Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 6750
Jeg funderte på å kjøpe Helium fra teknikk magasinet, men leser flere steder på nettet at ofte inneholder det heliumet man får kjøpt over disk 10-20% oksygen.
Er dette tilfelle, og er det mulig å få tak i 100% ren helium over disk i Norge?
hvorfor tranger du ren heium?
kenny's Avatar
Trådstarter
Ikke noe voldelig om det er det som uroer deg, bare et spørsmål.
Register foretak og gå på AGA?
Stemmer som l0hre sier, registrer foretak og gå på aga, gjort det selv. org. nr kan være kjekt å ha uansett. Helium er uansett en totalt ufarlig gass med begrensede bruksområder.
Trenger ikke noe foretaksnummer på AGA, man kan handle som privatperson.. De fleste Tess forhandlerene har AGA
Ikke kast bort så mye Helium da, jorda går tom. Regner med alle har fått det med seg uansett
Du kan bare glemme å få tak i industri helium uten å søke om det / skaffe via jobb eller ulovlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Du kan bare glemme å få tak i industri helium uten å søke om det / skaffe via jobb eller ulovlig.
Vis hele sitatet...
Har du peiling på kva du snakker om, eller synser du?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av noagenda Vis innlegg
Helium er uansett en totalt ufarlig gass med begrensede bruksområder.
Vis hele sitatet...
Er det ikke sånn at menneskekroppen ikke skiller mellom helium og oksygen, så om du hadde pumpa helium inn i et rom, ville alle blitt bevisstløse(og fått musestemme ofc)?
Sitat av FatMan Vis innlegg
Er det ikke sånn at menneskekroppen ikke skiller mellom helium og oksygen, så om du hadde pumpa helium inn i et rom, ville alle blitt bevisstløse(og fått musestemme ofc)?
Vis hele sitatet...
Hæ..? Ja, om du hadde pumpet en stor nok mengde gass inn i et rom med mennesker, ville de ha kveltes.

Hva mener du med at kroppen ikke skiller mellom helium og oksygen? Det går an å trekke helium ned i lungene, ja. Kroppen blir ikke fornøyd.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Altså, hvis du prøver å puste inn rent karbondioksid eller hvafaen så vil du vel hoste og ikke klare det, men kroppen merker ikke forskjell på helium og oksygen før det er "for sent"?

Poenget mitt er at helium ikke er en "totalt ufarlig gass".
Sitat av FatMan Vis innlegg
Altså, hvis du prøver å puste inn rent karbondioksid eller hvafaen så vil du vel hoste og ikke klare det, men kroppen merker ikke forskjell på helium og oksygen før det er "for sent"?

Poenget mitt er at helium ikke er en "totalt ufarlig gass".
Vis hele sitatet...
Okei, litt pussig formulert forstår du. Ja helium kan enkelt inhaleres.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg er kemi n00b men er ikke helium en edelgass som ikke bindes med noe? Gjør ikke det at den er mindre farlig enn co2?
Sitat av MrZone Vis innlegg
Jeg er kemi n00b men er ikke helium en edelgass som ikke bindes med noe? Gjør ikke det at den er mindre farlig enn co2?
Vis hele sitatet...
Mindre farlig? Er ''kemi n00b'' jeg også, men kommer vell helt an på settingen.
Puster du inn nok helium (er ikke snakk om så overraskende mye) uten og puste inn luft i mellom tiden dauer du.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Jeg er kemi n00b men er ikke helium en edelgass som ikke bindes med noe? Gjør ikke det at den er mindre farlig enn co2?
Vis hele sitatet...
Det er rett at den ikke "bindes" med noe, men oksygenet kan fortsatt være i beholderen som en separat gass. Om det er mindre farlig enn CO2 vet jeg ikke, da, så vidt jeg vet, begge dreper ved å kvele deg. Dvs. at du ikke får nok oksygen til kroppen.
Kroppen skiller veldig lett mellom helium og oksygen men det gjør ikke du. Du vil ikke kjenne at du kveles hvis du puster inn helium, så etter en stund besvimer du bare.
Jeg kan oppklare dette.

