Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 4422
Heisann.

Jeg har spilt poker på PokerStars de siste 2 ukene. Grunnen til at jeg spørr på dette forumet er fordi det fins ikke noe store norske pokerforum, og jeg suger i å skrive engelsk. Siden dette er ett ganske stort forum, tipper jeg det er noen der ute som er gode i poker, og vinner.

Jeg startet med med 0$, spilte noen gratisturneringer hvor man kunne vinne penger, her var jeg så heldig/seriøs at jeg klarte å vinne en slik turnering. Summen jeg vant var hele 0.5$!

Nå har jeg prøvd meg på cash-game bord de siste dagene. Hvor man kan komme og gå som man vil. Her har jeg klart å øke bank-rollen min fra 0.5$ til 9$, er for øyeblikket på 7$. Målet mitt er å komme over 10$ før jeg tar meg en pause, for å lese mer teori.

Her er mitt problem:
Jeg kommer meg aldri over den 10 grensen. Jeg har vært oppe på 9$, men faller alltid ned igjen pga en bad-beat. Skulle nesten tro at PokerStars er "rigget" til at jeg ikke skal klare 10$ uansett. Kan ta ett eksempel:

Ista fikk jeg AA i starthånd, 2 andre høynet som faen og jeg svarte med all-in. Jackass'en som callet meg hadde JTo !! og traff to knekter på flopp. Det resulterte at jeg falt ned på 7$, og ikke kom meg opp til 11$! Dette skjer omtrent vær gang jeg spiller en hånd hvor jeg kan komme meg over 10$

Pokertaktikken jeg kjører nå er:
Jeg leter etter bord hvor det er mye løse spillere, dvs bord hvor mange spillere ser floppen. Når jeg kommer inn på bordet ser jeg på spillet en liten stund for å se etter jackass spillere / spillere som caller alt og hvem som er tigthe/aggresiv.

Videre spiller jeg supertight, litt løsere på dealer knappen. Venter alltid på AA, KK, QQ, JJ, TT, AKs, AQs osv. I sen posisjon spiller jeg alltid litt løsere, og det hender jeg bløffer litt på dealer, for å stjele blindsa. Dette gjør jeg kun hvis jeg vet at spillerne som er i blind posisjon er tighte spillere.

Jeg tar også notater av spillerne om hvordan de spiller osv, og jeg søker de opp på pokerscope for å se om de er fisk eller hai. Jeg sjekker også om spillerne spiller på flere bord samtidig.


Så mitt spørsmål er til dere der ute som spiller poker, og som vinner jevnt over.

Hva kan jeg gjøre for å forbedre meg, kjører jeg feil taktikk, eller må jeg bare være enda mer tålmodig? Jeg har i 2 dager nå prøvde å komme meg over 10$, men det går bare ikke!
Du må bare fortsette å spille, ta større sjanser og bets.
Jeg tenker alltids "Det kommer ikke på kortene, men på spilleren"

La si du får AA og satser noe jælig. Jeg sitter med 5J. Så kommer floppen og det dukker opp en 5'er og du går all in fordi du har par. Så popper det plutselig opp en J. Da har jeg to par og du ett.

Selvom du har bra'e kort på handa kan det komme dritt kort på bordet. Ikke tenk så mye på kortene, ta sjanser og tenk at alle kort kan være bra. Bare man bruker dem rett.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Alltid hold roen. ALDRI spill om du er pa tilt, frustrert osv.
Klarer du det samtidig som du har en god bankroll managment sa burde du klare a vinne penger over tid. Det kommer til a ta tid. Laaaang tid. Store opprykk og nedrykk i kontobalansen din er nesten garantert.

Men, uansett: bad beats vil alltid forekomme. Det er matematisk bevist faktisk.
Fortsett a spille som du gjor na. Ikke ha mer enn maks 10% av pokerkontoen pa bordet (helst under 5% om du far bygd opp en liten bankroll), ikke spill mens du drikker eller er rusa, ikke spill nar du er stresset, sur eller tilter. Ikke prov a vinne igjen penger du tapte pa en bad beat fort.
Du spiller på et nivå hvor det er flust av personer som gir faen, derfor blir strategi og kløkt sjeldent noe man får stort ut av der.
Poker er best når man kjenner innsatsen på kroppen.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Kramer Vis innlegg
Du må bare fortsette å spille, ta større sjanser og bets.
Vis hele sitatet...
Mest idiotiske pokertipset jeg har hort. Man skal ALDRI satse hoyere summer for a prove a vinne tilbake et tap.
Jeg leter etter bord med spillere som deg, jegermeg. Hvorfor? Forid jeg spiller ATC. Fordi det er så vanvittig liten range du spiller på. Fordi du er så lettlest at det er helt morsomt.

Når du better ut fra tidlig posisjon har du alltid en hånd. Da syner jeg lett om jeg sitter på knappen med to kort jeg vet du ikke har, små connectors eller liknende. Jeg freeroller jo etter alle blindene jeg har stjålet. Kommer det en høy flopp lar jeg deg gå. Treffer jeg vil floppen se fin ut for deg, om du har overpar. Du kan ikke spille så forutsigbart. Dette er cashgame, ikke turneringspoker.

Ellers har selvsagt heibanan et veldig godt poeng.
Sist endret av httpwhat; 7. juni 2011 kl. 17:16.
Må nok bare være veldig tålmodig. Kjenner selv en venn av meg som spilte på Pokerstars, vant en gratisturnering og spilte seg opp til 30 000 kr, aldri investert en eneste kr i spillet.

