Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  301 43108
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Vil si dette er et dårlig argument. Dette bør heller være et argument for å forby de farligere stoffene.
Vis hele sitatet...
Men moralistene er fast bestemt på at alkohol er en viktig del av samfunnet som er greit å drikke, alle gjør det hele tiden. Folk går rundt i alkorus og rakker ned på folk som røyker, før de spyr ut sin selvforsynte gift i en total blackout som de ikke engang husker dagen derpå. Selvfølgelig har de også røyka en 20pkn marlboro i tillegg.

Men den hæshen, den er farlig. og Hvis du bruker det er du en rusmisbruker. Fordi alle har jo en fetter som går på heroin (ser ikke helt sammenhengen, men jeg pleier nå å høre det argumentet ganske ofte).

Så nei, jeg vil si det er et bra argument, fordi alkoholen kommer IKKE til å bli ulovlig med det første.
Sist endret av frø; 21. august 2013 kl. 14:52.
At noe annet som er farlig er lovlig betyr ikke at det er logisk å frigi alt som er farlig. At noe veldig farlig er lovlig betyr ikke at alt mindre farlig bør bli lovlig og så videre. Jeg er enig i at alkohol er skadelig, og at cannabis ikke nødvendigvis er verre. Synes likevel det blir feil å si at x skal bli lovlig fordi y allerede er lovlig.
Om man skulle legalisere cannabis hvorfor heller ikke Aktiv dødshjelp?
Om dere syntes virkeligheten er så ille dere må røyke cannabis for å sprite opp livene deres, hvorfor kan ikke folk bare holde seg edruelige? Er livet for hardt for dem uten? Gutter, Jenter og resten. Ta dere selv i nakken!

Med hensyn til de medisinske skadevirkningene skiller en mellom sikre, sansynlige og mulige virkninger som følge av hasjrøyking. Det er sikkert at lungene og luftveiene er mer utsatt for infeksjoner. Hasjrøykere er også mer utsatt for lungekreft. Blodets evne til surstofftransport reduseres. Hasjen svekker hukommelsesevnen. Langvarig bruk vil føre til en sløvhetstilstand hos brukeren. Det er sannsynlig at hasjrøyking nedsetter kroppens motstandskraft mot infeksjoner. Det er mulig at hasjrøykeren skader kroppens arvestoffer.
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Om man skulle legalisere cannabis hvorfor heller ikke Aktiv dødshjelp?
Om dere syntes virkeligheten er så ille dere må røyke cannabis for å sprite opp livene deres, hvorfor kan ikke folk bare holde seg edruelige? Er livet for hardt for dem uten? Gutter, Jenter og resten. Ta dere selv i nakken!
Vis hele sitatet...
Kan bare snakke for meg selv, men grunnen til at jeg røyker er ikke fordi virkeligheten er ille, men fordi virkeligheten blir vakrere når og etter jeg har røyket. Ikke at virkeligheten ikke er bra i første omgang, men når man kan nyte noe på en helt annen måte enn man vanligvis gjør ser jeg ikke helt det store problemet. Burde jeg fortsatt ta meg en tur til en selvmordsklinikk i sveits?
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Med hensyn til de medisinske skadevirkningene skiller en mellom sikre, sansynlige og mulige virkninger som følge av hasjrøyking. Det er sikkert at lungene og luftveiene er mer utsatt for infeksjoner. Hasjrøykere er også mer utsatt for lungekreft. Blodets evne til surstofftransport reduseres. Hasjen svekker hukommelsesevnen. Langvarig bruk vil føre til en sløvhetstilstand hos brukeren. Det er sannsynlig at hasjrøyking nedsetter kroppens motstandskraft mot infeksjoner. Det er mulig at hasjrøykeren skader kroppens arvestoffer.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på disse påstandene?
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Om man skulle legalisere cannabis hvorfor heller ikke Aktiv dødshjelp?
Vis hele sitatet...
Hvordan klarer du blande inn aktiv dødshjelp i denne debatten? Forresten så er jeg for aktiv dødshjelp, uten at jeg skal gå noe mer inn på det..

Sitat av doffen67 Vis innlegg
Om dere syntes virkeligheten er så ille dere må røyke cannabis for å sprite opp livene deres, hvorfor kan ikke folk bare holde seg edruelige? Er livet for hardt for dem uten? Gutter, Jenter og resten. Ta dere selv i nakken!
Vis hele sitatet...
Ja, jeg bruker cannabis for å sprite opp livet. Hva er så dumt med det? Bruker ikke cannabis fordi livet er hardt uten, jeg bruker det rett og slett fordi jeg synes det er jævlig morsomt og interessant til tider. Jeg lever en gang, og ser ingen grunn til å ikke gjøre det jeg har lyst til. Gjør ikke du og? Jo, du spiser sikkert godteri i helgene, ikke sunt det heller.. Bare fordi cannabis er et ulovlig rusmiddel er det ikke slik at det er villt skadelig.

Er det et poeng å være edruelig? Om man selv ønsker det ser jeg ikke noe problem i det, bortsett fra at jeg faktisk synes litt synd på dem.
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Med hensyn til de medisinske skadevirkningene skiller en mellom sikre, sansynlige og mulige virkninger som følge av hasjrøyking. Det er sikkert at lungene og luftveiene er mer utsatt for infeksjoner. Hasjrøykere er også mer utsatt for lungekreft. Blodets evne til surstofftransport reduseres. Hasjen svekker hukommelsesevnen. Langvarig bruk vil føre til en sløvhetstilstand hos brukeren. Det er sannsynlig at hasjrøyking nedsetter kroppens motstandskraft mot infeksjoner. Det er mulig at hasjrøykeren skader kroppens arvestoffer.
Vis hele sitatet...
Joda, ditt, joda datt, det er nok ikke bra for kroppen, men det er godt for sinnet, og de positive effektene overdøver det negative. Skadene du lister opp er mye pga. tobakken brukerne blander i når de røyker, så det har egentlig lite med cannabis å gjøre. Hvorfor skal jeg ikke få lov til å gjøre det som gleder meg, når det ikke skader andre?

Ved en legalisering vil avgiftene jeg betaler for cannabisen og de sparte pengene på narkokriminalitet dekke skader relatert til bruken hos de som får problemer.
Sist endret av Marr; 21. august 2013 kl. 15:56.
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Om dere syntes virkeligheten er så ille dere må røyke cannabis for å sprite opp livene deres, hvorfor kan ikke folk bare holde seg edruelige? Er livet for hardt for dem uten? Gutter, Jenter og resten. Ta dere selv i nakken!
Vis hele sitatet...
men alkohol og tobakk er greit ikke sant? det er jo lovlig og hvis det er lovlig er det så klart ikke farlig for det er jo lovlig! så alle sammen ikke bruk denne hærsens planten som vokser i bakken og ta deg en tur til butikken og kjøp deg selv en six pack med øl og en 20 pakkning
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Om man skulle legalisere cannabis hvorfor heller ikke Aktiv dødshjelp? Om dere syntes virkeligheten er så ille dere må røyke cannabis for å sprite opp livene deres, hvorfor kan ikke folk bare holde seg edruelige? Er livet for hardt for dem uten? Gutter, Jenter og resten. Ta dere selv i nakken!
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke forstår at mennesket (og dyr) har ett naturlig ønske om å oppnå rus, enten om det er snakk om å spise mugne epler, drikke alkohol eller røyke hasj, så burde du kanskje ikke involvere deg i slike diskusjoner? Iallefall ikke når du sidestiller bruk av rusmidler med selvmord. Noe så latterlig! Hvorfor kan ikke bare folk holde seg til sitt, fremfor å fokusere så voldsomt på å styre livet til andre?

(Kristiansandsdialekt): "Jeg ruser meg bare på Jesus og Gud og sånn, men kan til spesielt festlige anledninger ta meg en flaske eller seks med kjærlighet og kildevann. Hvorfor holder ikke dette for dere?"
Sist endret av caperno; 21. august 2013 kl. 16:01.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av hideout Vis innlegg
Hva er så hårreisende med narkotikapolitikken i Norge om man har statistikk som tilsier at vi har mindre cannabisbruk enn andre land. Det er vel positivt? Greit med bemerkninger som kan antyde strid, men vi har ingen statistikker som sier det motsatte(?)
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke jeg, store deler av populasjonen i Norge er hjernevasket til å tro at hasjnarkotikasprøyter dreper deg. I Norge har vi vel relativt store problemer knyttet til alkohol i forhold til andre land. Drikkekulturen vår er helt på trynet sammenlignet med andre land. Kanskje folk i andre land har skjønt at cannabis er bedre enn å drikke seg sanseløs på alkohol.

