Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 6189
Jeg har på forhånd bestemt meg for å ikke skrive ned masse argumenter, men heller få litt input fra nFF.

Hvordan er religion "lov"? Her baserer jeg meg mest på kristendom; Kristendommens hellige bok, bibelen er skrevet av mennesker - Ikke en hellig kraft som den baserer seg på.
Det meste av dagens evolusjons-kunnskaper (om ikke motbeviser en intelligent designer,) gir god begrunnelse på dagens liv på en ikkereligiøs måte.
Kristendommens hellige, altså ledere og kirker tjener penger på å forklare sitt eventyr og skatter ikke på det engang. Hvordan er ikke dette å stjele?

Nå kan det være jeg er en trangsynt idiot for å tenke på dette, men opplys meg.
De stjeler jo ikke om de forteller historier som folk vil betale for? om jeg skriver en krimroman som folk vil kjøpe står de fritt til dette? Eller barnebok med masse historier osv? Man kan da fint leve av fiksjon i dagens samfunn, det er ikke ulovlig.
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Jeg har på forhånd bestemt meg for å ikke skrive ned masse argumenter, men heller få litt input fra nFF.
Vis hele sitatet...
Nemlig. Du har ikke tenkt å skrive ned noen argumenter. Kult.

Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Hvordan er religion "lov"?
Vis hele sitatet...
Fordi vi har religionsfrihet, og ikke vil straffe folk for deres tro.

Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Her baserer jeg meg mest på kristendom; Kristendommens hellige bok, bibelen er skrevet av mennesker - Ikke en hellig kraft som den baserer seg på.
Vis hele sitatet...
Det er din mening, mens de som er kristne faktisk mener at Bibelen er skrevet av mennesker inspirert av Gud. Med andre ord forklares det at Gud har ledet forfatterne av de forskjellige bøkene. Bibelen er for de kristne fortellingen om Gud gjennom menneskets historie.

Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Det meste av dagens evolusjons-kunnskaper (om ikke motbeviser en intelligent designer,) gir god begrunnelse på dagens liv på en ikkereligiøs måte.
Vis hele sitatet...
Og dette var grunnen til at du selv ikke tror på et skapt univers.

Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Kristendommens hellige, altså ledere og kirker tjener penger på å forklare sitt eventyr og skatter ikke på det engang. Hvordan er ikke dette å stjele?
Vis hele sitatet...
Menigheter, kristne eller andre, er drevet av frivillige gaver fra medlemmer og gjester hos de. Noe blir også støttet av staten, en sum pr medlem som fastsettes ved å se på hvor mange medlemmer det er i statskirken og fordele utgiftene til statskirken på dets medlemmer. Samme sum skal andre religioner også få pr. hode. De som er ANSATT i disse organisasjonene får lønn, og skatter av dette.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:31.
Sitat av seven_up Vis innlegg
De stjeler jo ikke om de forteller historier som folk vil betale for? om jeg skriver en krimroman som folk vil kjøpe står de fritt til dette? Eller barnebok med masse historier osv? Man kan da fint leve av fiksjon i dagens samfunn, det er ikke ulovlig.
Vis hele sitatet...
Nei, men når man tar fiksjonen og gjør det om til "fakta" blir det svindel, gjør det ikke det?
Ærlig innrømt, dette er veldig på spissen;
Om jeg sa dine synder ikke blir renset om du ikke betaler skatter til kakekirken, og du hadde trodd på det, betalt for det, og levd med det, hadde jeg ikke svindlet deg?
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Om jeg sa dine synder ikke blir renset om du ikke betaler skatter til kakekirken, og du hadde trodd på det, betalt for det, og levd med det, hadde jeg ikke svindlet deg?
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke si at det kan være mennesker som er av den oppfatning av at deres gaver til kirken kjøper dem noe forhold til Gud, men dette er ikke noe som kommuniseres i kirken. Det er heller ikke noe belegg i Bibelen på at dette er noe annet enn frivillig, og det er det ingen (som jeg har hørt om) som hevder heller.

Så må du huske på at om noen gav mye penger til kirken så er det ikke noen person eller personer som får disse pengene. De går til en organisasjon og det arbeidet som gjøres. Ingen gjør "karriere" i kirken for å tjene masse penger. Ansatte i kirken og menigheter er mennesker som jobber alt for mye og får veldig lav lønn. Disse skal ikke anklages for å være ute etter penger.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:30.
Om du tolker ting på din måte slik at du mener bibelen er en faktabok står du fritt til det, jeg gjør ikke det osv.

Jeg personlig har aldri hørt noen si jeg ikke blir frelset om jeg ikke betaler til kirken? eneste i denne retningen jeg mener å ha hørt er noe ala: om man tror på gud så holder det? eller noe.

Jeg er litt usikker på hvor dine utsagn kommer fra? er dette en gudstjeneste du har vært på? jeg mener å huske man sender omkring en "bøtte" hvor man står fritt til å gi hvor mye man vil osv? aldri hørt noen si at dette er veien til himmelen osv..?
Sist endret av seven_up; 14. september 2010 kl. 12:58.
Flott, Anonym48997. Et lite militant ateistisk grupperunk, og du gidder knapt dra de samme gamle og dårlige argumentene ut av ræven din.

Religion er lov fordi vi bor i et land (og i hovedsak en verden) som verdsetter personlig frihet. Det er fullstendig nytteløst å gå rundt og prøve å forby tenkemåter.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:30.
Sitat av Lunicks Vis innlegg
Flott, Anonym48997. Et lite militant ateistisk grupperunk, og du gidder knapt dra de samme gamle og dårlige argumentene ut av ræven din.

Religion er lov fordi vi bor i et land (og i hovedsak en verden) som verdsetter personlig frihet. Det er fullstendig nytteløst å gå rundt og prøve å forby tenkemåter.
Vis hele sitatet...
Du ser helt feil på hva jeg prøver å si, eller heller spørre om.
Jeg ser ikke på det å forby religion som et realistisk mål - og min religiøse status har lite med temaet og gjøre.

Personlig frihet er å ha falsk sikkerhet fra en religion? Ganske ironisk, om jeg så kan si det selv.

Pøs på med flame, jeg ville bare ha forumets mening på temaet.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:30.
Hva vil du oppnå med denne tråden? du kommer med mange påstander om at man kommer til helvete om man ikke betaler til kirken osv, da spurte jeg hvor har du hørt dette?

