Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3544
VG har nå offentliggjort den rettspsykiatriske rapporten om Behring Breivik.

Jeg stiller meg spørsmålet, hvem er det som lekker alle disse dokumentene?

Jeg synes det er skremmende at offentlige ansatte lekker ut rapporter som ikke skal offentliggjøres. Innholdet i denne rapporten skulle komme for en dag under rettssaken, hvor den kan belyses av blant annet de sakkyndige, samtidig som man kan avgjøre hvilke elementer som eventuelt ikke skal offentliggjøres. Det er da ett spørsmål hvorvidt VG burde publisert denne rapporten, men også et tankekors at vi har offentlige ansatte som med vitende vilje lekker denne. Hvorfor er det ikke større fokus på å ta de ansvarlige?

Det er ihvertfall godt å se at VG har tatt ut enkelte segmenter, bla. dem som inneholder forhør av moren.
Sist endret av Drachir; 13. januar 2012 kl. 15:17.
Synes det er helt greit at de publiserer disse papirene, spesielt så lenge de har tatt bort de sidene som har med hans nærmeste å gjøre for å skjerme dem.

Dette er en sak som angår alle, og så lenge det ikke ødelegger for den videre etterforskningen, så ser jeg ingen problemer med å publisere dette.
Sist endret av Fuzzybossen; 13. januar 2012 kl. 15:32.
Det er nok ikke offentlige ansatte som lekker dem, men heller de hundrevis av bistandsadvokatene som er involverte og ønsker å tjene en ekstra slant penger ved å selge dokumenter til media.
biased
Drachir's Avatar
Trådstarter
Jeg ser nå, etter å ha bladd litt i dokumentet, at VG har streket ut flere deler av dokumentet. Det er bra.

Som sagt er det ikke selve VGs publisering som jeg har problemer med, men hvordan denne rapporten har blitt lekket ut.
Sitat av dadyd Vis innlegg
Det er nok ikke offentlige ansatte som lekker dem, men heller de hundrevis av bistandsadvokatene som er involverte og ønsker å tjene en ekstra slant penger ved å selge dokumenter til media.
Vis hele sitatet...
men er ikke dette ulovlig?
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
men er ikke dette ulovlig?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men penger er penger.
Det er da verre med offentlig publisering av rapporter i for eksempel Sverige? Jeg synes å huske å ha lest en hel rapport opp mot 1500 sider av to barn som hadde blitt drept med hammer hvor bildene av ungene og åstedet var godt detaljert i rapporten, denne var visst lagt ut offentlig. Jeg lastet den ned fra en torrenttracker i vill nysgjerrighet på grunn av alt oppspinnet i media.
Sitat av dadyd Vis innlegg
Det er nok ikke offentlige ansatte som lekker dem, men heller de hundrevis av bistandsadvokatene som er involverte og ønsker å tjene en ekstra slant penger ved å selge dokumenter til media.
Vis hele sitatet...
Tviler på at det er derfor. De tjener såpass bra og har dermed så mye å tape på det om de skulle bli tatt og kanskje miste advokatbevillingen. Men kanskje heller noen på advokatkontoret med dårligere lønn enn advokatene selv? Eller noen som bare er sinna og mener at offentligheten bør få se det?
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Det er da verre med offentlig publisering av rapporter i for eksempel Sverige? Jeg synes å huske å ha lest en hel rapport opp mot 1500 sider av to barn som hadde blitt drept med hammer hvor bildene av ungene og åstedet var godt detaljert i rapporten, denne var visst lagt ut offentlig. Jeg lastet den ned fra en torrenttracker i vill nysgjerrighet på grunn av alt oppspinnet i media.
Vis hele sitatet...
I Sverige kan hvem som helst i prinsippet gå til nærmeste tinghus og få utlever saksdokumenter i sin helhet så frem de ikke er undradd offentligheten.
Sitat av Lordtema Vis innlegg
I Sverige kan hvem som helst i prinsippet gå til nærmeste tinghus og få utlever saksdokumenter i sin helhet så frem de ikke er undradd offentligheten.
Vis hele sitatet...
Det er jo et viktig prinsipp i en rettsstat. Med mindre særskilte grunner taler for det, er domstolenes aktivitet åpen for allmennheten, både forhandlingene i rettsalene og dokumentene etter at en dom er sluttet.

I Straffeprosesslovens § 28 heter det at:
Enhver kan kreve utskrift av en dom i en bestemt straffesak så langt som det ikke gjelder forbud mot offentlig gjengivelse av dommen, eller, dersom det gjelder slikt forbud eller utskrift nektes etter tredje ledd, innsyn i domslutningen. Kravet kan alltid avslås hvis dommen er eldre enn fem år eller den som krever utskrift bare identifiserer dommen ved siktedes navn.
Vis hele sitatet...
▼ ... flere år senere ... ▼
Hvor kan man lese dette nå? Linker funker ikke
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av Sånngårdet Vis innlegg
Hvor kan man lese dette nå? Linker funker ikke
Vis hele sitatet...
https://www.vg.no/spesial/2011/22-ju...isk_vurdering/