Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 9935
søkte på toluen, og fant at alle tråder relatert ligger i arkiv fra nff. pluss at den eneste kilden som står nevnt er lynol, som er ganske dyrt.
hva med bensin? bensin inneholder toluen, og i følge wikipedia (obs obs) opp til ås mye som 35%.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline

"hese include benzene (up to 5% by volume), toluene (up to 35% by volume), naphthalene (up to 1% by volume), trimethylbenzene (up to 7% by volume), MTBE (up to 18% by volume) and about 10 others."

volumet vil uansett variere, bilbensin er det dårligst destilerte drittdrivstoffet man får kjøpt for penger. omvent proposjonal til kvaliteten er prisen. jo dårligere jo dyrere.....

uansett, bensina er fult ut brukbar uten toluen, stempelmotorer er ikke kresne i matveien.
så kunne man bare destillert 50-100 liter bensin og putte det som ble igjen etter destilleringa tilbake på bensintanken, og sitte igjen med en umasse av verdens billigste toluen? isåfall er vi ikke langt unna store kvanta tnt til veldig lave priser.....
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Fant et eller annet produkt hos biltema som inneholdt ca 100% toulen. Husker dog hva det het eller hva det brukes til.
Moxus's Avatar
Trådstarter
en eller annen slags malingsfjærner eller tynner?
drivstofftilsetning? oktanforhøyer? rensemiddel?

bare noen forslag, egentlig bare etter vill gjetning. noe som frisker opp hukommelsen?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Nei, beklageligvis ikke. Husker virkelig ikke hva det er. Er vel sikkert innom der i løpet av de neste 2-3 ukene. Det eneste jeg er rimelig sikker på er at det leveres i énlitersflasker. Det var den aktuelle butikken plassert i nærheten av ufortynnet spylervæske. Om du har en forhandler i nærheten bør du stikke innom og lese litt på innholdsfortegnelser
Very Important Pyrotechnician
Toulene kan du bestille hos Statoil, vel å merke i 175 kilos kvanta, 1/1 fat

https://www.statoildetaljhandel.no/f...te_2008_01.pdf
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hjemme hos fettern min har jeg sett en limtube, og den inneholder 60-100% Toluen.

Moxus: Er du sikker på at bensin vil bli enkelt og destilere? Med så masse ting, så er det sikkert en del azetropiske bindinger.
Her må du nok til med såkalt azeotrop-rektifikasjon (ekstraksjon med et hjelpestoff) eller ekstraktiv rektifikasjon. Her blir det vanskelig i begge tilfeller, ved azotrop-rektifikasjon må du ha flere hjelpestoffer. Det er ikke like enkelt som i etanol-rektifikasjon der man kun trenger et hjelpestoff.
Og i ekstraktiv rektifikasjon har du samme problemet: Du kan ikke bare ha et stoff som selektivt binder den ene bestanddelen i blandingen ettersom det kan være flere azeotroper.
I tillegg trenger du flere kolonner på begge eksemplene jeg nevnte.
Skal jeg si dette på en enkel måte så vil jeg tro at du har tatt deg vann over hodet, Moxus.
Moxus's Avatar
Trådstarter
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Her må du nok til med såkalt azeotrop-rektifikasjon (ekstraksjon med et hjelpestoff) eller ekstraktiv rektifikasjon. Her blir det vanskelig i begge tilfeller, ved azotrop-rektifikasjon må du ha flere hjelpestoffer. Det er ikke like enkelt som i etanol-rektifikasjon der man kun trenger et hjelpestoff.
Og i ekstraktiv rektifikasjon har du samme problemet: Du kan ikke bare ha et stoff som selektivt binder den ene bestanddelen i blandingen ettersom det kan være flere azeotroper.
I tillegg trenger du flere kolonner på begge eksemplene jeg nevnte.
Skal jeg si dette på en enkel måte så vil jeg tro at du har tatt deg vann over hodet, Moxus.
Vis hele sitatet...
ikke alle azeotroper er like vanskelige. vann og etanol er en av dem for eksempel, og man skiller jo dem enkelt UTEN hjelpestoff.
og det er ikke så mye uggabugga i bensina. det er kun noen hydrocarboner, fra c5h12 og til c9h20 cirka. i tillegg til tilsetningsstoffene.
hva hydrokarbonene gjelder så danner ingen av dem azeotroper, de er jo destillert for å skilles fra hverandre i raffineriet, og de bruker nok ikke noe særlig avanserte metoder der. de skal gjøre det billig og fort med store kvanta.
hva gjeldder tilsetningsstoffene så er det for det første veldig lite av dem, så om dem har noe å si i det heletatt er en ting. for det andre så er de for det aller meste lette bindinger som er lette å bryte ned både kjemisk og termisk, av hensyn til en renere forbrenning.
så dette tror jeg faktisk ikke er så vanskelig som dere gutter skal ha det til.
bensin er ett drittprodukt som er produsert på aller billigste drittmåte. tror nok neppe raffineriene gidder bry seg med ekstraktiv destillering o.l.