Du tolker bibelen opp mot naturvitenskapen, noe som er meningsløst om du ikke selv mener bibelen er en fakta bok. Noe mange kristene er uenige i. Om man skal sammenligne den mot noe, så gjør det opp mot en god fiskjonsbok med gode historer om hvordan mennesker kan leve om de vil.

Falsk sikkerhet fra en religion? hva mener du? for mange er denne sikkerheten høyst reel?
Sist endret av seven_up; 14. september 2010 kl. 13:21.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Hva vil du oppnå med denne tråden? du kommer med mange påstander om at man kommer til helvete om man ikke betaler til kirken osv, da spurte jeg hvor har du hørt dette?

Du tolker bibelen opp mot naturvitenskapen, noe som er meningsløst om du ikke selv mener bibelen er en fakta bok. Noe mange kristene er uenige i. Om man skal sammenligne den mot noe, så gjør det opp mot en god fiskjonsbok med gode historer om hvordan mennesker kan leve om de vil.

Falsk sikkerhet fra en religion? hva mener du? for mange er denne sikkerheten høyst reel?
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare se folks meninger. Jeg kommer ikke med påstander, jeg kommer med meninger.

Jeg tolker ikke bibelen opp mot naturvitenskapen på noen som helst måte, jeg bare konstanterer at bibelen er fiksjon som mange tolker/har tolket som fakta).

Du forklarte just hva jeg mente. Med å gi folk en tanke om at uansett hva som skjer, så lenge du tror, er du frelst og kommer til et himmelrike etter du er død.
"Det meste av dagens evolusjons-kunnskaper (om ikke motbeviser en intelligent designer,) gir god begrunnelse på dagens liv på en ikkereligiøs måte." -Anonym48997

Dette er da virkelig å tolke bibelen opp mot naturvitenskap.

Hva er falskt med at man tror så kommer man til himmelen? Meg bevist er dette aldri motbevist. Ergo det er en tro, og man må få lov til å tro hva man vil?

Vi kunne jo prøvd oss på jorda en periode uten religion, å sett hvordan mennesker hadde greid å takle den naturvitenskaplige sannheten. Dette tror jeg ville blitt veldig vansklig, og mange ville blitt ganske depresive uten en tro.

Noen eksempler kan være: Din datter på 7 år har blodkreft, ligger på sykehuset og skal dø om 1-2 mnd, jeg i min verden ville hatt ganske tøft for å ikke gi denne jenta håp ved feks å fortelle om himmelen og alt hun kan glede seg til når hun slipper smerten i denne verden.

Eller vi kan ta den naturvitenskaplige metode: nei jenta mi, nå om to mnd så kommer vi til å grave deg ned her ute, så kommer det nok mest sannsynlig masse biller/mark og spiser deg opp. Men ikke bekymre deg, dette går fint.

Her kan du bytte ut med mor/far/søster/bror osv.

Evt at du har vært uheldig selv, glemte å se til høyre når du svingte inn oppkjørselen, og barnet på 4 ble kjørt i hjel av deg.

Naturvitenskap: jaja, hun ble jo til jord, det er lite å få gjort med.

Tro: ingen har jo bevist at man ikke kommer noe sted, kanskje, bare kanskje, kanskje, kanskje finnes det noe mer og at hun har kommet til ett bedre sted.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:30.
Hvor mange tråder er det ikke om religion her på forumet? En fellesnevner for alle trådene er at skeptikere snakker om bibelen som om de faktisk vet hva som står der. INGEN typiske skeptiker og evulusjonsteoretiker jeg har snakket med har lest bibelen. Jeg er ikke enda religiøs selv, og statskirken og katolikkene har langt fra noe som i nærheten kan beskrives av rent mel i posen, men om flere hadde tatt for seg bibelen for det som faktisk står i den, i stedenfor hva den korrupte statskirken og andre sier at det står i den så hadde det gått opp ett lys for MANGE. Jeg konstaterer igjen, jeg tilhører ikke noen spesifikk religions-samfunn men jeg leser bibelen og det er forferdelig mye interessangt der.

Ta for eksempel dette med at bibelen er inspirert av Gud ( Eller JHVH som det står gud heter i bibelen, direkte oversatt fra hebraisk) Bibelen er skrevet av utallige personer over flere millenium, og allikevel er det en rød tråd igjennom hele bibelen, alle bøkene samhandler med hverandre.

Jeg vet enda ikke helt hva jeg tror, men det er mange flere hull i evulusjonsteorien enn i bibelen!
Ang. det med betale penger til kirken, tipper det er de "motsatt" kristne av det vi en gang var her i Norge. Katolikker var det vel som kunne kjøpe slike brev fra kirken for å betale for syndene sine. Dette lærte vi på skolen en gang i tiden. Det er i hvert fall det jeg husker.

Ellers er kirkeskatt på 5% helt sykt bort i natta! Og selv om du melder deg ut av kirken og ikke inn i en annen organisasjon så går fortsatt pengene til kirken, det er det jeg har hørt hvert fall.

Jeg synes det er helt for jævlig med Kristendom og alle andre statsreligioner, men jeg er heller ikke fan av ateisme.

Verden vil bedras.

Nei det er fler hull i bibelen enn evolusjonsteorien.
Sist endret av Inspecta_Deck; 14. september 2010 kl. 13:53.
Vennligst spesifiser, jeg har vært opptatt av dette emnet de siste 3årene og jeg heller mye lenger mot bibelen, selv om jeg originalt var en evulusjonsteoretiker.
Jeg synes det er interessant å vite faktorene til hvorfor et menneske velger å tro på noe slikt.

Ellers er jo Penn & Teller alltid fritalte: http://www.youtube.com/watch?v=8RV46fsmx6E
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg

Nei det er fler hull i bibelen enn evolusjonsteorien.
Vis hele sitatet...

Jeg tror det han mente er at det er hull i begge
Greia med evolusjonsteorien er at det er som det står - en teori.
Greia med religion er at det ikke er en "teori", eller en hypotese, det blir beskrevet som fakta svart på hvitt.


