Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4172
Leste en tråd der trådstarter spør om det er på tide og avvikle demokratiet, selv er jeg uening og mener man burde hatt flere folkeavstemninger.
Selv om jeg mener dette er jeg klar over at det kan dukke opp problemer, f.eks folk ikke setter seg inn i saker osv.
Det virker som vi er noe likegyldige når det kommer til politikk, selv om vi er flinke til og klage over avgifter og andre småting. Spesielt på nettet.

Jeg spekulerer på om folk hadde blitt mer engasjerte viss man hadde hatt et mer direkte demokrati, grunnen til så mange ikke bryr seg spesielt om politikk skyldes til en viss grad av at man føler at man ikke har noen spesiel innflytelse sett bort ifra valgene man har i dag.
Hva tror dere?

Mener dere man burde kjørt flere folkeavstemninger, eller synes dere at man burde hatt mindre inflytelse? Eller at det enkelt og greit, det politiske systemet fungerer bra nok slik som det er i dag.


Tnx for svar.
Sist endret av sneipen; 8. juni 2012 kl. 16:13.
Flere folkeavstemninger hvor det er obligatorisk å sette seg inn i saken. Hvordan man skal få til det aner jeg ikke, men da hadde vi i hvert fall ikke vært langt unna en legalisering
Hadde helt klart vært for flere folkeavstemninger! Tror mange flere hadde satt seg inn i politiske saker da enn folk gjør nå.
Folkeavstemninger er det eneste rettferdige i mine øyne, men det kreves som sagt et engasjement fra folk, et engasjement jeg ikke helt kan se for meg. Folk virker veldig engasjerte politisk da det kommer til usaklig, negativ kritikk, men det blir liksom med det.. Si f.eks at legalisering av cannabis skulle blitt lagt frem for avstemning, ville det vært nødvendig for hver enkelt å sette seg inn i de forskjellige sidene ved det. Folk flest vet som regel kun det de har fått indoktrinert av politi/media o.l, evnen til å tenke selv og danne en egen mening virker ganske fraværende hos ganske mange. Det er jo så mye lettere å høre på folk i media med en mastergrad og fine hvite tenner..
Det som er tilfellet i dag, er at vi har det så godt og så mye luksus rundt oss, at vi ikke bryr oss. Så lenge vi får ølen vår, den gode maten, og vi vet at ting går bra, så er det greit. Det er så mye penger i omløp at det går liksom bra uansett. Og politikere vet ikke alltid å forvalte riktig.

Hadde vi generelt hatt dårlige tider, ingen olje, liten velstand og -alle- måtte jobbe hardt hver dag, da hadde vi brydd oss mye mer. Men sånn er det ikke i dag.

Derfor er det blitt slik at politikere kun trenger å tenke på seg selv, og tar populære valg for å beholde jobbene sine. Noen ganger viser det seg at de ikke har kompetanse, da kommer det gjerne frem i media.

Jeg tror du er inne på noe, ts, det hadde bare vært fint med flere avstemninger. Med èn gang så hadde kanskje mange (inkludert meg selv) vært kunnskapsløse, men så når vi hadde sett at det hadde hatt en virkning, så hadde flere og flere satt seg inn i det. Og DA hadde det blitt orden på saker og ting.

Jeg tror det er en bra tanke.
Sist endret av Taurean; 8. juni 2012 kl. 17:05.
Sosietær maniker
Vi er fanget i en ond sirkel som det er vanskelig å komme seg ut av. Tar for lang tid å skrive om alt dette her og nå, men om vi fjerner diktat, karakterer og inndeling etter alder fra skolen og innfører sekstimers arbeidsdag, samt gjør indoktrinering til et personlig valg ved lov, så tror jeg mye er gjort. Da kan direkte demokrati innføres gradvis uten at det blir en blodig revolusjon og uten at hysteriske fotballmødre vinner annenhver avstemning. Det vil koste masse penger og det vil koste masse tid og energi. Allikevel - det er på tide at vi begynner.
Sist endret av SleekMinister; 8. juni 2012 kl. 17:33.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg tror du er inne på noe, ts, det hadde bare vært fint med flere avstemninger. Med èn gang så hadde kanskje mange (inkludert meg selv) vært kunnskapsløse, men så når vi hadde sett at det hadde hatt en virkning, så hadde flere og flere satt seg inn i det. Og DA hadde det blitt orden på saker og ting.
Vis hele sitatet...
Hvilken virkning er det du snakker om? Hva skal folk sette seg inn i? Det hadde blitt orden på hvilke saker og ting? Skal de kunnskapsløse få lov til å delta på avstemningen? I hvilke saker mener du man skal benytte folkeavstemning?