edit: nitropetrol er forøvrig ett sprengstoff, så det har antakeligvis ikke ås mye å si heller om litt hydrocarboner blir med toluenen, gitt at det faktisk er azeotroper der som er vanskelig å skille (hvilket jeg tviler på).
hydrocarbonene vil bare nitreres sammen med toluenen, så får man tnt + nitropetrol. helt ok for meg. :P
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Njah, du har vel til en viss grad rett. Men i etanol-vann har man litt flaks med at det er azeotropet har forholdet 95,6% - 4,4%, slik at man får en høy prosent etanol ved destilasjon. Litt ugreit om toulen gir et azeotrop som gir deg 4% toulen og 96% uønska "stoff x".
Moxus's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Njah, du har vel til en viss grad rett. Men i etanol-vann har man litt flaks med at det er azeotropet har forholdet 95,6% - 4,4%, slik at man får en høy prosent etanol ved destilasjon. Litt ugreit om toulen gir et azeotrop som gir deg 4% toulen og 96% uønska "stoff x".
Vis hele sitatet...
hvorfor? det betyr at jeg får ut masse uønska stoff, og masse toluen blir igjen i "satsdunken" unter heimbrentsapparatet. ikke noe problem det.
det værste azeotropforholdet for å skille stoffer er 50-50.
men som sagt, jeg har veldig sterke tvil om det. man destillerer jo råoljen til å bli alle petroleumsbaserte drivstoff vi bruker. og alle disse er skremmende billige, FØR avgiftene legges på vel og merke.... så raffineriene har ikke lagt så veldig stor innsats i å skille dem. men skilt er dem, så det må bety ar det er temmelig enkelt. og det er det også.
Her må jeg si at det er veldig mye "synsing og troing" fra din side ,Moxus.
Når jeg nevnte at etanol trenger et hjelpestoff for å kunne skilles fra vann mente jeg selvfølgelig hvis det skal over sitt azeotropiske punkt for å få så rent produkt som mulig!
Men hvis du ønsker forurensinger og slikt i kjemikaliene dine må du si dette først, ikke bare spør etter dette med toluen. Du snakket om å lage TNT, ikke om å lage et forurenset søppelsprengstoff.
Kan også nevnes at det kreves ganske mye teknisk utstyr dersom man skal raffinere råolje, men dette blir offtopic så jeg går ikke nærmere inn på dette.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om jeg er ute etter smell, så lager jeg ammonal i store mengder.
Om jeg er ute etter TNT, så skal jeg ha rent toluen for og si det sånn
Moxus's Avatar
Trådstarter
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Her må jeg si at det er veldig mye "synsing og troing" fra din side ,Moxus.
Når jeg nevnte at etanol trenger et hjelpestoff for å kunne skilles fra vann mente jeg selvfølgelig hvis det skal over sitt azeotropiske punkt for å få så rent produkt som mulig!
Men hvis du ønsker forurensinger og slikt i kjemikaliene dine må du si dette først, ikke bare spør etter dette med toluen. Du snakket om å lage TNT, ikke om å lage et forurenset søppelsprengstoff.
Kan også nevnes at det kreves ganske mye teknisk utstyr dersom man skal raffinere råolje, men dette blir offtopic så jeg går ikke nærmere inn på dette.
Vis hele sitatet...
det jeg er ute etter er billig kilde til toluen, for å kunne lage billig tnt i støre mengder.
jeg er ikke ute etter kjemisk rent sprengstof, jeg er ute etter en billigog god allrounder som kan brukes omtrent som vi bruker apan i dag, men kraftigere.