@Lataratus, jeg er oppvokst som kristen og fikk valget og ny tankegang når jeg skulle konfirmeres. Jeg skal ikke påstå å ha lest hele bibelen, men jeg har lest det jeg ville kalt "en del".
Det står selvsagt mye bra der, men det står også veldig mye oppdiktet og mennesketolket "fjas". Selvsagt skal man ta alt med en klype salt, men gjør/kan alle det?
Har vi lest samme bok? Jeg har fortsatt ikke funnet noe, jeg siterer "oppdiktet og mennesketolket fjas" Det er noen ting jeg ikke forstår og noe som er uklart, men ingenting som er direkte tull
Dere har nok lest samme eventyrbok, og beviser igjen at man kan tolke den akkurat som man vil.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Ja, du er er en trangsynt idiot for å tenke dette.

Det er flere hundre millioner mennesker her i verden som er praktiserende religiøse og nærmest har gjort troen om til kunnskap. De ber til Gud og er i kontakt med "noe mer" hver dag. I mange tilfeller er religion alt man har. Hva tror du det er som gir glede til den 16 år gamle bonden i Afghanistan som har mistet begge foreldrene og sliter med å mate seg selv og de to tvillingbrødrene hans på 4 år?

Om alt av religion er oppspinn, og om ingenting av NOE som står skrevet i skriftene til de store verdensreligionene er basert på så mye som et fnugg av fakta, er det fremdeles utrolig verdifullt så lenge noen tror på det. Selvfølgelig behøver vi ikke religion her i Norge. Vi har jo stort sett det vi trenger og det er et absolutt fåtall som behøver eller vil bry seg om noe annet enn oss selv og det vi kan ta og føle på.

Om man er født inn i elendighet og sliter med skaffe mat gjennom hele livet, og ikke kjenner til noe annet, er historien en helt annen. Da setter du kanskje din lit til religion, og gjennom troen får man et så fullverdig liv som mulig utfra omstendighetene.

Hvorfor du skulle ville frarøve noen den gleden har jeg vanskelig for å forstå.
Takk for at du hjelper til å bevise poenget mitt Omaha :-) Hva er så din tolkning på bibelen? Du har hørt alle de forkjellige meningene folk har om den og trakk konklusjonen at det var overveldende og fullt av motsridelser? Jeg kunne ikke vært mer enig! Derfor tok jeg saken i egne hender og begynte å lese selv, og det jeg har funnet ut så langt er langt fra det jeg først antok.

Det finnest mange som sier bibelen er søppel og fjas fordi den er så forkjellig tolket, men egne tolkninger har de ikke.

Men det er ikke rart heller, så mye som boken har blitt misbrukt!
Sitat av thomasf Vis innlegg
Ja, du er er en trangsynt idiot for å tenke dette.

Det er flere hundre millioner mennesker her i verden som er praktiserende religiøse og nærmest har gjort troen om til kunnskap. De ber til Gud og er i kontakt med "noe mer" hver dag. I mange tilfeller er religion alt man har. Hva tror du det er som gir glede til den 16 år gamle bonden i Afghanistan som har mistet begge foreldrene og sliter med å mate seg selv og de to tvillingbrødrene hans på 4 år?

Om alt av religion er oppspinn, og om ingenting av NOE som står skrevet i skriftene til de store verdensreligionene er basert på så mye som et fnugg av fakta, er det fremdeles utrolig verdifullt så lenge noen tror på det. Selvfølgelig behøver vi ikke religion her i Norge. Vi har jo stort sett det vi trenger og det er et absolutt fåtall som behøver eller vil bry seg om noe annet enn oss selv og det vi kan ta og føle på.

Om man er født inn i elendighet og sliter med skaffe mat gjennom hele livet, og ikke kjenner til noe annet, er historien en helt annen. Da setter du kanskje din lit til religion, og gjennom troen får man et så fullverdig liv som mulig utfra omstendighetene.

Hvorfor du skulle ville frarøve noen den gleden har jeg vanskelig for å forstå.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, men jeg har ingen tanke om å illegalisere, nekte praktisering eller å kaste ut religion fra vårt samfunn.
At folk kan føle de trenger noe å ha en ubegrunnet sikkerhet til en religion forstår jeg - Men om de 5% eller noe vi betaler i religionsskatt hadde gått til disse stakkars bøndene i afghanistan, hadde kanskje ting gått en annen vei?
Religion er lov fordi alle tanker og alle utsagn er beskyttet av lov i dette landet. Det gjelder alt fra idioti til ondskap.

Og det er den beste ideen noen demokrati noengang har kommet opp med.

Ytringfrihet er den ultimate frihet. Uten ytringfrihet og domstoler vil du fort befinne deg i en politistat.
Lataralus: Skal på jobb nå straks så har ikke tid nå. Skal sende deg en pm med hvordan jeg ser på ting.
Selvfølgelig blir alt bare sci-fi og jeg har "ingen ting" jeg kan backe up teorien min med.

Tafsern: Penn & Teller er to idioter av stor rang.

Anonym48997:Enig.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:30.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Tafsern: Penn & Teller er to idioter av stor rang.
Vis hele sitatet...
Fordi de er dønn rett på? Fordi de har en mening? Fordi de ikke går rundt grøten hver eneste gang?

Vel, de har sikkert mye feil....men ser ikke helt hvorfor de er idioter av den grunn.
Sitat av Lataralus Vis innlegg
Takk for at du hjelper til å bevise poenget mitt Omaha :-) Hva er så din tolkning på bibelen? Du har hørt alle de forkjellige meningene folk har om den og trakk konklusjonen at det var overveldende og fullt av motsridelser? Jeg kunne ikke vært mer enig! Derfor tok jeg saken i egne hender og begynte å lese selv, og det jeg har funnet ut så langt er langt fra det jeg først antok.

Det finnest mange som sier bibelen er søppel og fjas fordi den er så forkjellig tolket, men egne tolkninger har de ikke.

Men det er ikke rart heller, så mye som boken har blitt misbrukt!
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk oppvokst med en streng "kristen" oppdragelse, så min tolkning er faktisk hentet fra å lese og studere bibelen. Og ja, den er full av selvmotsigelser og urgammel symbolikk som du kan tolke i alle retninger man vill selv. Du vet jo selv hvordan historier har en tendens til å balle på seg, hva tror du hadde skjedd hvis vi hadde gjort ett forsøk med en annen tekst som skulle bli overført like mange ganger muntlig og utifra dårlige og til tider ødelagte papirer. Den hadde sikker blitt like full av bullshit og selvmotsigelser.