Sitat av hideout Vis innlegg
Som en bruker av stoffet cannabis gjør ikke dets status som illegalt så veldig mye for en vanlig bruker. Ikke er du i en prioritert gruppe av politiet. Skulle du bli tatt får du et forelegg og ferdig med det. - det er ikke akkurat game over. Det vil nok for brorparten av oss ikke ha noe effekt på livet vårt i ettertid. Så hvordan er det den illegale statusen til cannabis påvirker livet til så utrolig mangen og så utrolig mye at det dukker opp en ny legaliseringstråd i uken? Noen som har noen horror stories om hvordan det å bli arrestert for cannabis har sendt livet i avgrunnen? Greit det kunne sikkert vært avkriminalisert, men jeg ser ikke hvordan det hadde forandret livet til alle cannabisrøykere her inne til å gå fra helt jævlig(obviously), til en dans på roser? Jeg har røyket cannabis av og på i ~9 år og kan ikke si at dets forbud har vært noe problem for min del som bruker. Jeg har dog i perioder solgt enorme mengder med cannabis, hvor politiet og lovforbudet har skapt store problemer - Som det bør, siden det er ulovlig profitt. Men for bare en vanlig bruker? What seems to be the problem, user?
Vis hele sitatet...
Selv om det ikke er de verste konsekvensene av å bli tatt betyr jo ikke det at det er greit, og at vi skal leve med det. Slik som du argumenterer nå kan man jo gjøre i alle saker (er ikke så farlig, kan jo bare leve med det).

Da jeg var i Amsterdam merket jeg hvor mye mer avslappet jeg ble av å slippe å stresse mens man både var ruset og i edru tilstand. Slipper å ringe en shady dealer som tilbyr deg alskens piller og annet jeg ikke er interessert i. Trengte ikke gjemme meg for å nyte cannabis. Hele opplevelsen av at det var akseptert å røyke gjorde at jeg nøt det mer.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Med hensyn til de medisinske skadevirkningene skiller en mellom sikre, sansynlige og mulige virkninger som følge av hasjrøyking. Det er sikkert at lungene og luftveiene er mer utsatt for infeksjoner. Hasjrøykere er også mer utsatt for lungekreft. Blodets evne til surstofftransport reduseres. Hasjen svekker hukommelsesevnen. Langvarig bruk vil føre til en sløvhetstilstand hos brukeren. Det er sannsynlig at hasjrøyking nedsetter kroppens motstandskraft mot infeksjoner. Det er mulig at hasjrøykeren skader kroppens arvestoffer.
Vis hele sitatet...
Legger du en hasjklump på et bord å stirrer intenst på den, vil du ikke få lungekreft. Det er helt fint mulig å innta hasj på andre måter, framfor å blande det med tobakk for så å røyke det, så å bombastisk slå fast at hasjrøykere (spisere) er mer utsatt for lungekreft er bullshit.
Mange velger å røyke det, av praktiske årsaker, men å si at stoffet i seg selv gir lungekreft er grunnløst, og du kan ikke holde noe illegalt fordi det er mulig å innta det på en skadelig måte.
Sitat av frø Vis innlegg
Nå har kanskje ikke du blitt stoppet på gaten fordi du er rød i øynene, og derfor fått 2 års utsettelse på billappen.

blant annet.

Edit: Ikke meg, en jeg kjenner. Skjønner du at forbudet kan være et problem for folk..?
Vis hele sitatet...
Bs. Som om det finnest hjemmel i loven for politiet og stoppe en person og ransake han/urinprøve for han er rød i øyene. Og som om det kan gi 2 års utsettelse på billappen om personen er over 18. Om personen er under 18 er det irrelevant siden han uansett ikke hadde hatt lov å røykt cannabis ved en legalisering.

Sitat av Marr Vis innlegg
Jeg vet ikke jeg, store deler av populasjonen i Norge er hjernevasket til å tro at hasjnarkotikasprøyter dreper deg. I Norge har vi vel relativt store problemer knyttet til alkohol i forhold til andre land. Drikkekulturen vår er helt på trynet sammenlignet med andre land. Kanskje folk i andre land har skjønt at cannabis er bedre enn å drikke seg sanseløs på alkohol.


Selv om det ikke er de verste konsekvensene av å bli tatt betyr jo ikke det at det er greit, og at vi skal leve med det. Slik som du argumenterer nå kan man jo gjøre i alle saker (er ikke så farlig, kan jo bare leve med det).

Da jeg var i Amsterdam merket jeg hvor mye mer avslappet jeg ble av å slippe å stresse mens man både var ruset og i edru tilstand. Slipper å ringe en shady dealer som tilbyr deg alskens piller og annet jeg ikke er interessert i. Trengte ikke gjemme meg for å nyte cannabis. Hele opplevelsen av at det var akseptert å røyke gjorde at jeg nøt det mer.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ikke noen som tror at hasj dreper deg, ikke eldre personer heller. At de ser på det som narkotika og straffbart er dog sant. So what? Hiv sammenligninga med alkohol ut vinduet please, kan du ikke overbevise en person om at cannabis bør være lovlig uten å sammenligne det med et annet rusmiddel så er store deler av landet ikke intr. i å høre på deg.(dvs de som ikke røyker)

Det er ca. like store konsekvenser av å bli tatt med en joint som å urinere/drikke på offentlig sted. Bare at boten for sistnevnte kanskje blir høyere.Snu på det, vi må legalisere alt om vi ikke bare kan leve med det(?) Eller må vi bare legalisere your drug of choice?

Aldri blitt tilbudt mer hardere stoffer på gaten i en by i europa enn i Amsterdam. Kan godt være at du går til personen som skaffer deg hasj og han tilbyr deg noe annet, du sier nei - ikke et altfor stort problem. Om du ikke sier nei men kjøper pillene og alt annet knasket, så er det en reell fare for at du kommer til å kjøpe piller og alt annet knask selv om du får cannabis i butikken vil jeg tørre og påstå..
Sitat av hideout Vis innlegg
Bs. Som om det finnest hjemmel i loven for politiet og stoppe en person og ransake han/urinprøve for han er rød i øyene. Og som om det kan gi 2 års utsettelse på billappen om personen er over 18. Om personen er under 18 er det irrelevant siden han uansett ikke hadde hatt lov å røykt cannabis ved en legalisering.
Vis hele sitatet...
Politiet kan vel stoppe og snakke med hvem de vil? Hvis du da er rød i øynene, og du tidligere er dømt for narkotikalovbrudd, så er det skjellig grunn til mistanke om rusbruk, og de vil da kunne ta en ransakelse. Hvor lang utsettelse man kan få på lappen vet jeg ikke så mye om, men jeg er ganske sikker på at de iallefall kan gi deg ett år utsettelse. De kan jo til og med finne på å frata deg lappen fordi du røyker hasj, selv om du aldri har vært ruset bak rattet.
Sist endret av caperno; 22. august 2013 kl. 00:39.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av hideout Vis innlegg
Bs. Som om det finnest hjemmel i loven for politiet og stoppe en person og ransake han/urinprøve for han er rød i øyene. Og som om det kan gi 2 års utsettelse på billappen om personen er over 18. Om personen er under 18 er det irrelevant siden han uansett ikke hadde hatt lov å røykt cannabis ved en legalisering.
Vis hele sitatet...
Jo, politiet har nok hjemmel i loven for å stoppe en person som er rød i øynene. Skjellig grunn til mistanke heter det, og politiet bruker det ofte..

Sitat av hideout Vis innlegg
Jeg kjenner ikke noen som tror at hasj dreper deg, ikke eldre personer heller. At de ser på det som narkotika og straffbart er dog sant. So what? Hiv sammenligninga med alkohol ut vinduet please, kan du ikke overbevise en person om at cannabis bør være lovlig uten å sammenligne det med et annet rusmiddel så er store deler av landet ikke intr. i å høre på deg.(dvs de som ikke røyker)
Vis hele sitatet...
Nå sammenliknet jeg ikke cannabis med alkohol for å stille cannabis i et bedre lys, jeg prøvde å komme frem til hvorfor vi har mindre bruk av cannabis enn andre land. Nettop på grunn av vårt forhold til alkohol som er annerledes enn andre land.

Sitat av hideout Vis innlegg
Det er ca. like store konsekvenser av å bli tatt med en joint som å urinere/drikke på offentlig sted. Bare at boten for sistnevnte kanskje blir høyere.Snu på det, vi må legalisere alt om vi ikke bare kan leve med det(?) Eller må vi bare legalisere your drug of choice?
Vis hele sitatet...
Nei, vi må ikke legalisere alt som vi ikke kan leve med. Når det er snakk om saker som berører så mange som liker å kose seg litt ekstra er det grunn nok til å ta det opp og se på om en legalisering kan være en løsning.

