Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2383
Hei har bestemt meg for å kjøpe kamera nå etter som jeg har tenkt på det en god stund, å så ser jeg på elkjøp så har de Nikon d5100 for 3000kr
Men så har noen av de jeg kjenner anbefalt canon 550d.
Jeg har ikke peiling på hva jeg skal se etter på et kamera så hva ville dere anbefale av de 2? eller et annet i den prisklassen canon er i?
Jeg er nybegynner og har Canon EOS 600D og er ganske godt fornøyd med det.
Jeg får til å bruke det til en viss grad (enda).
Men en kompis av meg har 550D og han er kjempefornøyd.
Han kjøpte en slik pakke der det fulgte med ett ekstra objektiv.

Jeg har selv ingen erfaring med Nikon så kan ikke tale for/imot noen av Deres kameraer.

Det er i hvert fall gøy å ta bilder, så mye kan jeg si! :-)
Frankrikes Solkonge
Ville satsa på 600D for nybegynner. Da har du i tillegg filmfunksjonen, som gjerne er bedre på Canons produkter, som du kan leke deg med.
Trådstarter
Ok, Vet at det er flere jeg kjenner som har canon istedenfor nikon, men det er jo fint å høre andre sin mening å
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lofed Vis innlegg
Ok, Vet at det er flere jeg kjenner som har canon istedenfor nikon, men det er jo fint å høre andre sin mening å
Vis hele sitatet...
Da kjøper du canon, slik at du kan låne optikk av dei, og omvendt.
Jeg kjøpte den pakken her! http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=764058
Superfornøyd! Kameraet er kjempebra til å ta bilder med og som du ser følger det med et "vanlig" objektiv og en tele.
Akkurat bestilt meg fisheye objektiv til dette kameraet. Gleder meg som en unge
Har ennå ikke prøvd å filme, men er sikkert supert til det også.
550D. Så er det noen som har foreslått 600D. Hvilket av disse to du velger er irrelevant. Eneste er at 600D har muligheten til å vri skjermen og er en nyere modell. Sånn ellers er de relativt likestilt. Personlig er jeg veldig glad i min 550D, men funderer på å oppgradere snart. Det som har mye å si er objektivet. Sats på et kamera med fullformat og velg objektiver deretter. På den måten slipper du å selge alt av objektiv du kjøper senere om du ønsker å oppgradere til sikkelige saker.

Når det kommer til objektiver skal jeg gjøre det kort. Jeg syntes at 50mm f/1.4 er helt sinnsyk til porettfotografering. Så et råd er å skaffe deg kamera med mulighet for fullformat objektiv.

Når det kommer til film fungerer 550D'en veldig bra. Det den sliter med er når man skal filme raske objekter/ting/tang.

- Pix
Sist endret av Little Pixie; 27. desember 2012 kl. 20:58.
Oh herro there.. ^_^
Har D5100 selv og vil si at du kommer mye bedre ut prismessig enn det jeg gjorde (nå fikk jeg bag,minnekort ,55-200mm VR og litt annet også da) Er et veldig bra kamera! Jeg vurderte også Canon ,men fordi hele familien har Nikon ble valget mer og mer klart. Må si at alt i alt så gjorde jeg ikke et dårlig kjøp. Å fikk minst like mye som med et Canon Kamera!
Trådstarter
Takk for all responsen, men lurer litt på hvorfor ingen utenom qwertyfreak anbefaler nikon egentlig?
Selv har jeg jo ingen mening om noen av merkene men er bare nysgjerrig og har lite kunnskap :P
Sitat av Little Pixie Vis innlegg

Når det kommer til objektiver skal jeg gjøre det kort. Jeg syntes at 50mm f/1.4 er helt sinnsyk til porettfotografering. Så et råd er å skaffe deg kamera med mulighet for fullformat objektiv.

- Pix
Vis hele sitatet...
Ikke noe problem å bruke EF optikk på kamera med 1.6X crop, du får bare et litt annet utsnitt.

