Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 1279
Beskjed fra crew

Denne tråden er skapt for å holde en diskusjon som avsporet en annen tråd, det er ytterst sjelden vi gjør dette men diskusjonen har tidvis godt innhold så det var ikke hensiktsmessig slette alt som avsporing.
Under følger brukerens egne ord:

Sitat av Mia123 Vis innlegg
Jeg fikk satt uføretidspunktet mitt til september 2013. Vil det si en stor sum i etterbetaling? Eller tenker jeg feil?

Fikk innvilget uføre i går
Vis hele sitatet...
Desverre er det alt for mange unge uføre i dag og grunnen er tydeligvis at de kan jobbe men er late og tenker bare på lettjente penger.
Sist endret av Dodecha; 2 uker siden kl. 20:19.
Alle er ikke late mange av oss har faktiske sykdommer,er ailt for mange trangsynte idag som ikke ser lengre enn fotsålen

Dessuten får du lite spenn på uføre så ville heller jobbet å vært frisk anyday
Sist endret av Rognkjeksa; 3 uker siden kl. 10:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Voodoome Vis innlegg
Desverre er det alt for mange unge uføre i dag og grunnen er tydeligvis at de kan jobbe men er late og tenker bare på lettjente penger.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis late, men gjerne dårlig mental helse. Har man en fysisk skade som å ha mistet en arm tviler jeg på det tar 11 år å utrede og innvilge ufør.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Voodoome Vis innlegg
Desverre er det alt for mange unge uføre i dag og grunnen er tydeligvis at de kan jobbe men er late og tenker bare på lettjente penger.
Vis hele sitatet...
Lol, hva faen vet du?
The world is my enem
Nei visst e meg du mener så fikk ung ufør

Sitat av Voodoome Vis innlegg
Desverre er det alt for mange unge uføre i dag og grunnen er tydeligvis at de kan jobbe men er late og tenker bare på lettjente penger.
Vis hele sitatet...
Mener folk som e syk og har ett stort drøm om å jobbe har vunnet Lotto? Du vet tydeligvis veldig lite siden du kommenterer noe så dumt

Sitat av Voodoome Vis innlegg
Desverre er det alt for mange unge uføre i dag og grunnen er tydeligvis at de kan jobbe men er late og tenker bare på lettjente penger.
Vis hele sitatet...
Mener folk som e syk og har ett stort drøm om å jobbe har vunnet Lotto? Du vet tydeligvis veldig lite siden du kommenterer noe så dumt
Sist endret av NeverAgain; 3 uker siden kl. 13:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Voodoome Vis innlegg
Desverre er det alt for mange unge uføre i dag og grunnen er tydeligvis at de kan jobbe men er late og tenker bare på lettjente penger.
Vis hele sitatet...
Ifølge nav er det pga strenge regler rundt AAP.
AAP er hovedgrunnen mener NAV
– Varighetsbestemmelsene for AAP er mer rigide og mindre fleksible enn de var for de tidligere midlertidige ordningene. Særlig etter 2018, da det ble vanskelig å få forlenget AAP etter oppnådd makstid, ble det avgjørende å få avklart situasjonen for unge før de nådde den ordinære makstiden. Det gjorde at avklaringene til uføretrygd skøyt i været, sier Lande.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Ifølge nav er det pga strenge regler rundt AAP.
AAP er hovedgrunnen mener NAV
– Varighetsbestemmelsene for AAP er mer rigide og mindre fleksible enn de var for de tidligere midlertidige ordningene. Særlig etter 2018, da det ble vanskelig å få forlenget AAP etter oppnådd makstid, ble det avgjørende å få avklart situasjonen for unge før de nådde den ordinære makstiden. Det gjorde at avklaringene til uføretrygd skøyt i været, sier Lande.
Vis hele sitatet...
Er det?

Jeg har to anekdoter.
1) Bestevenn, oppegående fra barndommen droppet ut av VG1 fordi han heller ville spille wow. Dette er nå 16 år siden og han røyker bare hasj og har levd på en blanding av AAP og sosialstønad i hele sitt voksne liv. Aldri jobbet, bare gamer og røyker hasj. Den dagen i dag har han diverse diagnoser men disse kom etter han isolerte seg fra samfunnet.

2) Svigerinne. Jobbet nesten 1 uke på et callcenter. Taklet ikke sure kunder. Brukte morens hennes advokat til å få innvilget AAP. Hun har jobbet nesten 1 uke i livet sitt og er nå på sitt 4. år på AAP (samtidig som hun tar lærerutdanning men droppet nå ut i 3. året, smart).

Har noen eksempler til, og jeg ser tydelig en fellesnevner på at disse har dårlig mental helse og har blitt sydd puter under armene på hele livet. Så klarer de ikke voksenlivet og bryter sammen.

Jeg tror det ikke er så forferdelig høy terskel på å få stønad fra NAV, men jeg skjønner at det er lettere å få sosial stønad og AAP enn å bli ufør.

Beklager derailing av tråden.
Sist endret av IneartheDx; 3 uker siden kl. 14:09.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Er det?

Jeg har to anekdoter.
1) Bestevenn, oppegående fra barndommen droppet ut av VG1 fordi han heller ville spille wow. Dette er nå 16 år siden og han røyker bare hasj og har levd på en blanding av AAP og sosialstønad i hele sitt voksne liv. Aldri jobbet, bare gamer og røyker hasj. Den dagen i dag har han diverse diagnoser men disse kom etter han isolerte seg fra samfunnet.

2) Svigerinne. Jobbet nesten 1 uke på et callcenter. Taklet ikke sure kunder. Brukte morens hennes advokat til å få innvilget AAP. Hun har jobbet nesten 1 uke i livet sitt og er nå på sitt 4. år på AAP (samtidig som hun tar lærerutdanning men droppet nå ut i 3. året, smart).
Vis hele sitatet...
Men vet du egentlig at det er slik du sier det med din bestekompis? Det er veldig godt mulig han ikke forteller hvordan ting egentlig er fordi det er for komplisert eller at det trigger et eller annet.

Det kan jo helt fint være at kompisen din stengte verden ute fordi han slet psykisk og ikke taklet verden. Og uten ressurspersoner rundt seg som backet ham så har han kanskje ikke klart å nøste opp i hva som egentlig er problemet bare at han kjenner at det er mye som er galt og nå velger han heller å ruse seg bort fra problemene.

Det er sjeldent at folk er dønn ærlige om ting som stikker veldig dypt. Kanskje har kompisen din alvorlige traumer, schizofreni, er manisk depressiv eller har en kombinasjon av forskjellige diagnoser.

Jeg kjøper ikke helt den historien du forsøker å tegne opp her, at han var så glad i å spille wow at han lot livet renne ut i sanden. Det er nok noe mer bak.

Din svigerinne har nok også noen greier hun må ta tak i. Siden hun er på AAP så er det jo en prosess, både at hun blir utredet og evt. får diagnose eller blir satt til å forsøke forskjellige yrker. Om det ikke feiler henne noe så kommer hun nok i arbeid før eller siden. Er hun psykisk syk kan en nesten ikke forlange at hun skal klare å stå i jobb.