Sitat av hideout Vis innlegg
Aldri blitt tilbudt mer hardere stoffer på gaten i en by i europa enn i Amsterdam. Kan godt være at du går til personen som skaffer deg hasj og han tilbyr deg noe annet, du sier nei - ikke et altfor stort problem. Om du ikke sier nei men kjøper pillene og alt annet knasket, så er det en reell fare for at du kommer til å kjøpe piller og alt annet knask selv om du får cannabis i butikken vil jeg tørre og påstå..
Vis hele sitatet...
Det er ikke rart man blir tilbudt hardere stoffer på gata i Amsterdam da det er haugevis av turister som kommer dit for å nyte cannabis og lettkledde damer i røde vinduer. Ganske lett å se at da kommer dealerne flyvende da det er mange turister som er i Amsterdam som bruker hardere stoffer enn cannabis og.

Enig i at en person som sier ja til noe annet enn cannabis lett ville kunne kjøpt selv om man får cannabis i butikken. Det blir uansett litt ekstra push når du står der sammen med dealeren din og han prøver å prakke det han har på deg. Det er ikke alle dealere som gir seg like lett, det har jeg selv erfart flere ganger.

Jeg skjønner ikke helt jeg, mener du at legalisering ikke ville gjort noen radikale endringer, eller bare gir du faen fordi det uansett vil være cannabis å få tak i?
Sitat av hideout Vis innlegg
Bs. Som om det finnest hjemmel i loven for politiet og stoppe en person og ransake han/urinprøve for han er rød i øyene. Og som om det kan gi 2 års utsettelse på billappen om personen er over 18. Om personen er under 18 er det irrelevant siden han uansett ikke hadde hatt lov å røykt cannabis ved en legalisering.
Vis hele sitatet...
Du må ha godkjennelse av politiet for å ta lappen. Han fikk beskjed om at han ikke kunne ta den fordi han hadde en narkodom på seg (ble tatt på gaten fordi han var rusa). Han kunne derfor ikke ta den før han hadde vært "edruelig" i 2 år Som da er 2 år etter narkodommen. Og nei han var ikke under 18. Godt over 20.

Men okei hvis du sier det er bs så er det vell det.
Sist endret av frø; 22. august 2013 kl. 02:07.
Sitat av caperno Vis innlegg
Politiet kan vel stoppe og snakke med hvem de vil? Hvis du da er rød i øynene, og du tidligere er dømt for narkotikalovbrudd, så er det skjellig grunn til mistanke om rusbruk, og de vil da kunne ta en ransakelse. Hvor lang utsettelse man kan få på lappen vet jeg ikke så mye om, men jeg er ganske sikker på at de iallefall kan gi deg ett år utsettelse. De kan jo til og med finne på å frata deg lappen fordi du røyker hasj, selv om du aldri har vært ruset bak rattet.
Vis hele sitatet...
Så du møter 1-2 politi-karer på gata, de bare husker at du er tidligere dømt for narkotikalovbrudd og kobler dette til dine røde øyner og du tror det er skjelig grunn til ransakelse? Jeg hadde hvertfall satt meg til motverge, og hører gjerne fra noen det har skjedd med.

Sitat av frø Vis innlegg
Du må ha godkjennelse av politiet for å ta lappen. Han fikk beskjed om at han ikke kunne ta den fordi han hadde en narkodom på seg (ble tatt på gaten fordi han var rusa). Han kunne derfor ikke ta den før han hadde vært "edruelig" i 2 år Som da er 2 år etter narkodommen. Og nei han var ikke under 18. Godt over 20.

Men okei hvis du sier det er bs så er det vell det.
Vis hele sitatet...
Bs. Jeg skal se noe kilder på det før jeg tror på det. Ingen jeg kjenner over 18 som har blitt tatt med hasj har det skjedd noe lignende. Har dog kjennskap til folk under 18 som blir tatt som får utsettelse samt urinprøve på kontrakt, og folk som har kjørt hasjparti i bil som har blitt fratatt lappen. Det du beskriver høres tvilsomt ut. Bare det med å bli tatt på gata fordi han var rusa høres ut som ei historie som er fortalt 1/4 av.

Sitat av Marr Vis innlegg
Jo, politiet har nok hjemmel i loven for å stoppe en person som er rød i øynene. Skjellig grunn til mistanke heter det, og politiet bruker det ofte..


Det er ikke rart man blir tilbudt hardere stoffer på gata i Amsterdam da det er haugevis av turister som kommer dit for å nyte cannabis og lettkledde damer i røde vinduer. Ganske lett å se at da kommer dealerne flyvende da det er mange turister som er i Amsterdam som bruker hardere stoffer enn cannabis og.

Enig i at en person som sier ja til noe annet enn cannabis lett ville kunne kjøpt selv om man får cannabis i butikken. Det blir uansett litt ekstra push når du står der sammen med dealeren din og han prøver å prakke det han har på deg. Det er ikke alle dealere som gir seg like lett, det har jeg selv erfart flere ganger.

Jeg skjønner ikke helt jeg, mener du at legalisering ikke ville gjort noen radikale endringer, eller bare gir du faen fordi det uansett vil være cannabis å få tak i?
Vis hele sitatet...
Har du noengang blitt stoppa imot din vilje og holdt igjen samt ransake grunna røde øyner? Jeg har vært med på at politiet stopper personer de tror er rusa og holder et kart som viser forskjellige bilder av pupiller under effekten av forskjellige rusmidler for å sammenligne - aldri ført til noe som jeg har sett dog. Men det reiser jo spørsmålet. Om du er så høy/stein at du har knallrøde øyner, hvorfor oppsøke politiet på gata/oppsøke øyekontakt. Tror ikke det skal være noe verre enn å bare gå forbi så lenge du ikke er helt bajas.

Hvorfor nevner du Amsterdam som noe godt eksempel på Cannabis for så å være enig i at ingen annet sted blir du tilbudt så mye harde stoffer(?) fatter 0.

Jeg mener at legalisering av cannabis er så lite viktig at jeg ikke skjønner hvorfor det er et nytt tema her inne hver uke. Radikale endringer ved en legalisering tviler jeg på. Jeg er dog for å avkriminalisere det. Ikke å tilby det via staten.
Sitat av hideout Vis innlegg
Så du møter 1-2 politi-karer på gata, de bare husker at du er tidligere dømt for narkotikalovbrudd og kobler dette til dine røde øyner og du tror det er skjelig grunn til ransakelse? Jeg hadde hvertfall satt meg til motverge, og hører gjerne fra noen det har skjedd med.
Vis hele sitatet...
Det er skjellig grunn til ransakelse. Rettighetene til politiet er ekstremt vide når det gjelder narkotikabekjempelse. Jeg gidder ikke be de jeg kjenner og som blir utsatt for en slik trakassering ta kontakt med deg, så du får nesten ta meg på ordet. Dette er ikke det villeste de tillater seg: En kompis som aldri tidligere hadde vært innblandet med politiet, ble oppsøkt av nevnte etat i egen garasje. De lurte på hva han gjorde der, og når han sa at det var hans eiendom, så mente de at han var rød i øynene, og tok han med ned på stasjonen for blodprøve. En kamerat i en annen by ble stoppet på rulleskøyter av politiet som kom kjørende bak han på sykkelfeltet(!). De åpnet samtalen med å spørre om hva han gjorde der på denne tiden av døgnet, før de spurte om å få sjekke sekken hans. Klokka var nettopp passert 18.00, om jeg ikke husker feil.

Når det gjelder personer som mister lappen pga. bruk av narkotika, så er dette fordi at politiet mener de viser en 'mangel på edruelighet'. Man har jo også eksempler hvor personer som fester mye i helgene har blitt fratatt førerkortet sitt, selv om det ikke kan bevises at de noen gang har kjørt i ruset tilstand.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av hideout Vis innlegg
Har du noengang blitt stoppa imot din vilje og holdt igjen samt ransake grunna røde øyner? Jeg har vært med på at politiet stopper personer de tror er rusa og holder et kart som viser forskjellige bilder av pupiller under effekten av forskjellige rusmidler for å sammenligne - aldri ført til noe som jeg har sett dog. Men det reiser jo spørsmålet. Om du er så høy/stein at du har knallrøde øyner, hvorfor oppsøke politiet på gata/oppsøke øyekontakt. Tror ikke det skal være noe verre enn å bare gå forbi så lenge du ikke er helt bajas.
Vis hele sitatet...
Som du sier så er det ikke et problem, men det har skjedd med folk, det er poenget. Jeg har ikke opplevd det som noe problem da jeg ikke ferdes steder med mye politi da jeg er påvirket.

Sitat av hideout Vis innlegg
Hvorfor nevner du Amsterdam som noe godt eksempel på Cannabis for så å være enig i at ingen annet sted blir du tilbudt så mye harde stoffer(?) fatter 0.
Vis hele sitatet...
Man har sett en positiv utvikling ved at harde stoffbrukere har gått ned etter legalisering av cannabis i Nederland, derfor mener jeg Amsterdam er et godt eksempel. Turistene er det som skaper mer harde stoffer i gatene, og kunne flere land legalisert cannabis ville man mest sannsynlig sett en nedgang i salg av harde stoffer pga mindre turister. Dealere av hardere stoffer vil det være uansett, så lenge de er ulovlige.

