Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 585
Hei!

Har en stasjonær pc jeg bygget i 2012 som til nå har fungert helt ypperlig til mitt bruk med lett kontorarbeid ( eposter og betale regninger ) Sliter nå med at harddisken jobber med 100% styrke uten at jeg kan skjønne hvorfor. Utført disk sjekk og litt diverse tidligere men uten bedring. Har bare benyttet halve størrelsen så god plass igjen.

Harddisken nærmer seg 13 år gammel så kanskje det er årsaken?
Kan det hjelpe med ny harddisk og skal jeg gå for SDD eller HDD?

PC stats:
Prosessor:
Intel(R) Core(TM) i5-3350P CPU @ 3.10GHz 3.10 GHz
Installert RAM
16,0 GB
Systemtype
64-biters operativsystem, x64-basert prosessor
Harddisk
Harddisk Samsung HD103UJ ( 1000GB/7200rpm/32M )
13 år er en imponerende levetid for harddisker.

Kjøp deg en SSD, og absolutt alt kommer til å føles som om det går kjappere. Når jeg en gang for lenge siden oppgraderte mine foreldres datamaskiner til SSD, så kunne de sverge på at selv internett var blitt kjappere.
Trådstarter
35 0
Update:
Kjøpte ny SSD og nå er dataen ekstremt rask og ikke minst veldig stillegående!
Takker for hjelpen
Anbefaler ny SSD som andre her, men jeg ville uansett sjekket Resource monitor for å se om det er en service eller app som har gått bananas.
Velg Disk arkfanen, og under Disk activity, så sorter på Read for å se om det er noe (f.eks. antivirus) som leser mye på systemet, og velg så Write for å se om noe skriver mye, og sjekk også Total, for å se hva som evt gjør begge deler.

Hadde selv problemer med mye disk aktivitet på jobb pc, noe som viste seg å være Heimdal sikkerhetsløsningen vi bruker. Den spiste dog også flere GB minne, så var forholdsvis enkel å finne.