Uansett, lykke til!
Sitat av Kramer Vis innlegg
Du må bare fortsette å spille, ta større sjanser og bets.
Vis hele sitatet...
Mao, du vet ikke hvordan man trygt og sikkert bygger en rull.
Du er "Fooled by randomness"; Du tar flaksen du har hatt for kløkt, og ukløktig spill som ender med tap for uflaks. :P

Går all in før floppen og mener pokerstars (nesten) er rigget for å ikkje slippe deg opp over 10 dollar??
Sist endret av GrønnUgle; 7. juni 2011 kl. 17:40.
Du leter etter spillere som er løse, og så klager du på at de er løse ?
Som du skjønner, så er tydeligvis FreakForum helt feil sted å spørre etter pokertips, i alle fall. Her var det mange freerollere og Facebookpokerspillere, ser jeg. Finn deg et skikkelig pokerforum, så skal du se at du får skikk på spillestilen fort. Nok til å knuse NL2 i alle fall.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Heisann.

Jeg har spilt poker på PokerStars de siste 2 ukene. Grunnen til at jeg spørr på dette forumet er fordi det fins ikke noe store norske pokerforum, og jeg suger i å skrive engelsk. Siden dette er ett ganske stort forum, tipper jeg det er noen der ute som er gode i poker, og vinner.
Vis hele sitatet...
Vel, Donkr.no er et stort, norsk pokerforum med mange gode diskusjoner om alt mellom himmel og jord som er pokerrelatert. (+ noe OT såklart)

Kan også anbefale twoplustwo.com som er verdens beste/største pokerforum som omhandler cashgames, er på engelsk tho.

Det beste turneringsforumet er pocketfives.com

Jeg startet med med 0$, spilte noen gratisturneringer hvor man kunne vinne penger, her var jeg så heldig/seriøs at jeg klarte å vinne en slik turnering. Summen jeg vant var hele 0.5$!
Vis hele sitatet...
Sorry, men i det lange løp så betyr ikke en turnering noenting mtp. pokerferdigheter overall.

Nå har jeg prøvd meg på cash-game bord de siste dagene. Hvor man kan komme og gå som man vil. Her har jeg klart å øke bank-rollen min fra 0.5$ til 9$, er for øyeblikket på 7$. Målet mitt er å komme over 10$ før jeg tar meg en pause, for å lese mer teori.
Vis hele sitatet...
Du sier ikke noe om hvilken stakes du spiller, men som tidligere nevnt av noen så er bankroll management en av de viktigste tingene innenfor poker. Mao. så ville jeg i alle fall hatt 15-20x buyin pr. cash bord. Jeg følger selv en 50+100 buyin regel i forhold til kursene jeg spiller. (hvis jeg hadde startet å spille .5-1$ igjen så ville jeg optimalt hatt 10000$ for å takle varians.) Store diskusjoner om hva som er "riktig", men jeg er en bankroll nit

Hva er problemet med å lese teori før du kommer deg over ti dulls? Skjønner at det er et delmål du har, men for å bli god i poker MÅ du lese teori og sette deg inn i matten bak det hele.

Her er mitt problem:
Jeg kommer meg aldri over den 10 grensen. Jeg har vært oppe på 9$, men faller alltid ned igjen pga en bad-beat. Skulle nesten tro at PokerStars er "rigget" til at jeg ikke skal klare 10$ uansett. Kan ta ett eksempel:

Ista fikk jeg AA i starthånd, 2 andre høynet som faen og jeg svarte med all-in. Jackass'en som callet meg hadde JTo !! og traff to knekter på flopp. Det resulterte at jeg falt ned på 7$, og ikke kom meg opp til 11$! Dette skjer omtrent vær gang jeg spiller en hånd hvor jeg kan komme meg over 10$
Vis hele sitatet...
Pokerstars er nok ikke rigget med 99,99999% sansynlighet. Er desverre en vanlig unnskyldning nybegynnere har fordi de "alltid taper med den beste hånden", men man må se i det lange løp. Som utregningen under viser så taper du 17,82% av gangene med AA mot JTo + en minimal sjangse for split. De hendene man husker er som oftest også de der du har tapt poten med "uflaks" og ikke de der du vinner med "flaks"


Text results appended to pokerstove.txt

1,712,304 games 0.002 secs 856,152,000 games/sec

Board:
Dead:

equity win tie pots won pots tied
AcAd: 82.037% 81.90% 00.14% 1402344 2382.50
JhTs: 17.963% 17.82% 00.14% 305195 2382.50



Pokertaktikken jeg kjører nå er:
Jeg leter etter bord hvor det er mye løse spillere, dvs bord hvor mange spillere ser floppen. Når jeg kommer inn på bordet ser jeg på spillet en liten stund for å se etter jackass spillere / spillere som caller alt og hvem som er tigthe/aggresiv.

Videre spiller jeg supertight, litt løsere på dealer knappen. Venter alltid på AA, KK, QQ, JJ, TT, AKs, AQs osv. I sen posisjon spiller jeg alltid litt løsere, og det hender jeg bløffer litt på dealer, for å stjele blindsa. Dette gjør jeg kun hvis jeg vet at spillerne som er i blind posisjon er tighte spillere.
Vis hele sitatet...
Bord med mye løse spillere = spill TAG
Bord med mye tighte spillere = spill LAG

Spill motsatt av de andre spillerene og innkasser på deres feil. En (for) løs spiller kan straffes ved at du spiller færre, men bedre hender enn han på samme måte som at en tight spiller kan straffes med å spille flere hender.