Sitat av hideout Vis innlegg
Jeg mener at legalisering av cannabis er så lite viktig at jeg ikke skjønner hvorfor det er et nytt tema her inne hver uke. Radikale endringer ved en legalisering tviler jeg på. Jeg er dog for å avkriminalisere det. Ikke å tilby det via staten.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er viktig fordi det straffer så mange stoffbrukere verden over, uten at det påvirker andre enn deg selv.

Det gir penger til organisert kriminalitet, politiet må bruke masse ressurser osv.. den regla der.

Hvorfor avkriminalisere, hvorfor ikke gå hele veien?
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er skjellig grunn til ransakelse. Rettighetene til politiet er ekstremt vide når det gjelder narkotikabekjempelse. Jeg gidder ikke be de jeg kjenner og som blir utsatt for en slik trakassering ta kontakt med deg, så du får nesten ta meg på ordet. Dette er ikke det villeste de tillater seg: En kompis som aldri tidligere hadde vært innblandet med politiet, ble oppsøkt av nevnte etat i egen garasje. De lurte på hva han gjorde der, og når han sa at det var hans eiendom, så mente de at han var rød i øynene, og tok han med ned på stasjonen for blodprøve. En kamerat i en annen by ble stoppet på rulleskøyter av politiet som kom kjørende bak han på sykkelfeltet(!). De åpnet samtalen med å spørre om hva han gjorde der på denne tiden av døgnet, før de spurte om å få sjekke sekken hans. Klokka var nettopp passert 18.00, om jeg ikke husker feil.

Når det gjelder personer som mister lappen pga. bruk av narkotika, så er dette fordi at politiet mener de viser en 'mangel på edruelighet'. Man har jo også eksempler hvor personer som fester mye i helgene har blitt fratatt førerkortet sitt, selv om det ikke kan bevises at de noen gang har kjørt i ruset tilstand.
Vis hele sitatet...
Sorry men jeg har null troa på at du forteller hele historien. At politiet går inn på privateiendom og privatgarasje de trenger ransakelseordre evt. tillatelse for å gå inn i virker for meg som stoner-tales.

Man har eksempler på folk som selv forteller frivillig om et alkohol -misbruk- hvor de sier hvor mye de drikker og og hvor ofte, så sender fastlegen dette inn til fylkeslegen og personen mister lappen. Etter dette må han bevise sin edrulighet i 6-12måneder. Jeg har ikke hørt om noen lignende eksempler om hasj, men uansett, om et slikt eksempel eksisterer så er det ikke så smart å fortelle at man røyker hasj flere ganger i uken til noen(?). Det har uansett ingenting med forbudet og gjøre.

Sitat av Marr Vis innlegg

Man har sett en positiv utvikling ved at harde stoffbrukere har gått ned etter legalisering av cannabis i Nederland, derfor mener jeg Amsterdam er et godt eksempel. Turistene er det som skaper mer harde stoffer i gatene, og kunne flere land legalisert cannabis ville man mest sannsynlig sett en nedgang i salg av harde stoffer pga mindre turister. Dealere av hardere stoffer vil det være uansett, så lenge de er ulovlige.


Jeg synes det er viktig fordi det straffer så mange stoffbrukere verden over, uten at det påvirker andre enn deg selv.

Det gir penger til organisert kriminalitet, politiet må bruke masse ressurser osv.. den regla der.

Hvorfor avkriminalisere, hvorfor ikke gå hele veien?
Vis hele sitatet...
1) Amsterdam har ikke legalisert cannabis. At det er utelukkende turistene sin feil at byen flommer over av andre typer stoffer er noe tynt da de har en heftig rave-scene og generelt mye konserter som ikke bare trekker turister.
2) De er byen i Europa med det høyeste snittet av unger under 18 som bruker/prøver cannabis - utelukkende positivt? Usikker.

Lovforbudet vi har idag straffer en ørliten del av folk som kun røyker hasj. Da mener jeg straffer i form av rettslig straff.

Finnest ingen overbevisning om at legalisering gjør at all hasj-kriminalitet forsvinner. Norge sier at vi har høye avgifter på tobakk og alkohol for det er prevantivt, og dette er deres måte på å få rusbruken ned. Jeg vil si det er mer enn 50% sjangse for at dette ville være deres fremgangsmetode med det tredje rusmiddelet vi evt. skulle tilbudt lovlig, siden det er deres fremgangsmetode på de 2 vi har idag. Jeg trenger kanskje ikke minne deg på at Norge er 1 av 2(muligens 3) land i Europa idag som har kriminalitet knytta til alkohol og tobakk. Og da snakker vi store summer i smuglervare. Så det argumentet holder liten vekt før jeg ser Norge som stat si at høye avgifter på cannabis ikke ville fungert.
Sitat av hideout Vis innlegg
Sorry men jeg har null troa på at du forteller hele historien. At politiet går inn på privateiendom og privatgarasje de trenger ransakelseordre evt. tillatelse for å gå inn i virker for meg som stoner-tales.
Vis hele sitatet...
Jeg har null interesse av å lyve for deg, så det får være ditt problem. Jeg har laget en egen tråd om den saken for en tid tilbake, og konklusjonen var egentlig at han ikke kjente rettighetene sine godt nok og derfor ikke nektet å bli med dem på stasjonen. Hadde han gjort dette, så hadde han sannsynligvis sluppet.

Man har eksempler på folk som selv forteller frivillig om et alkohol -misbruk- hvor de sier hvor mye de drikker og og hvor ofte, så sender fastlegen dette inn til fylkeslegen og personen mister lappen. Etter dette må han bevise sin edrulighet i 6-12måneder. Jeg har ikke hørt om noen lignende eksempler om hasj, men uansett, om et slikt eksempel eksisterer så er det ikke så smart å fortelle at man røyker hasj flere ganger i uken til noen(?). Det har uansett ingenting med forbudet og gjøre.
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke bare være tilfeller hvor fastlege har rapportert misbruk inn til fylkeslegen:

*Mister lappen fordi de drikker for mye, uten at de har kjørt bil
*Vil ta lappen fra hasjrøyker
*Er vist ikke edruelig nok når jeg røyker hasj 1 til 2 ganger i uka.
Sist endret av caperno; 22. august 2013 kl. 21:23.
Ikke paste linker om noen som har frakta cannabis i en bil til politistasjonen og en som skriver "Da sa jeg at jeg ikke lenger ønsket å snakke med dem og de kastet meg på glattcelle i 1,5 timer og han ene politi mannen tok på seg plasthansker fant fram en tube med glidemiddel og sa bøy deg over etter at jeg hadde tatt av meg klærne…" og forventer å bli tatt seriøst.
Sitat av ThePackMan Vis innlegg
Du eier din egen kropp, inntekt, og eiendom. Du er ikke et barn, og staten er ikke din barnevakt.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt sant, men nå er det barnevakten (staten) som må bruke tid og penger på å fikse unger som leker for hardt og skader seg selv.

Jeg personlig er for avkriminalisering av mdma, psylobin-holdige sopper, cannabis, mdma, khat og lsd (iallefall som jeg kommer på i farten) - og bruk av nevnte substanser i legemiddelindustrien hvis det viser seg å være behov for det.

Jeg er ikke for full legalisering og statlig drevet polvirksomhet på noen av de populære narkotiske stoffene. Langt mindre liker jeg ''MIN KROPP!'' holdningen til de som mener ALT burde være lov å ruse seg på fordi det er deres kropp det går ut over..
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg personlig er for avkriminalisering av mdma, psylobin-holdige sopper, cannabis, mdma, khat og lsd (iallefall som jeg kommer på i farten) - og bruk av nevnte substanser i legemiddelindustrien hvis det viser seg å være behov for det.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil du se for deg at samfunnet vil endres av å dekriminalisere nevnte stoffer? Brukerne vil slippe straffer, men på kort sikt ser jeg for meg økt etterspørsel, som gjør at det illegale markedet ekspanderer. Og mdma ihvertfall er noe man burde skaffe fra trygge kilder, og ikke tilfeldige dealere (Ikke alle med stort kontaktnett).

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg er ikke for full legalisering og statlig drevet polvirksomhet på noen av de populære narkotiske stoffene. Langt mindre liker jeg ''MIN KROPP!'' holdningen til de som mener ALT burde være lov å ruse seg på fordi det er deres kropp det går ut over..
Vis hele sitatet...
"MIN KROPP"-argumentet burde ikke feies bort i mine øyne. Som med alkohol og tobakk vil det (ved legalisering, og statlig salg) bli avgiftsbelagt for å dekke samfunnsmessige kostnader.

