Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3389
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jobs har alltid vært svært høy i hatten i forhold til sine produkter. Men i det siste har vi sett at apple har blitt litt vel patenthorer.. Nå er de selvsagt ikke alene, men de blir i allefall fremstilt slik for tiden.

Eks: http://www.itavisen.no/874812/stoppe...-av-galaxy-tab

Jeg leste litt tidligere på digi.no at Andoid faktisk har halve verdensmarkedet.

Link: http://www.digi.no/874929/android-ha...halve-markedet

Jeg personlig mener pantentstridene i det siste har vært et resultat av at Apple føler seg presset. Og som de fleste vet, så er det ingen som får lov å undergrave Jobs produkter. Noe som i og for seg er greit. Man har et stort firma og man vil selvsagt bli større.

MEN! er dette virkelig måten å gjøre det på? Det første som slår meg, er at EU ikke har slått ned på dette forbrukefendlige tullet.. De pleier alltid å være på plass når det er tydelige overtramp i verdenshandelen.

Her fra nettlesersaken fra 2008: http://news.cnet.com/8301-10784_3-9880256-7.html

Men igjen tenker jeg i og med at begge parter (Apple/Google) er fra USA, kan ikke EU si for mye. Men jeg har jo fortsatt et håp om at de kan uttale seg i det minste.

Men alt dette grunner i en eneste ting. Patenter

Er det ikke på tide å få revidert pantent-lovverket? Skal det kunne være mulig for store firmaer å kunne ta patent på F.eks "pinch-zooming" (apple) og "1 trykks kjøp" (Amazon)

Og skal det være mulig for store firmaer og saksøke hverandre for å gjøre det vanskeligere for hverandre? Det burde være et organ under WTO som tar seg av slikt..

Kjør debatt

Ps. Drit i en jævla fanboykrig her.. Jeg snakker om regelverk. ikke hvem som er best. <---LIE!
Johnny Cash mofos
Har ikke stort å bidra med i forhold til patent-diskusjonen, men å sammenligne markedsandeler og si at android nå har over halve verdensmarkedet sier lite om hvordan det står til med Apple. Apple har siden 2007 sluppet 1 smarttelefon årlig i forhold til f. eks android som blir brukt av langt flere selskaper og da slipper flere modeller.

jaja, bare mine tanker..
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Trådstarter
Sitat av espen1812 Vis innlegg
Har ikke stort å bidra med i forhold til patent-diskusjonen, men å sammenligne markedsandeler og si at android nå har over halve verdensmarkedet sier lite om hvordan det står til med Apple. Apple har siden 2007 sluppet 1 smarttelefon årlig i forhold til f. eks android som blir brukt av langt flere selskaper og da slipper flere modeller.

jaja, bare mine tanker..
Vis hele sitatet...
Poenget mitt med å legge det frem slik, er fordi Apple er det raskeste voksende firmaet i disse dager. Og når dem da får android opp på siden av seg, blir de tydelig stresset. Og da er det reaksjonen på dette jeg ikke liker..
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av espen1812 Vis innlegg
Har ikke stort å bidra med i forhold til patent-diskusjonen, men å sammenligne markedsandeler og si at android nå har over halve verdensmarkedet sier lite om hvordan det står til med Apple. Apple har siden 2007 sluppet 1 smarttelefon årlig i forhold til f. eks android som blir brukt av langt flere selskaper og da slipper flere modeller.

jaja, bare mine tanker..
Vis hele sitatet...
e9.

De bruker ca 1 år på en modell mens f.eks Htc kommer med 1 modell i mnd? Er ikke rart at de fleste jeg kjenner har problemer med sine Htc, og med Android generelt. Hatt min iPhone i 2,5 år nå helt uten problemer, så noe annet en iPhone er totalt uaktuelt for meg.

