Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2413
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hei

Jeg er veldig for fri programvare (FOSS (wiki) - Free Open Source Software). Det er et velkjent fenomen at elever pusler med PC-ene de bruker på skole. Om de nå står i biblioteket på ungdomsskolen, eller leaser bærbar på vgs.

Jeg går Studiespesialiserende linje i 3. klasse.

En kamerat og jeg vil nå ta initiativ til å få større åpenhet for fri programvare på skolen. Hvorfor bruker vi f.eks. IE6, en nettleser som kom ut før den første iPoden, når det finnes mye bedre alternativer?

Følgende er en tekst jeg har skrevet om IE, og generelle krav.

Sitat av Tekst om alternativer til proprietær programvare med nettlesere som hovedeksempel, skrevet av Jonta for EFFP*
Internet Explorer 6 kom ut i August 2001. Dette var før 9/11, og før den første iPoden. I Oktober 2006 kom Internet Explorer 7 sin endelige versjon. Hvorfor ble ikke denne installert på maskinene? Den er gratis, og fritt nedlastbar fra Microsoft sine hjemmesider. Hvorfor oppdatere? Mye har skjedd på over 5 år; antiphising-teknologi har blitt lagt inn, den er raskere og sikkerhetshull har blitt tettet. I tillegg har støtten for CSS blitt forbedret, noe som gjør at den viser nettsider på en bedre måte.
Men må det absolutt være et Microsoftprodukt? Må det være proprietær programvare? Hva med andre nettlesere, som norske Opera, eller verdenskjente Firefox? Kildekoden til Firefox er åpen, det betyr at hvem som helst kan få tak i den, og gjøre endringer på den. Dette gir muligheten for at hundrevis av frivillige utvikler og tester nettleseren. Om en bruker oppdager et sikkerhetshull, er sannsynligheten mye større for at vedkommende rapporterer det til Mozilla Foundation, enn om en finner et hull i Internet Explorer. Brukere kan ikke bare melde fra om sikkerhetshull, de kan også fikse det selv. Siden så mange kan teste om et sikkerhetshull finnes, og teste om løsningen fungerer, oppdateres programvaren mye oftere. Brukeren kan stille inn om dette skal skje automatisk, eller om det skal styres manuelt. Microsoft kan bruke flere uker for å fikse et sikkerhetshull, og til da har det ofte blitt spredd over Internett slik at mange vet om det, og kan utnytte det. Hos Firefox tar det ofte bare noen timer å fikse.
Så hvorfor skal en nettleser som er over åtte år gammel fortsatt være standard på skole-PC-ene våre? Det er ikke sikkerhet, det er ikke pris, hva er det da? Er det rett og slett slik at IKT-hjelpen ikke orker å installere det? Hvor ofte har vi ikke ventet på at datamaskinen skal starte fordi den installerer programmer vi ikke bruker, eller oppdateringer til disse? Hvorfor får vi ikke lov til å installere vår favorittnettleser? Til og med IKT-hjelpen bruker den. I regelverket om PC-bruk står det:

* Legg spesielt merke til at skolens utstyr kun skal benyttes til aktiviteter knyttet til opplæringen. Altså er det KUN tillatt å benytte skolens utstyr til skolearbeid. Bruker kan dermed ikke legge inn spill eller andre programmer som ikke tilhører skolen, dette for å unngå datavirus og for å unngå bruk av programmer uten lisens.


Grunnen til forbudet mot å legge inn programvare på skole-PC er altså for å unngå computervirus og programmer uten lisens. En såpass renommert nettleser som Firefox, som i tillegg har åpen kildekode som antagelig har blitt finkjemmet tusenvis av ganger er nok ikke et virus. Da det er gratis og fri programvare trenger man heller ikke bekymre seg om at det er en ulovlig kopi; det er ikke mulig å piratkopiere det.

Derfor vil vi be om at elever får gode alternativer til en nettleser som om ikke altfor lenge vil være et tiår gammel.
Vis hele sitatet...
*EFFP - Elevalliansen For Fri Programvare

Krav:
Sitat av EFFPs krav
  • Elever får tilgang på en egen programvareportal*.
  • Elever skal lett kunne komme med forslag om ny programvare som legges til listen over programmer som er tilgjengelige gjennom programvareportalen.
  • Programvare på PC-ene skal oppdateres når stabile versjoner blir tilgjengelige.
Vis hele sitatet...
*Programvareportal: Applikasjon der elevene kan krysse av hvilke programmer de vil ha installert i tillegg til minimum. Dette gir elever valgfrihet, og skolen sikkerhet om at programmene ikke er piratkopier og ikke inneholder virus. Denne programvareportalen skal komme opp første gang man bruker PC-en, og være tilgjengelig hele tiden, slik at man kan ombestemme seg om man har lyst. Ny programvare som legges til skal annonseres på hensiktsmessig måte

Jeg vil:
- Ha kommentarer
- Forslag til forbedring av mål/krav
- Forslag til hvordan få dette ut til folk som kan gjøre noe med det, hvem, og hvordan informere massene.

