Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1259
Jeg er nå på utkikk etter ny musikk, men det betyr altså ikke at den må være ny. Det er sikkert mange sanger eller artister som spiller det jeg leter etter, men jeg klarer ikke å finne dem. Jeg er kanskje veldig begrenset innenfor Spotify og dens "related artist"-funksjon Derfor spør jeg dere om hjelp!

Det jeg gjerne vil ha mer av er progressiv metal, men for å være mer nøye, sanger som er raske men ikke for "heavy". Jeg elsker når både gitaristen og trommisten spiller med spesielle rytmer som har både fart og variasjon. Vokalisten gjør ikke så mye egentlig, men det er stilig når vokalisten når de høge vokalene, som Russell Allen fra Symphony X.

Symphony X og mange av sangene deres går slik som dette. Spesielt innenfor The Odyssey albumet. Du hører skarptrommene og basstrommene veldig tydelig og symbalene er ikke altfor høglytte. Jeg liker absolutt ikke den "heavy" lyden.

Rytmen jeg babler om finner du i de fleste sangene, men jeg vil ha noe nytt. Ikke det samme gamle. Derfor fikk jeg interesse for bandet Blotted Science og mange av sangene deres fordi de spiller så variert komplisert. Jeg føler likevel at det er mange band der ute som spiller slik musikk, men er vanskelig å oppdage.

Jeg tar også imot forslag som ikke er progressiv metal. Det er noen få band jeg har klart å like som ikke er innenfor min type sjanger. For eksempel The Agonist - Thank You Pain. Jeg er ikke noe særlig glad i growling, men noen unntak kan alltid bli gjort.

Takk på forhånd
Sist endret av Dopapir; 28. mars 2011 kl. 16:59.
Between The Buried And Me, Opeth, Scale The Summit, Mastodon og Hacride er band jeg anbefaler deg å sjekke ut om du liker prog metal særlig Opeth, en av kongene innenfor sjangeren!
One word: Dream Theater
Sitat av erlnd2210 Vis innlegg
One word: Dream Theater
Vis hele sitatet...
Det er jo egentlig to ord, men ja, de er sykt bra! o_O

Hørt system of a down? de er kanskje ikke HELT i sjangeren
Jeg leste ikke alt du skrev, men så bare "metal, rask og ikke for heavy"

Så, prøv Kamelot.

Sjekk "When the lights are down"
Sist endret av Chaviz; 28. mars 2011 kl. 17:26.
Dopapir's Avatar
Trådstarter
40 6
Sitat av Frontex Vis innlegg
Between The Buried And Me, Opeth, Scale The Summit, Mastodon og Hacride er band jeg anbefaler deg å sjekke ut om du liker prog metal særlig Opeth, en av kongene innenfor sjangeren!
Vis hele sitatet...
Hacride hadde mye bra med tanke på rytme og variasjon, men vokalisten ødelegger for meg. Kanskje jeg burde ha tatt med at jeg ikke liker screamo. Ellers å var det ikke så dårlig!

Mastodon har jeg heller ikke hørt om, men skal ta å sjekke de ut mer. Noen av sangene var ikke så gale.

Scale The Summit har noe, men det er altfor rolig med egentlig lite variasjon...(min mening)

Between The Buried And Me har jeg faktisk hørt om før, men siden du nevnte dem skal jeg ta å gå gjennom det de har en gang til. Kanskje jeg liker det?

Opeth er ikke dårlig i hele tatt. Jeg har allerede en 2-3 sanger av dem på spillelisten min, men jeg finner altfor mye rolig. Kanskje du kan legge til noen sanger som har det jeg leter etter?
Sitat av erlnd2210
One word: Dream Theater
Vis hele sitatet...
Dream Theater er ikke noe særlig nytt. Jeg har hørt ganske mye av dem fra før av, men det hadde vært flott om du kunne ta med noen sanger.
Sist endret av Dopapir; 28. mars 2011 kl. 17:28.
Circus Maximus er absolutt verdt å få med seg. Myrath også. Ellers er det verdt å sjekke ut Enslaved. Kanskje nyere Dornenreich også.