Når det kommer til hovedpunktet i tråden så vil jeg si at jeg skjønner at Apple tar pantenter på alt. Husker dere folkens før den første iPhonen kom hvordan smarttelefonene var?
Da måtte du drasse rundt på en pinne som du måtte bruke til å trykke. Noen hadde kommet så langt at du hadde noen plasser på mobilen med trykkfølsomme knapper. Det er vanskelig å huske hvordan ting var før Apple kom og revolusjonerte alt.
Tok ikke mange årene før alle produsenter av smarttelefoner med touch-skjermer kom etter.


Apple gjør heller ikke arbeidet sitt fordi de vil bli "størst" på markedet. De gjør det fordi de er interesserte i det de gjør, de brenner for dette.
Sist endret av Spankyboii; 3. august 2011 kl. 14:33.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Trådstarter
Jeg snakker selvsagt ikke om å avskaffe patentsystemet. Men revidere det.. Slik at man ikke kan ta patent på tullete ting.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Jeg snakker selvsagt ikke om å avskaffe patentsystemet. Men revidere det.. Slik at man ikke kan ta patent på tullete ting.
Vis hele sitatet...
Eller at patenter som som software-patenter ikke varer i 20 år, for det er veldig mye lengre i PC verdenen enn i mange andre bransjer.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
i mine øyne er det ingen tvil om at patentsystemet må videreutvikles og/eller reformeres slik at det ikke blir misbrukt slik det blir i dag, uten at noen kan bryte inn og si "stopp, nok er nok.".

pga. de ufattelige mengdene patenter som beveger seg mer og mer inn på idèer og fantasier istedetfor reelle nyoppfinninger, vil det til slutt kollapse inn over seg selv og alle kan i teorien saksøke alle, med det juridiske på sin sine alle mann. vi har jo sett klare indikasjoner på dette hele denne perioden med lengdehopp innenfor teknologiens gull-utviklingsår.

patenter skulle bli brukt for å hindre stjeling, men har nå blitt til en mulighet for rike selskaper å skape prototyper ingen andre har råd til, bare for å ta patent på eksperimentell teknologi.

det blir en E=mc2-kurve der et fåtall selskaper havner på topp med alt av patenter.

mine småpenger ihvertfall, det har dog ingenting med apple eller andre spesifikke selskaper å gjøre.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Apple gjør heller ikke arbeidet sitt fordi de vil bli "størst" på markedet. De gjør det fordi de er interesserte i det de gjør, de brenner for dette.
Vis hele sitatet...
For et fanboy-utsagn.. Hehe.. Tror du Apple er noe annet enn andre selskaper? Ja, du har gjerne en del enkeltpersoner som jobber dag og natt og koser seg gløgg i hjel med det. De tjener også veldig godt på dette her. Tror i grunn ikke livet i Apple prinispielt forskjellig fra f.eks HTC eller Sony.

Nettopp det du sier der er ganske interessant også. Fordi det virker som om deres markedsføring har lurt en hel gjeng mennesker til å tro at Apple ikke er ute etter å selge noe, men gjøre verden til et bedre sted.

Sitat av somnium Vis innlegg
pga. de ufattelige mengdene patenter som beveger seg mer og mer inn på idèer og fantasier istedetfor reelle nyoppfinninger, vil det til slutt kollapse inn over seg selv og alle kan i teorien saksøke alle, med det juridiske på sin sine alle mann.

patenter skulle bli brukt for å hindre stjeling, men har nå blitt til en mulighet for rike selskaper å skape prototyper ingen andre har råd til, bare for å ta patent på eksperimentell teknologi..
Vis hele sitatet...
Hvilke problemer er det du egentlig ser? Jeg er av en helt annen oppfatning enn deg, og mener på andre siden at patenter er alt for vanskelig å få og blir for dyrt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Apple er jo bare en fjert iforhold til IBM når det gjelder patenter.

