Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2919
Hei alle freaks, det er sent å jeg har lite å gjøre.
Tenkte å dra igang en tråd om hva synes du om IKT-servicefag?

Jeg finner faktisk bare negative ting.

*alt er så slack at en 4åring kunne ha fullført med greier karakterer.
*i mitt tilfelle sier jeg ifra å derfor får det på karakterene fordi lærerne ikke liker meg.
*Vi har 3 forskjellige plasser oppgavene skal leveres inn, å dette er forvirrende.
*info blir lagdt ut i helgene når ingen er på siden å sjekker.
* jeg kunne ha remset opp så mye at det ble plagsomt for dere å lese.
* men hvilket intrykk har dere på ikt - service fag. Lærere og hele opplegget skjennerelt ?
Jeg gikk IKT-Driftsfag (1 år) på VG2. Var egentlig veldig greit. Undervisningen var for meste bare via PowerPoint. Veldig mye snakking og diskutering. Det eneste vi gjorde i praksis var da å demontere en stasjonær pc :-) Vet da ikke hvordan det er på Servicefag. Har hørt at det er veldig mye av det samme. Kan også nevne at vi var ganske heldige pga vi fant alle svarene på oppgavene i boka på nettet :-)

Alt i alt syntes jeg at det var veldig langtrukket, kjedelig (pga PowerPoint undervisning) og ikke minst lite praksis arbeid. Det er jo tross alt Driftsfag.
Finnes veldig mange tråder om dette nå

Lenke

Søkelenke
Sitat av Apl3x Vis innlegg
Jeg gikk IKT-Driftsfag (1 år) på VG2. Var egentlig veldig greit. Undervisningen var for meste bare via PowerPoint. Veldig mye snakking og diskutering. Det eneste vi gjorde i praksis var da å demontere en stasjonær pc :-) Vet da ikke hvordan det er på Servicefag. Har hørt at det er veldig mye av det samme. Kan også nevne at vi var ganske heldige pga vi fant alle svarene på oppgavene i boka på nettet :-)

Alt i alt syntes jeg at det var veldig langtrukket, kjedelig (pga PowerPoint undervisning) og ikke minst lite praksis arbeid. Det er jo tross alt Driftsfag.
Vis hele sitatet...
IKT-driftsfag er det samme som -servicefag. Det skiftet navn for noen år siden.
Dritt linje, dritt lærere, dritt opplegg, er alt jeg har fra mitt år på ikt. At det er lett, kan så være.. vanskelig var det hvertfall å holde konsentrasjonen oppe, da stoffet var grusomt kjedelig, om ikke det var nok hadde jo ikke læreren peiling på hva hun snakket om.
Sitat av Grix Vis innlegg
IKT-driftsfag er det samme som -servicefag. Det skiftet navn for noen år siden.
Vis hele sitatet...
Det er jo egentlig ikke det? Mye er det samme, men det er vesentlige forskjeller i læreplanen.

IKT-driftsfag: http://www.udir.no/upload/larerplane...ftsfag_vki.rtf

IKT-servicefag: http://www.udir.no/upload/larerplane...servicefag.rtf
Hmm... gikk på IKT ifjor og iallefall der jeg gikk var det ikke så ille. De fleste lærerne virket som de visste hva de prata om.

Var veldig fritt for oss, vi valgte prosjektene våre selv, vi måtte bare fylle ut kompetansemål.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har jeg oversett noe, eller gir ikke dette tid til noen grunnleggende fag som har eksistert fra barneskolen av?
Matte, gym, engelsk, norsk og slike fag?

Betyr dette at om jeg tar IKT service "må" jeg gå som privatist i andre fag?

Beklager for å gjenopplive en gammel tråd, begynte bare å lure
Sist endret av Anonym48997; 17. september 2010 kl. 11:00.
Lærene er skutt. ser ut at vi kan mere en dem
Det eneste generelle du sier om linjen er at det er for enkelt. Det andre du nevner er spesifikt rettet mot din undervisning. Jeg foreslår du tar det opp med lærerene, eller studieansvarlig, om du er misfornøyd med hvordan din skole utfører studiet.
på skolen min er i allefall jeg fornøyd med IKT, greie lærere og greit stoff
Sitat av no1left Vis innlegg
på skolen min er i allefall jeg fornøyd med IKT, greie lærere og greit stoff
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Har jeg oversett noe, eller gir ikke dette tid til noen grunnleggende fag som har eksistert fra barneskolen av?
Matte, gym, engelsk, norsk og slike fag?

Betyr dette at om jeg tar IKT service "må" jeg gå som privatist i andre fag?

Beklager for å gjenopplive en gammel tråd, begynte bare å lure
Vis hele sitatet...
Spør deg siden det ser ut som du går på IKT service og siden det ser ut som spørsmålet mitt forsvant litt
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:28.
Du trenger ikke å ta fag som privatist.
Det er kun om du vil ende opp med generell studiekompetanse.
Sitat av xLAx Vis innlegg
Du trenger ikke å ta fag som privatist.
Det er kun om du vil ende opp med generell studiekompetanse.
Vis hele sitatet...
Svarer ikke helt på spørsmålet mitt :P
Jeg spør om man ikke har visse grunnleggende fag (matte, engelsk, norsk, gym)
Om man ikke har det, føler jeg at jeg burde ta noen av dem som privatist.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om du allerede har tatt VG2, så trenger du ikke å ta det, du kan søke om fritak, om du IKKE har tatt Vg2, så må du ta de.

