Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  120 16307
Etter min erfaring er unntakene de politimennene som faktisk ikke oppfører seg som rasshøl.
Sitat av no0b Vis innlegg
Har du noen begrunnelse for det utsagnet..?
Vis hele sitatet...
Nicke ditt?
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Hva feiler det dere egentlig?

Det finnes dårlige folk som ikke gjør jobben sin skikkelig i alle forpulte yrker. Når man kommer over et dumt politi-tilfelle er det selvsagt stas for media å henge det ut, så stigmatiseringen øker. Tenk deg heller hvordan landet vårt hadde sett ut uten politi
Vis hele sitatet...
Ja, det er sant at det finnes dårlige folk som ikke gjør jobben sin skikkelig i alle yrker. Men klarer du ikke å se forskjellen på viktighetsgraden av profesjonelle holdninger når det er snakk om "lovens lange arm" i forhold til for eksempel en selger, megler, postmann eller lignende? Det er selvfølgelig alltid viktig å ha gode holdninger og å gjøre jobben sin bra, men hvis politiet - som skal håndheve loven og være et godt eksempel - ikke gjør jobben sin bra, kommer jo folk til å ta etter disse holdningene.

Og hvorfor skal folk orke å føye seg etter en politimann som har misbrukt stillingen sin som politimann, for eksempel ved å utføre blind vold i eller utenfor jobben? Politiet skal gå foran som et godt eksempel.
Sitat av no0b Vis innlegg
Etter min erfaring er unntakene de politimennene som faktisk ikke oppfører seg som rasshøl.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg du burde vente noen år og få litt mer erfaring før du uttaler deg. Dine meninger i denne tråden viser en ekstremt umoden holdning. Håper for din skyld at du ikke er mer enn 15 år gammel.
Sitat av no0b Vis innlegg
Har aldri sagt at landet hadde klart seg uten politi. Jeg har sagt at jeg vil aldri tilkalle politiet, ikke for mitt vedkommende. Politiet er nødvendig, det sier seg selv, men det virker som de fleste politimenn går inn for å være motbydelig, dømmende, frekke eller hovne istedenfor å ha den innstillingen de egentlig skal ha; å være der for å hjelpe.

Jeg personlig har ikke møtt ett unntak av disse tilfellene når det gjelder uniformerte politimenn. Derimot har jeg møtt en sivil politi som ikke oppførte seg på denne måten.
Vis hele sitatet...
ok, jeg skal respektere dine meninger og jeg synes at det er trist at du bare har opplevd denne siden av politiet.
Sitat av Fickledick Vis innlegg
ok, jeg skal respektere dine meninger og jeg synes at det er trist at du bare har opplevd denne siden av politiet.
Vis hele sitatet...
Du kan jo gjette deg til hvorfor han bare har opplevd denne siden av politiet.. Sikkert ikke noe englebarn
Det er så tåpelig når folk skal gå rundt og tro at all politi er helt i ørska. "Buhuu politiet tok meg når jeg røyka 1 gram hasj i parken i sommer" SNUT ER UT!

Er glad vi har politiet i dette landet Selvsagt finnes det politifolk der ute som ikke gjør jobben sin like bra som kollegaen etc.
Som mange sier er det ikke alle i politiet som er sånn. Men det er veldig mange, og de som ikke er maktsyke eller lignende, tør rett og slett ikke ta det opp en gang med de andre i politiet. Jeg kjenner flere politifolk som mener akkurat det samme.

Norskt politi og rettvesen er like korrupt som i utlandet, bare "her er korrupsjon lovlig."

Noe må gjøres, noe drastisk. Landet vårt blir ødelagt av vår egene styresmakter. Og vi er for få mennesker til at det kan bli noen aksjoner som får endret noe.. Vi er en stor saueflokk her i norge. Og bonden lar ulvene komme inn og ut som de vil.

Huff, jeg er redd for våre barns barn.
Og jeg da?
Jeg ble siktet på med en Co2 pistol av en jente, og slått i hodet med et bord. Først var det Co2 pistolen som var rettet mot meg, som altså var sikret. Mens jenta prøvde å finne ut hvordan hun fjernet sikringen, etter å ha forsøkt å trekke av, stormet jeg mot henne, og dro henne MEGET hardt i håret, sånn at det ble en kul. Dette måtte jeg gjøre for å kunne ta våpenet fra henne. Våpenet kastet jeg i gulvet slik at det ble ødelagt.

Jenta som slo meg i hodet med et bord lugget jeg i håret også, men først etter at hun slo. Dette gjorde jeg fordi hun hadde aggressiv atferd, og var innstilt på å slå meg en gang til.

Jeg ble siktet for å ha lugget dem i håret, slått dem i hodet med et bord, og siktet på dem med pistolen. To av tre tiltalepunkter stemmer så absolutt ikke.. Likevel står tiltalepunktene i det fine arket her, der det står "Forelegg" på! Jentene vitner gjerne for hverandre i retten, så jeg vedtok boten.

Jeg har ellers vært i kontakt med politiet før dette, og mener de har vært UTROLIG hyggelige mot meg, til tross for hva jeg har gjort. Det var en episode der de ikke var så behjelpelige, men dette var fordi jeg var sint og lei meg på grunn av en situasjon i fylla, og dermed vek unna når de holdt armene mine og slikt. Derfor synes jeg folk her er litt rare når de sier at politiet er noen idioter. Det er nok dere som er idioter selv her.

Men etter at jeg fikk dette forelegget, og forklarte min versjon av hendelsen, har jeg blitt litt bekymret for hvordan systemet fungerer idag. Er det SÅ enkelt å bare legge skylda på andre, altså?! (Så skal det sies at jeg føler at min forklaring ble totalt oversett.)
Hybelkanin1: Den historien er like lite troverdig i dag som den var da du skrev den i går. Når du som tidligere straffedømt for vold blir anklaget av to vitner for å bruke vold, da er det ikke så vanskelig å se hvorfor politiet valgte å ikke tro på deg.