det er overhodet ikke noe synsing og troing fra min side, nitropetrol er ett sprengstoff som har vært i bruk lenge, om det ikke akkurat er noe særlig bra.
tnt er bra, og tnt med en innblanding av nitropetrol er ikke akkurat en urenhet som vil skape særlige problemer.
herregud mann, på dette forumet brygget vi sprengstoff av kunstgjødsel og treblekingsmiddel. kom å snakk om kjemisk renhet ja *rollseyes*
dette er ikke noe sted for en perfeksjonist og det vet du godt. slutt å lek smartass.
Sitat av Moxus Vis innlegg
det jeg er ute etter er billig kilde til toluen, for å kunne lage billig tnt i støre mengder.
jeg er ikke ute etter kjemisk rent sprengstof, jeg er ute etter en billigog god allrounder som kan brukes omtrent som vi bruker apan i dag, men kraftigere.

det er overhodet ikke noe synsing og troing fra min side, nitropetrol er ett sprengstoff som har vært i bruk lenge, om det ikke akkurat er noe særlig bra.
tnt er bra, og tnt med en innblanding av nitropetrol er ikke akkurat en urenhet som vil skape særlige problemer.
herregud mann, på dette forumet brygget vi sprengstoff av kunstgjødsel og treblekingsmiddel. kom å snakk om kjemisk renhet ja *rollseyes*
dette er ikke noe sted for en perfeksjonist og det vet du godt. slutt å lek smartass.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener med synsingen og troingen din er basert på det du sa i et av dine tidligere innlegg angående produksjon av bensin, ikke dine kunnskaper nitropetrol eller TNT.
Har ikke sagt at det vil skape problemer for deg heller med nitropetrol eller nitrobenzen, men du nevnte ikke dette i din første post. Derfor er det naturlig å kommentere dette.
Sprengstoff av treblekningsmiddel er en helt annen sak. Her er den eneste forurensingen vann, og dette er ikke en del av syntesten en gang.
Altså sluttproduktet blir ikke påvirket på noen som helst slags måte dersom du blander riktig antall mol H2O2 i forhold til acetonen.
Og husk at det ikke er alle som bruker kunstgjødsel til produksjon av APAN heller.
Men nå var det ikke dette som ble diskutert heller, det var snakk om TNT!

Og jo! Dette er nettopp stedet for perfeksjonister.
Her er det lassevis av perfeksjonister!
Som Up sa en gang " Jeg skal lage sprengstoff ikke bake muffins!"

Du trenger ikke å bli uforskammet bare fordi noen kommer med opplysinger eller konstruktiv kritikk.
Når jeg sa "søppelsprengstoff" var det ikke myntet som et angrep på deg.
Moxus's Avatar
Trådstarter
vel, la oss si det sånn... jeg er ikke født i går, og det sprengstoffmessige trenger jeg fosåvidt ingen svar på. jeg vet det går. det jeg var ute etter var å dele denne toulenkilden med andre.