Så lenge det er lov å basehoppe utfor fjell, burde man kunne risikere og tillate litt rusrelaterte skader i tillegg.
Sitat av hideout Vis innlegg
Ikke paste linker om noen som har frakta cannabis i en bil til politistasjonen og en som skriver "Da sa jeg at jeg ikke lenger ønsket å snakke med dem og de kastet meg på glattcelle i 1,5 timer og han ene politi mannen tok på seg plasthansker fant fram en tube med glidemiddel og sa bøy deg over etter at jeg hadde tatt av meg klærne…" og forventer å bli tatt seriøst.
Vis hele sitatet...
Som du sikkert klarer å forstå så er det ikke mange som ønsker å stå frem som brukere av cannabis, og du hører derfor ikke disse historiene. Det er vel uansett ikke urimelig å anta at man kan ta lappen fra helgerøykere, når man tar lappen til helgedrikkere pga. "manglende edruelighet"? Syntes du ikke?

Hvor får du det forresten fra at han kjørte til politistasjonen i bil? Det står det ingenting om i artikkelen. Politiet sier i artikkelen: "Dette går på en tilbakekalling av førerretten på grunn av manglende edruelighet. Han har i avhør gitt opplysninger som ikke tilsier at han skal ha førerkort og dette er relatert til rus."

Jeg googlet litt mer:

"Hvis du ikke har blitt arrestert for noen forbrytelse før, så har du ingenting å frykte. Man mister ikke førerretten på bil om man blir tatt for bruk av cannabis en gang uansett. Grunnen til at jeg mistet lappen pga cannabis var fordi jeg hadde blitt tatt for bruk 3 ganger. Og da kunnen snuten ta ifra meg førerretten fordi jeg brukte "narkotika" gjevnlig." *

"Men uansett om det ikke var noen sammenheng med bil, og bare røyking på fritid valgte de å beholde lappen. Noe som kostet meg 2jobber, plettfri vandel også borte. + jeg bor der hvor man er ganske avhengig av bil." *
Du kan google deg ihjel. Fellesnevner med historier hasjrøykere har med politiet har en tendens til å være betraktelig overdrevet hvor ikke alle fakta kommer på bordet.

Beklager at jeg leste feil ang. han som leverte tilbake narkotika til politiet. Men har du noe utskrift fra dommen hvor man faktisk ser at personen fikk bot eller førerkort inndratt?

Ikke mangen ønsker å stå frem som brukere av cannabis - selvsagt. Så hvordan klarer politiet/lege og kartlegge brukermønster til cannabisrøykere for så å kunne overbevise fylkeslegen om at personen ikke er kompitabel til å ha førerkort?

Siden du slenger med en forrykende interesant historie fra google kan du få min; Blitt arrestert med ~5g i lommen under en ransakelse politiet hadde grunnet en større narkosak. Fikk spørsmål om jeg ville godkjenne bot, sa ja. Ingen tok lappen. Ble noen år senere arrestert med 3kilo hasj, satt i varetekt, sonet dommen, fikk aldri førerkort inndratt. Er siktet i en hasj-sak som omhandler 100+kilo hasj, har ikke fått inndratt førerkortet siden jeg ikke har hatt noe med transport og gjøre. Merkverdig hvordan de gutta med noen jointer i lommen tydeligvis mister lappen til venstre og høyre. Men selvsagt, blir en person tatt 3 ganger for KUN bruk av cannabis, noe som er imponerende i seg selv, og smått utrolig. Så kan de sikkert ta lappen!
Sitat av hideout Vis innlegg
Du kan google deg ihjel. Fellesnevner med historier hasjrøykere har med politiet har en tendens til å være betraktelig overdrevet hvor ikke alle fakta kommer på bordet.
Vis hele sitatet...
Egentlig kunne du googlet det selv, men jeg gjorde det for deg. Du tror jo tross alt ikke på det jeg skriver.

Beklager at jeg leste feil ang. han som leverte tilbake narkotika til politiet. Men har du noe utskrift fra dommen hvor man faktisk ser at personen fikk bot eller førerkort inndratt?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen utskrift fra dommen, og nå gidder jeg ikke google mer heller. Ikke det at det er noe poeng i det heller. Faktum er at det finnes en paragraf i lovverket som lar politiet ta lappen din om de mener du utviser 'manglende edruelighet'. Du mener at man ikke kan bli fratatt lappen dersom man kun røyker hasj, mens jeg vet at politiet kan gjøre, og har gjort dette.

Ikke mangen ønsker å stå frem som brukere av cannabis - selvsagt. Så hvordan klarer politiet/lege og kartlegge brukermønster til cannabisrøykere for så å kunne overbevise fylkeslegen om at personen ikke er kompitabel til å ha førerkort?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hva rutinene er når det gjelder rapportering innenfor helsevesenet. De to eksemplene jeg kjenner til, i tillegg til de få jeg har lest om, dreier seg om politiet som selv har tatt avgjørelsen om førerkortbeslag. Det har ikke vært noen lege inne i bildet.

Siden du slenger med en forrykende interesant historie fra google kan du få min; Blitt arrestert med ~5g i lommen under en ransakelse politiet hadde grunnet en større narkosak. Fikk spørsmål om jeg ville godkjenne bot, sa ja. Ingen tok lappen. Ble noen år senere arrestert med 3kilo hasj, satt i varetekt, sonet dommen, fikk aldri førerkort inndratt. Er siktet i en hasj-sak som omhandler 100+kilo hasj, har ikke fått inndratt førerkortet siden jeg ikke har hatt noe med transport og gjøre. Merkverdig hvordan de gutta med noen jointer i lommen tydeligvis mister lappen til venstre og høyre. Men selvsagt, blir en person tatt 3 ganger for KUN bruk av cannabis, noe som er imponerende i seg selv, og smått utrolig. Så kan de sikkert ta lappen!
Vis hele sitatet...
Igjen: Jeg måtte ty til Google da du jo ikke tror på det jeg skriver. Dette er uansett ikke en utbredt praksis, og den varierer fra fylke til fylke, og by til by, så at du ikke har erfart dette selv syntes jeg ikke er det minste rart.
Sist endret av caperno; 23. august 2013 kl. 21:53.
Du har jo ikke googlet frem noen saker med bevis på at folk faktisk har mistet lappen p.g.a hasj(?). Du har googlet frem noen forumtråder o.l hvor jeg ser åpenlyse løgner i hva som blir skrevet, så troverdigheten jeg gir det er; 0. - Jeg vet man kan miste lappen ved a) bli tatt for bruk av hasj før man er 18 og inngå kontrakt med politiet. b) bli tatt så mangen ganger for å røyke at de kan bevise at du har et unormalt høyt forbruk av cannabis, det å havne i en slik situasjon krever dog særs høy intelligens kan det virke som..
Sitat av hideout Vis innlegg
Du har jo ikke googlet frem noen saker med bevis på at folk faktisk har mistet lappen p.g.a hasj(?). Du har googlet frem noen forumtråder o.l hvor jeg ser åpenlyse løgner i hva som blir skrevet, så troverdigheten jeg gir det er; 0. - Jeg vet man kan miste lappen ved a) bli tatt for bruk av hasj før man er 18 og inngå kontrakt med politiet. b) bli tatt så mangen ganger for å røyke at de kan bevise at du har et unormalt høyt forbruk av cannabis, det å havne i en slik situasjon krever dog særs høy intelligens kan det virke som..
Vis hele sitatet...
Du ser noen åpenlyse løgner? Hvilke løgner?
Vi vet at politiet har tatt lappen fra personer som kun drikker alkohol i helgene, så hvor høyt forbruk av cannabis må man da ha før de bruker samme grunnlaget for å ta lappen? Hva er din tolkning av begrepet "manglende edruelighet? Gjelder dette kun for alkohol? Hva er ett normalt forbruk av cannabis?
Sist endret av caperno; 23. august 2013 kl. 22:32.
Vel du har en link til en kar som har fått besøk av politiet hvor de har tatt på seg gummihansker og smurt på seg glidemiddel av noe sort......vet ikke om den tråden var for ren underholdning eller seriøst ment? Men det har hvertfall aldri skjedd. "Da sa jeg at jeg ikke lenger ønsket å snakke med dem og de kastet meg på glattcelle i 1,5 timer og han ene politi mannen tok på seg plasthansker fant fram en tube med glidemiddel og sa bøy deg over etter at jeg hadde tatt av meg klærne…" - Om personen som skriver det her tror på det selv eller om leserne tror på det, så burde man muligens gjøre mer forskning rundt temaet intelligens og cannabis

Tror det kanskje er litt lettere å avdekke et alkoholmønster m.t.p at det ikke er ulovlig drikke alkohol og mangen forteller frivillig om vanene sine. Slik de jeg kjenner har mistet lappen, slik de fleste jeg leser om i media og har mistet lappen. Jeg kan ikke hjelpe for å dra konkluksjonen at en cannabisrøyker som ikke er født bak ei låvedør ikke er så åpen når han forteller om brukermønsteret - ergo politiet må ta han på ferskgjerning hver gang for å avdekke hvor mye han røyker, for så å ta lappen....høres det ut som noe politiet bruker mye ressurser på eller..? Som jeg sa - Man kan bli fratatt lappen for hasj, men hvor mangen som det faktisk blir gjort med...tror jeg er særs få. Og de som blir fratatt lappen p.g.a cannabis tror jeg gjør Norge til et tryggere land å ferdes utendørs i....
Sitat av hideout Vis innlegg
Så du møter 1-2 politi-karer på gata, de bare husker at du er tidligere dømt for narkotikalovbrudd og kobler dette til dine røde øyner og du tror det er skjelig grunn til ransakelse? Jeg hadde hvertfall satt meg til motverge, og hører gjerne fra noen det har skjedd med.