Du burde også dele inn spillere i 4;
LAG: Loose agressive = Spiller mange hender, men spiller de veldig hardt.
LP: Loose Passive = Spiller mange hender, men veldig forsiktig. Ikke bløff denne spilleren da han ikke liker å kaste
TAG: Tight Agressive: Spiller få hender, men spiller de hardt. Vansklig å utnytte denne spilleren uten mer info.
TP: Tight Passive = Caller ganske mye og har som regel en bra starthånd.

Både løst og tight spill kan være profitabelt på disse nivåene da spillerene er som regel dårlige, men for deg som nybegynner er det nok smart å spille TAG da du ikke kommer opp i så mye vansklige situasjoner som hvis du spiller flere hender.


Jeg tar også notater av spillerne om hvordan de spiller osv, og jeg søker de opp på pokerscope for å se om de er fisk eller hai. Jeg sjekker også om spillerne spiller på flere bord samtidig.
Vis hele sitatet...
Bra du skriver notater, lag deg et system med fargekoder så blir det lettere å se med en gang. F.eks. jeg bruker lyse farger til spillere jeg vet er dårlige og mørkere etterhvert som spillerene er bedre. (Dette gjelder både løse og tighte spillere..) Har f.eks. knallrød som signaliserer at dette er en veldig god LAG og en litt lysere rødfarge for en veldig god TAG.


Så mitt spørsmål er til dere der ute som spiller poker, og som vinner jevnt over.

Hva kan jeg gjøre for å forbedre meg, kjører jeg feil taktikk, eller må jeg bare være enda mer tålmodig? Jeg har i 2 dager nå prøvde å komme meg over 10$, men det går bare ikke!
Vis hele sitatet...
For å forbedre deg så må/kan du;

Spill mange hender
Les pokerteori
Joine en pokertraining site å se videoer osv(Har selv brukt cardrunners.com i et 3 år ca. og er veldig fornøyd, men det finnes mange flere seriøse siter som jeg ikke har nok kjennskap til å uttale meg om. Sjekk ut http://www.cardrunners.com/poker-vid...-of-6-mdorand/ for en gratis video fra cardrunners så kan du sjekke det ut.
Få deg en pokercoach.
Diskutere hender med andre er også veldig lærerikt.

Etterhvert når du får litt skills så er det også obligatorisk med database program. Må trekke frem http://www.holdemmanager.com/ og http://www.pokertracker.com/ som de helt klart er de beste.

Mange andre ting som kan gjøre deg til en bedre spiller, men er sliten i fingrene



Lykke til videre! Kan prøve å svare på noen spørsmål hvis du har noen.
Sist endret av Duracellkanin; 7. juni 2011 kl. 18:14. Grunn: Legge til en linky
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg leter etter bord med spillere som deg, jegermeg. Hvorfor? Forid jeg spiller ATC. Fordi det er så vanvittig liten range du spiller på. Fordi du er så lettlest at det er helt morsomt.

Når du better ut fra tidlig posisjon har du alltid en hånd. Da syner jeg lett om jeg sitter på knappen med to kort jeg vet du ikke har, små connectors eller liknende. Jeg freeroller jo etter alle blindene jeg har stjålet. Kommer det en høy flopp lar jeg deg gå. Treffer jeg vil floppen se fin ut for deg, om du har overpar. Du kan ikke spille så forutsigbart. Dette er cashgame, ikke turneringspoker.

Ellers har selvsagt heibanan et veldig godt poeng.
Vis hele sitatet...
Taktikken jeg kjører er veldig lettlest ja. Men jeg tenker at de fleste pokerspillere der ute er fisker, og de gidder ikke å se på hvordan andre spiller.

Kan også nevne at jeg er mye løsere på hånden når jeg spiller i sen posisjon. Det er ofte disse hendene jeg vinner med også, når showdown kommer. Vi tro at de andre spillerne da sitter igjen med enn inntrykk av meg at jeg spiller alt mulig rart. Det er sjeldent jeg viser kortene mine når jeg har høye kort. Rett og slett fordi jeg er så aggressiv da at ingen tørr å bli med. For alt de vet bløffer jeg.

Sitat av Duracellkanin Vis innlegg
Sorry, men i det lange løp så betyr ikke en turnering noenting mtp. pokerferdigheter overall.
Vis hele sitatet...
Såklart, jeg tror ikke jeg er verdensmester fordi jeg vant en turnering. Kan dog si at jeg har spilt mye poker før, hadde en periode på videregående hvor jeg spilte mye på nett, og en del i helger med venner. Vant aldri noe stort, så jeg ga opp etterhvert.

Sitat av Duracellkanin Vis innlegg
Du sier ikke noe om hvilken stakes du spiller, men som tidligere nevnt av noen så er bankroll management en av de viktigste tingene innenfor poker. Mao. så ville jeg i alle fall hatt 15-20x buyin pr. cash bord. Jeg følger selv en 50+100 buyin regel i forhold til kursene jeg spiller. (hvis jeg hadde startet å spille .5-1$ igjen så ville jeg optimalt hatt 10000$ for å takle varians.) Store diskusjoner om hva som er "riktig", men jeg er en bankroll nit
Vis hele sitatet...