så om jeg vil lage billig og enkel tnt, med billig og enkel kvalitet, så la meg gjøre det i fred. det er akkurat det dette forumet er for. det er ingen her som har tilgang på perfekte råvarer til denne typen sprengstoff uansett.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Btw... på coop byggmix (tror det var der) så selger de 100% toluene
husker ikke helt hva varen het, men sto bakpå at det var 100% toluene.
Skal kikke nermere på det neste gang jeg er innom
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det var ikke en "limtube" greie?
Nei, var mer som en rektangulær metallboks, med skrukork på toppen.
Regner med at den inneholdt circa en liter
Kan være lynol, inneholder toluen.
Men trodde ikke det var såpass mye?
Er ikke helt 100% sikker, men jeg skal få sjekka det årdentlig ut.
Men mener at det sto at det var 100%.
produktet het noe med "tolu" ett eller anna, og jeg hadde sett denne tråden før, så det var derfor jeg la merke til det
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Skal sjekke hva biltemaproduktet heter i morgen
var ikke biltema
Det var coop byggmix.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Produktet jeg fant på Biltema, som jeg sa jeg skulle lete etter i går, er rett og slett tynner. Bakpå står det at den inneholder 30-100% toulen. Vil anta det er i øvre del av skalaen den faktiske prosenten ligger. Skal den fungere best mulig som tynner bør den vel inneholde minst mulig vann og mest mulig toulen. Toulen koster dog penger, noe vann nesten ikke gjør, så det er vel heller ikke umulig at den er noe utspedd. Er det noen enkel måte å teste dette? Kjøpte med meg en liter siden jeg først var utpå.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Prøv og sett en prøve i en desikator. Eller kok det på 100 grader og se om noe skjer.
Har en flaske lynol stående her, den står det 60-100% på.
Har tilgang til svært rimelig lynol, så det kunne jo bli en del toluen ut av det..
det var visst lynol med 60 - 100% de hadde på coop-byggmix
sjekka det ut i dag
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Prøv og sett en prøve i en desikator. Eller kok det på 100 grader og se om noe skjer.
Vis hele sitatet...
En av de mange desikatorene jeg har liggende og slenge her

Kan se om jeg får kokt det opp en dag. Har dog ikke termometer, faktisk.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Kjøp et lab-termometer på Clas til rundt 40kr De er helt greie.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Ruben Vis innlegg
Kjøp et lab-termometer på Clas til rundt 40kr De er helt greie.
Vis hele sitatet...
Desverre har de sluttet å selge dem på Clas i Norge
Jeg skulle skaffe en ny etter jeg hadde knust den gamle under produksjon av en BP-guide.
Men du får ennå kjøpt på Europris til samme pris. Du finner dem ved vin-avdelingen.
Disse lab-termometrene, er dem laget i glass? Jeg har letet lenge etter dem...
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jepp, glass.
Men som sakt så selger de dem ennå på europris.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
En av de mange desikatorene jeg har liggende og slenge her

Kan se om jeg får kokt det opp en dag. Har dog ikke termometer, faktisk.
Vis hele sitatet...
Desikator er enkelt og lage Tuppevare boks, desikat, og ett stativ til og ha inni boksen.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg må ærlig innrømme jeg ikke vet helt hva det er eller hva det gjør. Kan lese litt i morgen og se om jeg kan ta på meg oppdraget.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Desikat er ett stoff som skal trekke til seg vann fra luft og slikt.
Tuppevareboksen er miljøet som skal dehydreres.
Så putt din prøve i ett glass med så mye overflate som mulig. Legg det på ett stativ av glass, eller annet som tåler din desikat. Så setter du på lokket. Desikaten trekker til seg vannet som er i boksen, inkludert det i stoffet. Man må ha desikat for og få vannet ut av NG Går uten men tar tid.

Desikater kan være så mangt. NaOH funker bra. Og H2SO4 er noe av det beste. Har sett noen som brukte KCl ller noe slikt. Masse store salt klumper lignende det man har i vanntanker, som renser vann ellernoe slikt. Vi har det hjemme.
Med de klumpene er det bare og legge ting oppå uten problemer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Protip: Danske dagligvarebutikker selger "Cellulosefortynder" som er 100% toluen til 18 DKK halvliteren. Har med meg ei flaske hjem fra Frederikshavn.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nice... Lukter masseprodusering av TNT nå
Herregud, bare dra på Biltema da. De har det jo der. Står i hyllene sammen med malingsfjerner. Godt mulig det heter cellulosefortynner her også. Tror den inneholdt 100% toluen. Som forøvrig er kreftfremkallende så vær varsom, det damper!