Bs. Jeg skal se noe kilder på det før jeg tror på det. Ingen jeg kjenner over 18 som har blitt tatt med hasj har det skjedd noe lignende. Har dog kjennskap til folk under 18 som blir tatt som får utsettelse samt urinprøve på kontrakt, og folk som har kjørt hasjparti i bil som har blitt fratatt lappen. Det du beskriver høres tvilsomt ut. Bare det med å bli tatt på gata fordi han var rusa høres ut som ei historie som er fortalt 1/4 av.



Har du noengang blitt stoppa imot din vilje og holdt igjen samt ransake grunna røde øyner? Jeg har vært med på at politiet stopper personer de tror er rusa og holder et kart som viser forskjellige bilder av pupiller under effekten av forskjellige rusmidler for å sammenligne - aldri ført til noe som jeg har sett dog. Men det reiser jo spørsmålet. Om du er så høy/stein at du har knallrøde øyner, hvorfor oppsøke politiet på gata/oppsøke øyekontakt. Tror ikke det skal være noe verre enn å bare gå forbi så lenge du ikke er helt bajas.

Hvorfor nevner du Amsterdam som noe godt eksempel på Cannabis for så å være enig i at ingen annet sted blir du tilbudt så mye harde stoffer(?) fatter 0.

Jeg mener at legalisering av cannabis er så lite viktig at jeg ikke skjønner hvorfor det er et nytt tema her inne hver uke. Radikale endringer ved en legalisering tviler jeg på. Jeg er dog for å avkriminalisere det. Ikke å tilby det via staten.
Vis hele sitatet...
ALT du sier er bare dritt. jeg ble tatt IGÅR. Jeg og 2 andre kompiser nøyt en rev ved en foss, satt å så på stjerneklar himmel. Det kjørte en politibil forbi på hovedveien. Vi tenkte jo ikke det var noe stress. En av oss hadde en narkodom på seg fra før av. De kom tilbake og parkerte bilen. Vi gjemte oss litt inn i skogen. de kjnte igjen bilen fordi de hadde sett begge kompisene mine sammen i den bilen litt tidligere.

Vi lå i skogen og hjertet banka som FAEN. det tok 30 minutter før de fant oss. De gikk rundt med lommelykt og jeg lover deg at de lyste oss i trynet flere ganger uten å se oss.

Da de fant oss sa jeg bare at vi lå og slappet av, noe som var helt idiotisk. visste at jeg var fucked uansett. Så vi måtte gå sammen med onkel politimann bort til bilen hans. Jeg spurte hvorfor de gikk rundt med lommelykt i skogen klokka 12 på natta. han sa de kjente igjen bilen, og hadde mistanke om at vi brukte rusmidler. De patruljerte rundt i bygda, hadde tydeligvis jævlig lite å gjøre. Vi kjørte ikke, hadde ikke noen planer om å kjøre heller.

Vi ble kjørt til politistasjonen og kasta i glattcella. Der måtte vi pisse, samt ta symptom tester, som gikk helt skeis. Klarte ikke gjøre noe annet enn å le og gjøre narr av den "gode" jobben de gjorde som klarte å finne 3 fjerne unge menn som slappa av i skogen. Måtte selvfølgelig sitte i avhør fra 1-3 på natta, drit fjerne. De ble ikke noe fornøyde, han ene begynte å snakke om hvor viktig det var for han å ta folk som røyker, for å HJELPE de...

Fikk en bot på 3000. Han trua meg og med at hvis jeg ble MISTENKT for noe som helst igjen kommer de hjem å ransaker huset til mamma og pappa (siden jeg bor der for øyeblikket). Hjelper nok å traumatisere de og. Takk for hjelpen politi, jeg føler livet mitt er såååå mye bedre nå!

Takk for meg, og til h*** med folk som fortsatt støtter denne sadistiske politikken.

PS: Skal ta lappen snart. Hvis jeg ikke får lov til å ta den nå, klikker det mongis for meg. Evnt skaffer meg våpen og tar en Anders.
Sitat av hideout Vis innlegg
Vel du har en link til en kar som har fått besøk av politiet hvor de har tatt på seg gummihansker og smurt på seg glidemiddel av noe sort......vet ikke om den tråden var for ren underholdning eller seriøst ment? Men det har hvertfall aldri skjedd. "Da sa jeg at jeg ikke lenger ønsket å snakke med dem og de kastet meg på glattcelle i 1,5 timer og han ene politi mannen tok på seg plasthansker fant fram en tube med glidemiddel og sa bøy deg over etter at jeg hadde tatt av meg klærne…" - Om personen som skriver det her tror på det selv eller om leserne tror på det, så burde man muligens gjøre mer forskning rundt temaet intelligens og cannabis
Vis hele sitatet...
Hva er det som aldri har skjedd? At han ble satt i varetekt eller at de ransaket tarmen hans? Er noen av delene så spesielt usannsynlige da?

Jeg kan ikke hjelpe for å dra konkluksjonen at en cannabisrøyker som ikke er født bak ei låvedør ikke er så åpen når han forteller om brukermønsteret - ergo politiet må ta han på ferskgjerning hver gang for å avdekke hvor mye han røyker, for så å ta lappen....høres det ut som noe politiet bruker mye ressurser på eller..? Som jeg sa - Man kan bli fratatt lappen for hasj, men hvor mangen som det faktisk blir gjort med...tror jeg er særs få. Og de som blir fratatt lappen p.g.a cannabis tror jeg gjør Norge til et tryggere land å ferdes utendørs i....
Vis hele sitatet...
Veldig mange cannabisrøykere kunne vært født bak en låvedør, så du skal ikke se bort i fra at de er mer åpne enn det du tror. Politiet trenger heller ikke ta han på fersk gjerning mange ganger. Det holder at han er tatt for bruk ett par ganger, og at de enten ved egne observasjoner, eller etter tips fra publikum, finner at han er uskikket til å kjøre motorvogn. Indisier og alt det der vettu!
Frø; du virker sjef. keep on keeping on.

Politiet har selvsagt ikke lov til annet enn å be deg gå ned i hockey. De har ikke lov å røre ditt anus. Så gummihansker og glidekrem må jo være humor? eller?

Men om det er så jævla mangen som har mistet lappen p.g.a cannabis, så vis meg noen eksempler da ?! media er jo full av eksempler på edrulighet+alkohol+miste lappen(?). Jeg tror du legger mye mer i det her enn hva politiet gjør. Om en som røyker cannabis velger å fortelle hvor ofte han røyker samt mister lappen p.g.a dette så har ca like mye klagerett som en som mister lappen pga alkohol som gjør det samme; dvs ingen.
http://www.gd.no/nyheter/article6479788.ece

Tok meg 2 sekunder ca.

Edit: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2790038.ece
(han leverte en cannaisplante til politiet, de ville ta fra han lappen)

Så nei, det er ikke urealistisk at det skjer. Kommer heller ikke i media hver gang det skjer.
Sist endret av frø; 23. august 2013 kl. 23:32.
Sitat av hideout Vis innlegg
Frø; du virker sjef. keep on keeping on.

Politiet har selvsagt ikke lov til annet enn å be deg gå ned i hockey. De har ikke lov å røre ditt anus. Så gummihansker og glidekrem må jo være humor? eller?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri vært i varetekt, så jeg vet ikke. Det er derfor jeg spør.
Men uansett så burde vel resten av historien være plausibel? Syntes du ikke?

Men om det er så jævla mangen som har mistet lappen p.g.a cannabis, så vis meg noen eksempler da ?! media er jo full av eksempler på edrulighet+alkohol+miste lappen(?). Jeg tror du legger mye mer i det her enn hva politiet gjør. Om en som røyker cannabis velger å fortelle hvor ofte han røyker samt mister lappen p.g.a dette så har ca like mye klagerett som en som mister lappen pga alkohol som gjør det samme; dvs ingen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at det er mange som mister lappen pga. cannabis, snarere tvert i mot. Jeg har flere ganger forsøkt å forklare deg at det hender at politiet gjør dette, men at det ikke er noen utbredt praksis. Det du skriver om klagerett husker jeg ikke at vi har diskutert, men jeg er enig.

