Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4504
Har en venn som sliter med alkoholisme

han har lagt på seg veldig, han drikker som regel øl som har mye kalorier, å de siste prøvene viser at levra tar det veldig dårlig

jeg kan ikke prøve å få han på rette spor, men det fikk meg egentlig til å lure? hva er egentlig best å drikke som inneholder alkohol for alkoholikere?
Vann til vanlig, etanol med metanol, melk ved forgiftning, øl til kos og sprit til fyll.
Holder leveren på å kollapse burde han uansett finne seg et annet rusmiddel.
Seidel uten tvil. Billig og ikke så ille for helsa
Sist endret av Kentus; 9. mai 2014 kl. 23:01.
Alkohol i seg selv er skadelig, og inneholder mye kalorier. Det finnes ikke noe alkoholholdig drikke som er bedre for han, en noe annet, siden han drikker seg antakelig opp til ønsket rus uansett. Han må rett og slett bare slutte og drikke. Nesten alle alkoholikere har et underliggende psykisk problem, som fører til alkoholismen. Be han ta en tur til psykolog, og finne ut hva som plager han. Avrusing er også et godt forslag, siden det og slutte brått med alkohol da du er veldig avhengig kan være farlig, og ikke minst veldig vanskelig.
Sist endret av Relevant; 9. mai 2014 kl. 23:33.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Alkohol i seg selv er skadelig, og inneholder mye kalorier. Det finnes ikke noe alkoholholdig drikke som er bedre for han, en noe annet, siden han drikker seg antakelig opp til ønsket rus uansett. Han må rett og slett bare slutte og drikke. Nesten alle alkoholikere har et underliggende psykisk problem, som fører til alkoholismen. Be han ta en tur til psykolog, og finne ut hva som plager han. Avrusing er også et godt forslag, siden det og slutte brått med alkohol da du er veldig avhengig kan være farlig, og ikke minst veldig vanskelig.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg. Men den påstanden jeg har uthevet, er vel litt overdrevet? "Nesten alle alkoholikre", har du tall på dette?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg er enig med deg. Men den påstanden jeg har uthevet, er vel litt overdrevet? "Nesten alle alkoholikre", har du tall på dette?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal den være overdrevet? blir folk alkisser for morroskyld?
Du sitter ikke å drikker deg snydens hver dag med mindre det er et underliggende problem bak...
Sist endret av Kentus; 9. mai 2014 kl. 23:53.
Det problemet kan fint være at rusen er god, lysten på rus er der for mange av oss uten at vi sliter med noe. Jeg personlig liker å røyke hasj, ikke fordi jeg er deppa eller sliter men fordi jeg liker rusen den gir meg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Vi er jo på freakforum så jeg syns at noen skal anbefale han å ta psykedelia mot alkoholisme.
Vis hele sitatet...
Og
Sitat av UnknownPwny Vis innlegg
Jeg vil anbefale at han tar psykedelia mot alkoholisme.
Vis hele sitatet...
Joda en "veldig bra" idé! Hva vet dere om denne personens fortid og psykiske helse? Hvis denne personen har traumer i bøtter og spann, som han prøver å drukne med alkohol. Og noe kommer og lurer i han f.eks. LSD, så traumene popper opp som paddehatter. Har dere tenkt på, at dette kan ødelegge denne personen totalt psykisk? Eller hva om han bikker over til schizofreni? Og noen beslutter om å saksøke de(n) som har rådet om eller gitt LSD, da denne har direkte innvirkning på hva som har skjedd.
Hadde de stoffene vært så bra, hadde vi fått dem på apotek! Men det er dessverre noen som ikke evner å se de negative sidene!