Distribuer gjerne på egen skole o.l. Mulig vi trenger noen til å lage hjemmeside også.

FOSSFTW
Jonta
herregud! Hvorfor har ingen gjort noe med dette før? Det er helt på trynet at IE6 Brukes ennå!
Det at bedre alternativer er gratis burde jo gjøre at den byttes ut med en gang. Mer og mer av skolen blir digitalisert, hvorfor henge etter på tullete ting.
Stå på for å få dette frem! KP for all del
Vi leaser bærbar fra skolen, og vi får laste ned alt vi vil, så lenge vi spør om lov først. Jeg hadde lyst å laste ned google Chrome til nettleser. Så spurte jeg IT-ansvarlig på skolen, så var det greit liksom. Du kan jo prøve å spørre først hvis det bare en liten filleting som en ny nettleser du vil ha...?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Vi leaser bærbar fra skolen, og vi får laste ned alt vi vil, så lenge vi spør om lov først. Jeg hadde lyst å laste ned google Chrome til nettleser. Så spurte jeg IT-ansvarlig på skolen, så var det greit liksom. Du kan jo prøve å spørre først hvis det bare en liten filleting som en ny nettleser du vil ha...?
Vis hele sitatet...
Hei du. Jeg går på en skole med ~900 elever som alle har PC. Elever er folk. Folk er late. Er dette aktuelt? Nei. For en filleting? Ihvertfall ikke.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Vi leaser bærbar fra skolen, og vi får laste ned alt vi vil, så lenge vi spør om lov først. Jeg hadde lyst å laste ned google Chrome til nettleser. Så spurte jeg IT-ansvarlig på skolen, så var det greit liksom. Du kan jo prøve å spørre først hvis det bare en liten filleting som en ny nettleser du vil ha...?
Vis hele sitatet...
På vår skole er det ulovlig å laste ned noe som helst. Problemet med IE6 blir bare større. Man kan ikke bare gå å spørre om noe på ungdomskoler.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
På vår skole er det ulovlig å laste ned noe som helst. Problemet med IE6 blir bare større. Man kan ikke bare gå å spørre om noe på ungdomskoler.
Vis hele sitatet...
Hmm, vi kan laste ned saker og ting. Det kan ikke TIP. Ja, IE er et stort problem. Jeg har ikke tall på hvor mange som bruker FF eller annet, men det er nok ganske høyt. Jeg forstår ikke hvordan det forventes at folk skal klare Internett om de kun får IE6.
Jonta: Du kan jo se litt her og her ang web browsers.

Ellers er jeg helt enig med deg at FOSS programvare skulle vært et valg eleven kunne ta selv om han/hun vil bruke dette istede for andre programmer. (eks: FireFox vs Internet Explorer).
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Clr Vis innlegg
Jonta: Du kan jo se litt her og her ang web browsers.

Ellers er jeg helt enig med deg at FOSS programvare skulle vært et valg eleven kunne ta selv om han/hun vil bruke dette istede for andre programmer. (eks: FireFox vs Internet Explorer).
Vis hele sitatet...
Det jeg her mangler er ikke statistikk om nettlesere generelt, men hvor mange som har switchet _på skolen_. Tenkte på å gjøre en undersøkelse, men tror ikke jeg vil få veldig riktige data. I tillegg kan folk kvie seg for å si det, da det er en fortredelse mot skolereglementet/reglementet rundt PC-bruk.
Heilt canooon
Likte kravet om en programvareportal.
Finnes mange alternativer så man slipper lisenser, snakker da om f.eks. åpen programvare.
Er synd at ikke skoler tar mer initiativ på akkurat dette.

Sett opp en nettside så andre elever også får se hva de kan gjøre for å få større valgfrihet.
Sist endret av Rindae; 23. februar 2009 kl. 19:40.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Det jeg her mangler er ikke statistikk om nettlesere generelt, men hvor mange som har switchet _på skolen_. Tenkte på å gjøre en undersøkelse, men tror ikke jeg vil få veldig riktige data. I tillegg kan folk kvie seg for å si det, da det er en fortredelse mot skolereglementet/reglementet rundt PC-bruk.
Vis hele sitatet...
Ah ok. Misforstod deg litt da. Men du går jo på en relativt stor skole (900 elever) så det hadde jo vært gunstig å få en slik spørreundersøkelse der.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Rindae Vis innlegg
Sett opp en nettside så andre elever også får se hva de kan gjøre for å få større valgfrihet.
Vis hele sitatet...
Skal prøve å få fikset det.
Clr: Kan bli vanskelig å lage undersøkelse med 900 elever. Tviler på at vi får opprettet et eget rom til det på classfronter. "Jamen alle bruker jo IE6.. Hva er vitsen?". De vet selvfølgelig at mange ikke bruker det, men det er fortsatt "kontroversielt".