50 mm f/1.4 til Canon er jeg desverre ikke så veldig imponert over, en ræva byggekvalitet.
Da syntes jeg du har vært uheldig med din. Jeg har hatt min i overkant av et år. Ingen feil, det veier lite, det er pratisk. Og tar sinnssykt gode bilder vil jeg fremdeles påstå. Jeg kjenner flere fotografer som også er veldig fornøyd med det. Sa heller aldri at det var et problem med EF optikk! Bare viktig å tenke på

Forresten! TS: Jeg har hørt at Nikon er noe bedre rustet værmessig. Så jeg tror en del naturfotografer liker nikon best av den grunn! Men jeg er ikke sikker!
Trådstarter
Sitat av Little Pixie Vis innlegg

Forresten! TS: Jeg har hørt at Nikon er noe bedre rustet værmessig. Så jeg tror en del naturfotografer liker nikon best av den grunn! Men jeg er ikke sikker!
Vis hele sitatet...
det er jo et godt + til nikon da vil jeg si siden det er ute jeg blir å bruke det mest går jeg ut i fra
Som sagt ikke helt sikker!
Oh herro there.. ^_^
Men serriøst du gjør ikke et dårlig kjøp så lenge du holder deg til de mer kjente (Canon og Nikon primært) Vet ikke om dette er ditt første kamera, men husk kamerahuset er viktig ,men samtidig ikke det vikigste! Optikken kan du bruke uavhengig om teknologien i selve kamerahuset oppgraderes (hvis selve måten det festes på byttes til en annen standard får du ganske sikkert adaptere senere! )
Trådstarter
Ja det er mitt første kamera, derfor jeg ikke har snøring på hva jeg skal kjøpe
Sitat av Little Pixie Vis innlegg
Da syntes jeg du har vært uheldig med din. Jeg har hatt min i overkant av et år. Ingen feil, det veier lite, det er pratisk. Og tar sinnssykt gode bilder vil jeg fremdeles påstå. Jeg kjenner flere fotografer som også er veldig fornøyd med det. Sa heller aldri at det var et problem med EF optikk! Bare viktig å tenke på

Forresten! TS: Jeg har hørt at Nikon er noe bedre rustet værmessig. Så jeg tror en del naturfotografer liker nikon best av den grunn! Men jeg er ikke sikker!
Vis hele sitatet...

Jeg solgte mitt 50 mm f/1.4 fra Canon nettopp pga. den lusne byggekvaliteten på det.
Det er veldig mange som har fått ødelagt sine pga. at tannhjulene som driver AF går i stykker. Dette er et velkjent problem med akkurat dette objketivvet.

Når det gjelder værtetting så er det toppmodellene til produsentene som tåler mest. Så det er ikke noe vesentlig forskjell på hverken det ene eller det andre.
Jeg har ennå ikke klart å ta knekken på mine Canon 1D ennå til tross for iherdige forsøk.

Vet Ole Jørgen Liodden brukte Canon tidligere, men gikk over til Nikon da de tilbydde han mer penger
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Jeg solgte mitt 50 mm f/1.4 fra Canon nettopp pga. den lusne byggekvaliteten på det.
Det er veldig mange som har fått ødelagt sine pga. at tannhjulene som driver AF går i stykker. Dette er et velkjent problem med akkurat dette objketivvet.

Når det gjelder værtetting så er det toppmodellene til produsentene som tåler mest. Så det er ikke noe vesentlig forskjell på hverken det ene eller det andre.
Jeg har ennå ikke klart å ta knekken på mine Canon 1D ennå til tross for iherdige forsøk.

Vet Ole Jørgen Liodden brukte Canon tidligere, men gikk over til Nikon da de tilbydde han mer penger
Vis hele sitatet...
Ah, jeg bruker autofokus veldig sjeldent, kanskje derfor jeg ikke føler at det er noe problemer.