Dette hørtes ikke veldig gjennomtenkt ut. =)
Så absolutt flere folkeavstemninger. jeg ler rett og slett av norsk politikk og deres "stemmere" folk setter seg jo ikke inn i partienes politikk overhodet, sålenge de er enige med dem i et par saker så stemmer de på dem. (f.eks. dumme FRP-velgere som stemmer på den kun pga billigere alkohol, det er faktisk mange av de!)
Imens de som ikke stemmer blir sett ned på... Bedre å ikke stemme enn å stemme på noen man ikke vet noe om er nå min mening.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Hvilken virkning er det du snakker om?
Vis hele sitatet...
Kanskje penger hadde gått til ting som det var avsatt til, som f.eks. veier, eldreomsorg, politi osv.


Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Hva skal folk sette seg inn i?
Vis hele sitatet...
Politikk. Det er mange som ikke gjør det i dag, fordi de har gitt opp troen, fordi politikere så altfor bevisst ikke bryr seg lenger, pga for høye lønninger og for mye velstand generelt.


Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Det hadde blitt orden på hvilke saker og ting?
Vis hele sitatet...
Kanskje penger hadde gått til ting som det var avsatt til, som f.eks. veier, eldreomsorg, politi osv.


Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Skal de kunnskapsløse få lov til å delta på avstemningen?
Vis hele sitatet...
I begynnelsen er det alltid vaklende, men når folk bygger kunnsakp, vil ting bli mer solidt. Slik fungerer det med alle ting og sånn burde det være, men slik er det ikke sånn som det er i politikken i dag. Det er kun "ta så mye man kan og drit i alle andre rundt seg" som gjelder. Det er ikke bærekraftig i lengden .....


Sitat av mandelbrot Vis innlegg
I hvilke saker mener du man skal benytte folkeavstemning?
Vis hele sitatet...
For eksempel hvor skattepengene våres blir brukt. Jeg syns bruken av skattepenger er altfor diffus i dag, det kommer aldri ut noen offisiell budsjett eller regnskap hvor det står konkret hva som blir brukt hvor, jeg har ihvertall aldri funnet det. Og det er umulig å påvirke det bortsett fra enten partivalg eller å ikke jobbe. Selv da betaler man skatt.


Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Dette hørtes ikke veldig gjennomtenkt ut. =)
Vis hele sitatet...
Du virker heller ikke særlig gjennomtenkt =) =) =) smiletegnene gjenspeiler din overlegne holdning.

Istedenfor å angripe meg, kom heller med meningsfulle utsagn.
Sist endret av Taurean; 8. juni 2012 kl. 19:49.
Jeg mener at alle som driver med politikk som leve brød bør ha en 3 til 4 års utdanning. Da innen for statvitenskap, filosofi og humaniora (eksempel).

Er så jævla lei av kunnskapløse utsagn politikere kommer med, og da spesielt innenfor et felt de absolutt ikke har peiling på.Eller vi kan ta en drastisk avgjørelse og innføre direkte demokrati. Da må folk bli myeeeee mer engasjert i politikk for at dette skal funke.

En annen mer "udemokratisk" retting vi kan ta er da et teknokrati, som ville vært en satans effektiv styre form. Prisen ville da vært at en hadde mye mindre å si i diverse saker.
Sist endret av alzamon91; 9. juni 2012 kl. 12:06. Grunn: .
Er ikke sikker på om jeg liker tanken på flere folkeavstemninger ...
I teorien hadde det vært flott, men i praksis tror jeg ikke at de fleste ville klare å sette seg godt nok inn i saker og ting til at de fornuftige løsningene hadde vunnet.

