Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 6791
Jeg vet av en legestudent som ikke bør bli lege. Grunnen er at han har tendenser til psykologisk ustabilitet, han er snart 30 og går etter jenter ned i 14-års alderen, jeg er rett og slett imot at denne syke mannen skal få behandle mennesker. Er det noe jeg kan gjøre med det? Rapportere han til helsetilsynet?
Game disconnected
pokemon's Avatar
kan du på noen måte bevise at han har hat sex med jenter under 16 år? hvis ikke tror jeg ikke du kommer serlig langt..
Jeg går personlig på høgskole der jeg utdanner meg til å bli sykepleier.
Både sykepleierstudenter og medisinstudenter må gå igjennom en skikkethetsvurdering på skolen. Medstudenter har til en hver tid mulighet til å rapportere inn en annen student til skolen hvis man føler at denne personen ikke bør jobbe i helsevesenet. Denne rapporteringen kan dog ikke skje anonymt.

Hvis du virkelig brenner for at denne personen ikke skal bli lege så er det antageligvis fullt mulig å ta kontakt med den aktuelle skolen der han studerer for å rapportere denne personen. Om de gjør noe med det, da du ikke er medstudent, vet jeg dessverre ikke.
Hvis det er noen som helst offre her så vil de vel ta saken i sine hender og ikke en person som du, som kun mener at en person ikke bør bli lege, på bakgrunn av noe du mest sannsynlig kun har hørt rykter om.

Hva slags menneske er du egentlig? Her er det du som burde betegnes som psykisk ustabil eller i beste fall sosiopat og maktsyk.
Kan jo være nært tilknyttet saken selv om man er 3. part. Vil likevel anbefale å gå "riktig" vei, få de du vet om som har blitt utnyttet av karen til å anmelde dette. Dersom anmeldelsen er hold i vil det nok få konsekvenser både juridisk og utdanningsmessig.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av ThwiX Vis innlegg
Sladrehank skal sjøl ha bank.
Vis hele sitatet...
okey..? "modent" svar

On topic: Er vel måter du kan rapportere han ja, men du burde vere 100% sikker at han gjør det
kn^tte, Oterhals, Turbolego er jo uansett helt off-topic!

Spørsmålet i tråden er hvordan man kan få rapportert personen, ikke om aldersforskjell og samfunnsnormer/regler.
Du kan jo melde fra med en bekymringsmelding her: http://116111.no/voksne
Voksne mennesker har ingenting i ett forhold med 14 åringer å gjøre i det hele tatt!!
Selvom en jente kan se "moden" ut i en alder av 14 FYSISK så er faen ikke hjernen utviklet PSYKISK!!

Vurder tankegangen din kn^tte. Ble kvalm av innlegget ditt, spar deg!
Sitat av andreas... Vis innlegg
Medstudenter har til en hver tid mulighet til å rapportere inn en annen student til skolen hvis man føler at denne personen ikke bør jobbe i helsevesenet. Denne rapporteringen kan dog ikke skje anonymt..
Vis hele sitatet...
Her har du løsningen.. Finn en medstudent og fortell om dette, og la personen få muligheten til å selv bedømme om det skal klages.

Hvis du er såpass ung at du ikke kjenner noen av hans medstudenter, kan du jo prøve å selv klage, men det er veldig risikabelt for deg å måtte gå dit med navn.
Det er en forusetning at man vet og ikke tror, synes eller mener. Med å vite mener jeg å ha sett det selv, og ha vært vitne til at denne legestundenten har hatt et seksuelt forhold til en 14 år gammel jente, eller at jenta selv har fortalt trådstarter om dette.

Om annet, så er det for meg heeelt urimelig og ondt å prøve å få en student kastet ut fra Universitetet på denne, eventuelt, kyniske måten, når forholdene er slik de er. Det greieste er å passe sine egne saker isåfall og ikke bry nesen sin bort i alt og alle andre og hva man måtte ha hørt om disse.
Synes trådstarter skal angi han. Leger skal jo være moralske og puritanske mennesker.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Synes trådstarter skal angi han. Leger skal jo være moralske og puritanske mennesker.
Vis hele sitatet...
Hva med å spørre han ut først? Konfrontere han med dette? Se hva han sier og om man videre burde foreta seg noe? Eller å gi han et ultimatum?