Avslutter med en filmanbefaling :

http://www.imdb.com/title/tt0815241/
...desto større grunn til å følge med tiden og oppdatere gamle skrifter?
Uansett er det grådig vanskelig å ta folk for å ha feil virkelighetsoppfatning når vi ikke har noen riktig (fasit), og når det er opp til hver enkelt å finne ut av 'verden' allikevel. At mennesker har måttet bøte med livet fordi de nektet å underkaste seg en religion de ikke trodde på er ganske ille, og jeg ser ikke at det skulle bli noe bedre andre veien (uansett har det jo en tendens til å styrke skillet fremfor å forene). Jeg kan forklare verden hvordan en hel masse henger sammen, liksom, men jeg synes ikke det er noen grunn til å oppføre seg som en bedreviter/allviter - trikset er jo å fortsette å være åpen, og ikke låse seg igjen i det øyeblikket man har funnet en forklaring man er tilfreds nok med.
...i tillegg vil jeg jo påstå at vi fort kommer i fare for å hindre egen utvikling - jeg tror det er ganske mye vi ikke har funnet ut av som pr i dag kan virke "far out" (og dersom noen går ut med slikt vil de/deres gruppering fort oppfattes som noe 'religionsliknende').
"Men om de 5% eller noe vi betaler i religionsskatt hadde gått til disse stakkars bøndene i afghanistan, hadde kanskje ting gått en annen vei? " - Anonym48997

Har du virkelig lest deg opp på dette? Gjetter du her eller tror du vi betaler kirkeskatt i norge på virkelig?

Kirken mottar støtte pr medlem fra stat og kommune, presis som alle andre trossamfunn.

Du kan jo lese neders på utmeldingsskjemaet fra kirken å se hva de selv sier.

Linken jeg hadde virket ikke, men du finner skjemaet selv

Evt bare google "kirke + skatt" så kan man jo se om det er en fantasi eller virkelighet.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:29.
Lasarus: Det får vente med dette så lenge, men skal prøve huske å sende deg en melding når jeg har skrevet et innlegg om hvorfor bibelen inneholder fler feil en evolusjonsteorien.

Tafsern: Nei egentlig er det bare hvordan han største snakker og oppfører seg som irriterer meg og det ble til at de begge to ble idioter av stor rang
Men muligens jeg kjenner meg igjen i mr know it all så derfor jeg ikke likærn... Jeg fordrar han feite fyren i hvert fall.

Sitat av comicz Vis innlegg
Uansett er det grådig vanskelig å ta folk for å ha feil virkelighetsoppfatning når vi ikke har noen riktig (fasit), og når det er opp til hver enkelt å finne ut av 'verden' allikevel.
...i tillegg vil jeg jo påstå at vi fort kommer i fare for å hindre egen utvikling - jeg tror det er ganske mye vi ikke har funnet ut av som pr i dag kan virke "far out" (og dersom noen går ut med slikt vil de/deres gruppering fort oppfattes som noe 'religionsliknende').
Vis hele sitatet...
Nei det er utrolig lett å ta folk for feil virkelighetsoppfatning. Verden er elendig og urettferdig, og livet er kun hva du gjør det til. Det er fasiten.
Så har det blitt ganske komplisert etter opprettelsen av et stor-samfunn hvor vi har mer tilgang til kunnskap enn noen gang ved hjelp av Internett.

De som snakker med gud og engler og gnomer og nisser lever ikke i virkeligheten, selv om det er deres virkelighet så er det ikke virkeligheten for over 99% av oss. I mitt hode har dem vrangforestillinger, dem takler ikke realitetene ved livet. Men så lenge de ikke er til skade på andre måter enn å fortelle andre interesserte om det, så gjør det ingen verdens ting for meg. Ingen som sier at jeg må tro på det eller støtte det med penger.
Gud som er allmektig og god og perfekt og elskende og hva er det han ikke er,(?) har absolutt ingen verdens ting å bidra med i denne 3d verden utenom tankene våres på "det". Han gjør ingen forskjell, styrer ikke vinden og lager heller ikke vulkanutbrudd. null og niks bidrar denne fantasi skapningen av et "overmenneske" til våre nåværende liv. Fjerner ikke sykdom og skaper dem heller ikke, men jeg er overbevist om at man kan "tenke seg syk og tenke seg frisk". Selvfølgelig hjelper det ikke for ordentlige sykdommer.

I følge bibelen kan man jo forklare fraværet til gud med at han ikke har tid til oss levende siden han har mer enn nok med å dømme alt som dør i universet til enhver tid. Men da er det jo uansett ingen grunn til å be for fred i verden, det vil han jo aldri ha tid til hvis han attpåtil skal ta seg tid til alle individene som ber for at bestemor skal bli frisk eller de som ber for mer penger til å få råd til å betale for billetten til Europa.
Nytter ikke å be for at pengene skal bli mer rettferdig fordelt, nytter ikke å be for alle skal være like mye verdt, nytter ikke å be for at jeg vetta faen hva folk ber for jeg, sikkert noe enda mer egoistisk :P Og hvordan skal det gå i himmelen når han ikke har tid til oss der heller? Alle ender opp med evig liv i helvete hvor vi kan gjøre som vi vil?
Og i verste fall om bibelen, koranen og toraen stemmer, ja da velger jeg faen meg å dra til helvete. Kanskje man blir straffet i helvete med jomfruer? Det er alltid ei jomfru og det er det kjipeste med helvete :P


Men jeg tror og håper på at det finnes noe man kan kalle "gud". Men i et organisert religion opplegg så blir det bare på tryne og det holder utviklingen i denne verden tilbake
Synes det skal brukes mer penger til forskning på "ingenting" eller forskning på "maskiner og ting" som gjør livet til alle som ønsker et bedre sted å leve på jorda og ikke bare de som var heldig å bli født et sted hvor de har mulighet til å betale for de samme godene resten av befolkningen har blitt født inn i.
Det som får mest penger til forskning i dag er vel våpenutvikling, medisiner og verdensrommet. Tror ikke det bidrar så veldig til positiv utviklingen av hjernen vår akkurat, men kan jo hende da.


"Jeg innrømmer at mine egne visjoner aldri kan ha samme betydning for andre som de har for meg og jeg er ikke skuffet over dette. Alt jeg ber om er at mine egne resultater vil overbevise andre sannhetssøkere at det, hinsides enhver tvil, eksisterer noe som er verdt å søke og som man kan oppnå med metoder som er mer eller mindre lik mine egne. Jeg ønsker ikke å være hyrde til en flokk, et fetisjobjekt for dårer og fanatikere, eller grunnleggeren av en tro som kun er i stand til å gjenta mine egne meninger. Jeg vil at ethvert menneske selv skal kutte sin egen vei gjennom jungelen."