Folk er forskjellige, har forskjellig bagasje og ikke alle har den riktige ballasten i livet til å klare få livet på skinner umiddelbart.

Forsøk å ikke være så rask å dømme, du vet neppe alt og det er langt fra sikkert at det du skriver stemmer i det hele tatt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Har noen eksempler til, og jeg ser tydelig en fellesnevner på at disse har dårlig mental helse og har blitt sydd puter under armene på hele livet. Så klarer de ikke voksenlivet og bryter sammen.


1. Hvordan vil du fordele ansvaret her? Hvem har skylda fks fra 0-15 i alder

Hvem har skylda 15-18

Hvem har skylda 18- idag

Og hvor lykkelige liv tror du de har sammenlignet med noen med full jobb
Sist endret av meaculpaUIO; 3 uker siden kl. 16:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men vet du egentlig at det er slik du sier det med din bestekompis? Det er veldig godt mulig han ikke forteller hvordan ting egentlig er fordi det er for komplisert eller at det trigger et eller annet.

Jeg kjøper ikke helt den historien du forsøker å tegne opp her, at han var så glad i å spille wow at han lot livet renne ut i sanden. Det er nok noe mer bak.

Din svigerinne har nok også noen greier hun må ta tak i.
Vis hele sitatet...
Jeg delte nettopp personlig informasjon på internett, og det første som skjer er at jeg blir møtt med skepsis. Tror du at du kjenner mine nærmeste mer enn meg? Ta deg en bolle.

Det som fikk bestevennen min til å droppe ut fra skolen er fordi han kom inn på "feil" skole. Han bor midt mellom to kommunegrenser så det endte opp med at han måtte pendle 1,5 time med buss hver vei over 5 minutter fordi han måtte gå på skole i sin kommune.

Han har åpnet opp i ettertid at han ikke burde å ha røyka hasj så tidlig for det ødela hele motivasjonen hans til å fullføre utdanning. Diagnosene hans har kommet i senere tid fordi han har isolert seg fra samfunnet. Han er nå 35 og anser seg selv som et lost cause.


Svigermor er ufør og snylter for alt det er verdt til staten. Hun er nok en pådriver for at svigersøster skal prøve å gå ufør- veien selv. Hun er også en gamer som sitter inne og spiller videospill 16 timer i døgnet.

Kan også nevne at kommunen det er snakk om her er Sarpsborg og de er kjent for mye arbeidsledighet og høy andel som får stønader fra staten.


Jeg tror ikke bestevennen min er den eneste som har prioritert gaming og hasj i tenåra sine. Flere på freak tror jeg kan kjenne seg igjen i dette.

Men du skal få KP for at du kjemper for de svake.
Det var ikke personlig informasjon om deg her, det var heller dine venner og families personlige informasjon du delte nå, og for det så forventer du medynk? Du må tåle at det du sier på et forum blir møtt med skepsis, spesielt når det virker såpass biased/vinklet som det gjør. Det høres jo mer sannsynlig ut at WoW-vennen din sleit med noe lenge. Han kan ha hatt psykiske lidelser i flere år før han faktisk ble diagnostisert. Det er ikke sånn at problemet oppstår i det man får en diagnose, det ligger gjerne flere års prøving, feiling og lidelse bak.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Jeg delte nettopp personlig informasjon på internett, og det første som skjer er at jeg blir møtt med skepsis. Tror du at du kjenner mine nærmeste mer enn meg? Ta deg en bolle.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du forsøker å slå en plate her, eller om du faktisk tror at kameraten din har sittet bak "lås og slå" i 15 år fordi han elsker dataspill.

Det er ikke kommunegrenser eller latskap det er jeg helt sikker på.

Det er nok noe langt kjipere som er årsaken til at kompisen din lever livet sitt slik han gjør.

Hvordan kan jeg være så sikker på det? Fordi de færreste klarer å være åpne om slikt. Og det tar mange et halvt liv eller mer før de klarer å åpne opp til noen som helst om det de sliter med. Selv noe som er såpass vanlig som en tung depresjon kan være umulig å forklare til andre og forblir den ubehandlet så sies det at jo lengre tid en depresjon forblir ubehandlet jo vanskeligere blir det å komme i water igjen.

Hva han sliter med er jo umulig for oss å vite, men jeg er helt sikker på at han sliter med noe. Kanskje var det vold i heimen, misbruk av rus, overgrep eller kanskje han har et slektstre med feks schizofreni eller andre tunge lidelser.

Du trenger ikke forsøke å selge historien til meg, jeg kjøper den ikke likevel. Men kanskje bør du ta det en tur innom kompisen en dag du har god tid og spørre han hvordan han egentlig har det?
Så alle som sitter å gamer på AAP har psykiske eller fysiske vansker? Bullshit. Jeg sier ikke at det er flesteparten men selvfølgelig finnes de. Hvor naiv er du hvis du ikke tror det finnes snyltere og latsabber rundt omkring.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det blir litt schrødingers nav-klient da. Alle jeg kjenner som har uføre har ikke en dans på roser akkurat. Jevnlig må man bevise at man er syk, til folk som ikke på noe som helst vis er kvalifisert til å vurdere helsetilstanden til en person. De vil faktisk prøve å revurdere situasjonen til noen som f.eks har en permanent hodeskade, som om begrepet permanent eller kronisk ikke eksisterer i vokabularet deres.

Selvfølgelig vil det finnes noen snyltere, alle systemer kan misbrukes, men at det er så mange som den høyre politiske-fløyen skal ha det til er bullshit.

Hele greia er et politisk maktspill for å splitte folk, "ser du de der? De får gratis penger fra NAV og bare driver dank" og så er man i gang i misunnelsens navn.

InearthDX: _abc_ mener ikke å diskreditere historien din, men kan du med hånden på hjertet si at vennen din er helt ok mentalt? For vi vet godt at et av toksisk maskulinitets gode triks er at psykisk sykdom er for svake pølser, og vi menn har ikke slike svakheter.

Alt abc sier er at det er kanskje ikke så rosenrødt bak fasaden, vi vet rett å slett ikke, men siden han har uføretrygd, så er det godt mulig.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Så alle som sitter å gamer på AAP har psykiske eller fysiske vansker? Bullshit. Jeg sier ikke at det er flesteparten men selvfølgelig finnes de. Hvor naiv er du hvis du ikke tror det finnes snyltere og latsabber rundt omkring.
Vis hele sitatet...

Problemet som oppstår er at snyltere og latsabber også til dels er skapt av flere enn individet, kan skyldes patologi, oppvekst og andre forhold.


Ikke alle vokser opp med spesielt perfekte foreldre, de kan være uheldige eller sårbare.

Å være umoden, å ikke innse verdien i produktivt eller økonomisk godt liv, hva slags egenskaper tror du de blir sett på av folk med høy inntekt og status, potensielle partnere og arbeidsgivere? Man vil ikke en gang leie ut boliger til dem.

Ikke positivt.

