnt er dette NumLock, og skjer på tastaturer som er så små at de ikke har dedikert numpad. Bare deaktiver numlocken så funker alt som normalt.
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Som du selv har nevnt er dette NumLock, og skjer på tastaturer som er så små at de ikke har dedikert numpad. Bare deaktiver numlocken så funker alt som normalt.
Vis hele sitatet...
Ok, så da er det dette som skjer når Numlock er på.
Men hvordan skal jeg skru den av? Det er vel mer spørsmålet her.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Finn en tast med noe som ser "numlock-ete" ut, dette blir sikkert en Fn-funksjon på den aktuelle tasten. Hold Fn. Trykk den.
er ikke noe num lock tast? er vel en knapp du skal trykke på samtidig som du holder fn tasten nede for å skru av dette

kan isåfall ordnes slik:

START -> ALL PROGRAMS -> ACCESSORIES -> ACCESSIBILITY -> ON-SCREEN KEYBOARD -> NLK.

edit: viser seg at dette ikke altid fungerer gitt.

kan også fikses fra regedit

start - kjør - regedit

gå til HKEY_CURRENT_USER/Control Panel/Keyboard

dobbelt klikk på: InitialKeyboardIndicators og endre data value til 0
Trådstarter
Da skal jeg prøve på dette når jeg kommer hjem.
Det er i hvert fall ingen tast som heter "numlock" på denne pcen... Den fant jeg aldri.
Kjører også Windows 8, så er uvant for meg med tanke på innstillinger.
Om du tar ett bilde av tastaturet og legger det ut her så tipper eg noen kan fortelle deg hva du skal trykke på
Du slår av numlock med fn + tast for numlock.
Noen ganger står det bare NumLk på tasten. Bare så det også er nevnt.
høres ut som det er fn knappen som er syndaren, skal du ha tilgang til numpaden på berbare, så må du også ha inn fn knappen, samt at numlock knappen er aktivert.
Er ikke sikker, men du kan prøve å holde inne FN knappen og så trykke på F9.

Off Topic: Vurderer å kjøpe en vivobook s200 eller s400 så lurer bare på hva du synes om den, er den verdt pengene osv? (gadd ikke lage ny tråd)
Trådstarter
Nå fikk jeg det til :-)
"numlock" var "home" knappen. Takk for hjelpen.

Når det kommer til hva jeg synes om vivbook s400 så ble jeg positivt overasket.
Absolutt verdt pengene. Solid bygd, godt tastatur og berøringskjermen er helt genial. Når man lærer seg og multitaske mellom skjerm og tastatur så er dette en helt ny brukeropplevelse. Ellers synes jeg personlig utseende på denne er i toppklasse når det kommer til PC. Den er rask, slank og padden er ikke minst også veldig god.
Noen som vet hvordan man kan unngå at num lock slår seg av? Har egne tall-taster, men veldig ofte er num lock slått seg av selv, slik at tastene blir piltaster og litt andre ting i stede. Har piltaster og alt det andre på andre knapper, så vil ikke ha av num lock. Ever. What to do?
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Noen som vet hvordan man kan unngå at num lock slår seg av? Har egne tall-taster, men veldig ofte er num lock slått seg av selv, slik at tastene blir piltaster og litt andre ting i stede. Har piltaster og alt det andre på andre knapper, så vil ikke ha av num lock. Ever. What to do?
Vis hele sitatet...
I mange BIOSer er det mulighet for å aktivere/deaktivere numlock når du starter maskinen.

Så har du mulighet til å endre om windows skal aktivere/deaktivere numlock når windows starter. Se her.

Utenom dette er det jo mulig at du kommer borti numlock tasten uten at du selv merker det.
Sist endret av CryptoN; 12. juni 2013 kl. 21:12.