IBM har vel patent på "blipp" lyden i en betalingskasse hvis jeg ikke husker feil og registrer jo like mange patenter som det er poster her i året på en uke.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
IBM har vel patent på "blipp" lyden i en betalingskasse hvis jeg ikke husker feil.
Vis hele sitatet...
Og dette beviser jo poenget mitt.. Når man kan ta patent på slikt, så burde det ringe noe bjeller på enkelte politikere der ute.
[quote=Matthiesen;2198675]...jobber dag og natt og koser seg gløgg i hjel med det...QUOTE]

Lest på VG i dag? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10089088


OT: Her er en oversikt over hvem som saksøker hvem innenfor mobilmarkedet for øyeblikket http://www.geek.com/articles/mobile/...obile-2010105/

Syns det er latterlig hvor mange søksmål som faktisk går igjennom. Hvor ble det av åpent og konkurerende marked?
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Hørte noe om at det var noen(bilfirma eller oljefirma) som eide patentet på el-biler. Og siden oljen er en slik stor industri, holder de tilbake mye, altså de lager mye mindre enn som er mulig. Vi har jo teknologien? Er det noe jeg blir frustrert av er det industrier med monopol og for mye makt.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Ps. Drit i en jævla fanboykrig her.. Jeg snakker om regelverk. ikke hvem som er best. <---LIE!
Vis hele sitatet...

Sitat av Spankyboii
Apple gjør heller ikke arbeidet sitt fordi de vil bli "størst" på markedet. De gjør det fordi de er interesserte i det de gjør, de brenner for dette.
Vis hele sitatet...

Hva var det du ikke forstod?


Jeg er enig. Steve begynner å føle presset, så derfor prøver han å kvitte seg med andre konkurrenter. Det er nesten, på en måte, barnslig.

EDIT: 666 innlegg
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Hva var det du ikke forstod?


Jeg er enig. Steve begynner å føle presset, så derfor prøver han å kvitte seg med andre konkurrenter. Det er nesten, på en måte, barnslig.

EDIT: 666 innlegg
Vis hele sitatet...
La oss for guds skyld ikke glemme fantastiske Oracle, som kjøpte opp SUN nettopp, de har jo nå hele stacken og prøver fint å presse ut alle andre aktørere fra markedet.
(Her burde flere monopol-regler bringes på banen).

Slik som det ser ut prøver de å selge _kun_ deres egen pakke med Unbreakable Linux + Storage + Servere + Oracle Database, mens de samtidig har økt prisene for å kjøre Oracle på andre plattformer (AIX og HP-UX inkludert) og har gjort latterlige endringer på SUNs gamle supportsystem.
Jeg er enda veldig spent på å se hva som skjer med mySQL og Java framover.
Sist endret av AtXbYeA; 3. august 2011 kl. 17:17.
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Jeg er enig. Steve begynner å føle presset, så derfor prøver han å kvitte seg med andre konkurrenter. Det er nesten, på en måte, barnslig.
Vis hele sitatet...
Hvem er mest kynisk, de som sikrer konsepter de selv har funnet opp, eller de som stjeler andres konsepter og ideer for å gjøre profitt. Testing, forskning og annen research må gjennomføres, og det er langt ifra gratis.

Hvor er det barnslig?

I Q4 2010, hadde Android 33% markedsandel, og iOS hadde 16%. Det må nevnes at iOS kun kjøres på Apples produkter, mens Android brukes av blant andre HTC, SonyEricsson, Motorola, Samsung, LG m.fl.
Jeg tror overhodet ikke at det er "stress" over Androids økende markedsandel som er årsaken bak saken du linker til på ITavisen. Det er nok, som beskrevet både her og av andre som har skrevet om saken, patenter og det å beskytte sin intellektuelle eiendom som er årsaken. Jeg er fullstendig enig i at det ikke alltid er like heldig at det er slik, men det er nå slik det en gang fungerer der borte. Dersom man ikke tar patent på det man lager vil andre gjøre det, og da sitter man plutselig der med et problem istedet for en ny teknologi.