Jeg regner med at det tekniske angående programvareportal ikke bør være noe stort hinder? Finnes det lignende løsninger allerede?
Kan tenke meg at et par bra argumenter kan være

1: Sikkerhet, både i forhold til nettbanker og annet
2: Læringsmuligheter - f.ex. for å lage websider, da er det helt håpløst å kun ha IE6 på maskinen
Bra tekst, men syns det blir litt søkt å dra inn 11/9 her. Er mange andre begivenheter du kan nevne enn denne.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av atomet Vis innlegg
Kan tenke meg at et par bra argumenter kan være

1: Sikkerhet, både i forhold til nettbanker og annet
2: Læringsmuligheter - f.ex. for å lage websider, da er det helt håpløst å kun ha IE6 på maskinen
Vis hele sitatet...
Ja. vi har vel noen mer utfyllende argumenter også. Men tenkte at dette kunne stå på flygeblader e.l.

Slenger dem opp her:
Sitat av Argumenter for Elevalliansen
Argumenter for vår sak:

* Ansvar for egen læring
* Kunne benytte seg av fri programvare som alternativ til proprietær programvare; dette er positivt både av økonomiske hensyn (fri programvare, t.d. OpenOffice.org er gratis, imens proprietær programvare ofte koster penger, som t.d. Microsoft Office)
* Frihet til å velge verktøy til skolearbeid selv. Det finnes f.eks. nettlesere som kan tilpasses mye mer til brukerens behov og valg (noe som ofte forbedrer produktiviteten, og dermed ikke kommer like mye i veien for læring når man t.d. skal finne informasjon. Eksempel: Firefox vs. IE, keywordsearch)
* Det er viktig internasjonalt å ha kjennskap til et bredere spekter av programvare + bedre dataforståelse generelt


Argumenter mot vår sak:


* Programmer med åpen kildekode er mindre sikre/dårligere
* Skolen får mindre kontroll over hvordan elevene bruker programmer, og hva de bruker dem til.


Motargumenter til disse:

* Programmer med åpen kildekode er mindre sikre/dårligere
o Programmer med åpen kildekode er ofte sett på av mange programmerere og programvareutviklere, og koden har dermed blitt gransket av øyne med mange forskjellige bakgrunner og synsvinkler. OpenOffice.org er såpass bra at [fransk ledelsesenhetsting...] bruker det framfor t.d. MS Office. Det samme gjelder for [Malaysisk... ting] og flere andre. Det desidert mest brukte webserverprogrammet, Apache, er skrevet med åpen kildekode.
* Skolen får mindre kontroll over hvordan elevene bruker programmer, og hva de bruker dem til.
o Dette vil være et lite problem om skolen selv installerer programmene over en automatisert programvareportal
Vis hele sitatet...
Edit: steinarlima: Følte på det tidspunkt at den passet. Blir dratt frem som en del som eksempel for å vise at IE6 er gammel. Det ligger jo et godt stykke tilbake også. Eller mente du det på en annen måte? For støtende/opprørende?
Sist endret av Jonta; 23. februar 2009 kl. 20:32.
Vil bare nevne at kravet om en programportal er basert på et tidligere krav om at elever skal ha tilgang til og rett på å ha alternativer til de proprietære programmene. Dette er ikke bare for å sikre elevene en valgfrihet, men også fordi programmer med åpen kildekode som kjent kan være like gode eller bedre enn proprietær programvare.

Det prorietære propgramvarediktaturet i den norske skolen, og til dels i offentlig sektor fører til monopolisering av befolkningens datakunnskaper, noe som er langt fra gunstig i den kommende datalderen. At skolen hovedsaklig benytter seg av en liten gruppe programmer gjør at denne lille gruppen lett får status som det som er standard og best. Et slikt kunstig monopol undergraver også mange av de liberalistiske ideene som legger grunnlaget for det norske samfunent i dag.

Gjennom en programvareportal vil det sikres at programmene er sikre, slik har vi verget oss mot sikkerhetsmotargumentet. En slik portal vil også sørge for at tilbakemeldinger blir gjort enklere, og at programvarepoolen enkelt kan holdes oversikt over, og være oppdatert.

Nehek
Propagandaminister/Politisk rådgiver for Elevalliansen for Fri Programvare
Sist endret av Nehek; 24. februar 2009 kl. 08:25.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Jimmy Hoffa Vis innlegg
Hvorfor finne opp hjulet på nytt?

http://www.gnu.org/philosophy/schools.html
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg har enten sett dette hjulet før, og glemt det, eller ikke hørt om det tidligere. Jeg tror vi godt kan bruke deler av det. Takk.
Til trådstarter. Du bør finne stoff om Richard Stallman, en veldig interessant person.
* Ansvar for egen læring
* Kunne benytte seg av fri programvare som alternativ til proprietær programvare; dette er positivt både av økonomiske hensyn (fri programvare, t.d. OpenOffice.org er gratis, imens proprietær programvare ofte koster penger, som t.d. Microsoft Office)
* Frihet til å velge verktøy til skolearbeid selv. Det finnes f.eks. nettlesere som kan tilpasses mye mer til brukerens behov og valg (noe som ofte forbedrer produktiviteten, og dermed ikke kommer like mye i veien for læring når man t.d. skal finne informasjon. Eksempel: Firefox vs. IE, keywordsearch)
* Det er viktig internasjonalt å ha kjennskap til et bredere spekter av programvare + bedre dataforståelse generelt
Vis hele sitatet...
Ville stokket litt om på prioriteringen her;
1. bredere spekter / mer kunnskap
2. frihet til å velge (rekkefølgen på de to første kan jo diskuteres)
3. økonomiske hensyn
4. ansvar for egen læring (kan du utdype litt hvorfor dette er et argument forresten?)

