Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  114 10901
Anarkisme er akkurat det vi har idag.

På mange måter same shit, different wrapping.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Anarkisme er akkurat det vi har idag.

På mange måter same shit, different wrapping.
Vis hele sitatet...
eh, hæ?
Anarkisme ahr jeg liksom fått for meg at er et samfunn uten lover. Jeg VET ikke, men jeg TROR det er en del lover og regler i Norge som bør følges om du ikke vil gosse deg i fengsel.

Leste nettopp litt her, og sannelig lærte jeg litt, gitt!

Jeg syntes det virker som et fint, men naivt konsept. Man kan ikke bare gå utifra at alle følger kardemommeby loven.
(Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
men forøvrig kan man gjøre som man vil.)
Sitat av olaPola Vis innlegg
eh, hæ?
Anarkisme ahr jeg liksom fått for meg at er et samfunn uten lover. Jeg VET ikke, men jeg TROR det er en del lover og regler i Norge som bør følges om du ikke vil gosse deg i fengsel.

Leste nettopp litt her, og sannelig lærte jeg litt, gitt!

Jeg syntes det virker som et fint, men naivt konsept. Man kan ikke bare gå utifra at alle følger kardemommeby loven.
(Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
men forøvrig kan man gjøre som man vil.)
Vis hele sitatet...
Det vil alltid være noen på toppen, akkurat slik som det er idag.

Anarkisme er same shit, different wrapping.
La din vilje skje
7 5
Mine tanker om anarki er at ting ville vert helt anderledes. Kanskje folk hadde samlet seg i grupper på 20-150 som holdt sammen. Dette hadde blitt som en stor familie, alle hadde kjent hverandre fra barndommen. Folk hadde vert mere knyttet sammen, pga behov for trygghet og stabilitet. Kanskje folk sover i felles soverom feks et stor telt, for sikkerhet. Man tilpasser seg et miljø uten rettsystem.

Å leve i et slikt samfunn hadde vert helt anderledes en å leve i dagens samfunn, hele tanken om eiendom er ikke tilstedeværende. Se for deg en lang telttur med kompiser, forskjellen er at det er folk du har vokst opp med og dere samarbeider om å ha det bra.
Jeg ser for meg at konsepter som penger ikke vil eksistere, ettersom man deler i overflod for å sikre seg selv og fellesskapet. Alle er frie til å gjøre hva man vil, altså hvis du liker å fiske så fisker du masse, du får mye fisk, mye mere en du kan spise. Hvis man får 15 fisk hver dag, så deler man selvfølgelig med alle de andre. En annen person liker kanskje å spikke, han lager fiskestenger, trefigurer, treredskaper osv. Ettersom dette er det han liker å gjøre blir han veldig god å lager bedre fiskestenger, finere trefigurer og bedre redskaper. Hva skal han med de 30 fiskestengene han har laget? Han gir de bort, den fineste går kanskje til den beste fiskeren? Trefigurene blir allemannseie.

Etter en stund blir et barn født inn i gruppen. Jeg vil anta at foreldre heller ikke har et eierskapsforhold til barn, noe som betyr at barnet gjør det det selv vil. Selvfølgelig passer voksne på barna allikevel. Hvis barnet liker å spikke, så lærer det det av han som kan det best. På den måten vil redskapene og teknologien utvikle seg sakte men sikkert. Kanskje ville folk dannet skoler og universiteter, på tvers av grupper.
Noen grupper hadde tilgang på eksklusive resurser. Besøkende ble motat som gjester, å kanskje hadde bytte av varer gruppene i mellom vert en stor glede for begge parter. Kanskje gruppene samlet seg på festivaler som varte i ukevis, hvor de hadde boder å byttet sine særegne produkter med hverandre.

Hvorfor skal man bytte når ikke noe er mit eller ditt?

Elektrisitet hadde vi hatt om noen synes det var gøy å produsere strøm. Den enkeltes og gruppas teknologiske utvikling ville avhenge av hva individene finner gøy, overleve klarer de nok uansett.
Sist endret av wooipo; 6. oktober 2011 kl. 04:07.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Det vil alltid være noen på toppen, akkurat slik som det er idag.

Anarkisme er same shit, different wrapping.
Vis hele sitatet...
Åja, så hvis jeg vil slå deg ned, ta pengene dine og voldta dama di, så er det ingen lov som holder det mot meg?
Kjempe, møt meg i sentrum i kveld, ta med kona, så omfavner vi det anarkistiske samfunnet vi bor i ved å rane en butikk el. Gruppevoldtekt kan vi også ha.
Sitat av olaPola Vis innlegg
ta pengene dine og voldta dama di
Vis hele sitatet...
Penger vil ikke ha verdi i en verden i anerki.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Penger vil ikke ha verdi i en verden i anerki.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at vi ikke bor i et anarkistisk sammfunn.
Med mindre man er 15 og ikke kan komme i fengsel.
Sitat av qk7k Vis innlegg
Er jo helt hinsides bak mål å tro at anarkisme har noen sjans til å fungere for mennesker. Tror anarkister at menneskeheten ble skapt med en velfungerende stat? For mange 1000 år siden levde mennesker i stammer, men selv der var det lederskikkelser, fordi noen mennesker er født som dominerende lederskikkelser. Deretter har de mektigste og mest ressurssterke lederne tatt kontroll over andre mennesker og områder, og døpt seg selv til konger over dette området. Eetterhvert har dette kongedømmet blitt til en stat. Ergo vil bare en anarkistisk stat vare over en tid før noen klarer å dominere andre ved vold, eller med rikdom.
Vis hele sitatet...
Jeg ser det nevnes mange former for anarkisme, men det er det som en hinsides. Problemet er nettopp systemet vi lever under, og et hvilket som helst annet. Årsaken til at man ser så mange forgreininger i forskjellige ideologier er kun et desperat forsøk på å ta vare på de positive sidene ved det moderne samfunnet, men de nekter å innse at stort sett alle de positive sidene er skapt til veie ved alle de negative, altså går det ikke å tenke under slike illusjoner om virkeligheten.

Og du har helt rett, menneskeheten ble ikke skapt under noe system, men de ble skapt under et system som følger naturlovene og moder jord. Vi tilpasser oss det. Det er anarkisme.

