Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1645
Har en stasjonærpc som jeg gjerne har lyst til å bygge litt på. Den er altfor treig etter å ha vært i bruk i noen år.
Så lurer på om noen har noen tips om hvilke deler som man kan bytte på for å booste pcen skikkelig opp!

Er veldig uerfaren med bygging av pc samt utrykk som brukes. Har søkt en del på nettet uten at jeg skjønner noe som helst. Så hvis dere har tips, vennligst grei ut alle utrygg osv!

Formål med byggingen: gjøre pcen til en kraftig gaming PC.

Setter stor pris på tips!
Hvilke specs har du nå?
@Julenisse97

Er en komplett christmas gamer som er kjøpt for ca 2 år siden.
Kan ikke tenke meg at det er mer enn 2,5-3 Ghz, 4-8GB RAM osv. Den kjørte utrolig nok BF3 på middels grafikk uten noe særlig hakking. Men nå begynner den å bli treig.

Som sagt, suger på dette, så tips hadde vært fantastisk!
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av InterNajzZ Vis innlegg
@Julenisse97

Er en komplett christmas gamer som er kjøpt for ca 2 år siden.
Kan ikke tenke meg at det er mer enn 2,5-3 Ghz, 4-8GB RAM osv. Den kjørte utrolig nok BF3 på middels grafikk uten noe særlig hakking. Men nå begynner den å bli treig.

Som sagt, suger på dette, så tips hadde vært fantastisk!
Vis hele sitatet...
Er vanskelig å vite hvordan du konfigurerte din Komplett PC for 2 år siden. Sjekk opp hva slags deler som står i den så kan vi hjelpe deg
Sitat av Zendium Vis innlegg
Er vanskelig å vite hvordan du konfigurerte din Komplett PC for 2 år siden. Sjekk opp hva slags deler som står i den så kan vi hjelpe deg
Vis hele sitatet...
Til trådstarter: dette kan du enkelt finne ut av ved å laste ned Speccy, eller sjekke kvitteringen du fikk fra Komplett.
Her har du en lett og forståelig tråd som sikkert vil hjelpe!
Sist endret av joacimz; 30. januar 2013 kl. 17:59.
Sitat av Zendium Vis innlegg
Er vanskelig å vite hvordan du konfigurerte din Komplett PC for 2 år siden. Sjekk opp hva slags deler som står i den så kan vi hjelpe deg
Vis hele sitatet...
Må bare takke for veldig flott link!

Specs (litt av det i hvertfall):
Prosessor: Intel(R) Core(TM) i3 CPU 550 @ 3.20GHz 3.20 GHZ
Installert minne: (RAM) 2,00 GB
NVIDIA GeForce GTS 450

Dette er litt av det som er inni pc'en. Hva tingene heter, har jeg ikke peiling på.

I teorien, hvis jeg hadde byttet ut prossessoren + hovedkort og installert en SSD disk. Hadde det gjort mye forskjell på den?
Hvis dette hadde gjort en vesentlig forskjell: Hvilke hovedkort + prossessorer anbefales?
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Budsjett?.
Litt mere ram og bedere skjermkort.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av DatPyro Vis innlegg
Litt mere ram og bedere skjermkort.
Vis hele sitatet...
Da vil prosessoren blir flaskehals

Et nytt HK (Z77) og en i5 3570K, 8GB RAM og et 660 Ti/670
Sitat av Zendium Vis innlegg
Da vil prosessoren blir flaskehals

Et nytt HK (Z77) og en i5 3570K, 8GB RAM og et 660 Ti/670
Vis hele sitatet...
Tenkte faktisk ikke over det, er det egentlig noen grunn til et 670 framfor et 7970 hvor man får mere vram?

Så også at du hadde bestillt noen astro a40 eller a50, fått dem enda? I såfall, hvordan liker du dem?
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av DatPyro Vis innlegg
Tenkte faktisk ikke over det, er det egentlig noen grunn til et 670 framfor et 7970 hvor man får mere vram?

Så også at du hadde bestillt noen astro a40 eller a50, fått dem enda? I såfall, hvordan liker du dem?
Vis hele sitatet...
Bare jeg som misliker AMD pga tidligere dårlige erfaringer.

Fikk A50 i dag, Funker fjell!
i5 3570K, MSI MPower og MSI R7970.

Hvis du har råd da.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av Starz Vis innlegg
i5 3570K, MSI MPower og MSI R7970.

Hvis du har råd da.
Vis hele sitatet...
Gå heller for GTX 670, yter bedre
Sitat av Zendium Vis innlegg
Gå heller for GTX 670, yter bedre
Vis hele sitatet...
670 yter OVERHODET ikke bedre enn R7970.

7970 puler det opp og ned på de fleste områder.

Bedre kjøling er det og! :OO!
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av Starz Vis innlegg
670 yter OVERHODET ikke bedre enn R7970.

7970 puler det opp og ned på de fleste områder.

Bedre kjøling er det og! :OO!
Vis hele sitatet...
670 gjør det bedre en 7970 på flere områder.