Jeg spiller på den laveste staken nå, har gjort det siden jeg vant turneringen hvor jeg vant 0.5$. Staken er 0.01/0.02$

Sitat av Duracellkanin Vis innlegg
Hva er problemet med å lese teori før du kommer deg over ti dulls? Skjønner at det er et delmål du har, men for å bli god i poker MÅ du lese teori og sette deg inn i matten bak det hele.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke noe problem i det hele tatt. Jeg bare har satt meg det målet. Tenkte det er greit med en pause etter det, fordi jeg har spilt altfor mye de siste dagene. Så fort jeg kommer til 10, tar jeg 3-4 dager pause.

Sitat av Duracellkanin Vis innlegg
Pokerstars er nok ikke rigget med 99,99999% sansynlighet. Er desverre en vanlig unnskyldning nybegynnere har fordi de "alltid taper med den beste hånden", men man må se i det lange løp.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg tror absolutt ikke at PokerStars er rigget. Jeg sa bare at det virket slik. Det jeg egentlig mente var bare at jeg kommer ikke over 10, og at det var frustrerende.

Sitat av tenderish Vis innlegg
Du leter etter spillere som er løse, og så klager du på at de er løse ?
Vis hele sitatet...
Den spilleren hadde faktisk ikke spilt særlig løst til da. Kan også nevne at han gikk ut rett etter han vant. Kanskje han tenkte noe sånt som: "Nå går jeg all-in. Jeg gir faen."
poker på et så lavt nivå online handler ikke om å lese folk eller gjøre "moves". Det handler om matte. Pot odds og outs. På dette nivået er det bare å spille ABC poker og du vinner garantert i lengden. Heltene her som mener måten å tjene penger i lengden på dette nivået er ved å "lese" spillere tar fullstendig feil. "httpwhat" sin stil vil vinne mange småpotter mot ABC spillere, men tape noen få gigantpotter og være et tapende spill i lengden.

Du kompanserer for posisjon og spiller oddsene.
Sist endret av Cikey; 7. juni 2011 kl. 18:48.
Sitat av Cikey Vis innlegg
poker på et så lavt nivå online handler ikke om å lese folk eller gjøre "moves". Det handler om matte. Pot odds og outs. På dette nivået er det bare å spille ABC poker og du vinner garantert i lengden. Heltene her som mener måten å tjene penger i lengden på dette nivået er ved å "lese" spillere tar fullstendig feil. "httpwhat" sin stil vil vinne mange småpotter mot ABC spillere, men tape noen få gigantpotter og være et tapende spill i lengden.

Du kompanserer for posisjon og spiller oddsene.
Vis hele sitatet...
100% enig i det meste, men vil bare føye til at hvis du er en god laggy spiller er det MYE mer profitabelt å spille løst på disse nivåene. Ikke optimalt for TS, men generelt.
IKKE FAKTARELATERT
Meg og "the nameless" fra forumet har en teori om at pokerstars er fixa, for det kommer altid sjuke hender fra ikkeno' , når det er all-in's..
Sitat av Cikey Vis innlegg
poker på et så lavt nivå online handler ikke om å lese folk eller gjøre "moves". Det handler om matte. Pot odds og outs. På dette nivået er det bare å spille ABC poker og du vinner garantert i lengden. Heltene her som mener måten å tjene penger i lengden på dette nivået er ved å "lese" spillere tar fullstendig feil. "httpwhat" sin stil vil vinne mange småpotter mot ABC spillere, men tape noen få gigantpotter og være et tapende spill i lengden.

Du kompanserer for posisjon og spiller oddsene.
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer pot og outs? La oss si jeg har KQ
På flopp kommer JT4. Da har jeg 8 outs på turn, og 8 outs på river.

Da blir det 16 outs tilsammen. Får å få det i prosent, må du gange det med to. Altstå 32%. Da har jeg en vinnerbrøk på 1/3.

La oss nå si at det ligger 4 i potten, og jeg må betale 1 for å være med. Da lønner det seg sant? Mens hvis det ligger 2 i potten, og jeg på inn med 1, da lønner det seg ikke?

Er det prosenten fra turn man skal bruke med hensyn på oddsa? eller er det prosenten fra både turn og river?
På flopp og turn kan du også ta høyde for "implied odds" altså hvor mye du tror du vil få betalt dersom du treffer og på samme måten hvor mye du må regne med å betale for å se turn/river, men ellers er tankegangen din riktig. Dersom spillet ditt lønner seg over tid (altså dersom du betaler mindre over tid de gangene du bommer enn du vinner over tid de gangene du vinner er spillet riktig.)

Implied odds er neste steg, og igjen litt ullent på veldig lave stakes da de ofte betaler bra uansett dersom de har noe treff som helst (og better mye uansett hvor tynt de har truffet) så faktiske odds er kanskje bedre å holde seg til i begynnelsen.
Jo flere som limper inn og blir med på idiotiske spill, jo større er sjansen for at noen drar noe sært noe. AA er dermed mye mer verdt i en-mot-en enn i et spill med 8. I et spill hvor 6-7 spillere ser draw, ville jeg mye heller sitti med AK-suited enn AA , fordi sannsynligheten for at man trenger flush eller straight for å vinne er såpass mye høyere.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jo flere som limper inn og blir med på idiotiske spill, jo større er sjansen for at noen drar noe sært noe. AA er dermed mye mer verdt i en-mot-en enn i et spill med 8. I et spill hvor 6-7 spillere ser draw, ville jeg mye heller sitti med AK-suited enn AA , fordi sannsynligheten for at man trenger flush eller straight for å vinne er såpass mye høyere.
Vis hele sitatet...
Med AA så har du jo 2(!!!) flush muligheter! Hvis du ikke har AAss da..

