Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2142
Leste nettopp en artikkel på: VG

Her står det at en av ransmennene skal ha fått 500 000,- kr i arv og at forsikringsselskapet har bedt politiet om og hindre at han får dem.
Samtidig vil alle av de som var med på ranet bli trukket i lønn til hele ransutbytte er tilbakebetalt.

Jeg kjønner og mener at det er helt riktig at de skal gjøre opp for seg.
Men slik jeg tenker vil det jo på en måte bli fristende for dem og begå samme eller annen kriminalitet for og skaffe seg penger utenom, som ikke vil kunne bli tatt fra dem?

Hva tenker dere?
Jeg kjenner ikke til regelverket her, men hvis dette er arvepenger som tilhører familien så synes jeg det er ganske spesielt at han ikke skal få de.
Eh, synes ikke logikken din henger helt sammen. Greit nok at det blir litt skralt i pengekassen når man må betale tilbake milllionvis av kroner i ransutbytte, men jeg tror faktisk kriminalitet hadde fristet mer om han visste at han slapp å betale tilbake. Det frister vel alle litt å skaffe litt lettjente penger på ulovlig vis om man ikke kunne bli tatt for det. Uansett er jo bare en brøkdel av ransutbyttet betalt tilbake pr. dags dato, så han gnir seg vel i hendene vel vitende om at han har gravd ned en liten formue et eller annet sted.
Miste og miste...

De tar beslag i den med tanke på å få nedbetalt gjeld etter erstatingsoppgjøret. Noe som er ganske ordinært.
Hvis du skylder millioner er det ikke særlig smart å la kreditorene få vite at du har arva.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Jeg kjenner ikke til regelverket her, men hvis dette er arvepenger som tilhører familien så synes jeg det er ganske spesielt at han ikke skal få de.
Vis hele sitatet...
Han får de jo, i form av lavere gjeld.
Skulle likt å visst hvor de 50 millionene som ikke ble funnet er henn!
Jeg skjønner det jo jeg også, at det er normalt og gjøre opp for seg.
Men, jeg personlig mener at de burde holde seg unna akkurat arven. Dette er penger fra avdøde familie medlemmer. Noe som sikkert gjør vondt og miste på den måten.

Og er ganske enig som du sier, at når de setter sånne tiltak mot ranerne så kan de jo lett bli fristet til og gjøre noe kriminelt nok en gang for og skaffe seg beløper med penger. Regner ikke med at det blir like stort som Nokas ranet men i en mye mildere form for kriminalitet.
Men kan jo hende at de holder seg unna den siden av loven, noe jeg tviler på men you never know.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Jeg kjenner ikke til regelverket her, men hvis dette er arvepenger som tilhører familien så synes jeg det er ganske spesielt at han ikke skal få de.
Vis hele sitatet...
Dette er helt vanlig, skylder du penger og ikke har gjort opp kan namsmann ta arrest i alle penger som lander på din konto. Om det er arv eller lottopenger spiller ingen rolle. Regner med regressen fra forsikringselskap er temmelig stor så det er helt naturlig at forsikringsselskapet krever arven.

Det er ingen forskjell på om du skylder skatt, inkassogjeld eller et krav til forsikringsselskap. Gjeld skal gjøres opp, og kommer det uventede penger inn forsvinner de. Så enkelt er det.
Alle penger vil ikke bli tatt bort ifra de, om du forsørger barn, har hus og lignende kan du ligge på godt over 20k utbetalt før de kan gå inn ta penger fra deg. Skal trossalt ha råd til husleie, mat,strøm,mobil, underholdning... Men personlig synest jeg innkreving er dobbelstraff. Tror nok mye av grunnen til at norge ligger på 67~72% tilbakefall på narkotikakriminalitet er grunnet at de sparker ut folk av lang soning til milliongjeld, og det man har holdt på med hele livet er narko, ikke motiverende å starte fra grunnen av da og til og med betale tilbake det man har sonet for. Starter bare en ny straff når man blir løslatt da.
Sitat av ompapa Vis innlegg

Det er ingen forskjell på om du skylder skatt, inkassogjeld eller et krav til forsikringsselskap. Gjeld skal gjøres opp, og kommer det uventede penger inn forsvinner de. Så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
det er fullt mulig å beskytte en arv, hvis en far vet at sønnen har masse inkasso gjeld så kan faren beskytte arven så inkasso selskapene ikke har lov til å ta dette.. så klart må faren gjøre dette før han stryker med

http://www.dinepenger.no/regler/slik...torer/10018606
Hvordan gjøres det da? Setter opp en stiftelse, lik amerikanske thrust fond?
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Skulle likt å visst hvor de 50 millionene som ikke ble funnet er henn!
Vis hele sitatet...
Litt av et forklaringproblem du har hvis du finner dem, hvis du ikke går for finnerlønnen
de pengene som mangler ble vel invistert i cannabis. google wonderboy saken.
Bare rett og rimelig at de tar arven hans.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Litt av et forklaringproblem du har hvis du finner dem, hvis du ikke går for finnerlønnen
Vis hele sitatet...
Hadde lett gått for finnerlønn, den er vel på 10% av verdien ved alle(?) funn, 5 mill er litt penger det også. Pluss at de er lovlige.