Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3011
Hei.
Min mormor feirer sin 70 årsdag den 30. des.
Min familie vil da sende opp fyrverkeri i den anledningen. Lokalet er på landet, altså ikke mange naboer i nærheten.

Hva sier loven om dette? Vet man gjerne må søke om tillatelse resten av året, men hva med dagen før nyttår (30. des)? eventuelt når klokka slår 00 ( for da er det den 31.) ?
sender opp raketter hele romjula jeg, er ikke noe å bry seg om
Edit: ikke raketter, fyrverkeri. Raketter er fyfy.
Sist endret av CatastrophicRoadKill; 15. november 2010 kl. 19:22.
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Hei.
Min mormor feirer sin 70 årsdag den 30. des.
Min familie vil da sende opp fyrverkeri i den anledningen. Lokalet er på landet, altså ikke mange naboer i nærheten.

Hva sier loven om dette? Vet man gjerne må søke om tillatelse resten av året, men hva med dagen før nyttår (30. des)? eventuelt når klokka slår 00 ( for da er det den 31.) ?
Vis hele sitatet...

mener å ha lest at man kan fyre opp fra klokka 18:00 31 desember !
Bare å søke på svea så er det lett dere kan få tillatelsen, men uansett hvis dere bor på landet, fyrverkerisalget har jo allerede starta så er bare kore på

roadkill94: Raketter er jo forbudt
Sist endret av SRB; 15. november 2010 kl. 19:22.
fyrverkeri er lovlig fra kl1800 -> 0400 de fleste steder i norge, dog kan lokale bestemmelser endre dette. Skal du bruke fyrverkeri utenom denne tiden må du søke.

Etter loven er det tillatt å sende opp fyrverkeri fra 18.00 31.12 til 02.00 1.1. Fyring utenom disse tidene kan føre til bøter. I praksis- Hvem bryr seg? Vertfall der jeg bor- på landet så er det full fyr fra salgsbodene åpner til langt utpå morran 1 nyttårsdag..
Sitat av RoadKill94 Vis innlegg
sender opp raketter hele romjula jeg, er ikke noe å bry seg om
Edit: ikke raketter, fyrverkeri. Raketter er fyfy.
Vis hele sitatet...
Raketter er fyfy ja, men få ser forskjell på et batteri og en signalpistol
Ingenting er morsommere nyttårskvelden enn å fyre av et par signalpistolskudd. Det er vel kanskje ikke lov? :/
Det siste innlegget: NEI.
eh. . . Jo
Som flere her sier, så vil det trolig ikke bli noe problem om dere sender opp litt. Hvis dere derimot skal holde på i 20 minutter med dette kan det være naboer ringer politi.

Folk har levd med fyrverkeri de siste dagene opp til nyttårsaften i alle år. Dette går glatt.
Sitat av akevitt Vis innlegg
Rart det der.. hvorfor skal alt som er morro bli forbudt?
Vis hele sitatet...
Fordi noen idioter(Les: Fulle folk som nærmest setter seg på rakettene før de prøver å tenne på) skal ødelegge moroa for alle oss andre.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av akevitt Vis innlegg
Rart det der.. hvorfor skal alt som er morro bli forbudt?
Vis hele sitatet...
Det er sikkert ganske morro å skyte med bazooka i hagen også men det betyr ikke at det burde være lov.

(vel poenget mitt er at raketter/fyrverkeri ER farlig, og har god grunn for å være ulovlig)
Om du bor på landet gjør vel ikke noen raketter noe vel? og jeg sender opp noen dager før nyttårsaften også selvsagt
Sitat av Acez Vis innlegg
Raketter er fyfy ja, men få ser forskjell på et batteri og en signalpistol
Ingenting er morsommere nyttårskvelden enn å fyre av et par signalpistolskudd. Det er vel kanskje ikke lov? :/
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov nei. De som gjør det fortjener å bli putta inn og miste såpa.
Det er veldig enkelt å få tillatelse til å skyte opp fyrverkeri når som helst på året! Det du trenger er en tillatelse fra lensmann og en tillatelse fra brannvesenet.