Selv om det er synd at gode produkter må trekkes fra markedet har jeg full forståelse for Apples valg om å gå til sak her. Man kan umulig nekte for at likheten bak iPad og Galaxy Tab er slående. Akkurat som at de prøver å kvitte seg med produkter som selges som rene kopier, prøver de også å kvitte seg med produkter som helt klart etterligner form, design og funksjonalitet. Apple bruker enorme mengder med penger på utvikling av nye produkter, innovasjon, funksjonalitet og brukeropplevelse, og da er det klart det er frustrerende når andre regelrett kopierer det man har brukt penger på.

Selv om det å ta patent på oppfinnelser som pinch-to-zoom kan høres merkelig ut må man huske på at Apple har brukt store mengder penger på å brukerteste dette. Det er ikke bare slik at de har tenkt seg fram til at pinch-to-zoom kanskje fungerer, og så implementert det. Man starter med flere idéer til hvordan man best kan utføre en operasjon gjennom gestures, bruker store mengder tid og penger på å teste dette blant brukere (gjerne i flere iterasjoner), implementerer det som fungerer best, og så muligens gjennomfører flere brukertester for å være sikre på at man har valgt riktig. Det er klart det da føles surt om andre så kopierer det du har gjort.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Apple gjør heller ikke arbeidet sitt fordi de vil bli "størst" på markedet. De gjør det fordi de er interesserte i det de gjør, de brenner for dette.
Vis hele sitatet...
Jeg ler.
"Tipper de fleste jobber helt gratis der, for det er så moro".
bronsky, Glykose:
Dere må huske at dette er snakk om programvarepatenter, som vi verken har i Europa* eller Norge (og godt er det). Programvarepatenter hindrer innovasjon, da det er patenter på brede konsepter fremfor konkrete implementasjoner. At Apple har brukt tid på å utvikle eksempelvis pinch-to-zoom er greit nok, men deres spesifikke implementasjon er uansett beskyttet av opphavsrett, og kan dermed ikke kopieres direkte! Andre bør derimot være frie til å bruke tid og ressurser på å utvikle sin egen implementasjon, men programvarepatenter er et hinder for dette.

Sjekk sider som No Software Patents! for å få litt mer innblikk i hva som skiller programvarepatenter fra andre patenter, og hvorfor de er en dårlig ting for innovasjon. FFII laget i sin tid et nettbutikkeksempel for å vise hvor mange av selv de mest trivielle delene av en nettbutikk som er patentert. Det skal nevnes at Spotify ble saksøkt omtrent med en gang de entret det amerikanske markedet, fordi et firma sitter på denne patenten. Les mer om det på TechDirt. Et godt eksempel på galsapen rundt programvarepatenter, og hvordan de i praksis hindrer innovasjon.

* Patentene gis ut, men er ikke håndhevbare.
Sist endret av liasis; 3. august 2011 kl. 19:30.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Når det kommer til hovedpunktet i tråden så vil jeg si at jeg skjønner at Apple tar pantenter på alt. Husker dere folkens før den første iPhonen kom hvordan smarttelefonene var?
Vis hele sitatet...
Jeg husker det godt. Apple bygde på ting gjort av andre før dem. Mobiltelefoner har eksistert svært lenge, og Apple er bare en i en lang rekke mobilprodusenter.

Apple gjør heller ikke arbeidet sitt fordi de vil bli "størst" på markedet. De gjør det fordi de er interesserte i det de gjør, de brenner for dette.
Vis hele sitatet...
Haha.

Apple gjør det fordi de er et firma og skal tjene penger.
Sist endret av hemmeligegreier; 3. august 2011 kl. 18:09.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Apple er jo bare en fjert iforhold til IBM når det gjelder patenter.