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
IKKE FAKTARELATERT
Meg og "the nameless" fra forumet har en teori om at pokerstars er fixa, for det kommer altid sjuke hender fra ikkeno' , når det er all-in's..
Vis hele sitatet...
Dere er nok ikke de første
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Hvordan fungerer pot og outs? La oss si jeg har KQ
På flopp kommer JT4. Da har jeg 8 outs på turn, og 8 outs på river.

Da blir det 16 outs tilsammen. Får å få det i prosent, må du gange det med to. Altstå 32%. Da har jeg en vinnerbrøk på 1/3.

La oss nå si at det ligger 4 i potten, og jeg må betale 1 for å være med. Da lønner det seg sant? Mens hvis det ligger 2 i potten, og jeg på inn med 1, da lønner det seg ikke?

Er det prosenten fra turn man skal bruke med hensyn på oddsa? eller er det prosenten fra både turn og river?
Vis hele sitatet...
Nja.. Du kan ha 14 outs også for den del..
Om det lønner seg eller ikke vil da komme an på "Implied odds" altså om du vil få potten noe høyere hvis du treffer.

Realist1 forklarer ting bedre enn det jeg klarer akkurat nå, så hør på han
Hvordan fungerer pot og outs? La oss si jeg har KQ
På flopp kommer JT4. Da har jeg 8 outs på turn, og 8 outs på river.

Da blir det 16 outs tilsammen. Får å få det i prosent, må du gange det med to. Altstå 32%. Da har jeg en vinnerbrøk på 1/3.

La oss nå si at det ligger 4 i potten, og jeg må betale 1 for å være med. Da lønner det seg sant? Mens hvis det ligger 2 i potten, og jeg på inn med 1, da lønner det seg ikke?

Er det prosenten fra turn man skal bruke med hensyn på oddsa? eller er det prosenten fra både turn og river?
Vis hele sitatet...
Her kan vi bruke ditt eksempel for diskusjon:

Din hånd: KQ

Preflop: Allerede her kan vi være i en kinkig situasjon.. Vil du virkelig spille KQ mot den tighteste spilleren på bordet som ikke har raiset en hånd på en time og plutselig nå raiser utg? Sjangsen er stor for at du er dominert. Derimot mot en løs spiller så har du mange flere vinnerkort og kan ofte vinne uten showdown hvis du spiller litt aggro.

Flop: JT4r.
Her har du mange valg, det kommer helt ann på hvem du spiller mot og hvilken hender du setter han/hun på.

Tighte spilleren: Vi må ta hensyn til at han spiller kun premium hender når vi teller ut outs.. F.eks. mot denne spilleren så holder det kanskje ikke med en K eller Q iom. at en stor del av rangen hans er AA, AK, KK, QQ, JJ og 1010. Vi har derimot 6 outs til nuts(beste mulige hånda på dette bordet) som er sikre vinnere hvis ikke han får hus.

Kjempeløs spiller: Her har vi plutselig en veldig sterk hånd på denne flopen. Mange ganger mot denne spilleren så har vi: 14 outs (max på dette bordet) og kan faktisk av og til ha best hånd med K høy. Hvis vi får på penga mot denne motspilleren og han har en random J så har vi faktisk ofte ca. 50% vinnersjangse så her vil vi ha på penga de fleste gangene iom det ofte ligger en del i pot fra før.

14 outs mot en random hånd =

51.2% med to kort igjen. Så starter vi å regne i forhold til poten. Hvis du har 14 outs mot en random hånd på flop så trenger det ikke å ligge noe i poten for at du burde få på penga, iom du har størst sjangse til å vinne uansett.

30.4% med et kort igjen: Si dere checker flop begge to og turn kommer blank. Da har du fortsatt 30.4% sjangse igjen og skal calle hvis budet er mindre enn 30.4% av poten.

Implied odds:

Som forklart så har vi antagligvis færre outs mot den tighte, men vi har større implied odds. Hvis han ikke klarer å kaste AA på JTxA eller JTx9 bord så vil dere havne allin.

Mot den løse spilleren har vi flere outs da han spiller mange flere hender og kan ofte havne all in med hender som J3, 109 osv. Dvs. at vi har mye bedre direkte odds, men dårligere implied odds.

Aggressivt spill:

Alt som er skrevet om odds er KUN basert på matte og ikke reads motspilleren. Det lønner seg så og si alltid å være den som better og raiser, ikke den som checker og caller. Du skal sette motspilleren i en vansklig situasjon, ikke omvendt. Si du har KQ mot den tighte spilleren. Han bør du spille mer passivt mot da han mest sansynlig ikke kommer til å kaste noen av hendene vi har satt han på. Mot den løse så lønner det seg veldig da han ofte kaster hendene sine som slår deg(som 22-99, 4x, Ax + mange fler) hvis du raiser evnt. går all in.

Måtte skrive kjapt, så kommer til å edite posten senere i dag slik at den blir litt mer oversiktlig osv.

Si ifra hvis du lurer på noe mer
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Siden det virker som du har god snøring på dette duracell, får jeg nesten spørre litt jeg og...