-

Se det ja; lenken fra frø:

Vi er ofte avhengig av tips i denne type saker, og håper vi får inn flere, sier lensmannen.Med hensyn til beslag av førerkort til de som blir tatt i narkotikasaker, sier lensmannen at det er rettspraksis for å gjøre det.

– Praksis er blant annet at blir man tatt to ganger for bruk av hasj, vil førerkortet ryke. Politiet i spesielt Møre og Romsdal har praksisert dette over tid. Både fylkeslegen og Statens vegvesen er også klar på at førerkortet skal inn når det for eksempel er snakk om rusmisbruk, sier lensmannen.
Vis hele sitatet...
To ganger for bruk av hasj er nok til førerkortbeslag. THC kan spores i urin i rundt to måneder. Det er ikke så vanskelig å bli fratatt lappen om du tidligere er dømt for bruk, og politiet ønsker å være kjipe når de ser du er rød i øynene.
Jeg sa da ikke noe om gummihansker og anus?

De tok forøvrig på seg gummihansker når de skulle bære koppene med piss i.

Må innrømme jeg fikk noia og spurte hva de skulle hansker til. Heldigvis ville de bare ikke risikere å få piss på hendene
Sist endret av frø; 24. august 2013 kl. 00:03.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har aldri vært i varetekt, så jeg vet ikke. Det er derfor jeg spør.
Men uansett så burde vel resten av historien være plausibel? Syntes du ikke?


To ganger for bruk av hasj er nok til førerkortbeslag. THC kan spores i urin i rundt to måneder. Det er ikke så vanskelig å bli fratatt lappen om du tidligere er dømt for bruk, og politiet ønsker å være kjipe når de ser du er rød i øynene.
Vis hele sitatet...
Resten av historien er ikke så veldig plausibel i mine øyner - han har sikkert blitt tatt av politiet og alt det der. Dog høres det ut som overdrivelse fra start til slutt.

Alltså, vi er ikke uenig i at de kan ta fra deg lappen. Dog hvor ofte det skjer er jeg særs uenig i. Uansett, på det punktet er det sidestilt med alkohol, bare at det skjer garantert mye flere saker hvor inndragelse av lappen har med alkohol og gjøre(selvsagt p.g.a flere drikker alkohol, but still) - sidestilling med alkohol, kan vel ikke klage så mye på det?

"I tillegg vil en av de elleve få utsettelse med å ta førerkort, fordi han også tidligere har fått advarsel." En av de elleve fikk alltså utsettelse av førekortet, for han tidligere har fått en advarsel oppimot dette. Den kan jeg kjøpe. Ikke like utrolig som gummihansker og glidemiddel.

frø; Jeg snakket ikke til deg når det kommer til gummihanskene, snakker om en link tidligere pastet.
Sist endret av et eller annet; 24. august 2013 kl. 00:22.
Sitat av hideout Vis innlegg
Alltså, vi er ikke uenig i at de kan ta fra deg lappen. Dog hvor ofte det skjer er jeg særs uenig i. Uansett, på det punktet er det sidestilt med alkohol, bare at det skjer garantert mye flere saker hvor inndragelse av lappen har med alkohol og gjøre(selvsagt p.g.a flere drikker alkohol, but still) - sidestilling med alkohol, kan vel ikke klage så mye på det?
Vis hele sitatet...
Vi var uenige til å begynne med, men det er flott at du nå forstår at man kan miste lappen dersom man blir tatt for å røyke hasj. Sannsynligheten for at dette skjer er riktignok minimal, men det kan skje.
Sist endret av caperno; 24. august 2013 kl. 00:43.
Slutt og diskuter og fyr opp en Joint. Man skal kunne få Cannabinoid på piller og Delta-9 Tetrahydrocannabinol på piller. Helst en sammenheng fordi begge stoffene har dårlige sider men begge stoffene behandler den andres dårlige side. Ren Cannnabinoid eller CBN fører til paranoide anfall og Thc uten CNB fører også til paranoide anfall. Kilder:Youtube, google, og forumer.
Sitat av hideout Vis innlegg
Flott. Regner med at du er med på at de linkene du har pastet hittil også er stoner-tales
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke med på at den ene lenken (de andre var avisartikler) beskriver "stonertales", bare fordi du ikke tror på det som skrives. Kan det kanskje tenkes at du ikke vet og hører om alt som skjer inne på politistasjonene i Norge?

Du har jo rett når du sier man i utgangspunktet ikke kan gjøre slike inngrep. Eller, politiet har mulighet til det, men de må søke om tillatelse etter straffeprosessloven § 157 som hjemler kroppsundersøkelse.
Men selv om politiet ikke har lov til dette, kan det tenkes at de gjør det likevel? Spesialenheten for politisaker ser ut til å ha undersøkt anklager om ulovlig ransakelse av kroppens hulrom. Til det skriver de: "Visitasjon og inspisering av kroppens hulrom-rutinemessig?" Sakene ble sendt videre til de aktuelle politidistrikt med anmodning om administrativ vurdering.

Hvordan du kan være så voldsomt sikker på at historien vi leste bare er oppspinn forstår jeg ikke. Kroppsundersøkelser skjer daglig over hele Norge, så jeg ser ingen grunn til å betvile at også denne personen ble utsatt for dette.

Sitat av SNL
I en straffesak kan den som med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, etter straffeprosessloven av 22. mai 1981 § 157 underkastes kroppsundersøkelse når det antas å være av betydning for opplysningen av saken og ikke fremstår som et uforholdsmessig inngrep. Det er videre et vilkår at undersøkelsen kan skje uten fare eller betydelig smerte. Undersøkelsen kan f.eks. gå ut på at det tas blodprøve eller foretas undersøkelse av endetarm eller vagina.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så.... Politiet tar grep på ungdommene!

http://www.nrk.no/sorlandet/_-det-vi...ser-1.11218749

Kommer på skolen å henter de. Er det noen som synes det er det beste for disse ungdommene? Poenget er jo å "hjelpe" de. Er dette den beste måten å hjelpe folk på?

Er det noen som helt ærlig kan si at de er for det her?
Sitat av frø Vis innlegg
Er det noen som helt ærlig kan si at de er for det her?
Vis hele sitatet...
Det er sikkert mange som i sin beste mening er for dette. De tror at noen av disse ungdommene nå vil slutte å bruke narkotika, men ser ikke hvordan elevene nå kan risikere å bli stigmatisert og mobbet av sine medelever. En annen konsekvens av en slik praksis er at ungdommen som blir tatt, og andre som hører om aksjonen, i fremtiden ikke tørr å oppsøke hjelpetiltak pga. frykt for å bli straffet. De fleste av disse elevene vil uansett fortsette med å bruke rus - enten pga. trass, eller fordi at de allerede er blitt avslørt, og ikke lenger bryr seg. Andre igjen vil slutte helt med cannabis og kanskje begynne å ruse seg (enda mer) på alkohol. Noen vil kanskje i fremtiden oppleve å ikke få skoleplassen, eller den jobben som de har ønsket seg, som følge av at de har bruk av narkotika på vandelen.

Jeg mener at vi som ett minimum må avkriminalisere bruk av rusmidler - uansett hvilket. Man hjelper ikke noen - spesielt ikke de avhengige - ved å straffe de. Dersom man vil at folk skal legge vekk rusen, så er det informasjon og hjelpetiltak som er den rette veien. Narkomani er en sykdom. Hvilke andre sykdommer er straffbare?
Sitat av caperno Vis innlegg
Narkomani er en sykdom. Hvilke andre sykdommer er straffbare?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å være narkoman for å drive med ulovlige rusmidler. Selv syntes jeg dette ikke er en god løsning for elvene. Hvilken annen løsning finnes det? La oss si at at man avkriminaliserer rusmidler. Hvorfor skulle dette virke forebyggende for at folk blir narkomane? Slik jeg ser det, og si meg gjerne i mot hvis dere har andre syn: Avkriminalisering vil fjerne frykten for å bruke rusmidler og gjør veien lettere for at unge påfører seg "sykdommen" narkomani. Det å bli narkoman er rett og slett selvpåført sykdom så det blir dumt og sammenlikne dette med kreft eller influensa.

Så lenge rusmidlene er ulovlige så må vi ha klare sanksjoner for oss som bruker. Og at ungdommer som blir tatt blir stigmatisert er trist, men det greit at det er sånn likevel. Fra man går i barnehagen lærer man at om man er med på leken så må man tåle steken. Er du redd for å miste drømmejobben pga rus så har du alltid et valg om å la være å ruse deg.
Sist endret av Mofse; 4. september 2013 kl. 15:20.
Når du er 15 år gammel tenker du ikke så langt. Da tenker du gjerne at det er litt kult at folk delvis vet at du bruker rusmidler (fordi det er ulovlig). Helvete begynner ikke før en blir tatt, og da er det for sent å redde vandelen sin i tillegg. Når politiet kommer PÅ skolen og henter deg går det litt for langt spør du meg. Det er dette som fører til psykiske problemer.