Har null til overs for folk som står på utsiden og skal dømme andre de omtrent ikke kjenner. Det er akkuratt slik rykter blir til med mindre de bevisst er satt ut for å svekke en person.
Det utsagnet var ment som en provokasjon. Jeg er helt i mot angiveri av ethvert slag. Det er undervisere og eventuelt medstudenter som skal reagere, ikke utenforstående personer. Jeg vet ikke trådstarters motivasjon for å gjøre noe slikt, men han bør ha en ekstremt bra grunn.
Det å si at noen ikke bør bli lege pga deres seksuelle legning er helt på jordet.
''Nei sorry, du bør ikke bli lege fordi du er homo''

Det at han går etter smårips er litt uggent, men burde ikke ha en shit å si på hvor bra han jobber som doktor.
Sist endret av Bombasa; 21. august 2011 kl. 14:16.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det å si at noen ikke bør bli lege pga deres seksuelle legning er helt på jordet.
''Nei sorry, du bør ikke bli lege fordi du er homo''

Det at han går etter smårips er litt uggent, men burde ikke ha en shit å si på hvor bra han jobber som doktor.
Vis hele sitatet...
Nå er pedofili klassifisert som en psykisk lidelse, og det er helt klart at det burde revurderes om personen skal settes i en posisjon hvor han vil ha kontakt med mange sårbare unge jenter, som gjerne er yngre enn 14 år også.

Så er det andre punktet, hva baserer trådstarter dette på, rykter eller egne erfaringer? Jeg ville vært veldig forsiktig med hvordan jeg gikk frem i en slik sak, det er snakk om å ødelegge en person sin karriere.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nå er pedofili klassifisert som en psykisk lidelse, og det er helt klart at det burde revurderes om personen skal settes i en posisjon hvor han vil ha kontakt med mange sårbare unge jenter, som gjerne er yngre enn 14 år også.

Så er det andre punktet, hva baserer trådstarter dette på, rykter eller egne erfaringer? Jeg ville vært veldig forsiktig med hvordan jeg gikk frem i en slik sak, det er snakk om å ødelegge en person sin karriere.
Vis hele sitatet...
Fint at han ikke er pedofil da, men hebefil.
http://no.wikipedia.org/wiki/Hebefili
Sist endret av Bombasa; 21. august 2011 kl. 14:22.
Den seksuelle lavalder er "bare" 14 i Tyskland.
Er det fortsatt "galt" der da?
Selv i Tyskland setter man spørsmålstegn ved at voksne mennesker går etter veldig unge mennesker. En tysk politiker trådte nylig av etter et slikt forhold ble avslørt.

Juridisk sett er det ok, men ofte ikke moralsk sett. Men du har rett i at det egentlig bare er normer. Normene er dog basert på den, i nesten alle tilfeller korrekte, antagelsen om at 14 år gamle jenter ikke er modne nok til å forstå konsekvensene av handlingene sine. De kan for eksempel ikke settes til ansvar for kriminelle handlinger før de er 15, og kan ikke ruse seg før de er 18. De aldersgrensene den norske stat har satt er der bare for å gjøre lovene mulige for befolkningen å forholde seg til. Selv vil jeg si at selv mange 18/19-årige jenter er for dumme til å forstå konsekvensene av det de gjør. Se bare hvor mange lettlurte jenter som ender i senga hos playere/PUAer.

TL;DR: Det er drittlett å forføre 14 år gamle jenter. Desto yngre de er, desto lettere er det. Og desto yngre de er, desto mer skader tar de av å bli brukt. Det er til samfunnets beste at så få jenter som mulig føler seg brukt og ydmyket. Noen av dem blir belastninger for det offentlige.
Sist endret av Stratops; 21. august 2011 kl. 16:22.
Sitat av D.Wilson Vis innlegg
Voksne mennesker har ingenting i ett forhold med 14 åringer å gjøre i det hele tatt!!
Selvom en jente kan se "moden" ut i en alder av 14 FYSISK så er faen ikke hjernen utviklet PSYKISK!!

Vurder tankegangen din kn^tte. Ble kvalm av innlegget ditt, spar deg!
Vis hele sitatet...
Pft. Jeg blir kvalm av holdninga di.

Jeg jobbet på videregående skole, og flere av elevene syntes det var særdeles gøy å forsøke å sjokkere lærerene... så jeg har hørt endel morsomme historier om hva 14-15 åringer frivillig og uten noen som helst traumer eller anger overhodet har vært bortpå.

Nå er det selvfølgelig overhodet ikke bra om en 30-åring er bortpå 14-åringer, og jeg er helt enig i at det er et varselssignal.. men det er fanden meg ikke i nærheten av avskyeligheten det er å tvinge seg selv på ikke-kjønnsmodne barn.