Vi gjør terskelen høyere for at alle deltar maksimalt etter evne allerede slik vi er som samfunn

Hvis man vil diskutere personlig ansvar, gjør det. Da må man ta med at folk kan ha vært barn som ikke fikk hjelp eller fulle muligheter
Jeg oppfatter det som at han ikke virker så opptatt av om vennen har det ok mentalt, men heller at diagnosen kom etter han isolerte seg. Han kan ha hatt diagnosene lenge før han ble diagnostisert.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Så alle som sitter å gamer på AAP har psykiske eller fysiske vansker? Bullshit. Jeg sier ikke at det er flesteparten men selvfølgelig finnes de. Hvor naiv er du hvis du ikke tror det finnes snyltere og latsabber rundt omkring.
Vis hele sitatet...
Er ingen her jeg kan se at har sagt noe i nærheten av dette. Selvfølgelig kan det være snyltere, men her høres grunnlaget for å mene noe sånt veldig tynt ut.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
For vi vet godt at et av toksisk maskulinitets gode triks er at psykisk sykdom er for svake pølser, og vi menn har ikke slike svakheter.
Vis hele sitatet...
Hvor kommer toksisk maskulinitet (verdens teiteste begrep) inn her?
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvor kommer toksisk maskulinitet (verdens teiteste begrep) inn her?
Vis hele sitatet...
Det var en joke, til meg.
Sist endret av IneartheDx; 3 uker siden kl. 21:53.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvor kommer toksisk maskulinitet (verdens teiteste begrep) inn her?
Vis hele sitatet...
Vi skader hverandre med å ikke åpne oss opp. Verdens teiste spørsmål btw.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Hvor kommer toksisk maskulinitet (verdens teiteste begrep) inn her?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var åpenbart men: Det er typisk menn å ikke vise svakheter, så en person kan ha det jævlig på innsiden uten å vise det utenfor. Vennen til IneartheDx kan med andre ord virke ok på utsiden men på innsiden sliter han kanskje veldig mye.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Det var en joke, til meg.
Vis hele sitatet...
Nei, det var mer et stikk mot tåpelige holdninger i samfunnet. Det var ikke ment som noe mot deg.
Sist endret av Dodecha; 3 uker siden kl. 22:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.vg.no/nyheter/i/RGvB6a/s...il-ufoeretrygd

Siden tråden allerede er sporet av så til de grader henge jeg meg på.
Dette er ett eksempel på reklame for å ansette flere uføre. Ikke det beste eksemplet denne linken men de dukker opp innemellom i avisene.
Og fra plassen jeg bor så har jeg defintivt møtt flere snyltere enn folk som er faktisk er så syke at de må ha trygd. Er jo for faen 2-3 jeg vet om som driver egen Business!??
Sist endret av Fjollefjott1; 3 uker siden kl. 22:50.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Vi skader hverandre med å ikke åpne oss opp. Verdens teiste spørsmål btw.
Vis hele sitatet...
Beefer vi igjen eller?

Var ikke klar over at begrepet toxic maskulinitet nå også innlemmer det at menn har vansker med å vise følelser. Det er vel slike begrepers natur å prøve å innlemme flere og flere ting under seg slik de overlever og forblir relevant. Men jeg lever og lærer.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Så alle som sitter å gamer på AAP har psykiske eller fysiske vansker? Bullshit. Jeg sier ikke at det er flesteparten men selvfølgelig finnes de. Hvor naiv er du hvis du ikke tror det finnes snyltere og latsabber rundt omkring.
Vis hele sitatet...
Jeg kan naturligvis ikke si at dette er absolutt. Men folk som blir uføre som denne gamer-kompisen. Det tar mange år å bli ufør, du blir ikke erklært ufør om det som feiler er at du er veldig glad i å spille wow, faktisk så glad i wow at du føler du ikke kan gå på jobb.

Hele prosessen til ufør er lang, komplisert og det inngår spesialistuttalelser og grundige utredninger. Det har gjerne vært både fastlege, spesialister, psykologer osv inne i saken, og fortsatt kan NAV når som helst avvise søknad om uføretrygd dersom NAV legen setter spørsmålstegn ved søknad, dokumentasjon eller spesialistuttalelser.

Så ja - for gamerkompisen som har stått ute av arbeidslivet i 16 år eller hva det nå var så tenker jeg det er rimelig klart at her er det noe reelt som ligger bak. Uten dokumentasjon, skriv fra fastlege og spesialist og helt sikkert psykolog så ville kompisen hans aldri gått fra AAP og over på uføretrygd. For det nåløyet er svært trangt. Og for de fleste inkluderer prosessen også arbeidsutprøving, kursing, osv.

Jeg sier ikke at vi helt kan utelukke misbruk av trygdeordninger, men akkurat når det kommer til uføretrygd er kontrollregimet og terskelen for å få innvilget ufør såpass høy at det er lite trolig at juks her er spesielt omfattende.

Hva uføre selv velger å si utad, det er noe helt annet. Det er kanskje lettere å forsøke å bortforklare sin uførhet med feks latskap enn å være åpen om psykiske skavanker eller fysiske begrensninger?

Sitat av Fjollefjott1 Vis innlegg
https://www.vg.no/nyheter/i/RGvB6a/s...il-ufoeretrygd

Siden tråden allerede er sporet av så til de grader henge jeg meg på.
Dette er ett eksempel på reklame for å ansette flere uføre. Ikke det beste eksemplet denne linken men de dukker opp innemellom i avisene.
Og fra plassen jeg bor så har jeg defintivt møtt flere snyltere enn folk som er faktisk er så syke at de må ha trygd. Er jo for faen 2-3 jeg vet om som driver egen Business!??
Vis hele sitatet...
Du får nesten lese svaret mitt til Astroman.

Hva folk sier og hva som er den faktiske og egentlige årsaken til uførhet kan være avvikende. Fordi å bli ufør også er å bli stemplet av samfunnet. Det er nesten skammelig å bli ufør. Ikke bare fordi man da vet at man ikke bidrar til fellesskapet - men også fordi man da vet at sjansene for at livet blir slik en engang drømte om er forsvinnende liten.

Det er jo ikke slik at det nødvendigvis er svindel om en som er ufør driver egen virksomhet. Kanskje er uføregraden begrenset - feks satt til 50% ufør. Det beløpet kan ingen leve av. For en som er kronisk psyk eller sjuk så er det da kanskje bedre å forsøke å drive eget foretak enn å stå i jobb som ansatt hos et foretak fordi som selvstendig så styrer de kanskje tiden sin i større grad. Dvs at de kan jobbe når helsen tillater det også lar de være når plagene hindrer dem. Men som ufør vet de da veldig godt hva som gjelder, de må rapportere arbeidstiden og dersom de jobber mer enn uføregraden tilsier får de avkortning på utbetaling fra NAV. Så kort oppsumert. De vet ikke hvordan de har organisert driften av foretaket og hvor mange timer de bruker på det, og kan dermed ikke konkludere med at de svindler NAV kun fordi de har egen business.