Såklart er topmodellene best! Men nå tror jeg ikke han er på jakt etter det !
Forresten liker jeg godt kamerahuset ditt da
Sist endret av Little Pixie; 28. desember 2012 kl. 07:28.
Det jeg skulle frem til er at Nikon sine konsumenthus ikke er noe mer værbestandige enn Canon sine. Men Pentax og Olympus? har noen rimelige hus som er værtettet
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Det jeg skulle frem til er at Nikon sine konsumenthus ikke er noe mer værbestandige enn Canon sine. Men Pentax og Olympus? har noen rimelige hus som er værtettet
Vis hele sitatet...
Neinei. Men derfor sa jeg ikke for sikkert! Jeg har selv badet mitt kamera ved uhell. Den overlevde ihvertfall.

Forresten, jeg sikler litt på 100mm til canon med macro. Syntes du jeg burde satse på L serien fremfor vanlig og isåfall hvorfor? Har sett over specs og ser ingen markant forskjell foruten om byggemekanismen/kvaliteten.

Det er snakk om disse to.

http://www.japanphoto.no/canon-ef-10...l-macro-is-usm

http://www.japanphoto.no/canon-ef-100mm-f-28-usm-macro
L-serien har også IS (bildestabilisering). Byggekvaliteten og glasskvaliteten er markant forskjellig.
Droppet å kjøpe canon 600D, la heller til en 1000lapp ekstra for 650D.
Film forskjellen er ikke stor en annet at du har følgefokus i filmingen, noe som er grei å ha i amatørshoot, men klare enda ikke å finne ut når det er nyttig... bruker stortsett mf.
Men i bilde så skal det være forskjell men jeg driv ikke så mye med bilde hehe.

Canon 600D/650D er gode speilrefleks, har også hørt at den nye mark 5D som koster sjorta har dårligere film funksjoner en 650D, noen som kan av/bekrefte?
Som Gerbizzle sier så er byggekvaliteteten og glasskvaliteten bedre. Vil tippe på at L versjon gir bedre kontraster også.

L optikk taper seg også lite i verdi så om du skulle selge den senere så får du en god pris på den.
Trådstarter
Ser at bet ble litt OT i forhold til hva jeg lurte på men takk for alle svar som hjalp meg
Så i dag var jeg hos elkjøp og der anbefalte han ikke nikon d5100 egentlig bare for at det var en veldig gammel modell forhold til andre (ikke at det trenger å være negativt etter min mening men).
Canon 550d sa han at var et godt kamera, men ville heller anbefale et Sony a37. Han sa det vare like bra men var litt mere nybegynnervennlig en de andre.
Så hva mener dere om Sony a37 da?
det kostet litt mere en hva jeg hadde tenkt å bruke, men kan strekke meg til 5000kr om det er verdt d
Oh herro there.. ^_^
Sitat av lofed Vis innlegg
Ser at bet ble litt OT i forhold til hva jeg lurte på men takk for alle svar som hjalp meg
Så i dag var jeg hos elkjøp og der anbefalte han ikke nikon d5100 egentlig bare for at det var en veldig gammel modell forhold til andre (ikke at det trenger å være negativt etter min mening men).

Så hva mener dere om Sony a37 da?
det kostet litt mere en hva jeg hadde tenkt å bruke, men kan strekke meg til 5000kr om det er verdt d
Vis hele sitatet...
D5100 er et litt eldre kamera ja og D5200 er lansert. (Aner derimot ikke når det kommer til Norge) litt flere megapiksler og litt annet stæsj ,men alt i alt omtrent samme kameraet.. For meg som driver litt med film i tillegg hadde det ikke så mye og si. De byttet fra 24 bilder/s i 1080p til 30bilder/s max Hvis jeg ikke husker feil.... så ikke no store greier Har som sagt D5100 selv og vil si at du får enda mer for pengene enn meg (de droppa prisen med 2 lapper rett etter jeg kjøpte så følte meg litt lurt der , Men er et kjempebra kamera!)