For å få disse skriver du ned hva som skal feires, hva du ønsker å skyte opp, når og hvor du ønsker og gjøre dette og ber om tillatelse til å utføre dette. Lensmann bryr seg bare om at det er en voksen og edru person som er ansvarlig for oppskytningen og at det skjer etter brannvesenets sikkerhetskrav.
Brannvesenet krever at dere lister opp hva som kan gå galt med oppskytningen, hva dere gjør for å forhindre og har en skriftlig rutine på alt.

Lag en liste med sikkerhetssone, krav til at det ikke skal blåse for mye, tennstav skal brukes, det skal sjekkes etter nedfall, slukkemiddler skal være tilgjengelig, fyrverkeriet skal ikke nærmes etter at lunta er tent, etc. Bare kopier mesteparten av sikkerhetsinfoen som står på batteriet eller som forhandlerene er pliktige å dele ut. Det trenger ikke å se pent ut så lenge det er skrevet ned.

Om du ønsker kan jeg sende deg kopi av en slik ROS i morgen som jeg har brukt flere ganger før.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Det er ikke lov nei. De som gjør det fortjener å bli putta inn og miste såpa.
Vis hele sitatet...
Ja, sett flere uskyldige (les: ikke grove kriminelle) inn i fengsel! Vi må jo for faen fylle opp disse brakkene slik at skattebetalernes penger går til noe fornuftig!
Sitat av Clr Vis innlegg
Ja, sett flere uskyldige (les: ikke grove kriminelle) inn i fengsel! Vi må jo for faen fylle opp disse brakkene slik at skattebetalernes penger går til noe fornuftig!
Vis hele sitatet...
Nu var du smart, nu var du skikkelig smart.

Hvor jævla mye penger vil det ikke koste å engasjere et leteselskap, sea-king helikopter, politi, brannvesen evt dykkere o.l?? Langt mer enn hva det koster å ha noen innesperra i noen dager.

Folk som misbruker signalraketter, er noe av det værste jeg vet. Det er et SOS fra folk i nød må du huske.
Sitat av lex123 Vis innlegg
Det er sikkert ganske morro å skyte med bazooka i hagen også men det betyr ikke at det burde være lov.

(vel poenget mitt er at raketter/fyrverkeri ER farlig, og har god grunn for å være ulovlig)
Vis hele sitatet...
Ganske magisk at du rakker ned på de som skyter opp en rakett 30 desember, og forteller hvor enormade farlig det er samtidig som du har hasj og opium som profilbilde...
Sitat av Buddapower Vis innlegg
eh. . . Jo
Vis hele sitatet...
eh.. nei, link: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...g/3390970.html
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.6929241
Sist endret av ragedAsian; 15. november 2010 kl. 23:50.
Sitat av Gaffa Vis innlegg
Ganske magisk at du rakker ned på de som skyter opp en rakett 30 desember, og forteller hvor enormade farlig det er samtidig som du har hasj og opium som profilbilde...
Vis hele sitatet...
Kan du vise til hvor han har rakket ned på folk som skyter opp en rakett 30. desember? Forklar gjerne også hvilken sammenheng det har med et bilde av et cannabisblad.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Kan du vise til hvor han har rakket ned på folk som skyter opp en rakett 30. desember? Forklar gjerne også hvilken sammenheng det har med et bilde av et cannabisblad.
Vis hele sitatet...
Ikke direkte, men du burde kunne se hans budskap og mitt sådan. Finner det svært lite givende å diskutere denne dobbeltmoralen med dere narkomane.
Sitat av Gaffa Vis innlegg
Ikke direkte, men du burde kunne se hans budskap og mitt sådan. Finner det svært lite givende å diskutere denne dobbeltmoralen med dere narkomane.
Vis hele sitatet...
inb4 flamewar..
Sist endret av Bombasa; 16. november 2010 kl. 00:20.
Sitat av Gaffa Vis innlegg
Ikke direkte, men du burde kunne se hans budskap og mitt sådan. Finner det svært lite givende å diskutere denne dobbeltmoralen med dere narkomane.
Vis hele sitatet...
Og hva er dobbeltmoralen? At fordi man anser enkelte rusmidler som mindre risikofylt enn andre, så kan man ikke mene at sprengstoff bør være strengt regulert? Det er to vidt forskjellige saker, og det finnes ingen dobbeltmoral i dette. Han rakket heller ikke ned på noen, men kom med et overdrevet eksempel for å formidle et budskap.