Det er veldig lett for dere å dømme andre - dere burde huske at dere vet egentlig ikke en dritt om den prosessen de har vært gjennom for å bli erklært ufør. Dere har ikke full oversikt over hverken dere oppvekstskår, hva de har av bagasje eller hvilke diagnoser de har eller ikke har. Dere vet jo faktisk ikke engang graden av uførhet så tenke gjennom dette før dere skal dømme og fordømme uføre.

Innteksbiten for uføre er så lav at svært mange blir å leve resten av sitt liv i fattigdom. Under EU's fattigdomsgrense. Mange er for sjuk/psyk til å kunne stå i jobb, selv delvis i jobb. Og de kan dermed ikke ta overtid eller på annen måte regulere opp inntekten når renta stiger, eller pris og inflasjon øker. Den kampen de har hver dag mot egen uhelse og økonomiske bekymringer blir ikke noe mindre at at folk som deg feller sin dom over dem uten at dere kjenner sakens detaljer.

Jeg tror langt de fleste uføre gladelig hadde bytte bort sine diagnoser, lyter og tilkortkommenhet mot å kunne være frisk nok til å stå i jobb 100%. For det finnes jo nesten ikke en eneste jobb i Norge der du i stilling tjener mindre enn det dobbelte av hva uføre på lav sats får fra staten. Det er ingen grunn til å føle misunnelse på uføre. Jeg skulle byttet med deg hvem dag som helst.
Sist endret av _abc_; 3 uker siden kl. 06:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg kan naturligvis ikke si at dette er absolutt. Men folk som blir uføre som denne gamer-kompisen. Det tar mange år å bli ufør, du blir ikke erklært ufør om det som feiler er at du er veldig glad i å spille wow, faktisk så glad i wow at du føler du ikke kan gå på jobb.

Hele prosessen til ufør er lang, komplisert og det inngår spesialistuttalelser og grundige utredninger. Det har gjerne vært både fastlege, spesialister, psykologer osv inne i saken, og fortsatt kan NAV når som helst avvise søknad om uføretrygd dersom NAV legen setter spørsmålstegn ved søknad, dokumentasjon eller spesialistuttalelser.

Så ja - for gamerkompisen som har stått ute av arbeidslivet i 16 år eller hva det nå var så tenker jeg det er rimelig klart at her er det noe reelt som ligger bak. Uten dokumentasjon, skriv fra fastlege og spesialist og helt sikkert psykolog så ville kompisen hans aldri gått fra AAP og over på uføretrygd. For det nåløyet er svært trangt. Og for de fleste inkluderer prosessen også arbeidsutprøving, kursing, osv.

Jeg sier ikke at vi helt kan utelukke misbruk av trygdeordninger, men akkurat når det kommer til uføretrygd er kontrollregimet og terskelen for å få innvilget ufør såpass høy at det er lite trolig at juks her er spesielt omfattende.

Hva uføre selv velger å si utad, det er noe helt annet. Det er kanskje lettere å forsøke å bortforklare sin uførhet med feks latskap enn å være åpen om psykiske skavanker eller fysiske begrensninger?



Du får nesten lese svaret mitt til Astroman.

Hva folk sier og hva som er den faktiske og egentlige årsaken til uførhet kan være avvikende. Fordi å bli ufør også er å bli stemplet av samfunnet. Det er nesten skammelig å bli ufør. Ikke bare fordi man da vet at man ikke bidrar til fellesskapet - men også fordi man da vet at sjansene for at livet blir slik en engang drømte om er forsvinnende liten.

Det er jo ikke slik at det nødvendigvis er svindel om en som er ufør driver egen virksomhet. Kanskje er uføregraden begrenset - feks satt til 50% ufør. Det beløpet kan ingen leve av. For en som er kronisk psyk eller sjuk så er det da kanskje bedre å forsøke å drive eget foretak enn å stå i jobb som ansatt hos et foretak fordi som selvstendig så styrer de kanskje tiden sin i større grad. Dvs at de kan jobbe når helsen tillater det også lar de være når plagene hindrer dem. Men som ufør vet de da veldig godt hva som gjelder, de må rapportere arbeidstiden og dersom de jobber mer enn uføregraden tilsier får de avkortning på utbetaling fra NAV. Så kort oppsumert. De vet ikke hvordan de har organisert driften av foretaket og hvor mange timer de bruker på det, og kan dermed ikke konkludere med at de svindler NAV kun fordi de har egen business.

Det er veldig lett for dere å dømme andre - dere burde huske at dere vet egentlig ikke en dritt om den prosessen de har vært gjennom for å bli erklært ufør. Dere har ikke full oversikt over hverken dere oppvekstskår, hva de har av bagasje eller hvilke diagnoser de har eller ikke har. Dere vet jo faktisk ikke engang graden av uførhet så tenke gjennom dette før dere skal dømme og fordømme uføre.

Innteksbiten for uføre er så lav at svært mange blir å leve resten av sitt liv i fattigdom. Under EU's fattigdomsgrense. Mange er for sjuk/psyk til å kunne stå i jobb, selv delvis i jobb. Og de kan dermed ikke ta overtid eller på annen måte regulere opp inntekten når renta stiger, eller pris og inflasjon øker. Den kampen de har hver dag mot egen uhelse og økonomiske bekymringer blir ikke noe mindre at at folk som deg feller sin dom over dem uten at dere kjenner sakens detaljer.

Jeg tror langt de fleste uføre gladelig hadde bytte bort sine diagnoser, lyter og tilkortkommenhet mot å kunne være frisk nok til å stå i jobb 100%. For det finnes jo nesten ikke en eneste jobb i Norge der du i stilling tjener mindre enn det dobbelte av hva uføre på lav sats får fra staten. Det er ingen grunn til å føle misunnelse på uføre. Jeg skulle byttet med deg hvem dag som helst.
Vis hele sitatet...

Skjønner det er ett sårt tema, har sjøl vært på nav i mange år og var på god vei å bli ufør, diagnoser her og der på papiret. Men virkeligheten er at det er altfor mange som utnytte systemet og det burde vært korrigert på en måte. Jeg vet om folk som jobber svart på siden og har ett tilnærmet normalt liv. Dette er IKKE rettferdig er faktisk folk som betaler skatt og jobbe ræva av seg for å få velferden vi har den dag idag. Er du frisk nokk til å drive business så er en fanken meg frisk nokk til vanlig jobb, mtp stress, logistikk, ansatte og ikke minst arbeidstider.

Dette er en av grunnene til mange uføre blir dømt på forhånd desverre og det er synd for de som absolutt trenger det.
Sitat av Fjollefjott1 Vis innlegg
Skjønner det er ett sårt tema, har sjøl vært på nav i mange år og var på god vei å bli ufør, diagnoser her og der på papiret. Men virkeligheten er at det er altfor mange som utnytte systemet og det burde vært korrigert på en måte. Jeg vet om folk som jobber svart på siden og har ett tilnærmet normalt liv. Dette er IKKE rettferdig er faktisk folk som betaler skatt og jobbe ræva av seg for å få velferden vi har den dag idag. Er du frisk nokk til å drive business så er en fanken meg frisk nokk til vanlig jobb, mtp stress, logistikk, ansatte og ikke minst arbeidstider.