Forutsetningen for å skaffe seg makt er først og fremst å ha mange mennesker på sitt lag og deretter lede de til å gjøre de tingene du vil at de skal gjøre. Så selvfølgelig er det muligheter til å gjøre dette på nytt, selv om systemet skulle fordufte i dag. Men ser du ikke hvor langt dette har gått i dag og hvor mye makt disse lederne har? Skal du da unnskylde deg med å si at det samme vil KUNNE skje igjen, så hva er vitse? Fienden er nemlig ikke systemet eller politikk i seg selv, men gigantiske samfunn, stater/nasjoner, teknologi og avansert kunnskap. Blir teknologi og avansert kunnskap fjernet faller hele korthuset sammen og der hvor vi er i dag skyldes store tilfeldigheter. Det kan kollapse på EN dag, men den nye "anarkistiske" situasjonen kan vare i over 6000 år. Vi tenker ikke i over 6000 års perspektiv, det er opp til fremtidige generasjoner å styre over. Hva som skjer i dag er helt naturlig og om du vil eller ei, om du synes noe om eller ei, så er vi dømt til å falle "tilbake" til et slikt levesett.

Hvem skal løse konflikter i et anarki? Hva om jeg og naboen begge mener vi har rett til å dyrke jord på hagen utenfor? Skal vi slå ihjel hverandre slik at den som overlever kan ta jorda? Det vil alltid finnes syke mennesker. Hva om han nedi gata er en slik syk person som bestemmer seg for å komme med balltre på døra mi å hente tv'n? I et anarki ville jo dette ha vært lov. Selv i en kompisgjeng er det jo et hierarkisk system, selv om det ikke er offisielt. Mennesker er flokkdyr med intelligens, så det vil naturlig danne seg en ledende gruppe.
Vis hele sitatet...
I vår egen norske historie, hvor det var anarkisme(naturlover) hadde vi mange små tinghus i hver landsby/stamme. Disse sammen hadde ikke noen tilknytning, og for den videre lesningen må du ha i bakhodet at vi ikke hadde noen nasjon den gangen. Dette gjelder i lokale saker, gjerne i stammer på 50-100 personer for å ta et eksempel.

Det var riktignok slik at det var menn som hadde stemmerett, men hør; man måtte også f.eks eie jord/hus i landsbyen/stammen for å ha stemmerett. Det var slik at de som hadde noe å tape, var de som hadde noe å si. For å eie hus/jord måtte man også være i ekteskap med en kvinne. Det sies at man var ikke en ekte mann uten dette. Altså kommer selve ordet ektemann fra nettopp dette levesettet, ikke kristendommen som har voldtatt vår kultur. Kristendommen er kun noe de kongelige erobret oss med. Faktisk hadde og har europa, med russland, store likheter i kultur, tro og levesett. I tinghusene var det også horisontal styring.

Men du trenger heller ikke å være redd for at tv'en din blir stjålet i et anarkistisk levesett, for der finnes det ikke noe som heter tv uansett.

Noen satanister har jo forsøkt å skape et anarkistisk samfunn, men det ble jo også der lover og regler til slutt.
Vis hele sitatet...
Når du nevner satanister, så er dette noe de kaller seg selv akkuratt som negre kaller seg selv nettopp N-ordet. Vi, jeg og du, ville blitt kalt satanister fordi vi ikke ville ha latt oss kue under kristendommen i vår opprinnelige kultur. "Satanister" tror ikke på satan, de tror ikke på noe kristent i det heletatt, og det er ikke rart at de ikke har fått til noe "anarkistisk samfunn", når vi altså ikke har noen mulighet til det, uten at det er nødvendig å gå i detalj på det. Det burde heller ikke være nødvenig å nevne at det hele ikke er snakk om lover og regler. Man vet hva som er rett og galt i møte med andre mennesker.

Ellers har vel GrønnUgle nevnt alt jeg selv ville kommentert. Helt enig i hans synspunkter.

Husk også på at hva vi har i dag er så skjørt, så lite bærekraftig, så skadelig for menneskeheten, at det er dømt til å kollapse, noe vi ser og har sett store tegn på de siste 20 årene, og det vil kollapse eventuellt, om mennesket ikke finner seg i total kontroll og sterkt begrenset frihet. Da må man tenke på hva man vil falle "tilbake" til, og det er nettopp "anarkisme", eller tilbake til moder jords favn, for å si det på den måten. Det er til det beste for alt og alle. Selvfølgelig vil mange dø, nettopp fordi vår betsand er kunstig opprettholdt, men nå er det en gang slik at vi selv har satt oss i denne posisjonen og fallet ned til bakken igjen er vi selv årsak i. Spørsmålet nå er hvor høyt fall vi ønsker, for en dag skal og må vi ta det, og det er også grunnen til mitt hat til alle som ønsker en sterkere stat, spesielt forkjempere for kommunisme. Siste jeg diskuterte med en slik, som tydeligvis også var moderator på dette forumet, ble jeg utestengt med kommentar om at jeg skulle slutte å diskutere med "fantasiforstre". Et lite hint på hvor langt opp i ræva de har hodet sitt.

Jeg har ikke svaret på alt, men de som er for en sterkere stat har ikke svaret på noen ting som helst.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 6. oktober 2011 kl. 12:18.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Åja, så hvis jeg vil slå deg ned, ta pengene dine og voldta dama di, så er det ingen lov som holder det mot meg?
Kjempe, møt meg i sentrum i kveld, ta med kona, så omfavner vi det anarkistiske samfunnet vi bor i ved å rane en butikk el. Gruppevoldtekt kan vi også ha.
Vis hele sitatet...
Men så kommer spørsmålet; Hadde du voldtatt og stjelt om du "kunne"?
Anarki .sosialist ,jeg med skrive feil på grun av sterk jordisk medesin
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Men så kommer spørsmålet; Hadde du voldtatt og stjelt om du "kunne"?
Vis hele sitatet...
Såklart hadde jeg stjålet om det ikke hadde hatt andre konsekvenser enn at noen folk jeg ikke brydde meg om hadde blitt sure.
Konsekvensen er fengsel/bot. Altså, IKKE et anarkistsk samfunn.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Såklart hadde jeg stjålet om det ikke hadde hatt andre konsekvenser enn at noen folk jeg ikke brydde meg om hadde blitt sure.
Konsekvensen er fengsel/bot. Altså, IKKE et anarkistsk samfunn.
Vis hele sitatet...