I denne diskusjonen her kan du ihvertfall finne en del argumenter for hvorfor open source er sikkert http://it.slashdot.org/article.pl?sid=09/02/11/007216.

Vil også legge til at Opera er proprietær, så selv om den er en veldig bra browser er den ikke et argument for FOSS.
Om Opera og Firefox hadde vert installert på alle skole PC-er i hele norge så tror jeg fortsatt mesteparten hadde benyttet IE.
At elever skal kunne velge litt hva slags programvare dem vil bruke selv på elev PC-er er jeg enig i, men det er jo opp til hver skole og avgjøre.
Det åpenbare: IE 6 er mee utsatt for sikkerhetsbrudd, støtter dårlig standarder, mindre utvidelsesmuligheter, ikke åpen kildekode (hvilket jeg synes burde læres inn i skolen).

Helt ærlig syns jeg det er direkte ekkelt at skolebarn blir "oppdratt" i skolen til å bruke Windows, Microsoft Office og andre betalingsprogram.

Det som kanskje ikke er så åpenbart er at veldig mye i skolen er tilpasset og laget rundt IE6 (f.eks. alle mulige Microsoft-systemer), og at å gå over til f.eks. Firefox også påvirker kompabiliteten med disse andre systemene. Jeg nevner i fleng: Citrix, CMS-system, Group Policies, diverse webmail.

Så selv om det virker flott å skifte alt over til Firefox, prøv å overbevis personen som sitter på pengesekken om å gi penger for å gjøre store endringer til et system som allerede fungerer.

PS. Microsoft (slue som de er) selger sin programvare til skoler for småpenger. "Ta de mens de fortsatt er unge"-tankegang.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Jeg liker ideen din og håper den kommer lengre enn her på nFF. Jeg har alltid lurt på hvorfor skolene egentlig kjører widows på PC'ene, det hadde jo vært bedre vist det hadde vært en Linux distro på de. Da hadde de ihvertfall blitt kvitt det meste av virus og annen skadelig programvare. De hadde også spart ekstremt mye penger på lisenser og lignende.
Syntes det er en helt genial ide!
Har hatt utallige samtaler med It-ansvarlig om hvorfor vi ikke kan ha FF eller andre open-source programmer, aldri fått noe ordentligt svar....

Er det en mulighet til å melde seg inn i EFFP?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Krisku Vis innlegg
Til trådstarter. Du bør finne stoff om Richard Stallman, en veldig interessant person.
Vis hele sitatet...
Ja, Jimmy Hoffa lenket til en artikkel der han tar opp sine synspunkter. Skal diskutere hva vi kan ha med sammen med Nehek.
Sitat av EmanOn Vis innlegg
* Ansvar for egen læring
* Kunne benytte seg av fri programvare som alternativ til proprietær programvare; dette er positivt både av økonomiske hensyn (fri programvare, t.d. OpenOffice.org er gratis, imens proprietær programvare ofte koster penger, som t.d. Microsoft Office)
* Frihet til å velge verktøy til skolearbeid selv. Det finnes f.eks. nettlesere som kan tilpasses mye mer til brukerens behov og valg (noe som ofte forbedrer produktiviteten, og dermed ikke kommer like mye i veien for læring når man t.d. skal finne informasjon. Eksempel: Firefox vs. IE, keywordsearch)
* Det er viktig internasjonalt å ha kjennskap til et bredere spekter av programvare + bedre dataforståelse generelt
Vis hele sitatet...
Ville stokket litt om på prioriteringen her;
1. bredere spekter / mer kunnskap
2. frihet til å velge (rekkefølgen på de to første kan jo diskuteres)
3. økonomiske hensyn
4. ansvar for egen læring (kan du utdype litt hvorfor dette er et argument forresten?)

I denne diskusjonen her kan du ihvertfall finne en del argumenter for hvorfor open source er sikkert http://it.slashdot.org/article.pl?sid=09/02/11/007216.

Vil også legge til at Opera er proprietær, så selv om den er en veldig bra browser er den ikke et argument for FOSS.
Vis hele sitatet...
De var vel egentlig ikke satt opp i prioritert rekkefølge. Ansvar for egen læring: Å kunne bruke digitale hjelpemidler er del av læreplan, og om vi også skal ha ansvar for egen læring, gjelder dette her også. Det gir særlig mening å ha ansvar for egen læring i forbindelse med digitale hjelpemidler, da lærere har.. mindre erfaring/intuisjon/kunnskap om emnet.