Misforstå meg rett, jeg vil veldig gjerne at "demokrati" skal bety mer enn at vi velger hvilken gjeng med løftebrytere dom skal sitte i stortinget og regjeringen hvert 4. år. Flere folkevalgt hadde vært fantastisk, hvis folket hadde vært mer engasjert i temaer. Jeg tror bare at for mange nok hadde satt seg inn i temaene.

Skulle gjerne skrevet mer, men klokka er 2 om natta og jeg må sove :3
Kunne det jeg skal prøve og forklare nå fungere?

Man hadde valgt ut to partier, ett som er imot og ett som er for. Deretter hadde man registrert seg på en nettside, også hadde begge partiene skrevet hver sin tekst om hva som er + og - med saken (støttet opp av forskning, eksempler og andre ting som er relevant til saken). Etter man hadde lest gjennom dette kommer man videre til en slags spørreundersøkelse der man må svare på spørsmål ang det man har lest.
Svarer mann da fks 70%+ riktig på disse spørsmålene kan man bli med på og stemme over forslag.

Da vill de som faktisk bryr seg kunne stemme og man må sette seg inn i saken for og stemme
Direkte demokrati fungerer ikke 'optimalt' i forhold til idag. Altfor lett å gi mange medmennesker enkle generaliseringer som påvirker valgene deres. I samfunnet vi har idag vil folk rett og slett heller bli underholdt enn å drøfte politiske temaer. Likevel har vi inntrykk av at vi har et veldig reelt demokrati, og da er jo alle fornøyd. Ikke sant?
Sitat av sneipen Vis innlegg
Mener dere man burde kjørt flere folkeavstemninger, eller synes dere at man burde hatt mindre inflytelse? Eller at det enkelt og greit, det politiske systemet fungerer bra nok slik som det er i dag.


Tnx for svar.
Vis hele sitatet...


Folkeavstemninger er den ultimate formen for direkte demokrati.
Men om det nødvendigvis gjør folkeavstemning til den beste formen for demokratisk styring og ledelse er jeg noe mer usikker på.

Problemet er jo at folk flest kanskje ikke har nødvendig kunnskap til å faktisk ta et kvalifisert valg i en avstemning og dermed lettere baserer seg på følelser enn fornuft, langsiktig og bærekraftighet.

I Norge har det vel ikke vært folkeavstemning siden eu saken ble avgjort i 1994?

Tror demokratiet fungerer greit slik vi har det ennå.


Sitat av subscribe Vis innlegg
Folkeavstemninger er det eneste rettferdige i mine øyne, ..
Vis hele sitatet...
Vel demokratiet slik det er idag er jo også rettferdig. Forskjellen er at vi velger inn folkevalgte på tinget og sanner en regjering som styrer. Disse menneskene har vi valgt inn fordi vi synes de representerer våre meninger og vårt politiske ståsted på best mulig måte.
Vi får de politikerne vi ønsker oss, enkelt og rettferdig.

If it aint broken dont fix it.
Sist endret av ompapa; 10. juni 2012 kl. 14:27.
Med tanke på at Arbeiderpartiet har vunnet valget ganske mange ganger nå, så stiller jeg meg ganske kritisk til folks evne til å sette seg inn i saker, og vurdere slikt på en korrekt måte.

På en måte, så ville det fungert å fjerne all politisk makt, og la folket få bestemme ALT. Men igjen, da hadde landet til slutt ikke gått rundt lengre.
På den andre måten, så stemmer man jo på et parti, fordi man tror partiet vil gjøre sitt beste for å fremme dine synspunkter. Men igjen, her har familie-tradisjon spilt en for stor rolle de siste årene.

Men man kan vell trøste seg med at folk endelig har startet å våkne litt =)
Bindende folkeavstemminger er den eneste måten det er mulig for velgerne å korrigere politikerne på når disse fatter vedtak i strid med folkeflertallet. Partidemokratiet fungerte bra den gangen partiene var rene klassepartier, og du kunne stole på at partiet du ga din stemme, ville stemme i alle viktige saker slik du ville ha gjort selv. I dag kan du stemme på et vilket som helst parti, og du har flaks dersom du i valgperioden ser "din stemmegiving" hos partiet du stemte på, i mer enn 40-60% av sakene.

