Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6949
Kan starte med å si at jeg er lærling i en bedrift med omtrent 13 ansatte pluss/minus. Denne uken skulle de fleste av de ansatte og de andre lærlingene inn til medarbeidersamtale med sjefen, og på Fredag var det min tur.

Inne på denne medarbeidersamtalen, ble jeg informert om at det var lite å gjøre på jobb nå for tiden, og at det ellers har brukt å vært en god del mer å gjøre. Deretter gikk han over til at jeg ikke hadde sertifikatet enda noe som var en ulempe (Angående sertifikatet så fikk jeg beskjed under intervju før jeg ble ansatt at jeg måtte få lappen innen et år, det har nå gått 7 måneder). Så tok han opp et ark og sa at han hadde spurt om en tilbakemelding på meg fra han som har ansvaret for meg og som skal lære meg opp, la oss bare kalle han ''Kåre''. Her var det eneste han tok opp fra den såkalte tilbakemeldingen at jeg tidligere hadde slengt en litt spydig/irritabel kommentar til ''Kåre'' som på ikke noen måte var offensiv eller noe i den duren, den var egentlig ganske passiv. Dette var det eneste han tok opp fra denne tilbakemeldingen på meg og mitt arbeid.

Etter dette sa han at med de nevnte punktene så hadde han bestemt seg for å ''terminere lærekontrakten min''. Jeg fikk altså sparken.
Han fortsatte med at jeg kunne få jobbe videre i 2 uker hvis jeg ville mens han tok kontakt med opplæringskontoret for å høre om de kunne finne meg en ny plass å jobbe. Ny jobb eller ikke, så hadde jeg uansett sparken.

Dette synes jeg virket temmelig shady kan man vell si. Så vidt jeg vet så er det vell ikke bare å sparke en lærling på 1, 2, 3. Og grunnlaget for oppsigelsen virket også ganske tynt.

Har han lov til dette? Har sjekket Arbeidsmiljøloven, men er ikke sikker på om den gjelder for lærlinger.
Den kommentaren, hva var det du sa til han?
Snakket med en fra opplæringskontoret over en øl en gang og det virket som om lærlinger var relativt vanskelig å bli kvitt i slike situasjoner som du beskriver. Det virker som om den egentlige grunnen til oppsigelse er at det er lite oppdrag. Slik jeg forstod han fyren så var det da vanlig at de som var på fast jobb måtte gå før lærlingene.

Aldri undersøkt om dette stemmer da det nå bare komme opp som en digresjon midt i en annen diskusjon.
Ta kontakt med opplæringskontoret over helga så vet de nok hva som er korrekt. Det hele høres tynt ut.
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Den kommentaren, hva var det du sa til han?
Vis hele sitatet...
Hadde fått invilget fri i to dager i romjulen grunnet at jeg og familien skulle reise bort i julen. Siste dagen på jobb ble jeg satt til å rydde og foreta varetelling i et temmelig rotete lager på grei skala. Dette tok ganske lang tid og ble oppringt av ''Kåre'' mot slutten av dagen for å høre hvordan det gikk. Forklarte at det var grusomt mye som skulle ryddes og telles og at jeg ikke ble ferdig på en dag. Da sa han at da måtte jeg bare gjøre det ferdig i romjulen og at jeg ikke fikk ferie. Ble litt iritert på dette da det ikke var noen som hastet og sa da at det ikke var mitt lager og at det ikke var jeg som hadde rotet der i flere år. Værre var det ikke.
Sist endret av Quix; 10. februar 2013 kl. 15:26.
Vil tro du har et visst ansettelsesvern som lærling, men er det ikke bedre at du forhører deg med LO eller opplæringskontoret eller hva det heter om dette?

Ser forøvrig ut som "Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)" er relevant for deg:

§ 4-6

Etter samtykke frå fylkeskommunen kan kontrakten hevast av både lærebedrifta og av lærlingen eller lærekandidaten dersom
a) den andre parten gjer seg skyldig i vesentlege brott på pliktene sine i arbeidsforholdet,
b) lærlingen, lærekandidaten eller lærebedrifta viser seg ute av stand til å halde fram i læreforholdet, eller
c) lærlingen eller lærekandidaten skriftleg seier frå at det er ei urimeleg ulempe for han eller ho å halde fram ut kontrakttida.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/hl-19980717-061.html#4-6

Ser ikke ut som punkt a gjelder for deg, men kanskje punkt b? Punkt c er irrelevant. Ser ut som du kanskje bare må gi tapt her, og prøve å finne en ny bedrift.