Det hendelseforløpet du fortalte om i tråden din var så usammenhengende og usannsynlig at ingen ville trodde, kanskje foruten en hengivende mor.

Systemet fungerer ganske bra, med det vil i politiet, som i alle andre yrker, være råtne epler. Det blir bare større overskrifter av de få i dette yrket.
Sitat av Joey Vis innlegg
Er det noko rart? Er jo ikkje slik at folk seier til andre: Hei! Veit du kva da? Eg møtte ein politimann i dag som var heilt grei.
Vis hele sitatet...
Nei, selvfølgelig ikke... Det er jo slik vi forventer av dem
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Nicke ditt?
Vis hele sitatet...
Det kom fra rett kjeft?

Sitat av pappagutt Vis innlegg
Da tror jeg du burde vente noen år og få litt mer erfaring før du uttaler deg. Dine meninger i denne tråden viser en ekstremt umoden holdning. Håper for din skyld at du ikke er mer enn 15 år gammel.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det umodent å ha en annen mening enn din?

Dessuten har jeg hatt mange nøytrale og personlige erfaringer med politiet.
Men alle kan vel ikke ha like voksne og "erfarte" meninger som deg pappagutt, og det gjør meg da umoden og fjortiss. Nice going.

Sitat av Fickledick Vis innlegg
ok, jeg skal respektere dine meninger og jeg synes at det er trist at du bare har opplevd denne siden av politiet.
Vis hele sitatet...
Takk det samme. Jeg synes også det er trist.
Politiet er en svært viktig del av landet, det råder det ingen tvil om. Men i mitt tilfelle er det desverre likt som så ALT for mange andre nordmenn; Greie politifolk later til å være unntaket fra regelen.

Jeg har absolutt ingenting på rullebladet, og har heller aldri gjort noe spesielt for å få det. Alikevell er 90% av alle politifolk jeg møter på respektløse drittsekker, som ikke hadde kommet seg helskinnet gjennom 5 minutter snakking med en ellers svært tålmodig person uten uniformen sin.

De gangene jeg møter på dem har de en tendens til å øyeblikkelig stemple meg som "hardbarket kriminell", uten at jeg har gitt dem NOEN som helst grunn til det. Når en (relativt) lovlydig person blir behandlet som en dømt barnemorder, er det noe som skurrer. Selv de som overglorifiserer politiet så til de grader må da forstå det.


In before; Politifolk er de eneste jeg har slike problemer med. Kom for pokker ikke her og si at MIN oppførsel er problemet.
Sist endret av Lille Nikotin; 24. august 2010 kl. 02:22.
Sitat av Frdlr Vis innlegg
Flirer så jævlig av tøffinger med Fuck da police-holdning. Kan dere ikke bare pakke sakene deres og flytte til Somalia hvis dere synes snuten er så kjip?
Vis hele sitatet...
Må bare spørre:

Hvor får du Somalia fra? Og hvorfor skal folk stikke dit hvis dem synes snuten er kjipe?
Sitat av no0b Vis innlegg
Må bare spørre:

Hvor får du Somalia fra? Og hvorfor skal folk stikke dit hvis dem synes snuten er kjipe?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Anarchy_in_Somalia (jeg bare antar)
Sist endret av patches; 24. august 2010 kl. 03:14.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Du kan jo gjette deg til hvorfor han bare har opplevd denne siden av politiet.. Sikkert ikke noe englebarn
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig, du kan bare gjette. Men det er sikkert det samme du gjetter deg frem til hver gang du leser kritikk mot politiet; "Fornærmede var sikkert ikke noe englebarn".

Sitat av danchr Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Informativt! Takk
Sitat av no0b Vis innlegg
Det kom fra rett kjeft?



Hvorfor er det umodent å ha en annen mening enn din?

Dessuten har jeg hatt mange nøytrale og personlige erfaringer med politiet.
Men alle kan vel ikke ha like voksne og "erfarte" meninger som deg pappagutt, og det gjør meg da umoden og fjortiss. Nice going.



Takk det samme. Jeg synes også det er trist.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne ha andre meninger enn meg, men når du skriver "Etter min erfaring er unntakene de politimennene som faktisk ikke oppfører seg som rasshøl" da mener jeg at du fremstår som veldig lite moden. Det er min personlige mening, men jeg tror jeg ikke er alene om den.
Sist endret av pappagutt; 30. august 2010 kl. 13:47.
Politiet skue ta telefon min fordi en venn av meg hadde stukket av.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Dere som hater politiet over alt på jord, hvorfor blir ikke dere politifolk selv?
Da kan dere være med på å gjøre politiet bedre og disse "jævla" politifolkene må kanskje jobbe sammen med noen ordentlige personer slik at de må oppføre seg bra de og
Vis hele sitatet...
What he said.

Dette er jo en god start. Som også nevnt tidligere så blir det bare mer og mer generalisering. Folk sier de hater purken og det smitter over til andres hjerner. Uansett hvor du er i landet så tviler jeg på at du treffer noen som er glad i purken. Jeg har allerede 2 slektninger som holder på å utdanne seg som politi, og disse menneskene er langt ifra idioter.

Uansett hvor du er i verden så er det alltid noen som skal ødelegge for andre. Kompisene til de som er rasshøl blir som regel også stigmatisert som rasshøl de også.
Problemet slik jeg ser det etter egen oppfatning, og veldig lite lest informasjon om emnet, er at politiet trapper opp styrkene sine for fult. Og da det ikke er en reèll endring i alvorlige saker, har de bestemt seg for å ta kriminelle under utvikling. Altså små-saker som hasj, drittunger osv. Selv mener jeg de har et VELDIG stort fokus på hasj for tiden. De prioriterer helt feil, og får veldig lite utkasting i arbeidet sitt.
Her er det rehabilitering som skal inn i bildet, om det trengs. Ikke en gjeng gorillaer som skremmer vettet ut av folk og stikker ut øya på folk.