Takk for lenke.
Sitat av Evelen2 Vis innlegg
Om Opera og Firefox hadde vert installert på alle skole PC-er i hele norge så tror jeg fortsatt mesteparten hadde benyttet IE.
At elever skal kunne velge litt hva slags programvare dem vil bruke selv på elev PC-er er jeg enig i, men det er jo opp til hver skole og avgjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke de fleste ville brukt IE om de hadde valget. På skolen jeg går på tror jeg de fleste som fortsatt bruker IE6 gjør det fordi de ikke orker å legge inn en annen nettleser, eller fordi FF ikke kommer med flash-plugin installert, og man ikke kan installere fra Adobe (man gjør det ved å kopiere plugin-filene fra en annen PC og legge dem inn i plugins-mappen ved minnepinne). Om man kunne velge på forhånd om man ville brukt IE eller FF er det like "slitsomt" fordi man må krysse av uansett.
Sitat av Emptyy Vis innlegg
Det åpenbare: IE 6 er mee utsatt for sikkerhetsbrudd, støtter dårlig standarder, mindre utvidelsesmuligheter, ikke åpen kildekode (hvilket jeg synes burde læres inn i skolen).

Helt ærlig syns jeg det er direkte ekkelt at skolebarn blir "oppdratt" i skolen til å bruke Windows, Microsoft Office og andre betalingsprogram.

Det som kanskje ikke er så åpenbart er at veldig mye i skolen er tilpasset og laget rundt IE6 (f.eks. alle mulige Microsoft-systemer), og at å gå over til f.eks. Firefox også påvirker kompabiliteten med disse andre systemene. Jeg nevner i fleng: Citrix, CMS-system, Group Policies, diverse webmail.

Så selv om det virker flott å skifte alt over til Firefox, prøv å overbevis personen som sitter på pengesekken om å gi penger for å gjøre store endringer til et system som allerede fungerer.

PS. Microsoft (slue som de er) selger sin programvare til skoler for småpenger. "Ta de mens de fortsatt er unge"-tankegang.
Vis hele sitatet...
Det med åpen kildekode som bør læres om i skolen (sammen med Creative Commons lisens og div. annet.) er både jeg, Stallman, og en hel masse andre folk enige i. (Les forøvrig artikkelen skrevet av Stallman som Jimmy Hoffa lenket til). Å lære å dele er viktig. IT-interesserte elever vil være interessert i å lære hvordan programmer de bruker virker. Programmering er nyttig å kunne for alle.

Ja, her er nok den samme tankegangen om "jamen, her betaler vi jo, da _vet_ vi at det er bra! Og vi kan få support og greier!".

Det har jeg ikke kunnskap til å svare om. Men jeg tror man godt kan bruke en annen nettleser til de fleste oppgavene man foretar seg daglig.

Ja, MS er flink til slikt. Studenter er da så vante med proprietær programvare, og har muligens ikke kunnskap om annen en gang, at de går for det.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Jeg liker ideen din og håper den kommer lengre enn her på nFF. Jeg har alltid lurt på hvorfor skolene egentlig kjører widows på PC'ene, det hadde jo vært bedre vist det hadde vært en Linux distro på de. Da hadde de ihvertfall blitt kvitt det meste av virus og annen skadelig programvare. De hadde også spart ekstremt mye penger på lisenser og lignende.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Det er en del skoler (tom. i Sør-Trøndelag Fylkeskommune; Brundalen vgs. f.eks.) som bruker t.d. Skolelinux.
Sitat av sky_king Vis innlegg
Syntes det er en helt genial ide!
Har hatt utallige samtaler med It-ansvarlig om hvorfor vi ikke kan ha FF eller andre open-source programmer, aldri fått noe ordentligt svar....

Er det en mulighet til å melde seg inn i EFFP?
Vis hele sitatet...
Vi skal opprette både hjemmeside og Facebook-gruppe, og mer til om vi ser andre brukanes kanaler hvor vi kan promotere oss. Skal gi beskjed i tråd når ting kommer opp. Skal mase på mulig webmaster i dag. Om jeg ikke finner noen personlig kunne jeg tenke meg å spørre her.

Vi har nå sendt en e-post til Trygve Winge - IKT-driftssjef i Sør-Trøndelag Fylkeskommune:

Til: Trygve Winge - IKT-Driftsleder ved Sør-Trøndelag Fylkeskommune
Fra: Elevalliansen For Fri Programvare
Emne: Programvareportal og Fri Programvare
Dato: 25.02.09
E-post:

Vi ble henvist til deg av [lærer ved skolen vår], lærer ved [vår videregående skole] der vi er elevers.