Ok, så det er bare en lov som holder deg unna fra å rane og voldta?

Da er det tydligvis noe galt ned samfunnet i dag.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Ok, så det er bare en lov som holder deg unna fra å rane og voldta?

Da er det tydligvis noe galt ned samfunnet i dag.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet er det ingenting i menneskets natur som skulle holde oss fra hverken ran, voldtekt eller drap.

Derfor trenger vi indoktrinerte verdier, og ikke minst lover, for å redusere omfanget av dette.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Ok, så det er bare en lov som holder deg unna fra å rane og voldta?

Da er det tydligvis noe galt ned samfunnet i dag.
Vis hele sitatet...
Jeg sa rane, ikke voldta.
Hvis det er survival of the fittest hadde jeg ikke holdt tilbake, men det er det ikke. Og det er hele poenget mitt.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Såvidt jeg vet er det ingenting i menneskets natur som skulle holde oss fra hverken ran, voldtekt eller drap.

Derfor trenger vi indoktrinerte verdier, og ikke minst lover, for å redusere omfanget av dette.
Vis hele sitatet...

Ja, og hva har det med saken å gjøre? i anarkisme er det ikke snakk om å fjerne lover og verdier..

Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg sa rane, ikke voldta.
Hvis det er survival of the fittest hadde jeg ikke holdt tilbake, men det er det ikke. Og det er hele poenget mitt.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, de fleste ville ha gjort det, men det er ikke snakk om Zombie apocalypse her...
Sist endret av foxxravin; 6. oktober 2011 kl. 18:36.
Hva er vitsen med loven om ingen kan håndheve den?
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Såvidt jeg vet er det ingenting i menneskets natur som skulle holde oss fra hverken ran, voldtekt eller drap.

Derfor trenger vi indoktrinerte verdier, og ikke minst lover, for å redusere omfanget av dette.
Vis hele sitatet...
Neivel?
Hva er det du snakker om egentli? ett huleboersamfunn?

Våre lover kommer fra vår moral, moralen forsvinner ikke om du tar vekk loven.

Eneste unntaket er den gjengen med idioter som vi nå har avlet frem, som ikke evner å tenke selv for fem øre..
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hva er vitsen med loven om ingen kan håndheve den?
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan ikke den håndheves, og uansett hvis man blir oppvokst med de "Lokale" lovene så vil det bli tabu å bryte dem


http://www.youtube.com/watch?v=VUig0lFHDDw
Sist endret av foxxravin; 6. oktober 2011 kl. 22:08.
Anarkister sosjalister er meg gott bekjent,De fungerer helt greit,alt for alle .
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hva er vitsen med loven om ingen kan håndheve den?
Vis hele sitatet...

Anarkisme er at ingen styrer deg, ikke lovløshet.
Men hvis folk påtvinger deg lover så styrer de deg jo.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Men hvis folk påtvinger deg lover så styrer de deg jo.
Vis hele sitatet...
Lovene er der, men ingen passer på at du følger dem, hvis du bryter dem kan en annen person gjøre noe mot deg.
Innenfor klassisk anarkisme er det en maktstruktur, den skal dog ikke være knyttet til individet på samme måte som statssosialisme eller kapitalisme.
http://en.wikipedia.org/wiki/Syndicalism

Anarkisme = Statsløst samfunn

Det kan eksistere klasseskiller, hierarkier, lover og undertrykkelse innenfor et anarkistisk samfunn, selv om de fleste anarkister er opptatt av å oppheve akkurat dette, men ikke kun i kraft av definisjonen av deres ideologi.
Kan begynne med å si at jeg liker idèen om anarkisme. Men som flere sier her, så er det vanskelig å få utført i praksis.

Men jeg har en kompis som snakker for anarkisme. Jeg spurte han en gang hvordan han ville løse denne problemstillingen i et anarkistisk samfunn: Hver dag klokken 8 kommer den enorme naboen din busende inn døren din. Han setter seg ned å spiser all frokosten din, for å så gå inn å feie over kona di.

Naboen din kommer fra en stor familie med gorillaer, så det å gjøre noe motstand vil være resultatløst. Det å snakke til Mr. gorilla-nabo vil også være nytteløst ettersom han kun ser positive sider ved denne "enigheten".

I og for seg en teit problemstilling. Men det var svaret hans som overasket meg mest.

Fordi han sa: I en slik situasjon ville jeg kalt sammen folkene i byen/nabolaget og kastet ham ut av byen/nabolaget fordi (her kommer det!) Mennesker i anarki vil allitd tenke på flertallets beste.

Flott ikkesant? Jeg er sikker på at hvis jeg hadde spurt flere pro-anarkister, hadde alle hatt forskjellig mening om hva som faktisk var til fokets beste i enhver situasjon.

Og det er hovedgrunnen til at jeg ikke kan see for meg anarkisme i praksis
Sist endret av Dr. fungitumb; 7. oktober 2011 kl. 12:57.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Kan begynne med å si at jeg liker idèen om anarkisme. Men som flere sier her, så er det vanskelig å få utført i praksis.

Men jeg har en kompis som snakker for anarkisme. Jeg spurte han en gang hvordan han ville løse denne problemstillingen i et anarkistisk samfunn: Hver dag klokken 8 kommer den enorme naboen din busende inn døren din. Han setter seg ned å spiser all frokosten din, for å så gå inn å feie over kona di.

Naboen din kommer fra en stor familie med gorillaer, så det å gjøre noe motstand vil være resultatløst. Det å snakke til Mr. gorilla-nabo vil også være nytteløst ettersom han kun ser positive sider ved denne "enigheten".

I og for seg en teit problemstilling. Men det var svaret hans som overasket meg mest.

Fordi han sa: I en slik situasjon ville jeg kalt sammen folkene i byen/nabolaget og kastet ham ut av byen/nabolaget fordi (her kommer det!) Mennesker i anarki vil allitd tenke på flertallets beste.

Flott ikkesant? Jeg er sikker på at hvis jeg hadde spurt flere pro-anarkister, hadde alle hatt forskjellig mening om hva som faktisk var til fokets beste i enhver situasjon.

Og det er hovedgrunnen til at jeg ikke kan see for meg anarkisme i praksis
Vis hele sitatet...
Så etter å ha hørt hva kompisen din sa, så kan du ikke se for deg anarkisme? Og grunnen til at du hadde fått forskjellig svar er fordi det er forskjellige typer anarkisme. Har du i det minste lest gjennom tråden?