Å sammenligne noe-som-ikke-er-spesielt-bra med noe-som-er-direkte-avskyelig er en fin måte å demonisere førstnevnte på, men det har den sørgelige bieffekten at man trivialiserer sistnevnte. Sånn som begrepet "overgriper" brukes i dagens samfunn, er ikke jeg lenger villig til å dømme noen som blir kallt det. Det er umulig for meg å vite om han er en person som fortjener pikken kappa av eller en som muligens fortjener en på tryne.
Jeg hadde en eks som utdannet seg til sykepleier. Hun var ikke mentalt frisk og jeg synes det er en skremmende tanke, at hun nå omgås pasienter innen psykiatrien. Jeg gjorde ikke stort med det, men skjønner godt trådstarter. Mitt eksempel er dog ikke like alvorlig.
Sist endret av jackandcoke; 22. august 2011 kl. 21:14.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det å si at noen ikke bør bli lege pga deres seksuelle legning er helt på jordet.
''Nei sorry, du bør ikke bli lege fordi du er homo''

Det at han går etter smårips er litt uggent, men burde ikke ha en shit å si på hvor bra han jobber som doktor.
Vis hele sitatet...
For en latterlig sammenligning. Homofili er ikke ulovlig.
Eller for å trekke en annen sammenligning: synes du det ville vært ok om en hatefull nynazist ble saksbehandler for en hel haug med svartinger?

Det har en ganske betydelig relevans hvis den kommende legen er pedo og ustabil. Han skal tross alt behandle mennesker i sårbare situasjoner.
Sist endret av hafnor; 23. august 2011 kl. 07:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hafnor Vis innlegg
For en latterlig sammenligning. Homofili er ikke ulovlig.
Vis hele sitatet...
Pedofili er heller ikkje ulovleg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Pedofili er heller ikkje ulovleg.
Vis hele sitatet...
Bravo. Å gå rundt med drapstanker er heller ikke ulovlig. Men det er ikke sagt at vi skal ha slike mennesker i f.eks. Forsvaret.

Det finnes visse seksuelle lyster som ikke passer sammen med visse yrker. En pedofil er ikke passende som lege. Seksualitet er dessverre en såpass stor komponent i menneskers væren, at man ikke kan ta slike risker når det gjelder pedofile.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Eller for å trekke en annen sammenligning: synes du det ville vært ok om en hatefull nynazist ble saksbehandler for en hel haug med svartinger?
Vis hele sitatet...
Jeg synes det ville vært helt ok så lenge vedkommende oppførte som om han ikke var en hatefull nynanizist. Man må dømme mennesker ut i fra sine handlinger. Man kan ikke klandre noen for hvordan de føler.

Det har en ganske betydelig relevans hvis den kommende legen er pedo og ustabil. Han skal tross alt behandle mennesker i sårbare situasjoner.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har sagt noe om at legen er pedofil. Pedofili betyr at man tenner på barn som ikke er kjønnsmodne, altså før 14-årsalderen.

Jeg skjønner likevel ikke helt tankegangen. Hvis en pedofil lege ikke kan behandle barn, betyr det at en heterofil lege ikke kan behandle kvinner?

(Eller at en heterofil lege ikke kan behandle menn, hvis legen er kvinne. <- Helgardering om det skulle være noen kjønnsparanoide feminister her på forumet.)
Sist endret av Kråkelefse; 23. august 2011 kl. 12:11.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Jeg skjønner likevel ikke helt tankegangen. Hvis en pedofil lege ikke kan behandle barn, betyr det at en heterofil lege ikke kan behandle kvinner?
Vis hele sitatet...
Som heterofil har man muligheten til seksuell omgang uten å bli straffet for det. Det har ikke pedofile.

Personer hvis legning i praksis er forbudt, og som hele tiden vil ha skamfølelser for den de er, vil være som en trykkoker. De kan se, men ikke røre, hvis du skjønner. Jeg synes ikke slike mennesker passer i settinger med barn, og hvor disse ikke rent sjeldent er nakne eller kroppsundersøkes.
Til TS: Her er muligens paragrafen du leter etter.
§ 57. Tilbakekall av autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning
Statens helsetilsyn kan kalle tilbake autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning dersom innehaveren er uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig på grunn av alvorlig sinnslidelse, psykisk eller fysisk svekkelse, langt fravær fra yrket, bruk av alkohol, narkotika eller midler med lignende virkning, grov mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet, grove pliktbrudd etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, eller på grunn av atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen.
Autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning kan kalles tilbake dersom innehaveren til tross for advarsel unnlater å innrette seg etter lovbestemte krav.
Autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning kan kalles tilbake også dersom vilkår fastsatt i forskrift etter §§ 48, 49 eller 51 ikke er oppfylt.
Autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning gitt på grunnlag av tilsvarende godkjenning i et annet land, kan kalles tilbake dersom godkjenningen i dette landet mister sin gyldighet.
Tilbakekall er enkeltvedtak etter Forvaltningsloven.
Vis hele sitatet...
http://handboka.no/Sak/Lover/Helsepers/hp11.htm

Det er en viss sjans for at det "å gå etter" barn i fjortenårsalderen faller under "atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen."
Sist endret av Mith; 23. august 2011 kl. 13:10.
Sitat av hafnor Vis innlegg
Som heterofil har man muligheten til seksuell omgang uten å bli straffet for det. Det har ikke pedofile.