Har alltid vært usikker på hvor mye man skal bette/raise hvis man treffer på flop f.eks.
For å ta noe mer konkret. Si at man har 10-10 og treffer tressen på flop, mot en tight spiller, hvor mye er det hensiktsmessig å raise med da?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Aldri sats penger hvis ikke du har _veldig_ gode kort. Etterhvert vil det gå deg vel.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Aldri sats penger hvis ikke du har _veldig_ gode kort. Etterhvert vil det gå deg vel.
Vis hele sitatet...
Når vi snakker om cashgame er det en svært fin måte å tape på i lengden.
Poker er bare flaks.
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Poker er bare flaks.
Vis hele sitatet...
Det er det selvsagt ikke. Trenger det egentlig argumentasjon?
svar til TS
ikke spill på bord der de fleste har mer caqsh en deg
Sist endret av skeptfisk; 8. juni 2011 kl. 15:34.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Poker er bare flaks.
Vis hele sitatet...
Spilt endel facebookpoker regner jeg med?

Ekte poker er absolutt ikke flaks. Du kan selvfolgelig ha flaks en gang iblant, akkurat som du kan ha uflaks. Alt i alt gar det pa hvor god du er i poker som gjor om du taper eller vinner sammenlagt.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
svar til TS
ikke spill på bord der de fleste har mer caqsh en deg
Vis hele sitatet...
Han spiller jo pa de laveste bordene med tablelimit som buy-in.
Sist endret av Bombasa; 8. juni 2011 kl. 15:40.
Tips: Aldri gå inn på cashier og sjekk hvor mye $ du har igjen mens du spiller. Når du har avsluttet sessionen så kan du sjekke
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Poker er bare flaks.
Vis hele sitatet...
Jeg har levd av å spille poker nå i snart fire år, poker er ikke flaks, varians er det derimot nok av. Du visste kanskje heller ikke at poker har blitt tatt opp i det internasjonale tankesportforbundet?

Du høres mer ut som en liten unge som ikke hadde tålmodighet og tapte litt for mye litt for fort. Jeg anbefaler alle som er genuint interessert i å lære poker å starte hos 2+2 forumene, for her er det definitivt mye søppelsvar fra fjortiser.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Jeg har levd av å spille poker nå i snart fire år,
Vis hele sitatet...
Du har bare hatt gullhår i rævva i 4 år.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Jeg har levd av å spille poker nå i snart fire år, poker er ikke flaks, varians er det derimot nok av. Du visste kanskje heller ikke at poker har blitt tatt opp i det internasjonale tankesportforbundet?

Du høres mer ut som en liten unge som ikke hadde tålmodighet og tapte litt for mye litt for fort. Jeg anbefaler alle som er genuint interessert i å lære poker å starte hos 2+2 forumene, for her er det definitivt mye søppelsvar fra fjortiser.
Vis hele sitatet...
Isildur, Durr osv. hadde aldri vært der de er idag UTEN en god porsjon flaks, men fremfor alt dyktighet.
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Du har bare hatt gullhår i rævva i 4 år.
Vis hele sitatet...
Din argumentasjonsevne er helt fantastisk. Jeg har litt over 4 millioner pokerhender i ett analyseprogram som viser det motsatte. Jeg ligger faktisk under EV(Expected Value) en god del også.

Sitat av Simplicity Vis innlegg
Isildur, Durr osv. hadde aldri vært der de er idag UTEN en god porsjon flaks, men fremfor alt dyktighet.
Vis hele sitatet...
Isildur er fortsatt masse i minus. Han er en dyktig spiller, men man må være strikt på bankroll managment og de andre tingene også. Han spiller i tre dager uten søvn osv.
Sist endret av Omaha; 8. juni 2011 kl. 19:38. Grunn: 800!
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Når vi snakker om cashgame er det en svært fin måte å tape på i lengden.
Vis hele sitatet...
Må ærlig innrømme at jeg faktisk bare har spilt poker med lekepenger på Pokerstars.net. Mener du at ved å bruke den metoden at du bare vil tape penger på blinds, og etterhvert stå igjen med nada?
Sitat av Kramer Vis innlegg
Du må bare fortsette å spille, ta større sjanser og bets.
Vis hele sitatet...
Feil.

Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Jeg tenker alltids "Det kommer ikke på kortene, men på spilleren"

La si du får AA og satser noe jælig. Jeg sitter med 5J. Så kommer floppen og det dukker opp en 5'er og du går all in fordi du har par. Så popper det plutselig opp en J. Da har jeg to par og du ett.

Selvom du har bra'e kort på handa kan det komme dritt kort på bordet. Ikke tenk så mye på kortene, ta sjanser og tenk at alle kort kan være bra. Bare man bruker dem rett.
Vis hele sitatet...
Elendig tips til en nybegynner.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
IKKE FAKTARELATERT
Meg og "the nameless" fra forumet har en teori om at pokerstars er fixa, for det kommer altid sjuke hender fra ikkeno' , når det er all-in's..
Vis hele sitatet...


Sitat av ViceR Vis innlegg
Aldri sats penger hvis ikke du har _veldig_ gode kort. Etterhvert vil det gå deg vel.
Vis hele sitatet...
Feil.

Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Poker er bare flaks.
Vis hele sitatet...
lol

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
svar til TS
ikke spill på bord der de fleste har mer caqsh en deg
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?

Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Du har bare hatt gullhår i rævva i 4 år.
Vis hele sitatet...
Meget lite sannsynlig.