Sitat av EoT Vis innlegg
Innenfor klassisk anarkisme er det en maktstruktur, den skal dog ikke være knyttet til individet på samme måte som statssosialisme eller kapitalisme.
http://en.wikipedia.org/wiki/Syndicalism

Anarkisme = Statsløst samfunn

Det kan eksistere klasseskiller, hierarkier, lover og undertrykkelse innenfor et anarkistisk samfunn, selv om de fleste anarkister er opptatt av å oppheve akkurat dette, men ikke kun i kraft av definisjonen av deres ideologi.
Vis hele sitatet...
Åh? Hierarkier? Aldri hørt om et hierarki i et anarkistisk samfunn. Det er kanskje fordi anarkismen ikke er spesielt glad i hierarkiet...

EDIT: Syndikalisme og anarkisme er ikke det samme..
Sist endret av Anarkorken; 7. oktober 2011 kl. 13:13.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Så etter å ha hørt hva kompisen din sa, så kan du ikke se for deg anarkisme? Og grunnen til at du hadde fått forskjellig svar er fordi det er forskjellige typer anarkisme. Har du i det minste lest gjennom tråden?
Vis hele sitatet...
Jo har lest tråden og argumentet mitt står fjellstøtt

Hvem skulle bestemt hvilken anarkistisk retning vi skulle gått i da?
- Flertallet? (demokrati)
- En person alene? (Diktatur)
- Ect.

Vi kunne sikkert startet en anarkistisk stat, men folk har forskjellige meninger og vil derfor gruppere seg med likesinnede. Politiske partier vil oppstå og vi er tilbake der vi begynte..
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Men jeg har en kompis som snakker for anarkisme. Jeg spurte han en gang hvordan han ville løse denne problemstillingen i et anarkistisk samfunn: Hver dag klokken 8 kommer den enorme naboen din busende inn døren din. Han setter seg ned å spiser all frokosten din, for å så gå inn å feie over kona di.

Naboen din kommer fra en stor familie med gorillaer, så det å gjøre noe motstand vil være resultatløst. Det å snakke til Mr. gorilla-nabo vil også være nytteløst ettersom han kun ser positive sider ved denne "enigheten".
Vis hele sitatet...
Denne saken er da rimelig enkel. Du har jo selvfølgelig rett til å forsvare deg, med vold om så nødvendig. Hvorfor skulle den retten bli borte i et anarkistisk samfunn?
Sitat av Anarkorken Vis innlegg

Åh? Hierarkier? Aldri hørt om et hierarki i et anarkistisk samfunn. Det er kanskje fordi anarkismen ikke er spesielt glad i hierarkiet...
Vis hele sitatet...
Sitat av EoT Vis innlegg
Det kan eksistere klasseskiller, hierarkier, lover og undertrykkelse innenfor et anarkistisk samfunn, selv om de fleste anarkister er opptatt av å oppheve akkurat dette, men ikke kun i kraft av definisjonen av deres ideologi.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
EDIT: Syndikalisme og anarkisme er ikke det samme..
Vis hele sitatet...
Sitat av EoT Vis innlegg
Innenfor klassisk anarkisme er det en maktstruktur, den skal dog ikke være knyttet til individet på samme måte som statssosialisme eller kapitalisme.
http://en.wikipedia.org/wiki/Syndicalism


Anarkisme = Statsløst samfunn
Vis hele sitatet...
Hva vil du?
Sitat av Mith Vis innlegg
Denne saken er da rimelig enkel. Du har jo selvfølgelig rett til å forsvare deg, med vold om så nødvendig. Hvorfor skulle den retten bli borte i et anarkistisk samfunn?
Vis hele sitatet...
Slik jeg hadde løst det i dagens sammfunn ville jo vært ved å ringe politiet (et statlig organ).

Poenget var at naboen din var så stor å slem at han hadde klubbet deg ned (så gorilla var han nemlig) hvis du hadde prøvd å nærme deg ham. Og hvis du faktisk klarer å drepe han kommer bare hele gorlillafamilien å lager suppe på deg.

Så retten er ikke borte.. Men den har så grove konsekvener for deg og dine at alternativet er bedre.
Sitat av EoT Vis innlegg
Hva vil du?
Vis hele sitatet...
Det jeg vil er å informere om at jeg aldri har snakka med en anarkist som sier ja til hierarki. Heller ikke hørt om et anarkistisk samfunn som takker ja til det.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor du blar fram syndikalisme. Anarkisme og syndikalisme er nær beslekta, men det er ikke samme. Anarkosyndikalisme derimot..
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Slik jeg hadde løst det i dagens sammfunn ville jo vært ved å ringe politiet (et statlig organ).

Poenget var at naboen din var så stor å slem at han hadde klubbet deg ned (så gorilla var han nemlig) hvis du hadde prøvd å nærme deg ham. Og hvis du faktisk klarer å drepe han kommer bare hele gorlillafamilien å lager suppe på deg.

Så retten er ikke borte.. Men den har så grove konsekvener for deg og dine at alternativet er bedre.
Vis hele sitatet...
Altså, først så prøver man jo selvfølgelig å løse problemet der og da. Hvis denne naboen ikke er villig til å høre på fornuft, så må man vurdere situasjonen.
Er du sulten nok til å forsvare frokosten din med makt eller har du nok mat så han spise seg mett slik at dere kan ordne opp i ettertid?
Hva med kona? Du sier ingenting om det er overgrep han begår, men jeg går utifra det. Ville du da forsvart henne eller ville du ordnet opp etterpå?

Svaret er vel det samme om du lever i sosialdemokrati eller anarki.
Som sagt du har alle odds i mot deg hvis du blir fysisk med denne personen. Så som sagt jeg hadde fått loven lange arm til å ordne opp i det, i dagens sammfunn. Men jeg hadde jo selvsagt ikke hatt noe annet valg en å bli fysisk da.