Dette er en av grunnene til mange uføre blir dømt på forhånd desverre og det er synd for de som absolutt trenger det.
Vis hele sitatet...
Igjen. Du aner ikke hvor mange timer eller hvordan stillingsbrøken er. At det er uføre som også driver eget foretak betyr ikke at de nødvendigvis er trygdesnyltere. Det kan like gjerne være at det er den eneste måten de kan klare å fortsatt stå delvis i arbeid. Kanskje er de 50% ufør og jobber halv stilling i eget foretak?

Jeg aner ikke hvor utbredt svart jobbing er for uføre, men det er ikke utenkelig at det er noe som tvinger seg frem over tid fordi satsene uføre lever på er under fattigdomsgrensen og når utgifter utenfor din kontroll øker mer enn utbetalingene fra NAV så er kanskje valget for noen å enten jobbe svart eller miste bolig, bli uteligger eller kriminell ransmann?

Kanskje er det en form for systemfeil der vi har gått så langt for å unngå misunnelse at noen uføre faktisk ikke klarer leve på uføretrygd alene over tid?

Jeg har hørt endeløse ytringer ikke ulikt det du kommer med her i tråden også fra andre. Og når en da begynner å stille spørsmål ved hvor godt de egentlig kjenner i fakta i saken så viser det seg stort sett alltid at de har falt sin dom på sviktende grunnlag.

Det er kanskje verdt å tenke over?
Sist endret av _abc_; 3 uker siden kl. 07:14.
Voodoome's Avatar
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Lol, hva faen vet du?
Vis hele sitatet...
Mer enn deg og jeg evner å se det store bildet

Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Nei visst e meg du mener så fikk ung ufør



Mener folk som e syk og har ett stort drøm om å jobbe har vunnet Lotto? Du vet tydeligvis veldig lite siden du kommenterer noe så dumt



Mener folk som e syk og har ett stort drøm om å jobbe har vunnet Lotto? Du vet tydeligvis veldig lite siden du kommenterer noe så dumt
Vis hele sitatet...

Har ikke sagt eller ment alle men alt for mange så du må gjerne mene det er dumt å kommentere
Sist endret av Voodoome; 3 uker siden kl. 08:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg som delvis ufør skulle gjerne sluppet å være det. En dag er det plutselig deg.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Beefer vi igjen eller?

Var ikke klar over at begrepet toxic maskulinitet nå også innlemmer det at menn har vansker med å vise følelser. Det er vel slike begrepers natur å prøve å innlemme flere og flere ting under seg slik de overlever og forblir relevant. Men jeg lever og lærer.
Vis hele sitatet...
Nei. Men du trengte tydligvis litt hjelp til å forstå. Også er det fryktelig barnslig å si "verdens teiteste" om noe som helst, og det ville jeg påpeke.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Igjen. Du aner ikke hvor mange timer eller hvordan stillingsbrøken er. At det er uføre som også driver eget foretak betyr ikke at de nødvendigvis er trygdesnyltere. Det kan like gjerne være at det er den eneste måten de kan klare å fortsatt stå delvis i arbeid. Kanskje er de 50% ufør og jobber halv stilling i eget foretak?

Jeg aner ikke hvor utbredt svart jobbing er for uføre, men det er ikke utenkelig at det er noe som tvinger seg frem over tid fordi satsene uføre lever på er under fattigdomsgrensen og når utgifter utenfor din kontroll øker mer enn utbetalingene fra NAV så er kanskje valget for noen å enten jobbe svart eller miste bolig, bli uteligger eller kriminell ransmann?

Kanskje er det en form for systemfeil der vi har gått så langt for å unngå misunnelse at noen uføre faktisk ikke klarer leve på uføretrygd alene over tid?

Jeg har hørt endeløse ytringer ikke ulikt det du kommer med her i tråden også fra andre. Og når en da begynner å stille spørsmål ved hvor godt de egentlig kjenner i fakta i saken så viser det seg stort sett alltid at de har falt sin dom på sviktende grunnlag.

Det er kanskje verdt å tenke over?
Vis hele sitatet...

Da tror jeg vi skal være enige om å være uenig.

Kjenner flere trygda og kan si at stor andel av de har uvaner, rus, alkohol, kaste bort penger på ting en ikke trenger også blir det klaging på staten, folk, priser alt mulig. Også så jækla god peiling på hva som skjer i samfunnet selv om de kun sitte hjemme å drikke. Er liksom ingen ansvar sjøl, er det så vanskelig å se seg i speilet å vertfall PRØVE å gjøre endring til å bli bedre ? Men sånn er det ofte ikke fordi det psykiske har stagnert med årene. Kan faktisk leve greit med uføre, det er helt opp til hver enkelt og hvilken avgjørelser det individet tar og hvor store krav en har.

Er ganske skremmende hvor lite tak det er i folk og sjøl innsikt virke som ett eventyr.
Føle alle må bli sterkere mentalt å deale med problemet sine og akseptere dem for å komme seg videre.

Og sist men ikke minst, det ekkleste av alt, en er fullstendig 100% avhengig av staten, det er min hovedgrunn til att jeg ikke skulle å uføre veien mtp leve ett liv så fritt det lar seg gjøre.
Gamerkompisen min er på AAP for n'te år på rad. Jeg sa aldri at han var blitt ufør.

Gamergjengen spanderte en granca tur på han i august da han hadde bursdag. Selvom han sjeldent snakker om følelser så er han trygg på sine nærmeste.

Tar man 100 VGS dropouts og setter de foran en PC i 15 år så tror jeg langt under halvparten klarer å komme seg tilbake til arbeidslivet/samfunnet, uavhengig av diagnoser.

Men når man bor i kjelleren til mamma så er det jo chill å få AAP. Det var iallefall tankegangen hans de første åra.
Sist endret av IneartheDx; 3 uker siden kl. 11:48.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Beefer vi igjen eller?

Var ikke klar over at begrepet toxic maskulinitet nå også innlemmer det at menn har vansker med å vise følelser. Det er vel slike begrepers natur å prøve å innlemme flere og flere ting under seg slik de overlever og forblir relevant. Men jeg lever og lærer.
Vis hele sitatet...
Nei, det har ikke blitt "innlemmet", det er det det har betydd hele tiden. Det har derimot gått stor sport i å misforstå med vilje, for da kan man si "SE DE SIER MASKULINITET ER GIFTIG SDAFGHADFHSJFDSHFDSH" og føle seg trygg på at man ikke er et slikt snøfnugg eller "woke" eller noe.
Sitat av robhol Vis innlegg
Nei, det har ikke blitt "innlemmet", det er det det har betydd hele tiden. Det har derimot gått stor sport i å misforstå med vilje, for da kan man si "SE DE SIER MASKULINITET ER GIFTIG SDAFGHADFHSJFDSHFDSH" og føle seg trygg på at man ikke er et slikt snøfnugg eller "woke" eller noe.
Vis hele sitatet...
For betyr deg betyr der kanskje det. Hvem bestemmer definisjonen? For meg har det hatt en annen betydning.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Toksisk maskulinitet er når det er lettere å si til kompiser at man syntes det er fett å snylte på nav enn å innrømme når man sliter psykisk
Sist endret av Bothrops; 3 uker siden kl. 15:39.
Definisjoner ikke en subjektiv greie. Det overrasker meg stadig hvor mange som forandrer på definisjoner for å få det til å passe eget narrativ. Diskuterte med en som mente min definisjon av kjemikalier var veldig løs og insisterte på at cannabis ikke inneholdt noen kjemikalier og da blir premissene for diskusjonen litt vanskelige å forholde seg til. Om alle skal argumentere ut ifra personlige definisjoner vil man jo aldri komme frem til noe.