Så, trådstarter. Konklusjonen blir: spør heller på Donkr, 2+2, Nordiskpokerforum (om det fremdeles eksisterer) eller andre steder. Jeg tviler på at de få her på nFF som har svaret på det du spør om, orker å legge ned den ekstreme innsatsen som må til for å gjøre en nybegynner til en vinnende spiller. Og selv om de faktisk gjør det, så får du så mange dårlige tips her inne også, at det blir vanskelig for deg å skille klinten fra hveten. Lag deg en bruker på et pokerforum.
Realist1: Det blir helt meningsløst å skrive "feil" eller "elendig tips" når du ikke begrunner påstanden din. Alt annet enn konklusjonen din er meningsløs. Konklusjonen er dog bra nok, selv om jeg ville trukket frem GamingHill fremfor både Donkr og nordisk pokerforum når det gjelder kvalitet på svar for nybegynnere.
Javel...

Tips #1: Å be en (etter all sannsynlighet) tapende spiller, som allerede sliter med for liten roll til ordentlig BRM, om å øke innsatsen med både større bets og større sjanser (tolker det som mer gambling), er pokerselvmord. Jeg synes det sier seg selv, men jeg kan jo alltids prøve å forklare i detalj hvorfor dette vil gå galt. Stikkord: Varians.

Tips #2: En nybegynner mangler grunnleggende taktikk og erfaring i både preflop- og postflop-spill. Det vil aldeles ikke være lønnsomt for en slik spiller å begynne å spille ATC da. "Ikke tenk på kortene, ta sjanser og tenk at alle kort kan være bra"... Høres ut som en kompis av meg som helt seriøst gir meg 1:1 action på sidebets på AA mot 92o HU, fordi han mener at alle starthender kan gi alle mulige hender uansett. Dette er ikke riktig taktikk for å lære seg å slå NL2. Grunnen er i hovedsak at NL2 er dominert av LP-spillere, og da er det ikke profitabelt å spille på en enda løsere range.

Tips #3: Vel.. Hva kan jeg si. Bløffing er en gigantisk del av poker. Du er ikke en vinnende spiller om du ikke kan ta ned potter med annet enn nuts. Med mindre alle andre deler av gamet ditt er helt i verdensklasse. Å være en supernit har aldri vært profitabelt på noe som helst nivå. Man får så sjeldent nuts at man i lengden vil tape på å vente på dem. Både fordi du betaler masse i blinds, og også fordi når du først spiller nøttene dine, så skal du sitte i tidenes gullfiskbolle for å få action.

Hvis jeg må forklare ytterligere, så for all del si i fra. Godt at konklusjonen ikke bestrides.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Tips #3: Vel.. Hva kan jeg si. Bløffing er en gigantisk del av poker. Du er ikke en vinnende spiller om du ikke kan ta ned potter med annet enn nuts. Med mindre alle andre deler av gamet ditt er helt i verdensklasse. Å være en supernit har aldri vært profitabelt på noe som helst nivå. Man får så sjeldent nuts at man i lengden vil tape på å vente på dem. Både fordi du betaler masse i blinds, og også fordi når du først spiller nøttene dine, så skal du sitte i tidenes gullfiskbolle for å få action.
Vis hele sitatet...
Greie tips, men dette ene vil jeg bestride på det sterkeste.

Bløffing er bare en viktig del av poker når man spiller mot andre som har god forståelse av poker. På det nivået TS snakker om her er bløffing meningsløst og alltid en tapende vei å gå.

Dårlige / uerfarne spillere (som de aller aller fleste spillerne på dette nivået) er evner ikke å vurdere styrken i hverken sin egen eller i andres hender. De caller alt for mye og kan i liten grad bløffes av.

Et meget godt tips til nybegynnere på dette nivået er derimot å nesten aldri bløffe, og de få gangene man gjør det (og lykkes) alltid vise bløffen. På dette nivået vinner man ved å spille ABC og utnytte at de andre spillerne nesten alltid overspiller sine hender. Bløffing er noe man gjør når resten av bordet evner å lese konteksten i hånden, mønster i budgivningen og ikke minst evner å vurdere din spillestil. Ingen av disse tingene finner man på det nivået TS snakker om.
Har ikke lest hele tråden,men er mangeårig online spiller,med positiv balanse.
Mange elementer som spiller inn,du bør ofre tid på litteratur,ellers vil du tape deg ihjæl i erfaringsprossen,hvis du ikke er natural
Brunson og Sklansky er bøker jeg har hatt glede av,men det finnes ett vel av pokerbøker.
Freerolls og low buy ins,er stort sett bingo,greit hvis du spiller for moro skyld,har du annen målsetting,finnes ingen annen snarvei enn kløkt og TÅLMODIGHET.
Good luck.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Greie tips, men dette ene vil jeg bestride på det sterkeste.

Bløffing er bare en viktig del av poker når man spiller mot andre som har god forståelse av poker. På det nivået TS snakker om her er bløffing meningsløst og alltid en tapende vei å gå.

Dårlige / uerfarne spillere (som de aller aller fleste spillerne på dette nivået) er evner ikke å vurdere styrken i hverken sin egen eller i andres hender. De caller alt for mye og kan i liten grad bløffes av.

Et meget godt tips til nybegynnere på dette nivået er derimot å nesten aldri bløffe, og de få gangene man gjør det (og lykkes) alltid vise bløffen. På dette nivået vinner man ved å spille ABC og utnytte at de andre spillerne nesten alltid overspiller sine hender. Bløffing er noe man gjør når resten av bordet evner å lese konteksten i hånden, mønster i budgivningen og ikke minst evner å vurdere din spillestil. Ingen av disse tingene finner man på det nivået TS snakker om.
Vis hele sitatet...
Enig. Godt tips.
Dog synes jeg å huske fra min egen tid på microstakes at det er flust av spots til å ta ned potten før showdown også her, men så er det jo det å kunne spotte disse spottene (?lol)
En liten update på hvordan pokerspillinga mi går her.

http://img833.imageshack.us/img833/4576/hender.jpg


Har nå spilt rundt 2600 hender på laveste nivå, smallblind på 0.01$ og bigblind på 0.02$. Har klart å øke bankrollen min fra 20$ til omtrent 33$.