IBM har vel patent på "blipp" lyden i en betalingskasse hvis jeg ikke husker feil og registrer jo like mange patenter som det er poster her i året på en uke.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å ta patenter, og å faktisk bruke dem for å ødelegge for konkurrentene. Jeg vet ikke om IBM har gjort sistnevnte, men Apple har til og med brukt patenter mot W3C!

Sitat av Glykose Vis innlegg
Selv om det er synd at gode produkter må trekkes fra markedet har jeg full forståelse for Apples valg om å gå til sak her. Man kan umulig nekte for at likheten bak iPad og Galaxy Tab er slående.
Vis hele sitatet...
Det blir som å si at likheten mellom PCer fra Dell og HP er slående. Selvsagt er likheten slående! Det er samme type maskiner!

Husk at Apple stjeler uhemmet fra andre, og Steve Jobs har også skrytt av nettopp hvor fantastisk tyveri av andres ideer er.

Selv om det å ta patent på oppfinnelser som pinch-to-zoom kan høres merkelig ut må man huske på at Apple har brukt store mengder penger på å brukerteste dette.
Vis hele sitatet...
Haha.
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Hørte noe om at det var noen(bilfirma eller oljefirma) som eide patentet på el-biler. Og siden oljen er en slik stor industri, holder de tilbake mye, altså de lager mye mindre enn som er mulig. Vi har jo teknologien? Er det noe jeg blir frustrert av er det industrier med monopol og for mye makt.
Vis hele sitatet...
Det skulle definitivt ikke vært lov! la oss heller ødelegge jorden enn å bruke miljøvennlig teknologi, smart!
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det blir som å si at likheten mellom PCer fra Dell og HP er slående. Selvsagt er likheten slående! Det er samme type maskiner!

Husk at Apple stjeler uhemmet fra andre, og Steve Jobs har også skrytt av nettopp hvor fantastisk tyveri av andres ideer er.
Vis hele sitatet...
Så.. Det du sier er at så lenge det eksisterer andre produkter som ligner hverandre er det greit å kopiere design ned til minste detalje? Jeg klarer ikke å se logikken.

Likheten mellom en Dell og en HP (laptop) er langt fra slående. De har begge samme formfaktor dersom man kun ser på hvordan man bretter sammen displayet og delen med tastatur, men bortsett fra det er form, farge, materiale og det meste annet forskjellig. Jeg har aldri hatt problemer med å skille pcer fra de to produsentene.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Haha.
Vis hele sitatet...
Takk for din vanvittig høye innsikt. Jeg skal gi deg et nytt forsøk på å svare på en mer ordentlig måte

Sitat av Nichotin
Dere må huske at dette er snakk om programvarepatenter, som vi verken har i Europ...
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over forskjellen, og jeg er som sagt til en viss grad enig, men jeg mener fortsatt at det er et visst behov for å kunne patentere på et høyere nivå enn kun hvordan koden er skrevet. Det som koster tid og penger er gjerne prosessen rundt det å utvikle noe helt nytt, ikke selve implementasjonen. Når Apple i tillegg er kjent for å virkelig bruke penger på design (både funksjonelt og visuelt) skjønner jeg godt at de er interessert i å verne om sitt verk. Å kun patentere selve implementasjonen av pinch-to-zoom hjelper veldig lite da det ikke er der man har lagt pengene. Det eksisterer jo i tillegg flere forskjellige tilnærminger til å gjenkjenne gestures, så at selve koden er beskyttet har i grunn veldig lite å si.
Sitat av Glykose Vis innlegg
Så.. Det du sier er at så lenge det eksisterer andre produkter som ligner hverandre er det greit å kopiere design ned til minste detalje? Jeg klarer ikke å se logikken.