Vi i Elevalliansen For Fri Programvare representerer skoleelever fra hele landet. Vi er sterkt uenige med Sør-Trøndelag Fylkeskommunes retningslinjer for bruk av programvare i den videregående skolen. Vi har følgende krav om endringer i måten fylkeskommunen behandler programvare på skole-PC-er:

1. Det skal opprettes en egen programvareportal, som alltid er tilgjengelig for elever og lærere.
2. Både elever og lærere skal lett kunne komme med forslag til tillegg til programvareportalen.
3. Programvaren skal holdes oppdatert.

Programvareportalen er en applikasjon som gir elever og lærere delvis kontroll over hvilke applikasjoner som er installert på PC-en. For elever og lærere gir det fordelen at de kan velge hvilke applikasjoner de vil bruke til ulike formål, alt etter behov og hva de er vant med. For STFK gir det en sikkerhet i at disse applikasjonene ikke blir installert av elever eller lærere selv, og minsker dermed sjansene for at programmene inneholder virus, samt at lisensproblematikk unngås. Det vil i tillegg gi både elever og lærere bredere kunnskap om programvare, og forhindrer et "kunnskapsmonopol" av den typen Microsoft har på skoler i dag. I mange tilfeller er programmer med åpen kildekode bedre egnet enn tilsvarende proprietær programvare. Gjennom en programvareportal vil elever og lærere få god og sikker tilgang til slike programmer. Samtidig som man ikke fratar brukerne retten til å bruke programvare som brukes i dag.

Hvordan kan vi samarbeide med Sør-Trøndelag Fylkeskommune for å nå disse målene?

[Navnet til Nehek] og [Navnet til Jonta] for Elevalliansen For Fri Programvare
Vis hele sitatet...
Skal sies at Trygve Winge tidligere jobbet ved skolen vår, og at vi har oppdaget en stavefeil (elevers) og en modifikasjon vi ville foreta (om tillegg til)
Sist endret av Jonta; 25. februar 2009 kl. 14:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
så, hvordan går det?
Kanskje litt OT?

På skolen min er de ille. Nå har det gått så langt at de har fjernet høyre museknapp. De har fjernet "Kontrollpanel", "Kjør" og "Mine Dokumenter". De har lagt inn openoffice i stedenfor office pakka. Enda er det windows 2000 på de fleste pc'ene. Men de få pc'en som det er ferdig installert XP på har de satt Windows standard som tema, og når vi ikke kan bruke høyre museknapp så får vi jo heller ikke bytta tilbake til XP som tema. Hva blir det neste dem gjør? Bytte ut Windows med Linux?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
MacGyver: Vi har akkurat det samme. Men jeg ser ikke problemstillingen din. Jeg foretrekker Open Office framfor Office Pakka, det er jo open source. Museknapp osv er noe herk for min del (at vi ikke kan bruke det), men ser og det at mange elever misbruker dette (når det går ann). Hvorfor du skal bytte tilbake til XP tema ser jeg egentlig ikke. Det funker helt utmerket med windows 2k tema, amiright?

Forøvrig ser jeg gjerne at Linux blir et alternativ på skolepcer.
Sist endret av Cheroxx; 11. mars 2009 kl. 17:17.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sååå... Jeg antar dere ikke har adminrettigheter på PC-ene deres?
I NTFK har vi det, iallefall så langt. Selv bruker jeg Opera, har Kubuntu dualboot og bruker fritimene på spill.

Har hørt noen urovekkende rykter om at vi kanskje mister adminrettighetene og at alle PC-ene blir koblet opp mot en server som følger med på alt vi gjør. Det blir over mitt lik!
Har null problemer med å skaffe underskriften til alle på hele skolen for å forhindre dette. Og hvis det ikke hjelper? Ja, da skal jeg faen meg ha tilbake pengene jeg har gitt for PC-en.

Sitat av macgyver1958 Vis innlegg
På skolen min er de ille. Nå har det gått så langt at de har fjernet høyre museknapp. De har fjernet "Kontrollpanel", "Kjør" og "Mine Dokumenter". De har lagt inn openoffice i stedenfor office pakka. Enda er det windows 2000 på de fleste pc'ene. Men de få pc'en som det er ferdig installert XP på har de satt Windows standard som tema, og når vi ikke kan bruke høyre museknapp så får vi jo heller ikke bytta tilbake til XP som tema. Hva blir det neste dem gjør? Bytte ut Windows med Linux?
Vis hele sitatet...
Folk som bestemmer slikt må være helt blåst i hodet, noen ganger tror jeg at den eneste IT-erfaringen de har er et år eller to med kabal. (Fjerne høyre museknapp? Hva i helvete?!)
Sist endret av BomberMan; 11. mars 2009 kl. 17:20.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av macgyver1958 Vis innlegg
Kanskje litt OT?

På skolen min er de ille. Nå har det gått så langt at de har fjernet høyre museknapp. De har fjernet "Kontrollpanel", "Kjør" og "Mine Dokumenter". De har lagt inn openoffice i stedenfor office pakka. Enda er det windows 2000 på de fleste pc'ene. Men de få pc'en som det er ferdig installert XP på har de satt Windows standard som tema, og når vi ikke kan bruke høyre museknapp så får vi jo heller ikke bytta tilbake til XP som tema. Hva blir det neste dem gjør? Bytte ut Windows med Linux?
Vis hele sitatet...
Open Office er da ikke noe gale det, bruker det selv i stedet for MS Office, det er sikkert bare det at du er vandt til å b ruke MS Office.