Når det gjelder A37 så er det et KJAPT kamera og da mener jeg KJAPT.

Sony har en litt annen tilnærming til ting (fokuserer ikke mellom hvert bilde, men hele tiden siden speilet er "halv gjennomsiktig". Noe som gjør at fokus`en går veldig kjapt og at kameraet kan da flere stillbilder i sekundet enn Konkurrentene.) Bildene hadde blitt omtrent det samme (siden Sony også produserer bildebrikken for bl.a Canon og Nikon. De tar seg av teknologien/ det elektroniske mens Canon/ Nikon tar seg av alt ellers )


Problemet med Sony kamera`er er at det er vanskelig å få tak på brukte objektiver/ optikk. (Noe jeg vil anbefale deg i begynnelsen) Kan også bli vanskelig å få lånt av andre. Generelt Kjøpe/få /bytte av objektiver/ optikk blir vanskeligere.


Jeg ville kjøpt et kamera fra noen som produserer [COLOR="PaleGreen"]KAMERAER[/COLOR] pirmært ikke [COLOR="DarkOrange"]DATAMASKINER[/COLOR] og deretter kameraer på si... som sagt Den elektroniske innmaten blir uansett produsert av de som kan den, nemlig sony!
Sist endret av qwertyfreak; 29. desember 2012 kl. 01:45. Grunn: Fikser skriveleif`s yay!
Trådstarter
Sitat av qwertyfreak Vis innlegg
Jeg ville kjøpt et kamera fra noen som produserer [COLOR="PaleGreen"]KAMERAER[/COLOR] pirmært ikke [COLOR="rgb(152, 251, 152)"]DATAMASKINER [/COLOR] og deretter kameraer på si... som sagt Den elektroniske innmaten blir uansett produsert av de som kan den, nemlig sony!
Vis hele sitatet...
Takk for et veldig godt svar
Sony fristet jo litt etter hva det du forteller om de, men jeg kan jo se ulempen med take på linser da.
Det virker som det egentlig koker ned til at jeg bare burde slutte å tenke så mye på hvordan kamera man skal kjøpe siden alle virker så like (utenom sony som hadde det spesielle speilet som virket fristende).
Men det kan se ut for at jeg bare burde kjøpe et canon kamera siden de fleste av de jeg kjenner har det så jeg kan låne linser hos dem.
Jeg fikk Samsung Galaxy Camera til bursdagen min, og eeeelsker det! 16.3 megapiksler og 21x optisk zoom og otptisk bildestabilisator.. (http://st2.gsmarena.com/vv/pics/sams...amera-new1.jpg)
Men du vil kanskje ha et litt mer pro kamera der du kan bytte delene..
Sist endret av Emip; 29. desember 2012 kl. 02:10.
Trådstarter
Sitat av Emip Vis innlegg
Jeg fikk Samsung Galaxy Camera til bursdagen min, og eeeelsker det! 16.3 megapiksler og 21x optisk zoom og otptisk bildestabilisator.. (http://st2.gsmarena.com/vv/pics/sams...amera-new1.jpg)
Men du vil kanskje ha et litt mer pro kamera der du kan bytte delene..
Vis hele sitatet...
Har lest en god del om galaxy kameraet, og det er sikkert et veldig artig kamera, men jeg vil ha noe litt større er litt mere avansert
Skal på ingen måte ha noe "pro" utstyr siden jeg i starten sikkert kommer til å ha mere en nok å bare ta et vanlig bilde
Har aldri fått noe glede av å bare trenge å trykke på utløseren på et kompaktkamera, derfor vil jeg ha noe litt mere avansert å bruke fritiden på.
Sitat av lofed Vis innlegg
Har lest en god del om galaxy kameraet, og det er sikkert et veldig artig kamera, men jeg vil ha noe litt større er litt mere avansert
Skal på ingen måte ha noe "pro" utstyr siden jeg i starten sikkert kommer til å ha mere en nok å bare ta et vanlig bilde
Har aldri fått noe glede av å bare trenge å trykke på utløseren på et kompaktkamera, derfor vil jeg ha noe litt mere avansert å bruke fritiden på.
Vis hele sitatet...
Det er en del manuelle funksjoner på det, som ligner veldig på et speilrefleks kamera, men jeg skjønner hva du mener! Har et stort sort Canon kamera i tillegg, og det er en helt annen følelse, selv om jeg syntes Samsungen er morsomst!
Sist endret av Emip; 29. desember 2012 kl. 02:33.
Trådstarter
Sitat av Emip Vis innlegg
selv om jeg syntes Samsungen er morsomst!
Vis hele sitatet...
hehe kan godt være, det ser jo helt klart gøy ut til sitt bruk
Det kom vel ikke som noen overraskelse at Elkjipmannen anbefaler Sony....og den enkle grunnen er at Sony er det merket som de har mest avanse på.