Giftig maskulinitet er et sosiologisk begrep som beskriver en type mannlig atferd assosiert med skade på samfunnet og menn selv. Stereotypiske aspekter ved tradisjonell maskulinitet, som sosial dominans, kvinnehat og homofobi kan betraktes som «giftig» delvis grunnet promotering av vold, inkludert seksuelle overgrep og vold i nære relasjoner. Giftig maskulinitet forekommer trolig fra sosialisering i ung alder. Overdrevet selvstendighet og emosjonell undertrykkelse er korrelert med økte psykiske problemer hos menn, som depresjon, økt stress og rusmiddelavhengighet.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Giftig_maskulinitet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har selv bidratt her så jeg tar selvkritikk, trodde innlegget mitt skulle oppklare litt men avsporingen har fortsatt.

At folk ikke har fått med seg hva toksisk maskulinitet betyr får hvile på deres skuldre, vi avslutter nå diskusjonen rundt det og håper trådstarter får klarhet i spørsmålet om Etterbetaling av Uføre fra datoen som er satt.

Mine egne tolkninger av reglene sier at om du har fått andre stønader utbetalt fra nav så må det enten trekkes fra etterbetalingen, eller kan resultere i at du ikke får etterbetaling for perioden du har fått andre stønader.
Sist endret av Dodecha; 3 uker siden kl. 16:45.
The world is my enem
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Er det?

Jeg har to anekdoter.
1) Bestevenn, oppegående fra barndommen droppet ut av VG1 fordi han heller ville spille wow. Dette er nå 16 år siden og han røyker bare hasj og har levd på en blanding av AAP og sosialstønad i hele sitt voksne liv. Aldri jobbet, bare gamer og røyker hasj. Den dagen i dag har han diverse diagnoser men disse kom etter han isolerte seg fra samfunnet.

2) Svigerinne. Jobbet nesten 1 uke på et callcenter. Taklet ikke sure kunder. Brukte morens hennes advokat til å få innvilget AAP. Hun har jobbet nesten 1 uke i livet sitt og er nå på sitt 4. år på AAP (samtidig som hun tar lærerutdanning men droppet nå ut i 3. året, smart).

Har noen eksempler til, og jeg ser tydelig en fellesnevner på at disse har dårlig mental helse og har blitt sydd puter under armene på hele livet. Så klarer de ikke voksenlivet og bryter sammen.

Jeg tror det ikke er så forferdelig høy terskel på å få stønad fra NAV, men jeg skjønner at det er lettere å få sosial stønad og AAP enn å bli ufør.

Beklager derailing av tråden.
Vis hele sitatet...
Du mener ikke at du kan uttale deg om Norges uføretrygdede pga av at du kjenner noen som "har fått sydd puter under armene" som du sier. Vet du noe som helst om hva disse menneskene har gått igjennom iløpet av barndommen kanskje? Nei for det er ikke noe folk snakker om, for alt du vet så kan de ha opplevd omsorgsvikt for å ikke snakke om overgrep i ung alder. Også sitter du der på din høye hest og ser ned på andre!! Klovn.. visst du synes det virker så artig å gå på uføretrygd og sitte hjemme dagen lang så kan du jo ta og prøve det.

Oser av misunnelse av deg, uten at du engang har sittet deg inn i hva det vil si å være ufør. Ta å bli voksen eller om du er voksen så prøv å jobbe litt med deg selv for å bli litt mer moden.
Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Du mener ikke at du kan uttale deg om Norges uføretrygdede pga av at du kjenner noen som "har fått sydd puter under armene" som du sier. Vet du noe som helst om hva disse menneskene har gått igjennom iløpet av barndommen kanskje? Nei for det er ikke noe folk snakker om, for alt du vet så kan de ha opplevd omsorgsvikt for å ikke snakke om overgrep i ung alder. Også sitter du der på din høye hest og ser ned på andre!! Klovn.. visst du synes det virker så artig å gå på uføretrygd og sitte hjemme dagen lang så kan du jo ta og prøve det.

Oser av misunnelse av deg, uten at du engang har sittet deg inn i hva det vil si å være ufør. Ta å bli voksen eller om du er voksen så prøv å jobbe litt med deg selv for å bli litt mer moden.
Vis hele sitatet...
Tja. Nå kan jeg jo bruke barndomskommunen min som eksempel. I Sarpsborg er det en relativt høy andel som får stønader fra staten. Hvorfor tror du det er sånn? Tilfeldigheter?

Det er iallefall ikke gitt at man bli født med dårlig mental helse. Det er noe man får gjennom oppveksten.

Det er mye white trash i Sarpsborg og det er mange som sliter med dårlige holdninger.

Men jeg ser at hvis at man har foreldre som er uføre, så er det høyere sjangs for at barna deres blir det og, enn sammenliknet med normalbefolkningen.

Igjen så legger du ord på munnen min at jeg egentlig ikke kjenner vennene mine eller hvordan det er i lokalsamfunnet jeg bor i.

Men jeg kan innrømme en ting. Jeg er evig takknemlig for at jeg ikke har psykiske problemer eller må belage meg på NAV for at endene mine skal møtes. Jeg valgte selv å ta en utdannelse og få meg en bra betalt jobb. Husk at utdannelse i Norge er gratis og alle har samme utgangpunkt når det kommer til å ta dette.

Jeg syns feks ikke en depresjon skal kvalifiseres til uføretrygd.
Sist endret av IneartheDx; 2 uker siden kl. 14:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jaha, du vil spekulere i om det er tilfeldig at det er mange uføre i Sarpsborg hvor du tydligvis kommer fra, be my guest. Kanskje det er noe sosioøkonomisk eller en kulturell greie å være ufør der? Er det sånn du skal løse problemet? Ved å hevde at det er en kulturell white-trash problematikk som går i arv?

Her var det mye snakk om hva du syntes om dine nærmeste og null kompetanse eller erfaring. Ingen putter ord i munnen din, NeverAgain beskriver bare hva han observerer og forsøker å forklare på en ordentlig måte at det er ikke sikkert du veit alt og sitter med full oversikt over alle andres utgangspunkt og utfordringer. Så fint at du tok deg en utdannelse og ikke sliter psykisk da, men anbefaler å ikke ta en snørrhoven tone ovenfor folk som er uføre for det.