Du kan forøvrig gjøre mer research her:

http://biblioteksvar.no/arkiv/viewdialog.php?id=27505
Sitat av Powlair Vis innlegg
Hadde fått invilget fri i to dager i romjulen grunnet at jeg og familien skulle reise bort i julen. Siste dagen på jobb ble jeg satt til å rydde og foreta varetelling i et temmelig rotete lager på grei skala. Dette tok ganske lang tid og ble oppringt av ''Kåre'' mot slutten av dagen for å høre hvordan det gikk. Forklarte at det var grusomt mye som skulle ryddes og telles og at jeg ikke ble ferdig på en dag. Da sa han at da måtte jeg bare gjøre det ferdig i romjulen og at jeg ikke fikk ferie. Ble litt iritert på dette da det ikke var noen som hastet og sa da at det ikke var mitt lager og at det ikke var jeg som hadde rotet der i flere år. Værre var det ikke.
Vis hele sitatet...
Du skulle heller sagt at, nei, det kan jeg ikke, for jeg har fått fri i romjulen. Du skal gjøre en jobb, har ikke noe å si "hvem som rotet" det er barneskole tøys. Men når du har fått fri så har du fått fri vel?
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Sitat av homoludens Vis innlegg
Vil tro du har et visst ansettelsesvern som lærling, men er det ikke bedre at du forhører deg med LO eller opplæringskontoret eller hva det heter om dette?

Ser forøvrig ut som "Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)" er relevant for deg:



http://www.lovdata.no/all/hl-19980717-061.html#4-6

Ser ikke ut som punkt a gjelder for deg, men kanskje punkt b? Punkt c er irrelevant. Ser ut som du kanskje bare må gi tapt her, og prøve å finne en ny bedrift.

Du kan forøvrig gjøre mer research her:

http://biblioteksvar.no/arkiv/viewdialog.php?id=27505
Vis hele sitatet...
Skal sjekke det ut. Vil tro det står mye nyttig der.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Du skulle heller sagt at, nei, det kan jeg ikke, for jeg har fått fri i romjulen. Du skal gjøre en jobb, har ikke noe å si "hvem som rotet" det er barneskole tøys. Men når du har fått fri så har du fått fri vel?
Vis hele sitatet...
Ja er klar over det, men var som sagt noe jeg bare sa ut av irritasjon.
Kan vell nevne at jeg ikke har følt at jeg og ''Kåre'' har kommet helt overens mye av tiden i bedriften. Mye personlig kritikk rettet mot meg og ikke mitt arbeid eller mine meninger mtp interesser og syn på ting.
Sist endret av Quix; 10. februar 2013 kl. 15:58.
Hva slags lærling er du? Ta kontakt med opplæringskontoret/foreningen din. Lærlinger er ansatte på lik linje med alle andre, og der jeg jobber har lærlingene sterkere vern enn de ansatte, dvs de er de siste som skal permitteres ved dårlige tider.
Spør sjefen din hvorfor du får sparken hvis det virker diffust. Be om et direkte svar.
Lærlinger er tilnærmet gratis arbeidskraft så her er det noe muffens. Enten vil du ikke ut med all informasjonen av interesse ellers er det noe shady som foregår i firmaet. Ta det opp med lærlingkontoret ditt asap.

(Tidligere lærling)
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ueland Vis innlegg
Lærlinger er tilnærmet gratis arbeidskraft så her er det noe muffens. Enten vil du ikke ut med all informasjonen av interesse ellers er det noe shady som foregår i firmaet. Ta det opp med lærlingkontoret ditt asap.