Aleister Crowley

(Noen som vet hvorfor det er så mange som sier at Aleister Crowley var satanist?)
Sist endret av Inspecta_Deck; 15. september 2010 kl. 02:30. Grunn: t
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Jeg har på forhånd bestemt meg for å ikke skrive ned masse argumenter, men heller få litt input fra nFF.

Hvordan er religion "lov"? Her baserer jeg meg mest på kristendom; Kristendommens hellige bok, bibelen er skrevet av mennesker - Ikke en hellig kraft som den baserer seg på.
Det meste av dagens evolusjons-kunnskaper (om ikke motbeviser en intelligent designer,) gir god begrunnelse på dagens liv på en ikkereligiøs måte.
Kristendommens hellige, altså ledere og kirker tjener penger på å forklare sitt eventyr og skatter ikke på det engang. Hvordan er ikke dette å stjele?

Nå kan det være jeg er en trangsynt idiot for å tenke på dette, men opplys meg.
Vis hele sitatet...
Vell siden du baserer deg mest på religion så er det som blir veldig trangsynt, for jødedommen og Islam er alle abrahamsreligioner. Det finnes mye religiøsitet ellers også forresten.

Men religion er veldig komplisert til at du skal kunne kun basere troen din på noe hellig. Det dreier seg om mange flere dimensjoner en gudetro for ex: felleskap, opplevelser, ritualer, kult og ikke minst trøst. Det er derfor en mye mer komplisert rolle en prest kan spille utenom hans prekener.

Faktumet er at man må være veldig kritisk til religion men religiøsitet i seg selv bør ikke fornektes eller ødelegges.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:29.
Sitat av seven_up Vis innlegg
"|
Vi kunne jo prøvd oss på jorda en periode uten religion, å sett hvordan mennesker hadde greid å takle den naturvitenskaplige sannheten. Dette tror jeg ville blitt veldig vansklig, og mange ville blitt ganske depresive uten en tro.

Noen eksempler kan være: Din datter på 7 år har blodkreft, ligger på sykehuset og skal dø om 1-2 mnd, jeg i min verden ville hatt ganske tøft for å ikke gi denne jenta håp ved feks å fortelle om himmelen og alt hun kan glede seg til når hun slipper smerten i denne verden.

Eller vi kan ta den naturvitenskaplige metode: nei jenta mi, nå om to mnd så kommer vi til å grave deg ned her ute, så kommer det nok mest sannsynlig masse biller/mark og spiser deg opp. Men ikke bekymre deg, dette går fint.

Evt at du har vært uheldig selv, glemte å se til høyre når du svingte inn oppkjørselen, og barnet på 4 ble kjørt i hjel av deg.

Naturvitenskap: jaja, hun ble jo til jord, det er lite å få gjort med.

Tro: ingen har jo bevist at man ikke kommer noe sted, kanskje, bare kanskje, kanskje, kanskje finnes det noe mer og at hun har kommet til ett bedre sted.
Vis hele sitatet...
Fy faen, jeg følte smerte inni meg da jeg leste det her. Fikk lyst til å legge meg ned å gråte. Jeg har aldri hatt så ekkel følelse noen gang, helt ubeskrivelig. Det er så trist å se at du har så stor tro på religion som har blitt sakte men sikkert siden menneskenes start blitt lagd av frykt, svake mennesker, uvitende mennesker. (Religion stammer jo helt fra starten på Homo Sapiens, ca 160 000 år siden. Mennesker som hadde hjerne kapasitet til å tenke og lære ting, helt uvitende om verden de bor i.. Fra der stammer religion.. De hadde frykt for det uvitende.(religion er basert på frykt) (Religion er bare for svake mennesker) (Religion er for de som trenger noe å støtte seg på)
(frykt er grunnmuren for religion)

Nesten alle kriger untatt de under imperialismen ble startet på grunnlag av religion.

Hvis vi hadde prøvd en periode på jorden uten religion hadde verden blitt mye mer fredelig, mennesker hadde tenkt mer for seg selv (under vitenskapen, istedet for "Oh my dad says god wont accept me if i dont do as the bible says, god wont accept me if im not "normal, god wont accept me if im gay. etc etc"
Verden hadde blitt et mye mer fritt sted å leve, alle de rettighetene religion har tatt vekk fra mennesket/naturen.

Og hadde du sagt til barnet ditt at hun skulle bli til jord? er du psykopat? ånei du er bare kristen. Men ingen hadde sagt det til barnet sitt uansett.
hadde heller sagt, "Snart slipper du smertene, da du dør har du ingen smerter lenger.

Du skrev
"Falsk sikkerhet fra en religion? hva mener du? for mange er denne sikkerheten høyst reel?"
Det er den falskeste sikkerheten som fins i hele verden,
det er nettop fordi den er så reel for mange mennesker som gjør den så falsk

Tenk på alle de barna som blir født in i f. eks konservative kristne hjem.

Du som flama Anonym48997

Lunicks
"Religion er lov fordi vi bor i et land (og i hovedsak en verden) som verdsetter personlig frihet. Det er fullstendig nytteløst å gå rundt og prøve å forby tenkemåter."

Det er ikke derfor religion burde vært ulovlig, det burde vært ulovlig pga alle de fryktelige hendelsene som har skjedd pga religion, som f. eks alle krigene, terror, henrettelser (i gamle dager) les historie og se alt religion har gjort for verden, IKKE EN ENESTE JÆVLA POSITIV TING!!! (religion gjennom historien har også blitt brukt å styre land pga religion gir kontroll)

Du som flama Anonym48997
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:29.
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Kristendommens hellige bok, bibelen er skrevet av mennesker - Ikke en hellig kraft som den baserer seg på.
Vis hele sitatet...
Men den sier selv at de som skrev den var inspirert: 2 Timoteus 3:16: "Hele skriften er inspirert av Gud og nyttig...."
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Kristendommens hellige, altså ledere og kirker tjener penger på å forklare sitt eventyr og skatter ikke på det engang. Hvordan er ikke dette å stjele?
Vis hele sitatet...
Det blir feil å se på det som en religion gjør som noe som gjelder alle, dette er ivertfall trangsynt. Kirken følger så absolutt ikke det de lærer og dette gjelder også andre trossamfunn, dette fører et dårlig lys over religion generelt.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:29.
Gypsy Wagon: Jepp, jeg er enig med deg i mye av det du skriver. Og ja, religion har vært brukt til mye negativt. Men jeg tror faktisk om det ikke var religionen så ville penger, ulikheter styrt kriger osv, slik som nå om dagen(olje/penger,sult). Jeg tror menneskets natur er å dominere hverandre på ulike måter osv, men at religion har masse negativt i seg er så sant som sagt!