Også til slutt noe oppgulp om at utdannelse i Norge er "gratis" og at "alle har samme utgangspunkt når det kommer til å ta dette". Ja vi har mye bra i Norge, men vi har ikke lånekassen fordi utdannelse i Norge er gratis. Jeg syntes det er bra at vi forsøker å gi folk like muligheter til utdannelse, men vi har på ingen måte samme utgangspunkt slik du hevder, dette virker utrolig naivt og lite reflektert.

At du ikke syntes depresjon skal kvalifisere en person til uføretrygd er din personlige mening. I de fleste tilfeller vil ikke depresjon kunne kvalifisere noen til det, men i enkelte tilfeller kan det skje og da er jeg glad ingen bryr seg om hva du måtte finne på å mene. Du skjønner jo tydligvis ikke forskjellen på forskjellige grader av depresjon eller evner å se ting fra noe annet enn ditt eget ståsted.
Sist endret av knert1; 2 uker siden kl. 17:47.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg

Jeg syns feks ikke en depresjon skal kvalifiseres til uføretrygd.
Vis hele sitatet...
Det er i grunn ingen spesifikke diagnoser som kvalifiserer til uføretrygd (såklart unntak) det er en helhetlig vurdering av arbeidsevne. Hos meg er depresjon en bi-diagnose på papiret for uføretrygd men har lite med grunnen til at jeg er ufør gjøre. Men lege og NAV må nesten bare sette en diagnose for ordens skyld virker det som.
Når de som kjenner meg, både de nærmeste og familie ramser jeg opp diagnosen som står på papiret i min uføretrygd men grunnen til min uføretrygd er det bare jeg, fastlege og nav som vet og sånn kommer jeg til å holde det.
The world is my enem
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Tja. Nå kan jeg jo bruke barndomskommunen min som eksempel. I Sarpsborg er det en relativt høy andel som får stønader fra staten. Hvorfor tror du det er sånn? Tilfeldigheter?

Det er iallefall ikke gitt at man bli født med dårlig mental helse. Det er noe man får gjennom oppveksten.

Det er mye white trash i Sarpsborg og det er mange som sliter med dårlige holdninger.

Men jeg ser at hvis at man har foreldre som er uføre, så er det høyere sjangs for at barna deres blir det og, enn sammenliknet med normalbefolkningen.

Igjen så legger du ord på munnen min at jeg egentlig ikke kjenner vennene mine eller hvordan det er i lokalsamfunnet jeg bor i.

Men jeg kan innrømme en ting. Jeg er evig takknemlig for at jeg ikke har psykiske problemer eller må belage meg på NAV for at endene mine skal møtes. Jeg valgte selv å ta en utdannelse og få meg en bra betalt jobb. Husk at utdannelse i Norge er gratis og alle har samme utgangpunkt når det kommer til å ta dette.

Jeg syns feks ikke en depresjon skal kvalifiseres til uføretrygd.
Vis hele sitatet...
Ingen som får uføretrygd for depresjon. No dummer du deg bare....
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Tja. Nå kan jeg jo bruke barndomskommunen min som eksempel. I Sarpsborg er det en relativt høy andel som får stønader fra staten. Hvorfor tror du det er sånn? Tilfeldigheter?

Det er iallefall ikke gitt at man bli født med dårlig mental helse. Det er noe man får gjennom oppveksten.

Det er mye white trash i Sarpsborg og det er mange som sliter med dårlige holdninger.

Men jeg ser at hvis at man har foreldre som er uføre, så er det høyere sjangs for at barna deres blir det og, enn sammenliknet med normalbefolkningen.

Igjen så legger du ord på munnen min at jeg egentlig ikke kjenner vennene mine eller hvordan det er i lokalsamfunnet jeg bor i.

Men jeg kan innrømme en ting. Jeg er evig takknemlig for at jeg ikke har psykiske problemer eller må belage meg på NAV for at endene mine skal møtes. Jeg valgte selv å ta en utdannelse og få meg en bra betalt jobb. Husk at utdannelse i Norge er gratis og alle har samme utgangpunkt når det kommer til å ta dette.

Jeg syns feks ikke en depresjon skal kvalifiseres til uføretrygd.
Vis hele sitatet...
Jeg har sagt det før, men sier det igjen fordi det er relevant om man gidder å kjenne på det...

Føkk hvilken lidelse man har, psykisk eller fysisk, om man frivillig velger å leve på uføretrygd så er man syk, det har så mange begrensninger og stigmaer at om man velger det så er man langt nede...

Vet du, jeg er uføre. Jeg klarer uten problem å løfte fire tonn betong og skifer om dagen, jeg klarer uten problem å bygge min egen terrasse og legge beleggningstein i mitt eget tun...

Jeg har enebolig(med 600k i gjeld), 2 biler, 2 barn, bryggeutstyret til rundt 60k, 6 tappekraner og bardisk i mancaven... Skal du grine?

Hva er det du tror uføretrygd er? En gave for de som er helt amøbe i skallen og knapt evner å knytte sine egne sko, så uføretrygd går til sko med borelås fra Sparkjøp?

Nei altså, det er nå engang sånn at jeg glatt hadde kunne holdt en jobb, men jeg hadde hatet ethvert våkent øyeblikk, og det er nok mer relevant enn du er klar over. Uføre er for å øke livskvaliteten på lik linje som det er for å hjelpe de som er lam fra kukkhue og ned... Og om uføre øke livskvaliteten til noen, da er de føkked øpp bruh
Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Ingen som får uføretrygd for depresjon. No dummer du deg bare....
Vis hele sitatet...
I følge NAV så var det 4,5% som mottok uføretrygd i 2017 pga depressive lidelser om jeg leser den riktig.
The world is my enem
Sitat av NokErNok Vis innlegg
I følge NAV så var det 4,5% som mottok uføretrygd i 2017 pga depressive lidelser om jeg leser den riktig.
Vis hele sitatet...
Det kan være men da er det snakk om lammende depresjon som gjør at man ikke orker å stå opp om morgenen. Ikke folk med dårlige dager....
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Jeg har sagt det før, men sier det igjen fordi det er relevant om man gidder å kjenne på det...

Føkk hvilken lidelse man har, psykisk eller fysisk, om man frivillig velger å leve på uføretrygd så er man syk, det har så mange begrensninger og stigmaer at om man velger det så er man langt nede...

Vet du, jeg er uføre. Jeg klarer uten problem å løfte fire tonn betong og skifer om dagen, jeg klarer uten problem å bygge min egen terrasse og legge beleggningstein i mitt eget tun...

Jeg har enebolig(med 600k i gjeld), 2 biler, 2 barn, bryggeutstyret til rundt 60k, 6 tappekraner og bardisk i mancaven... Skal du grine?

Hva er det du tror uføretrygd er? En gave for de som er helt amøbe i skallen og knapt evner å knytte sine egne sko, så uføretrygd går til sko med borelås fra Sparkjøp?