Å det du sier om kjølingen er bare tull. MSI, ASUS, EVGA, Gigabyte og mange flere produsenter bruker så å si samme kjøling på Radeon kort som på Nvidia kort.
Hvilket kort som er best kommer helt ann på hvilket spill som spilles. 660 Ti yter bedre enn 7970 på Battlefield 3, mens 7870 moser det i andre spill. (Husker ikke hvilke) Kommer helt ann på hva TS spiller.
Sitat av Starz Vis innlegg
i5 3570K, MSI MPower og MSI R7970.

Hvis du har råd da.
Vis hele sitatet...
Skal TS overklokke overhodet? På meg høres det ikke slik ut egentlig, så hvorfor velge dyre deler som ikke gir mer ytelse?
For overklokking i dag er 10x lettere enn å bygge.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
slutt med sutring og kverulering. Alle sammen!

kortene yter ca likt, pluss minus i forskjellige spill, dvs at i noen spill yter 670 bedre en 7970, og i andre spill yter 670 best, så hvilket kort som vil være best kommer rett og slett ann på hva man skal gjøre. Et annet eksempel er redigering av div ting, driver man med cad, drar de fleste programmer nytte av cuda, som vil gi nvidia en fordel, mens andre programmer (kroneksempel er gamle adobeprogrammer), er optimalisert for amd, og vil dermed gi amd skjermkort en stor fordel.

Så å si at den ene grafikk prosessoren er bedre en den andre er egentlig umulig å si, det kommer rett og slett ann på hva man skal spille!!

I noen spill vil du dog få bedre grafikk med nvida kortet grunnet physx

Både 7970 og 670 er supre kort. Og uansett hvilket kort som velges vil man bli fornøyd.


Enten gå for 7970 matrix, eller 670 PE, begge kortene er kort som tygger alt av dagens spill med et relativt akseptabelt støynivå.
Sist endret av Frufsa; 31. januar 2013 kl. 21:29.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
For overklokking i dag er 10x lettere enn å bygge.
Vis hele sitatet...
Du kan fint overklokke med et HK til 700kr. Det er tempen som holder en tilbake.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
slutt med sutring og kverulering. Alle sammen!

kortene yter ca likt, pluss minus i forskjellige spill, dvs at i noen spill yter 670 bedre en 7970, og i andre spill yter 670 best, så hvilket kort som vil være best kommer rett og slett ann på hva man skal gjøre. Et annet eksempel er redigering av div ting, driver man med cad, drar de fleste programmer nytte av cuda, som vil gi nvidia en fordel, mens andre programmer (kroneksempel er gamle adobeprogrammer), er optimalisert for amd, og vil dermed gi amd skjermkort en stor fordel.

Så å si at den ene grafikk prosessoren er bedre en den andre er egentlig umulig å si, det kommer rett og slett ann på hva man skal spille!!

I noen spill vil du dog få bedre grafikk med nvida kortet grunnet physx

Både 7970 og 670 er supre kort. Og uansett hvilket kort som velges vil man bli fornøyd.


Enten gå for 7970 matrix, eller 670 PE, begge kortene er kort som tygger alt av dagens spill med et relativt akseptabelt støynivå.
Vis hele sitatet...
du glemte at amd voldtar nvidia på flerskjermoppsett og høyere oppløsning. det microstutter ikke så jævelig heller. mer for pengene, kort fortalt.

men det er jo ikke det dette handler om.

men kan oc bli et tema for deg senere, og kjøling og fine tweaks funksjoner så er r7970 perfekt.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Starz Vis innlegg
du glemte at amd voldtar nvidia på flerskjermoppsett og høyere oppløsning. det microstutter ikke så jævelig heller. mer for pengene, kort fortalt.

men det er jo ikke det dette handler om.

men kan oc bli et tema for deg senere, og kjøling og fine tweaks funksjoner så er r7970 perfekt.
Vis hele sitatet...
greit nok amd er bedre på høye oppløsninger, men for flertallet der ute er ikke dette noe de tenker over engang, de vet det finnes en løsning for det, men det er ikke akutuelt.

det virker heller ikke som om flere skjermkort er et tema, så da faller microstuttering problemet bort også, så sa falt argumentene dine bort,
og hvilken chipp som er best til overklokking kommer ann på kortet, hvor heldig man er, hvilke strømkretser som er brukt, design på kortet, så dette heller er ikke en fasit på at 7970 generelt sett er bedre en 670
Sitat av InterNajzZ Vis innlegg
Har en stasjonærpc som jeg gjerne har lyst til å bygge litt på. Den er altfor treig etter å ha vært i bruk i noen år.
Så lurer på om noen har noen tips om hvilke deler som man kan bytte på for å booste pcen skikkelig opp!

Er veldig uerfaren med bygging av pc samt utrykk som brukes. Har søkt en del på nettet uten at jeg skjønner noe som helst. Så hvis dere har tips, vennligst grei ut alle utrygg osv!

Formål med byggingen: gjøre pcen til en kraftig gaming PC.

