Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1580
Lurer på hva som er lov og ikke i denne sammenhengen:

Idag kom buss nr 1 for sent, dermed rakk jeg ikke buss nr 2 som går til jobben.

Måtte derfor ta en annen buss, og kom 15-20 min for sent til jobb.

Er man da pliktig til å jobbe overtid for det bussen har forårsaket?
Du er selv pliktig til å komme deg på jobb tidsnok, så jeg vil si "ja"
spør sjefen?
Hvilket busselskap er dette?
Jeg vet at Ruter opererer med en garanti slik at hvis du blir mer enn 15min for sent så får du tilbakebetalt reiekostnader for alternativ transport(les. taxi).
Kan være du kan få noe lignende?

(sånn til neste gang)
Tipper det er Opplandstrafikk som er busselskap. Står det i kontrakten din at du skal jobbe til 4 hver dag, eller 8 timer hver dag. Check it out
Uhm, arbeidsgiver betaler deg for å jobbe i 7.5 timer, og hvis du ikke gjør dette så er det ditt problem.

Hvorvidt du skal trekkes i lønn eller jobbe tilbake det du kom for sent er opp til deg og arbeidsgiver å finne ut av... men fanden heller, ta litt ansvar for deg selv.. synes det er rimelig imponerende å bare stille spørsmål; "Jeg kom for seint til jobb, kan jeg forlange at jeg får betalt uansett?"
Sist endret av DumDiDum; 19. november 2012 kl. 12:37.
Anebfaler at du tar det som en mann og banner litt på kommune/stat for dårlig kollektivtilbud og glemmer episoden
Sitat av RydEN Vis innlegg
Er man da pliktig til å jobbe overtid for det bussen har forårsaket?
Vis hele sitatet...
Du har en plikt til å jobbe avtalt antall timer.
Arbeidsgiver har ikke ansvar for at bussen er forsinket.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Trådstarter
Jeg har allerede sendt klage til Agder Kollektivtrafikk, hvorvidt den klagen vil bli gjort noe med er en annen sak.

Svar:
Hei!
Beklager at du i dag igjen ble sein!
I dag var det værgudene som slo til på Agder med underkjølt regn!
Det medfører glatte veier, og da går jo dessverre alt mye seinere enn ellers!
Håper at du tross alt får en fin dag!

Med vennlig hilsen

*****
Informasjonsmedarbeider
Agder Kollektivtrafikk AS | Vestre Strandgt. 33 | 4611 Kristiansand
_______________________________________________________

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Uhm, arbeidsgiver betaler deg for å jobbe i 7.5 timer, og hvis du ikke gjør dette så er det ditt problem.

Hvorvidt du skal trekkes i lønn eller jobbe tilbake det du kom for sent er opp til deg og arbeidsgiver å finne ut av... men fanden heller, ta litt ansvar for deg selv.. synes det er rimelig imponerende å bare stille spørsmål; "Jeg kom for seint til jobb, kan jeg forlange at jeg får betalt uansett?"
Vis hele sitatet...
Hva vet vel du om hvorvidt jeg tar ansvar for meg selv eller ikke? Ikke trekk konklusjoner.
Jeg vil ikke ha betalt for den tiden jeg ikke er på jobb, men overtid ødelegger for andre tidsruter ellers igjennom dagen. Derfor lurer jeg på om de kunne kreve det, hadde foretrukket ingen betaling og ingen overtid. Og for å trekke vekk fra A4siden, så er de 30 første minuttene av dagen den tiden med minst trengende på jobb.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er i utgangspunktet ditt ansvar. Du står fritt til å be arbeidsgjevar trekkje deg i lønn for det, men i utgangspunktet kan arbeidsgjevar krevje at du arbeider det inn. Om det er hensiktsmessig for deg eller ikkje skal vere med i vurderinga, og kva stillingstype det er vil nok også spele inn.

Kort sagt - diskuter det med arbeidsgjevar, og kom fram til ei avtale.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Jeg vil ikke ha betalt for den tiden jeg ikke er på jobb, men overtid ødelegger for andre tidsruter ellers igjennom dagen. Derfor lurer jeg på om de kunne kreve det, hadde foretrukket ingen betaling og ingen overtid. Og for å trekke vekk fra A4siden, så er de 30 første minuttene av dagen den tiden med minst trengende på jobb.
Vis hele sitatet...
som tidligere nevt må du ta opp dette med arbeidsgiver - kanskje du heller kan ta 15min lunch?
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Trådstarter
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
som tidligere nevt må du ta opp dette med arbeidsgiver - kanskje du heller kan ta 15min lunch?
Vis hele sitatet...
Den var smart. Skal prøve ut dette.