Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 783
Har en bærbar pc med 1,6ghz enkjerne CPU, 2GB RAM. Så nå har jeg Win7 Ultimate, men lurer på om jeg skal prøve Linux igjen. Har brukt Ubuntu tidligere, men følte det kjørte dårlig på pcen, var bla. tregt. Hva anbefaler dere? Finnes det alternativer til KDE og Gnome som har et annet grafisk utseende? Liker ikke helt det grafiske på de. Kan være at jeg har brukt Windows for lenge.

Blir brukt mest til film og php scripting. Har egentlig ikke mye å si om de er avanserte eller ikke, klarer jo å google frem det meste.


Lurer og på om jeg skal prøve FreeBSD, er det et godt alternativ til Windows/Linux?
Sist endret av jeppfi; 27. oktober 2009 kl. 15:41.
Arch Linux er ganske rask og relativt lett å få opp. Dette er ikke en typisk ferdig-distro, og vil derfor være ypperlig siden du bare installerer de tinga du trenger. Pakkesystemet til Arch gjør det veldig enkelt å installere programvare.
Hvordan er Slackware? Vil det fort bli usikkert for en nybegynner. Med usikkert så tenker jeg på sikkerheten...
Slackware er unødvendig knotete etter min mening. De har jo ikke noe offisielt verktøy for å fikse depencies med pakker og slikt. Du finner riktignok apt til Slackware, men jeg mener det er bedre å bruke en distro som tar høyde for et godt pakkesystem fra utviklerne sin side. Arch er etter min mening det Slackware burde ha vært, på mange måter. Arch er en av de enkleste barebone-distroene jeg har vært borti, og jeg synes det på mange måter ble som å kjøre Gentoo minus all kompileringen hele tiden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Slackwa...ncy_resolution
Arch vs Fedora, hva ville du valgt?
Arch og Fedora er to ganske forskjellige distroer. Installerer du Fedora, ender du med et unødvendig tungt Linux-system, med mindre du bruker mye tid på tilpasninger under og etter installasjonen. Arch gir deg akkurat det du trenger for et grunnleggende system. Alt annet du måtte trenge kan du enten velge spesifikt under installasjon, eller installere etterpå med Pacman. Arch er basert på binærpakker, så du trenger ikke bruke lang tid på å installere ekstra programvare.
Ser ut som om det blir Arch hvis jeg bytter da
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Har brukt Ubuntu tidligere, men følte det kjørte dårlig på pcen, var bla. tregt. Hva anbefaler dere? Finnes det alternativer til KDE og Gnome som har et annet grafisk utseende? Liker ikke helt det grafiske på de. Kan være at jeg har brukt Windows for lenge.
Vis hele sitatet...
Xubuntu er et alternativ. Det er Ubuntu med Xfce som grafisk brukergrensenitt. Xfce er lettere (som i krever mindre ressurser) enn KDE / Gnome.
Lurer og på om jeg skal prøve FreeBSD, er det et godt alternativ til Windows/Linux?
Vis hele sitatet...
Noen av oss syns at FreeBSD er et godt alternativ ja. På FreeBSD kan du bruke akkurat de samme grafiske brukergrensesnitt som på Linux. Snart kommer FreeBSD versjon 8.0 med mye nytt. Merk: installasjon-prosessen for FreeBSD er ikke like "slick" som på feks. Ubuntu, siden du først installerer selve os'et, og deretter det grafiske brukergrensesnittet. For noen er dette et uoverstigelig hinder, for andre kun en liten tilleggsoppgave på veien mot å lære noe nytt.
Du kan jo ta en titt på denne siden.
Det å installere et grafisk grensesnitt klarer jeg.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Det å installere et grafisk grensesnitt klarer jeg.
Vis hele sitatet...
klarer du å installere "selve OS'et" da? hvis du har to hjerneceller med erfaring i cmd under windows bør du etter min mening klare det, hvis ikke bør det som du sier ikke være særlig vanskelig å google seg fram til det
CMD i Windows har jeg minimalt med erfaring med. Men har litt mer med Ubuntu. Men hva har vi google til?

Prøver Arch i første omgang, liker jeg ikke det så prøver jeg FreeBSD.
Sist endret av jeppfi; 27. oktober 2009 kl. 19:32.
Ministry of Love
sptz's Avatar
da får jeg vel bare si velkommen i klubben. Arch er imho den greieste distroen. Liker du at ting er KISS så er Arch noe for deg
Om du er ute etter like enkel installasjon som ubuntu, men lettere på specs kan du velge Crunchbang linux.. Om du ønsker noe mer skreddersydd er Arch som nevnt ypperlig!