Derimot kan også religion bli brukt til masse positivt også, slik som kirkens nødhjelp, medmennsklighet og en tro på kjærlighet, liv etter døden, karma osv. Ulike leveregler som påvirker menneskeheten i en bra retning. Det kommer vel mest an på hvilke mennesker som tolker biblen.

Også tror jeg fint på at dette kan gi trøst og styrke til mange mennesker, uten at disse nødvendigvis er utrolig svake. Jeg tror personlig de fleste mennesker blir litt usikre når man vet deres liv går mot slutten, og søker en religion/håp/tro som en slags trygghet.

Men ja, all ære til deg, du trenger ingen "usynlig" skulder å lene deg på når du ligger for døden virker det som. Men å fordømme de som trenger det, det blir feil i mine øyne. Vi er bare ulike, og noe som funker for deg fungerer ikke for alle.

Jeg er på ingen måte personlig kristen, men jeg ser helt klart behovet for å ha ett sted å samles for de store tingene i livet, som død, bryllup, dåp osv. En hyggelig tradisjon, og godt å ha ett sted for slike følelsesladde øyeblikk. Og at mange sermonier er veldig fine som jul, påske. Jeg liker samholdet i familien og at vi tar oss tid til å ses i en ofte alt for travel hverdag!

Men ja, dette er mine synspunkter. Som jeg overhode ikke ser som en fasit, bortsett fra at det tiltaler meg. Om du ikke føler det på denne måten står man jo selvsagt fritt til å velge bort dette.

Håper du kom over tårene, og smerten du fikk inne i deg når jeg forklarte tidligere hvordan jeg føler religion kan brukes på en positiv måte. det var på ingen måte meningen å gjøre deg lei deg, naturvitenskapen holder jo også i massevis for mange!
Sist endret av seven_up; 15. september 2010 kl. 16:06.
Folkets opium mine venner, religion er folkets opium!
Sitat av seven_up
Vi kunne jo prøvd oss på jorda en periode uten religion, å sett hvordan mennesker hadde greid å takle den naturvitenskaplige sannheten. Dette tror jeg ville blitt veldig vansklig, og mange ville blitt ganske depresive uten en tro.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk veldig mange mennesker i dag som lever helt uten noen form for religion og kun forholder seg til den naturvitenskapelige måten å se verden på. Disse menneskene klarer seg helt fint og finner liten trøst i fantasiforestillinger om evig liv, bare se deg rundt, det er flere av oss enn du tydeligvis tror.

Sitat av seven_up
Noen eksempler kan være: Din datter på 7 år har blodkreft, ligger på sykehuset og skal dø om 1-2 mnd, jeg i min verden ville hatt ganske tøft for å ikke gi denne jenta håp ved feks å fortelle om himmelen og alt hun kan glede seg til når hun slipper smerten i denne verden.
Vis hele sitatet...
Om du velger glatte over virkeligheten på en slik måte får være opp til deg, selv ville jeg valgt en annen fremgangsmåte, som for meg ikke ville føles som å lyve.

Sitat av seven_up
Eller vi kan ta den naturvitenskaplige metode: nei jenta mi, nå om to mnd så kommer vi til å grave deg ned her ute, så kommer det nok mest sannsynlig masse biller/mark og spiser deg opp. Men ikke bekymre deg, dette går fint.
Vis hele sitatet...
Det finnes faktisk en mellomting, som GypsyWagon sier, det er ingen smerte når man er død. Man kan trøste og støtte barnet som best man kan og uten og lyve eller komme med eventyr, si at snart vil du kunne slappe av og ikke ha vondt lenger.

Sitat av seven_up Vis innlegg
Håper du kom over tårene, og smerten du fikk inne i deg når jeg forklarte tidligere hvordan jeg føler religion kan brukes på en positiv måte. det var på ingen måte meningen å gjøre deg lei deg, naturvitenskapen holder jo også i massevis for mange!
Vis hele sitatet...
Synes du insinuerer at naturvitenskapen ikke er tilstrekkelig?
Bare fordi du ikke finner alle svarene dine her, noe man ikke gjør, så er vitenskapen basert på håndfaste ting som må kunne bevises på en eller annen måte. Det vi ikke vet svarene på forblir uvisst fram til noen klarer å finne ut av det. Teorier blir prøvd ut, for så å bli avskrevet eller bekreftet. I motsetning til religion der man blir fortalt at sånn og slik er det og du skal ikke stille spørsmål ved noe, men bare godta det som blir fortalt.
Methewall, les deg jeg skriver en gang til. Jeg sier på ingen måte at alle trenger religion, noen har det helt opp uten, det er til og med mange som du sier. Dette er jo helt topp! Men hvorfor ikke respektere de som trenger en religion? I stedet for at alle skal bli dyttet på dine tanker og ideer? Jeg ga simpelthen noen situasjoner jeg tror det ville vært vanskelig for meg å ikke tro på noe større osv, men at du ville klart dette er jo helt topp!

Jeg insuerer da på ingen måte at naturvitenskap er mindre bra! Men for meg så er det topp med noe annet, også har du din måte å se verden på, og jeg har min! det må jo være topp med mange ulike mennesker
Sitat av seven_up Vis innlegg
Methewall, les deg jeg skriver en gang til. Jeg sier på ingen måte at alle trenger religion, noen har det helt opp uten, det er til og med mange som du sier. Dette er jo helt topp! Men hvorfor ikke respektere de som trenger en religion? I stedet for at alle skal bli dyttet på dine tanker og ideer? Jeg ga simpelthen noen situasjoner jeg tror det ville vært vanskelig for meg å ikke tro på noe større osv, men at du ville klart dette er jo helt topp!