Likheten mellom en Dell og en HP (laptop) er langt fra slående. De har begge samme formfaktor dersom man kun ser på hvordan man bretter sammen displayet og delen med tastatur, men bortsett fra det er form, farge, materiale og det meste annet forskjellig. Jeg har aldri hatt problemer med å skille pcer fra de to produsentene.
Vis hele sitatet...
Det blir jo riv ruskende galt om Apple har rettighetene til mobiltelefoner som strengt tatt bare er en avlang skjerm, eller hur? Det blir litt som om noen hadde rettighetene til en helt vanlig, plain dør uten vinduer, og ingen andre kunne selge helt flate, ensfargede dører. Eller om noen eide rettighetene til t-skjorter med v-hals.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Sitat av zevz Vis innlegg
Det skulle definitivt ikke vært lov! la oss heller ødelegge jorden enn å bruke miljøvennlig teknologi, smart!
Vis hele sitatet...
Men det er desverre for mange mennesker som tjener penger på det, og for mange som sitter med makt. Det man må gjøre er å innføre lover sm det blir nevnt, selv om det sikkert er vanskelig.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Trådstarter
Sitat av Glykose Vis innlegg
Man kan umulig nekte for at likheten bak iPad og Galaxy Tab er slående. Akkurat som at de prøver å kvitte seg med produkter som selges som rene kopier, prøver de også å kvitte seg med produkter som helt klart etterligner form, design og funksjonalitet..
Vis hele sitatet...
Hvor er likheten slående må jeg få spørre?

De har forskjellig form, de er bygget av forskjellig materiale, De har helt forskjellig innmat. Grensesnittet er annerledes.

Jeg syntes IBM skal saksøke Apple fordi de selger Pc'er med skjerm...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Hvor er likheten slående må jeg få spørre?

De har forskjellig form, de er bygget av forskjellig materiale, De har helt forskjellig innmat. Grensesnittet er annerledes.

Jeg syntes IBM skal saksøke Apple fordi de selger Pc'er med skjerm...
Vis hele sitatet...
For de av dere som ikke er gamle nok til å huske når vi hadde IBM og "andre merker".

http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_PC_compatible
Sitat av Glykose Vis innlegg
Så.. Det du sier er at så lenge det eksisterer andre produkter som ligner hverandre er det greit å kopiere design ned til minste detalje? Jeg klarer ikke å se logikken.
Vis hele sitatet...
Nei, det jeg sier er at produkter av samme type har en tendens til å ligne på hverandre.

Likheten mellom en Dell og en HP (laptop) er langt fra slående. De har begge samme formfaktor dersom man kun ser på hvordan man bretter sammen displayet og delen med tastatur, men bortsett fra det er form, farge, materiale og det meste annet forskjellig. Jeg har aldri hatt problemer med å skille pcer fra de to produsentene.
Vis hele sitatet...
De fleste laptops har samme grunnleggende form. Dette er det samme som med tablets. Og det er naturlig, da laptops er laptops og tablets er tablets.
Sitat av ZayCuBez Vis innlegg
Men det er desverre for mange mennesker som tjener penger på det, og for mange som sitter med makt. Det man må gjøre er å innføre lover sm det blir nevnt, selv om det sikkert er vanskelig.
Vis hele sitatet...
Vannskelig? La oss si close to umulig.
Det er litt vannskelig å bare innføre lover på slike ting. Det sitter så mange store familier og selskaper med massevis av penger og makt i statene som gjør dette til en svært vannskelig oppgave. Rockefeller eller Walton-familien er to eksempler på familier sitter på så ekstremt mye makt i form av selskaper, stiftelser og penger at de basicly kan gjøre hva de vil. Og om flere slike familer begynner å kjøre lobbyvirksomhet så skal det en del til for å gå i mot den strømmen. Hvem er det som liksom skal innføre lovene? Gutta kan jo bare kjøpe et par senatorer eller whatever og så er den saken ute av verden.
Det finnes litt for store selskaper til at det er gjennomførbart. Og mange av disse selskapene som man vil "skade" med en ny lovgivning er jo akkurat de som leverer varer og tjenester for verdens regjerninger.