Her jeg bor har jeg blitt sjekket opp av politiet flere ganger, bare fordi jeg går på gaten. Det er ikke så veldig gøy å ha en politi-bil etter seg (skjedde meg her om dagen, og mange ganger før) med en stakkarslig liten klump i lommen. Det skremmer faktisk livet av meg, og setter meg ut i et par timer. Annet en å røyke litt, som igjen TVINGER meg til å oppsøke kriminelle og selv bli en del av den onde sirkelen, gjør jeg ikke noe galt. Det handler da om folk som jeg til vanlig ville holdt meg langt unna! Ikke nok med det, men på det her lille stedet jeg bor, fritt for kriminalitet. Bortsett fra noen gamle pepper-stukere og en gjeng med drittunger. Joda, de har som regel ALLTID et politi-helikopter som sirklerer i luften stort sett hele tiden. HVA FAEN? Hvorfor skal de bruke så store summer med penger på å ha et helikopter på landet? ..Jeg føler meg faktisk forfulgt og overvåket, grunnet helikopteret. (og det har jeg grunn til) -SKUTT!

Joa, det er greit med politiet i det samfunnet vi lever i, i dag. Det er vel en nødvendighet. En opptrapning av politi-betjener som i tillegg er veldig hissige trengs langt ifra dog.. De har alt for frie tøyler, og vi har en konsvervativ lovgivning som hindrer personlig frihet. Det skal ikke være mulig for en politi-betjent å sjekke opp/forhøre vanlige folk som går på gaten. Her går grensen til overvåkning. Personlig frihet ser jeg på som veldig viktig om man vil nå sitt mål her i livet, og ikke bli som resten av main-stream gjengen..
Vi bor jo i et veldig fredilig land, så det er ikke noe vits for staten å bryte den kulturen ved å ta i bruk gorillaer.

-Selv betaler jeg for å bli tatt. (skatt)
Sist endret av Prognisse; 30. august 2010 kl. 14:44.
At det finnes idioter i alle yrker burde ikke komme som noen overraskelse.

Det som derimot er problemet slik jeg ser det er at som ansatt i politiet så forventes det litt mer av en enn av han bak kassen på rema. Om politiet "kjører sitt eget løp", slik et fåtall gjør, kan de potensielt ødelegge livet til en uskyldig. Stort ansvar burde medføre store konsekvenser om det missbrukes - og det er her systemet failer.

Når politiet i så stor grad evner å verne om sine egne feilgrep får minoriteten av idiotpoliti stadig herje på, allmennhetens oppfattelse av politiet blir deretter. Med andre ord rammer idiotene både kolleger og sivilister, på lik linje med at en bøllete "pakkis" ødelegger for både pakistanere og nordmenn.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Du må gjerne ha andre meninger enn meg, men når du skriver "Etter min erfaring er unntakene de politimennene som faktisk ikke oppfører seg som rasshøl" da mener jeg at du fremstår som veldig lite moden. Det er min personlige mening, men jeg tror jeg ikke er alene om den.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si at jeg er umoden fordi jeg har disse erfaringene? Hva vet du om meg i det hele tatt?

Tankeløse påstander er det du kommer med.
Politiet prioriterer saker med lavere straff innen rusbruk fordi de er så elendige til og etterforske.

Ikke en gang har de hindret eller minsket mengden narkotika som faktisk kommer til Norge.
Organisert kriminalitet har aldri hatt bedre rotfeste i Norge.
Aldri har flere vært bøtelagt for små ting som bruk av rusmiddler.
Likevel liker politiet og trumfe i media om hvordan de beslaglegger mer og mer.

De fremstiller arbeidet de gjør som en suksess dette er ett problem fordi det feks har tatt ekstremt lang tid før politikere har turt og ta opp probleme rundt cannabislovgivningen kun pga at politiet har gått ut og fremstillt ting løgnaktig.

Min grunn !
Sist endret av Anders89; 31. august 2010 kl. 14:25.
Etter at jeg i en alder av 21 for første gang flyttet fra en "trygg oppvekst i enebolig" til en liten leilighet med fellesvaskeri, fikk jeg mitt første av i alt (så langt) tre møter med politiet der jeg har vært den fornærmede part.
Av gammel uvane, og mot bedre vitende, hadde jeg vasket klær litt sent, og deretter slengt dem i tørketrommelen før jeg la meg. Allerede der hadde jeg gjort to feil: Aldri vent med klesvask til ALT er skittent, og aldri legg deg før tørken er ferdig. Våknet tidlig morgenen etter av krangel og bråk på gangen(vaskeriet lå litt lenger borti gangen i etasjen min). Tenkte ikke over det, men stod opp, tok morgenkaffe, og så kom tid for dusj og rene, nyvaska klær.
NEI: en jævla uteligger hadde brutt seg inn, og tatt alt fra tørketrommelen min. Bråket jeg våknet av, var to kvinnelige naboer som prøvde å få han til å legge fra seg klærne og få han ut, men de måtte gi tapt.
Jeg visste at jeg aldri ville få igjen klærne, men pga forsikringspenger, måtte det anmeldes. Jeg fikk heldigvis låne klær som passet sånn omtrentlig (hadde jo ingenting igjen selv), og fikk etter to timers venting på sentrum politikammer i Oslo fortelle min historie til en kvinnelig politibetjent. Ubehøvlet som hun var, brøt hun ut i krampelatter av anmeldelsen.
Jeg vet at dette ikke er ulovlig, så det trenger jeg ingen reminder om, men jeg vil frem til at selv om jeg skjønner at det kan være morsomt for utenforstående, så er slike ting noe man kan fortelle om på pauserommet, og le sammen. Som profesjonell person skal man ta seg sammen i behandlingen av fornærmede.