Måten jeg spiller på er:
  • Bare gullhender i tidlig posisjon og midtposisjon (kommer litt an på hvem jeg spiller med også.)
  • Litt løsere i sen posisjon
  • Spille alt som er suited og alle hender med en ess på dealer.
  • Følge med på hva alle gjør (utrolig nyttig)
  • Spiller på 2 bord om gangen så jeg ikke mister tålmodigheten min med tanke på gullhender.
  • Ser etter amerikanere (de spiller jackass hele gjengen, og caller alt.)
  • Skrive opp navnet til idiotspillere, så jeg kan finne de igjen senere.
  • Notere hvem som er løse og tighte spillere med notatfunksjonen til PokerStars
  • Prøve å stjele blinds, hvis jeg vet at spillerne som sitter der er tight
  • Ta spillet seriøst

Neste mål blir: Få bankrollen opp til 40$, og starte å spille på ett høyere nivå. Kan ikke tenke meg at folk som spiller ett høyere nivå på blindsa er særlig bedre enn de jeg spiller mot nå.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Måten jeg spiller på er:
  • Bare gullhender i tidlig posisjon og midtposisjon (kommer litt an på hvem jeg spiller med også.)
  • Litt løsere i sen posisjon
  • Spille alt som er suited og alle hender med en ess på dealer.
  • Følge med på hva alle gjør (utrolig nyttig)
  • Spiller på 2 bord om gangen så jeg ikke mister tålmodigheten min med tanke på gullhender.
    [*]Ser etter amerikanere (de spiller jackass hele gjengen, og caller alt.)
  • Skrive opp navnet til idiotspillere, så jeg kan finne de igjen senere.
  • Notere hvem som er løse og tighte spillere med notatfunksjonen til PokerStars
  • Prøve å stjele blinds, hvis jeg vet at spillerne som sitter der er tight
  • Ta spillet seriøst

Neste mål blir: Få bankrollen opp til 40$, og starte å spille på ett høyere nivå. Kan ikke tenke meg at folk som spiller ett høyere nivå på blindsa er særlig bedre enn de jeg spiller mot nå.
Vis hele sitatet...
Dårlig med amerikanere på Pokerstars etter black friday. Men lykke til videre, når har du forresten planer om å hoppe opp til neste nivå?
Sist endret av Omaha; 15. juni 2011 kl. 05:47.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
En liten update på hvordan pokerspillinga mi går her.

Måten jeg spiller på er:
  • Bare gullhender i tidlig posisjon og midtposisjon (kommer litt an på hvem jeg spiller med også.)
  • Litt løsere i sen posisjon
  • Spille alt som er suited og alle hender med en ess på dealer.
  • Følge med på hva alle gjør (utrolig nyttig)
  • Spiller på 2 bord om gangen så jeg ikke mister tålmodigheten min med tanke på gullhender.
  • Ser etter amerikanere (de spiller jackass hele gjengen, og caller alt.)
  • Skrive opp navnet til idiotspillere, så jeg kan finne de igjen senere.
  • Notere hvem som er løse og tighte spillere med notatfunksjonen til PokerStars
  • Prøve å stjele blinds, hvis jeg vet at spillerne som sitter der er tight
  • Ta spillet seriøst

Neste mål blir: Få bankrollen opp til 40$, og starte å spille på ett høyere nivå. Kan ikke tenke meg at folk som spiller ett høyere nivå på blindsa er særlig bedre enn de jeg spiller mot nå.
Vis hele sitatet...
Hyggelig å se at det går riktig vei for deg. Å holde kontroll på bankrollen sin er den viktigste egenskapen en pokerspiller kan ha.

Du skriver at du spiller alt som er suited og alle hender med ess på dealer. Dette høres ut som et massivt hull i spillet ditt. At en hånd er suited har tilnærmet ingenting å si i det lange løp. Å automatisk spille alle ess fra button er også en garantert måte å tape mye penger.

Dersom det ikke er action før deg på button er et raise ofte en god ide, spesielt om bildene er tight. Men da spiller det ikke så stor rolle hvor vidt du har ess eller ikke. Faktisk vil det være langt bedre å spille suited conectors enn å spille svake ess fra button da et call fra blinds svært ofte vil dominere ditt svake ess og således kunne koste deg mye penger om du ikke er disiplinert nok til å kaste med topparet.

Å spille alle suited cards (jeg antar dette også er kun når du er på knappen) er også en vane du bør legge av deg asap. Å stjele fra button / sen posisjon er et spill som beror på ditt image og spillestilen til de andre på bordet, ikke på kortene dine.

Og du må passe deg for å ikke blir for gjennomsiktig i spillet ditt. Dersom du raiser alle slike hender fra en posisjon (button) blir det lett å lese mønsteret ditt. Det vil ikke nødvendigvis bli plukket opp her på dette nivået, men dersom du ikke kvitter deg med en slik uvane nå vil det være mye vanskeligere å legge den av seg senere når du møter motstand som garantert vil plukke opp et så opplagt mønster.

Varier med posisjonen du stjeler fra, en eller to fra knappen når det er uten action til deg er ofte ett like bra spill som å gjøre det fra knappen.