Personer hvis legning i praksis er forbudt, og som hele tiden vil ha skamfølelser for den de er, vil være som en trykkoker. De kan se, men ikke røre, hvis du skjønner. Jeg synes ikke slike mennesker passer i settinger med barn, og hvor disse ikke rent sjeldent er nakne eller kroppsundersøkes.
Vis hele sitatet...
Som heterofil i sølibat opplever jeg ikke meg selv som en trykkoker. Jeg tror det er veldig stor forskjell på hvor sterke drifter folk har.
Som heterofil i sølibat opplever jeg ikke meg selv som en trykkoker. Jeg tror det er veldig stor forskjell på hvor sterke drifter folk har.
Vis hele sitatet...
Nå skriver ts at han går etter jenter ned i 14års alderen så han er ivertfall ikke i sølibat.


Hypotetisk: Er det noen av dere kverulanter som uten forbehold hadde sendt den 14 år gamle datteren deres til en lege dere viste var hebefil (som bombasa så korrekt påpekte tidligere...)?
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Synes trådstarter skal angi han. Leger skal jo være moralske og puritanske mennesker.
Vis hele sitatet...
He he, herlig naivt
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nå er pedofili klassifisert som en psykisk lidelse, og det er helt klart at det burde revurderes om personen skal settes i en posisjon hvor han vil ha kontakt med mange sårbare unge jenter, som gjerne er yngre enn 14 år også.
Vis hele sitatet...
Pedofile er kun tiltrukket av prepubertale barn, så jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre. Homofili var forøvrig også regnet som en psykisk lidelse, og det er vel ikke så veldig lenge siden det endret seg.
Pedofile er kun tiltrukket av prepubertale barn, så jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre. Homofili var forøvrig også regnet som en psykisk lidelse, og det er vel ikke så veldig lenge siden det endret seg.
Vis hele sitatet...
Slutt og drit deg ut med kverulering som ikke er relevant.

At en voksen mann har sex med en 14 åring er moralsk forkastelig i det norske samfunn uansett hvordan du vrir og vrenger på det.

"I motsetning til den generelt aksepterte medisinske definisjonen, brukes begrepet pedofil også hverdagslig om voksne som er seksuelt tiltrukket til barn eller tenåringer under den lokale seksuelle lavalderen, og om personer som har forgrepet seg seksuelt på et barn."

Edit : Det er forresten 40 år siden homofili ble sett på som en psykisk lidelse
Sist endret av danseku; 23. august 2011 kl. 16:34.
http://www.fvn.no/lokalt/article895348.ece
Helsetilsynet vurderer lisensen til lege med høyreekstrem fortid
Mest sannsynlig er TS i konkurranse med den såkalte lege-"pedofilen". Det er typisk når En hater noen, både fysisk og psykisk og En ikke har makt eller evne til å "ta igjen" at En lager egen verden hvor man klassifiserer vedkommende som det man hater mest (i ditt tilfelle pedofil, enten fordi du har barn eller som barn ble utsatt for overgrep e.a som oppvekst etc.). Jeg skal ikke sitte her og leke psykolog, men jeg synes det er absurd å klassifisere noen som pedofil på bakgrunn av det man tror man observerer. Observasjonene kan vel ha mange påvirkninger avhengig av ens forhold til den man observerer.

Bare mine tanker.
Sitat av danseku Vis innlegg
Slutt og drit deg ut med kverulering som ikke er relevant.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller du som driter deg ut, som ikke takler å bli rettet på.

At en voksen mann har sex med en 14 åring er moralsk forkastelig i det norske samfunn uansett hvordan du vrir og vrenger på det.
Vis hele sitatet...
Men det har altså ikke noe med pedofili å gjøre.

"I motsetning til den generelt aksepterte medisinske definisjonen, brukes begrepet pedofil også hverdagslig om voksne som er seksuelt tiltrukket til barn eller tenåringer under den lokale seksuelle lavalderen, og om personer som har forgrepet seg seksuelt på et barn."
Vis hele sitatet...
Ja, folk er kunnskapsløse tullinger. De tror f.eks. at "pedofili" betyr "pule barn".