Noe som jeg derimot betviler lovligheten av, men som jeg har hørt veldig mange bli utsatt for(blant annet tre kamerater av meg), er at sivilbiler legger seg ulovlig tett opptil bilen foran (gjelder ikke tresekundersregelen for politiet) og presser bilen foran til å skulle bryte fartsgrensen. Når bilen kjører fort nok, er det på med blålys og frem med fartsbota. Var skeptisk første gangen jeg hørte en slik historie, men når jeg har hørt så veldig mange bli utsatt for det, finner jeg ingen grunn til å betvile sannheten i det.
Selv brukte jeg alltid å la meg stresse når andre legger seg opptil meg, men nå roer jeg heller ned og legger meg med nåla på streken det fartsgrensen er, samt at jeg så langt mulig gir dem mulighet til forbikjøring. Om de ikke kjører forbi, og heller ikke legger seg lenger bak, har jeg ved et par anledninger trampet inn bremsen (jeg gjør alt jeg kan for ikke å kjøre ihjel den søte pusekatten som plutselig løp ut i veien ).

Jeg har også faktisk hatt en god opplevelse: Kjøring uten å ha med førerkort er grunnlag for bot, men den ene gangen jeg har blitt stoppet i rutinekontroll etter å ha hatt lappen i tolv år, hadde jeg glemt lommeboka hjemme. Heldigvis fikk jeg bare beskjed om å huske den heretter(etter at han hadde sjekket opp i registeret at jeg hadde lov å kjøre).

Når det gjelder politifolk generelt, så tror jeg faktisk de fleste gjør så godt de kan innenfor de rammevilkårene de har. Derimot så finnes det dessverre litt vel mange råtne egg i kurven. Spesielt gjelder dette at de tar en del snarveier og tar seg litt vel til rette i "narkosaker". Har selv aldri vært berørt på det punkt, men mtp mitt nick er det vel ingen hemmelighet at jeg har stor kjennskap til slikt. Purken overrumpler ved razzia og benytter seg av et paralysert "offer" til å trenge seg inn i bolig uten pålagt rettskjennelse osv. Der vet jeg med stor sikkerhet at de som følger korrekt prosedyre heller er unntakene som bekrefter regelen.
Sitat av no0b Vis innlegg
Hvordan kan du si at jeg er umoden fordi jeg har disse erfaringene? Hva vet du om meg i det hele tatt?

Tankeløse påstander er det du kommer med.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si det er tankeløse påstander. Du sier at de 20-30(?) politimennene du har møtt har oppført seg som rasshøl, og derfor er størstedelen av hele landets politi selvopptatte, maktgale egoister som ikke bryr seg en døyt om andre. Det vil jeg si er temmelig umoden å anta.

Og siden du bare har hatt negative erfaringer med politiet har det aldri fallt deg inn at det kan ha noe med oppførselen din å gjøre og hva du evt. har gjort før?
Utsagnet med at Norge hadde klart seg mye bedre uten politi er ironisk nok frem til et visst punkt sant.
I de tilfeller hvor en person vet hvem som har gjort ham/henne urett, og politiet avslutter pga bevisets stilling, vil den som har blitt skadelidende trygt kunne ta loven i egne hender der myndighetene svikter. MEN det er også der sannheten slutter. For når et (naturlig nok) rettmessig illsinna offer får frie hender, vil det i de fleste tilfeller ende i universalt kaos. Eksempelvis kan jo nevnes da jeg så fra vinduet hvem som gjorde hærverk på bilen min, og saken ble henlagt. Vi kan nevne stakkaren som ble frastjålet datamaskinen sin, og ikke kunne gjøre annet enn å sitte og se live-opptak av tyven. Vi kan nevne han som kontaktet media med bevis på hvem som stjal båthenger med båt. Sistnevnte ble rett nok oppklart - etter at saken ble offentlig kjent, og politiet ble så presset at de måtte behandle en uprioritert sak(grøss).
Alle som tror de har grunn til å frykte å bli stoppet eller få uventa besøk, burde dessverre til enhver tid ha en lydopptaker tilgjengelig, og heller takle at andre mennesker stempler en som paranoid.
En gang når jeg var kid. 13 år kanskje, så var det en mye større gutt enn oss som stjal sykkelen jeg syklet på til butikken.(Min bestefar sin) Jeg bare parkerte den utenfor og når jeg kom ut igjen så jeg han 15-20m unna med sykkelen. Snakket med han osv, men han nektet og gi den tilbake. Så jeg og en venn tenkte kanskje politiet kunne hjelpe oss. Så vi var innom stasjonen osv. Og dagen etter skulle jeg igjen på politistasjonen. Denne gang var pga. jeg måtte ha nytt pass. Og når jeg og min far satt og venta i resepsjonen der, tror du faen ikke jeg hørte to politimenn satt og snakka og ledde av historien vår. Jeg satt å hørte på de i kanskje 10min. Jævla svin ass. Greit noen er ok mennesker. Men når man først sitter i knipa er de ikke alltid like greie. Enten får du svi, ellers gir de faen.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Jeg vil ikke si det er tankeløse påstander. Du sier at de 20-30(?) politimennene du har møtt har oppført seg som rasshøl, og derfor er størstedelen av hele landets politi selvopptatte, maktgale egoister som ikke bryr seg en døyt om andre. Det vil jeg si er temmelig umoden å anta.
Vis hele sitatet...
Jeg går utifra de individene jeg har møtt. Jeg kan ikke gå ut ifra folk jeg aldri har møtt, og anta at de er "rettferdige" i forhold til kollegaene. Det er bare naivt.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Og siden du bare har hatt negative erfaringer med politiet har det aldri fallt deg inn at det kan ha noe med oppførselen din å gjøre og hva du evt. har gjort før?
Vis hele sitatet...
For det første har ikke alle erfaringene jeg har hatt med politiet nødvendigvis vært negative for mitt vedkomne, men jeg ser da hvordan de oppfører seg.
Og de møtene som har vært negative for meg har jeg i 90% av tilfellene ikke gjort noe som helst galt eller mistenkelig.

For det andre kan jeg jo sitere meg selv fra tidligere:
Sitat av no0b Vis innlegg
Det er helt riktig, du kan bare gjette. Men det er sikkert det samme du gjetter deg frem til hver gang du leser kritikk mot politiet; "Fornærmede var sikkert ikke noe englebarn".
Vis hele sitatet...
Kan jo bare informere at det er flere politistudenter på nFF, jeg syntes det er en bra ting at dette taes opp. Men ikke glem da, det finnes rassehøl overalt også i Politiet.