Windows 2000 temaet er jo heller ikke gale, bruker det på min Vista laptop, orker ikke alle de fancy effektene i Vista, pcen går også merkbart raskere.

At de har fjernet muligheten til å bruke høyre museknapp høres jo bare merkelig ut, det får være grenser.

Syntes det er rart at de ikke gikk for linux til å begynne med, hadde spart de for MANGE problemer, men tror at det er fordi IT folkene gjerne har manglende kompetanse om linux. Jeg er ihvertfall for for å få linux på skolepcene.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av sky_king Vis innlegg
så, hvordan går det?
Vis hele sitatet...
Joa, takk som spør. Har ikke vært mye framgang i det siste, da vi fortsatt venter på svar fra Trygve Winge (IKT-Driftssjef ved STFK). Det er nå 14 dager siden, og jeg tror vi ringer nedover i morgen for å høre om han har permisjon e.l.

I tillegg har jeg tenkt en del på at alternative lisensieringer, som t.d. Creative Commons burde bli del av læreplanen, f.eks. i førsteklasse på VGS (hos MK og ST i hvertfall), og lurer litt på hvordan vi skal behandle dette.
Sitat av macgyver1958 Vis innlegg
Kanskje litt OT?

På skolen min er de ille. Nå har det gått så langt at de har fjernet høyre museknapp. De har fjernet "Kontrollpanel", "Kjør" og "Mine Dokumenter". De har lagt inn openoffice i stedenfor office pakka. Enda er det windows 2000 på de fleste pc'ene. Men de få pc'en som det er ferdig installert XP på har de satt Windows standard som tema, og når vi ikke kan bruke høyre museknapp så får vi jo heller ikke bytta tilbake til XP som tema. Hva blir det neste dem gjør? Bytte ut Windows med Linux?
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg virkelig ikke jeg klarer å skjønne meg på. I STFK eller hvertfall ved denne skolen så ser det ut til at vi er midt imellom NTFK (admintilgang) med flere, og dere. Digital kompetanse er viktig, og den typen behandling undertrykker dette potensialet, selv om det muligens øker den andre skoleaktiviteten.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
MacGyver: Vi har akkurat det samme. Men jeg ser ikke problemstillingen din. Jeg foretrekker Open Office framfor Office Pakka, det er jo open source. Museknapp osv er noe herk for min del (at vi ikke kan bruke det), men ser og det at mange elever misbruker dette (når det går ann). Hvorfor du skal bytte tilbake til XP tema ser jeg egentlig ikke. Det funker helt utmerket med windows 2k tema, amiright?

Forøvrig ser jeg gjerne at Linux blir et alternativ på skolepcer.
Vis hele sitatet...
Ja, Brundalen vgs. er en skole som bruker Skolelinux. Full liste over skoler som gjør finnes her.

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Sååå... Jeg antar dere ikke har adminrettigheter på PC-ene deres?
I NTFK har vi det, iallefall så langt. Selv bruker jeg Opera, har Kubuntu dualboot og bruker fritimene på spill.

Har hørt noen urovekkende rykter om at vi kanskje mister adminrettighetene og at alle PC-ene blir koblet opp mot en server som følger med på alt vi gjør. Det blir over mitt lik!
Har null problemer med å skaffe underskriften til alle på hele skolen for å forhindre dette. Og hvis det ikke hjelper? Ja, da skal jeg faen meg ha tilbake pengene jeg har gitt for PC-en.
Vis hele sitatet...
Nå kjenner jeg ikke til hvordan det akkurat henger sammen på skolen/ i fylkeskommunen deres, men en god plan for argumentasjon i mot er nok en stor fordel.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Jeg er ihvertfall for for å få linux på skolepcene.
Vis hele sitatet...
Brukes visstnok i Spania og India allerede, der alle elever får undervisning i det. Men det er nok en del andre problemer enn kompetanse som står i veien.

Forøvrig skal vi få jobbet med websiden vår. Ja, den er laget i en ganske basic WYSIWYG-editor (weebly.com), men meningen er å få ut informasjon og å kunne henvise til en side med mer informasjon.

Vi har også egen e-postadresse til dette, og det er bare å sende e-post om du vil være med på e-postliste, komme med forslag og alt annet. I denne tråden kan man selvfølgelig også poste.

Sitat av Cheroxx Vis innlegg
MacGyver: Vi har akkurat det samme. Men jeg ser ikke problemstillingen din. Jeg foretrekker Open Office framfor Office Pakka, det er jo open source. Museknapp osv er noe herk for min del (at vi ikke kan bruke det), men ser og det at mange elever misbruker dette (når det går ann). Hvorfor du skal bytte tilbake til XP tema ser jeg egentlig ikke. Det funker helt utmerket med windows 2k tema, amiright?