Men det skaper jo et nytt argument i mot for min del da.. Jeg ville aldri valgt bort den tryggheten jeg har med dagens (noe middelmådige) politi, mot mer frihet.
Sist endret av Dr. fungitumb; 7. oktober 2011 kl. 13:43.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Det jeg vil er å informere om at jeg aldri har snakka med en anarkist som sier ja til hierarki. Heller ikke hørt om et anarkistisk samfunn som takker ja til det.
Vis hele sitatet...
Les igjennom det jeg skrev i stad. Jeg har aldri påstått at en moderne anarkist vil støtte hierarki.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Skjønner fortsatt ikke hvorfor du blar fram syndikalisme. Anarkisme og syndikalisme er nær beslekta, men det er ikke samme. Anarkosyndikalisme derimot..
Vis hele sitatet...
Anarkosyndikalisme bygger på syndikalisme som økonomisk modell, dette er hva den klassiske anarkismen er basert på. Jeg skjønner virkelig ikke hva du prøver å ta meg på her... Jesus.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Men det skaper jo et nytt argument i mot for min del da.. Jeg ville aldri valgt bort den tryggheten jeg har med dagens (noe middelmådige) politi, mot mer frihet.
Vis hele sitatet...
Cluet her er at man kan leve fredelig uten politi og statsmakt og fortsatt være beskyttet av fellesskapet.
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Lovene er der, men ingen passer på at du følger dem, hvis du bryter dem kan en annen person gjøre noe mot deg.
Vis hele sitatet...
Folk kan vel ikke dømmes etter en lov før de er blitt bevist skyldig? Dette fører jo til at hvem som helst kan straffe hvem som helst for hva som helst og kalle det justis...

Og "lovene er der"? Hva mener du med det? Hvem bestemmer lovene? Hvem gjør lovendringer? Det fins jo ingen lovgivende eller dømmende institusjon...
Sitat av Mith Vis innlegg
Cluet her er at man kan leve fredelig uten politi og statsmakt og fortsatt være beskyttet av fellesskapet.
Vis hele sitatet...
Men hva med når "felleskapet" er delt opp i grupperinger, fordi vi ikke har en felles regjering? Som nevt i den første posten min, så liker jeg tanken men tror ikke det vil være mulig i praksis.
La din vilje skje
7 5
Sitat av Stratops Vis innlegg
Folk kan vel ikke dømmes etter en lov før de er blitt bevist skyldig? Dette fører jo til at hvem som helst kan straffe hvem som helst for hva som helst og kalle det justis...

Og "lovene er der"? Hva mener du med det? Hvem bestemmer lovene? Hvem gjør lovendringer? Det fins jo ingen lovgivende eller dømmende institusjon...
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke lovene vil være der, skrevet på papir som i dag. Lovene blir som sagt tidligere nærmere naturlovene. Dessuten tror jeg skille på mitt å ditt blir borte over tid, så å stjele går nesten ikke an. man kan jo forsvare et objekt som man gjør krav på, om man virkelig vil. Barn må lære seg forskjell på mitt og ditt i dag, pga det faller oss ikke inn naturlig.

Stratops: Du kan jo straffe hvem du vil i dag også, det er bare å gjøre det det. Å det kan få konsekvenser, kanskje noen finner ut at det var deg, eller noe uventet skjer. Samme dilemma vil være i et anarki, bare at hvis du feks tar livet av noen og dere er 50 stk. så er det antageligvis et menneske du er veldig avhengig av, man gir mere en man trenger for å skape gjensidig avhengighet. Dessuten er det vel ikke så mange potensielle #innsett uønsket adferd# i gruppa, husk at alle kjenner alle fra de var små, de er som en stor familie.

For min del går det på: «Trenger mennesker andre mennesker til å ta valg for dem?» Mitt var er nei, å det er jeg villig til å forsvare. Ansamling av makt er skjeden bra, penger er IKKE det som får ting gjort.

Hvem bestemmer lovene? "stammens dynamikk", dessuten tror jeg personer som vil andre vondt blir avslørt i ungdommen og enten utstøt eller akseptert, men om personen blir akseptert for så å svike "stammen" er risikoen for alvorlige sanksjoner stor. Å sånn må det nesten være, slik er naturen på en måte. Egoisme på gruppenivå om du vil.

"Lovendringene" er mere utviklingen av akseptert atferd over tid.
"Det fins jo ingen lovgivende eller dømmende institusjon" - Kollektiv bevissthet, er vel et dekkende ord for hvordan man blir "dømt".

Jeg vil også nevne dette med symbiose, at vi kan ta del i naturen og ikke heve oss over den. Leve i den / med den, ikke av den. Jeg tror det vil føre til mere respekt for jorden, feks at jakt fåregår på dyrenes arena, med pil og bue, ikke rifler, med kikkertsikte. Vi hadde antageligvis ikke kastet så mye ressurser som vi gjør nå heller, vi hadde brukt alle deler av et dyrekadaver til redskaper, klær, pynt osv. Vi hadde heller ikke felt store arealer med skog, vi hadde tatt de store trærne her og der, som gir lys til andre vekster. Det er her jeg ser menneskets funksjon på jorden. Bare tenk litt over konsekvensen av måten vi er på i dag, en gang vil vi helt sikkert reise til andre planeter. Om annet liv ser oss i rommet, er vi i hvertfall ikke nøytrale, vi sprer oss, og vi suger ut resursene til planeter, forgifter miljøet osv.

Hvis jeg ikke forklarer så dere forstår hva jeg mener, si ifra. Dette har jeg flere meninger om, som jeg har tenkt en del på.
Sist endret av wooipo; 7. oktober 2011 kl. 23:31.
Det du sier her er jo at de som får makt i et samfunn er de som rotter seg sammen om å beskytte hverandre, de som formerer en gjeng. Er man en sterk gjeng, kan man herse med hvem man vil. Hvis folk vil leve, må de underkaste seg deg. Hva slags samfunn er dette egentlig? Det er i alle fall ikke et samfunn der mennesker er frie.

Jeg er enig med deg i at det er en uting at andre mennesker enn deg selv tar valg for deg. Statens makt over enkeltindividet bør begrenses så langt det er mulig. Men staten har en essensiell rolle i samfunnet, og jeg er stygt redd vi rett og slett må ta oss til takke med at de gjør visse valg for oss. Fordelen med staten i Norge og andre demokratier er at vi til en grad har kontroll over den. Vi har ingen kontroll over overmakten i samfunnsformen der gjenger kontrollerer.