Kroppen merker ikke om den går tom for oksygen, det den merker er at CO2-nivået går opp. Om man puster helium (eller nitrogen, karbonmonoksid, og andre gasser som ikke avgir CO2 som biprodukt, altså de fleste) så merker man ikke at man blir kvalt. Grunnen (vil jeg anta) til at det er tilsatt 20% oksygen (samme som i atmosfæren) er fordi det blir om til CO2 når man puster, og man kan merke at man blir kvalt.

Kroppen merker ikke hva man puster om det ikke avgir lukt, eller reagerer med kroppen som f.eks tåregass.
Hverken CO2 eller Helium reagerer med kroppen på noe vis. Grunnen til at man kveles hvis man puster inn ren CO2 eller helium er ganske enkelt at det ikke er oksygen (i form av O2) i det som pustes inn. Man merker ganske fort at man kveles av begge delene. Hvis dere noen gang har prøvd å puste i f.eks en pose så har dere erfart det. Den gassen man ikke merker at man kveles av er CO, altså karbonmonoksid. Grunnen til at man ikke merker at man kveles av denne er at kvelningen skjer veldig gradvis ved at CO binder seg til blodet og blokkerer hemoglobinet slik at blodet mister evnen til å binde oksygen. Det forutsetter selvsagt at det er oksygen tilstede, man merker det fort hvis man puster inn 100 % karbonmonoksid.

På den måten er ikke helium mer eller mindre farlig enn CO2. Jeg har imidlertid hørt at man kan få vann i lungene av å puste inn helium, uten at jeg vet hvordan det skjer.

Hvor har dere det fra at det tilsettes oksygen i heliumgass?
Sitat av iSatan Vis innlegg
Ikke kast bort så mye Helium da, jorda går tom. Regner med alle har fått det med seg uansett
Vis hele sitatet...
Leste noen artikler om det for noen år siden, tror det
var i forbindelse med "easter parade" i US of A ...
En professor luftet sin bekymring over slik bruk
av en begrenset ressurs, og en ganske unik en ..

Her en link til fakta om Helium fra Store Norske Leksikon :
http://snl.no/helium

Et lite utsnitt derifra :
Helium har mange anvendelser.
Fordi gassen er lett og ikke brenner, brukes den i luftskip og luftballonger
og i dekk på landingshjulene i store fly (øker flyenes lasteevne).
Gassen brukes også som inert atmosfære i visse sveiseoperasjoner.

Pga. sin gode varmeledningsevne og at den er kjemisk inert, anvendes den som kjølegass i høytemperaturatomreaktorer. Med det laveste kokepunktet
av alle stoffer finner helium stor anvendelse som kjølemedium både innen forskning og teknologi for å oppnå temperaturer nær det absolutte nullpunkt.
Oksygen-heliumblandinger, heliumluft, blir brukt av dykkere for å motvirke dykkersyke.
Vis hele sitatet...
Så Helium og Oksygen lar seg tilsynelatende blande.
( de blander heliumen i oksygen(luft) for dypdykkere )

Og helium eksisterer i forskjellige grader av "renhet".
Alt etter behov, i nødvendig bruksområde ..

Bruk det forsiktig.

Kan du bruke en annen (edel) gass istedet, eller til å spe med ?

..
-
Sitat av sorn Vis innlegg
Hverken CO2 eller Helium reagerer med kroppen på noe vis. Grunnen til at man kveles hvis man puster inn ren CO2 eller helium er ganske enkelt at det ikke er oksygen (i form av O2) i det som pustes inn. Man merker ganske fort at man kveles av begge delene. Hvis dere noen gang har prøvd å puste i f.eks en pose så har dere erfart det. Den gassen man ikke merker at man kveles av er CO, altså karbonmonoksid. Grunnen til at man ikke merker at man kveles av denne er at kvelningen skjer veldig gradvis ved at CO binder seg til blodet og blokkerer hemoglobinet slik at blodet mister evnen til å binde oksygen. Det forutsetter selvsagt at det er oksygen tilstede, man merker det fort hvis man puster inn 100 % karbonmonoksid.