Stortinget kommer i utakt med folkeflertallet: Noe fordi partisympatien hos velgerflertallet endrer seg, men mest fordi dagens toppolitikere i praksis er en egen priviligert yrkesgruppe med betydelige felles interesser og solidaritet som ofte er i strid med og danker ut omsynet til velgergruppene de teoretisk representerer. Et typisk eksempel er Norges snikinnmelding som B-medlem i EU med langt større tap av selvbestemmelsesrett/suverenitet enn det A-medlemskapet folket 2 ganger har sagt nei til.

Det må settes høye krav til antallet underskrifter som gir rett til bindende folkeavstemming i en sak. Et slikt høyt antall er i seg selv en garanti for at saken engasjerer folk flest.
Sist endret av timerbeltkiller; 10. juni 2012 kl. 14:31.
Ønsker vi en dreining i politikken og å endre samfunnet så må vi selv engasjere oss politisk og fremme våre saker og synspunkter.

Og det er jo i det mest elementære folk bør begynne å engasjere seg. Ikke endre grunnloven og ha et populistisk og kanskje i ennå større grad mediestyrt sirkusdemokrati. Først starte med å påvirke politisk gjennom å selv engasjere seg.

Vi trenger som sagt ikke endre grunnloven og innføre et mer direkte demokrati for å ha påvirkningskraft.
Det handler om at du og jeg faktisk tar ansvar for oss selv, våre barn og alle de som kommer etter oss.

Det handler om engasjement.
Sist endret av ompapa; 10. juni 2012 kl. 14:33.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Med tanke på at Arbeiderpartiet har vunnet valget ganske mange ganger nå, så stiller jeg meg ganske kritisk til folks evne til å sette seg inn i saker, og vurdere slikt på en korrekt måte.
Vis hele sitatet...
Her faller du langt på veg for fristelsen til å opphøye din subjektive mening om AP til et objektivt fakta.

BTW
AP er ikke mye å skryte av, enig i det.
Mange som stemmer på partiet, er nok klar over det.
Men så er det det med å velge det minste av flere onder.
Og da kan det nettopp være innsikt i alternativene som gjør utslaget.

Ellers har du rett i at antallet som stemmer på samme partiet i 3. og 4. generasjon eller av gammel vane, heldigvis minker.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Ønsker vi en dreining i politikken og å endre samfunnet så må vi selv engasjere oss politisk og fremme våre saker og synspunkter.
Vis hele sitatet...
Og hvordan vil du gjøre det i et samfunn hvor et partidemokrati utgått på dato har monopol på makta og effektivt har satt velgerne sjakk matt?
Sitat av alzamon91 Vis innlegg
Jeg mener at alle som driver med politikk som leve brød bør ha en 3 til 4 års utdanning. Da innen for statvitenskap, filosofi og humaniora (eksempel).

Er så jævla lei av kunnskapløse utsagn politikere kommer med, og da spesielt innenfor et felt de absolutt ikke har peiling på.Eller vi kan ta en drastisk avgjørelse og innføre direkte demokrati. Da må folk bli myeeeee mer engasjert i politikk for at dette skal funke.

En annen mer "udemokratisk" retting vi kan ta er da et teknokrati, som ville vært en satans effektiv styre form. Prisen ville da vært at en hadde mye mindre å si i diverse saker.
Vis hele sitatet...
Mener du seriøst at alle landets 429 ordførere skulle ha utdannet seg innenfor statsvitenskap, slik at de faktisk nesten er nytteløse etter sin ordfører-periode? Eller mener du alle ordførere skal komme importert rett fra stortinget, slik at de ikke får satt seg inn i noen lokalpolitiske saker før de starter sin jobb? Siden det som regel er 6-7 ordfører-kandidater ville vi ha hatt tilsammen minst 2500 personer, både på landsbygda og i byer, som er utdannet innenfor statsvitenskap, og ca 2100 av disse vil vi aldri ha bruk for.

Dersom du har en annen formening om hvordan dette skal fungere, rop gjerne ut
Sveits har såvidt jeg har forstått høy grad av direkte demokrati. Er det noen som vet noe om hvordan det går der? Er det vellykket?
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Og hvordan vil du gjøre det i et samfunn hvor et partidemokrati utgått på dato har monopol på makta og effektivt har satt velgerne sjakk matt?
Vis hele sitatet...

