Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1540
Hei - jeg har seg slik i en politisak at jeg må bevise at jeg har kjøpt noen produkter på lovlig vis. Da jeg ventet på forelegget har jeg rotet bort kvitteringen og jeg er sur og bitter nå. Eneste smarte jeg har gjort var at jeg hadde tatt bilde av kvitteringen med en dårlig mobil.

Er det mulig ved hjelp av informasjonen på kvitteringen og bevise at den var kjøpt I oppgitt kasse på oppgitt tidspunkt? Og printe ut en ny?

Virker som politiet har mer lyst at jeg skal betale naskeforelegget enn å hjelpe meg å bevise sannheten, og jeg må svare innen 3 dager. Om jeg ikke godtar og sender inn bilde av kvitteringen, evt få butikken til og skrive ut en ny, hva kan jeg forvente meg da?

For de som lurer hadde jeg med meg betalte varer I en pose og ble mistenkt for og stjele. Høres ikke ut som noe du tror på, helt greit, hadde ikke gjort det selv men jeg er ikke her for og renvaske meg så la oss holde diskusjonen unna skyldspørsmålet og på et hva hvis det er sant grunnlag
Sist endret av timtoto; 26. november 2012 kl. 01:02.
Det spørs vel hvilken butikk det var. Er det snakk om noe dyre greier eller småtterier? Om førstnevnte er tilfellet bør du hvertfall ta kontakt med butikken og ta det derfra.
Må ikke politiet bevise at du er skyldig hvis du ikke godtar forelegg?

Hvis det er sånn (og det håper jeg for guds skyld at det er) så har jo du ingenting å frykte hvis du har kjøpt den..

Liten kjangs at de klarer bevise at du er skyldig hvis du ikke er det, og det er dårlig gjort om du skal måtte plundre med å bevise at du er uskyldig...
Det skal være mulig. Da jeg jobbet på bensinstasjon kunne man ikke hente ut gamle kvitteringer fra kassen, men alle transaksjoner kunne hentes fra en datamaskin. Jeg ville kontaktet daglig leder i butikken der dette skjedde og forklart situasjonen, er du heldig skriver de ut ny kvittering. Kanskje de til og med har deg på kamera mens du betalte.

Når ble du forresten tatt for nasking? Hvis det skjedde på vei ut fra butikken, hvorfor ikke gå tilbake og be om kvittering der og da? Synes det høres rart ut at politiet ikke selv ber om kvittering hvis du hevder at det kan bevise din uskyld.
Hvis du betalte med kort kan du ikke skjekke konto utskriften?
Var det politiet eller butikken som anmeldte deg?
Jada om du har bildet så har du vel dato og klokkeslett?
Alle næringsdrivende må oppbevare sladreruller til kasseapparatet i 10 år like lenge som regnskap, bilag etc.
Sladrerullen eksisterer garantert.
Er mulig å printe ut kviteringer på ny i ettertid i butikker i Norgesgruppen, f.eks. Kiwi.
Butikker har vel også vanligvis kameraer som beviser at du har betalt?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
På jobben kan vi lett skrive ut den originale kvitteringen hvis du har dato og cirka kostnad. Brukes ofte i forb. Med garantisaker. Hør med en av de ansatte du.
Ifølge samboeren min som jobber på meny har de journaler med alle salg hvor de kan ta kopi av kvitteringa. Om du betalte med kort skal det sikkert la seg gjøre å få skrivd ut en ny kvittering derfra.
Så jeg kan dermed bekrefte det d-_-b sier om at Norgesgruppen

Det med kameraer er det nok litt verre med, da de gjerne ikke tar vare på opptakene evig, så vidt jeg vet.