Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1154
Heisann!

Noen her som har erfaringer med å speedcape trådløsen og eller bLAN port ned til f.eks hybelboer?=)

Jeg har en 20/4 mbit linje og har satt opp trådløst nettverk for hybelboer. Saken er bare at h*n laster endel og rapper stort sett hele linja. Så..

Noen som har noen gode forslag til å speedcape h*n's tilgang?

Har prøvd QoS på min Netgear WNR3500L. Uten særlig hell.

Jeg har også vert inne å på tanken å sette opp en slik mini PC jeg har med trådløskort i. Men finner ikke noen programmer eller måte å gjøre dette på uten an den PCen er DHCP server. (kan gjerne være linux og?)
Vil helst at min WNR3500L skal være DHCP server. men hvis det ikke er noe annen vei utenom?

Noen som har noe gode forslag? gjerne og om det finnes rutere som kan speedcape på MAC adressen. Da bytter jeg ut WNR3500L en=)


Takker på forhånd for alle svar!!!!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
pfsense ringte, du har mulighet til å definere traffic shaping ganske hardt, og penalize IP'er direkte.

Guide finner du her på forumet.
aha nice!=)

Men så kommer spørsmålet! Kan jeg sette opp denne etter min nåværende DHCP ruter for så å kunne cappe speeden på wifien på "mini-PCen" til hybelboer? "tegning" under ! =)


Internett----Netgearruter-----pfsense------Hybelboer WLAN
.........................|
.........................|
...................Min PC LAN
Sist endret av MadSilence; 1. mars 2011 kl. 08:31.
Ja, det kan du.


Det beste vil dog være om du skyller ned netgear ruteren i do og setter pfsense som router, og kobler din pc på denne istedenfor.
Enig med Nenzo. bruker PFsense selv, og er stor fornøyd. mange flere muligheter enn vanlig routere
Så dere anbefaler.
Skaff en PC med 2 nettverkskort. alternativt ett WLAN også.
Bruk denne som hovedruter. Kvitt seg med Netgearen evt bruk netgear som Wifi Ap.


Dere kan bare skryte av pfsence? aldri noen "krasj" eller slik?=) bedre enn den "beste" ruter liksom?=) Isåfall lover det bra!=)

Og da kan jeg speedcape WIFI en på PCen til f.eks 2 mbit?=)

Åsså ha Netgear ruteren som AP med fullspeed og mitt eget passord?=) (dama bruker kun WiFi ser dere) og hun vil ikke speedcappes sier a MUAHAH

Korrekt? Isåfall prøver jeg det=)=)=)
Sist endret av MadSilence; 1. mars 2011 kl. 14:35.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
pfsense 1.2.3 kræsjer iallefall aldri, jeg har 2.0BETA5 i test også, den har hatt et par hikk her og der, ellers, ingen problemer.

Har forøvrig kjørt pfsense i 4 år nå.

Når jeg tenker meg om, faktisk nærmere fem år.
Nice da kjører vi den tenker jeg=) da står det bare på hardwaren=)

PS: nice guide du hadde lagt ut =)

Kan man kjøre skjerm på pfsense? eller må man ha serieport? Skal jeg laste LIVE cden eller img.gz? Lastet img.gz, pakket ut men filen er ugyldig skriker img burger :S