Vel om du virkelig ønsker endring får du begynne med deg selv.
Tenk nøye hvilke saker som er viktige for deg, er disse sakene også viktige for storsamfunnet? Vil landet som nasjon komme bedre ut av det om dine synspunkter blir de vanligste?

Om du lander på at det du mener faktisk er bærekraftig så kan du starte smått. Kommuniser dine synspunkter over alt det er mulig. Debatter på skole, blant venner og familie, kom med innspill til lokalpolitikere etc.

Engasjer deg politisk. Finn et parti du virkelig føler lytter til deg. Meld deg inn. Om det ikke finnes et parti så danner du ditt eget parti. Skaff til veie underskrifter. Få ut ditt budskap til mange nok mennesker slik at også andre ønsker å jobbe dugnad for å fremme dine synspunkter. Ganske snart kan du danne liste til kommunevalget.

Forsett din kamp for dine saker men sikt mot en større arena. Ta mål av deg til å skaffe partiet mandat på stortinget. Still til valg rett og slett.

Det siste du må gjøre er å sette deg ned i sofaen og resignere og bare fyre og si at det ikke er noen vits for alle er så treige. Ønsker du endring så må du kjempe for det slik alle før deg har gjort. Ingenting er gratis heller ikke politisk makt og innflytelse.

Men det er mange eksempler på at 1 mann og 1 idé er nok til å komme på tinget. Kystpartiet med Bastesen, A. Langes parti mot avgifter.

Du kan og lykkes med å fremme dine synspunkter om du virkelig ønsker. Sålenge du ikke resignerer.
En av utfordringene med folkeavstemninger er å sikre rettighetene til mindretallet. Det er ikke alltid det er rett at flertallet skal bestemme.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Sveits har såvidt jeg har forstått høy grad av direkte demokrati. Er det noen som vet noe om hvordan det går der? Er det vellykket?
Vis hele sitatet...
Varierende, bra, men de har fått mange "rare" lover. Fordi det har møtt opp bare de for, og alle har trodd at de ikke var vits og møte opp for og stemme imot da forslaget var så tåpelig.
En følge av Sveits sin ordning er feks at de for noen år siden vedtok forbud mot minareter (bønnetårnene som er tilknyttet moskeene). Dette er i strid mot religionsfriheten og menneskerettighetene men ble på tross av det vedtatt i en folkeavstemming.
Ett demokrati som vi har er i virkeligheten ikke ett Demokrati, bare se hva dem lover og hva dem holder. Så igrunn er det jo nesten som vi kan stemme på hvem som helst.. det er jo helt vilkårlig hva dem virkelig gjennomfører.

På samme måte som vi leverer selvangivelser burde vi hatt avstemmninger, det hadde vært ett virkelig demokrati.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Sveits har såvidt jeg har forstått høy grad av direkte demokrati. Er det noen som vet noe om hvordan det går der? Er det vellykket?
Vis hele sitatet...
SE http://www.antiessays.com/free-essays/204770.html

eller google (Swiss) Direct Democracy.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
En av utfordringene med folkeavstemninger er å sikre rettighetene til mindretallet. Det er ikke alltid det er rett at flertallet skal bestemme.
Vis hele sitatet...
Mindretallets rettigheter blir ikke oftere tilsidesatt i Sveits enn i andre vestlige demokratier. Derimot er de folkevalgte forsamlingene både lokalt, regionalt og nasjonalt mer lydhøre ovenfor muligheten av at vedtak kan være i strid med folkeflertallet.

Det fins saker hvor flertallet må bestemme over mindretallet fordi bare en løsning er mulig i praksis. Eksempelvis må både bilister som er tilhengere av venstrekjøring og motorsyklister som elsker å kjøre på den gule midtstripen, bøye seg for flertallet og holde til høyre.

I andre saker må og bør flertallet la mindretallet være i fred i alle saker hvor forskjellig syn og praksis er fullt ut praktisk mulig. Eksempelvis vil både tvungen religion (Taliban) og forbud mot religion (Stalin) være uakseptabelt i et tolerant demokrati.