Oldies but Goldies:
Hawkvind !!!
Pagan's Mind bør du sjekke. Meget bra band.
Spiral Architect er også et band jeg setter pris på.
Ellers kan du sjekke Circus Maximus og Communic. Legg merke til at alle er norske band, det både lages og har blitt lagd mye god norsk metal med progressive tendenser.
Gazpacho(Norsk), Yak, Antimatter, Porcupine Tree, Riverside, Karmakanic. De jeg kom på i farta, men hvis du vil finne ny prog rock sanger og/eller band så vil jeg anbefale en fransk radio kanal som heter Morow. De snakker engelsk, og det er ingen reklame som jeg har hørt.

http://www.morow.com/

Edit: De snakker ikke der heller. Utenom som "You are listening to morow the best.."
Sist endret av Alfram; 28. mars 2011 kl. 18:41.
Porcupine Tree

Mitt favorittband, og har sikkert hørt mer på dem enn annen musikk. Var akkurat som deg, Symphony X, Opeth og hele gjengen. Så viste det seg at Porcupine Tree også hadde noen litt hardere sanger i høyere tempo, jeg ble interessert. I begynnelsen var det ikke så interessant når de roet ned tempoet - men i dag vil jeg ikke ha noe annet. Helt ferdig med hard musikk, og blitt en myk mann. Begynn med de.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Porcupine Tree

Mitt favorittband, og har sikkert hørt mer på dem enn annen musikk. Var akkurat som deg, Symphony X, Opeth og hele gjengen. Så viste det seg at Porcupine Tree også hadde noen litt hardere sanger i høyere tempo, jeg ble interessert. I begynnelsen var det ikke så interessant når de roet ned tempoet - men i dag vil jeg ikke ha noe annet. Helt ferdig med hard musikk, og blitt en myk mann. Begynn med de.
Vis hele sitatet...
Quoter deg inn på lista mi:

Tool - Er også ganske progrisivt og ikke noe særlig heavy. De har laget alt fra punk aktig til spirituel musikk til sint musikk, alt innenfor den progressive sjangeren. For å komme inn i musikken deres kan jeg anbefale: Vicarious, Ænema, Schism, The Pot, Eulogy, Stinkfist, Lateralus +++. Det kan ta litt tid å bli vant til. Gjorde det med meg, men nå hører jeg nesten ikke på noe annet.

Opeth er godt beskrevet ovenfor som også er et av mine favoritt band.

The mars volta er vel også progressivt, har ikke hørt så alt for mye på dem, men det er ganske bra!
bittelitt bra og kjempemye dårlig i denne tråden. anbefaler Manilla Road. men ettersom jeg ikke liker det meste som er nevnt her, så kan det jo være skivebom for din del.

http://www.youtube.com/watch?v=H-IdBmgLD4Q


edit:
dersom du tåler litt tyngre greier, kan jeg jo anbefale f.eks Summoning. blir ikke mer episk enn det.

http://www.youtube.com/watch?v=KivaOMT9kLs
Sist endret av Anonym57965; 30. mars 2011 kl. 23:25.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Winds! Med Hellhammer på trommer. Jeg liker denne sangen spesielt godt, men svært mye av det de har laget er veldig bra.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dopapir's Avatar
Trådstarter
40 6
Sitat av Vesen Vis innlegg
Circus Maximus er absolutt verdt å få med seg. Myrath også. Ellers er det verdt å sjekke ut Enslaved. Kanskje nyere Dornenreich også.

Vis hele sitatet...
Circus Maximus hører jeg mye på fra før av, men et godt forslag som jeg kanskje skulle ha tatt med som eksempel. Myrath er også ingenting nytt. Dessverre liker jeg ikke black metal, så Dornenreich er ute av bilde, Enslaved er veldig likt. Liker ikke growlingen i hele tatt.

Sitat av Mr Smoch
Oldies but Goldies:
Hawkvind !!!
Vis hele sitatet...
Dessverre er dette langt ifra det jeg leter etter. Føles som jeg sitter å lytter på rock fra Vietnamkrigen.

Sitat av Chaviz
Jeg leste ikke alt du skrev, men så bare "metal, rask og ikke for heavy"

Så, prøv Kamelot.

Sjekk "When the lights are down"
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt akkurat denne sangen av Kamelot ja, men det er også den eneste jeg har funnet som jeg liker av bandet. Det er sikkert flere gode sanger, men å lete igjennom så mange album tar tid.

Sitat av Vesen Vis innlegg
Circus Maximus er absolutt verdt å få med seg. Myrath også. Ellers er det verdt å sjekke ut Enslaved. Kanskje nyere Dornenreich også.

Vis hele sitatet...
Circus Maximus hører jeg mye på fra før av, men et godt forslag som jeg kanskje skulle ha tatt med som eksempel. Myrath er også ingenting nytt. Dessverre liker jeg ikke black metal, så Dornenreich er ute av bilde, Enslaved er veldig likt. Liker ikke growlingen i hele tatt.