Bare fordi noen betjenter har oppført seg ille betyr det jo ikke at alle er slike. Men ja, det finnes endel bygdefolk som studerer Politi og som kanskje ikke er så nyansert ved det å jobbe i byene og kanskje se ann situasjonen.

Lovbrudd skjer hele tiden, uansett så vil ikke Politiet ha ressurser til å etterforske alle lovbrudd. Det er her prioriteringer kommer inn.

Har selv sett at Politiet gir bøter for mopedtrimming mens det står folk som dealer dop, kjører for fort med bil og voldssaker. Men visstnok var det å bøtelegge mopedister en prioritering der og da.

Kan det diskuteres ja, men i bunn og grunn så er det en beslutning Politiet tar.

Dagens samfunn er egentlig strippa for hvor mye makt en sivilist har, når man bor i det samfunnet vi har i dag. Så har vi akseptert at vi overlater maktbruk over til staten som igjen delegerer det til Politiet. Det er noe vi må leve med. Istedenfor å klage her på forumet. Så finnes det offentlige instanser som faktisk kvalitetsikrer Politiets arbeid.

Hvis du faktisk føler at du er blitt feil/urettferdig behandlet av Politiet, så er den rette veien å gå her: http://www.spesialenheten.no/
Sist endret av BaJa; 8. september 2010 kl. 00:41.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Har selv sett at Politiet gir bøter for mopedtrimming mens det står folk som dealer dop, kjører for fort med bil og voldssaker. Men visstnok var det å bøtelegge mopedister en prioritering der og da.
Vis hele sitatet...
Uten å anklage deg for å gjøre det, så ser jeg at mange bruker et lignende argument når de føler at politiet kjører et korstog mot akkurat dem. Basert på en del av foruminnleggene her, lokalavisdebatter etc. har jeg kommet fram til det jeg velger å kalle en "sirkel av skyld".

* De som kjører litt for fort eller trimmer mopedene sine sier at politiet prioriterer feil. Det står jo dealere på skolene og det er unger som røyker hasj i nabolaget!
* Narkotika(mis)brukerne mener også at politiet prioriterer feil når de kommer og tar fra dem stoffet deres. Alkohol er jo mye verre, bare se på all volden på byen! Gå og ta dem i stedet.
* Slosskjempene på byen mener heller at de ikke gjør noe feil, for de er i det minste ikke ute og kjører! Fyllekjørerne er tingen - ta dem!
* Fyllekjørerne hadde jo bare tatt 2 øl og "er ikke full i det hele tatt". Det finnes verre bilbøller enn meg, ta heller dem!

Og dermed er sirkelen komplett. Det finnes også en lignende for internettpirater, barnepornosamlere og hackere (mm.), men den er litt mer intrikat og går litt frem og tilbake.
Hehe, spesialenheten... Hva er henleggelsesprosenten der da? Sefo kan suge en feit hestepikk. Men for all del, greit å få opp statistikken.

Jeg tror litt av problemet med snuten ligger i oppklaringsprosenten som må leveres til sjefen, som må leveres videre til sjefene over (og de grufulle ryggradmanglende politikerne) for å få godkjent budsjetteringer osvosv og eller lignende ect ect. (De går vel etter de enkleste sakene. Om Norge tok en portugisisk vending og legaliserte all narko, hva hadde oppklaringsprosenten ligget på da?)

Ikke det at det bortforklarer idiotoppførselen enkelte fullvoksne uniformerte presterer å vise. det er hårreisende å se bevilgninger til flere politistudenter og flere høyskoler når de har et åpenbart utlukingsproblem. (For om skolen ikke gjør det er det vel bare sefo igjen og de vet vi allerede hva kan gjøre) Om de må utdanne enda flere hvert år... ja... jepp.

Nå synser jeg massivt da, totalt uten kilder, men føler meg ikke altfor langt utpå jordet.
har hatt mange hyggelige møter med eldre politifolk, men aspiranter... huff huff.

For en stund tilbake var jeg ute å kjørte litt med crossen min, etterhvert kom politiet kjørende på leit etter meg så jeg stakk av, de så meg fra kanskje 300meter avstand før jeg grusa vekk (kunne umulig ha gjenkjent meg eller crossen). Selvfølgelig går crossen tom for bensin og jeg triller den hjemover etter circa 15-20min ser politibilen at jeg triller en cross og stopper meg. Her kommer det morsomme, tatt rett utifra en dårlig komedie.. han kommer bort som mr. nice guy og spørr om jeg har kjørt crossen, jeg nekter så skifter han taktikk til mr bad guy og legger meg i håndjern, skifter til mr nice guy og spørr igjen med en pusestemme om jeg hadde kjørt å lovte meg gull å grønne skoger viss jeg innrømte det. Jeg nekter igjen så skifter han taktikk til mr bad guy tar tak i meg å river meg bort bak bilen og så kommer han med at jeg like godt kunne innrømme fordi han skulle ta DNA prøve og fingravtrykk av hendlene/salen på crossen... hahahahha nekta igjen så blei han uber pissed å slang meg bak i politibilen, satt aleine i rundt 45min-1time uten noe lufting midt i solsteika mens dem henta tilhenger å stjal crossen min

Samme fyren prøvde også å gi meg bot på 6000tusen pga en skrutrekker i bilen var vist våpen på offentlig eiendom. morsom fyr.. En annen idiot nærmest løper inn på en bensinstasjon å skriker "hvem idiot er det som har parkert den bilen der" flyyyyyy forbanna var han, stod rett uttafor døra omtrent (eneste bilen) ingen andre der, men han ville vel parkere litt nærme han også...

virker som de eldre har en litt bedre virklighets oppfattning og at det ikke er CSI miami dem driver med. Blei stoppa av en eldra kar 50+ som spurte " førerkort og vognkort" jeg med en litt shaky nervøs stemme " ehhhh.... har ikke med meg akkurat nå" han spørr om bilen er registrert på meg, sjekker det opp og at alt var i orden, sa han bare at jeg skulle huske det nestegang med et smil og lot meg kjøre vidre