Høyt utdanningsnivå og politisk modenhet er nødvendig for å unngå (altfor mye av) intolerant flertallsdiktatur. Derfor er det langt mindre av dette i de vestlige demokratiene enn i Midtøsten. Der ender det ofte som i Iran: De fattige og strengt religiøse analfabetmassene stemmer i frie og rettferdige demokratiske valg inn Khomeini-typer og etter ett forsøk er det goodbye democracy.

Sitat av ompapa Vis innlegg
Du kan og lykkes med å fremme dine synspunkter om du virkelig ønsker. Sålenge du ikke resignerer.
Vis hele sitatet...
Du glemmer at veien til politiske topposisjoner går gjennom utallige kompromisser og utvanninger av synspunkter slik at du er ufarliggjort lenge før du havner på Stortinget som menig medlem. For ikke å snakke om i det bestemmende lederskiktet.

Det er ikke uten grunn SV i regjering har satt verdensrekord i mothårs kamelsluking. Og at Sutre Siv vil slå denne rekorden som juniorpartner til Jern/Terra-Erna.

Det er mye som er teoretisk mulig som i praksis er 100% umulig!

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
En følge av Sveits sin ordning er feks at de for noen år siden vedtok forbud mot minareter (bønnetårnene som er tilknyttet moskeene). Dette er i strid mot religionsfriheten og menneskerettighetene men ble på tross av det vedtatt i en folkeavstemming.
Vis hele sitatet...
Dersom dette er en følge av det "direkte demokratiet" er det en følge av "partidemokratiet" at flere land i Europa har vedtatt forbud mot islamske klæsplagg = 1-1 i religiøs intoleranse!

Og hva med Norge som ikke klarer å kvitte seg 100% med statens egen kirke og som holder på obligatorisk religionsundervisning i skolen til tross for at landet gang på gang går fem på i den europeiske menneskerettsdomstolen?
Sist endret av timerbeltkiller; 10. juni 2012 kl. 17:31.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
En følge av Sveits sin ordning er feks at de for noen år siden vedtok forbud mot minareter (bønnetårnene som er tilknyttet moskeene). Dette er i strid mot religionsfriheten og menneskerettighetene men ble på tross av det vedtatt i en folkeavstemming.
Vis hele sitatet...


Det er vel et par ortodokse land i Europa som også har litt begrensninger når det kommer til moskeer. Blant annet får de ikke kjøre ut innkalling til fredagsbønn på høyttalere slik de feks gjør i Oslo.

Vi skal være forsiktige med å sette oss til dommere over hva som er rett og galt i enhver sammenheng. Andre land og andre kulturer kan se og føle "problemene" på en annen måte enn vi gjør i dette landet. I stedet får vi heller godta at det var en demokratisk fattet beslutning og akseptere utfallet.

Avogtil så kan vi hause opp saker som for de som er berørt kanskje ikke er et så stort problem i utgangspunktet. Muslimer i Sveits får jo både praktisert sin religion og har en møteplass selv om tårnene ikke er der. Og fredagsbønn og samling foregår på vanlig måte selv om det ikke forkynnes via høyttalere.

Noen kompromisser må en bare godta i et demokrati.
Sosietær maniker
En fin tese for de som har tid til sånt:

Participatory democracy in Porto Alegre and Belo Horizonte
Direkte demokrati engasjerer automatisk. Et direkte demokrati kan organiseres i fagforeninger f.eks, hvor en stemmer, velger ut mandater som fort kan trekkes tilbake, og selv velger hva en har lyst til å engasjere seg i. Direkte demokrati er det eneste virkelige demokratiet i mine øyne. Vi har partier som kjemper våre saker, men i regjering vil de alltid ta beslutninger bak ryggene våre, innføre nye direktiver som ikke har støtte i befolkningen osv. Syndikalisme bygger på direkte demokrati.

http://no.wikipedia.org/wiki/Anarkosyndikalisme
Sitat av sh0rtie Vis innlegg
Mener du seriøst at alle landets 429 ordførere skulle ha utdannet seg innenfor statsvitenskap, slik at de faktisk nesten er nytteløse etter sin ordfører-periode? Eller mener du alle ordførere skal komme importert rett fra stortinget, slik at de ikke får satt seg inn i noen lokalpolitiske saker før de starter sin jobb? Siden det som regel er 6-7 ordfører-kandidater ville vi ha hatt tilsammen minst 2500 personer, både på landsbygda og i byer, som er utdannet innenfor statsvitenskap, og ca 2100 av disse vil vi aldri ha bruk for.