Men som tidligere nevnt i tråden, stikk i en butikk med godt utvalg og klå på de forskjellige kameraene og velg det som passer best for hendene dine. Og sjekk ut menyer og slikt også slik at du finner et kamera som du er komfortabel med.
Sist endret av Wipeout; 29. desember 2012 kl. 08:32.
Trådstarter
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Det kom vel ikke som noen overraskelse at Elkjipmannen anbefaler Sony....og den enkle grunnen er at Sony er det merket som de har mest avanse på.
Vis hele sitatet...
Åja du sier det ja, man kan faen ikke stole på noen i butikker lengere....
Selv så er jeg en veldig ærlig selger som ikke prøver å lure folk til å kjøpe noe de ikke trenger eller bare for at vi skal tjene mest mulig.
Så det provoserer veldig når man møter på andre som prøver å lure en uvitende kunde.
Skal prøve å undersøke litt rundt det du sier om at de har størst avanse på sony, og hvis det stemmer så skal jeg levere en skriftlig klage på at selgeren har prøvd å lure meg til å kjøpe et produkt bare pga. de har mest fortjeneste på det og ikke at det var en ren anbefaling.
Oh herro there.. ^_^
Sitat av lofed Vis innlegg
Åja du sier det ja, man kan faen ikke stole på noen i butikker lengere....
Selv så er jeg en veldig ærlig selger som ikke prøver å lure folk til å kjøpe noe de ikke trenger eller bare for at vi skal tjene mest mulig.
Så det provoserer veldig når man møter på andre som prøver å lure en uvitende kunde.
Skal prøve å undersøke litt rundt det du sier om at de har størst avanse på sony, og hvis det stemmer så skal jeg levere en skriftlig klage på at selgeren har prøvd å lure meg til å kjøpe et produkt bare pga. de har mest fortjeneste på det og ikke at det var en ren anbefaling.
Vis hele sitatet...

Saken blir jo ikke bedre av at Elkjøp og Lefdal har samme eiere akkurat
Og Expert slenger inn årene overalt som jeg ser dem etter noen år.... (+ de har ræva utvalg ofte.... )

Når det gjelder sony kameraet så kan det komme godt med om du tar naturbilder / motorsport etc... (raske ting igjen...) Men kun da... så litt på a 57 også jeg

Har helt glemt å spørre om budsjettet (hvis dette ble oppgitt beklager jeg )

Men kan anbefale deg denne siden! sammenligne kameraene du er interessert i side om side med hverandre Hjalp meg masse!
Trådstarter
Sitat av qwertyfreak Vis innlegg
Har helt glemt å spørre om budsjettet (hvis dette ble oppgitt beklager jeg )

Men kan anbefale deg denne siden! sammenligne kameraene du er interessert i side om side med hverandre Hjalp meg masse!
Vis hele sitatet...
Har vel egentlig ikke nevnt budsjett, men MAKS 5000 helst litt under.
Skal sjekke ut den siden