Sitat av Mr Smoch
Oldies but Goldies:
Hawkvind !!!
Vis hele sitatet...
Dessverre er dette langt ifra det jeg leter etter. Føles som jeg sitter å lytter på rock fra Vietnamkrigen.

Sitat av Blåskimmelost
Pagan's Mind bør du sjekke. Meget bra band.
Spiral Architect er også et band jeg setter pris på.
Ellers kan du sjekke Circus Maximus og Communic. Legg merke til at alle er norske band, det både lages og har blitt lagd mye god norsk metal med progressive tendenser.
Vis hele sitatet...
Her snakker vi! Circus Maximus er for tiden en av favorittbandene mine. Jeg har også fått smak noen av sangene til Pagan's Mind, selv om jeg ikke er noe særlig glad i vokalisten. Spiral Architect føles veldig eksperimentelt, men har mye av det jeg leter etter. Det samme kan jeg si om Communic, selv om de føles litt "seine". Takk!

Sitat av Alfram
Gazpacho(Norsk), Yak, Antimatter, Porcupine Tree, Riverside, Karmakanic. De jeg kom på i farta, men hvis du vil finne ny prog rock sanger og/eller band så vil jeg anbefale en fransk radio kanal som heter Morow. De snakker engelsk, og det er ingen reklame som jeg har hørt.

http://www.morow.com/

Edit: De snakker ikke der heller. Utenom som "You are listening to morow the best.."
Vis hele sitatet...
Jeg tok meg tid til å sjekke ut bandene og høre på radioen du linket. Jeg skal si det som det er, jeg leter for tiden ikke etter den rolige progressive metal-en, men den med fart og rytme. Hadde jeg hatt lyst på flere rolige sanger hadde jeg bare tatt meg noen minutt gjennom et av albumene til Porcupine Tree fordi de er bare råe!

Sitat av Sargath
Tool - Er også ganske progrisivt og ikke noe særlig heavy. De har laget alt fra punk aktig til spirituel musikk til sint musikk, alt innenfor den progressive sjangeren. For å komme inn i musikken deres kan jeg anbefale: Vicarious, Ænema, Schism, The Pot, Eulogy, Stinkfist, Lateralus +++. Det kan ta litt tid å bli vant til. Gjorde det med meg, men nå hører jeg nesten ikke på noe annet.

Opeth er godt beskrevet ovenfor som også er et av mine favoritt band.

The mars volta er vel også progressivt, har ikke hørt så alt for mye på dem, men det er ganske bra!
Vis hele sitatet...
Tool er et band jeg har hatt veldig dårlig erfaring med. Selv om jeg har hørt flere anbefale det og etter jeg har hørt gjennom utallige sanger, klarer jeg bare ikke å like vokalisten. Ellers syns jeg det er et flott band!

Opeth, ikke dårlig nei. Slik growling er noe av de få jeg slipper igjennom musikk-brannmuren min. Jeg kan ikke si det samme om The mars volta som var ufyselig kjedelig.

Sitat av alexanderb
bittelitt bra og kjempemye dårlig i denne tråden. anbefaler Manilla Road. men ettersom jeg ikke liker det meste som er nevnt her, så kan det jo være skivebom for din del.

http://www.youtube.com/watch?v=H-IdBmgLD4Q


edit:
dersom du tåler litt tyngre greier, kan jeg jo anbefale f.eks Summoning. blir ikke mer episk enn det.

http://www.youtube.com/watch?v=KivaOMT9kLs
Vis hele sitatet...
Igjen finner jeg altfor mye gammel musikk, i tillegg til svart metal. Jeg kan bare si det som det er, jeg er ikke glad i black metal, jeg kan ikke fordra den heavy gitaristen, jeg kan heller ikke fordra vokalene... Dessverre.

Sitat av Taake
Winds! Med Hellhammer på trommer. Jeg liker denne sangen spesielt godt, men svært mye av det de har laget er veldig bra.
Vis hele sitatet...
Dette var en blanding av det jeg liker og veldig rolig progressiv metal. Du treffer dessverre ikke med den rolige delen.
Kan forøvrik sjekke ut Freak Kitchen og Primus for den del. Husker ikke i farta om hvor meget det står til med Freak Kitchen på Spotify, men.

Og forresten - Ayreon må nevnes! Det burde kanskje sjekkes ut først av alt sammen. Rolig, hardt, fint, stygt, sært - de har alt.
Ayreon er vel mer et prosjekt, hvor de tar inn forskjellige musikere og masher det sammen og får kjemperesultater! Mange kjente og ukjente stjerner der ja