Dersom du har en annen formening om hvordan dette skal fungere, rop gjerne ut
Vis hele sitatet...
Stikkordet er vel teknokrati.

Nå formulerte vel jeg, kanskje saken min dårlig. Det jeg egentlig mente var da stortingspolitikere, og politikere med mer makt enn ordførere. Disse burde ha en høyre utdannelse. Disse har de viktigste stillingene i landet, siden her alle de viktigste avgjørelsene blir tatt.

Dermed kan avgjørelser som blir tatt i storting/regjering, potensielt være feil avgjørelser i forhold til fakta og sunn fornuft.

Ja det er mulig. Vis en innfører direkte demokrati på lokalt plan. Så vil ordfører stillingene være unødvendige. Et samfunn styrt av sunn fornuft og fakta er vel kanskje det beste samfunnet?
Sist endret av alzamon91; 11. juni 2012 kl. 11:34.
Vi burde gjort som Sveits, og hatt folkeavstemninger om alle store viktige saker. De hadde f.eks. folkeavstemning om minareter, eller muslimske bønnetårn. Synes vi kunne hatt samme systemet i Norge også, men det bli nok å drømme. Politikerne er alt for glad i makt til at de er villige til å gi fra seg noe av den.
Enig med TS, vi bør ha flere folkeavstemninger. Og ja, folk bør sette seg inn i saken. Kan jo bruke DLD som eksempel, hvor alle partiene var imot untatt AP som til slutt fikk med seg Høyre.

I tillegg bør vi innføre en kvalitetskontroll for å få lov til å stemme, f.eks. tre lette spørsmål om hva som er forskjellen på hørepolitikk og venstrepolitikk innen forskjellige områder som økonomi, helse, skole osv. Dette kan og brukes for å kontrollere at folk har satt seg inn i enkeltsaker.

Alt for mange som går på NAV, og stemmer FRP for å få billigere alkohol. Blir litt som å si opp jobben, og bruke hele dagen på å spa i hagen for å få gratis poteter.

Snakket nylig med ei som som ikke visste at det fantes forskjellige typer narkotika, og som trodde at det kun var de som sitter i sentrum som brukte det. Når sånne mennesker skal stemme, så blir det ikke mye legalisering.
Ideelt: saker som direkte påvirker deg, skal du også kunne yte direkte påvirkning mot. Altså et direkte demokrati som er begrenset til din personlige sfære.

I Sveits er det ingen begrensninger (samtidig som de også praktiserer økonomisk og politisk fåtallsstyre på andre måter), så man ender opp med flertallsdiktatur i visse sosiale saker (slik DonTomaso påpekte ang. minaretene).
Sitat av subscribe Vis innlegg
Folkeavstemninger er det eneste rettferdige i mine øyne, men det kreves som sagt et engasjement fra folk, et engasjement jeg ikke helt kan se for meg. Folk virker veldig engasjerte politisk da det kommer til usaklig, negativ kritikk, men det blir liksom med det.. Si f.eks at legalisering av cannabis skulle blitt lagt frem for avstemning, ville det vært nødvendig for hver enkelt å sette seg inn i de forskjellige sidene ved det. Folk flest vet som regel kun det de har fått indoktrinert av politi/media o.l, evnen til å tenke selv og danne en egen mening virker ganske fraværende hos ganske mange. Det er jo så mye lettere å høre på folk i media med en mastergrad og fine hvite tenner..
Vis hele sitatet...
Tar eksempelet ditt fra legaliseringsdebatten siden det ofte diskuteres. Mange som nevner sunn fornuft, fakta og lignende. Fakta er en ting å basere det på, det er noe man ikke kan si noe mot, sunn fornuft derimot vil vell gjerne være forskjellig fra person til person. Er det ingen som har tenkt på å gjøre, som noen nevnte tidligere, som de som en gang startet et parti mot avgifter f.eks. Bare for legalisering?