Nei altså, det er nå engang sånn at jeg glatt hadde kunne holdt en jobb, men jeg hadde hatet ethvert våkent øyeblikk, og det er nok mer relevant enn du er klar over. Uføre er for å øke livskvaliteten på lik linje som det er for å hjelpe de som er lam fra kukkhue og ned... Og om uføre øke livskvaliteten til noen, da er de føkked øpp bruh
Vis hele sitatet...
Så du kunne glatt holdt en jobb men hadde hatet det? Velkommen til voksenlivet. Dagens hittil mest provoserende utsagn.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Jeg har sagt det før, men sier det igjen fordi det er relevant om man gidder å kjenne på det...

Føkk hvilken lidelse man har, psykisk eller fysisk, om man frivillig velger å leve på uføretrygd så er man syk, det har så mange begrensninger og stigmaer at om man velger det så er man langt nede...

Vet du, jeg er uføre. Jeg klarer uten problem å løfte fire tonn betong og skifer om dagen, jeg klarer uten problem å bygge min egen terrasse og legge beleggningstein i mitt eget tun...

Jeg har enebolig(med 600k i gjeld), 2 biler, 2 barn, bryggeutstyret til rundt 60k, 6 tappekraner og bardisk i mancaven... Skal du grine?

Hva er det du tror uføretrygd er? En gave for de som er helt amøbe i skallen og knapt evner å knytte sine egne sko, så uføretrygd går til sko med borelås fra Sparkjøp?

Nei altså, det er nå engang sånn at jeg glatt hadde kunne holdt en jobb, men jeg hadde hatet ethvert våkent øyeblikk, og det er nok mer relevant enn du er klar over. Uføre er for å øke livskvaliteten på lik linje som det er for å hjelpe de som er lam fra kukkhue og ned... Og om uføre øke livskvaliteten til noen, da er de føkked øpp bruh
Vis hele sitatet...
Utifra beskrivelsen din så kunne du fint vært i jobb, sånne som deg ødelegger for de som faktisk trenger uføre, er det ingen faens moral lenger ?
Tror ikke jeg kjenner noen som er så forbanna happy for å jobbe hver dag, så ingen sympati for deg der.
Provoserende att skattepengene går til sånne eksempler som her.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Så du kunne glatt holdt en jobb men hadde hatet det? Velkommen til voksenlivet. Dagens hittil mest provoserende utsagn.
Vis hele sitatet...
Enig med deg her, men kan det også tolkes slik at kloakk indirekte sier han er ganske fucked up/har problemer? Tenker på det han sier her
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Uføre er for å øke livskvaliteten på lik linje som det er for å hjelpe de som er lam fra kukkhue og ned... Og om uføre øke livskvaliteten til noen, da er de føkked øpp bruh
Vis hele sitatet...
Mange hater jo jobben min men tror det ligger mere bak en bare at han hadde gjort det men kanskje jeg tar feil. Jeg også hata jobben og hverdagen min i perioder jeg jobba på drittplasser men da bytta jeg helt til jeg fant noe jeg trivdes sånn passe greit med.
Sist endret av NokErNok; 2 uker siden kl. 09:12.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Mange hater jo jobben min men tror det ligger mere bak en bare at han hadde gjort det men kanskje jeg tar feil. Jeg også hata jobben og hverdagen min i perioder jeg jobba på drittplasser men da bytta jeg helt til jeg fant noe jeg trivdes sånn passe greit med.
Vis hele sitatet...
For meg er det folkene jeg må forholde meg til som er problemet, selv om hva jeg gjør kan være givende
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Føkk hvilken lidelse man har, psykisk eller fysisk, om man frivillig velger å leve på uføretrygd så er man syk, det har så mange begrensninger og stigmaer at om man velger det så er man langt nede...
Vis hele sitatet...
Det er sant. Selvom jeg har mine egne meninger som jeg deler på anonyme fora så synes jeg det er riktig at fastlege/staten er de som avgjør om noen skal få stønader/eller bli ufør.

Og hver gang jeg nevner at det finnes slappfisker der ute, så får jeg kanonskudd i retur av de som faktisk kvalifiserer seg til det.

Jeg har aldri sagt at det har vært noe luksus å være ufør. Jeg sier bare at det finnes bakveier inn og det finnes mennesker som prøver å utnytte disse bakveiene.

Du trenger ikke å bragge om hva du klarer å løfte. Jeg er sterkere enn deg. Men det høres ut som du har mye utgifter. Du får vel bare jobbe litt ekstra om du trenger ekstra inntekt. Cheers



Hva svarte forresten NAV Mia? Ser ut som Jensen svarte godt for seg.
Sist endret av IneartheDx; 2 uker siden kl. 11:38.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Så du kunne glatt holdt en jobb men hadde hatet det? Velkommen til voksenlivet. Dagens hittil mest provoserende utsagn.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje mer det at at denne type utsagn er ofte det folk som er uføre lirer av seg ang. sin uførhet. For det er tross alt enklere å sjokkere ved å snakke som om en faktisk kan stå i jobb men velger å være ufør fremfor å gå i dybden og snakke om og kjenne på hvorfor livet er slik livet er.

Selv om @kloakk klarer å løfte stein og bygge terrasse så sier det utsagnet hans lite eller ingenting om hans psykiske helse eller konkret hva han sliter med som gjorde at han fikk innvilget ufør.

Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige i tråden, å bli ufør det er en lang prosess. Det er mange leger, spesialister, psykologer samt NAV som skal vurdere arbeidskapasitet, restarbeidsevne og din fysiske og psykiske helse.

Av den grunn alene kan vi med ganske stor sikkerhet anta at kloakk neppe er så i water som han forsøker å fremstille det i innlegget sitt. Likevel valgte både du og flere andre å hoppe rett på med fordømming.

Dere forsterker stigma rundt uføre når dere lykkelig og glad hoppet på sjansen til å fordømme en "trygdesnylter" helt uten at noen av dere tenkte tanken på å forsøke å først spørre kloakk hva som egentlig feiler ham, hvorfor han ble ufør og hva konkret det er som gjør at han ikke klarer å stå i jobb.
Sist endret av _abc_; 2 uker siden kl. 13:35.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige i tråden, å bli ufør det er en lang prosess. Det er mange leger, spesialister, psykologer samt NAV som skal vurdere arbeidskapasitet, restarbeidsevne og din fysiske og psykiske helse.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det å få uføretrygd gikk lekende lett. 5mnd å få svar mens hele prosessen tok ca 9mnd. Men da var det 3. gang jeg gikk på AAP og uføretrygd hadde blitt foreslått litt diskre av lege 5-6 år tidligere så kan være derfor.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg synes det å få uføretrygd gikk lekende lett. 5mnd å få svar mens hele prosessen tok ca 9mnd. Men da var det 3. gang jeg gikk på AAP og uføretrygd hadde blitt foreslått litt diskre av lege 5-6 år tidligere så kan være derfor.
Vis hele sitatet...
Får ikke redigert, men mtp hvor lett det gikk for meg skjønner jeg at enkelte er skeptisk til "latsekker" som mottar trygd. Men det at det gikk lett for meg sier kanskje mere om hvor fucka jeg er enn hvor "lett" jeg faktisk opplevde det.
Sist endret av NokErNok; 2 uker siden kl. 15:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.