Forøvrig ser jeg gjerne at Linux blir et alternativ på skolepcer.
Vis hele sitatet...
Ikke missforstå meg - jeg er 100% for open source - men hva i alle dager kan får deg til å foretrekke Open Office fremfor Microsoft Office? Jeg har brukt begge deler ganske mye, og kan ikke fatte å begripe hva som gjør Open Office bedre enn MS Office. Spesiellt når det kommer til automatisk sidenummerering, innholdsfortegnelser og tabellister syns jeg MS Office utklasser Open Office.

Jeg syns det virker som om en del foretrekker open source-programmer bare fordi de er open source, enn fordi de har bedre funksjonalitet. I så fall syns jeg det er dumt - all den tid gode kommersielle programmer trenger kunder for å kunne utvikles videre, og det tror jeg de mister endel av pga "open-source-fanboyer som sverger til andre, ikke-kommersielle applikasjoner. Angående Office så er denne problemstillingen muligens lite interessant mtp de økonomiske musklene til Microsoft - men for mange andre programvaredistributører tror jeg dette problemet er høyst reellt.
Sist endret av steili; 11. mars 2009 kl. 18:52.
Sitat av macgyver1958 Vis innlegg
På skolen min er de ille. Nå har det gått så langt at de har fjernet høyre museknapp. De har fjernet "Kontrollpanel", "Kjør" og "Mine Dokumenter". De har lagt inn openoffice i stedenfor office pakka. Enda er det windows 2000 på de fleste pc'ene. Men de få pc'en som det er ferdig installert XP på har de satt Windows standard som tema, og når vi ikke kan bruke høyre museknapp så får vi jo heller ikke bytta tilbake til XP som tema. Hva blir det neste dem gjør? Bytte ut Windows med Linux?
Vis hele sitatet...
En ting du kan gjøre er å høyreklikke på et bilde på google å trykke "bruk som skriveborsbakgrunn" så slipper du den fæle bakrunsfargen som er på pc'ene
Går ut fra at det kun er på skrivebordet du ikke kan høyreklikke?
Vi har det i hvertfall slik på vår skole + at sikkerheten på skolenettverket vårt er hele ræv. Tok 5 min å finne fila med alle brukernavnene og passordene
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Ikke missforstå meg - jeg er 100% for open source - men hva i alle dager kan får deg til å foretrekke Open Office fremfor Microsoft Office? Jeg har brukt begge deler ganske mye, og kan ikke fatte å begripe hva som gjør Open Office bedre enn MS Office. Spesiellt når det kommer til automatisk sidenummerering, innholdsfortegnelser og tabellister syns jeg MS Office utklasser Open Office.
Vis hele sitatet...
Vel, Office-programmer er ekstremt store. Vi bruker nok hver og en ganske lite av funksjonaliteten, så her kan man muligens se på det som en sak som går etter behov.

Det finnes forskjellige grunner til å foretrekke OpenOffice.org i tillegg til åpenhet og pris, som f.eks. lagring i dokumentformater.
Jeg syns det virker som om en del foretrekker open source-programmer bare fordi de er open source, enn fordi de har bedre funksjonalitet. I så fall syns jeg det er dumt - all den tid gode kommersielle programmer trenger kunder for å kunne utvikles videre, og det tror jeg de mister endel av pga "open-source-fanboyer som sverger til andre, ikke-kommersielle applikasjoner. Angående Office så er denne problemstillingen muligens lite interessant mtp de økonomiske musklene til Microsoft - men for mange andre programvaredistributører tror jeg dette problemet er høyst reellt.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, og det er ikke bare jeg, men også t.d. Linus Torvalds som er enig i dette (at man bør bruke de rette verktøyene for jobben, og ikke bare henge på en bestemt "type" programvare).

Problemet i denne saken er at mange er ganske lite mottagelige for hele saken, og da "må" man blåse opp argumentene litt. Det kan få foten i døra for sakene. Om man ikke gjør det vil man risikere at folk som ikke er engasjerte kun trekker på skuldrene og sier "men hva er poenget da?".

Free Software Foundation har en lignende problemstilling i forhold til forskjellen mellom open source (som Richard Stallman mener er en utviklingsmodell) og fri programvare (som er en filosofi. Gjerne se på denne videoen (Stephen Fry - Happy Birthday GNU), den forklarer en del).

Open source er kortsiktig, imens fri programvare (Elevalliansen for _fri programvare_) er langsiktig, og sikter på friheten til mennesker, og at kunnskap er frie.

Mange vil ikke skjønne hvorfor dette er et så stort problem. De sannsynligvis aldri ha interesse av å lære seg å programmere, og vil automatisk kunne si at det er det samme for dem om programvaren er proprietær, åpen eller fri. Derfor må man gå litt "hardere" til verks. (og hvorfor bør vi ikke få lov til det? Har det ikke blitt påstått av div. parter at åpen kildekode (og også network neutrality for den saks skyld) er skummelt og farlig?)