Se på modellen om eu saken, folk trenger ikke lete opp nevneverdig info fordi det delte seg to grupper, ja og nei, disse informerte, diskuterte osv. slik at folk fikk den informasjonen de trengte til å gjøre seg opp en mening om saken og avgi en stemme om ja eller nei. Slik burde, mener jeg, det være med flere viktige saker som angår borgerne direkte. Som dld, hadde det vært gjort på en annen måte, mer som eu avstemningen, ville kanskje folk flest fått mer informasjon om saken og kunne gjort seg opp en mening og stemt om det.

Ideelt skulle det kanskje vært en nøytral tredjepart som stilte med kun faktabasert informasjon uavhengig av politisk ståsted og egen vinning, men det er jeg vansker med å se for meg være mulig.
En ide som jeg har sett luftet på flere fora i det siste er å innføre en slags maks grense for hvor lenge en politiker kan sitte i regjering/på tinget. f.eks. 8 - 12 år. Dette ville kanskje føre til at vi får større utskiftning på Stortinget, fått inn nytt og friskt blod.

Vi ville fått inn flere folk fra flere forskjellige bakgrunner. Det virker som om det er en overvekt av yrkespolitikere med liten erfaring fra arbeidslivet som sitter og styrer nå.

Tre av Fire rådgivere uten jobberfaring
Sosietær maniker
Spør du meg, så burde omtrent bare byråkrater få være i det politiske systemet over lenge tid. Det er hovedsakelig fraksjonell reserve-systemet som gjør at politisk regulering av økonomien blir så fristende og etterhvert, så nødvendig. Lånefinansiering av nåtiden med framtidens penger er å be om bråk.
Sitat av alzamon91 Vis innlegg
Jeg mener at alle som driver med politikk som leve brød bør ha en 3 til 4 års utdanning. Da innen for statvitenskap, filosofi og humaniora (eksempel).

Er så jævla lei av kunnskapløse utsagn politikere kommer med, og da spesielt innenfor et felt de absolutt ikke har peiling på.Eller vi kan ta en drastisk avgjørelse og innføre direkte demokrati. Da må folk bli myeeeee mer engasjert i politikk for at dette skal funke.

En annen mer "udemokratisk" retting vi kan ta er da et teknokrati, som ville vært en satans effektiv styre form. Prisen ville da vært at en hadde mye mindre å si i diverse saker.
Vis hele sitatet...
Helt uenig. Hvis det er en ting vi har for mye av så er det politikere med en ubrukelig bachelor innen statsvitenskap. Det er sikkert noe nyttig å lære der, men det er så utrolig mye annet som er mer viktig. Akkurat hvorfor bør man ha en hel haug med politikere med statsvitenskap som skal behandle spørsmål som:

- Statsbudsjett
- Klima
- Generell økonomi
- Lov og rett

Og sikkert mange andre generelle grupper. Jeg mener ikke at statsvitenskap er ubrukelig(eller, en bachelor er det alene). Men jeg mener vi trenger flere politikere som kommer fra Administrasjon og ledelse, Jus, Realfag, Økonomi og liknende.
Sitat av murloc Vis innlegg
Helt uenig. Hvis det er en ting vi har for mye av så er det politikere med en ubrukelig bachelor innen statsvitenskap. Det er sikkert noe nyttig å lære der, men det er så utrolig mye annet som er mer viktig. Akkurat hvorfor bør man ha en hel haug med politikere med statsvitenskap som skal behandle spørsmål som:

- Statsbudsjett
- Klima
- Generell økonomi
- Lov og rett

Og sikkert mange andre generelle grupper. Jeg mener ikke at statsvitenskap er ubrukelig(eller, en bachelor er det alene). Men jeg mener vi trenger flere politikere som kommer fra Administrasjon og ledelse, Jus, Realfag, Økonomi og liknende.
Vis hele sitatet...
Hvor godt har du sjekket ut dette? Det er veldig mange med f.eks. juridisk og økonomisk bakgrunn av de kjente norske politkerne.