Og skal du lage tnt regner jeg at du kommer til å dekstrinere det. For din egen del.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Biltema har visst byttet ut sin tidligere toluenholdige tynner med en xylenbasert. La tilfeldigvis merke til det under stormkjøkkenhandling forleden.
Reinert med beine !
griped's Avatar
http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6020015

Her står det:

Dette er verstingene:

* Sykkellim. Stort sett feilaktig merking, hvis de i det hele tatt er merket. En av de verste varegruppene. Flere limtyper inneholder trolig det forbudte stoffet toluen, som kan skade forplantningsevnen. Men det framgår sjelden av emballasjen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Lynol er 100% toluen. Hvorfor har ingen nevnt det tidligere?
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Lynol er 100% toluen. Hvorfor har ingen nevnt det tidligere?
Vis hele sitatet...
Dette har blitt nevnt ett par ganger før. Grunnen til at trådstarter ville finne en annen måte å få toluen, er at Lynol er relativt dyrt.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ah, det er jo forståelig. Jeg så det ikke nevnt i denne tråden, men det står vel andre steder.

Enkel måte å teste for vann i løsemidler er å tilsette vannfritt kobbersulfat eller koboltklorid, og se etter fargeendring. Man bør gjøre en bakgrunnssjekk først for å forsikre seg om at løsemiddelet ikke reagerer med indikatoren.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Har ikke de begynt med noe nytt i Lynol fordi Toluen er fyfy nå om dagen?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det kan hende. Jeg var på jernvarehandelen nå på fredag og så Lynol, og det var merket med "100% Toluen". Det kan godt hende at det er foreldet; det er en litt avsidesliggende butikk og de har fremdeles Faxe 2 f.eks.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Var dette Coop Byggmix på inderøy i kjellern?
Fant en 10000 år gammel kanne med Faxe 2 der...
Aldri sett en sånn kanne før... Og den var _gammel_!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Up Vis innlegg
Var dette Coop Byggmix på inderøy i kjellern?
Vis hele sitatet...
Blinkskudd.

Så... Up, førstemann til mølla?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Allerede kjøpt den... Neida. Den er sikkert 1% H2O2 nå.
I allefall, jeg trenger ikke. Får tak i det når jeg trenger uansett, og trenger det ikke nå
Hmmm veldig oftopic her nå?
Hmmm, det einaste eg kommer på som inneholder toluene er bensin, ca. 5-7%. Men det tviler eg at det er noe å prøve.
Vell så eg søkte litt på google og fant: "Benzene is the source of toluene and xylene.If we replace a H atom from the benzene with a methyl (-CH^3) then it will be toluene."
Men det blir litt vansklig, men ikkje veit eg. Eg bare dryler ut med ting eg kan/finner:P
Men eg har og hørt at det blir framstilt av petroleum som er ganske billig på ein spar butikk som selger kvite brannbrikker eller ka det va!
Trur eg:/
Sist endret av Fyllingz; 26. mars 2009 kl. 21:04.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Benzen er mye vanskeligere å få tak i enn toluen, så det kan du bare glemme. Det er faktisk mange som bruker toluen som startkjemikalie for å lage benzen i laboratoriet. Toluen og benzen blir fremstilt av petroleum ved fraksjonsdestillasjon, noe som er ekstremt vanskelig å gjøre hjemme, hvis det er bensin/petroleum man vil destillere.
Sist endret av BomberMan; 26. mars 2009 kl. 21:12.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Benzen er i tillegg særdeles kreftfremkallende Ingenting å satse på. Men om ikke alle landets Biltemaer har solgt ut restlageret sitt har de fremdeles tynner bestående av toluen.