Jeg insuerer da på ingen måte at naturvitenskap er mindre bra! Men for meg så er det topp med noe annet, også har du din måte å se verden på, og jeg har min! det må jo være topp med mange ulike mennesker
Vis hele sitatet...
Les det jeg skriver en gang til, jeg har ikke nektet noen å tro noen ting, jeg synes bare det er veldig rart at mange velger å avvise det vi har funnet ut og heller velger å tro på fabler.

For som jeg sier, vitenskapen har ikke svaret på alt, men man dikter ikke bare opp noe som passer og nekter å endre syn når man oppdager at det man trodde ikke stemmer. Noe som blir gjort til stadighet når det kommer til religion.

Så problemet med religion slik jeg ser det, er at man her forholder seg til gamle tekster, satt sammen på en tid, der man ikke hadde den kunnskapen vi har i dag. Man viste ganske enkelt ikke bedre, men idag har vi gjort veldig mange oppdagelser og kan i dag, avise mye (om ikke alt) av det man trodde før.

Ser ingen grunn til å forby religion, men jeg ser heller ingen grunn til hvorfor religion skal få så stor plass som den får. Religion bør være en privatsak som praktiseres innenfor hjemmets fire vegger og ikke formanes i det uendelige, for å hindre at tilhengere stiller seg for mange kritiske spørsmål.
Sist endret av Veggen; 15. september 2010 kl. 19:13.
http://i55.tinypic.com/2s7whg7.jpg
Jeg støtter religionsfrihet bare så det er sagt, men misliker sterkt utviklingen mange religioner har tatt ved at de er blitt et slags åndelig supermarked hvor man bare velger ut det man selv liker og forkaster det andre. Ikke det at jeg er for fanatikere som følger sin religion blindt, men hvis ens religion er så utdatert at man må begynne å velge ut det som ikke passer inn i dagens samfunn, så er det på tide å oppdatere religionen
Løsningen på trådstarters problem er å straffe ignorante mennesker. Ser ikke hvordan dette skal være mulig å gjennomføre siden 90% av Norges befolkning da ville blitt plassert bak murene/bøtelagt daglig. Trådstarter inkludert.
Sist endret av toeless; 16. september 2010 kl. 08:31.
Sitat av toeless Vis innlegg
Løsningen på trådstarters problem er å straffe ignorante mennesker. Ser ikke hvordan dette skal være mulig å gjennomføre siden 90% av Norges befolkning da ville blitt plassert bak murene/bøtelagt daglig. Trådstarter inkludert.
Vis hele sitatet...
Din tolkning av dette uten å ha lest det jeg har skrevet er fullstendig irrelevant.
Jeg stilte et spørsmål som jeg ikke har en løsning på, og spurte om meninger.
Jeg vil, som sagt, ikke noe vondt mot folk som tror - Jeg vil ikke vondt mot noen - Jeg vil heller bli kvitt massereligioner som tjener på en utdatert tro om evig liv og liknende som gir mennesker falske forhåpninger om "livet etter døden".
Det er ikke et fasitsvar på spørsmålet mitt når jeg spør etter meninger.
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Jeg vil ikke vondt mot noen - Jeg vil heller bli kvitt massereligioner som tjener på en utdatert tro om evig liv og liknende som gir mennesker falske forhåpninger om "livet etter døden".
Det er ikke et fasitsvar på spørsmålet mitt når jeg spør etter meninger.
Vis hele sitatet...
Man sier det eksisterer et religiøst gen. Ikke lite sannsynlig siden folk flest er religiøse. Kanskje det er en grunn til at folk har en tro?

Du ønsker å bli kvitt massereligioner? Javel. Gjør det til din oppgave å opplys verden om at ditt verdensbilde er mer "korrekt" enn alle andres. Aka misjonær.
Eller du kan lese animal farm.

Hvorfor er falske forhåpninger om et liv etter døden så ille. Besøkte nylig en eldre dame som hadde et interessant syn på dette. Hun "valgte" å tro på et liv etter døden siden alternativet ganske enkelt er nitrist og deprimerende. Gir jo mening igrunn. Man kan velge å tro at når man dør så vil man møte igjen familer og venner. Eller man kan sitte der og nærme seg nitti, de fleste man kjenner har strøket og man sitter der og tenker for seg selv "Jaja, nå er det snart slutt".

Greit nok at det kanskje er irrasjonelt å tro på et liv etter døden, men er det egentlig så veldig ille?

Ignorance is bliss.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:29.
Sitat av toeless Vis innlegg

Hvorfor er falske forhåpninger om et liv etter døden så ille. Besøkte nylig en eldre dame som hadde et interessant syn på dette. Hun "valgte" å tro på et liv etter døden siden alternativet ganske enkelt er nitrist og deprimerende. Gir jo mening igrunn. Man kan velge å tro at når man dør så vil man møte igjen familer og venner. Eller man kan sitte der og nærme seg nitti, de fleste man kjenner har strøket og man sitter der og tenker for seg selv "Jaja, nå er det snart slutt".

Greit nok at det kanskje er irrasjonelt å tro på et liv etter døden, men er det egentlig så veldig ille?

Ignorance is bliss.
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen å lyve til en som kommer til å dø, istedet for å si f. eks "Snart sovner du, da har du ingen smerter og ikke noe å bekymre deg for"
Da man dør har man ingen følelser, ingen smerter, ingen bekymringer, man føler ingen ting.. Hvorfor er det noe å bekymre seg for?
Hvorfor heller ikke bare fortelle de det, og at alt går bra, istedet for å lyve til de til de dør.
Står det ikke i bibelen at man ikke skal lyve?

Science over god.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Hva er vitsen å lyve til en som kommer til å dø, istedet for å si f. eks "Snart sovner du, da har du ingen smerter og ikke noe å bekymre deg for"
Da man dør har man ingen følelser, ingen smerter, ingen bekymringer, man føler ingen ting.. Hvorfor er det noe å bekymre seg for?
Hvorfor heller ikke bare fortelle de det, og at alt går bra, istedet for å lyve til de til de dør.
Står det ikke i bibelen at man ikke skal lyve?
Vis hele sitatet...


Det å dø er fullstendig vanlig. Jeg forstår ikke hvorfor man skal være så redd for det.
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Science over god.
Vis hele sitatet...
Religion is the cancer that is killing science
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Det å dø er fullstendig vanlig. Jeg forstår ikke hvorfor man skal være så redd for det.
Vis hele sitatet...
....

Du dør hele tiden du altså?

