Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3473
Hei!

Min bror har en HP laptop på ca 6 mnd. Problemet med den er at det er unormalt høy prosessorbruk. Mellom 80 og 100 % hele tiden. Det som er så dumt er at for hver gang vi skal spille må vi avslutte noe prosesser, men det hjelper ikke så mye. Den har blitt stadig værre og værre. Tenkte først på virus, tok derfor en hijackthis logg, som visste seg og ikke vise at det lå noe virus bak det hele.

Oppgavebehandlingen viser ikke hvem prosesser som bruker mye cpu bruk.

Derfor, er det noen som kan ha noen tips til meg og min bror, setter pris på all hjelp.
*Hvilke* prosesser. Hele mitt språklige univers faller sammen når folk bruker ord feil slik...

Kan kanskje være at det er mye støv/blokkering av luftveier som fører til at maskinen klokker ned prosessoren?
Sist endret av Kinseek; 23. juni 2009 kl. 17:58.
Er det "Ledig systemprosess" som tar opp all cpu?
Last ned Sysinternals Process Explorer, da får du bedre/mer oversikt.
Sist endret av Rolsen Royce; 23. juni 2009 kl. 18:00.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
*Hvilke* prosesser. Hele mitt språklige univers faller sammen når folk bruker ord feil slik...

Kan kanskje være at det er mye støv/blokkering av luftveier som fører til at maskinen klokker ned prosessoren?
Vis hele sitatet...
Altså jeg er ikke like mye inne i det som deg. Men kan det var støv når pc'en er under et halvt år gammel?

Men hvis det er Ledig systemprosess som opptar all cpu, hva bør jeg da gjøre?
Sist endret av macgyver1958; 23. juni 2009 kl. 18:08.
Støv har ingen kode som prosessoren kan kjøre.
Skaff deg oversikt over prosessene, bruk gjerne linken jeg ga, og kom opp med prosessene som tar prosenter.
Så kan vi fortsette å gjette vilt derifra.

Har dere vista eller nyere så er det en knapp som heter "Show processes from all users", den kan du trykke for å se mer...
(I Task Manager)
Sist endret av Rolsen Royce; 23. juni 2009 kl. 18:12.
Sitat av Ter3 Vis innlegg
Støv har ingen kode som prosessoren kan kjøre.
Vis hele sitatet...
Nei men det kan medvirke til å skape et varmenivå som medfører at prosessoren blir klokket ned såpas at selv små prosesser tar prosentvis mer enn vanlig (fordi 100% av en nedklokket prosessor og en som ikke er nedklokket ikke er det samme)

Har forøvrig litt av det samme problemet med min maskin. Tror det har noe mer strømforsyningen å gjøre. Batteriet mitt varer ca 15-30 sekunder uten strøm og strømledningen har jeg måttet vri veldig hardt rundt hele maskinen slik at det er vinkel på inngangen sånn at den gir strøm. Faller ofte ut selvom, og jeg mistenker at strømmen kommer såpass ujevnt inn at det som styrer prosessorklokkingen blir forvirret og yter dårlig.
Det er det dummeste jeg har hørt i dag, eller så kommer noen med link med bevis senere så har jeg lært noe.
(At nedklokking = prosessorbruk)
Sist endret av Rolsen Royce; 23. juni 2009 kl. 18:21.
Det er jo så absurd logisk.

En prosess som f.eks iTunes kan tenkes å bruke 30% av prosessoren på å spille musikk på en Pentium III 500mhz og bare 2% på en Dual Core 3ghz. Samme program som behandler samme data bare på forskjellige ressurser. Mange maskiner vil klokke ned prosessoren når den blir varm (siden datakomponenter kan ta skade når det er for varmt, og det sløses med strøm) og kan sies å være to "forskjellige" prosessorer når de er i ulike stadier (vanlig og nedklokket).

Om det faktisk er det som er problemet her vet ikke jeg. Siden det *alltid* er så mye av prosessoren i bruk, og jeg tviler på at den er blitt klokket ned så mye pga. varme at selv MSN Messenger i bakgrunnen skulle ta 30% av bruken for å ta et eksempelt tviler jeg vel også på.
Sist endret av Kinseek; 23. juni 2009 kl. 18:26.
Nå har jeg tatt noen skjermdumper. Si i fra vis du ser noe galt.

Men når sant skal sies, har vifta på pc'en vært i bruk så -og si helt siden vi kjøpte den... den går altså konstant.
Sist endret av macgyver1958; 23. juni 2009 kl. 18:44.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg lurer på hvordan man avslutter noe i ytelseprosessoren/prosessorbruk. Og hvordan kan jeg få fifta fil å bli litt skjøligere og dempe seg litt, på høy ytelse.

det er to filer som gjør at det er så høyt. de heter fahcor_.exe. og jerg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få dem bort. de ligger inne på ressursovervåking. hvordan får jeg dem bort.