Blir avhørt av en koselig kar og kan gå derifra 30min etterpå, på vei ut blir jeg stoppet av aspiranten som skal ta bilde av meg med hjelm, sier nei han jo nei jo nei jo latterlig type, jeg blir irritert å spørr hvorfor så kommer han med " fordi jeg sier det" hva faen trur han at han er... glem det sier jeg å går min vei, da schpader det helt i huet til stakkars fyren og skal ta "hevn" på meg fordi han ikke fikk vilja si. Han river hjelmen ut av henda mine og sier at jeg ikke får lov til å ta den med, jeg gir ganske blankt faen i det da jeg var rimelig lei fyren, går min vei og etter 5min gåing kommer han i en patruljebil å gir meg hjelmen, makan til amatør. Sikkert blitt snakket til av noen ordentli politifolk at han var en enorm pikkskalle.
Sitat av masterman Vis innlegg
har hatt mange hyggelige møter med eldre politifolk, men aspiranter... huff huff.

For en stund tilbake var jeg ute å kjørte litt med crossen min, etterhvert kom politiet kjørende på leit etter meg så jeg stakk av, de så meg fra kanskje 300meter avstand før jeg grusa vekk (kunne umulig ha gjenkjent meg eller crossen). Selvfølgelig går crossen tom for bensin og jeg triller den hjemover etter circa 15-20min ser politibilen at jeg triller en cross og stopper meg. Her kommer det morsomme, tatt rett utifra en dårlig komedie.. han kommer bort som mr. nice guy og spørr om jeg har kjørt crossen, jeg nekter så skifter han taktikk til mr bad guy og legger meg i håndjern, skifter til mr nice guy og spørr igjen med en pusestemme om jeg hadde kjørt å lovte meg gull å grønne skoger viss jeg innrømte det. Jeg nekter igjen så skifter han taktikk til mr bad guy tar tak i meg å river meg bort bak bilen og så kommer han med at jeg like godt kunne innrømme fordi han skulle ta DNA prøve og fingravtrykk av hendlene/salen på crossen... hahahahha nekta igjen så blei han uber pissed å slang meg bak i politibilen, satt aleine i rundt 45min-1time uten noe lufting midt i solsteika mens dem henta tilhenger å stjal crossen min

Samme fyren prøvde også å gi meg bot på 6000tusen pga en skrutrekker i bilen var vist våpen på offentlig eiendom. morsom fyr.. En annen idiot nærmest løper inn på en bensinstasjon å skriker "hvem idiot er det som har parkert den bilen der" flyyyyyy forbanna var han, stod rett uttafor døra omtrent (eneste bilen) ingen andre der, men han ville vel parkere litt nærme han også...

virker som de eldre har en litt bedre virklighets oppfattning og at det ikke er CSI miami dem driver med. Blei stoppa av en eldra kar 50+ som spurte " førerkort og vognkort" jeg med en litt shaky nervøs stemme " ehhhh.... har ikke med meg akkurat nå" han spørr om bilen er registrert på meg, sjekker det opp og at alt var i orden, sa han bare at jeg skulle huske det nestegang med et smil og lot meg kjøre vidre

Blir avhørt av en koselig kar og kan gå derifra 30min etterpå, på vei ut blir jeg stoppet av aspiranten som skal ta bilde av meg med hjelm, sier nei han jo nei jo nei jo latterlig type, jeg blir irritert å spørr hvorfor så kommer han med " fordi jeg sier det" hva faen trur han at han er... glem det sier jeg å går min vei, da schpader det helt i huet til stakkars fyren og skal ta "hevn" på meg fordi han ikke fikk vilja si. Han river hjelmen ut av henda mine og sier at jeg ikke får lov til å ta den med, jeg gir ganske blankt faen i det da jeg var rimelig lei fyren, går min vei og etter 5min gåing kommer han i en patruljebil å gir meg hjelmen, makan til amatør. Sikkert blitt snakket til av noen ordentli politifolk at han var en enorm pikkskalle.
Vis hele sitatet...
Haha, må si, han fyren virket skikkelig maktsyk.

Men jeg er enig med deg når det kommer til at lengre fartstid = hyggeligere politi. Men, som med alle andre jobber, man blir jo selvfølgelig bedre til å utføre jobben jo lengre man holder på med den.

Kan ikke si at jeg har hatt så veldig mange problem med politiet. Har bare 2 bøter på meg, og diverse annet. Ene gangen fikk jeg en litt yngre politimann som ikke var særlig glad, men virket stresset. Han kunne vært hyggeligere, og var egentlig litt spydig, men stort sett var han grei.

Derimot, når jeg ble tatt av MP for noe annet igjen, så fikk jeg et helt annet inntrykk enn det jeg forventet. Man hører jo historier om MPer som slår inn dørene til folk, og stort sett bare faenskap. Alle MPene jeg møtte på den dagen var utrolig hyggelig, og veldig interessant selskap. Selvfølgelig var jeg ikke rasshøl mot dem, men de ga meg heller aldri noen grunn til å rynke på nesen. De tok svært letthjertet på saken, og var stort sett hyggelig og blid.


Jeg kjenner selv 2 stykker som skal bli politi nå. Ene er ikke akkurat hva jeg ville anbefalt noe høyere makt enn å nekte å selge øl til fulle kunder i kassen på rimi. Skikkelig tulling, som i tillegg har anlegg for vold og kan være ekstremt vrang og i noen tilfeller maktsyk. Han andre er en hyggelig fyr, som jeg umulig kan tenke meg noen kommer til å ha problemer med. Jeg vil tro det er mange personlighetstyper som kommer til politiet, problemet er egentlig bare når feil personlighet får utøve den makt som politiet har. Men stort sett, behandle politiet med respekt, og som cartman sier,"respect my authoritay", så vil de i de fleste tilfeller være hyggelig. Alle politi er ikke ute etter blodet ditt. De er tross alt mennesker som deg og meg.
http://no.wikipedia.org/wiki/Milgram-eksperimentet

Mennesker burde ikke få lov å være autoritære ettersom menneskets bedømmelseskaft bygger hovedsaklig seg på erfaring ikke logikk. Om man skal være empatisk, logisk og samtidig beholde en sterk bedømmelseskaft så kanskje mennesker kan få lov å være en autoritet.