På den måten er ikke helium mer eller mindre farlig enn CO2. Jeg har imidlertid hørt at man kan få vann i lungene av å puste inn helium, uten at jeg vet hvordan det skjer.

Hvor har dere det fra at det tilsettes oksygen i heliumgass?
Vis hele sitatet...
Det du sier er ikke sant. Som jeg skrev over, så er grunnen til at man opplever det som ubehagelig å kveles ikke mangel på oksygen, men et overskudd av CO2. Det er høye nivå av CO2 som gir kvelningsreflekser.

Ved å puste ren helium vil du dermed utsette deg for samme fare (og (manglende) ubehag) som ved å puste ren karbonmonoksid, men du har rett i at karbonmonoksid er farligere fordi det også fortrenger oksygen, og at det derfor ikke hjelper at man tilsetter f.eks 20% oksygen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_asphyxiation
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypercapnia

Her kan du lese mer om det. Grunnen til at det er tilsatt oksygen er for å ufarliggjøre det (og sikkert også for å fjerne muligheten for å begå selvmord med en "exit bag").

Jeg vet ikke om det tilsettes oksygen, men det er hadde ikke overrasket meg.
Sitat av phish Vis innlegg
Det du sier er ikke sant. Som jeg skrev over, så er grunnen til at man opplever det som ubehagelig å kveles ikke mangel på oksygen, men et overskudd av CO2. Det er høye nivå av CO2 som gir kvelningsreflekser.

Ved å puste ren helium vil du dermed utsette deg for samme fare (og (manglende) ubehag) som ved å puste ren karbonmonoksid, men du har rett i at karbonmonoksid er farligere fordi det også fortrenger oksygen, og at det derfor ikke hjelper at man tilsetter f.eks 20% oksygen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_asphyxiation
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypercapnia

Her kan du lese mer om det. Grunnen til at det er tilsatt oksygen er for å ufarliggjøre det (og sikkert også for å fjerne muligheten for å begå selvmord med en "exit bag").

Jeg vet ikke om det tilsettes oksygen, men det er hadde ikke overrasket meg.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er helt korrekt.
Helium, nitrogen, argon og andre inerte gasser er ikke farlige i seg selv. Dersom de er blandet ut med ca. 20% oksygen vil kroppen ikke merke rare forskjellen. Du kan ødelegge stemmebåndene dine ved å overdrive heliumbruken, men det er det eneste faremomentet. Hvis du har en inert gass og sakte fjerner oksygeninnholdet vil folk bli søvninge og dø. De merker ingenting. Helium har faktisk tatt livet av en god del forskere - de har jobbet med superkjølte medier (et vanlig NMR-spektrometer inneholder flere liter), og hvis man søler store mengder flytende helium utover, så vil det koke veldig fort, og fortrenge oksygenet i lufta. De fleste steder man jobber med slikt har man spesielle luker som lett kan blåses opp hvis trykket stiger og de har god ventilasjon.

Karbonmonoksid er giftig. Selv ved lave konsentrasjoner vil den binde seg til hemoglobin flere hundre ganger (700, eller husker jeg feil?) lettere enn oksygen. Du blir søvning og dør, akkurat som i forrige tilfelle, men det kan godt være 20% oksygen i lufta.

Karbondioksid er litt mer komplisert. Dersom det er for mye karbondioksid i lufta vil ikke kroppen klare å kvitte seg med det. Dermed øker konsentrasjonen av CO2 i blodet. Som kjent reagerer CO2 med vann og danner karbonsyre. Dermed øker pH-verdien i blodet, og du dør. Dette er ubehagelig. Det skal ikke mange prosentene til før du kvelder, men karbonmonoksid er mye farligere i så måte.