Setter stor pris på tips!
Vis hele sitatet...
Hvilken skjerm har du? Har du lyst til å ha mulighet til å overklokke, eller er det ingenting for deg? Kommer du til å kjøpe deg ennå et skjermkort og kjøre sli/cf? (noe jeg ikke ville anbefalt) Kommer du til å kjøpe deg flere skjermer etter hvert, slik at du kan spille på 3 skjermer? Så koster dette fort noen kroner. Bare å nevne at det skal være en kraftig gaming pc holder ikke

Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Hvilket kort som er best kommer helt ann på hvilket spill som spilles. 660 Ti yter bedre enn 7970 på Battlefield 3, mens 7870 moser det i andre spill. (Husker ikke hvilke) Kommer helt ann på hva TS spiller.
Vis hele sitatet...
Her sies noen kloke ord. Ingen som har spurt hva TS skal spille. Så burde vel egentlig vente med å anbefale noe som helst skjermkort før en kanskje har fått litt informasjon om det...
Sist endret av sweem; 31. januar 2013 kl. 21:50.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
greit nok amd er bedre på høye oppløsninger, men for flertallet der ute er ikke dette noe de tenker over engang, de vet det finnes en løsning for det, men det er ikke akutuelt.

det virker heller ikke som om flere skjermkort er et tema, så da faller microstuttering problemet bort også, så sa falt argumentene dine bort,
og hvilken chipp som er best til overklokking kommer ann på kortet, hvor heldig man er, hvilke strømkretser som er brukt, design på kortet, så dette heller er ikke en fasit på at 7970 generelt sett er bedre en 670
Vis hele sitatet...
greia med alle msi r7970 er jo at det har blitt brukt en bedre chipp. ofte som regel golden chip også.

jeg anbefaler ihvertfall ikke ts SLi..

hvis du skal ha et kort senere, hvis det er et ønske, velg amd.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Starz Vis innlegg
greia med alle msi r7970 er jo at det har blitt brukt en bedre chipp. ofte som regel golden chip også.

jeg anbefaler ihvertfall ikke ts SLi..

hvis du skal ha et kort senere, hvis det er et ønske, velg amd.
Vis hele sitatet...
flere skjermkort generelt sett byr på problemer, SLi har i det siste vert et lite helvete, men jeg har også observert folk med problemer med cfx også, og siden kortene nå yter såpas bra som de gjør alene, ser jeg ikke noen grunn til å kjøpe flere gpu'er med mindre man skal kjøre masive oppløsninger (men da er man som regel forberedt på litt problemere også.

De aller aller fleste vil klare seg med kun et kort, og den avrage gamer trenger ei heller egentlig ikke noe kraftigere en 7850, da kortet klarer å spille alle dagens spill i 1080p uten problemer, sefølgelig ikke med all wye candy på fult, men trenger mannen i gata dette? eller nøyer han seg med å kunne spille spillet på normal grafikk i akseptabel fps.

Og mtp at det ikke er mange spill som 670/7970 ikke klarer å dra på max grafikk med akseptabel fps, ser jeg fakitsk ikke noe behov for SLi/cfx med mindre man har en aldrig så liten fetish.

Og at msi bruker de beste 7970 chippene stiller jeg meg tvilende til, da disse også blir delt ut til andre produsenter, feks asus sitt matrix kort har som regel meget gode chipper.
Og de fleste klokker heller ikke, men kjører heller på standar klokk. og 670chippen kan uansett klokkes vel så bra den også. Man kan jo tross alt være meget heldig her også.
Sist endret av Frufsa; 31. januar 2013 kl. 22:26.
[quote=sweem;2838800]Hvilken skjerm har du? Har du lyst til å ha mulighet til å overklokke, eller er det ingenting for deg? Kommer du til å kjøpe deg ennå et skjermkort og kjøre sli/cf? (noe jeg ikke ville anbefalt) Kommer du til å kjøpe deg flere skjermer etter hvert, slik at du kan spille på 3 skjermer? Så koster dette fort noen kroner. Bare å nevne at det skal være en kraftig gaming pc holder ikke

Helt ærlig, så har jeg bare lyst til å sette inn nye deler i PC'en som gjør den optimal for dagens spill på godt over gjennomsnitts grafikk. Er veldig kresen med spillgrafikk og frames per second.

Overklokking? Hva er det? Skjønner du? Hadde jeg bare hatt mer kunnskap om dette skulle jeg gjerne gitt informasjonen dere trenger.

Kommer mest sannsynlig til å kjøpe en skjerm nr. 2. Har en Samsung Syncmaster S24B300. Andre skjermen blir trolig en veldig lik skjerm.

Budsjettet blir trolig på ca 5 000kr - 7 000kr.

Tusen takk for svar folkens!
Undersøk hvilken strømforsyning du har. Kanskje du kan bruke den igjen. Kan du beholde både kabinettet og psu hadde jo det vært fint. Hvilket kabinett har du forresten? Plass til et stort skjermkort?

Noe slikt kanskje hvis du beholder psu og kabinett
http://bildr.no/thumb/1381304.jpeg

Også ville jeg tatt med denne http://www.dustinhome.no/search/evo%20212

Også kan du se hva du sitter igjen med til skjermkort