(Tidligere lærling)
Vis hele sitatet...
Har oppgitt all info jeg selv fikk fra sjefen, så ja, her er det noe muffens...
Vet ikke hvilket yrket du går i lærlig i ?
Samme holdt hvertfall å skje med med brodern (han er nå elektriker med fagbrev), han kontaktet verneombud som truet med fagforeningen og hele pakka pga det er FYFY og sparke lærlinger(usikker på om det er tariff men ganske sikker på at det står noe i arbeidsmiljøloven om at det ikke går ann å sparke lærlinger eller noe i den duren), da ble sjefen redd og 2 uker senere fikk bruttern egen firmabil og sjefen lata som det ikke hadde skjedd en dritt...
Mitt råd er : kontakt verneombud på din arbeidsplass + opplæringskontoret , jeg tviler på han har lov terminere lærlingekontrakten din
Sist endret av SpamSpam; 10. februar 2013 kl. 18:52.
Bedriften får tilskudd av fylkeskommunen for å ha lærlinger, så "lite arbeid" er iallefall en rimelig tynn grunn.
Du skal aldri svare sjefen din frekt - hold deg for god til det. Du kan bli satt til vedlikehold og diverse forefallende arbeid, det står ganske sikkert i kontrakten din. Du kan ikke nekte.
Du kan derimot nekte å reise hjem til sjefen din for å klippe gresset hans. Du stiller ganske sterkt mht. Arbeidsmiljøloven. Holder for tiden på å lese den, og jeg blir sjokkert over hvor sterkt vern arbeidstakere egentlig har.
Enkelt og greit, ta kontakt med opplæringskontoret i morgen. Dette holder ikke som oppsigelsesgrunn, og hvertfall ikke for en lærling. Spørsmålet er hvor hyggelig det er å jobbe med folk som ikke vil ha deg der og om det er noe du kan godta videre.
Oppfordrer deg til å ta kontakt med lærlingombudet/El & IT forbundet/LO/Kommunale lærlingombudet, de er ofte svært behjelpelige i slike situasjoner, lykke til!
Det virker som bedriften er medlem av et opplæringskontor, regner med du har en med ansvar for deg der, eller hvertfall en kontaktperson. Ring han imorgen

En lærling er billig å ha så andre ansatte permitteres før en lærling.
Hvis du ikke har fått advarsel før pga oppførsel skal det veldig mye til for at de kan sparke deg på 1 hendelse.

Du har nok loven på din side, men hvis du skal være 2,5 år i en liten bedrift der sjefen ikke liker deg spørs det hvor lurt det er med tanke på trivsel og kvalitet på læretiden.
Man må og stille seg det spørsmålet om man virkelig vil ha en "sånn" sjef. Kansje man bare ska være ærlig med seg selv å finne en ny læreplass. Ikke alle bedrifter egner seg å ha lærlinger etter erfaring. Er/var akkurat som deg, ville nok og fortelt "kåre" at han kan hute seg å bruke sin egen ferie å ta varetelling hvis det er så viktig Lykke til videre...
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Bedriften får tilskudd av fylkeskommunen for å ha lærlinger, så "lite arbeid" er iallefall en rimelig tynn grunn.
Du skal aldri svare sjefen din frekt - hold deg for god til det. Du kan bli satt til vedlikehold og diverse forefallende arbeid, det står ganske sikkert i kontrakten din. Du kan ikke nekte.
Vis hele sitatet...
Eh jo, han kan nekte å arbeide i ferien, som var det som var tilfellet her. Det er endel vilkår som skal oppfylles før en ferie kan endre på 1 dags varsel, som åpenbart ikke var oppfylt her.

Det å ha svart frekt én gang er uansett ikke grunn til oppsigelse.
For meg høres dette ut som en mangel på god kommunikasjon mellom de ansatte og ledelsen. Er mulig overbemanning er en stor grunn for oppsigelsen.

Etter det jeg vet har ikke de andre ansatte rett til å tvinge deg fra å ta ferie for å utføre ett arbeid som egentlig ikke bare er tilegnet for deg (?). Det må gå gjennom sjefen.

Be om få ett møte mellom sjefen, den andre ansatte og deg. Kan hende det blir en bedre oppklaring i saken og at du i beste fall får beholde jobben.
Sist endret av Lacertosus; 12. februar 2013 kl. 12:47.