Og hvis det er slik at 10% av disse får problemer med rus, merkes det, og personen må få hjelp. Ikke straff!

Skal vi kanskje straffe de som begynner med alkohol når de er 15 år fordi det kan være farlig for de? Det er ikke slik at alkohol er tryggere enn andre ting, TVERT IMOT.

Men folk er klar over skadevirkningene av alkohol, det er livsfarlig. Jeg tror derfor at det blir brukt litt mer med måte.

kan ikke politiet bruke ressursene sine på litt mer givende ting? Vil du betale skatt for dette?
Sitat av frø Vis innlegg

Og hvis det er slik at 10% av disse får problemer med rus, merkes det, og personen må få hjelp. Ikke straff!

Skal vi kanskje straffe de som begynner med alkohol når de er 15 år fordi det kan være farlig for de? Det er ikke slik at alkohol er tryggere enn andre ting, TVERT IMOT.
Vis hele sitatet...
Så er det meningen at politiet skal overse de som bryter loven fordi man vil føle skam over seg selv fordi politiet tar hånd om deg som har brutt loven. Det burde finnes løsninger som hjelper de som har blitt tatt opp på beina igjen. Ikke at det å bli tatt med en joint har muligheten til å ødelegge liv slik som det fremstår i denne tråden. De finnes sikkert mange forskjellige alternativer som ikke inneholder at man skal avkriminalisere alt.

Er det ikke mulig å diskutere cannabis uten at alkholsippinga skal dukke opp hver gang.

Alcohol, because no great story starts with someone drinking water.
Sist endret av Mofse; 4. september 2013 kl. 20:35.
Nei det er faktisk ikke mulig. Skjønner at du har en kjærlighet for alkohol, som noen har for kokain, eller amfetamin, eller cannabis. Poenget her er at man skal hjelpe befolkningen fra å skade seg selv og andre. Alkohol er omtrent det rusmiddelet som er farligs for ANDRE enn deg selv når du tar det, fordi mange blir aggressive og mister all form for kritisk sans.

Folk som mener alkohol burde være lov og cannabis ulovlig er definisjonen på hyklere og fullstendig evneveike folk.

Jeg mener forøvrig at begge deler skal være lov, fordi forbud ikke hjelper befolkningen på noe nevnverdig vis, annet enn at det skaper ekstremt mye kriminalitet. Folk som overhodet ikke burde bli sett på som kriminelle, er det, sånn som situasjonen er i dag. Greit, kanskje bruken går opp et par prosent uten et forbud, men alt dritet som følger med et forbud er ikke verdt det.

Heldigvis blir det bare færre og færre av dere rundt om kring i verden så det er bare et spørsmål om tid
Det er så mange blandede følelser for hvorvidt jeg ønsker det legalisert, men det jeg synes hadde vært spennende er om vi legaliserte det og solgte det i butikkene i en periode. For å så se hva som skjer. Deretter kan man evt. velge om vi skal fortsette om vi skal stoppe det.
Sitat av Mofse Vis innlegg
Man trenger ikke å være narkoman for å drive med ulovlige rusmidler. Selv syntes jeg dette ikke er en god løsning for elvene. Hvilken annen løsning finnes det? La oss si at at man avkriminaliserer rusmidler. Hvorfor skulle dette virke forebyggende for at folk blir narkomane? Slik jeg ser det, og si meg gjerne i mot hvis dere har andre syn: Avkriminalisering vil fjerne frykten for å bruke rusmidler og gjør veien lettere for at unge påfører seg "sykdommen" narkomani. Det å bli narkoman er rett og slett selvpåført sykdom så det blir dumt og sammenlikne dette med kreft eller influensa.
Vis hele sitatet...
Nei, man er ikke nødvendigvis narkoman om man bruker narkotika.
Jeg vil at vi skal legalisere, da dette bl.a vil føre til at vi får mesteparten av narkotikaen bort fra gata og inn på utsalgssteder der hvor man har restriksjoner slik som f.eks aldersgrense. Der risikerer man heller ikke å bli prakket på sterkere stoffer, slik man gjerne gjør hos dealeren dersom vedkommende er tom for hasj eller fordi han ønsker å tjene mer penger på deg. En avkriminalisering vil ikke virke forebyggende ettersom det eneste den gjør er å fjerne straffene for bruk. Du snakker om å fjerne frykten for å bruke rusmidler? Hvert år så hører vi politiet si: "Vi merker en markant økning i narkotikabruken". Folk prøver narkotika uansett, og bryr seg ikke om hva loven sier. Det finnes også mange som ikke selv er skyld i sin avhengighet.

Så lenge rusmidlene er ulovlige så må vi ha klare sanksjoner for oss som bruker. Og at ungdommer som blir tatt blir stigmatisert er trist, men det greit at det er sånn likevel. Fra man går i barnehagen lærer man at om man er med på leken så må man tåle steken. Er du redd for å miste drømmejobben pga rus så har du alltid et valg om å la være å ruse deg.
Vis hele sitatet...
Man må selvsagt straffe lovbrudd, men jeg ønsker (som ett minimum) at bruk av narkotika ikke skal være straffbart. Man burde ikke kunne miste drømmejobben pga. den ene gangen man ble tatt i å bruke ett annet - og gjerne mindre skadelig - rusmiddel enn alkohol.
Sist endret av caperno; 4. september 2013 kl. 23:19.
Sitat av frø Vis innlegg
Heldigvis blir det bare færre og færre av dere rundt om kring i verden så det er bare et spørsmål om tid
Vis hele sitatet...
Føler meg stigmatisert her

Det virkelige poenget er om man ønsker å redde menneskeheten fra å skade seg selv og andre så holder vi bruken av heroin, methamfetamin osv så langt nede som mulig. Finner rett og slett ikke gode argumenter for at avkriminalisering vil ha denne funksjonen. Jeg diskuterer alle rusmidler nå siden det var det denne lille diskusjonen startet med.

Kall meg evneveik om du vil. Jeg har ikke noe i mot at folk nyter cannabis selv om det er ulovlig. Jeg ser ikke hvorfor vi skal he flere rusmidler på markedet. Oja, det finnes gode argumenter for og i mot. Det burde alle vite selv om jeg tviler. Alkoholsutringa syntes jeg er barnslig fordi det er oppbrukt og uinteressant.
Sitat av Mofse Vis innlegg
Det virkelige poenget er om man ønsker å redde menneskeheten fra å skade seg selv og andre så holder vi bruken av heroin, methamfetamin osv så langt nede som mulig. Finner rett og slett ikke gode argumenter for at avkriminalisering vil ha denne funksjonen. Jeg diskuterer alle rusmidler nå siden det var det denne lille diskusjonen startet med.
Vis hele sitatet...
Heroin og Meth er allerede tilgjengelig det. Alle vet vel hvor de trenger å reise for å kjøpe narkotika? Finner man ikke noe i kommunen sin, så er det bare å ta turen til Oslo, slik som så mange lærlinger i opiatmisbrukerfaget har gjort før deg. Det er der det reneste stoffet er.

Men spør deg selv: "Kunne jeg tenke meg å prøve heroin"? Hvis du svarer nei, så lurer jeg på hvordan du kan mene at andre vil svare ja. Det å prøve heroin vil nok sjeldent være en impulsiv handling, og jeg antar at de aller fleste som ønsker dette, allerede har en alt for god erfaring med narkotika, og da lar de ikke loven komme i veien for seg.

Ønsker å presisere at jeg ikke ønsker at man skal selge heroin på butikken eller vinmonopolet. Apoteket hadde vært ett passende sted. Heroinister burde også ha muligheten til å få heroin på resept i en rehabilitering- og avvenningsprosess.
Sist endret av caperno; 4. september 2013 kl. 23:39.
Sitat av caperno Vis innlegg

Men spør deg selv: "Kunne jeg tenke meg å prøve heroin"? Hvis du svarer nei, så lurer jeg på hvordan du kan mene at andre vil svare ja. .
Vis hele sitatet...
Fordi folk er forskjellige og staten ikke kan ta hensyn til at alle plutselig skal være helt like.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Mofse Vis innlegg
Fordi folk er forskjellige og staten ikke kan ta hensyn til at alle plutselig skal være helt like.
Vis hele sitatet...
Det der er bare teit. Ingen friske mennesker hopper rett på heroin. Det bare skjer ikke, og om det skulle skje er det mest sannsynlig en eksentriker av noe slag og det skjønner du.
married to google
Xmalix's Avatar
Hva med å gjøre cannabis lovlig og alkohol ulovlig? Det er en morsom tanke...