Teoretisk sett er det slik at majoriteten i samfunnet vårt bestemmer lovene, via stortingsrepresentanter. Dette er i og for seg akkurat det samme som stammens dynamikk, bare at omfanget er så stort at det er vanskelig for enkeltmennesket å få overblikk over det. Vi lever i et samfunn med 5 millioner mennesker, og det fører til at ikke alle blir hørt. Dette er et problem. En måte å løse dette på er å desentralisere makta og gi mye mer makt til lokalsamfunn. I Norge er det sånn at lover blir vedtatt for alle i Norge, men i for eksempel USA er det slik at mange lover vedtas på statsnivå. Den føderale myndigheten i USA er ikke allmektig slik som den i Norge. Hvis majoriteten ønsker det, er det mulig å vedta en lignende ordning i Norge.

Idèen om å gå tilbake til stammesamfunnet er en fin idè, men umulig å få til i praksis. Vi er nå sju milliarder mennesker på jorda, og vi er fullstendig avhengig av det industrialiserte moderne jordbruket. Vi har ikke nok areal til å leve av naturen. Skal det være mulig å gå tilbake til den samfunnsformen du tenker på, må milliarder dø. Og selv om det skulle skjedd, hva skulle vi så gjøre med de som ikke er enige med oss? Det vil være noen som fortsetter med jordbruk og industri. Fordelen med det er at produksjonen er latterlig mye høyere. De vil enkelt kunne dominere oss, slik Europeerne gjorde under den industrielle revolusjonen og koloniseringen.
Sist endret av Stratops; 8. oktober 2011 kl. 12:35.
Motmakt har endelig lagt ut samtalen med Chomsky. Håper dette kan hjelpe noen.

http://www.youtube.com/watch?v=kVNq8...ayer_embedded#!
Jeg er veldig enig med Noam Chomsky i det aller meste. Men det jeg ikke skjønner er hvordan et anarkistisk samfunn skal greie å overleve. Før eller siden vil noen konsentrere makt og underlegge seg resten med vold. Hvordan er det mulig for et anarki å kjempe mot dette? Organiserer de seg i en hær forutsetter det at folk subordinerer seg under andre. Det er essensielt for all militærstrategi at det er et hierarki. Anarkister kan derfor ikke danne særlig til hær. Ergo kommer de til å bli tvunget til å underkaste seg.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg er veldig enig med Noam Chomsky i det aller meste. Men det jeg ikke skjønner er hvordan et anarkistisk samfunn skal greie å overleve. Før eller siden vil noen konsentrere makt og underlegge seg resten med vold. Hvordan er det mulig for et anarki å kjempe mot dette? Organiserer de seg i en hær forutsetter det at folk subordinerer seg under andre. Det er essensielt for all militærstrategi at det er et hierarki. Anarkister kan derfor ikke danne særlig til hær. Ergo kommer de til å bli tvunget til å underkaste seg.
Vis hele sitatet...
Håpet er vel et åpent nok samfunn med nok flyt av informasjon til at krigsforbrytelser ikke vil gå ubemerket videre. Et anarkistisk samfunn vil være mest sårbart så lenge det finnes kapitalistiske stater som aktivt vil motarbeide det.

Man kan forøvrig se for seg en anarkistisk defansiv hær, og med moderne teknologi blir behovet for en mannesterk hær mindre, men ja, jeg er enig i at dette er et stort problem hvis man ser bakover på hvordan anarkistiske eksperimenter har blitt møtt av militant overlegne samfunn. Men bør man la dette stoppe politisk aktivitet? Skal man la seg kneble? Jeg veit ikke...
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg er veldig enig med Noam Chomsky i det aller meste. Men det jeg ikke skjønner er hvordan et anarkistisk samfunn skal greie å overleve. Før eller siden vil noen konsentrere makt og underlegge seg resten med vold. Hvordan er det mulig for et anarki å kjempe mot dette? Organiserer de seg i en hær forutsetter det at folk subordinerer seg under andre. Det er essensielt for all militærstrategi at det er et hierarki. Anarkister kan derfor ikke danne særlig til hær. Ergo kommer de til å bli tvunget til å underkaste seg.
Vis hele sitatet...
Ingen ekte Anarkist er imot at man skal kunne frivillig kaste seg under et hierarki.
Anarki er helt urealistisk. Man kan ikke få verden til å gå bakover. Men fin tanke, om man liker å bli slakta av naboen fordi du driter på plenen hans.
Sitat av gotejds Vis innlegg
Anarki er helt urealistisk. Man kan ikke få verden til å gå bakover. Men fin tanke, om man liker å bli slakta av naboen fordi du driter på plenen hans.
Vis hele sitatet...
Mitt spørsmål er følgende: hvorfor driter du på plenen til naboen din?
JEG hadde slakta deg, du ber om bråk
Sist endret av olaPola; 10. oktober 2011 kl. 23:37.
La din vilje skje
7 5
Jeg er nesten enig med alt du sier, forskjellene er små
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det du sier her er jo at de som får makt i et samfunn er de som rotter seg sammen om å beskytte hverandre, de som formerer en gjeng. Er man en sterk gjeng, kan man herse med hvem man vil. Hvis folk vil leve, må de underkaste seg deg. Hva slags samfunn er dette egentlig? Det er i alle fall ikke et samfunn der mennesker er frie.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke si at rolk "rotter seg sammen" men heller søker tilfukt/trygghet i hverandres selskap. Se for deg dette globalt bare som en tanke, da hadde forskjeldige stammer hatt forskjedlige varer, alle hadde vert gjensidig avhengig av hverandre. Hvorfor skal en stamme krige med deres stamme? Så lenge dere ikke forsvarer området kan de jo vere der om de vil. Hvis det blir for ille prater man med andre stamer å får de jaget vekk.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg er enig med deg i at det er en uting at andre mennesker enn deg selv tar valg for deg. Statens makt over enkeltindividet bør begrenses så langt det er mulig. Men staten har en essensiell rolle i samfunnet, og jeg er stygt redd vi rett og slett må ta oss til takke med at de gjør visse valg for oss. Fordelen med staten i Norge og andre demokratier er at vi til en grad har kontroll over den. Vi har ingen kontroll over overmakten i samfunnsformen der gjenger kontrollerer.
Vis hele sitatet...
Jeg antar de fleste gjenger har en hierarkisk oppbygning, jeg tror et opplyst anarki vil ha flere "mekanismer" som virker mot hierarkier, feks (vet dette høres rart ut men) orgier, helt andre "seksualmønstre" og kulturelle tilpasninger, et eksempel på det er broktak:

Sitat av broktak.no Vis innlegg
Broktak er en kampform som har overlevd som ubrutt tradisjon helt fra 8–900 tallet. Dette gjør den til en av de eldste—kanskje den eldste?—tradisjonelle kampformen i verden! Eldre enn de mer kjente Ju Jutsu og Tai Chi. Og mye eldre enn de relativt moderne Karate, Judo, Aikido og Tae Kwon Do.