Det å få makt eller autoritet er typisk hos psykopater, så bered dere på å ha psykopatiske sjefer og politimenn.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Mennesker burde ikke få lov å være autoritære ettersom menneskets bedømmelseskaft bygger hovedsaklig seg på erfaring ikke logikk.
Vis hele sitatet...
Hva bedømmeleskraft hovedsakelig bygger seg på er nok langt mer enn logikk og erfaring. Vi har også en god del faktorer som kan være med på å svekke bedømmelseskraften. Og det utsagnet du kommer med om at mennesket ikke burde få lov til å være autoritære er nokså tullete Da du simpelthen bare ytrer din mening i den forstand at du har den fulle rett til å bestemme hvem som skal og hvem som ikke skal ha makt - I ditt tilfelle er det snarere logikk og ikke erfaring som har feilet deg mest desverre.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det å få makt eller autoritet er typisk hos psykopater, så bered dere på å ha psykopatiske sjefer og politimenn.
Vis hele sitatet...
Det er typisk hos folk flest at en aspirerer til høyere makt i form av autoritet. Ser ut til at du er en smule forvirret mellom forskjellene mellom autoritet og makt med tanke på eksempelet du kom ut med. En autoritet vil alltid ha en form for makt men makt kan også hentes hvor det autoritære ikke er tilknyttet til det. Det blir derfor rimelig unødvendig av deg å komme med et eksempel som bare omhandler det å ha autoritet.
Hvis du har lyst til å fortesette med det snakket om psykopati så bare si ifra så jeg kan komme til unnsetning for å banke litt vett i skallen din.

Ha en fortsatt fin kveld,
Thomas
Jeg synes da at politiet er temmlig allright.
Jeg skyter jo med dem vær helg gitt.
Men jeg henger ikke miljøer som driver med narko/vold osv....

Men jeg var ikke helt fornøyd her om dagen med politiet siden jeg fikk 3200kr i bot for burning.
Når jeg var 18år så ble jeg stoppet hele tiden, bråkete gammel japse bil med blått neon lys under hele bilen gjorde at jeg ble stoppet hele tiden.
Men nå som jeg kjører litt mere respektable biler så hadde jeg ikke blitt stoppet på 4år.
Sitat av ThomasB Vis innlegg
Hva bedømmeleskraft hovedsakelig bygger seg på er nok langt mer enn logikk og erfaring. Vi har også en god del faktorer som kan være med på å svekke bedømmelseskraften. Og det utsagnet du kommer med om at mennesket ikke burde få lov til å være autoritære er nokså tullete Da du simpelthen bare ytrer din mening i den forstand at du har den fulle rett til å bestemme hvem som skal og hvem som ikke skal ha makt - I ditt tilfelle er det snarere logikk og ikke erfaring som har feilet deg mest desverre.
Vis hele sitatet...
1. Ikke kom her og fortell meg at mennesker er så forbanna flinke til å utøve makten sin ettersom det å oppnå makt/autoritet er noe vi er likestilt overfor på en falsk måte

Sitat av ThomasB Vis innlegg
Og det utsagnet du kommer med om at mennesket ikke burde få lov til å være autoritære er nokså tullete
Vis hele sitatet...
2. Hvis du mener at jeg snakker tull når jeg påstår at mennesker burde få minsket autoritet så kom med noe fakta som motsier dette, ikke prøv å bruke hersketeknikker på meg. At mennesker har andre faktorer som påvirker bedømmelsekraften vår er en åpenbar sannhet, samtlige av dem har sitt utspring fra erfaring. Jeg sier at mennesker ikke skal ha noe form for autoritet så mener ikke at jeg har noe svar på hvem/hva som skal ha være makt utøvende /autoritet, jeg bare sier at mennesker ikke er så gode på det å ha for mye makt/autoritet (for noen mennesker så er null makt/autoritet best). Bare se på linken jeg posta i forriege post.

Sitat av ThomasB Vis innlegg
Det er typisk hos folk flest at en aspirerer til høyere makt i form av autoritet. Ser ut til at du er en smule forvirret mellom forskjellene mellom autoritet og makt med tanke på eksempelet du kom ut med. En autoritet vil alltid ha en form for makt men makt kan også hentes hvor det autoritære ikke er tilknyttet til det. Det blir derfor rimelig unødvendig av deg å komme med et eksempel som bare omhandler det å ha autoritet.
Hvis du har lyst til å fortesette med det snakket om psykopati så bare si ifra så jeg kan komme til unnsetning for å banke litt vett i skallen din.
Vis hele sitatet...
3.Det er ikke noe galt med eksemplene mine? Veit du noe som helst om psykopater?

Men det er derimot jævlig mye feil med fremgangsmåten du har på posten din her, hersketeknikkene summer i vei og jeg ser du er en mester på dem, gratulerer.

Edit: ha en super flott kveld.
Sist endret av Kommunisten; 12. september 2010 kl. 21:37.
Det ser ikke ut til at du vet så veldig mye om det du snakker om og det beklager jeg virkelig og det var ikke meningen å fornærme.
Men når du er ferdig med å putte ord i munnen min og for så å anklage meg så kan vi jo diskutere dette litt mer sivilisert kan vi ikke?
jeg åpner øynene mine fordi hvis de var lokka så hadde jeg nok tryna osv siden rommet ser ikke ut har ikke rydda på årevis.
Riktig nok er dette satt veldig på spissen, men han har et par gode poeng: http://www.youtube.com/watch?v=8NbpEKkfMxI
har vert borti en del politi, de prøver og beskylle deg for mest mulig og er ikke no serilig hyggelige heller....
Politiet drepte han 17 åringen Nordpå. Hva kom ut av det?

Politivold bør går til en offentlig domstol.