Felles for alle disse forgiftningene er at med mindre ting har gått veldig langt, så kan pasienten stort sett reddes ved å bli slept ut i frisk luft. Symptomene forsvinner av seg selv ganske kjapt (en dundrende hodepine i noen timer må påregnes) og det skal litt til å få varige men.
Sitat av phish Vis innlegg
Det du sier er ikke sant. Som jeg skrev over, så er grunnen til at man opplever det som ubehagelig å kveles ikke mangel på oksygen, men et overskudd av CO2. Det er høye nivå av CO2 som gir kvelningsreflekser.

Ved å puste ren helium vil du dermed utsette deg for samme fare (og (manglende) ubehag) som ved å puste ren karbonmonoksid, men du har rett i at karbonmonoksid er farligere fordi det også fortrenger oksygen, og at det derfor ikke hjelper at man tilsetter f.eks 20% oksygen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_asphyxiation
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypercapnia

Her kan du lese mer om det. Grunnen til at det er tilsatt oksygen er for å ufarliggjøre det (og sikkert også for å fjerne muligheten for å begå selvmord med en "exit bag").

Jeg vet ikke om det tilsettes oksygen, men det er hadde ikke overrasket meg.
Vis hele sitatet...
Den er grei, jeg er overbevist!

Beklager at jeg uttalte meg så skråsikkert om noe jeg tydelig ikke kunne nok om.
▼ ... noen uker senere ... ▼
kenny's Avatar
Trådstarter
Men hvordan vet jeg hva som er 100% helium, og 80% helium?
Står ingen ting om det på noen av websidene til hverken teknikk magasinet eller andre steder.
Jeg kjøper 100% helium (eller 99.993% ellerno) hos AGA til dykking på 50 liters flasker. Ta kontakt med de. Mulig du må eie egen flaske.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av pulzzz Vis innlegg
Jeg kjøper 100% helium (eller 99.993% ellerno) hos AGA til dykking på 50 liters flasker. Ta kontakt med de. Mulig du må eie egen flaske.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som dykker med helium?
Sitat av sven Vis innlegg
Hvem er det som dykker med helium?
Vis hele sitatet...
Men dykker med en blanding av oksygen og helium for å unngå nitrogen i blodet
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Men dykker med en blanding av oksygen og helium for å unngå nitrogen i blodet
Vis hele sitatet...
Ah, daså
Nitrogen i blodet, er det det di kaller dykkersyke?
Sitat av sven Vis innlegg
Hvem er det som dykker med helium?
Vis hele sitatet...
Skal man dypere enn 40 meter bør man bytte ut luft (som inneholder 21% oksygen og 79% nitrogen) men en gass som vi dykkere kaller trimix, da erstatter vi deler av nitrogenet med helium, og reduserer oksygenmengden. Hvilken blanding man bruker kommer da ann på hvilken dybde man skal til og hvor lenge man skal være der.
Sitat av sven Vis innlegg
Ah, daså
Nitrogen i blodet, er det det di kaller dykkersyke?
Vis hele sitatet...
Pretty much
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Så bra. Da har jeg fått tilegnet meg litt gratis kunnskap i dag også


(Lucky Jack)
Alle gasser har en viss løselighet i vann, som er ganske liten ved normale forhold på ca. 1 atm. Men løseligheten til en gass i vann er direkte proporsjonal med partialtrykket til gassen, dette trykket øker mye når man dykker. På rundt 30 meters dybde er trykket allerede på 4 atm, her kan mengden gasser i blodplasmaen øke, noe som ikke er et problem i seg selv, men når du da skal dykke opp vil gassen gå ut av blodet, det vil formes gassbobler o.l. som kan være livstruende (som når du åpner en brusflaske).