Det spesielle med Broktaket er at det ikke inneholder slag og spark (som ikke er så effektive på så nært hold), men fokuserer på kjappe vendinger og knep (eller bragder) mot beina. Ettersom avstanden mellom de kjempende er så kort, må man for å bli god i Broktak stole mindre på synet sitt og mer på sin kroppslige “intuisjon”; sin følelse for hva motstanderen kommer til å gjøre før han eller hun egentlig gjør det…

Broktak er også spesielt på grunn av sitt syn på ære. I Broktak bryter du med motstanderen; ikke mot ham. Dere utfører bragdene sammen i enighet om at den andre verken skal skades eller på annen måte henges ut som taper etter kampen.
(...)

Rett og Galt

Gjennom Broktak skulle alle i samfunnet få innsikt i hva som var ansett som høvisk oppførsel i samfunnet. Både små barn og andre nykommere til egnen ble gjennom Broktaket vist i praksis hvilke mellommenneskelige regler som gjaldt. Slik måtte for eksempel nyankomne prester og misjonærer som ønsket å kristne Vikingene finne seg i å bli “testet” i Broktak før deres ord ble tatt for god fisk.
Vis hele sitatet...
http://www.broktak.com

Sitat av Stratops Vis innlegg
Teoretisk sett er det slik at majoriteten i samfunnet vårt bestemmer lovene, via stortingsrepresentanter. Dette er i og for seg akkurat det samme som stammens dynamikk, bare at omfanget er så stort at det er vanskelig for enkeltmennesket å få overblikk over det. Vi lever i et samfunn med 5 millioner mennesker, og det fører til at ikke alle blir hørt. Dette er et problem. En måte å løse dette på er å desentralisere makta og gi mye mer makt til lokalsamfunn. I Norge er det sånn at lover blir vedtatt for alle i Norge, men i for eksempel USA er det slik at mange lover vedtas på statsnivå. Den føderale myndigheten i USA er ikke allmektig slik som den i Norge. Hvis majoriteten ønsker det, er det mulig å vedta en lignende ordning i Norge.

Idèen om å gå tilbake til stammesamfunnet er en fin idè, men umulig å få til i praksis. Vi er nå sju milliarder mennesker på jorda, og vi er fullstendig avhengig av det industrialiserte moderne jordbruket. Vi har ikke nok areal til å leve av naturen. Skal det være mulig å gå tilbake til den samfunnsformen du tenker på, må milliarder dø. Og selv om det skulle skjedd, hva skulle vi så gjøre med de som ikke er enige med oss? Det vil være noen som fortsetter med jordbruk og industri. Fordelen med det er at produksjonen er latterlig mye høyere. De vil enkelt kunne dominere oss, slik Europeerne gjorde under den industrielle revolusjonen og koloniseringen.
Vis hele sitatet...
Det skal ikke så mye til å få «lokalt anarki.». Om skogen ikke kuttes øker det biologiske mangfoldet. Flere trær, busker, dyr osv. Dessuten ville vi antageligvis spist mye mere grønsaker, røtter og frukter en vi gjør nå. Husker ikke helt hvordan det var med ledd i næringskjeden, men jeg tror at dette ville ført til veldig mye spart "energi" ettersom vi ville vert mere "førstekonsument?". Jeg ville tro det kunne kreve mindre areal å leve av naturen, flere etasjer med hytter i trær feks.

De som ikke er enige med oss er bra, viktig faktisk. De som vil fortsette med industri kan fortsette å gjøre det, men hvis varene er "gratis" hos nabolandsbyen, hvem gidder jobbe der da? Jeg vil anta folk er villige til å sloss for sin frihet om de har historiekunnskaper osv. Det samfunnet måtte tilby noe bedre en et fritt samfunn for å ha innbyggere.

Jeg tror et slikt alternativ til det kapitalistiske samfunnet kunne vert bra, så kunne man se hvordan det utviklet seg, og «konkurrerte» mot samfunnet.

Muligheten for anarki, er at du får med deg fire kompiser. Dere kjøper inne masse ting for å komme fort i gang: Masse nødproviant, masse tau, økser, sager, kniver, kraftige lommelykter, masse batterier, telt, lavo, vanntettryggsekker, vinterklær, sommerklær, presenninger, fiskeutstyr, letherman, tennvæske, masse lightere, fyrstikker, nødraketter, førstehjelpsutstyr, regntøy, en liten bok om knuter, en om matsopper i norsk skog, en om spiselige bær og røtter. Dra ut tidlig på våren å finn et dra sted, det bør være i nærheten av vann. Sett opp en midlertidig camp med telt og lavorer , mens dere bygger gapahuker, og utkikstårn av trær, med sag, øks og tau. Noen begynner med en gang å gjøre seg kjent i terrenget, andre fisker, lager grillspyd eller lager latrine. Etterhvert som erfaringen blir bedre, blir byggene mere solide byggverk, den store prøven er vinteren. Før vinteren kommer, må man ha bygget opp store lagre med tørkede bær, røtter, bark, fisk og kjøtt. Man må også klare å jakte, ha et tørt sted og lagre ved. Alt avhenger at man finner bedre løsninger og samarbeider. Etterhvert vil man gå tom for resursene man har med, som feks. tau, da må man lære seg å lage tau før man går tom. Hvis man setter som mål å klare seg selvstendig etter 5 år da, det er slettes ikke umulig i dag. man kan ha flere slike camper rundt om kring som man vandrer mellom.
Så må flere bli med.
Anarkisme er en "anti-styreform" som baserer seg på et løst "samfunn" uten noen former for regler. Mennesket var selv best egent til å ta vare på seg selv, og ettersom anarkismen er grunnet på ett menneskesyn som tilsier at alle mennesker er gode, og at alle mennesker rent instinktivt vil ta vare på hverandre så hadde man ikke noe behov for en statsdannelse, ett lovverk eller for den saks skyld autoriteter- og at individene selv må inngå "frivillige" handlinger.