Jeg har ingen tro på at politi som etterforsker politi er hva som bør godtaes av en etterforsning.
Sitat av Headso Vis innlegg
Politiet drepte han 17 åringen Nordpå. Hva kom ut av det?

Politivold bør går til en offentlig domstol.

Jeg har ingen tro på at politi som etterforsker politi er hva som bør godtaes av en etterforsning.
Vis hele sitatet...
De som jobber i Politienheten, de er IKKE vanlig Politi. Det er Politi som er tatt ut ifra vanlig tjeneste for å drive med intern etterforskning. Og hvis noen av de er bekjente så blir saken videreført til en annen saksbehandler.

Føler at det er mye whining om Politiet. Som det er sagt før her, se for dere et samfunn uten Politi.
Jeg forstår hva du mener OP, men du må tenke over situasjonen denne politimannen/ Kvinnen befant seg i. Det skjer stadig vekk at folk lyver, og politiet ender opp med sprøytestikk, knivstikk og det som verre er.
De kunne sikkert gjort det på en annen måte, men så finnes det jo alltid to sider av historien da..

Så finnes det jo i alle yrker rasshøl, men det er enkelt tilfeller som man ikke burde sette alle som jobber i politiet i bås for.
▼ ... over et år senere ... ▼
Når jeg ble pågrepet dro den ene politimannen meg etter håret uten at jeg hadde gjort noe som helst motstand, er dette politivold?
Sitat av OsloS Vis innlegg
Når jeg ble pågrepet dro den ene politimannen meg etter håret uten at jeg hadde gjort noe som helst motstand, er dette politivold?
Vis hele sitatet...
Ja.

Selv har jeg hjulpet politiet med en sak, angrer sterkt på det nå i ettertid, så vil de tvinge meg til å stille som vitne i en retsak som jeg ikke ønsker å være tilstede på også..
Frihet og sannhet er to ting politiet missliker, virker det som.
Har selv blitt strippa ned naken på glattcelle og behandla som versting kriminellen som var potensielt farlig. alt jeg hadde i lomma var mobilen og lommeboka. Når de spurte om ID så skulle jeg ta fram lommeboka, da tok politimannen hardt fast i armen min og sa: NEI! DET ER DET JEG SOM GJØR.

Mistanken var at jeg hadde kniv på meg. Hadde ingenting. Ble bare tatt for å ha røyka på marijuana marsjen som var. Da var jeg 18 år og ble den eneste som ble arrestert av 3000 mennesker. Snakk om forskjellsbehandling. (Kjenner en del som ble tatt av samme politimann, han fikk sparken etterhvert for å gå bak boka)

Andre gangen har jeg blitt stoppa fordi jeg skifta gir. De trodde jeg gjemte noe i bilen. De ransaka den og fant ingenting. De som stoppa meg der derimot var veldig hyggelig politimenn. Men dårlig unnskyldning å stoppe meg for dog.. Var klart at det bare var en unnskyldning slik at de får sjekke bilen i tilfelle jeg hadde noe ulovlig der.

Så mitt syn på politiet; Noen er hyggelige, andre er alt for maktsyke og tror de vet best. Så ikke sett alle i samme båt..
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Ja.

Selv har jeg hjulpet politiet med en sak, angrer sterkt på det nå i ettertid, så vil de tvinge meg til å stille som vitne i en retsak som jeg ikke ønsker å være tilstede på også..
Frihet og sannhet er to ting politiet missliker, virker det som.
Vis hele sitatet...
Du er lovpålagt å møte i retten dersom du blir innkalt. Hvis du sitter med opplysninger om saken, er det jo logisk at du møter opp og avgir forklaring. Du kan ikke bestemme hvorvidt du ønsker å delta i en rettsak eller ei.

Edit: Alle kostnader eller tapte inntekter som berører deg får du dekket, så jeg ser ikke problemet.
Sist endret av prenix; 28. februar 2012 kl. 13:35.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
litt OT: Jeg vil dele en positiv opplevelse med politiet jeg hadde.

Det var en sen kveld, jeg var sliten og trøtt. Jeg kjørte en veldig ny Audi som jeg hadde fått låne av en kompis. Jeg skjønte ikke helt hvordan lysene fungerte på den og endte opp med å kjøre med parklys.

Etter å ha kjørt en stund bak en politibil, setter den plutselig på noen rare gule lys på taket og kjører til siden. Jeg tenker "Det var ikke meg han blinket på?" Og kjører videre.

Etter 1-3 km tar han meg igjen, denne gang med blålys, kjører opp på siden og peker på meg. Nå starter jeg og frike litt ut, ala "Stakk jeg av fra kontroll?" Jeg svinger til siden, sitter i bilen og ruller ned ruta. Politimannen kommer bort, før jeg får åpnet kjeften sier han "Jeg skjønte at du ikke forstod det var deg jeg blinka inn, grunnen til at jeg blinka var at du kjører med parklys"

Jeg forklarte at det var en ny bil og jeg var ikke sikker på hvordan alt fungerte, han tok seg tid til å forklare, vise meg hvordan alt fungerte. Deretter ville han gjerne se førerkort + vognkort. Førerkort hadde jeg glemt. Politimannen sa bare "Det er seint, og jeg skjønner at det kan bli surr, har du bankkort da?" Dette hadde jeg, så måtte jeg bare blåse for og sjekke at jeg ikke hadde promille før jeg fikk kjøre videre.

Koselig og grei opplevelse, spesielt siden han tok alt så rolig og forklarte alt, mens jeg var kjempestressa til å begynne med
Sitat av prenix Vis innlegg
Du er lovpålagt å møte i retten dersom du blir innkalt. Hvis du sitter med opplysninger om saken, er det jo logisk at du møter opp og avgir forklaring. Du kan ikke bestemme hvorvidt du ønsker å delta i en rettsak eller ei.

Edit: Alle kostnader eller tapte inntekter som berører deg får du dekket, så jeg ser ikke problemet.
Vis hele sitatet...
Problemet er at jeg ikke ønsker å være i kontakt med politiet, ei heller hjelpe dem.