Skyt meg med bue om jeg tar feil.
Gikk IKT-servicefag ifjor og det var forsåvidt ganske lett og kjedelig. Har ikke noe overdreven kunnskap om data, men til og med jeg kunne alt det vi hadde. Hadde dog lite driftsfag virker det i forhold til andre skoler. Alle ble en racer på word, men utover det var det lite nyttig. Sånn fra mitt synspunkt.
Alt for mye stoff vi skulle gjennom på alt for liten tid. Lagde sikkert 100 brukerveiledninger og PP-maler siste halvåret.
Det er når du begynner som lærling du faktisk lærer noe, men er mye opp til deg selv.

Edit: Lærerene var noen nek.
Sist endret av Nath; 17. september 2010 kl. 11:24.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Om du allerede har tatt VG2, så trenger du ikke å ta det, du kan søke om fritak, om du IKKE har tatt Vg2, så må du ta de.

Skyt meg med bue om jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
du har rett, har et søskenebarn i klassen som gjør det
Jeg gikk IKT servicefag. Er helt klart det slackeste jeg har gått på. Men når det kom til den tverrfaglige eksamen så var det veldig vanskelig å få en god karakter på den. Halve klassen fikk 1
Gikk IKT ifjor og det var helt OK. For oss var det mer at hvis man ville lære noe, og ikke bare sitte å høre på ppt presentasjoner måtte man vise engasjement.
I tillegg til den originale læreplanen, fikk jeg ekstra oppgaver. Blant annet kunne jeg utforske forskjellige og nye ting, f.eks Linux som var litt ukjent for meg.

Det handler mye om hva man gjør det til selv, og selvsagt hvor medgjørelig og interesserte lærerne er også.

Men må bare tilføye at den originale læreplanen for IKT - servicefaget er latterlig. Man får nesten ikke bruk for noe man "lærer" av den ut i arbeidslivet, f.eks som lærling. Selv jobber jeg som lærling og har lært mere på denne ene måneden enn på hele året ifjor (hvis man følger læreplanen).
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Svarer ikke helt på spørsmålet mitt :P
Jeg spør om man ikke har visse grunnleggende fag (matte, engelsk, norsk, gym)
Om man ikke har det, føler jeg at jeg burde ta noen av dem som privatist.
Vis hele sitatet...
Ja.
Vi har Samfunnsfag, Norsk, Engelsk og Gym.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:28.
Sitat av lsrr Vis innlegg
Ja.
Vi har Samfunnsfag, Norsk, Engelsk og Gym.
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha
Helt klart det letteste året jeg hadde og. Vi spilte CS og WC3 mesteparten av tiden, og stort sett alle endte opp med et greit snitt for det...
Sikkerhetsklarert
Kanskje ikke sammenlignbart, da jeg gikk denne linjen for 6-7 år siden hadde vi veldig grei opplæring.
Grundig om Windows AD group policy etc.., basic om nettverk, dns, dhcp. Så satt vi opp egne servere og koblet til et par klientmaskiner.

Alt avhenger jo også av hva du selv vil få ut av det.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Alt avhenger jo også av hva du selv vil få ut av det.
Vis hele sitatet...
Absolutt.

Selv ville jeg få mye ut av det og endte opp med ett relativt høyt snitt. Selv om jeg slacket en gang innimellom. De som ikke brydde seg så mye endte opp med ett dårlig snitt, men de flest klarte over 3~ selv om de ikke gjorde all verden.
Sitat av disneyman Vis innlegg
Jeg gikk IKT servicefag. Er helt klart det slackeste jeg har gått på. Men når det kom til den tverrfaglige eksamen så var det veldig vanskelig å få en god karakter på den. Halve klassen fikk 1
Vis hele sitatet...
Grunnen til at de fikk så dårlig karakter var nok at de kjørte den "slackeste" stilen gjennom skoleåret
IKT-Servicefag...

Vi gjorde da mange nok praktiske ting, men hadde likevel mye teori.

Kunnskapen til enkelte lærere er langt under nivået klassen hadde generelt.
Den flinkeste læreren jobber i IKT-avdelingen på skolen, så han lærte vi mye av.
Mitt tips er å ligge langt unna denne linja.
Ta heller en utdanning som gir deg noe tilbake, jeg angrer som en hund på at jeg gikk denne linja.
Du lærer ikke en dritt og du kommer deg ikke noe videre.

Men hey, hvis det å kunne spille CS og surfe frister.. da er det kanskje noe for deg.
Sitat av ugn Vis innlegg
Mitt tips er å ligge langt unna denne linja.
Ta heller en utdanning som gir deg noe tilbake, jeg angrer som en hund på at jeg gikk denne linja.
Du lærer ikke en dritt og du kommer deg ikke noe videre.

Men hey, hvis det å kunne spille CS og surfe frister.. da er det kanskje noe for deg.
Vis hele sitatet...
Eventuelt gjøre som oss vettige folk, ta privatisteksamen uten å gå linjen, kostet meg to timer og 300,- sålangt jeg husker.

En femmer ble det også.

Deretter ut i læretid.
Er det forsent å ta IKT servicefag som privatist, selvom jeg nå går allmenn påbyggning? Har egentlig lyst til å gå i lære innen IKT