Når det gjelder hvor på den politiske skalaen "Anarkismen" ligger, er det ganske vanskelig å definere. Anarkismen vokste frem gjennom antikkens "stoikere", og har et utpreget syn på mennesket "frihet"- noe som tilsier at "ideologien" vil bevege seg mot den liberale siden i politikken. Men, anarkismen har ingen andre likhetstrekk med høyre'siden i politikken, da de er imot selve konseptet om en statsdannelse- og derfor vil jeg personlig plassere anarkismen i en "gråsone" mellom det ekstreme høyre, og det ekstreme venstre (neo-liberalisme/kapitalisme og kommunisme).

Når det gjelder hvordan denne ideologien ville fungert i praksis, så vet jeg virkelig ikke. Den er aldri prøvd ut til det hele og det fulle, men jeg er skeptisk- i ett anarkistisk samfunn vil det være "dødsenkelt" å bygge seg opp en maktbase gjennom vold, da "samfunnet" (som ikke eksisterer) ikke har noen form for politi, militærvesten, lovapparat etc. Anarkismen bygger på at alle er gode og snille, dessverre er det for mange "slemme" mennesker i verden i dag som ville utnyttet denne "den sterkeste overlever" situasjonen. Men rent politisk, svaret du leter etter er antageligvis at enkeltmennesket skal gå inn i frivillige grupper hvor du danner en løs struktur, som f.eks en arbeidsplass, en skole osv.

Hva jeg mener om anarkisme.. uhm, vanskelig spørsmål.
Problemet med alle ideologier er at de virker så fantastiske i teorien, men failer alltid når de settes ut i livet- og jeg tror anarkismen vil lide samme nederlaget. Personlig mener jeg de aller fleste anarkister er idioter, som ikke har noen som helst forståelse for hva den personlige friheten faktisk handler om- og i hvilken grad en kan kreve personlig frihet om det innebærer at du ikke har noen beskyttelse om at naboen dreper deg med en klubbe av en eller annen idiotisk årsak.
Anarkisme er derfor, fra mitt ståsted en "stenalder" ideolgi.
Sitat av Ver Vis innlegg
Hva jeg mener om anarkisme.. uhm, vanskelig spørsmål.
Problemet med alle ideologier er at de virker så fantastiske i teorien, men failer alltid når de settes ut i livet- og jeg tror anarkismen vil lide samme nederlaget. Personlig mener jeg de aller fleste anarkister er idioter, som ikke har noen som helst forståelse for hva den personlige friheten faktisk handler om- og i hvilken grad en kan kreve personlig frihet om det innebærer at du ikke har noen beskyttelse om at naboen dreper deg med en klubbe av en eller annen idiotisk årsak.
Anarkisme er derfor, fra mitt ståsted en "stenalder" ideolgi.
Vis hele sitatet...
Jeg som anarkist sier ikke at anarkisme kommer til å funke perfekt. Men jeg tror det hadde vært den beste ideologien å følge i et samfunn. Men det er min mening.
Idioter? Det sier litt om deg og. Idiot betyr egentlig en person som ikke er politisk interessert. GTFO, tulling.
1 : hvilken del av "de aller fleste" skjønte du ikke? jeg tror kanskje 8/10 av alle selverklærte "anarkister" jeg har snakket med ikke har forstått begreper som personlig frihet engang- så ja, idioter.

2 : jeg vet utmerket godt hva "idiot" betyr om du skal gå tilbake til antikkens definisjon, men om vi skal snakke om politikk. definisjonen er : "handler om fordeling av goder og byrder i et samfunn ved bruk av makt", til tross for at formuleringen kan variere fra kilde til kilde.

Poenget mitt er, at jeg kan kalle anarkister for idiotier fordi de ikke bryr seg om politikk. de er anti-politiske, i det at de ikke ønsker et samfunn, og de ønsker heller ikke en fordeling av goder eller byrder fra en sentralisert maktapparat. Skjønner du logikken?
Sitat av Ver Vis innlegg
1 : hvilken del av "de aller fleste" skjønte du ikke? jeg tror kanskje 8/10 av alle selverklærte "anarkister" jeg har snakket med ikke har forstått begreper som personlig frihet engang- så ja, idioter.

2 : jeg vet utmerket godt hva "idiot" betyr om du skal gå tilbake til antikkens definisjon, men om vi skal snakke om politikk. definisjonen er : "handler om fordeling av goder og byrder i et samfunn ved bruk av makt", til tross for at formuleringen kan variere fra kilde til kilde.

Poenget mitt er, at jeg kan kalle anarkister for idiotier fordi de ikke bryr seg om politikk. de er anti-politiske, i det at de ikke ønsker et samfunn, og de ønsker heller ikke en fordeling av goder eller byrder fra en sentralisert maktapparat. Skjønner du logikken?
Vis hele sitatet...
Disse anarkistene er som regel punkere som skal ha anarki, som i kaos og lovløshet. Men det er ikke sånn anarkismen er. Det er sånn anarki(ideologien/filosofien) er. Det er disse anarkistene som er "anti-politiske". De andre mer "gjennomtenkte" anarkistene mener ikke det som samme som "punk-anarkistene". Vel, selvom jeg er noe punker, betyr ikke det at jeg tar veien anarki, men anarkismen. Skjønner du hva jeg mener?

Ja, jeg skjønner logikken din. Men igjen; Det er ikke alle som ser på anarki på riktig måte. Samme med religion og andre politiske ideologier og filosofier.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg ser på anarki, som et samfunn uten en stat.
Du kan da spørre hva er en stat ? Den klassiske definisjon er en terretorisk monopolist på lov og rett. Noen anarkister snakker om maktstruktur og likhet på en kulturell & økonomisk, slikt likhet er jeg ikke interessert i.
Det er bare en likhet som teller, og det er likhet for loven. Ingen har lov til å gjøre noe, noen andre har ikke lov til.

Så "staten" slik som vanlige privatpersoner, ikke har lov til å kidnappe folk, kan heller ikke gjøre det og kalle det "verneplikt" osv. nedover linjen skatt osv.

Tror samfunnet ville vært infitium mer rikere, harmonisk og fredelig under det regime, dessverre har vi så mange hjernevaskede røde mennesker i Norge som tror bare folk kan samarbeid hvis de hjernevaskes til det eller tvinges til det.