Dykkerflasker til generell dykking ~30 meters dybde er ofte på 95% helium og 5% oksygen, slik at partialtrykket til oksygen i atmosfæren (21% av 1) blir den samme også på 30 meters dyp (5% av 4 = 0.2). Om partialtrykket til oksygen blir for høyt fører det ofte til at pustemekanismen svekkes - som fører til at CO2 ikke kommer ut normalt - og man får CO2 forgiftning.
Polech, det er svært uvanlig at "vanlige" dykkere bruker helium. De som dykker i dybdeområdet 30-40 m bruker som oftest luft eller en lett blanding av trimix. Jeg enig med deg i det du skriver dersom du har glemt av å sette en 0 bak "~30", slik at det blir 300 meter. Da kan jeg se at heliox blandingen på 95% helium og 5% oksygen vil være det eneste den skjøre kroppen vår tåler. Men den gassen du beskriver vil være giftig på 30 meter!

En annen ting du skriver som er feil, er at partialtrykket fører til at pustemekanismen svekkes og at CO2 ikke kommer ut normalt. Dette er feil. Partialtrykket, både om det er for høyt eller lavt er farlig, dette på grunn av at du kan få hypoksi (for lite oksygen i blodet) eller oksygensjokk (for mye oksygen i blodet). Begge kan føre til spasmer osv, men er ikke ansett for å være spesielt farlig på land. Det som derimot gjør det farlig under vann er at når spasmene begynner, er det lett at man spytter ut eller mister munnstykket og dermed mister tilførselen av pustegass.


Får å kvitte seg med CO2 som bygger seg opp i kroppen under dykket, puster man nitrox mens man ligger på dekompresjon. Nitrox er oksygen beriket luft, ofte 50/50 eller 100%. Oksygen er det eneste som framskynder prossesen med å tvinge nitorgenbobbler ut av blodet.
Sitat av pulzzz Vis innlegg
Polech, det er svært uvanlig at "vanlige" dykkere bruker helium. De som dykker i dybdeområdet 30-40 m bruker som oftest luft eller en lett blanding av trimix. Jeg enig med deg i det du skriver dersom du har glemt av å sette en 0 bak "~30", slik at det blir 300 meter. (..............)
Vis hele sitatet...
Tuller du?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Polesch Vis innlegg
Tuller du?
Vis hele sitatet...
Nei, han har heilt rett i det han skriv.
Om du les om pustegass på wikipedia, ser du at luft er rekna for trygt ned til 40 meter, med maksimumsgrense på 66 meter.
Det er tydeligvis mange variabler i denne diskusjonen her, og bare fordi noe er mulig betyr det er ikke at det er bra eller sunt. Grensen på 66 meter er for å unngå oksygenforgiftning, også verdt å nevne at nitrogennarkose er bortimot uunngåelig ved 40 meter, og normalt allerede ved 30 meter. Det er sjeldent dykkere tar denne sjansen. I Norge trenger du dypdykker-sertifikat for å gå dypere enn 18 meter, og med dette er grensen på 40 meter.
Nja, det finnes ganske mange ulike dykkesetifikater, jeg er sertifisert på hypoxic trimix til 90 meter.

Og nei, jeg tuller ikke, heliox blandinga du henviser til med 95% helium og 5% oksygen hadde du værtfall ikke fått meg til å puste på 30 meter. Når jeg dykker med hypoxic trimix, med feks 11/47 (11% oksygen, 47% helium og resten nitrogen) så kan jeg ikke begynne å bruke denne gassen før jeg har passert ca 30 meter.
Sitat av pulzzz Vis innlegg
Og nei, jeg tuller ikke, heliox blandinga du henviser til med 95% helium og 5% oksygen hadde du værtfall ikke fått meg til å puste på 30 meter. (...)
Vis hele sitatet...
Da får du nok bare prøve, skal nok gå fint
Sitat av Polesch Vis innlegg
Da får du nok bare prøve, skal nok gå fint
Vis hele sitatet...
Det holder med 20% helium på 30-45m hvis du dykker helitrox..