Ingen vet hva som skjer når man dør. Å være redd for det ukjente er helt vanlig(å dø er derimot ikke "vanlig"). Døden er forbundet med sorg og for de fleste er det vanskelig å takle.

Å si at "nå sovner du inn" er dessuten like mye løgn som å si at nå kommer du til himmelen og du får møte igjen alle du er glad i.

Henvis gjerne til vitenskap som forklarer hva som skjer med "sinnet" når et menneske dør. Vanskelig å observere døden ergo feiler vitenskapen hardt på dette området.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:29.
Anonym48997: Livet er noe av det de fleste mennesker har mest kjært? Uavhengig av religion så er det vel stort sett sett på som det mest verdifulle(ref. drap=lengst straff osv).

Jeg beundrer din tankemåte og det virker som du har funnet en løsning for deg, men å tro at dette appelerer til alle mennesker tror jeg er naivt. Da ville ikke så utrolig mange vært medlem av trossamfunn osv.

Hvorfor ikke hylle fri vilje, og la folk tro på det de vil?

Istedet for slik det er nå hvor dere sier at de kristene er dumme fordi de har feil grunnlag, og muslimene sier at dere er dumme for dere har ikke riktig gud, hinduismene sier de er dumme osv..I mine øyne er det feil å pålegge andre sitt syn, og jeg finner det også feil og ikke respketere andres syn.

Hvorfor ikke bare la alle stå fritt, også kan man respektere de uansett?
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:29.
Ja, og religion er lagd, "basert" på frykt for det ukjente.

(Religion stammer jo helt fra starten på Homo Sapiens, ca 160 000 år siden. Mennesker som hadde hjerne kapasitet til å tenke og lære ting, helt uvitende om verden de bor i.. Fra der stammer religion.. De hadde frykt for det uvitende.(religion er basert på frykt) (frykt er grunnmuren for religion)
Gypsywagon: ja, dette er vel ganske innlysende? det er jo det alle sier. vi er redde for det vi ikke vet noe om?? hva bidrar dette med egentlig?
Vi er mennesker og handler og tenker deretter.

Sier igrunn det meste.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Gypsywagon: ja, dette er vel ganske innlysende? det er jo det alle sier. vi er redde for det vi ikke vet noe om?? hva bidrar dette med egentlig?
Vis hele sitatet...
Er det bedre å skjule det vi er redde for med løgn da?
GypsyWagon, du må skille mellom løgn og tro?

Og jeg tror det blir høyere boligpriser, regn i morgen, fin vinter, osv så er jeg da i min fulle rett til dette? mennesket som vesen trenger ofte noe å tro på er det jeg prøver å si.

Hittil har vi funnet den naturvitenskaplige sannhet som kan si noe om hvordan/hvorfor noe skjer, men den kan aldri si noe om fremtiden. Den kan si at men en stor sannsynlighet vil dette og dette skje, men aldri med sikkerhet.

Vi kan anta at om jeg løfter en stein så vil den falle til bakken pga vi har regler og lover for tyngdekraft på jorden. Men vi kan aldri vite før vi har prøvd, og den dagen en evt finner en stein som ikke faller til bakken må alle regler skrives om, det er slik vi beveger oss fremover i forskningsverdenen.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Anonym48997: Livet er noe av det de fleste mennesker har mest kjært? Uavhengig av religion så er det vel stort sett sett på som det mest verdifulle(ref. drap=lengst straff osv).

Jeg beundrer din tankemåte og det virker som du har funnet en løsning for deg, men å tro at dette appelerer til alle mennesker tror jeg er naivt. Da ville ikke så utrolig mange vært medlem av trossamfunn osv.

Hvorfor ikke hylle fri vilje, og la folk tro på det de vil?

Istedet for slik det er nå hvor dere sier at de kristene er dumme fordi de har feil grunnlag, og muslimene sier at dere er dumme for dere har ikke riktig gud, hinduismene sier de er dumme osv..I mine øyne er det feil å pålegge andre sitt syn, og jeg finner det også feil og ikke respketere andres syn.

Hvorfor ikke bare la alle stå fritt, også kan man respektere de uansett?
Vis hele sitatet...
Joda, fri vilje er viktig så lenge det ikke skader noen, eller styrer noe som et land.
Religion er kanskje det som har skadet mennesket mest. Helt fra starten har religion og overtro skapt krig, diskusjoner, terror, uenigheter som senere kunne/har ført til krig, demostrasjoner, protester og folkemord mot raser, folkegrupper og andre religioner.

Også ikke glemme at religion leder en rasistisk krig mot homofile.
Tenk på alle barnene som blir født inn i konservative kristne hjem der de må oppfylle alle kravene foreldrene har om at de skal være 100% "NORMALE" og alle barnene som får tunge depresjoner eller psykiske plager pga barndommen.

Alle skal være som sauer i religioner, alle skal være like og "normale"
Man skal ikke være annerledes.

Sitat av seven_up Vis innlegg
GypsyWagon, du må skille mellom løgn og tro?

Og jeg tror det blir høyere boligpriser, regn i morgen, fin vinter, osv så er jeg da i min fulle rett til dette? mennesket som vesen trenger ofte noe å tro på er det jeg prøver å si.

Hittil har vi funnet den naturvitenskaplige sannhet som kan si noe om hvordan/hvorfor noe skjer, men den kan aldri si noe om fremtiden. Den kan si at men en stor sannsynlighet vil dette og dette skje, men aldri med sikkerhet.

Vi kan anta at om jeg løfter en stein så vil den falle til bakken pga vi har regler og lover for tyngdekraft på jorden. Men vi kan aldri vite før vi har prøvd, og den dagen en evt finner en stein som ikke faller til bakken må alle regler skrives om, det er slik vi beveger oss fremover i forskningsverdenen.
Vis hele sitatet...
Nei, det blir løgn fordi det er en gruppe med mennesker som sprer det som klart har blitt motbevist. Fordi det er en religion betyr det ikke at man får lov til å spre ting som er motbevist
(Og mye innen religion er motbevist, nesten alt)

Sitat av toeless Vis innlegg
Å si at "nå sovner du inn" er dessuten like mye løgn som å si at nå kommer du til himmelen og du får møte igjen alle du er glad i.
Vis hele sitatet...
Hvor kommer du fra? Grotte i havet? Såklart er ikke det løgn, det er vitenskapelig bevist at du sovner inn da du dør.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:28.