Sitat av Kentus Vis innlegg
Hvorfor skal den være overdrevet? blir folk alkisser for morroskyld?
Du sitter ikke å drikker deg snydens hver dag med mindre det er et underliggende problem bak...
Vis hele sitatet...
Du behøver ikke å "drikker deg snydens hver dag", for å bli alkoholiker! Det er faktisk ganske lett! De fleste har begynt med helgefesting. Så kan det ha utviklet seg til "øl/vin til maten". Som senere har blitt til "mat til ølen/vinen". Dette er ofte noe som går gradvis, og personen/e) dette gjelder er ofte en av de siste til å se dette. Jeg har vokst opp med en, så jeg vil si jeg vet litt. Jeg har også hatt en nabo, som ble alkoholiker mens jeg kjente han. Men han innså ikke det i naboskapet at han hadde et alkoholproblem. Enda han fikk sparken i en butikkjobb, fordi han møtte opp beruset. Han bare sa, at "ingen oppdager om jeg har drukket et par slurker". Han tok vist feil! Han har nå ca. 15 år etterpå vært innom en rekke avrusnings- og tørrleggingsklinikker. Men han har ikke 100% kontroll.
Sist endret av aluminiumfluorid; 10. mai 2014 kl. 01:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Du behøver ikke å "drikker deg snydens hver dag", for å bli alkoholiker! Det er faktisk ganske lett! De fleste har begynt med helgefesting. Så kan det ha utviklet seg til "øl/vin til maten". Som senere har blitt til "mat til ølen/vinen". Dette er ofte noe som går gradvis, og personen/e) dette gjelder er ofte en av de siste til å se dette."

Vel. Dette er super individuelt. Noen har anlegg for det, andre har ikke. For noen så kan de være små ""avhengig"" etter 1 helg med drikking, men andre blir det omtrent ikke. Personlig så har jeg hatt lange perioder med drikking (et par uker i strekk), og da drikker jeg ren vodka (0,5-1L) kun om kveldene, noen dager litt tidligere. Det er ikke noe jeg gjør for å bli rusa til de grader, men fordi jeg sliter veldig meg depresjon. Men uansett, det jeg skal fram til er at jeg har aldri følt noen som helt form for avhengighet og har uten det minste problem hatt flere uker uten alkohol når humøret mitt har vært bra.
Hvis en først skal se på kalori-innhold sammenlignet med oppnåelse av rus er det vel champis, hvitvin (tørr) og ren sprit (uten blandevann med kalorier). Se link for sammenligning av kcal-innhold per 100g. Nå må man også ta i betraktningen at man oppnår raskere rus ved høyere alkohol-innhold, og derfor drikker mindre mengder, hvilket igjen betyr mindre kcalorier.

http://nhi.no/forside/alkohol-og-kalorier-39904.html

Lykke til!
Vodka og soda(mange forskjellige farris smaker nå) er det beste forslaget jeg kommer opp med. En helt ok drink, men ikke noe særlig om man ikke liker vodka. Ellers er det riktig at det er mye kalorier i all slags alkohol, ren eller ei. Dessuten er det vel slik at forbrenninga svikter hvis man drikker for mye og ender opp med å legge på seg, gjerne rundt magen om man er mann. Men det er nok individuelt. Er man hardbanka alkoholiker og ikke funksjonell til daglig vil alkoholen og inaktiviteten også begynne å svinne muskler, men det gjelder nok ikke kompisen din.

Kan du ikke prøve å involvere kompisen din i noen edrue aktiviteter?
Alkohol er en energikilde for kroppen på samme måte som karbohydrater, fett og proteiner, men alkohol får førsteprioritet, det du har i deg ved siden er nyttig energi til senere bruk og lagres gjerne som fett. Øl inneholder fremdeles sukker og skal du drikke deg full på dette blir det en del eksta kalorier. Vodka og farris som nevnt over er nok ikke et dumt valg hvis man først skal gå den veien.
Vodka og farris, eller bare vann med kullsyre. 4dl vodka blir ca 800 kalorier, gjør det ikke? 10 0,33 øl har 1300 kalorier.

Personlig erfaring er at jeg blir omtrent like beruset av 4dl vodka og 10 øl, vet ikke om det er vanlig eller om jeg er et enkelttilfelle.
Kalorier har lite å si for levra. Det mest alvorlige her er jo ikke at han legger på seg men at levra faktisk sliter da hjelper intet annet enn å slutte helt med alkohol.