At du må ty til å kalle meg narkoman står for øvrig som et godt eksempel på din manglende evne til å takle kritikk som et voksent menneske. Jeg foreslår at du avstår fra slike lavpannede personangrep hvis du har planer om å skrive noe mer her på forumet i fremtiden.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Og hva er dobbeltmoralen? At fordi man anser enkelte rusmidler som mindre risikofylt enn andre, så kan man ikke mene at sprengstoff bør være strengt regulert? Det er to vidt forskjellige saker, og det finnes ingen dobbeltmoral i dette. Han rakket heller ikke ned på noen, men kom med et overdrevet eksempel for å formidle et budskap.

At du må ty til å kalle meg narkoman står for øvrig som et godt eksempel på din manglende evne til å takle kritikk som et voksent menneske. Jeg foreslår at du avstår fra slike lavpannede personangrep hvis du har planer om å skrive noe mer her på forumet i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Hva vil du definere deg og ditt rusmisbruk som dersom du ikke er "narkoman"?
Er alle som drikker alkohol alkoholikere? Hjalp den sammenligningen for deg Gaffa?

Billige merkelapper er billige.
Sitat av Gaffa Vis innlegg
Hva vil du definere deg og ditt rusmisbruk som dersom du ikke er "narkoman"?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noen spesiell definisjon. Du er vel ikke alkoholiker selv om du tar deg en pils på lørdagskvelden? Jeg har masse kniver også. Betyr det at jeg er en knivdesperado? Det nærmeste jeg kommer til en avhengighet er til meierienes iste, og jeg er antageligvis mindre beruset i løpet av en månded enn 90% av alle du kjenner.

Men nå ser jeg helst at vi slutter å diskutere dine nedsettende og fordomsfulle holdninger. Vi snakker om raketter her, så send meg en pm hvis du skal fortsette denne pinlige "argumentasjonen".
Vær så snill! Trådstarter hadde et enkelt spørsmål som ikke burde være vanskelig å svare på
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Om du ønsker kan jeg sende deg kopi av en slik ROS i morgen som jeg har brukt flere ganger før.
Vis hele sitatet...
Ja takk
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Ja takk
Vis hele sitatet...
Send meg en e-mail adresse på PM så skal jeg sende den fra jobben i morgen.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Nu var du smart, nu var du skikkelig smart.

Hvor jævla mye penger vil det ikke koste å engasjere et leteselskap, sea-king helikopter, politi, brannvesen evt dykkere o.l?? Langt mer enn hva det koster å ha noen innesperra i noen dager.
Vis hele sitatet...
Det blir vel neppe satt i gang slike leiteaksjoner pga disse signalblussene nyttårsaften? Men det er jo nettopp det, er det én dag i året du ikke vil havne i en slik nødsituasjon så er det nyttårsaften. Then you're screwed!

Gaffa: Du dummer deg ut med din barnslige holdning og meningsløse poenger.
Sitat av lex123 Vis innlegg
Det er sikkert ganske morro å skyte med bazooka i hagen også men det betyr ikke at det burde være lov.

(vel poenget mitt er at raketter/fyrverkeri ER farlig, og har god grunn for å være ulovlig)
Vis hele sitatet...
alkohol er å farlig... hvorfor er ikke det å ulovlig?
Avslag.
Grunn:
Politiets policy i det aktuelle området og generelle ordenshensyn.
Sitat av zevz Vis innlegg
Slutt å kall folk narkomane! skal jeg kalle deg alkoholiker for det du drikker en gang i blant? å rakke ned sånn på folk for det dem bruker et annet rusmiddel enn deg er lavmål!

Du er ikke narkoman for det du bruker et stoff en gang i blant for å kose deg litt, men det skjønner vel ikke du, det preller vel bare rett av deg...



Kjipt, men tror jeg hadde tatt kjangsen på å gjøre det for det, så lenge dere bare skal holde på i noen minutter sånn at ingen rekker å ta dere eller folk rekker å bry seg.
Vis hele sitatet...
Tar nok ikke sjansen, ettersom politiet nå vet at vi hadde ønsket å sende opp fyrverkeri her, og hvis noen naboer skal klage på alle 70 skuddene vi sender opp (70 år = 70 skudd), vil politiet uansett forstå hvem det er, og de kommer til å finne ferske bevis

Jaja, finner på noe annet.. 70 hurrarop kanskje?